Új hozzászólás Aktív témák

  • Timyyy

    őstag

    Lehet, hogy nem teljesen ide illik a hsz-em, de kerestem felsőoktatással vagy OKJ-vel foglalkozó topikokat és mindegyikbe évekkel vagy hónapokkal ezelőtt volt frissülés, csak ez van ami még él valamennyire.

    Tehát a kérdésem annyi lenne, hogy itt az órarendben a követelmény oszlopban szereplő V és F betűk mit jelentenek, nem tudja valaki? Átolvastam a nagy továbbtanulási könyvet, semmi, átnéztem a honalpot, semmi, és már idegesít, hogy nemtudom...

  • Drizzt

    nagyúr

    Megint kedvem van hozzászólni a dologhoz. Most úgy kb. fél éve dolgozok még csak, eleinte zavart a gyakorlat szinte teljes hiánya, s én is úgy gondoltam, hogy nem jó, hogy kevés a közvetlenül hasznosítható tudás egyetemről.Most viszont azt veszem észre, hogy marha hasznosak az egyetemen tanultak. Mert kb. minden problémához tudom hol fogjak hozzá, nagyjából milyen irányba menjek, ha a megoldáshoz el akarok jutni. És ebben bőven van már olyan, hogy pont egyes tantárgyakból emlékeztem vissza, hogy felidézzem merre menjek tovább.

    Etz a szakma egyszerűen ilyen: állandóan tanulni kell, ezt nem lehet megkerülni, ha naprakész, s sikeres akar lenni az ember. Attól, hogy az egyetemen belédvernének valami konkrét technológiára való gyakorlatot, túl sokra nem mennél, egyrészt nagyon kicsi esélye lenne, hogy épp azt használnád a munkádban, másrészt nagy eséllyel úgyis elévülne.

    A kötelező szakmai gyakorlatokkal pedig kb. az a baj, amit már írtak korábban:
    - Vagy nyűg lenne a cégnek is, hogy ott vagy, nem adna értelmes, hasznos feladatot feladatot.
    - Másik véglet: nagyon sok dolgot megcsináltatna veled a cég, s közben nem adna semmi pénzt, vagy valami nevetséges összeget.

    Jól van ez így, hogy nincs előírva kötelező gyakorlat, ha akar az ember, úgyis kerít munkát(még mindig info munkakörről van szó), s akkor már nagyban rajta is múlik, hogy mit hogy miért vállal be, nincs ott az egyetem kötelezése mint amit a munkahely kihasználhat ellene adott esetben.

    Szóval a véleményem az, hogy technológiai gyakorlatok nagyobb száma az egyetemen kb. annyi versenyelőnyt adna, amit pár hónap alatt simán be lehet hozni, s ha erre nem hajlandó már az elején se az ember, akkor sose fog előrelépni egyről a kettőre.

  • gaben

    aktív tag

    Tudja valaki hogy a párhuzamos képzésre jelenleg milyen szabályok vonatkoznak?Hány félévet támogat az állam,hogyan ,milyen módon?
    Valami konkrét írás van erről?Sajnos én nem találtam....

    Üdv,

  • S.P.Q.R.

    csendes tag

    válasz dabadab #274 üzenetére

    Ezt így hogy? Az egyetemeken tanitanak, a cegeknel meg dolgoznak. Erre fel te elkuldened a hallgatokat a cegekhez, hogy ott tanitsak oket? Megis, ki?
    A cégek dolgoznak, mert az elsődleges termék midnen cégnél a profit, de ha cégek eleve könnyen felmérhetnék a leendő munkatársukat, és nagy csokorból válogatnának, szerintem a későbbi betérülés miatt simán vállalnák bizonyos nagy cégek a betanítást. Főképp, ha tudnák, hogy az illető utána ott fog elhelyezkedni. Szerintem ez hosszú távon betérülne.


    Es konkretan mikkel? Amikor nekialltam dolgozni, akkor konkretan CHILL nyelven kellett irnom, a fejlesztoi rendszer meg BS2000 mainframe-en futott - es nem, ez nem a prekambrium idejen volt, hanem akkor, amikor ezek mar mind nagyon regi cuccnak szamitottak, de akkor es ott pl. pont ezt hasznaltak, mert ugy maradt regrol.

    Teljesen jogos, bár ha tudod, hogy oda mész és ezt használják, akkor nyilván gyúrtál rá úgymond. Vagy nem sejtetted tudtad, hogy oda mész, vagy nem tudtad, mit használnak. Nem baj ez, én se tudtam, hol fogok dolgozni, bár a technológiát behatároltam azért elég rendesen behatároltam. Nos igen, amit mondtál az egy régi tech. és valóban néha ilyeneket kérnek, viszont fenntartanám a véleményemet, annyi kitétellel, hogy én a leggyakrabban használt tech. tanítanám egy bizonyos munkakörön belül:)


    Az mindenkeppen az lesz. Egyrszt azert, mert akkor lep ki az ember a nagybetus eletbe, meg ilyen hulyesegek, masreszt meg azert, mert minden munkahely mas.

    Ezzel teljesen egyetértek, de én mégis azt mondom nem lenne baj ha nagyobb lökést, több segítséget adna az intézmény az első időkben. Aztán meg a napi 9-10 óra munka, meg a mogorva kollegák, kevés fizetés stb... úgyis elveszi az ember kedvét midnentől meg egy idő után fapofával megy dolgozni, de hát ilyen az élet;) Szerintem ezt már csak az ember maga tudja megoldnai, ill feldolgozni..

    Ennyi lenne:)
    üdv: S.P.Q.R.

  • dabadab

    titán

    válasz S.P.Q.R. #273 üzenetére

    "kötelező lenne utolsó 2 évben mondjuk egy cégnél egy bizonyos tanfolyamot elvégezni pl.: j2ee vagy .net stb..."

    Ezt igy hogy? Az egyetemeken tanitanak, a cegeknel meg dolgoznak. Erre fel te elkuldened a hallgatokat a cegekhez, hogy ott tanitsak oket? Megis, ki?

    "a BME-n láttam már olyat, hogy valakit kihelyeztek gyakorlatra"

    Persze, ilyen van. Meg persze az is igaz, hogy ezekkel a csavokkal altalaban senkinek sincs se ideje, se motivacioja foglalkozni, igy aztan adnak nekik vmi aljamunkat, amivel magara hagyjak vagy egyszeruen szellemi segedmunkaskent alkalmazzak oket.

    "nem lenne baj, ha most használt technológiákkal ismerkednének a hallgatók"

    Es konkretan mikkel? Amikor nekialltam dolgozni, akkor konkretan CHILL nyelven kellett irnom, a fejlesztoi rendszer meg BS2000 mainframe-en futott - es nem, ez nem a prekambrium idejen volt, hanem akkor, amikor ezek mar mind nagyon regi cuccnak szamitottak, de akkor es ott pl. pont ezt hasznaltak, mert ugy maradt regrol.

    "Ugyanis ezek hiányában, nyögvenyelős lesz az első fél év - év a munkahelyen."

    Az mindenkeppen az lesz. Egyrszt azert, mert akkor lep ki az ember a nagybetus eletbe, meg ilyen hulyesegek, masreszt meg azert, mert minden munkahely mas.

  • S.P.Q.R.

    csendes tag

    válasz roliika #272 üzenetére

    Sok mindennel egyetértek a hozzászólásodban, és én is úgy érzem, hogy nagyon sok helyen komoly gondok vannak. :K :K
    Már többször leírtam, de nem tudom eléggé hangsúlyozni, hogy milyen fontos lenne, az egyetemi tananyagok (főképp a műszakiak) modernizációja illetve a gyakorlati órák, és én itt akár cégeknél elvégezhető tanfolyamokra gondolok, növelése. PL ha X-Y-nak kötelező lenne utolsó 2 évben mondjuk egy cégnél egy bizonyos tanfolyamot elvégezni pl.: j2ee vagy .net stb... ehhez ma még nemigen van meg a keret, bár a BME-n láttam már olyat, hogy valakit kihelyeztek gyakorlatra, de sajnos még mindig nem elég sokukat. No meg még ezt leszámítva is, az utolsó két évben de már előtte is, nem lenne baj, ha most használt technológiákkal ismerkednének a hallgatók, amiket pár éve már használnak a szakmában.

    Ugyanis ezek hiányában, nyögvenyelős lesz az első fél év - év a munkahelyen. (PL a verziókezelést nem lehet eléggé hangsúlyozni! ) Már korábban leírtam, de még egyszer megteszem, hogy mennyire fontosnak tartanám, hogy újból legyenek szigorlatok. Sőt ezek számát radikálisan növelném. De az én olvasatomban, a szigorlatok több mint felét gyakorlati szigorlattá változtatnám. Ki-kinek a saját területén kellene megmutatnia, mit tud a gyakorlatban (persze ésszerű keretek között) Ezek egy részét valós cégeknél elvégzett tanfolyamokkal ill. igazolt ott töltött gyakorlattal szintén ki lehetne váltani.

    Továbbá kötelezném az oktatókat, hogy bizonyos időnként újraírják saját jegyzetüket, vagy legalábbis bővítsék az új tech. leírásával. Korlátozottan ez ma is megy, de sajnos nem elég gyorsan.

    Az sem lenne gond, ha valaki egy aktív félévben x kredit alatt teljesít, attól megválik az egyetem véglegesen (nem passzív félévekre gondolok persze, sem arra, ha igazoltan beteg vagy távol van az ember) Vagy ha nem is válik meg, akkor is fizetőssé válna méghozzá nem annyit, amennyit ma fizetne 15 kredit alatt (ha még ennyi az a bizonyos határ) hanem annak sokszorosát ki kellene pengetni. Ezzel együtt persze növelni kellene az ösztöndíjakat, és a támogatások mértékét. Az sem lenne gond, ha több hallgatónak biztosítana az egyetem kisebb-nagyobb munkát egyetemi évei alatt. Ezt akár abból is fedezhetné az intézmény, hogy több projektet vállal el, mint eddig, és leosztja a hallgatóknak, akiket bizonyos teamekbe osztanak be és rendesen dolgoznak az egyetemnek a profok felügyeletével. Első 1-2 évben ingyen és mosolyogva, utána pedig pénzért, és bevezetném a teljesítmény alapú bérezést itt is. Ezt azért is gondolnám jó ötletnek, mert így egyrészt valós cégek valós problémáival ismerkednének meg a hallgatók a cégek a leendő munkatársukat ismernék meg, továbbá nagy gyakorlati tapasztalatra tehetnének szert a hallgatók és az oktatók is.

    Szerintem jól összegeztem azt, amit elvárnék egy mai oktatási intézménytől. Jó tudom, hogy ennek egy része pénz nélkül nehezen vagy nem megvalósítható, de azért lehet próbálkozni:)

    üdv: S.P.Q.R.

  • roliika

    csendes tag

    Sziasztok! Én most a GDF ről és az ott oktatott mérnök infó képzésről szeretnék pár szót ejteni. Előre jelezném nem mindenkinek fog tetszeni.

    Másfél évig jártam oda, tegnapelőtt döntöttem úgy, hogy felőlem azt oktatnak akit akarnak de engem nem köszönöm. Rólam annyit, hogy van egy programozó OKJ-m még az 54-es fajtából (ilyen sincs már). Több éven át javítottam kiszállással PC-ket, 3 éve programozok, 1 évet dolgoztam a SUN-nál...M5000 szervereken 4 műszakban. Hát hogy jutottam ide, hogy egy GDF-et nem tudok elvégezni? Nos. Nem vagyok hajlandó. Eddíg a vizsgáim megvoltak. 1,5 év lenne hátra.

    Előzmények:

    Digitális technika óra:-Nem kell 32 bit elég a 16, nincs kihasználva a 32 sem!
    -Nem kellenek processzorok,minden megoldható microkontrollerekkel
    -egy a betű lenyomása alatt több milliárd FÖLÖSLEGES művelet jön létre --és itt mentem ki óráról...a jóembernek fogalma sincs egy operációsrendszer, sem egy processzor működéséről...és ő fejleszti a tananyagot...

    Mérés és irányítástechnika óra: - rendkívül fontos szoros illesztés, ha a furatokat rosszul méretezzük, kotyoghat az alkatrész
    - A fogaskerekek méretezésénél több paraméterre kell odafigyelni....padtársamtól megkérdeztem jó órán járok-e...megnyugtatott..igen, mérnök infó...

    Ez volt az utolsó óra amin láttak. Többet nem vagyok hajlandó ennek az intézménynek nem nevezhető képződmény közelébe sem menni.

    Sajnálom az eddig befizetett 500 000 forintot, de mégjobban sajnálnám a további 1000 000Ft-ot erre a ***-ra költeni.

    Másfél év alatt nem kaptam semmi olyan plusz oktatást tudást amit ténylegesen lehetne használni. Volt java oktatás is...első félévben de filekezelésig nem jutottunk el...mondta ne aggódjunk, 2 félév múlva folytatódik a tárgy....ez olyan mintha álltalánosban gyerkőcnek azt mondaná a tanító, hogy hát a H betű megvan, jajde nembaj ám, másodikban jön a z betű is.

    OKJ-s képzés alatt 5*több hasznos dolgot oktattak, használható információt adtak át. Az oktatókat is megkedveltem, de azóta 2 év tellt el..már nem oktatnak.

    Mikor már ők mondják, hogy nincs értelme, és, hogy amit mondanak(mert megváltozott az OKJ képzés is..nincs már programozó), tudják, hogy nem ér semmit, és a diákok szintén érzik, hogy nincs rendben a dolog, akkor innentől ők nem hajlandóak oktatni többet, hát szerintem akkor már tényleg elég nagy a probléma.

  • S.P.Q.R.

    csendes tag

    Tudjátok mi a furcsa?
    Itt főképp azok értenek egyet velem, akik csinálják, vagy jó ideje befejezték már, de akik tanítják azok valahogy nem. Bár ha meggondolom ez nem furcsa :D

    Szerintem is túlságosan sok a lógós, úgymond.(jó én sem voltam mindíg benn, de azért vannak olyanok akiket szinte hetekig nem látni, legalábbis amikor még oda jártam, de szerintem ez nem változott) Azt komolyan nem értem, hogy miért megy be az aki pl alszik a hátsó sorban. Ezt bme-n figyeltem meg de gonoldom máshol is így van. Ha nem megy be tiszta sor, ha bemegy és figyel az is, de hogy aludni jár előadásra azt fel sem fogom.

    Amúgy előző hozzászólóval egyetértek szinte minden tekintetben, ez a rendszer előbb vagy utóbb össze fog omlani, mert ami most a felsőoktatásban zajlik évek óta az tarthatatlan. Sok helyen a leadott anyag egy jó része köszönő viszonyban sincs a valós elvárásokkal, és őszintén szólva a Bolognai módszerben nemigen hiszek. Persze ez személyes vélemény.

    Az egyetemnek nem csak mentalitíást kell adni, hanem szakmát is :K
    üdv: én

  • oceanearth

    őstag

    Még 1 gondolat.

    Én óriási hibának tartom még azt is, hogy elképesztő méreteket ölt a túlképzés. Annyi felesleges egyetem, kar, szak és tudomány van, mint még soha. Az andragógia és a szabad bölcsész képzés korában kicsit el kéne gondolkodni, hogy ezek mennyire szükségesek. Szerintem semennyire. A felső oktatásban tanulók kb. 30-40%-a sokkal jobban járna, ha inkább elmenne ívhegesztőnek, vagy CNC esztergályosnak, asztalosnak, villanyszerelőnek, kőművesnek, vagy ácsnak, mert bizony ez mind-mind hiányszakma és egy csomót le se írtam.
    Vagy nézzük meg az újsághirdetéseket, valahol kiemelik, hogy feltétel diploma, de "GDF-es, ZSKF-es diplomát nem fogadjuk el"
    Az ezen az intézményekben tanulók mit várnak az élettől?

  • oceanearth

    őstag

    válasz philoxenia #267 üzenetére

    Sajnos ez csak egy részre igaz. Mármint, aki bejut és szenved. Nálunk is rengeteg ember jutott be államira és elkezdett lábat lógatni, majd szépen el is csúszott. Sokan vannak akiket már több féléve nem láttam, ők vszínű fel is adták már.
    A kiválasztó rendszer tényleg rossz, de sajnos én nem látok esélyt arra, hogy jó irányban változzon, sőt...

    Tényleg van egy olyan réteg, aki ha bejut igyekszik, de ez lassan már a kisebbség lesz. Most ezt olyan 50-60%-ra saccolom. A többi csak sodródik az árral és előbb-vagy utóbb kihullik.
    Egyébként az is egy vicc, hogy el nem tudjátok képzelni milyen marha nehéz kirúgatni magad az egyetemről. Gyakorlatilag tényleg csak azt rúgják ki, aki 4-5 évig 1x sem megy az egyetem közelébe, de 10 évig talán egy sánta vak, sündisznó is elhúzná, mondjuk diplomát nem biztos, hogy kapna. :)

  • oceanearth

    őstag

    válasz S.P.Q.R. #264 üzenetére

    Igen a gyakorlati képzés hiánya óriási hiba, még én is keveslem, pedig elvileg az én szakom az "gyakorlatiasnak" számít a BME-n, összevetve a többi szakkal.
    Mondjuk ezt nálunk megoldja a többség úgy, hogy dolgozik a suli mellett.

    Az elmaradt tananyaggal mi szerencsére nem szembesülünk, viszonylag up to date-ek a tanárok, amennyire ez elvárható tőlük, de halottam én is híreket pl. közlekről, meg gépészről, hogy olyan tanárok tanítanak, akiknek már rég otthon lenne a helye.
    Számomra az is meglepő, hogy az eredményeket nem neten tudod megtekinteni, nálunk ez alap a GTK-n, haverom közlekes, ő rendszeresen jár be a kifüggesztett eredményt megnézni.
    Tiszta vicc, XXI. század, ott a net.

    Nem, 20-22 évesen már nincsenek nagy hatással, de a tinédzser korukban nagyon is. Ha akkor elengedték őket, akkor már nincs visszaút. Szerintem.

    Igen a régi rendszer sokkal jobb volt, ebben is egyetértünk. :)
    De ez van, örüljünk, hogy még a régibe vagyunk(ill. nem tudom, hogy te benne vagy-e még).
    Azt mondjuk elég szörnyű látni, hogy milyen lesz az utánunk következő generáció, az értelmiség.

  • philoxenia

    MODERÁTOR

    válasz oceanearth #266 üzenetére

    Nem a ponthatár alacsony, hanem a kiválasztás nem jó, ha nem lehet eléggé megrostálni a jelentkezőket... Aki tehetséges és megszenved érte, hogy bekerüljön, az ott is igyekezni fog, gondolom....

  • oceanearth

    őstag

    válasz philoxenia #265 üzenetére

    450 pont volt most a ponthatár. Nem tudom ez magasnak számít-e, én még nem ebben a rendszerben érettségiztem.
    Nálunk a ponthatár 140 volt, akkor 144 volt a max.

  • philoxenia

    MODERÁTOR

    válasz oceanearth #263 üzenetére

    Túl könnyű bejutni arra a szakra, ahol ilyen rosszak az átlagjegyek.

  • S.P.Q.R.

    csendes tag

    Nagyjából egyetértek veled, annyi kitétellel, hogy azt is nagy problémának tartom, hogy nem változott kellő mértékben a tananyag. Haladni kell a korral, sajnos az én szakmámban nem ez történik. Én ezt is súlyos hibának tartom, valamint a gyakolrati képzés hiányát.

    De amúgy valóban a BSC-ekkel gond van, és én is megfigyeltem azt amit róluk írtak, de nem tudom egy 20-22 éves emberre a szülők ekkora hatással lennének?:S Nem tudom.

    Mindenesetre tény hogy nálam 5-6 évvel fiuatalabbak sokkal de sokkal lazábban állnak hozzá a dolgokhoz, pedig máshogy nem lehet élni csak ha nap mint nap vért izzad az ember, hogy fennmaradjon.

    Át kellene alakítani a felsőoktatás képzését, méghozzá úgy hogy hosszú ideig ne kelljen a struktúrában változtatni, csak az anyagot modernizálni. A régi rendszer egy fokkal jobb volt szerintem :K

    üdv: S.P.Q.R.

  • oceanearth

    őstag

    Sziasztok!

    Most találtam rá erre a topikra. Mint a felsőoktatás aktív résztvevőjeként. Az elvileg egyik legjobb magyar egyetemen tanulok, hál istennek még osztatlan képzésbe: Bár már az utolsó mohikánnak számít a mi évfolyamunk.
    Mögöttünk már csak a BSC kullog. Én örülök ennek az egésznek, mert az már most biztos, hogy egy BSC-s soha nem lesz az ellenfelem a munkapiacon, mert olyan hülyék, hogy azt nehéz leírni. Legalábbis nálunk a BME-n. Kereshetjük az okokat, hogy miért. Ugyanazok a tanárok tanítják őket mint minket, ugyanazt ill. kicsit kevesebbet is tanulnak, mint mi, mégis több mint 1 jeggyel rosszabb az évfolyam átlag, mögöttünk 2-vel már ez több mint 1,5 jegy. Nincs köztünk csak 1-2 év és ilyen óriásiak a különbségek. Szerintem mindenki leszűrheti a tanulságokat, de legalábbis a MI szakunkon, nem a tanárok a hibásak, sőt inkább ők isszák meg az egész levét. Csak egy példát hagy említsek. 2 éve mikroökonómiából megbukott az évfolyam több mint a fele. Pedig nem változott gyakorlatilag semmi, se a tanárok, se a tananyag, se a könyv, semmi. Sztem, ami ennek az oka lehet, hogy bejött a népbutítás. Fentebb nagyon dolgoznak azon, hogy el legyen sorvasztva az oktatási rendszer, csakúgy mint Amerikában. (mondjuk ott legalább a tehetségest kiemelik és figyelnek rá). Szóval ez szerintem sikerült. A másik a szülők, akik nem törődnek, vagy nem volt idejük törődni a gyerekkel, mert azon fáradoztak, hogy céget alapíthassanak Szlovákiában és a 25 milliós kocsit, így meg tudják venni 22-ért, haleluja, a megspórolt 3 millió felét meg elköltjük anyuka szilikonjaira, 1 misiért veszünk kocsit a gyereknek, aki vagy meghal, vagy nem, mert vezetni azt nem tud, csak ész nélkül nyomni a gázt, 500ezret meg eldrogozik, eliszik, elbulizik a hajógyárin.
    Szerintem itt tartunk most, az ország egyik legjobb egyetemén egy felkapott szakán.

    Üdv

  • S.P.Q.R.

    csendes tag

    HI!
    Nah kicsit alátámasztva a mondandómat kerestem pár cikket, hogy lássátok nemcsak én kongatom a vészharangot. :U
    http://www.managermagazin.hu/magazin.php?page=article&id=868

    idézet:"A képzés romló színvonala Miközben a felsőoktatási intézmények sorra rendezik az állásbörzéket, a hirdetőfalak roskadoznak az álláslehetőségektől, sok a pályakezdő és fiatal munkanélküli. Ennek oka az, hogy a frissen végzettek felkészültsége meszsze elmarad az öt-tíz évvel ezelőtt végzett korosztályétól. Egyre több diák kap felsőfokú diplomát, a képzések színvonala azonban ezzel arányosan romlik. E jelenség a mérnök- és informatikusképzésben a leglátványosabb. A színvonal romlása mellett a legnagyobb gond, hogy a megtanulható – de mind gyengébb színvonalon elsajátított – elméleti anyag mellett hiányzik a gyakorlati felkészítés, a tudás menedzselésére, a kommunikációs technikák fejlesztésére irányuló gyakorlati képzés."
    vagy
    http://www.felvi.hu/index.ofi?mfa_id=414&hir_id=9113&oldal=1
    idézet:"Nagyon sokat hallani a fiatal pályakezdők nehéz elhelyezkedési lehetőségeiről, arról, hogy a vállalatok tapasztalattal rendelkező munkaerőt keresnek. Az is sokszor hangoztatott tény, hogy a munkahelyi gyakorlaton túl különféle személyes kompetenciákat, készségeket, illetve meghatározott képzettségeket várnak el munkavállalótól."
    de még sorolhatnám.
    Több hasonló cikk van még sok portál foglalkozik a kérdéssel, és kutatják is a témát rendesen, szerintem itt is beszélni kell róla. Mert ugyan megoldani egy fórumon semmit sem lehet, de legalább lehet tanácsot adni a most épp hallgatói jogviszonyban lévő egyedeknek, hogy mit és hogyan kellene csinálni. Valami olyat, amit én soha nem kaptam(vagy csak nagyon keveset), és így mindent keservesen, magamtól kellett innen-onnan összeszednem.

    De milyen jó lenne, ha már úgyis sokféle emebr jár ide, akkor leírná azt, hogy az ő szakmájában mire is lenne szükség, mit kellene pluszban elsajátítania az illetőnek aki azzal akar foglalkozni. Most főképp nem az általános, hanem a speciális gyakorlati ill. elméleti anyagokra gondolok, amik nem vagy csak részben szerepelnek a felsőoktatás tananyagában.

    üdv: S.P.Q.R.

  • lajafix

    addikt

    válasz S.P.Q.R. #260 üzenetére

    megnyugtatlak én is vidéki kisvásorból származom, ahol 1 gimnázium van, meg 1 szakmunkás és 1 mezgaz középiskola

    "Senki nem mondott azonban egy rohadt szót sem azokról, akik kipotyogtak egyetem alatt, sem pedig azokról, akiket kirúgtak az állásukból, vagy épp megmaradtak ott csak épp nap, mint nap kevésnek bizonyulnak ehhez vagy ahhoz.'"
    minek kellene ezekről mesélni? nem a kipotyogásra kell készülni.

    "Pedig ez messzemenően nem így van, erre utolsó két évben jöttem rá, ahhoz hogy az illető azzá váljon, amivé válni szeretne, ahhoz magának kell lépnie méghozzá nem egyetemi oktatás keretein belül." no látod, nem véletlenül lett az egyetem elvégezve.

    Én semmilyen pejoratív élt nem tettem a technikusi szintre, a technikusokra. A világ úgy működik, hogy munkamegosztás van, ami különböző képességű és műveltségű embereket igényel. Van alapképzettséget sem igénylő segédmunka, jó képzést igénylő szakmunka és van felsőfokú képzettséget igénylő munka. Ennyi.

  • S.P.Q.R.

    csendes tag

    válasz lajafix #258 üzenetére

    Ezen időszak felétől, azaz általános iskola után már úgy és azt kellett volna tanulni, ahogy és amit MAGADTÓL elvársz.

    A gond az volt, hogy egyrészt egy 14 éves ember NEM TUDJA a legtöbb esetben, hogy mit is akar, annyira kevés még a tapasztalata, másrészt ugye ahol én felnőttem nem volt olyan szintű képzés, amire szükségem lett volna, tulajdonképp szinte semmilyen szinten. Tehát nem volt más választásom, mint gimnázium utána meg mars az egyetemre egy másik városban, de igazából ha ismernél tudnád, hogy ez egy nagyon hosszú történet...

    A lényege azonban annyi, hogy én hittem annak, amit az egyetemekről mondtak, és amit a padokban ülve hallgattam az első egy-két évben. Mondván: "Ilyen modern szakképzés", "Amolyan modern szakember", "Ezt muszáj tudnia ennek-annak", "Milyen jól helyezkedtek el, akik itt tanultak". Senki nem mondott azonban egy rohadt szót sem azokról, akik kipotyogtak egyetem alatt, sem pedig azokról, akiket kirúgtak az állásukból, vagy épp megmaradtak ott csak épp nap, mint nap kevésnek bizonyulnak ehhez vagy ahhoz. Róluk ki mesél? Senki! Én az idézett mondatot arra értettem, hogy elhittem nagyon sokáig, hogy ha úgy és azt tanulom, amit nekem előír a rendszer, akkor az leszek, akivé válni szeretnék. Pedig ez messzemenően nem így van, erre utolsó két évben jöttem rá, ahhoz hogy az illető azzá váljon, amivé válni szeretne, ahhoz magának kell lépnie méghozzá nem egyetemi oktatás keretein belül. Hanem az órák-vizsgák után, szabadidejében, nem bulik kellenek, nem is hagyományok csak és kizárólag arra kell összpontosítani, amiért az ember ott van.

    Sajnos azonban van pejoratív él abban, ahogy itt a technikusi szemléletről beszéltek, már ha létezik ilyen. Lehet, hogy nevetséges vagyok, de sajna engem ez a rendszer tett ilyenné. Azt mondom hát tanulni, kell, de ésszel és mellette is szükséges szorgalom

    Már szerintem egyszer sorolat, de majd még fogok tárgyakat...

  • concret_hp

    addikt

    válasz S.P.Q.R. #257 üzenetére

    nem olvastam át minden hsz-t, de azt a 15-18 totál felesleges tárgyat fel tudnád sorolni? na jó 10et?

    én nem azt írtam, hogy a legfrissebbeket tanítsák, de ahhoz, hogy mondjuk a 2 évvel ezelőtti technikában totál szitnen legyél, ahhoz utolsó évben kb. csak ezzel kéne foglalkozni.

  • lajafix

    addikt

    válasz S.P.Q.R. #255 üzenetére

    A technikusi szemlélet nem lesajnálást jelent! Nem pejoratív abszolúte.
    Ahogy az sem ad okot a fej lehajtásra, ha az egyetemről kikerülő nem rendelkezik olyan gyakorlati tapasztalatokkal, mint a már 20 éve dolgozó, akár technikus kollégája. Ua ez az élet rendje.

    kezdesz nevetségessé válni ezekkel a magvas gondolatokkal. Valahol itt a te gondod:
    "17 évig azt tettem és úgy tanultam, ahogy mások elvárták tőlem"
    Ezen időszak felétől, azaz általános iskola után már úgy és azt kellett volna tanulni, ahogy és amit MAGADTÓL elvársz. Azaz gimnáziumba majd egyetemre mentél középszintű szakképzés helyett.

  • S.P.Q.R.

    csendes tag

    Miért van ilyen érzésem, hogy a többi szakmában is így van ez, sajna nem csak az informatikában vannak új dolgok.

    Amúgy azért szerintem nem eszik olyan forrón a kását, úgy értem, nem egy-két hónapos tech. kell tanítani, amik eléggé teszt jelleggel futnak, hanem már jól bevált és széles körben használt új és modern technológiákat.
    Hogy példát említsek: AJAX, erre épülve Jquery, Prototype stb... ezek egyike sem tegnap jelent meg, mégis marha kevés szó esik róluk az egyetem alatt. De azért ezek tipikusan olyan dolgok, amikbe simán belefuthat egy ember álláshirdetésen. :K :K

    Én azt szeretném, ha modernizálná jópár egyetem a tananyagát, és sokminden kikerűlne az oktatásból, ami túl elméleti és az égatta egy világon semmi köze sincs a valósághoz.

  • concret_hp

    addikt

    válasz S.P.Q.R. #255 üzenetére

    uh vaz' te még mindig itt tartasz? :W
    mégis mit vártál? hogy majd egy olyan iparágban, ahol havonta jönnek az új technológiák, majd az egyetem után mindenből naprakész tudásod lesz?
    ha ezt vártad, akkor valami nem ok. ez működhet egy építésznél mondjuk, de egy informatikusnál? :U
    amik évente megjelennek új dolgok, arra legalább 2 év kéne, hoyg megtanulja az ember, de inkább több.

  • S.P.Q.R.

    csendes tag

    válasz _az #252 üzenetére

    ismerek ilyen egyetemistákat, de ki a franc ad a véleményükre?
    Tényleg, miért kell a véleményükre adni, rég elmúlt már az egyetem varázsa, azt se értem miért kell tőlük többet elvárni, mint bárki mástól. Elvárni azt, hogy többre képesek, pedig nem ez a helyzet, a helyzet az, hogy mocskosúl nem mindegy ki mikor mit csinált az életében. Úgy értem, valaki tanult, valaki pedig dolgozott közben, vagy épp ötvözte a kettőt, ami szerintem a legjobb megoldás. Arra akarok kilyukadni, hogy a legjobb lenne elfelejteni a sztereotípiákat, miszerint egyetemet végzettek intelligensek okosak műveletek stb.., aki meg máshogy szerzi meg a tudását, azt lesajnáljuk mert csak "technikus szemléletű" lúzer lehet. Ez nem így van, de a legrosszabb, hogy az emberek fejében dőlt ez el így, egyrészt tapasztalat alapján nyílván, másrészt azonban egy kicsit azért, mert valamiféle természetes csodálat alakult ki a felsőoktatás ill. az ott résztvevők iránt. Emiatt könnyen megeshet, hogy egyes egyetemisták sajna elszállnak maguktól (régebben én is beleestem ebben a hibába) de aztán rá kell jönni, majd munkahelyen, hogy nem tudnak semmit még, a mai oktatási rendszer nem tudja felkészíteni őket a kihívásokra. S bizony a tapasztalt kollegát nem lehet fél év alatt behozni. Akkor meg, kérdem én, mire föl?

    Én ma már rájöttem, hogy arra sem vagyok méltó, hogy emelt fővel járjak, míg a sokévnyi plusz tudást, amivel tapasztaltabb kollegáim rendelkeznek, be nem hozom. Nem mondom, hogy ez a jó szemlélet, de nem is azért írom most ezt, hogy egyetértsetek velem, még csak nem is azért, mert, hogy én mekkora vitát akarok én elindítani, pusztán azért hogy elgondolkozzatok azon, amit írok, még ha utána le is ugatjátok a fejem.

    Egy valamit azonban nem értek és már napok óta kérdezgetem magamtól, 17 évig azt tettem és úgy tanultam, ahogy mások elvárták tőlem. S tettem ezt nem is rosszul, mégsem tudta az egyetem nekem nyújtani a szükséges tudásmennyiséget. Kérdem én: hol rontottam el?

  • S.P.Q.R.

    csendes tag

    Hát bizony nem ártana:D
    Amúgy az élete során mindenki fejét leugatják legalább egyszer, mert megtehetik és ez így van rendjén.
    Szerintem is sok külsős kellene behívni, sőt kifejtettem, hogy külsős céges tanfolyamokat is kötelezővé kéne akár tenni, már ha ez kivitlezehető lenne. Sőt egyes szakoktatóktól megkövetleném, a teljes általuk oktatott anyag újraírását bizonyos időközönként(persze ahol ennek van értelme és én az egyetemi jegyzetekre gondolok elsősorban) Kötelező lenne például 0-day technológiákról is írni vagy legalábbis frissekről, sőt ezeket tanulmányozni és elasjátítani. Mert hát ők a profok nekik kell tundi :K :K Van aki már most megteszi, de sajnos még nem elegen :O

  • _az

    senior tag

    válasz S.P.Q.R. #249 üzenetére

    "A jó elmélet helyettesíti a legjobb gyakorlatot"

    vhehehe csak nem automatizálási és alkalmazott informatikai tanszék? :D

    amúgy a probléma megoldódik, ha sikerül minél több külsős iparban dolgozó szakembert behívni vendégelőadónak... ilyenről olvastam is vhol, tényleg nem árt...

  • _az

    senior tag

    látom még mindig ugyanaz a téma, úgyhogy beköpök :D

    van egy nagy különbség tanfolyam és egyetem között:
    a tanfolyamot csak úgy tudod elvégezni, ha azt a szűk területet mocskosul betanulod, különben buksz.
    egyetemhez meg ez nem kell, sok területből át lehet csúszni és le van tudva.

    de az ég szerelmére az egyetemen nem programozó képeznek hanem informatikust.
    a 2 tudtommal k*rvára nem ugyanaz.

    miről beszéltek még? kisebbségi érzésetek van? netán valami léhűtő infos fazon leugatott itt valakit? ismerek ilyen egyetemistákat, de ki a franc ad a véleményükre?

  • S.P.Q.R.

    csendes tag

    Lassan végez az első Bolognai évfolyam, megvárjuk és megnézzük őket. A munkahelyen úgyis lesz 2 hely üresedés, nah megnézzük mit is tudnak azok akik majd ide jönnek, mert biztos hogy pályakezdőket veszünk majd fel. Tapasztalatokról beszámolok majd... :K

  • S.P.Q.R.

    csendes tag

    válasz maszat #248 üzenetére

    Olvasva, amiket írtál, nekem az jött le, hogy teljesen feleslegesen jártál egyetemre. Mert semmi olyat nem tudott nyújtani neked, amit előtte nem tudtál volna vagy a későbbiekben szükséged lett volna rá.

    nem kell végletekben gondolkozni, bármennyire elégedetlennek tűnök is én magam sem teszem ezt. Csak azt mondom, nem éri el a célját az egyetemi oktatás, semmilyen szinten, a gyakorlat és a naprakész információk teljes vagy részleges hiánya valamint a felemás gyakorlat miatt, melyekből amúgy is kevés van. De ettöl függetlenül azért én is sok mindent tanultam az egyetemen, de épp ma számoltam össze, hogy szűken vett 13 de inkább 15-18 olyan tárgyam volt aminek az ég világon semmi hasznát nem veszem. Nem, nem tartom reálisnak továbbá, hogy ezek a látókör növelésének céljából kellettek volna. Pár tárgyra még rá lehet sütni, no de ennyire? Ez képtelenség!
    Természetesen nem végigbukdácsoltam az egyetemet, hanem zömmel 3-4-5-ös vizsgákkal és gyakorlatokkal mentem át mindenhol. Az utolsó 4 félévben már 5 körül volt az ösztöndíjátlagom is és egyetemi projekteken dolgoztam némi mellékesért. De még ezekből is kevés gyakorlatot kaptam, jobb lett volna, ha valaki normálisan megszervezi ezeket, arról nem is beszélve, hogy egy árva kreditet sem kaptam néha az egyetemnek tett munkáimért.
    Az egyetem nem tudja rákényszeríteni az embert arra, hogy valamiféle támpontja legyen a későbbiekben, ha az nem partner ebben.
    Egyetértek, de lehetne azért támpont, ha az embernek igénye van rá. A helyett a 13-15 felesleges tárgyam helyett lehettek volna jó gyakorlatok, ez főképp egyetem vége felé éreztem. Az a baj, hogy hiszitek vagy sem, minden amit leírtam eddig én magam is láttam és megtapasztaltam. Tehát a látottak alapján írok, vagy épp a saját példámat emelem ki.
    Én megtettem mindent, amit elvártak tőlem, a diplomabírálatom szerint még maximálisan túl is teljesítettem az elvárásokat. Ez volt beleírva, és ez nemcsak arra a 110 oldalra vonatkozott amit megcsináltam, de az egész egyetem alatt nagyon odatettem magam. Nem azt mondom, hogy minden órán ott voltam, de minden vizsgára és zh-ra készültem elég rendesen, igyekeztem minden gyakorlaton ott lenni, ha valami nem ment akkor kérdeztem. Sokszor az órák után az oktatóktól, vagy olyantól aki úgymond ért hozzá...
    Mégsem kaptam meg azt amire szükségem volt, de még a tudatot sem, hogy elég az amit szereztem. Én mindent megtettem, de viszonzásul nem tudott az intézmény naprakész tudással sem pedig elég gyakorlattal szolgálni. Mert az a mottó járta több tanszéken "A jó elmélet helyettesíti a legjobb gyakorlatot"
    Hát aki ezt kitalálta annak üzenem, hogy végezze egyszer az én munkámat, annyi segítséggel amennyit én kaptam kezdő koromban, olyan határidőkkel amiket nekem szabtak, olyan dokumentációval amit nekem nyújtottak olyan technológiákkal amiket NEM IS TANÍTOTTAK csak épp mindenki használ.

    Lehet, hogy nem egyetemi a hozzáállásom, de nagyon is tudom miről beszélek SAJNOS másképp lenne, de nincs nem örömömben irkálgatok ide, hanem egyfajta mementóként. Ha szépeket és jót írnék csak, akkor hazudnék... Szóval lehet valakinek technikusi hozzáállása, de én az ő kezébe adnám inkább a vésőt ha faragni kell, a prof meg csak magyarázza a véső görbületét, ha neki ez tetszik
    Lehet, hogy régen másképp volt, de mára sajna úgy néz ki a helyzet nagyon rossz irányba változott...

    Amúgy azért is ostorozok, mert ilyen is kell, szerintem nem jó, ha mindenki mindíg dicséri annélkül, hogy hallotta volna a másik oldalt. Azokét, akinek teljesen más tapasztalatai vannak...

  • maszat

    senior tag

    válasz S.P.Q.R. #245 üzenetére

    úgy tűnik pont az egyetem képzi a legtöbb "codert" és nem a széles látókörű szakembert ...
    Az a gond, hogy a most végzett nagy átlag, ezeket a kritériumokat nem, vagy csak nagyon nehezen teljesítik.

    Ennek több okai is van, de ezek már ki lettek tárgyalva. De a lényeg: Ha az ember végigbukdácsolja az egyetemet és mindent a lehető lekevesebb energia befektetéssel teljesít, akkor az valóban elég nehezen boldogul az életben. De aki szorgalas, a kötprogokat+beadandókat önmaga csinálja meg, és még meg is érti amit tanul, akkor az jobban tud boldogulni. Ráadásul infón különösen sok lehetőség van a tanulmányok alatt dolgozni menni.
    Szóval arra akarok kilyukadni, hogy aki akarja, az eléri célját. De aki nem, az nem. Az egyetem nem tudja rákényszeríteni az embert arra, hogy valamiféle támponja legyen a későbbiekben, ha az nem partner ebben. Emiatt is érzem kicsit túlzónak az egyetem ostorozását.
    Olvasva, amiket írtál, nekem az jött le, hogy teljesen feleslegesen jártál egyetemre. Mert semmi olyat nem tudott nyújtani neked, amit előtte nem tudtál volna vagy a későbbiekben szükséged lett volna rá. Így megértem az álláspontod, de a többségnek jó szolgálatot tesz az ott szerzett tudás. Meg informatikus képzés esetén nem igazán van jobb alternatíva az egyetemnél. Mert az OKJ az alsóbb kategória, más meg nem tudom mi lenne.

  • S.P.Q.R.

    csendes tag

    Hát 1-2 év alatt nem is. Egyetemre kell járni bizonyos szakmák betöltéséhez, csak a képzés milyenségével vannak elvi kifogásaim. Ezt már részleteztem :K

  • bandus

    veterán

    válasz fordfairlane #243 üzenetére

    eh, most nem azért, de az okj vicc.... nehogy már 1 vagy 2 év alatt ők kiképezzenek téged profivá.. középiskolai tanárok.. :W

  • S.P.Q.R.

    csendes tag

    Furcsa de számomra úgy tűnik pont az egyetem képzi a legtöbb "codert" és nem a széles látókörű szakembert. Túl elméleti oktatás hibája, hogy olyan emberek kerülnek ki legtöbbször, akik a semmiről is képesek 2 órát vitázni nagyon bölcsen, és mindenről hallottak valamit, de semmit nem csináltak normálisan.

    Néha komolyan azon gondolkozom, szépen egy-két alkalommal 16-18 órára le kéne ültetni a kedves egyetemistát a gép elé, úgy egyhuzamban, had tudja meg mi az a határidő és a programozói munka, mikor mindennek kész kell lennie. Nincs olyan, hogy az ügyfél visszadobja, mert rosszabb esetben ezzel az állását kockáztathatja az ember. Amikor nincs olyan, hogy jah elmegyek a haverokkal inni mondván az n. vizsgára úgyis átcsusszanok, amikor nem lehet senkitől megkérdezni semmit, mert nincs aki az ember szájába rágja a dolgot, amikor csak követelnek az embertől de ő maga szinte alig kérhet.

    Az a gond, hogy a most végzett nagy átlag, ezeket a kritériumokat nem, vagy csak nagyon nehezen teljesítik. Vannak persze kivételek, de azok egyetem alatt is valami plusz raktak már le, ha nem is az egyetem berkein belül, de máshol. Mert az egyetem nem az életre készít fel, hanem saját magára, értsd doktorandusz idővel egyetemi oktató legyél. Esetleg arra, hogy marha műveltnek tünjél azok előtt akik tudatlanok az adott témában, de az igazi profikat a termelő iparban kell keresni, függetlenül attól, hogy ki mit végzett.

    Persze ez személyes vélemény...

  • S.P.Q.R.

    csendes tag

    Azért érdekes lenne egy olyan intézményben tanulni, ami az általam leírt módon működik. Lehet, hogy nem lenne haszontalan.

    Amúgy, ha már a szemléleteknél tartunk, sajnos meg kell, hogy jegyezzem, hogy a technikusi személettel ellentétben tipikus egyetemi szemlélet is van. Ami nem arról szól, hogy alkotunk valamit, hanem arról, hogy beszélünk az alkotásról szép nagy kerek mondatokban, közben nem teszünk semmit. :(

  • fordfairlane

    veterán

    válasz Sanyix #218 üzenetére

    Egy egyébként bme info karon végzett embert kell idéznem: "Ha lógni akarsz, könnyen akarsz szerezni munkát, és könnyen el is veszteni, és haszontalan dolgokat tanulni, egyetemre jársz. Ha hasznosat akarsz tanulni, és meg is akarod tartani a munkád, okj-ra..."

    Öcsém szintén BME infon végzett, és jó állása van, az előzőekre se lehet panasza. Gyanítom, hogy az a valaki aki ezt a fantasztikus bölcsességet összehozta, végiglógta a főiskolát/egyetemet.

  • glutamin

    őstag

    válasz dabadab #223 üzenetére

    Az olaj és fölgázbiznisz miatt egy pályakezdő bányamérnök 450-500br-ra számíthat minmum ha meg tud szólalni normálisan angolul.

  • glutamin

    őstag

    válasz Sanyix #218 üzenetére

    Egyszer azért nézd majd meg ha lesz rá lehetőséged, hogy mondjuk BME-VIK-ről milyen poziciókban üldögélnek emberkék. Mert bizony nem egy multinál a vezetőségben elég szép számmal vannak jelen. Valszeg ők is az OKJ-re esküsznek...

  • lorcsi

    veterán

    válasz glutamin #239 üzenetére

    de ha nem megy a matek lehet nyelvvel is próbálkozni. hatalmas rá a kereslet

  • glutamin

    őstag

    válasz wwhy #195 üzenetére

    Akinek fingja sincs a metekhoz az fogadja el hogy korlátozottabbak a lehetőségei. Az ész keresi a pénzt. Akinek kevesebb van annak kevesebb jut. Egyébként pedig a humán szakokon is lehet jó kereső poziciókba jutni, de azok a létra magasabb fokain vannak, míg mondjuk egy mérnök már pályakezdőként szipmla beosztott pozícióban is tűrhetően kereshet.

  • S.P.Q.R.

    csendes tag

    válasz luciferc #235 üzenetére

    Amit az egyetemnek képeznie kellene, az problémamegoldásra képes szakember.
    Csak az tudja a problémát megoldani, akinek van ebben gyakorlata. Ha valaki nagyon szépen el tud beszélgetni másokkal pl analízis témakörben vagy esetleg, hogyan kell végezni r próbát, az a büdös életben még nem tudja leprogramnozni. A problémamegoldásra képes szakember, a gyakorlott szakember, aki nem csak tudja miről beszél, hanem meg is tudja valósítani. Többdiplomás egyetemi profokat ismerek, akik gyakorlatban egy normális táblarendszert nem tudtak megcsinálni. Mi ebben akkor a problémamegoldás, ha egy ilyen embert konkrétan odaállítasz akkor oracle 9 elé? SEMMI!
    Ugyanúgy a haverját, kollegáját, googleját kéri meg segíteni, mert nem fog vele boldogúlni...mert évek óta ki se szakad a Visual Basic-acces világból. De ismertem olyat is, aki a hallgatók munkályát a saját érdemének tudta be, így lett dékán. Kb ő is olyan elméleti ember volt, hogy 15 éve nem írt komolyabb programot. De nem is vett részt semmi nagyobb projektben. Kérdem én ő tanítsa, mire van szüksége egy programozónak, illetve ő mondja meg mit hogyan kell csinálni?

    Látom kedveled Galileit Akkor had idézzek én is valamit:)
    „Az a hiú igényünk, hogy mindent megértsünk, a megismerés teljes hiányából ered.”
    Előbb ismerjünk meg valamit a teljesen, hogy megértsük, gyakorljuk be teljesen, majd utána jöhet a többi dolog. De gyakorlat nélkül, csak beszélünk valamiről, jobbesetben tudjuk miről.

  • Integra

    titán

    válasz Sanyix #233 üzenetére

    nem a programozással magával van a baj.
    hanem hogy nem használnak egyetemes logikai menetet sokan, modulárisan nem programoznak, hogy könnyű és átlátható legyen az egész és más is megértse, aki később a kódba belekell hogy nyúljon módosításkor.

    rendszergazda meg annyira tág fogalom, hogy ihajjj:)
    kb mint mikor azt mondod hogy it-ben dolgozol. végtelen terület.
    de mondjuk ezért is zsír:))

  • Integra

    titán

    válasz luciferc #235 üzenetére

    "Ha mindenki így gondolkodik mint te, és ilyen lesz a felsőoktatás, akkor ki a franc fog új algoritmusokkal előállni? "

    erről a tesóm esete jut mindig eszembe.
    építész
    anno a fősulin amikor terveztek, kreativak voltak és szivesen csinálták
    majd jöttek a nagypofájú építészek, tanárok, hogy mi és hogy szar..
    aztán a terveiket eladták jó pénzért.. miközben igyekeztek ezek a senkik csirájában elfojtani a kreativitást, a szabadság iránti vágyat...
    csodálkozunk, hogy minden ház egy kibaszott kocka? hogy semmit sem lehet új felfogásban építeni? ezek a vén nyuggerek az istennek se halnak ki...

  • luciferc

    őstag

    válasz Sanyix #233 üzenetére

    Ha nem rágod át magad különféle problémákon, amikre 500 féle megoldás van a neten, akkor technikus leszel. Tudni fogod hova nyúlj, mit használj, hogy oldj meg egy feladatot, de nem leszel képes probléma megoldásra. Amit te kérsz, az technikusi képzés, feladatmegoldásra képes ember képzése. Amit az egyetemnek képeznie kellene, az problémamegoldásra képes szakember. Ha mindenki így gondolkodik mint te, és ilyen lesz a felsőoktatás, akkor ki a franc fog új algoritmusokkal előállni? Ki fogja azokat megérteni és tovább fejlesztve alkalmazni? Az, hogy megírsz egy mégoly bonyolult programot létező építőelemekből, az csak a legritkább esetben problémamegoldás. Ha meg az, akkor a gyakorlatorientáltan képzettek zöme elhasal, hiszen nem arra képezték ki.

    Egyszerűen az a baj, hogy ti is egyetemi diplomát akartok, miközben technikusi jellegű tudásra vágytok. És ezt az oktatási kormányzatok és az egyetemek szolgaian elfogadják. Az egyetemi hallgatók - kapaszkodjatok meg - 2/3-ának nem sok keresnivalója van az egyetemen. Ezek fele egyszerűen alkalmatlan egy fűszál megőrzésére is, a másik felük meg jófejű, jó eszű gyerek is lehet akár, de nem egyetemi, hanem technikusi (felsőfokú szakképzés) szinten. Nem feltétlenül észbeli a különbség! Mentalitásbeli főként. Nem érdekli az elmélet, rögtön alkotni akar valamit, feladatokat megoldani, és nem érzi a különbséget feladat és probléma között. Ezek az emberek szenvednek az egyetemen. De szenved az odavaló 1/3-ad is, mert ők meg nem kapnak elég mély elméletet. És szenved az oktató is, mert egyszerre képtelenség megfelelni mindennek, és még a legalsó harmadot is részben átrugdalni (mert amúgy ejnye-bejnye van). És szenved majd az ország is. De ezt már leírtam, de úgy tűnik nem jött át.

    Aki úgy gondolkodik mint S.P.Q.R. vagy Sanyix, az kiváló szakember lehet, de fölösleges egyetemet végeznie, végezzen okj-t. Mert attól ő nem lesz jobb, csak szenved és nem érti minek ez a sok "hülyeség". Sajnos ezt valakinek meg kell értetnie az oktatási vezetőkkel és a cégekkel is. Komolyan sajnálom a mai egyetemistákat, senkinek nem jó ami most van.

  • Pörp

    senior tag

    válasz dabadab #223 üzenetére

    Attól hogy valaki kohómérnök vagy bányamérnök nem jelenti azt, hogy kizárólag kohóban vagy bányában tud dolgozni. Az új nevük egyébként is műszaki anyagtudomány és műszaki földtudomány, aki egy kicsit is műszaki, az ebből már tudja, van helyük. Az hogy büfészakok lennének erősen kétlem, egy fokkal se könnyebb elvégezni ezeket mint egy gépészt vagy villanykart.

  • Sanyix

    őstag

    válasz S.P.Q.R. #232 üzenetére

    uml-t meg magát a program megtervezését a lehetőségek közül választva csináltam, persze nekem ez gyakorlatnak tűnik, merthogy gyakorlati megvalósítás végül is, csak még nincs lefordítva gépnek érthető nyelvre. Normalizálni meg lehet könyvből is(igazából nekem úgy tűnt mindig amikor ab-ztem, hogy normalizálatlan ab-t DIREKT, vagy igen elborult gondolkodással lehet létrehozni, józan ésszel normalizált lesz alapból), nem kell bemagolni, stb.

    Viszont ezek a pl "programozási paradigmák" ezek azok amit én elméletnek nevezek. Teljesen egyértelmű közhelyeket tárgyalnak, meg hogy az "okosok" szerint milyen irányba fejlődik a programozás (ami egyébként egyáltalán nem biztos). Meg ilyen elméleti izék hogy ez lenne a jó, de lehetetlen megcsinálni (most progos példára nem emléxem, csak oprendszeres témából, pl az optimális lapkezelést, aminek az a lényege, hogy a jövőbe kéne látni hogy működjön, tehát soha nem fog, de azért tanuljad meg mi az).

    Meg persze matekból, "számoljad ki ezt meg azt, persze segítség nélkül". MINEK? Ha programozásban szükség van rá (márpedig okoskodnak hogy igen, de többnyire matek témájú programoknál meg low level grafikus motoroknál van csak szükség rájuk, a logikán kívül). És ha szükség van rájuk, melóhelyen nem vágják le a kezed, ha könyben/interneten keresed meg, és végül is "bemásolod" a megoldást, nem kell bemagolni, meg betanulni. Arról nem is beszélve, hogy egy csomó matekos porblémára amit tanítanak, neten 555345345 féle előre megírt és ingyenesen felhasználható rommá optimalizált csomag, eljárás van 5454 féle prognyelven.

    Mellesleg aki rendszergazda irányban megy tovább annak, még ennyire sem lesz szüksége a fenti dolgokra.

    Szóval az elmélet nagy része áltudományos, jól hangzó okoskodás.

  • S.P.Q.R.

    csendes tag

    válasz Sanyix #231 üzenetére

    Szerintem kül. Algoritmuselméleti eljárásokra gondol, vagy db kezelésnél mondjuk normalizálásra, Er-diagram készítésére, Projektvezetésre, UML modellezésre stb...

    De mindketten tudjuk ezek bőven elsajátíthatóak saját magunk is, legtöbbje jó megértést és kis odafigyelést kíván. Tehát a gyakorlatban önszorgalommal tanulhatóak, legalábbis véleményem szerint, ezért van neked MAXIMÁLISAN IGAZAD. Sőt sajnos én is hallottam marhaságokat beszélni kül. profokat. Sajnos egyre jobban eltávolodik az oktatás a gyakorlati igényektől:(

  • copin

    őstag

    Szabad bölcsész lehetőségei ha jól emlékszem: művelődés szervező, esztéta meg hasonlók. Én a jogira megyek (megjelent Jézus és azt mondta hogy Ő maga, meg ez az én utam :D ) mérnök infó után, ami mellesleg nem az én választásom volt (otthon kijelentették hogy mást nem finanszíroznak, pedig 5-6 éve a jogra gyúrtam, szóval el lehet képzelni milyen volt, akit felvettek örült és táncolt én meg csak vállat vontam és csak annyit tudtam mondani hogy majd lesz valami). Tudom, hogy a sok jogász közül ki kell emelkedni valamivel, ezért a nyelvekre gyúrok és így akár az ENSZ-nél is kaphatok valami jóképű állást. Követségen nem igazán, mert ott a pártok "haverjai" kapnak állást többnyire, én pedig nem nagyon tartom a kapcsolatot (bár, soha nem késő Rastignac útját járni és meg is lenne a lehetőségem hozzá, méghozzá családon belül). Most agyatlan technikusokkal vagyok összezárva, de remélem dicsérettel lezavarom a kiegészítő érettségit és ezzel el is felejthetem az egészet. Úgy érzem ez lesz a kecske és a káposzta felállás- vagyis megmutattam hogy van bennem lehetőség és ezzel bizonyítok otthon, de nagy ívben teszek a műszaki pályára. Így készülhetek valami sokkal komolyabb és ami legfontosabb, hogy számomra érdekes (önmegvalósító? :) ) feladatokra.

    Bocs a hosszú monológért, de ezt ki kellett adnom.

  • wwhy

    veterán

    válasz luciferc #225 üzenetére

    így OK; de ha csak bemagolja, attól még sz@r "szakember" lesz, és az ilyenektől kiver a víz :D

  • dabadab

    titán

    válasz Sanyix #226 üzenetére

    A kodolas nagy resze az: kulonosebb nagy elmeleti apparatust nem igenyel, csak nemi gyakorlatot, aztan hajra. Tudom, majd' egy evtizede vagyok a szakmaban.

  • Sanyix

    őstag

    válasz dabadab #220 üzenetére

    Aha. Azt fejtsd ki kérlek bővebben, hogy a programfejlesztés mitől kétkezi munka? :D

  • luciferc

    őstag

    válasz wwhy #219 üzenetére

    Az a példa arról szólt, hogy még arra is lusták, hogy bemagolják! Érted, A megértéssel való próbálkozásról már nem is beszélek. Pedig a középiskolás fizika, kémia, földrajz, biológia, matek megértése nem szabad, hogy szorgalmas, bármilyen egyetemre készülő embernek gondot okozzon. Egyszerűen kényelmes azt mondani, hogy ehhez nekem nincs érzékem, majd 15-20 év múlva büszkélkedni azzal, hogy világéletemben hülye voltam a matekhoz fizikához. Lófaszt, lusta voltál édes fiam!

  • bandus

    veterán

    válasz dabadab #223 üzenetére

    én gyakorlati tapasztalatról nem tudok bezsélni, szal alapom sincs vitatkozni veled.. nekem a tanáraim említették, hogy ez egy elég kemény ága volt a gépészetnek, de ha mégsem, akkor elnézést :R

    az is tény, hogy szükség sincs rájuk, bár most márkushegyen mogolódik valami, Kapolyi bácsi pedig nem igen szokott melléfogni :)

  • dabadab

    titán

    válasz bandus #221 üzenetére

    "ezt le is írtam, hogy ha jó valamiben, akkor biztosan lesz munkája..."

    Meg melle azt az egetvero marhasagot is, hogy egy bolcsesz nem allit elo toket/javat. Dehogynem.

    "a kohó meg bányamérnök viszotn egy elég durva ágát képezik a gépészmérnökségnek, egyáltalán nem büfészakok"

    Es egeszen konkretan hany uj banyamernokre meg kohomernokre van szukseg? (Raadasul Miskolcon durvan bufeszakok voltak ezek az en idomben.)

  • S.P.Q.R.

    csendes tag

    válasz wwhy #219 üzenetére

    Újabb támogatóm akadt:)
    Amúgy: Arról gondolom nem kell vitatkozni, h a definíciók bemagolásásóval nem lehet egyetemet végezni

    De lehet, sajnos ismerek rá példát és nem egyet, nem kettőt de sokat. Az egyetemi oktatás már elérte azt a szintet, hogy egyáltalán nem készít fel a való életre, leadnak valamit mert azt tudják és kész. A profok(tisztelet a kivételnek) általában elvannak azzal amit tudnak, kevésbé fejlődőképesek, mint azok akiknek alacsonyabb végzettségűek révén nap mint nap bizonyítaniuk kell.

    Ők egyszerűen nem tehetik meg, hogy ne fejlődjenek, és itt van a kutya elásva:) Hány embert ismerek, akik azt sem tudták hirtelen egy nyelvről(webprogramozás témakör) hogy szerver, vagy kliensoldali. De csak mert diplomájuk volt, felvették őket egy nagy céghez webshopot! készíteni. Ebből azóta se lett semmi, vagy legalábbis én nem tudok róla. Aztán írtam már előbb is, sok olyan egyetemistát látok akik a Google-t nem képesek használni, elvárták volna, hogy munkaidő után menjek oda hozzájuk megoldani a feladatuk.

    Ezt pl köt.progból és Hálózati prog-ból elég divat eljátszani a BME-n. Tudom mert ott voltam, láttam, tapasztaltam. S nem mint oktató, hanem mint diák, szóval sajnos igen is sokan vannak ma már olyanok akik definíciók bemagolásával egyetemet végeznek...

    Meg kellene reformálni az oktatást, de ezzel együtt szemléletváltásra is szükség van.

  • bandus

    veterán

    válasz dabadab #214 üzenetére

    ezt le is írtam, hogy ha jó valamiben, akkor biztosan lesz munkája... bár pont itt olvashattuk az ellenpéldát..

    a kohó meg bányamérnök viszotn egy elég durva ágát képezik a gépészmérnökségnek, egyáltalán nem büfészakok :U

  • dabadab

    titán

    válasz Sanyix #218 üzenetére

    Ahogy luciferc is irta: az egyszeru, ketkezi munkasnak nincs szuksege egyetemre. Ennyi.
    (Mondjuk a diploma hianya azert nagy szivas lehet, ha az ember olyan munkaadoval fut ossze, aki kevesse jaratos a hazai kepzesek sajatossagaiban.)

    "ezért jelent egyre kevesebb előnyt a diploma, és ezért tesztelik le még a diplomásokat is."

    Tapasztalatom szerint a diploma egyaltalan nem jelent elonyt, hanem affele alapfeltetel, amivel senki sem foglalkozik - csak akkor, ha nincs. Az meg teljesen termeszetes, hogy az ember teszteli a leendo munkavallalokat, igy volt ez tiz eve is.

  • wwhy

    veterán

    válasz luciferc #217 üzenetére

    Arról gondolom nem kell vitatkozni, h a definíciók bemagolásásóval nem lehet egyetemet végezni :)

  • Sanyix

    őstag

    Na hát én az első hozzászólással egyetértek.

    Én a bmf-nik-re jártam fél évig, 2 éves programozó okj képzés után.
    Egy vicc volt az okj-hoz képest. Tömény hasznontalan marhaság, 0 (nulla) használható tudás. Ez ugye informatikai suli, tehát azt hinné az ember, informatikát tanítanak... nem matek matek matek elektronika (nem digitális, hanem magasfeszültésges erőműves) elektroninika, közgáz és úgy apró betűkkel informatika. És kb a fontossági sorrend is ilyen volt. Az volt a legkisebb gáz ha valaki informatikából bukott, mert az volt a legkevésbé fontos.
    Na azt látva, hogy fél év alatt ott a programozásképzés eljutott az objektumok bevezetéséig(okj-n ez 1 hét volt, persze ott informatika témájú órákból is több volt mint heti 4...), hát azon nem tudtam hogy sírjak-e vagy nevessek, de inkább aludtam az órán tovább, mert unalmas volt. Persze az "értéktelen szar okj"-mmal amin mellesleg másik objektumorientált nyelvet tanultunk, simán átmentem ebből is, úgy hogy minden órán aludtam vagy zenét halgattam.

    Ja mellesleg a prog elmélet tanár olyan szintű programozási hibákat vétett a példalgoritmusaiban, hogy az valami fantasztikus, és ez tanít :D

    És otthagytam, azt se mondtam hogy fapapucs. Egyszerűen nem mentem be a vizsgákra, nem szóltam semmit, passzívra raktak.

    Kerestem munkát, a "szarfos" okj-mmal, java, php, javascript, html témakörökben. Egy keresős oldalon regeltem, 2 hónap alatt meg is találtak, most egy nagyobb vállalatnál dolgozom java fejlesztőként, és a "szar fos" okj-mmal nem sok gondom van. Gyorsan belejöttem, meg is vannak elégedve velem, kezdőhöz képest jól is keresek. Persze tanulni tanulok.. miközben csinálom amit kell, de ez egy ilyen szakma, ez ebből áll.

    Sokszor hallom hogy informatikai diplomás emberkéknek milyen elképesztően magas szintű a hozzá nem értésük, meg hogy az infos szakott végzett emberkék mellékes tanulás nélkül még egy hello worldot is nehezen írnak meg. Hát ezek után el is hiszem.
    Egy egyébként bme info karon végzett embert kell idéznem: "Ha lógni akarsz, könnyen akarsz szerezni munkát, és könnyen el is veszteni, és haszontalan dolgokat tanulni, egyetemre jársz. Ha hasznosat akarsz tanulni, és meg is akarod tartani a munkád, okj-ra..."

    Szerencsére ezt a munkaadók is kezdik felfedezni, ezért jelent egyre kevesebb előnyt a diploma, és ezért tesztelik le még a diplomásokat is.

  • luciferc

    őstag

    válasz wwhy #195 üzenetére

    akinek fingja nincs matekhoz, fizikához stb., az dögöljön meg :F vagy legyen jól/jobban képzett melós :F Mert valóban a bölcsészek elhelyezkedési lehetőségei kb. a 0-val egyenlők. Még a legjobbaknak is.

    Ez csak egy duma, hogy valakinek fingja nincs a matekhoz vagy a fizikához. Persze, a diákok mondjuk negyedének tényleg nem mennek ezek a tárgyak, de a többieknek simán kellene vinni a 4-es 5-ös normális (!) középiskolai szintet. A tény, hogy nem viszik csak azt mutatja, hogy lusták tanulni, megérteni és gondolkozni*. A középiskolai természettudományi tárgyakat a nagy többségnek probléma nélkül vinni kell. Nem igényelnek sem extrán absztrakt gondolkodást, sem különleges képességeket. A legszánalmasabb, amikor magyarból vagy töriből brillírozó emberkék nyamvadt egymondatos definíciót "képtelenek" megtanulni is, miközben bármikor bevágnak hosszú verseket. Egyszerűen könnyű és DIVATOS arra hivatkozni, hogy nincs érzéke valakinek a matekhoz vagy a fizikához.

    Amúgy meg igen, ha nem hajlandó matekot, fizikát, kémiát, biológiát, földrajzot tanulni, akkor menjen melósnak és lőn csoda, lesz munkája. Nem kell ennyi bölcsész.

    * aztán a gondolkozás hiányát láthatjuk nap mint nap, lásd pl politikai beetetés bármelyik oldalon.

  • wwhy

    veterán

    válasz dabadab #214 üzenetére

    az iskolakban a tanari karok szinvonala altalaban eleg alacsony
    itt van a kutya elásva; az összes IC-profot/egyetemi tanárt pl. azonnal nyugdíjaznám ;]

    évf. első és alkalmas is (klasszikus bölcsész szak: magyar-tör)
    "munka" lenne (meki stb.) de oda menjenek azok, akik 2eskékkel végig lógatták a töküket ;] legalább 1 ilyen ember megérdemelne vmi szakmát

  • dabadab

    titán

    válasz wwhy #205 üzenetére

    Evfolyamelso vagy alkalmas jo munkasembernek? Egyaltalan nem mindegy.
    Mert olyan nincs, hogy valaki tenyleg jo kepessegekkel egy ev alatt nem talal maganak munkat, akarmi is legyen a szakmaja (tenyleg, mi az?).

  • dabadab

    titán

    válasz bandus #197 üzenetére

    "egy bölcsész igen kevés tőkét/javat állít elő, így nem is lehet rájuk nagy a kereslet, hiszen nem visznek előre semmit..."

    Sikerult eleg nagy marhasagot mondanod. Bolcseszekre igen is szukseg van, egyaltalan nem arrol van szo, hogy a tipikus bolcsesz nagyszakallu, szemuveges remete, aki a koldoket bamulja 7/24.

    A problema az, hogy a bolcseszkarok tobbsege egyszeruen kritikan aluli minoseget produkal, de azt nagy tomegben: rengetegen vannak nyelvi szakokon, megis, alig talalni olyan forditasokat, amikbe ne lennenek szarvashibak; rengeteg tanart kepzunk, de az iskolakban a tanari karok szinvonala altalaban eleg alacsony - es lehetne folytatni a felsorolast.

    Persze, hogy senki sem akar felvenni egy olyan szociologust, aki max az egyetem kornyeki kocsmak mikrotarsadalmarol tud barmit is.

    Persze, hogy gondjai lesznek annak, akinek az baromi nagy problema, hogy a diplomanak elofeltetele egy nyelvvizsga (nem teljesen mellekesen: mekis kiszolgaloktol szebb angolt hallottam, mint amit egynemely diplomas produkal),

    De ez osszessegeben nem a bolcseszseg sara, bolcseszekre szukseg van - jo bolcseszekre.

    (Es egyebkent vannak teljesen idiota muszaki/tudomanyos szakok is, pl. a koho- es banyamernokok, tengerbiologusok, meg a hasonlok.)

  • Traxx

    őstag

    válasz Integra #199 üzenetére

    Én nem bölcsészként és szabolcsiként sokáig kerestem melót...és nemcsak itt. Az meg gyakran kevés volt a kis sógorokkal szemben, hogy jól csinálom, amit csinálok. Kapcsolat nélkül meg errefelé tényleg kvázi mission impossible :U

  • Integra

    titán

    válasz wwhy #210 üzenetére

    a szakma telített.
    amikor erre a szakra jelentkezett, már akkor is telített volt. tudta pontosan.
    ezért most mindenkit szíd csak tükörbe nem néz.
    amúgy minden telített, de ha valaki akar és hisz magában, az el is éri a célját, még ha kínkeservesen is, de eléri.

  • Vladi

    nagyúr

    válasz Integra #209 üzenetére

    Én meg a bölcsészekkel szembeni előítéletet nem tudom honnan veszitek. Jó láttál pár ilyen esetet. Csak tudod én belülről sok mást is láttam. A "büdös neki a munka" dologgal szöges ellentétben lévőket. :U

  • wwhy

    veterán

    válasz Integra #208 üzenetére

    Neeeeem, most tévedsz. Csak annyit szeretne, h ne mekibe, biztosítási ügynöknek, stb. kerüljön. Csak 1xűen a szakmájában kezdene, de még esélye sincs (több helyről pl. elhajtották, h túlképzett [irodavezetés, személyi titkár])

    akinek büdös a munka, az az én szememben sem áll meg

    Telített, persze. DE nem annyira, mint hinnéd. Kapcsolatokkal, ismeretséggel olyan évf. társai foglalták el a "helyét", akik még a nyomába sem érnek, De ez ellen nem nagyon tudunk mit tenni, le kell nyelni a békát. És mellesleg nem szid senkit, ezt nem tudom honnan veszed :F

  • Integra

    titán

    válasz Vladi #207 üzenetére

    ha te jó vagy, és hiszel abban amit tudsz, akkor lesz melód, ennyi!
    az hogy más hogy sír meg kit érdekel. a te életed csak a tied, és ez a lényeg.
    a többi meg elhullik

    elvész a realitásod abban a fene nagy bölcsész intellektualitásodban, ennyi:)
    én nem tudom, hogy bölcsészek miért hiszik, hogy valami különlegesek.. meg hogy mire fel..
    de hát legkésőbb a mcdonalds megmutatja az életet

  • Integra

    titán

    válasz wwhy #205 üzenetére

    simán eltudom képzelni hogy a nívóján aluli munkával nem akar semmit kezdeni és ezért inkább nem doglozik, büdös a munka neki

    sok ilyet látok, nem dolgoznak mert két diplomájuk van és ők nem azért tanultak, hogy alja melót dolgozzanak..
    pffffffffffffffffff...

  • Vladi

    nagyúr

    válasz Integra #203 üzenetére

    Teljesen igazad van. Kissé elkeserít a dolog, hogy nem igazán becsülnek meg fontos dolgokat csináló embereket.
    De a vastagon szedett mondatomat olvasd el még egyszer. Köszönöm. :R

    Visszavonva: Te vagy szánalmas...

  • wwhy

    veterán

    válasz Integra #199 üzenetére

    Nem faszság.....
    Évfolyamelső (!!) bölcsész hallgatónak _szakmájában_ 1 éve nem tudunk állást ajánlani [és még szerezni sem] :(

  • Vladi

    nagyúr

    Szerintem az a baj, hogy kb annyit tudtok a bölcsész karról, az ott tanított dolgokról,
    amit nevezett viccből meg lehet tudni. :U

    Persze így könnyű gondolkodni. Fogjunk ki egy csoportot, tegyük meg fő problémaforrásnak és őket támadjuk. Láttunk már ilyet a történelemben. :U

  • Integra

    titán

    válasz Vladi #200 üzenetére

    jah, max a te elkeseredett realitásod
    hány ember van aki hisz és sikerül neki..
    de persze csak magam tudom ismételni: minél több a pesszimista ember, annál több és jobb az esélye a maroknyi pozitívan gondolkodó embernek, aki nem fekszik be a mindennapos sírásnak a környezetében..

  • wwhy

    veterán

    válasz bandus #197 üzenetére

    nem visznek előre semmit...
    ezt kikérem magamnak :(((
    az lehet, h az emberek x %-a a bölcsészeti tudományok eredményeit semmirevalónak tekinti, de erről nem nyitanék vitát.

    Aki meg ferrariért megy bölcsésznek, az dilis :D

  • fordfairlane

    veterán

    válasz Vladi #198 üzenetére

    Mert nem tud, vagy akar mindenki mérnök, informatikus meg mittomén mi lenni.

    Nem is kell, de azt ne várja el senki, hogy a diploma mellé munkát is az állam teremtsen. Aki önmegvalósít, az vállalja a következményeit.

Új hozzászólás Aktív témák