Új hozzászólás Aktív témák
-
perempe
veterán
Egyébként én most is régi, elavult - ssd-t leszámítva - gépet használok otthon (P4 630 3Ghz, 2GB ram, Geforce 7600GS,) Linux Mint Xfce oprendszerrel és tökéletesen megfelel netezésre, átlag dolgokra. Kifejezetten gyors és nem csak ahhoz képest, hogy évtizedes technika, a munkahelyi i5-ös procis gépen semmivel nem gyorsabb a PH! olvasás
Úgyhogy nem kell lebecsülni a régi hardvert, csak karban kell tartani és ésszerűen kell hozzá szoftvert választani. Átlagpistikének iskolai ofisztanulásra tökéletes, úgyis átlagpistike lesz a szűk keresztmetszet nem a gép számítási kapacitása...
-
Brae
őstag
Én alapvető problémának a "szarok rá, jóazúgy" mentalitást érzem azok részéről, akiknek az informatikai eszközök karbantartása lenne a feladata.
Személyes példám 2005-ből, mikor még nem volt mindenkinek notebookja/netbookja/okostelefonja/tabletje: jó hírű budapesti egyetem volt egy számítógépes terem, ahol a hallgatók netezhettek, neptunon vizsgára jelentkezhettek stb. Kb. 50db gép volt, amiből jó ha 10 működött úgy ahogy vírus/spyware/malware gondok miatt. A hardver is gyönge volt (s478 P4-ek, Cerkák vegyesen 256-512MB rammal, geforce 2 mx-el jellemzően), de tökéletesen elég lett volna a nevezett feladatra, de a rendszergazda még arra is lusta volt, hogy xp telepítés után feltegye a videokártya drivert. Jelszó nélküli rendszergazdai jogosultsággal csóri gépek halálra voltak vírusozva/spyware-ezve
Egyébként én most is régi, elavult - ssd-t leszámítva - gépet használok otthon (P4 630 3Ghz, 2GB ram, Geforce 7600GS,) Linux Mint Xfce oprendszerrel és tökéletesen megfelel netezésre, átlag dolgokra. Kifejezetten gyors és nem csak ahhoz képest, hogy évtizedes technika, a munkahelyi i5-ös procis gépen semmivel nem gyorsabb a PH! olvasásÚgyhogy nem kell lebecsülni a régi hardvert, csak karban kell tartani és ésszerűen kell hozzá szoftvert választani. Átlagpistikének iskolai ofisztanulásra tökéletes, úgyis átlagpistike lesz a szűk keresztmetszet nem a gép számítási kapacitása...
-
telemundo
tag
Az a 80 milliárd elment az állami tévére. Illetve a többi a stadionba.
-
Sátán44
addikt
Egy általános iskolában vagyok rendszergazda. Kb. 300 db sz.gép van. Ebből 200 db netbook, amiket hivatalosan xp-vel adtak ki, de már win 7 van mindegyiken. Irtózatosan lassúak. A hivatalosan használt szoftverek (smart notebook, mozabook) futtatására korlátozottan alkalmasok. A leggázabb az egészben, hogy hiába próbálom megértetni az igazgatóval, hogy pl. ez meg az miért nem fut a gépen.
Az asztali gépek P4 celeron 2,8 Ghz, 1 gb rammal vannak ellátva. Szvsz 5 évente cserélni kellene a gépeket.
-
Dr. Akula
félisten
válasz
tatararpad #222 üzenetére
Akkor hívhatjuk banánnak is.
-
tatararpad
őstag
válasz
Dr. Akula #221 üzenetére
A szó hivatalos meg akármilyen jelentését majd leírja az MTA a nyelvtannácik meg implementálják, ha a maszek szót abban értelemben használják, amit felvázoltam, akkor ott azt jelenti. Mint mondtam, mai napig egyszer hallottam a magánszektor rövidítéseként használva, ezért nem tagadom hogy ezt is jelenti, de azt igen, hogy csak ezt.
-
Dr. Akula
félisten
válasz
tatararpad #219 üzenetére
Volt olyan is, főleg mert a ruppótlan magyar valóságban honnan lettek volna bárkinek milliói gépekre. De a szó nem ezt jelenti, ahogy a kapitalizmus se a mutyizást, brókerbotrányt, frankhitelt, hiába van benne az is.
-
bambano
titán
válasz
tatararpad #213 üzenetére
természetesen nem. a szocializmusban is voltak olyan tevékenységek, szolgáltatásban jellemzően gyakrabban, amit megpróbáltak nagy állami vállalatokkal elvégezni, de kiderült, hogy nem működik a dolog. Erre hozták létre a maszekokat. Ezek nem állami tulajdonú eszözökkel dolgoztak, nem loptak semmit, tisztességesen, rendesen dolgoztak, fizették a járulékokat, stb.
tipikusan: cipész, órás, szabó, szemfelszedő (gondolom sokan azt sem tudják, mi ez).
volt sunyiban végzett munka is, annak megfékezésére találták ki a gmk-t.
-
tatararpad
őstag
válasz
Dr. Akula #218 üzenetére
Már a lap alján is ott van: 2. Nem állami munkakörhöz tartozó (feladat, munka), amit nem hivatalos minőségben végeztek, illetve ezzel kapcsolatos (eszköz, dolog), erre szánt (idő).
A gyárban a művezető elnézte a maszek munkát, főleg akkor, ha a hasznából részesedett. Az esztergályos a munkaidő után, még a vállalat gépén maszek dolgát végzi. Igazából szerintem nem urban legend, mert napi szinten használják környezetemben abban az értelemben, amit leírtam neked, egyszer hallottam olyan értelemben is mint a tied, vagyis hogy a magánszektort rövidítette maszeknak, minden pejoratív dolog nélkül. -
Dr. Akula
félisten
válasz
tatararpad #217 üzenetére
A maszek jellemzően másodállás volt, irigyek meg már akkor is voltak, akinek jobban ment (nyilván nem az állami zsebpénzből), azt már akkor is divat volt fikázni. Talán ezért lehetett egyeseknél ilyen áthallásos jelentéstartalma is, de valójában sose volt. Amolyan urban legend, mint a "6-os, faszt 9-es" lottóhúzás. Máshol se említik: [link], [link].
-
-
Dr. Akula
félisten
válasz
tatararpad #215 üzenetére
Most is az állami kórházi eszközökön nyerészkedik a magánkórház. A "3. műszakban gyártott" Nike / Adidas / stb. ruhákat is gondolom mindenki ismeri. És ez már bőven nem szocializmus, hanem 21. század. Ilyen mindenhol van, nem ezt definiálja az adott kifejezés.
-
tatararpad
őstag
válasz
Dr. Akula #214 üzenetére
Nem a múltról vitáznék, de az akkori maszeknak honnan voltak meg az eszközei a munkavégzéshez? Állambácsitól. Most mikor a maszek telefonszerelő kiszáll a Telekomos kocsival és előkapja a Telekomos műszereket és elkezdi a maszekmunkát, majd a végén a kezébe nyomsz egy-két ezrest, az bizony nem a Telekomot fogja gazdagítani, hanem a maszekost. Ahogy ma sem biztosítja a cég maszekmunkára az eszközeit, akkoriban az állam sem biztosította nekik.
-
Dr. Akula
félisten
válasz
tatararpad #213 üzenetére
Nem! A magánszektor hivatalosan engedélyezett, de nem reklámozott forma volt, mivel nem fért bele a hivatalos ideológiába, az országcsőd elkerüléséhez viszont racionálisan szükséges volt.
A sutyiban végzett munka a fusizás.
-
tatararpad
őstag
válasz
Dr. Akula #212 üzenetére
Mivel a maszek szó a szocializmus idejéből ered, ahol a magánszektor=sunyiban elvégzett munka, így igen, azt is jelenti. Ha valaki maszekol, az kb. azt jelenti hogy gazdasági tevékenységet végez a saját javára anélkül, hogy erre joga lenne, vagyis nincs adószáma, nem tud számlát adni, nem adózik.
-
Dilikutya
félisten
A magánrendelés nem úgy maszek munka. Bejegyzett, engedélyes, nem egy kategória a hálapénzzel. Hazai viszonylatban egy szakorvos amúgy keres annyit, hogy meg lehet belőle élni. No, nem BMW X5-el közlekedni, és 30 évesen házat venni... Nagyobb baj, hogy az orvosok "tisztességesebb" fizetése magával hozza, hogy sokan keresnek annál jóval kevesebbet, ami viszont már valóban kevés a megélhetéshez. És ebben a legnagyobb foglalkoztató, az állam, élen jár. Csoportvezetőtől, osztályvezetőtől kezdődnek ott a jó fizetések a hivatali szektorban. És ami az alatt van, nem feltétlenül kompenzáció pl. azért a mérhetetlen szopásért, amit pl. a Katasztrófavédelem zsarnokoskodása alatt dolgozóknak kell elszenvedni. Nem városi legenda az ügyfél orra előtt megszondáztatott vízügyi hatóságos ügyintéző esete, csak hogy egy kis megalázás is járjon a fizetés mellé.
-
br.rak
őstag
válasz
Dilikutya #207 üzenetére
Sajnos kicsit komplikáltabb a helyzet. Itthon az un. magánpraxisok (tisztelet a kisszámú kivételnek) arra jók, hogy az ember "megvegye" az állami ellátást.
Vannak helyek ahol viszonylag kulturáltan oldják meg, normálisan töltik fel a műtéti "naptárakat", csak kisebb lyukakat hagynak, ha befutna egy sürgősebb eset (ismerős, más orvos ismerőse vagy hálapénz), de sajnos sok helyen elég nagy ráhagyással terveznek be beavatkozásokat, és ilyenkor jön az "nem lehetne-e kicsit gyorsítani?"
Teljesen szét kellene választani a magán és állami EÜ-t, de akkor a magánpraxisok döntő többsége is bezárhatná a boltot, ha nem tudna kerülőutat nyújtani az állami rendszerhez
-
mekker
őstag
Itthon maszekből él az orvos is, a szakmunkás is, a vendéglátó iparis is (magánrendelés, hálapénz, borravaló, fusizás). Igazából valamilyen magánvállalkozás nélkül - legyen szó szinte bármilyen szakmáról mérnöktő a tanárig - nem könnyű jól megélni.
-
Dilikutya
félisten
válasz
Dr. Akula #206 üzenetére
Magánpraxis. De vannak komplett rendelőintézetek vállalkozásban. Heti pár órát ott rendel az orvos, emellett főorvos vagy szakorvos a kórházban, esetleg még háziorvoskodik is mellette. Azért a nyomorult TB járulékodért semmit se kapsz, és az nem is feltétlenül az orvos hibája. Magánrendelésen ellátnak annyi embert, amennyi belefér az időbe, a hagyományoson meg amennyire keret van. Ezért van annyi várakozás, nem a sok beteg miatt.
Pl. a laborban ki van téve egy lista, hogy milyen okok miatt maradhat ki 1-1 vizsgálat a beutaló orvos által kértek közül. Szó nélkül felsorolják a tesztcsík hiánya mellett a havi kvóta kimerítését is.
Nem mellesleg ezek a magánrendelők ugyanolyan jól felszereltek, viszont teljesen más a környezet, nem az a lepukkant elfekvő érzésed van, mint némelyik háziorvosnál, vagy alagsori szakrendelésen, ahova nagy kegyesen beengednek pár hónap értelmetlen várakozás után.
Szerencsére nem kell orvoshoz járnom, de adott esetben, pláne ha hónapokat kellene várnom, hogy egyáltalán rám nézzen valaki, megnézném, milyen lehetőségeim vannak a magánrendeléseken. Ha már ilyen a magyar egészségügyi rendszer, akkor nem biztos, hogy azt az alaphangon is pár ezer forintot nem éri meg, hogy esetleg pár hónap várakozás helyett az első szabad időpontban sorra kerüljek, ahol a további vizsgálatok is rugalmasabban és gyorsabban mennek, hisz ennek a rendszernek már érdeke a betegellátás. Nem, nincs ez így jól, hogy a tetemes, soha fel nem használt TB járulékom mellett ezt kell igénybe vennem, de ha nincs más választás, nem ezen fogok spórolni, dögöljön meg az, aki ezért felelős, ne én.
És ugye a hivatalos állami kórházakban elvárt a hálapénz, bár ezt valószínűleg az ápolók és a magánpraxishoz nem elég jó orvosok várják el következetesen, nem hiszem, hogy egy privátban is rendelő, látogatott orvos rá lenne szorulva ilyesmire.
De az orvosoknak sem könnyű, egy jó barátom pl. semmi pénzért nem jönne vissza a városunkba az itteni kórházba dolgozni egy másik, jó nevű magyar kórházból - pedig a miénket valakik érthetetlen módon valamelyik évben az év kórházának választották.
-
Dr. Akula
félisten
-
Dilikutya
félisten
válasz
Dr. Akula #204 üzenetére
És azt a 400 ezret sem a szaksuli elvégzése után fogod megkapni...
A heggesztő példánál maradva az a baj ezekkel, hogy nem állandóak. Jön egy beruházás, épül egy új gyár, üzem, bármi, akkor hirtelen kell ember, utána lehet, hogy az illető hónapokig malmozik. Van egy jó barátom, dolgozott már Ausztriában, most Németországban van. Jól keres, viszont az osztrák melók után pár hónapot itthon volt, mert nem adódott megfelelő munka, amiért megérte volna neki kimenni. Persze amikor kimegy, akkor abból rögtön ki van fizetve a lakáshitel, és 2-3 hónapos leállást észre sem vette anyagilag, de ez így nem egy jól megtervezhető dolog. Persze még mindig jobban jár, mint itthon, ahol még a megbecsült, alkalmazottként dolgozó szakmunkás sem kap annyit (töredékét csak), mint Ausztriában vagy Németországban. És ugye itthon a szakmunkának jó ideje nincs megbecsülése, és ez pár éven belül meg fog látszani. Manapság a szakmát tanulók legnagyobb része nem őszintén, elhivatottságból választ szakiskolát, hanem azért, mert túl hülye a gimnázium->egyetem úthoz, belőlük pedig sosem lesz jó szakember. Még esetleg azokban van remény, akik anyagilag nem tudják vállalni az egyetemet, de tudnak, és akarnak dolgozni, bár egy részük munka mellett előbb-utóbb úgyis ott köt ki. Egyre kevesebb olyan szakember kerül ki az iskolákból, aki tényleg azt a pályát akarta, és meg is állja a helyét. És ugye még nekik is ott van a hátráltató tényező, hogy itthon nincs, ami motiválja. Egy autószerelő legfeljebb akkor lát pénzt a saját szakmájából, ha saját műhelyt nyit, viszont ehhez ma már nem elég pár kulcs és csavarhúzó meg egy akna, kicsivel nagyobb befektetésre lesz szüksége. Dolgoztam egy nagy márkaszervizben, nem vagyok nyugodt a jövő szakemberei miatt, pedig az a cég a helyi autószerelő-képzést még jelentősen segítette is, és a szakiskolából gyakorlatra a legjobbak jöhettek. És a kőművest, villany-, víz-, gáz-, fűtésszerelőt még nem is említettem. Viszont annak a kevés jó szakembernek legalább megnő az értéke majd. -
Dr. Akula
félisten
És ember miért nincs? Ha megérné annyiért amennyit kínálnak, akkor lenne. Persze ha csak tegnap óta keresnek hegesztőt 4 kilóval, akkor nem csoda hogy még nincs jelentkező, 2 év elvégezni egy szaksulit, majd utána lesz. Feltéve hogy tartósan fennáll a jólfizető állapot. Azért senki nem fog nekiesni a sulinak hogy van 2 ilyen állás az egész országban, a többi meg minimálbéres, ahhoz hogy perspektíva legyen a szakmában, _jellemzően_ ekkora fizetésnek kell lennie, nem csak kivételnek.
-
MongolZ
addikt
válasz
Dr. Akula #198 üzenetére
Pont az a helyzet, hogy nem az a baj, hogy nincs elég pénz, hanem nincs elég ember.
Azért 4-500e nettó havi szinten nem kevés egy hegesztőnek, nekem ezt ne próbálja bemagyarázni senki.De pl. hegesztőmérnök is nagyon kevés van, ismerek olyan helyet, ahol ~2M/hó-t adnának, és szinte jelentkező sincs (persze kemények a feltételek, máshol többet adnak).
És "egyszerű" beosztott mérnök... -
Hadeska22
aktív tag
válasz
kraftxld #200 üzenetére
Angliában egy jó rendszermérnök akár 2 milliót (forintra átszámolt fontot) vagy többet is megkereshet havonta. Nem gondolom, hogy olyan "elrugaszkodott" szám lenne. Értelemszerűen nem a kezdő MSc-s hallgatóra értettem azt az összeget, amit érzésem szerint jól szimbolizál az a kötőjel is.
btw volt erről egy statisztikám, de nem találom. Ígérem, amint meglesz, belinkelem
(ott pont arról volt szó, hogy melyik cégnél érdemesebb dolgozni Usák földön, és mennyi egy gyakornoknak a fizetése különböző giga cégeknél.
-
Hadeska22
aktív tag
válasz
Dr. Akula #198 üzenetére
Pécsen egy BSc-s diplomával rendelkező junior szoftverfejlesztő ~130.000 Ft-nyi fizetést kaphat.
Pesten ugyanezzel a specifikációval ~260.000-330.000 Ft-nyi fizetést kaphat (igaz a megélhetés is több, de nem jelentősen).(finnországi adatok jönnek)
Külföldön BSc-s diploma nélkül (pl. szakközépiskolás "diplomával" ) ~ 1700-2000 euró
Külföldön BSc-s diploma nélkül (pl. egyetemistaként dolgozni BSc tanulmányok mellett) ~ 700-1200 euro
Külföldön BSc-s diplomával ~ 4500-5000Külföldön MSc-s diplomával ~ 5500-8000 eur.
Habár az elvárások (főleg minőség téren) magasabbak, a fizetéseket össze sem lehet vetni.Szóval nem csoda, hogy inkább kimegy külföldre dolgozni az illető.
-
Dr. Akula
félisten
Nem kell, de érdemes. Nemcsak szakmunkásban, diplomásban is van különbség, ez az átlagot mutatja. Hiány azért van mert annyi pénzért amennyit kínálnak nem jelentkezik senki, tehát pont nem azt mutatja hogy hű de jól megfizetnék őket. Az EU kompatibilis hegesztő meg inkább kimegy németbe 5x annyiért dolgozni, ahogy a diplomás orvos is, 10-17x annyiért.
-
MongolZ
addikt
válasz
Dr. Akula #196 üzenetére
Nem kell mindent elhinni, ami a statisztikákban szerepel.
Vannak nagyon jól fizető végzettségek (a legeslegjobb példa erre a hegesztő), ahol megkereshetik a diplomások többszörösét. És még csak a fehérgazdaságot említettük.
Készíthetnek a "szakemberek" akármilyen statisztikát, hogy ha az a nagy büdös valóság, hogy óriási hiány van - mint ahogy már említettem - hegesztőből, lakatosból, forgácsolóból, stb. Úgy értem jó, de legalább dolgozni akaróból. És nem pénz kérdése.
2009-ben egy hegesztő felmondott, mert "nem elég a havi nettó 400", 1 hét alatt talált új munkahelyet, gondolom többért.
-
MongolZ
addikt
válasz
Dr. Akula #194 üzenetére
"Attól hogy közmunkásnak átnevezik a munkanélkülit, nem lesz nagyobb a foglalkoztatottság."
Ezt írtam én is.
"ma már szakképzett iso végrehajtó emberek vannak"
ISO végrehajtó?
Kosárnyi papírral?
Annyit is érnek.
Látom, titeket is gyönyörűen megfogott az autóiparra jellemző "marketing" bullshit. -
Dr. Akula
félisten
"A "vezetők" fejében meg él az a hamis képzet, hogy a diplomás tuti jobb, mint egy szakmunkás. Abszolút munkafüggő."
Amíg többet fizetnek egy diplomásnak mint egy szakmókusnak, addig ez így is lesz. Ki az aki a jobb fizetés helyett a vállalat érdekeit nézi?"nem vagyok kíváncsi a nevetséges KSH adatokra, ahol a szemünkbe hazudják, hogy nem nálunk van az EU-ban a 2. legkevesebb foglakoztatott ember."
Attól hogy közmunkásnak átnevezik a munkanélkülit, nem lesz nagyobb a foglalkoztatottság. -
mekker
őstag
[link] - Pályakezdő statisztikák, érdemes megnézni hogy milyen a kezdő átlagfizetés, milyen a diplomás végzettséget igénylő munkahely, teljes munkaidős állás, stb. aránya a társ. tud., bölcsészeti, pedagógiai végzettségeknél. És ezt úgy számítsd, hogy mérnökként sem olyan egyszerű elhelyezkedni, jó állást kapni.
Az volt eddig a tendencia, hogy meg kell adni mindenkinek az esélyt a diplomaszerzésre. Ez két rossz mellékhatással is járt: egyes főiskolák/egyetemek elkezdtek életképtelen gyűjtőszakokat elindítani, illetve túltelített lett a diplomások piaca, sőt sok a munkájára alkalmatlan végzett is. Ez már a szocializmus alatt is így volt, nem 10-15 éve kezdődött.
Jelenleg meg az van, hogy sok szakmájára kevésbé alkalmas diplomás feleslegesen telíti az álláspiacot, a nem diplomás szakmai képzés a béka segge alatt van, hiány van ezekben a szektorokban a jól képzett munkaerőből.
Gyári munkához mégis miért kéne diploma? Csak egy jó képzettség kell hozzá, meg tapasztalat. Harminc éve sem csak csavarbehajtásból állt a munka, illetve most se kell sokkal többet érteni a gépekhez, mint akkor. Felesleges ennyire lenézni a szakmunkásokat, technikusokat.És hogy miért nem akarnak sokan ezen a területen dolgozni a hiány miatt? Mert vagy maszekolsz napi 10-12+ órát, vagy pedig egy életen át szívsz a gyatra fizetéseddel.
Értem egyébként mire akarsz utalni, de ez így erős ferdítés. -
bambano
titán
"Raktárosnak, targoncásnak, stb. minek érettségi?": ma már nincs olyan, pláne nem egy mercedes gyárban, hogy raktáros meg targoncás. ma már szakképzett iso végrehajtó emberek vannak, kisebb kosárnyi cert-tel, akik végül és utolsósorban raktárosi feladatkört is ellátnak.
anno egyszer még a múlt évezred végén, volt egy melóm egy kis vidéki eldugott ruhagyárban. a szabászati rendszer redhat linuxon működött. a varrógépek mindegyike programozható volt.
-
MongolZ
addikt
Kérlek, mondd azt, hogy nincs gépészmérnöki végzettséged.
"Kecskeméten a Mercedes-gyárban semmilyen munkát nem kapsz érettségi nélkül."
Öreg hiba.
Raktárosnak, targoncásnak, stb. minek érettségi?
Egy autógyárban melyik lenne a jobb erőforrás raktárosként? Egy gimnáziumot végzett, vagy egy esetleg gépész szakmát végzett ember?
Én még a büdös életben nem láttam olyan tömeggyártással foglakozó autógyárat, ahol a fizikai munkások döntő többségének legalább tudnia kellett volna, hogy mit csinál, legyen az akármilyen (öntvény, turbó, smt, felni, stb)"Nem az 1900-as évek elején vagyunk"
Innen látszik, hogy mennyire nem vagy képben.
Az automatizálásnak pontosan az a célja, hogy ne kelljen mindenhol szakmájukhoz értőket alkalmazni, hanem hogy a jóval olcsóbb, kb. semmilyen végzettséggel nem rendelkező embereket foglalkoztassák."Szemléletes példa: Mit csinált 50 éve egy esztergályos, és mit csinál ma? Ja, hogy 50 éve dolgozott a pad mellett, ma meg CNC-programozó."
NEM!!! Eszméletlen nagy tévedés.
Ezeket gépkezelőknek hívják és akkor is így hívták.
50 éve mi volt a gépkezelő? Értett a szakmájához, önállóan tudott dolgozni, leesztergálni egy adott terméket, rajz alapján(!). Most mit csinál egy gépkezelő? Megnyomja az indítógombot.
Az, hogy a különböző NC technikákkal kialakult egy új munkakör, jelen esetben a CNC programozó, az teljesen más tészta. Egyébként pontosan a CNC programozó az a munkakör, ahol szinte mindenhol gépészmérnököket foglalkoztatnak egy igazán hozzáértő szakmunkás helyett. És ebből van rengeteg probléma, hogy olyanok programoznak, akik még életükben alig láttak gépet, nem hogy használták is őket. Honnan is tudnák, hogy mik a jó paraméterek, megközelítési módok, felfogások? Könyvből, gyártói ajánlásból? Na ne...
De vigyük tovább a gondolatmenetet: Mit csinált 20-30 éve egy CNC programozó? Talán a gépen le tudta szimulálni a kézzel megírt programot. Most mit csinál? Betölti modellben, rá megy a Manufacture menüpontra, bedobálja a szerszámokat, megadja a korlátokat, hopp, kidobja a CAM szoftver a szerszámpályát, és le tudja menteni olyan nyelven, amilyenen csak akarja. Talán még apró módosításokat sem kell végeznie.Ne haragudj, de nem vagyok kíváncsi a nevetséges KSH adatokra, ahol a szemünkbe hazudják, hogy nem nálunk van az EU-ban a 2. legkevesebb foglakoztatott ember.
Az iparban valahol tevékenykedő embereknek teljesen egyértelmű, hogy mennyire hiányoznak a szakmunkások, mennyire nincs marós, esztergályos, horizontos, hegesztő! Az, hogy te ezt nem látod, nem azt jelenti, hogy nincsenek, hanem hogy mennyire tájékozatlan vagy a témában.Az utolsó bekezdésedre nem reagálok, abszolút hülyeség, amit írsz. Sosem voltak a szakmunkásainkkal problémák. Most van probléma, hogy nincsenek!
(#189) MageRG
Kevés a szakmunkás, sok a diplomás => Diplomásból túljelentkezés van. A "vezetők" fejében meg él az a hamis képzet, hogy a diplomás tuti jobb, mint egy szakmunkás. Abszolút munkafüggő.
Én pl. biztos, hogy kevesebb szenet tudnék lapátolni 1 nap alatt, mint akármelyik segédmunkás. -
HuMarc
veterán
Kecskeméten a Mercedes-gyárban semmilyen munkát nem kapsz érettségi nélkül. Nem az 1900-as évek elején vagyunk, mostanra nemcsak a futószalagot gépesítették, és a gyártósorok nagy részén már nem csak egy csavart kell meghúzni, hanem érteni ahhoz amit csinálsz. Így, hogy a legrosszabb munkát (gyártósori munka) nem tudod elvégezni szakmunkásként, mi értelme van? Szemléletes példa: Mit csinált 50 éve egy esztergályos, és mit csinál ma? Ja, hogy 50 éve dolgozott a pad mellett, ma meg CNC-programozó.
Az, hogy a diploma szart sem ér, ha nem műszaki, egy városi legenda. [link]
Ha olyan nagy munkaerőhiány lenne szakmunkásokból, akkor nem lenne 10%-os a munkanélküliség. Érdemes megnézni a munkanélküliségi adatokat iskolai végzettségre bontva, mielőtt másokat lehülyézel, és összevissza beszélsz.
Nem egy bizonyos kormány döntötte el, hogy mindenkinek diploma kell, hanem a rendszerváltás után rá kellett döbbennie ennek az országnak, hogy a szakmunkásaink nem versenyképesek. Persze ez az ország vezetésének már a szocializmusban is világos volt, ezt orvosolták azzal, hogy egy üzemben összeszereltettek valamit, amit a másik üzemben aztán szétszereltettek. Csakhogy ez nem működőképes modell.
-
MageRG
addikt
"Oda jutottunk, hogy egy diploma, hogy ha nem műszaki, lassan sz*rt sem ér..."
Valszeg inkább az egyetem/főiskola számít, nem az hogy műszaki-e. De azért még szeretek bölcsészeken röhögni."...ahol szakmunkást kellene alkalmazni, mérnököket használnak."
Ez nem a kevés munkahely miatt van? -
MongolZ
addikt
"Lehetőleg 8 általános, esetleg egy szakközép legyen az átlag"
Előre bocsátom, a KLIK-es baromságokkal, a mostani történesekkel abszolút nem értek egyet, sőt!
Viszont a te általad leírt logika, mely szerint bürokrácia => butább gyerekek egyszerűen nevetséges.De csak és kizárólag a fenti idézettel kapcsolatban:
Magyarországon extrém munkaerőhiány van. Nem, nem a diplomásokból, nem a 8 általánososokból, hanem a szakmunkásokból.
Miért?
Mert egy bizonyos kormány eldöntötte, hogy minden 2. embernek legyen diplomája. Innentől kezdve lassan már mindenkinek valamilyen diplomája van (tiszta amerika). Hol vannak a szakmunkások? Sehol. Oda jutottunk, hogy egy diploma, hogy ha nem műszaki, lassan sz*rt sem ér, mert annyi van belőle. A műszakiak is egyre kevesebbet érnek, lassan már mindenki elvégzi a sulit, aki elkezdi (előbb, vagy utóbb).
Mindezek következménye, hogy rengeteg helyen, ahol szakmunkást kellene alkalmazni, mérnököket használnak.Jó ez így?
NEM.Sz*rt se ér a diploma, szakmunkásból meg kevés van.
Ez a nagy büdös helyzet. -
zdanee
őstag
"Nem értem miért kell ellehetetleníteni felesleges bürokráciával az iskolákat."
Mert nem figyeltél. Nem érdekül a jól képzett fiatalok tömege. Sőt. Lehetőleg 8 általános, esetleg egy szakközép legyen az átlag. Ez több dolog miatt is érdekük: olcsó rabszolga-vásárt lehet csinálni a képzetlen, külföldön érvényesülni képtelen tömegből, ahol egy szarlapátoló helyére hármat is be lehet rakni, ha kidől (közmunkások), másrészt a képzetlen, halálra dolgoztatott ember örül, ha este legurul egy sör és beesik az ágyba, nem áll neki gondolkozni vagy pláne politizálni, nincs ideje vagy ereje tüntetgetni meg érdek-érvényesíteni. Ugyanez a tömeg eladható betanított munkásként az autó-gyárakba meg a különböző üzemekbe a szalag mellé.
Bármilyen hatalom legnagyobb ellensége mindig az önálló gondolatokra képes réteg, az első áldozat mindig az oktatás, fentről lefele, az egyetemeknél kezdik és egészen az általános iskolákig tart a néphülyítés. Nagyon is tudatos dolog, hogy a közoktatásra fordított összeg többszöröséért építenek stadionokat, meg Várbazárt meg matyóhímzéses lóf@szt. -
mekker
őstag
Én sem értem, miért ilyen dilettáns módon valósították meg ezt az egész Klebensberg Intézetes dolgot.
Már egy villanykörte-csere, vagy egy karbantartói munka elvégzése is akadályokba ütközik, mivel az önkormányzat foglalkoztatja többek közt a karbantartókat is. Nem értem miért kell ellehetetleníteni felesleges bürokráciával az iskolákat. Külsősként már maga a rendszer is eléggé átláthatatlan. -
akaido
addikt
válasz
persze, erte #170 üzenetére
Jogos, ott a -hat, -het...
-
HuMarc
veterán
Magyar közlöny 2011/162, amelyben kiadták a 2011. évi CXC. törvényt a nemzeti köznevelésről. Intézményenként egy rendszergazdát finanszíroz az állam (létszámtól függetlenül). [68. oldal alja]
-
sanzi89
addikt
Ez már nagyon-nagyon rég nem úgy működik, hogy itt a kp a zsebemben, és megveszem ahol a legolcsóbb/legjobb.
Kezdjük ott, hogy csak átutalásos számlával lehet beszerezni bármit, kb a boltok fele kilőve. A közféra fizetési hajlandóságát ismerve sok bolt egész egyszerűen megtagadja az átutalásos számla kiállítását - két helyi PC bolttal is ez a helyzet, miután jól beszopták a KLIK-kel, teljesen megértem őket. Így Békéscsabán például marad 1(!) helyi PC bolt, ahonnan elméletileg lehet venni bármit is, mert nem problémáznak azon, ha mondjuk nyolcadika a fizetési határidő, és még se híre, se hamva huszonhatodikán a pénznek...
De ez mind teljesen irreleváns infó, mivel csak nagyon kivételes helyzetben él az első megoldás - felajánlás, kis tételek, stb. - pályázat vagy nagyobb összeg esetén - utóbbira két év alatt nem láttam Magyarországon példát - csak közbeszerzés keretén belül lehet venni bármit is, így ha esetleg van is pénzed valamilyen csoda folytán a piaci paletta kb 5%-ából válogathatsz jóval a piaci ár felett és örülj, ha valamilyen kreténség miatt nem köp bele a történetbe a KLIK - nem ír alá dokumentumokat határidőre, egyszerűen elhányja/elveszti a leadott dokumentumokat, nem reagálnak hivatalos megkeresésre, stb.
Tehát mondhatjuk azt nyugodtan, hogy mióta a KLIK fennáll - 2 éve - az állami iskolákba gyakorlatilag lehetetlen vagy nagyon körülményes az eszközök beszerzése, legalábbis a békéscsabai tankerületnél ez így van. 2 év alatt én például 0Ft-nyi informatikai eszközt kaptam - egyébként meg is van tiltva, hogy igényt leadjuk -, most például az informatika érettségi állományainak a archiválására kuncsorgunk CD-ket - ami egyébként kötelező előírás - de idáig semmi se történt.
-
m2m
csendes tag
Ha bemész a helyi vagy online legjobb IT szaküzletben és látod féláron a megfelelő eszközt nem veheted meg mert nem engedik elszámolni csak a KSZF ben nyert cégektöl elnyert pályázatokon keresztűl arra lehet elkölteni!!!!!!!!!
Sőt kp-ra nem lehet semmit venni már jó ideje!!!! -
Borosz
őstag
A minap bíztak meg az ighelyek azzal, hogy keressek a KEF listában ezt-azt. (Közbeszerzési Portál).
Újfent szembesültem azzal, hogy a közbeszerzés gyakorlatilag szemétlerakóként üzemel (kis túlzással persze). Próbálok a portálon keresni célhardvert (WiFi AP), de hogy egy fos DLINK-DAP 1665-öst miért adják 27.000-ért, miközben egy TP-LINK CPE210 - ami VALÓBAN célhardver lenne és 11K+-ért beszerezhető - ugyan miért nincs a listában??? A hócipőm tele van ezzel a szemétlerakó hellyel. De ez csak egy eset a sok közül... Acer notebook, ami a KEF-en 200K az a boltban 140K OS-el. (??) Továbbá az egész KEF átláthatatlan. Tele mindenféle fölösleges és fals adattal, hibákkal.
Mindent szerezzünk be uniós pénzből? Szopja ez az ország az EU csöcsét már egy ideje, de a pénzek azoknál landolnak, akik értenek a lenyúláshoz.
Elévül folyamatosan a rendszer az igaz. Nekünk hál' Istennek meg egy okos pedagógusnak vannak már i3-as HP-ink, (6 évesek) de van olyan iskola, ahol még P4 szerverrel tolják. Aki nem tud pályázni az dögöljön meg? Folyamatosan azt látom, hogy ezeknek odafent rendszeresen baromira nem sikerül ezt a "hajót" biztonságosan elvezetni. Rendszeres a hajótörés.Hizlalják a seggüket meg vesznek sok házat maguknak meg a családnak és néhány böhöm terepjáró sem árt. Az a lényeg.
Ehh..mindegy. Feldúlt vagyok.
Szerk: és persze mindent csinálj lelkesen, legyen IT diplomám és elégedjek meg a közalkalmazotti bérkategóriával. Elmehetnek a fenébe.
-
sanzi89
addikt
válasz
persze, erte #170 üzenetére
Erről tudsz valami hivatalos forrást, jogszabályt?
-
galocza
aktív tag
amúgy biztosan van benne sok igazság, de...
amikor végére értem a hírnek, visszaolvastam, pontosan ki is mondta (afelett csöppet átsiklottam).
ha ő a "Informatikai, Távközlési és Elektronikai Vállalkozások Szövetsége" képviseletében nyilatkozik, nem lehet, h kicsit hazabeszél? -
akaido
addikt
válasz
#32839680 #60 üzenetére
Köcce a választ!
Lehet valóban nem általános jelenség ez (remélem máshol sokkal jobb), de egy Pest megyei frekventáltnak "hazudott" város összes "CLICK" ált. iskolájában nincs rendszergazdi. A miénk 600 tanuló feletti, ide már törvény által előírtam kötelező lenne, egy r.gizda, ha annyi pénzért amit a CLICK kénytelen kínálni, elvállalná valaki v. cég. Gondolom ki kellene dolgozni az iskolai rendszer karbantartás minden részletbe menő feltételeit, vagy ha ki van, ennyiért nem éri meg? Azt is hallottam már, hogy két ált. iskola kapna egy r.gizdát. (A középiskolákban nem tudom mi a pálya.)
Mi is csak azért vagyunk kénytelen-kelletlen karbantartani, mert "jól felfogott" érdekünk, ugyanis másnap is menni kell dolgozni, azzal a gépteremmel kell "főzni"-oktatni ami van. -
Nekomajin
aktív tag
Én is Debrecenben végeztem. A pepszis résszel nagyjából egyetértek, de azért vannak kiemelkedően jó tanárok a neveléstudományosoknál és a tanárképzéseseknél is. A szakmódszertanosokkal kapcsolatban pedig én mindkét szakomnál szerencsés voltam.
A legnagyobb probléma ezzel kapcsolatban, hogy a gyakorlóiskolák szinte kizárólag az elit körből kerülnek ki. Nem részletezném, hogy egy TÁG-os tanítási gyakorlat után milyen váltás volt a város egyik szakközépiskolájában elhelyezkedni. Úgy nehéz kezdő tanárként megfelelően nevelni, fegyelmezni, motiválni, ha a képzés és a gyakorlatok alatt ilyennel nem találkozik az ember. Szerintem ez az igazi választóvonal, nem az MSc meg a tangyak.
Egyébként mi az A szakomon ~180-an kezdtük a BSc-t, és csak négyen mentünk tanár MSc-re, szóval a tiéd nem is olyan rossz arány.
Mindenesetre az előző kommentedre visszakanyarodva, tény, hogy olyanok is kapnak tanári diplomát, akik nem valók a pályára. Mi magunk is sokat beszélgettünk arról, hogy nem lenne szabad, hogy a képzés végén lévő összefüggő tanítási gyakorlat legyen az első igazi szűrő. De a szóhasználat szerintem nagyon fontos az ilyen kérdésekben, mert az nem igaz, hogy "nagyrészt" olyanok mennek tanárnak, akik máshová nem jók. Engem tanárként mindig zavarnak az ilyen megnyilvánulások, mert az emberek körében hamar elterjed ez a vélekedés. Ez nem személyesen sértő, mert én tisztában vagyok a saját képességeimmel, viszont nagyon veszélyes, mert olyan társadalmi hatásai lehetnek, amivel mindenki rosszul jár. Ezért szoktam időnként itt is megszólalni, ha ilyen kommentet olvasok.
De hogy az eredeti témához is visszakanyarodjak, például az is fontos tényező lehet egy tanár megítélésénél, hogy milyen infrastruktúra áll a rendelkezésére. Mert amikor leromlott egy gépterem állapota, akkor a gyerek is hajlamosabb a további rongálásra. Amikor az óra elején 5-10 percig úgy kell rendet tartani, hogy nem tudok feladatot kiadni, mert még bootol a gép, az problémás. Amikor óra közben gépet kell szerelnem, és nem tudok a rendetlenkedőkre figyelni, az se szerencsés. Amikor nem tud az egész csoport együtt haladni, mert az egyiknek újraindul a gépe, a másiknak vacakol az egere, a harmadiknak kicsi a monitorja, és nem ugyanazt látja, mint ami a kivetítőn van, akkor nehéz fenntartani az óra ritmusát. Amikor nincs elég gép, és párosával kell ülni, akkor a lusta könnyebben kihúzza magát a munka alól, és máris romlik a csoport eredménye.
Szóval egy ilyen fejlesztés igen is közvetlen hatással lenne a tanárok munkájának minőségére és a diákok eredményeire is. -
pengwin
addikt
válasz
Nekomajin #165 üzenetére
Saját tapasztalat... akik évfolyamomról első év BA-n még tanárnak akartak menni, és jobb eredményeik voltak, azoknak a többségét más MA szakokra beszélték rá a tanáraink: elmentek diszciplináris MA-ra, vagy fordító-tolmács képzésre. Kevesen tartottak ki az eredeti elképzelésük mellett, és ők leginkább azért, mert nem vették volna fel őket máshová. Nyilván akad olyan, akinek örülök, hogy kitartó, mert tanárnak termett, de sajnos nem ez a jellemző. Kb. 120-an kezdtük a BA-t (+/-levelezősök), ebből jó, ha végül 7-8 ember tanári MA-ra ment.
Édesanyám pedig egyre többet panaszkodik a fiatal kollégákra: nem tudnak fegyelmezni, tanítani, sokszor teljesen ki vannak fordulva nevelési elveik, módszereik - vagy egyszerűen nem is léteznek.
Nyilván minden általánosítás alól vannak kivételek, de a jelenleg pályakezdő tanárok nagy része vagy nem való tanárnak, vagy nem kapta meg a szükséges képzést ahhoz, hogy jól tudjon tanítani. Mondjuk ez utóbbi szerintem a legkomolyabb probléma... például nálunk a [SP](Debreceni)[/SP] Egyetemen egyáltalán nincs nagy baj a tárgyi tudás átadásával, sokkal inkább a módszertani képzés hiányos (kevés, nagyon elméleti, kissé el van szakadva a magyar valóságtól), ami nem is csoda, tekintve, hogy nagyrészt ilyen elefántcsonttoronyba zárt értelmiségiek oktatják a pepszi tárgyakat, és ők ugye gyereket meg magyar közoktatást csak képről-híradóból láttak...
A sikeres tanár úgy gondolom, hogy első sorban egy jó nevelőt jelent. Azzal én is tisztában vagyok, hogy ez mást jelent Hajdúhadházon vagy beregrettenetesen és a Fazekas Mihály Gimnáziumban... más problémákkal szembesül az ember, mások a munkakörülmények, stb. A Pesten tanárnak tanuló ismerőseimen látom, hogy teljesen eltávolodott a gondolkodásunk egymástól, mert más kép alakult ki bennük abban a védett környezetben, ahol felnőttek és tanulnak. Top10-es belvárosi vagy városmajori gimi, kertváros, ELTE, tanítási gyakorlat egy elitiskolában... kicsit más, mint a Hajdúsági tapasztalatok. -
Nekomajin
aktív tag
De ugyanez a helyzet a tanárokkal is: az alacsony fizetés miatt korábban is sok tehetségtelen embert vonzott be a pálya, különösképpen ameddig osztott BSc+tanári MSc rendszerben képezték a tanárokat, addig nagyrészt olyanok mentek tanári mesterképzésre, akiket máshová nem vettek fel és/vagy semmi keresnivalójuk nem lett volna tanári pályán.
Erről van valami tapasztalatod is, vagy csak megragadnak az ilyen városi legendák? Amit leírtál, az ebben a formában nem igaz. Én már az osztott képzésben csináltam a diplomámat, és ugyanúgy volt közöttünk kutyaütő, mint aki erre a pályára született. Olyan is volt, aki gyengén kezdett, aztán félévről félévre fejlődve végül egészen jó tanárrá vált. És hiába kapott diplomát esetleg az is, akinek nem kellett volna, úgyse fog tanítani, vagy ha megpróbálja, akkor is kirakják egy év után.
Viszont ami legtöbbször fel sem merül, hogy sok tanári szakon az egyetemen oktatott tárgyaknak és a közoktatásban oktatandó tárgyaknak viszonylag kicsi a metszete. Ilyen például az informatika is. Az egy dolog, hogy mit kellene oktatni az iskolákban, de nekem tanárként a kerettantervekhez kell igazodnom. Az, hogy én ma teljesíteni tudom a kerettantervi követelményeket, leginkább annak köszönhető, hogy volt két olyan tanárunk, aki korábban tanított középiskolába, és így tisztában van a valósággal. De ez más közismereti tárgyaknál is sokszor így van.
Meg aztán milyen a jó tanár? Lehet, hogy valaki nagyon jó szakember, és ezt kiválóan át is tudja adni a diákoknak. Mindaddig, amíg egy elit iskolában taníthat, csodálatos eredményeket ér el, de amint egy olyan helyre kerül, ahol nagyrészt fegyelmezni, nevelni kell, rögtön dobhatja a kukába a szaktudását, mert a gyerekek nem fogják megtanulni. De olyan is lehet, aki a saját szakterületén belül nem rendelkezik olyan nagy tudással, viszont kiválóan tudja kezelni a problémás gyerekeket. Lehet, hogy évtizedeken át megbecsült pedagógus lesz úgy, hogy egy diákja se jut OKTV döntőbe, de még egyetemre is csak kevesek. Na ilyenkor melyikük a jobb tanár?
Nyilvánvalóan az a kívánatos, hogy a kettő együtt teljesüljön, de ha csak ilyen tanárok taníthatnának, akkor összedőlne a közoktatás, mert sokszoros tanárhiány lenne.(#164) Dilikutya
Leginkább az a baj a PS/2-vel, hogy újraindítást igényel. És nem kell nagy armageddon ahhoz, hogy a gyerek véletlenül vagy éppen szándékosan kirúgja vagy kirántsa a dugót. Mire visszadugjuk és újraindítjuk a gépet, 5-10 perc elmegy az órából. Ráadásul az egér olyan filléres dolog, hogy 50-60 ezer forintból két komplett gépteremben ki lehet őket cserélni USB-sre. -
pengwin
addikt
Én is tisztában vagyok vele, hogy amilyen fizetést egy iskolai rendszergazdának kínálnak, azért csak a szakma söpredékét lehet bevonzani... az "alulfizetett" csak véletlenül maradt ki abból a felsorolásból.
De ugyanez a helyzet a tanárokkal is: az alacsony fizetés miatt korábban is sok tehetségtelen embert vonzott be a pálya, különösképpen ameddig osztott BSc+tanári MSc rendszerben képezték a tanárokat, addig nagyrészt olyanok mentek tanári mesterképzésre, akiket máshová nem vettek fel és/vagy semmi keresnivalójuk nem lett volna tanári pályán.
Még egyetemen is gyilkolják a technikát a tanáraink, anyumtól meg hallom, hogy a kedves kollégák milyen szinten vannak IKT terén... pl. anyum ASC timetables-zel csinálta már több iskolája órarendjét, volt köztük 1500 tanulóval, majdnem 100 tanárral működő gimi-szakközép-szakmunkásképző... a mostani sulijában meg átadták egy kollégának a feladatot, aki papír alapon csinálja meg a gimi és általános iskola órarendjét... nesze neked IKT... az ilyenektől ne várja senki, hogy magától megtanul használni bármilyen eszközt. -
Writz
tag
válasz
tatararpad #2 üzenetére
Nem mondok konkrét iskolát, de ahova én járok, ott a P4 konfig 256MB RAM-mal, elég nagy szám.
A CAD teremben vannak 1GB RAM-mal, 9600-as Radeonnal szerelt konfigok. Amikre Win7 van ráeröltetve.
Mire nem elég... Próbálj meg bármit is csinálni azokon a gépeken. Fájlkezelés macera, nem hogy egy AutoCAD. -
Simi37
őstag
válasz
#32839680 #159 üzenetére
Igazabol nem mondok sulit mert nem akarom lejaratni de a top100ban benne van. De ettol fuggetlenul nem mutattak eddig tul sok ujat...egyedul az access...van programozas ora is erre elkezdunk c# ban irni ... jovore lesz c++
Igen erdekel a tema ezert tarton karba otthon a gepeket szedem szet es pasztazom ujra a laptopom ha kell...hat igen a lezer/optikait kicsit beneztem arra gondoltam na mind1
-
Simi37
őstag
En most vagyok kozepsulis es azert atelem ami van. Nos info szakos vagyok. A gepek 95% 2 GB ddr2 ram, 250gb vinyo ATA, lga 775, pentium e4xxx 2GHz (van ahol 2.2GHz) borzaszto...orakat 5 perccel elobb kezdtuk ha doga volt, mert szarra fagyott az access alatt...azt nem tudom h az iskola vezetes dontotte igy vagy kaptak ingyen a win8at de ahogy az kijott ra fel evre minden gepre win8 kerult...beszaras milyen lassuak...bemegyek a sajatgepbe es fel perc amig felismeri h van c es d particio mindezt attol fuggetlenul h mikor lett bekapcsolva a gep es h lett e mar a sajatgep behozva vmikor elotte...legjobb mikor a tanar gepe szarra fagy...az tavaly alig volt ami nem volt jo...iden 2halt meg es meg 3 kap rendszeres kek halalt. Arrol nem is beszelve h ps2es 800dpi s (de szerencsere lezeres) egeret hasznalunk es soknak szar mar a gorgoje...egy info szakon tiszta szegyen...a monitorokhoz vezeto kabelek resze kontakthibas neha nincs vmilyen szin vagy kicsit mosott...jo mi?
-
HuMarc
veterán
Az a gond, hogy a rendszer baromira kontrasztos. Az általános iskolában, ahova jártam, még most is WinXP-s gépek vannak 512 MB RAM-mal és Athlon XP 2200+-szal (az biztos, hogy Athlon XP, de lehet, hogy nem 2200+, a lényeg, hogy 10+-éves CPU), és már megnemmondommilyen GPU-val, de az sem lehetett jobb.
Eközben ugyanebben az iskolában van 50+ 10"-es netbook, amelyeket összesen nem használhattak 10-nél többször az alatt a 4 év alatt, amióta megvannak. Azt sem értem, hogy hogyan lehet, hogy egy iskolai laptopba (legkomolyabb dolog, amit valaha csináltak vele, az egy ppt/videó kivetítése, általában 800×600-as felbontásban) minek i5-ös processzor, és egy belépő szintű, de 2 GB-s videokártya? Vagy ha már ilyen specifikációkkal rendelkezik, akkor miért nem használják másra?!
Az interaktív tábláknak sincs sok értelme. Éppen elég lenne a projektor + a vászon, mert 4 éve látok ilyeneket használatban (több iskolában is), de még egyszer nem fordult elő, hogy valaki használta volna a táblát magát, nemcsak a projektort, kivetítésre. Persze sejtem, hogy mi áll emögött: Csak erre lehet költeni az EU-s pályázati pénzeket. Mert egy teljes géppark lecserélésére nem adnak(?) elég pénzt, de csak a projektorok + a vásznak ára nem tölti ki a keretet.
Szóval a spórolás a gépek felújításán (még akkor sem írják ki a gépeket a nyilvántartásból, ha már csak a sarokban állnak, mert akkor az -1 gép a statisztikában), a másik oldalon meg végtelen pazarlás olyan technikai eszközök vásárlásával, amelyek soha sem fog senki úgy használni, hogy annak értelme is legyen. Mondjuk a gimnáziumban, ahova most járok, egész használható gépek vannak, de van egy tippem, hogy még 2020-ban is ugyanezek a gépek lesznek használatban, csak most pont szerencsénk volt, hogy viszonylag kevéssel a gépparkcsere után kerültünk bele a körforgásba.
-
MomoSinX
aktív tag
Milyen rossz emlékeket hoz vissza ez a cikk, emlékszem még 2011-ben érettségiztem valami 800mhz-es CPU csodán 256MB RAM és egy 8MB-os VGA társaságában XP-vel...... Régi 800x600-as CRT monitoron
. Azt hittem megbukok (és szemrákot kapok), olyan lassú volt XD. A főiskolán már jobb volt a helyzet, Core 2 Duo, 2GB RAM és low end ATI kártyák voltak + lapmonitor, netezni legalább lehetett nyugodtan és a vizsgáimra is tudtam jelentkezni neptunon
. Most komolyan nem várhatja el minden intézmény, hogy mindenki becipelje a laptopját (mert én lusta voltam naponta bevinni például), ha az órán rendes körülmények között akarnak tanulni vagy éppen vizsgázni vagy kutyafüle.
-
Dilikutya
félisten
válasz
#16939776 #151 üzenetére
Nem mondta senki, hogy motiválva vannak. Itt nem is a kallódásra akartam rávilágítani, amikor leadják a kiközvetíthető helyeket a munkaügyi központoknak, még nem tudják, mennyire lesz jó az, akit kiközvetítenek. Egész egyszerűen ebbe az irányba megy a közszféra. Sőt, már nem is kell kiközvetíteni, újsághirdetésben keresik a pedagógus asszisztens közmunkásnak családjuktól kiragadott extra-problémás gyerekek mellé, az irodai helyekre pedig a munkaügyi már csak papíron közvetít ki a szabályos ügymenet miatt, valójában már ezek az "állások" is sokszor protekcióval telnek be, és ez már nagyon a legalja helyzet.
-
#16939776
törölt tag
válasz
Dilikutya #117 üzenetére
Nem tagadom hogy kallódnak értékes emberek, de azt nem hiszem hogy tényleg motiválva lennének azért a pénzért. A felelősség elviekben ugyan az.
Nálunk is voltak kirendelt közmunkások, nálunk a tényleges dolog este hat után kezdődik, de a hivatalos munkaidejük reggel 8:00- 16:20-ig tart így 8 órát nézték egymást. Ennyi.
-
Egon
nagyúr
Nem fejtettem ki bővebben, de nem feltétlenül a program a hibás.
Pl. adott utalást kigyűjt az operátor, mondjuk adott hónap 15-én. Megadja, hogy 16-án kerül elutalásra (mert ezt az infót kapja). De közben valami miatt változik a helyzet (pl. az adott KTK-n nincs elég előirányzat), és csak 17-én kerül elküldésre. Triviális, hogy át kell javítani a dátumot a fájlban. És ez csak egy példa volt.
Ettől függetlenül, sok esetben valóban ki kellene-lehetne javítani a programot. Hogy miért nem történik, ez megérne egy hosszabb háeszt, de nincs kedvem pötyögni. Maradjunk annyiban, hogy az érdekérvényesítő képesség a közszférában nagyon alacsony (mert túl nagy embereknek jelent bizniszt 1-1 fejlesztés, üzemeltetés-támogatási szerződés stb., és emiatt a végén azt rúgják ki, aki "akadékoskodik"). -
Dilikutya
félisten
Azt úgy nem lehet. Legalábbis a közszférában nem láttam még rá példát a direkt állami cégeknek fejlesztett programoknál.
Néha már inkább azt reméljük, nem nyúlnak hozzá egyik-másik programhoz. Amióta pl. a lokális adatbázist használó gazdasági rendszerünket feltolták a nagy faluba, és távoli asztallal kell használni, végképp nem igényeljük a fejlesztők "tevékenységét".
És ez a rendszer már offline korában is jó sok mókás anekdotát kitermelt. -
Egon
nagyúr
válasz
Dilikutya #145 üzenetére
Érdekes dolog, hogy mit érnek ezek a képzések.
Jött hozzánk dolgozni egy csaj, az utalási részlegre. Első körben annyi dolga lett volna, hogy - mivel a programból nem teljesen jól jönnek ki az utalási fájlok - át kellett volna írnia a fájlok nevét, kiterjesztését, és a fájlban az első sorban levő dátumot. Visszakérdezett, hogy mi az a kiterjesztés...Mindezt szoftverüzemeltetői, vagy milyen OKJ-s papírral.
Nem is lett megtartva. -
Dilikutya
félisten
válasz
GeryFlash #131 üzenetére
Ki beszél ebben az esetben informatikusként elhelyezkedésről? A középiskola nem informatikusnak készít fel. Arra meg jó lenne az ECDL, persze a követelmények ismeretével, hogy az ember ne üljön kukán, ha valamit meg kell írnia, vagy kap egy táblázatot... mert hogy ezek elég nagy hiányosságok olyan helyeken is, ahol amúgy az illető munkájához ezek kellenek. Ami miatt vicc az ECDL, az a vizsgán a gépekre előre feltöltött jó feladatmegoldások. Magad is fáradozhatsz vele, de mindenhogy átmész. Nem állítom, hogy mindenhol így megy, de volt szerencsém vissza hallani ilyet. Igaz, az valami EU támogatott tanfolyam volt, amire a kutya se ment volna még így se, ha a szervező cég nem eteti be vele a kollégákat, hogy a közszférában alapkövetelmény lesz az ECDL megléte - titkárnőknél mintha valóban lenne ilyen most is a kjtv-ben, de biztos nem vagyok benne. Szegény oktatót ismerem is, a feladatokról nem akart beszélni, de mondta, hogy sokan még azt se tudták, amit ő leadott a tanfolyamon, pedig nem bonyolult dolgokról van szó.
-
Stukker1987
senior tag
Csak ötletelek:
Mondjuk a magánszektor nagyvállalatai,ahol gari után megy a levesbe minden(selejtezés után hulladékba kellene,de inkább az elszállító cég lopja szét a még használható dolgokat) felajánlanák a oktatási célokra,akkor "viszonylag" modern használt eszközökből álló gépparkot lehetne összehozni(szerverektől,hálózati eszközök és kliensek is).
Gyakorlatilag évente érkezne a "vérfrissítés"...
Cégeknek se lenne rossz,mivel a diákok színvonalasabb oktatást kapnának,ami a későbbiekben kifizetődne,esetlegesen az elszállítás költségének egy részétől is megszabadulnak.
-
#47990528
törölt tag
Mint bennfentes (sulis rendszergazda) elmondanék pár dolgot.
Mondjátok, hogy az office-hoz nem kell erőgép, és igazatok van. Közben a fejetekben megjelenik egy mai viszonyok szerint nem erőgépnek számító valami. Pl. egy 2éves dualcore pentium, vagy egy kétmagos i3-as, mondjuk 4GB memóval.
A valóság SOKKAL rosszabb!!
Egymagos P4-es, egymagos Celeron, PATA(!) merevlemez, ilyenekre gondoljatok, 512MB - 1GB memóval. Rengeteg suliban ezek vannak még.
Office 2013-nak kell minimum a Win7, hogy feltelepüljön. Tehát van pl .egy Celeron proci, 1Gb RAM, erre felmegy a Win7+Off2013. EZ DÖG LASSÚ! Nem használhatatlan, csak közel 10 perc megy el az info órából, mire a diák eljut odáig, hogy neki tud állni a feladatnak.Alap info oktatásra nem kell i5 vagy i7-es, mert nem is kell túlzott processzorerő. Fontos, hogy az oprendszer gyorsan betöltődjön, ehhez kellene a több RAM és az SSD. Fontos, hogy minőségi alkatrészek legyenek: jó táp, ami bírja, ha egy nap 10-szer ki/be kapcsolják, jó ház(!), aminek a ki/bekapcsoló gombja bírja a strapát, stb.
Az iskolai hardver erózió egyébként közel sem lenne annyira durva, ha az esetleges központi beszerzéseket (pl.: pályázatos gépek) hozzáértő emberek végeznék és nem olyanok, akik pl. a tápra/házra anyit mondanak, hogy "mindegy milyen, csak legyen".Az IKT eszközök (aktív tábla, kivetítő, stb.) nagyon hasznosak, arról nem a tanerő tehet, hogy nem kap továbbképzést, hogy hogyan kell HELYESEN és HATÉKONYAN használni az órán ezeket.
-
shiftac
aktív tag
A mi sulinkban sem ártana egy feljesztés. Az infóteremben ilyen gépek vannak: Intel Celeron 2,8ghz (régi egymagos), 1GB ram és Windows 7 Enterprise 32 bit. Az még hagyján, hogy 5 perc amíg bekapcsol, de iszonyat lassú minden és egy powerpoint diavetítés is laggol.
-
sg22
senior tag
majd a P2 400 mhz 32 MB ram W95os gepen csak ugy szaladni fognak a bitek
Minden iskola megkapja a szupergyors internetet jövő év végéig
-
sanzi89
addikt
Minimálbérért mit vársz? Egy takarító többet keres az iskolában, mint a rendszergazda. Szerinted ezzel milyen renoméja van a sulis szakmának? Aki kicsit is konyít a dologhoz és van lehetősége más munka után néz. Aki pedig marad innen megy nyugdíjba, mert semmit se kell csinálnia. Ha van egy dilettáns tanár, akire a fél iskola panaszkodik szerinted kirúgják?
Egyébként szerinted egy instabil router vagy egy le-le rohadó switch milyen hatással van a hálózat valamint az internet működésére? Vagy szabadidőben forrasztgasson össze azt is a rendszergazda a levedlett P1-esekből?
Vagy milyen felhasználó kezelésről beszélünk, amikor sok tanár nem képes megjegyezni egy jelszót, gőze nincs arról, hogy miért ér el egy hálózati megosztást egy adott felhasználóval és miért nem éri el egy másikkal.Nem védeni akarom a rendszergazdákat, rengeteg köztük a léhűtő, de azért nehéz a szarból várat építeni és sok helyen sajnos ez megy.
-
pengwin
addikt
válasz
tatararpad #2 üzenetére
Pontosan... leginkább parasztvakításnak jó az okostábla és társai, az oktatás minősége nem ezektől javul(na).
Szerintem nem is az eszközök korával van a baj, sokkal inkább a karbantartásukkal, üzemeltetésükkel. Megkockáztatom, hogy a magyar iskolák 90%-ában valami dilettáns, lusta, munkakerülő rendszergazda van, ahogy anyukám (középiskolai informatika tanár) eddigi munkahelyein is. Használhatatlan helyi hálózat, szar felhasználói jogosultság-kezelés, szakadozó-nem létező internetelérés... ezek sokkal inkább kihatnak az oktatás minőségére, mint az 5-6 éves hardverek.
(#134) LionW
A projektor pont az egyik leghasznosabb dolog lenne, ált. iskolában töri tanárom még írásvetítőt használt, és nagyon sokat dobott az órákon a kivetített képekkel, térképekkel, rajzokkal, vázlatokkal...
De pl. most egyetemen sorra halasztják meg a projektorokat, a beépített projektorok kb. sehol sem működnek, ott lóg a kábelezésük kihasználatlanul, a tanároknak meg cipelniük kell a mobil projektorokat (amikből jóval kevesebb van).
Programozásról, magyar infó oktatásról csak annyit, hogy anyum az én bátorításomra most, 51 éves fejjel kezdett el pythont bűvölni. Jobb később, mint soha... -
LionW
tag
Itt ennek pont az ellenkezője volt. Programozó szakon harmadik osztályig amíg új tanárt nem kaptunk(csak ideiglenesen, utána visszakaptuk az előzőt) 1 sort nem programoztunk.
Semmi motiváció nem volt. Viszont arra az 1 évre amíg normális tanárunk volt, addig volt értelme bejárni az iskolába, rengeteget tanultunk, már aki akart persze.
Ált suliban mi programozást nem, de teknős Logo-t tanultunk. Az a legtöbb diákot érdekelte, bár csak 5-10 órán át foglalkoztunk azzal is.Annyit még hozzátennék hogy az iskola teljesen fel lett újítva, rengeteg pénzt öltek bele az elmúlt 5 évben, minden teremben projektor, minden második teremben digitális tábla. Digitális táblát egyszer nem láttam használatban, projektort is kb félévente egyszer, akkor is azért hogy mindenki megtudja a félévi jegyét.
Tény hogy a nagyon régi gépeket fontos lenne cserélni, főleg hogy egy mai 2 magos gép bőven elég lesz a következő 5-10 évre oktatási célokra. De közel sem ez jelenti a legnagyobb problémát az infó oktatásban, örülnék hogyha ezt végre valaki észrevenni odafentről. Az hogy nulla tudással tanítani engednek embereket nem megoldás a tanárhiány problémára.
@Dilikutya:
Ez így van, viszont amikor én Informatika szakmacsoportra jelentkeztem akkor nem azt vártam hogy harmadik osztályban fogok először kettes számrendszerrel és programozással találkozni, azzal is csak azért mivel tanárcsere lett 1 évre. Azt ne mond nekem hogy ez normális állapot. Belgiumi magyarra fordított középsulis phyton könyvből tanultam itthon hogy tudjam tartani a tanár tempóját... -
Ghoosty
őstag
válasz
kameraman77 #121 üzenetére
"Aztán jön a sok "túlképzett" és mondjuk a feleségem vállalkozása felvesz 4-et statisztikázni, meg kérdőíveket összesíteni, és lesnek mint a b.rmok, hogy hogyan álljanak neki, holott a jelentkezési lapján kifejti, hogy mekkora pc mágus.. hát lóf-szt. "
Ez meg tipikusan a munkáltató hibája. Miért vesz fel bárkit is anélkül, hogy letesztelte volna, hogy mit tud?! Mert leírta egy papírra?
Én is szoktam tépni a hajamat, ha egy kollégám megkér, hogy segítsek Excelben egy 'IF' függvényt megírni, pedig minden pozícióhoz kötelező MS office ismeret. Ha elzavarnának mindenkit, aki tényleg nem ért hozzá, akkor előbb utóbb megtanulnák. -
GeryFlash
veterán
válasz
Dilikutya #130 üzenetére
ECDL egy blöff amennyire én tudom, talán a közép szintű érettségi szintjét ha hozza, de egy emelt infós dokumentum kezelés egész más szint... De szerintem egy közép infót is nehezebb 50-60%ra megírni mint egy ECDL-t megcsinálni, nem is ér kb semmit egy titkárnőnek lehet elegendő de hogy ezzel informatikusként még a legsz*rabb bérért sem tudsz elhelyezkedni az biztos.
-
Dilikutya
félisten
A középiskola az érettségire készít fel, az érettségi meg lényegében ECDL követelményeket támaszt veled szemben. Talán emelten a programozás a kivétel, az nincs az ECDL-en, de ebben se vagyok biztos. Az Office használatát mindenesetre meg kell tanítani, mert az ma már alap. És teljesen mindegy, melyiket tanulod meg, ha megtanultad az MS Office-t, a LibreOffice sem okozhat gondot. De felhasználói szemmel a Windows és a Linux között sincs túl sok különbség.
-
MongolZ
addikt
Nekem édesanyám reál tárgyak mellett informatikát oktatott, általános iskola felsőben, a megyeszékhelyen egy viszonylag kiemelt iskolában. Ott tartott, hogy 7-8-ikos, elvileg informatika irányultságú gyerekek b*sztak programozást tanulni. Olyan szinten álltak, hogy tök mindegy, mit, de tanulniuk kellett volna, lehetett volna az akár QBasic is, még az alapokat sem értették, szóval nem technikai okai voltak... Csak a fészbúk, akkor még myvip, iwiw, meg youtube. Ennyi érdekelte őket.
Csinált egy faktot, du. önszorgalomból tartott órát azoknak, akiket saját maguk szerint tényleg érdekelt a programozás. Az egész iskolából 2-3 gyerek ment el, azok sem csinálták meg a következő órára a házit, nem figyeltek, stb.Úgyhogy fogta magát és felmondott.
Ennyit a tanárokról és a mai gyerekekről. -
LionW
tag
Mi sulinkban is pár éves gépek voltak, de arra hogy a májkroszoft offiszt futtassák teljesen jók voltak, mai napig teljesen jók. Az hogy nincsenek értelmes informatika tanárok sokkal nagyobb probléma. Módosítgathatják a kerettantervet, meg hozhatnak ilyen olyan törvényeket, de én 2012-es érettségimmel azt tapasztaltam hogy FRISSEN! főiskolát végzett informatika szaktanár egy egyszerű php kódot nem tudott megírni magától. Egyszerűen nem értette a programozás alapjait sem, nem tanított emellett pl kettes számrendszert, nem tanított semmit, csak az irodai alkalmazásokat nyomattuk az évi 300 infó óra alatt. Több tucat office feladatot csináltunk meg, megcsináltuk kb az összes ECDL feladatot, azon kívül semmit nem csináltunk, max játszottunk szabad foglalkozás keretein belül. Szégyen hogy ezt informatika oktatásnak nevezik, szégyen hogy ilyen embereknek diplomát adnak a kezébe. Húzzátok inkább le magatokat a wc-n. Ne mondja nekem senki hogy a hardverekkel van a probléma, pár ezer soros programokat írni a több éves gépeken is lehet...
Olyan dolgokat pedig itthon amúgy sem oktatnak sehol amikhez kellenének az erősebb gépek, gondolok itt modellezésre, játéktervezésre vagy bármire amihez tényleg kell a vas.
-
MongolZ
addikt
Munkahelyemen egy Celeron G1820-am van, IGP-vel, 4 GB Rammal elfut az AutoCad 2014, Inventor 2014. Természetesen tervezni nem egy leányálom, a maszek tervezésemet én is otthon csinálom, de alap dolgokra ez is bőven elég.
Nem hiszem, hogy egy átlagos középiskolás, gimis tanuló megterrhelőbb feladatokat csinál, mint én.
Speckó iskolák, valamint a felsőoktatás más. -
válasz
KINKY_007 #125 üzenetére
Egyébként az is egy érdekes dolog, hogy a szakközépbe, ahova jártam, ott elvileg a MS Office mellett volt OOo/LOo oktatás is, de soha senkit nem kérdeztek meg, hogy min akarnak tanulni. Volt MS Office 2007, oszt jónapot.
Aztán a vizsgán persze hogy mindenki azt választotta, ha már egyszer azt tanították. -
KINKY_007
aktív tag
Nem veled akartam vitatkozni.
Ez a topic is a felszínt karcolgatja csak.
A hozzászólásom lényege az volt, hogy (elég) jó lenne olyan géppark, ami képes az office család programjainak futtatására-az kb. a emelt szinten használt programozási környezetet is elviszi.
Ez lenne a minimum.
Aki (komolyabb) informatikával szeretne foglalkozni, nem csak a digitális írástudást szeretné elsajátítani, ahhoz pedig innovatív (hardver és szoftver) eszközökkel is jó lenne találkozniuk. Pl. robotokkal (lego/arduino/festo), 3d nyomtatókkal. Rögtön lenne pár mérnökpalánta, aki tud programozni és/vagy 3d-ben tervezni...
Csak ezeket az új dolgokat meg is kellene tanulni használni, hogy a tanár taníthassa.
Könnyű dolog, mert olyan jó a fizetés, hogy bármit meg lehet venni belőle kipróbálni és olyan sok ideje van, hogy bármennyi netes turkálásra van lehetőség.
"Vicces" dolog a géppark mellett az infrastruktúra szoftveres része is, ami gyakorlatilag a microsoft termékre van szabva ám a tisztaszoftveres megállapodást évente újítják meg (más alternatíva választása esetén is több év lenne a kivezetés-amíg kikopnak a microsofton tanított diákok).
Az internet hozzáférés sebessége a tavalyi fejlesztéseknek köszönhetően drasztikusan megnőtt, hiszen eddig bevált 4 mbps helyett már 25 mbps-sel lehet kapcsolódni az információs szupersztrádához. -
Mert gyors, és nem drága; TeraByte-os HDD-k meg tök feleslegesek.
A 6850 nélkülözhető, de szerintem tervezőmunkákhoz nem jönne rosszul.Nem Marika néni passziánszos/ofiszos irodagépét kell kitalálni, hanem olyan gépet, amit szakközepekben, OKJ sulikban, egyetemekben, stb. helyen használnak, érdemi feladatokra.
-
válasz
kameraman77 #121 üzenetére
De senki sem azt akarja, hogy gémer gépek legyenek, csak simán legyen valami ésszerűség/koncepció a dologban.
Egy Athlon II X2 + valami egyszerűbb alaplap + 64 GB SSD + 4 GB RAM + alap Win7 + egy HD 6850 szintű VGA + egy megbízható táp + valami minimál ház tökéletes lenne a feladatra.
Olyan nagyjából 120k lenne/db.
80 millióból kb. 660 db lenne meg, ami egy iskolához elég. -
kameraman77
tag
Igazából itt sima pénzlenyúlásról van szó alapjában.. ugye a vissza nem térítendő, vagy oktatásba folyó pénzek jó esetben zsebben kötnek ki..
Ezek a régi gépek is bőven elég tudásúak ahhoz, hogy pl 10 ujjal megtanuljanak gépelni a diákok, vagy szöveget szerkeszteni, táblázatot kezelni stb.. sőt mi annó CAD-okat sem a NASA gépein futtattunk a 90-es évek végén. Szóval nem értem a siralmakat, hogy mire nem elég a géppark.. heti 2 órában mi a p.csömet akarnak tanítani amúgy is? az alapvető feladatokhoz meg bőven elég egy 5-10 éves PC is.. lásd a legtöbb kis önkormányzatnál ilyenek futnak mind a mai napig.
Igazából a vállalati szponzoráció, vagy a nagyvállalatok szerepvállalása hiányzik már. Aki élt és tanult a 80-as években az tudhatja, hogy miről beszélek. Az állami cégek egy-egy település számára biztosítottak számítógépes hozzáférést iskolák számára, mi így jártunk az egyik nagy vállalat termeibe ált. iskolásként a 80-as évek közepén gépezni, azokon tanulni, programozni stb... Ma ez már nem működik, vannak ennek ugye okai.. mint ahogy eltűntek a gyárlátogatások is az általános iskolákból.
Az,hogy neked apuci-anyuci milyen gépet vesz az a te nyomorod, de a lényeg, hogy helybe, adott eszközön képes legyél végrehajtani a rád bízott feladatot. És a munkahelyeden sem fognak a két szép szemedért i7-es procis gépet venni, hanem elég vágják a HP 7-8 éves irodait aztán dolgozzááá. Szóval nem gond az, hogy régiek a gépek, a gond az, hogy k-rvára nem arra tanítják a diákokat, ami tényleg fontos lenne, hanem csapatják a netet számítástechnika órákon. Aztán jön a sok "túlképzett" és mondjuk a feleségem vállalkozása felvesz 4-et statisztikázni, meg kérdőíveket összesíteni, és lesnek mint a b.rmok, hogy hogyan álljanak neki, holott a jelentkezési lapján kifejti, hogy mekkora pc mágus.. hát lóf-szt. Nem attól vagy jógyerek, hogy tudsz torrentezni, meg összerakni egy gépet anyád pénzéből, hanem attól, hogy adott helyzetben helyt tudsz állni. És bizony ahhoz képest ahány pc forog közkézen alig 3-4% az, aki fiatalként munkára is fogható a számítógéppel! És ez az oktatás hibája is. Meg a szülőké, hogy minden sz.rt megvesznek a kis senkiháziaknak, mert az úgy jó, ha telefonból a legújabb van, meg i7 figyel a gépben, közben a kis majom a cucc tudásának alig használja ki néhány százalékát és a szülő feleslegesen vesz neki modern cuccot, mert ugyanúgy csak a facebook meg a game fut.. az meg ment a régin is.. így csak az ipari hulladék nő.. meg az agyakban a sötétség.
-
perempe
veterán
válasz
MasterDeeJay #119 üzenetére
+1
-
Igencsak alábecsülik egyesek hogy mik működnek még ennyi év után.
Nálunk 1 éve még a P4, celeronok és pár korai core2-n dolgoztak. 2002-es gépek is voltak. Mégis ment minden napi 8 órában sokszor éjszaka is bekapcsolva. 4-5 évente kondicsere filléres dolog, fincsi kodegen tápokkal. Xp-vel felbővítve 1Gb ramra mai napig használhatóak irodai célokra. Most is van pár P4-es, nincs vele semmi baj. Prescott cerka 2Gb rammal win7+of10 teljesen használható. Netezni persze nem lehet velük de irodába elég.
Szóval ha most lecserélnek valamit az még elmehet 5-10 évet. Csak annyi a lényeg hogy a célját szolgálja ki. Egy CAD-es gépre azért jóval több kell, de nem kell mindenhova i3 meg 8gb ram ssd-vel. Legtöbb ilyen helyre faék dual core 4gb ram... elég.
Btw most egy i5 előtt ülök és SEMMIVEL nem gyorsabb amire én használom mint az előző E5700-asom. (chrome, levelezés, office, pár alkalmazás) SSD-vel többre mentem volna. -
Majd írok én is, van mit bőven
-
Dilikutya
félisten
válasz
#16939776 #103 üzenetére
Nem csak rendszergazda van közmunkás. Az állami szférában rengeteg helyre vesznek fel közmunkást, diplomásokat is. Vidéken iszonyat kevés állás van, és ezt fent is tudják. Az MTVA digitalizáló közmunkásai csak az egy látványos ügy, vannak ám közmunkás hivatali ügyintézők, mérnökök, titkárnők, informatikusok, geológusok, bérszámfejtők, munkaügyesek is. És ők nem alibi munkára vannak felvéve, hanem ugyanazt a feladatot kapják, amit közalkalmazott, köztisztviselő kollégáik. Csak ez így kevesebbe kerül. Én láttam komplett 4-5 fős közmunkás csoportot AutoCAD-el dolgozni.
zoli62: Intézményi helyzet: tápcsere maszek táppal! Venni körülményes, nemrég egy otthagyott maszek tápot tettünk egy gépbe. A gazdája újat vett, mert szar volt, csak meg lehetett javítani. És ez nem egyedi eset, egyik ismerős is mondta, hogy ők is abból dolgoznak, ami van.
-
zoli62
addikt
Szomorú, hogy tíz év után ugyanolyan, vagy rosszabb állapotban van az iskolai géppark. Persze az intézményekben sem jobb a helyzet.
-
Vladi
nagyúr
Közoktatás és informatika? Pár hete kaptam egy olyan feladatot, hogy néhány tanárnak tegyek rendbe egy laptopot, hogy online adminisztrációt tudják rajta csinálni. Magát a gépet az egyik helyi iskola igazgatója a saját leltárukból - lomukból - szedte elő és adta oda grátisz. Olyan 2002-es albacomp laptop volt. Képzelhetitek.
256 mega rammal.... na vettem bele gyorsan egy 512-es modult, kemény 400 forintért.
Felment rá egy linux, megy rajta a firefox. Úgy de úgy örültek neki... nem kell otthon csináni a melót.
Ennyit szerettem volna mondani...
-
Dr. Akula
félisten
1 stadionból hány suli fejlesztése kijönne...
(#2) tatararpad:
Új szoftverhez sokszor kell új vas is, nálunk anno a C++Builder fordító nem végzett cigiszünet alatt, pedig alapból 1 perc se lett volna egy akkori modern gépen. Általános iskolában nyilván nincs ezzel probléma, de nemcsak általános van.(#6) sz.balazs.95:
Ezek általában készen vett gépek (közbeszerzési 2x szorzóval számolva, természetesen), ami oprendszer először rákerül, azzal is hal meg. Nem jellemző a külön oprendszer vétel, de még az elavult gépek "tuningja" se. Pl. egy oldschool gép is szárnyakat kapna egy 20k-s SSD-től, és még jó lenne pár évig, de ilyenek fel se merülnek, csak teljes csere, sokszor 20k-ért, amire persze sosincs pénz, így sok év várakozás következik. -
Egon
nagyúr
Az ötletelőknek: tudtommal használt gépek beszerzése nem lehetséges közbeszerzés keretében. Ergo ez nem opció.
Egy minisztériumban (pontosabban annak háttérintézményében) dolgozom. A tárca alá tartozó szervezetekben, nagyságrendileg 16.000 db számítógép van. Egy tavalyi felmérés alapján, ebből mintegy 10.000 azaz tízezer db (sic!), arra is alkalmatlan, hogy Windows XP SP3 + víruskereső + felügyeleti szoftver elfusson rajta... Vannak pl. P2-es gépek, 128-256 MB memóriával. Az adott célprogram elketyeg rajtuk valahogy, de senki nem mer hozzájuk nyúlni, mert esélyes hogy azonnal lerohadnának.
A mi országos, kb. 1.700 gépből álló hálózatunkon, még tavaly a minimum konfig PIII, 512 MB RAM volt, a legmodernebb gépek HP DC7800 és DC7900-as szériába tartoztak, 1-2 GB memóriával, C2D E2140-es vagy E5500-as procival... Szóval nem csak az oktatásban siralmas a helyzet.
Azóta nálunk sokat javult a gépellátás: általánosnak mondható gépről írok, ebben i3-4310-es proci, 4 GB RAM található (Win7 64 bites verzió). A minimum gépek - mihelyt befejeződik a gépcsere - a már említett DC7800 és DC7900-asok lesznek. Az más kérdés, hogy milyen trükkel sikerült kijátszani a beszerzési tilalmat, és hogy mindez mennyibe kerül a cégnek... -
Hadeska22
aktív tag
A volt középiskolámban szerettem volna programozást tanítani (ha már ott nem igen tanítottak), ellenben a gépek nem képesek azt az adott programot elvinni rendesen. Ezt én személy szerint eléggé szomorúnak tartom. És itt nem arról van szó, hogy mer' kell a májkroszoft ofisznak az i7, 8gb Ram, stb..hanem hogy elvigyen érdemben egy programot anélkül, hogy hosszabb távon hajhulláshoz vezetne.
Mielőtt valaki kukacoskodna Visual Studio-ról van szó (a NetBeans-st sem képes érdemben futtatni).Az egyetem ahol tanulok,2 részegységből tevődik össze. A fenti egységben relatíve új gépek vannak és a szoftveres felhozatal is viszonylag jónak mondható.(a tanárok "tanításába" most nem mennék bele
).
Ellenben a lenti egység katasztrofális.Persze vannak ott is olyan termek amik up-to-date-k (i5,4 gb ram), viszont több terem is van,ahol sokszor vírusos Windows XP-s leginkább muzeális darabok keserítik meg a felhasználók mindennapjait.Amire a tanár csak von a vállán egyet, és közli " senki nem mondta, hogy nem lehet saját gépet használni".A főiskolák még csak-csak kapnak támogatást az ilyen fejlesztésekre, de a középiskolák eléggé le vannak sz@rva ilyen tekintetben.Nem mondom, hogy mindenhova csúcsgépek kellenének, mert valóban a nagy átlagnak nincs szüksége bika hardverre.
-
GeryFlash
veterán
Két éve érettségiztem egy budai elit gimiben, nem rég beestem, hát láttam hogy ugyanazok a gépek voltak mint amikor el kezdtem 6 éve... És már akkor se voltak korszerűek, p4 3ghz+1 v 2GB RAM, villódzós 17-es crt... Kérdeztem az infó tanárt, hogy ez komoly, mondta ja, esélyük sincs a pályázatokon, hiába volt pár infós oktv döntős gyerek, a beruházásokat rendre a vidéki hátrányos helyzetű sulik nyerik. Más kérdés, hogy ott meg normális tanár nincs (persze akadnak kivételek).
Ellenben a 0 színvonalú OKJ-s sulikban 5-700 ezres iMac-ek, hát tényleg jól el van osztva a pénz...
-
Leppukant gépek szinte mindehol.Nincs kiút,mert nincs pénz rá.Nagyon elszomorító.Ez is olyan mint a magyar egészség ügy Sz@r.
-
Mastershifu
tag
válasz
tatararpad #2 üzenetére
Hány éves vagy betmen, 40 vagy 70?
-
#16939776
törölt tag
Ezt nem 8-10 évente kellene rohamszerűen megvalósítani, egyenletesen kellene a pénzt csorgatni, kiszámítható módon.
Középsulis rendszergazdánkat nagyon becsültem, nagyon ritkán volt gebasz a gépekkel.
Ha mégis, 5 percen belül üzembe tudta állítani a tartalékot. Hardvereket nem tudom, 90%-ban bőven elég volt arra amire használtuk, a net amit kapott az iskola szégyenletesen lassú volt.Közmunkás-rendszergazda dolog elég félelmes
-
Jofi81
őstag
Nálunk az általános iskolában két számítógépterem van. Az egyikben vannak az "új" gépek, ezeket 2007 szeptemberében vettük. Celeron processzor, integrált VGA, 512 MB RAM, 17-es LCD monitorok. A másik teremben ennél régebbi gépek vannak, többféle, amit össze lehetett legózni a maradékokból, CRT monitorokkal. Természetesen mindegyiken XP van, a Win 7 vagy 8 nem megy el rajtuk. Esélyt sem látok rá, hogy a közeljövőben fejlesztés legyen nálunk.
Új hozzászólás Aktív témák
- Dell Latitude 5320 -60% "Kis Gamer" Üzleti Profi Ultrabook 13,3" i5-1145G7 8/256 FHD IRIS Xe
- Apple IPad pro 12.9 4th gen 256GB wifi+sim 97%-os Gyári akku
- PlayStation 5 (PS5.) SLIM 1TB. SSD. Digital Edition & Sony PlayStation VR2. Virtuális szemüveg.
- Dell Precision 3580 i7-1370P//32GB DDR5 RAM// 1TB SSD/ RTX A500
- ÁRCSÖKKENTÉS Menő retró konfig: Q9550, Gigabyte P43, 4GB RAM, ASUS GT730
- HPE Apollo 4200 Gen9 2U rack szerver, 1x E5-2620v4, 64GB RAM, 24x3.5" 2U-ban! ÁFA-s számla, garancia
- BESZÁMÍTÁS! ASUS TUF A620M R5 7600X 32GB DDR5 1TB SSD RX 6700 XT 12GB ZALMAN I3 NEO A-Data 750W
- Telefon felváráslás!! Xiaomi 13T, Xiaomi 13T Pro, Xiaomi 14T, Xiaomi 14T Pro
- Telefon felvásárlás!! iPhone 11/iPhone 11 Pro/iPhone 11 Pro Max
- Logitech G513 Carbon Tactile DE (3)
Állásajánlatok
Cég: FOTC
Város: Budapest