-
Fototrend
Általánosságban a napenergiáról (alapinformációk)
Kezdjük Ádámtól, Évától! Napenergiát nagyon sok mindenre lehet hasznosítani, nagyon sokféleképpen, de ezek közül a legelterjedtebb a napelem és a napkollektor.
Napelemmel villamos energiát lehet előállítani, napkollektorral hőenergiát állítunk elő, amivel vizet vagy levegőt lehet melegíteni, amit a használati meleg víz melegítésére, vagy épp fűtésrásegítésre lehet használni. Utóbbi előnye, hogy rendkívül magas hatásfokkal (<95%) tudja a beeső napsugárzást hasznosítani, hátránya, hogy akkor adja a legnagyobb meleget, amikor süt a nap – jellemzően amikor nincs rá szükségünk (nyáron)! Mosodáknak, autómosóknak (ahol sok hőenergiára van szükség nyáron is) ideális befektetés! Háztartásoknak már több problémát hordoz, mint előnyt, mert a nyáron keletkezett energiával valamit kezdeni kell, különben néhány év alatt saját magát fogja károsítani a rendszer!
Könnyű megjegyezni, hogy melyik-melyik, mert anno iskolában majdnem mindenkinek volt napelemes számológépe! Ez a topic a napelemekről szól!
Új hozzászólás Aktív témák
-
Chal
addikt
válasz axioma #18496 üzenetére
Hmm, nálam is hasonló a szitu, egy EV és egy PHEV, az EV 90km-et megy naponta, a PHEV 30-50 között (munkanapokról van csak szó). Viszont közel sincs ennyi a fogyasztásunk, 10kWp-vel bőven lefedjük, a két autó 7000kWh kürül kajál 1 év alatt. IT cucc itt is akad bőven, viszont annak a fogyasztása a 10kWp-hez mérten kb. kerekítési hiba.
[ Szerkesztve ]
-
GSzORO
csendes tag
válasz axioma #18494 üzenetére
Volt ezidő alatt szélvihar, vagy felhőszakadás nálad? Errefelé mostanában voltak nagy esőzések, az ereszcsatornához közeli panelek miatt nem is aggódnék, csak a felső sor miatt. De fent, ha alákap a szél...Amúgy egy Vaillant (!) telepítési útmutatóban írták a legalább 2 cserépsort, ill. még más, ház méreteivel összefüggő határokat.
Egyébként, sorházra tenném, ha ez számít. -
Chal
addikt
válasz axioma #18501 üzenetére
Ezért is sokalltam, én is kb. 17kWh/100km-el számolok az EV-re (10-et is tudok vele, de az szélsőséges, ahogy a 25 is, amit szintén elő lehet csalni télen, autópályán). Én is megyek hétvégén, de az bőven benne van, hiszen a munkanapos 90km-ek nincsenek mindig, van szabi is, meg home office. Éves szinten amúgy ez 23e km ha felszorzod, ami ugye 230*17=3910kWh. Ehhez jön még a PHEV 2000-3000kWh-val (az közel sem ennyire hatékony sajnos, mert ennyiből 10e km-et megy csak el kb.). Szóval ez így kicsivel több mint a felét viszi csak el a 10kWp-nyi napelemes termelésnek, szerintem még túl is méreteztem, de majd jövö év elején megmondom pontosan.
[ Szerkesztve ]
-
tuzpenge
őstag
válasz axioma #18750 üzenetére
"Azt lehetett volna me'g, hogy szolnak mindenkinek evfordulo elott 1 honappal, hogy vagy valt vagy aug.31 atrakjak"
Sokkal korrektebb lett volna, bár meglátjuk és hogy ha az ügyfélszolgálat által javasolt megoldás (miszerint az éves olvasáskori óraállást írjam be megint) működni fog akkor nekem tök mind1.ˣ
-
#39851264
törölt tag
válasz axioma #18883 üzenetére
Üzemanyagról van szó....
(mondjuk ~6 liter/100km és 450 Ft/liter áron)
1 km üzemanyag költsége bendízelből
6x450/100=27 Ft/km környéke.
A napáram ára-önköltsége saját pénzből 10-14 Ft/kWh
(támogatással kevesebb)
Amiből 5km/kWh fogyasztás esetén
2-3 Ft/km üzemanyag költség lesz csak...
Ez úgy 10X szerintem... -
Brandynew
őstag
válasz axioma #18888 üzenetére
Azért azt is tegyük hozzá, hogy most már nincs jelentős különbség árban az elektromos meghajtás és a belső égés között. Pl. itthon az egyik legnépszerűbb elektromos autó a Hyundai IONIQ 11 millió Ft, a hasonló felszereltségű benzines Tucson 9,5 millió. Ha ehhez hozzávesszük, hogy az IONIQ-nak negyed annyi költség lesz a karbantartása (alig kopnak a fékek, tizedannyi alkatrész) és az üzemeltetése (benzin <-> áram), akkor azért belátható, hogy az elektromos autózás olcsóbb. Jelentősen.
Ha ki tudsz fogni állami támogatást, akkor meg már maga az autó is olcsóbb elektromos változatban.
Még a használtpiacon vezetnek árban a belső égésűek, kell pár év, hogy használtból is az elektromos érje meg jobban, addig alternatíva lehet bizonyos felhasználásokra a Fiat 500e, Smart EQ forfour, Dacia Spring; ezek újonnan 6-7 millió körül vannak, állami támogatással 4-5 millió körül.
Persze itt nagyon elmentünk az anyagiaskodás irányába, nem szabad elfelejteni, hogy az elektromos autók lényege, hogy nem szennyezik úgy a környezetet, mint a fosszilis üzemanyaggal működők, és pár év után 0-hoz konvergál a karbonlábnyomuk (igen, az akksik legyártásával együtt is, amelyek 90+%-ban újrahasznosíthatók), pár millió ember életét és egészségét megmentené, ha csak ilyenek járnának.
[ Szerkesztve ]
-
#39851264
törölt tag
válasz axioma #18888 üzenetére
Az emberek zöme bendízelről vált e-autóra.... egyelőre.
Tehát úgy számol amikor napelemet akar, hogy: bendízel >> napáram.
----
Más kérdés, hogy a TCO alapú Ft/km mutatóba bele kell számolni mást is.
Ami alapján a bendízel és az e-autó az azonos kategóriák esetén
kb. pariban van jelenleg vagy valamivel jobb az e-autó.Viszont az e-autó csendesebb, tisztább üzemű >> zöldebb és alighanem menőbb is.
Elóttem van
- egy tesla mosel-3 LR (77kWh)
és
- egy bmw530i (252LE)
tartósbérlete kimaxolt felszereltséggel mindkettő, ugynattól a lizingcégtől.
Alig 1000+áfa/hó a birtoklási költsük közötti különbség 4 évre és 20 000 km/évre.
A tesla első díja 350 eFt-al több.
A túlfutás Ft/km díja azonban csak 18 Ft/km a tesélára és 72 Ft/km a bmw-re.
Itt tartunk most...[ Szerkesztve ]
-
korcsi
veterán
válasz axioma #18899 üzenetére
Szaldós keretéig ingyen villany, "el kell égetni"... Reméljük nem jelentős csoport.
A benzin költségnél nem szokott szóba kerülni a jövedéki adó, megfelelő elektromos autó penetráció mellett ez még előkerülhet.
Más.
Saját háztartás
Évi:
6000KWh villamos energia fogyasztás (villanybojler van)
10000km autó közlekedés, villamosítva 2000KWh lenne.
1000m3 gáz fűtésre kondenzációs kazánnal, ez kiváltható 4000KWh villamos energiával.A jelenlegi villamos energia igényem a kétszerese lenne amiből napelemmel megtermelhető az eredeti fogyasztás talán 25%-a, autónál lehet nagy szórás, aki napközben otthon van, annak jobb aki este tölt, annak totál esélytelen.
Fűtés szintén problémás. És ezt a kétszeres mennyiséget valahol meg is kell termelni és el kell osztani aminek ára van, előbb utóbb ezt ki fogják számlázni. Ha Szilárd már nem üldözi a rezsi démont, akkor más szemszögből kell majd nézni a dolgot, a fogyasztási oldalra kell több figyelmet fordítani.Az egész mondandóm lényege, hogy nem minden olyan zöld mint amilyennek látszik.
referencia 5700(XT) plexi ARGB-s blokk eladó!
-
GSzORO
csendes tag
válasz axioma #18916 üzenetére
Uh, nem akartalak ennyire összeugrasztani benneteket...
Nos, én nem azt akartam megtudni, hogy az e-autó vagy épp a dízel térül-e meg hamarabb, hanem hogy ha van napelemem és dízelem, majd ehelyett e-autóra cserélek, na, az kb. mikor térül meg? De akkor kb. 10 év reális lehet, persze az e-autó futáskm-re az, ami nagyban befolyásolja - persze változatlan egyéb fogyasztást feltételezve. Köszi! -
#39851264
törölt tag
válasz axioma #18935 üzenetére
ZÖLD szemponból >> tisztaenergia kWh kihozható a fűtés jelentős része is.
A fűtési szezonban napáramból még cekasz alapon is.
Úgy a fele kb.
Ami elég is az össztársadalmi szintű nullszaldóhoz trutyi ügyben.
Idővel pluszba is fordul majd.
Más kérdés, hogy jelenleg pénzügyileg is jó ötlet-e?
Azonban pl. a gázár (CO2 adó/költség) arány módosítása megoldja a helyzetet.
lásd: FIT FOR 55 tervek az EU-ban. -
7Heads Drago
veterán
-
Samott
addikt
válasz axioma #20042 üzenetére
Kaptam zaroszamlat az Elmutol, Augusztus 6-an csereltek orat, az Aug-6 - 31 idoszakra kover nullak vanna a fel/le toltesre. Akkor ugy nez ki ezt megusztam, az augusztusi termelesem is atment az mvm-hez.
(There is always a last time for everything.) Overhead, without any fuss, the stars were going out.
-
Balázzs
senior tag
válasz axioma #20674 üzenetére
Ha 50% alatt az otthonteremtési támogatást érted, akkor igen. Ami abban engedélyezett, arra fizetnek. A napelemnél volt egy szerződés, abban benne volt a telepítés és a bővítés is, természetesen külön számlákkal, nem volt vele gond. Egyedül a 450.000 HUF/kWp amire még külön figyelni kellett, de szerencsére bőven alatta volt.
-
Balázzs
senior tag
válasz axioma #20677 üzenetére
Igen, májusban telepítés, majd bővítés. Most már értem, mire akartál kilyukadni
Viszont a MÁK elszámolásnál ilyen címszó szerepel: napkollektor, napelemes rendszer telepítése, cseréje, szóval ha nekem az átépítést-bővítést elfogadták, akkor megér egy kérdést az ügyfélszolgálatnál. -
kardkovacsi
senior tag
válasz axioma #20837 üzenetére
Az tény, hogy nem szabályozzák a felhasználói oldalt. Ez a fix tarifa egy baromság. Nem tudom, hogy nem-e ez is a szabályozói kényszerítés. Azaz meg van szabva ennyit kérhették érte és pont.
Az éjszakai dologban igazad van csak mennyit használunk éjjel áramot? Egyedül mi akik töltjük az autónkat és esetleg próbálunk éjszakára rakni a töltést (én elég gyakran szoktam) de alapvetően a tél-nyár dolog játszik azaz nyáron termelsz és télen elhasználod és szerintem ez több nagyságrendekkel több mint a nappali, éjszakai használat. -
kardkovacsi
senior tag
válasz axioma #22539 üzenetére
Vagy csak simán egy pénzgyár amit az erőmű mellé raknak le, mert ott van vastag drót.
Ha például ránézek a mai hupx-es árakra akkor ma 350 eurót lehetne keresni egy ilyen berendezéssel per MWh veszteségekkel együtt (két ki- betárazással). Nem tudom mennyibe kerül egy ilyen berendezés, de van egy érzésem, hogy jó üzlet lesz ez nekik.[ Szerkesztve ]
-
kardkovacsi
senior tag
válasz axioma #22541 üzenetére
Köszi, a portfoliós cikkben még nem volt ár. A 1.6 milliárd azért elég durva. Még ha minden nap is lehoz 350 eurót akkor is az 1 millió per nap. 1600 nap az 4.4 év...hát so so. Mivel volt rajta támogatás akkor kicsivel több mint 3 év alatt behozhatja az árát de ahhoz ezek a feltételek kellenének.
Zed biztos fele ennyiből építene nekik jobbat -
Samott
addikt
-
-
blueboi69
csendes tag
válasz axioma #23115 üzenetére
Igen, néztem, kb fél évente 30-40ezer ft-nyi gázt spórolnék így. És ami extra termelés ezen felül, azzal rásegítenék a villamos hálózatra, tehát az év napsütéses felében saccra 60-70ezer ftnyi spórolást jelent.
Pár év múlva az elektromos autó töltésénél ez valszeg mégtöbb.Kollektorral kezdtem a kutakodást, de a csövezés annyira macerás, hogy nagyon nem éri meg. Medence van, de nem fix, odáig elvinni csövezést az külön probléma. Sajnos a nyári túlmelegedés nagyon rontja az élményt. Tudom, hogy vannak rá megoldások (motoros redőny, stb) de az nem bolondbiztos.
Áramot meg bármire tudok használni, melegvizet, meg nem. -
kiliti
csendes tag
válasz axioma #23205 üzenetére
Szerintem több dologtól függ, hogy elviszi-e az ereszt a panelról a hó.
1. milyen a lejtése a tetőnek
2. hány sor panel van egymás "fölött"
3. állóak vagy fekvőek a panelek
4. mennyire lóg bele az eresz a cserép síkjába (ha alatta van, elmegy felette a hó)
5. mennyire komolyak/nagyok a hófogók/hótörők
6. mennyi hó van a panelokon
7. segít-e gyorsulni egy megfelelő irányú szél
8. a csúszás iránnyal mekkora szöget zár be az eresz vonala
.... biztos sok van még -
joghurt
addikt
válasz axioma #23428 üzenetére
A hülyeangoloknál úgy alakult, hogy nem a dotált szovjet gázra álltak rá, hanem a villanyra. Valahogyan csak elboldogulnak...
Máshonnan megközelítve: Hogy honnan kapunk földgázt, az eléggé korlátozott. (Mit gondolsz, a németek miért fúrták meg Oroszország letiltását a SWIFT-ből?) A nemzetközi árampiac ennél jóval több szereplős.
És ha több lenne a (hőtárolós) elektromos fűtés, a rendszerszabályzás is örülne, hogy jobban el tudja simítani a napelemes termelési és az esti fogyasztási csúcsokat.
A tej élet, erő, egészség.
-
kardkovacsi
senior tag
válasz axioma #23428 üzenetére
De a hőszivattyúk termelése is mozgatható egy kisebb beruházással. Megfelelő tarifákkal lehetne is. Egy 300 literes puffer tárolóba be lehet tárazni 7 kWh energiát (20->40 fok).
Ezzel meg lehet játszani mikor gyártod le. Más kérdés a fix áramárral most épp senki se csinálja főleg, hogy legtöbben napelemet raknak mellé.
Új hozzászólás Aktív témák
Az összefoglaló tartalma:
1. Alapfogalmak
2. Napelemekről
3. Napelem típusok
4. Inverterekről
5. Várható termelés kiszámítása
6. Mi történik működés közben?
7. Mi az engedélyeztetés menete?
8. Rendszer-méretezés és hibák(!)
9. Villámvédelem
10. Árak és megtérülés
11. Hibrid rendszerek
12. A megújuló energiák helyzete napjainkban
13. Egyéb
14. Telepítés után
- VR topik (Oculus Rift, stb.)
- Futás, futópályák
- Samsung Galaxy Note20 Ultra - a tollnak nincs ellenfele
- EA Sports WRC '23
- Autós topik
- Ukrajnai háború
- Assetto Corsa Competizione
- Formula-1
- NVIDIA GeForce RTX 4080 /4080S / 4090 (AD103 / 102)
- Samsung Galaxy S24 Ultra - ha működik, ne változtass!
- További aktív témák...
Állásajánlatok
Cég: Alpha Laptopszerviz Kft.
Város: Pécs
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen