Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • pető bá'

    őstag

    válasz Polarstar #8608 üzenetére

    Szerintem a hardcore irányból az a kritikája a dolognak, hogy nem a kávé a főszereplő. Egyáltalán nem.
    Kávékülönlegességek, kávéitalok, kávés-tejes-ízesített desszertitalok teszik azzá ami. Kaptam egyszer dohánykávét ajándékba (szemes), az első néhány kortyon még el lehetett lenni, de volt egy pont, ahol annyira átütött az a "csinált" íz, hogy onnantól vége volt, kifejezetten rosszul esett, műanyagnak hatott.

    Azt kell szerintem éretni, hogy lehet ezt úgy nézni mint egy nagyon remek üzleti modellt:
    egy kávézó ahova bárki (tényleg bárki) betér, és kap egy italkülönlegességet, ami szirupok és ízesített cukros-gyümölcsös tejitalok kávé tartalommal. Aminek az elvileg alapjául szolgáló kávé vagy annyira felismerhetetlen, vagy jelentéktelen, hogy egyszerűen értelmezhetetlen a kávé oldaláról közelíteni az italhoz. Kicsit erősebben fogalmazva a modell abban áll, hogy bármilyen kevésbé minőségi kávé eladható drágán, ha a kávé alapvető íze nem érződik az italban. Tehát olcsó kávé + aroma = drága kávé => nagy profit.

    De ebből következik is a kritikája: nem a kávézás kulturájára, sokszínűségére, a kávébabba rejtett ízekre épít, hanem a kávézás kulturájának, az ízvilág ismeretének hiányára. Egy kotyogón lefőzött bolti őrölt Karaván kétcukorral tejszínnel, vagy az automatás 200forintos kávé után ez különleges kávézó, ahol az ember kap valamit a pénzéért. Sok íz, sok kiegészítő, gyümölcs/bármi.. de a kávé maga önmagában lehet akár sz@r is, egyszerűen nem számít, annyi hozzáadott dolog kerül bele.

    A hardcore kávés / hobbi kávés a speciality kávézás felől közelít: a hangsúly a kávén van, ehhez kerülhet még legfeljebb tej ízlés szerint, és ennyi. Itt az összes ízt a kávébab hozza magával, a szakértelem a termelésben, pörkölésben és az elkészítésben, a barista munkájában, az őrlőben, kávéfőzőben, előkészítésben, beállításokban és adott esetben a tejkrémben van. Nyilvánvalóan ez egy olyan ízt is hordoz (főleg espressoként), amitől az emberek ízlése irtó távol áll, a kávéban az arabica-ból eredő savasság teljesen idegen az átlagos (magyar) ízvilágtól. Ebből következik, hogy ez "eladhatatlan" széles tömegeknek. Legalábbis ezt hiszik, még mindig.

    A Frei kritikája nem áll meg csak abban, hogy ízesített - én egyszer próbálkoztam egy "újhullámos" flat white-tal.. az a helyzet, hogy ezekben kávé központú kategóriákban nem veszi fel a versenyt. Ez a jelentősebb kritika szerintem - lehetne remek tejes desszert dolgokat árulni széles tömegeknek, és mellette egy szuper SO / speciality világot bemutatni azoknak akik fogékonyak, szakértő baristákkal, termőterületek bemutatásával. Viszont ez az oldala hiányos (vagy hiányzik?) a brand-nek.

    Egy lelkes barista egy 3 négyzetméteres kávézóban a szomszéd utcában, minőségi alapanyaggal, kávék iránti szenvedéllyel közelebb tud vinni a kávék valódi ízéhez mint a nagy célokkal és London-Stockholm-Dubai-t ostromló branddel üzemelő sikeres (pénztermelő) vállalkozás :)

  • icm

    tag

    válasz Polarstar #8608 üzenetére

    Nem kell egyetérteni a véleményemmel, de értelmetlenül piedesztálra se kell emelni hirtelen Freit amiért párszor ittál a világjáró finest selectionből. Ha már megemlítetted a terjeszkedést: starbucks is sok helyen van. Nem vagyok biztos benne, hogy ez a minőség megfelelő mérőszáma.

Új hozzászólás Aktív témák