Új hozzászólás Aktív témák
-
Kernel
nagyúr
válasz
fordfairlane #127 üzenetére
Úgy, ahogy az autórádióval vagy okostelefonnal való babrálás elterelheti a figyelmet a forgalomról, ugyanúgy a kéziváltózás is lehet hasonló hatással, pláne ha a sofőrnek még nincs meg az évtizedes rutinja.
Szerintem évtizedes rutin sem kell hozzá, nem vonja el a figyelmet. Viszont honnan érkeznek időnként olyan hírek, amikor valaki (idős / beteg / hülye stb.) a fék helyett a gázpedálra lépett véletlenül, emiatt behajt egy étterembe, üzletbe, autókat tör össze és hasonlók? Az automata váltók országából.
Megint más kérdés, hogy hosszabb városi autózás után (ami lehet a nap folyamán több szakaszban is) estére szoktam érezni néha, hogy egyszerűen unom már az állandó váltogatást. De ez csak ennyi, nem olyan vészes egyébként.
-
MrCsiT
addikt
válasz
fordfairlane #120 üzenetére
Az az élmény megvan, hogy statisztika szerint hamarabb lesz csípőprotézised, ha automatával tolod? (manuálissal meg persze, térd, de ezt most hagyjuk.
)
-
BiP
nagyúr
válasz
tepenzed #163 üzenetére
Magas troll labdát dobtál fel, lehet, hogy nem is érdemes rá válaszolni.
Röviden annyi, hogy mi azért több potenciált látunk a dologban, mint Te.
(még ha annyiban egyet is értünk, hogy Magyarországra ezek az újdonságok lassabban jutnak el, 200évet azért nem kell majd várni.) -
tepenzed
őstag
Magyarországon kb 200 év múlva lesz is ilyen az embereknek.
Ebből is annyi lesz mint a repülő autókból, semmi...
Aki meg a 4-es metróval pedálozik, az hülye vagy csak be van szívva? Kötött pályás vacak, ami még így is hibázhat.
Ez az autó semmire nem jó, csak hogy kifizess egy csomó pénzt a biztos halálért
-
haxiboy
veterán
Persze de ezekre is lehetne kötelezően rakni valamit ami alapján a többi jármű tudja a helyzetét.
Mentőre ilyesmire kapásból ha megkülönböztető jelzést használ és ott az útvonal az autók automatikusan lehúzódnának stb.
Gyalogosnál is általában van telefon ezekben is lehetne valami long range eszköz amivel mondjuk 50m körzetben tudja az autó hogy van ott valami figyelni kell. Szerintem ez belátható időn belül megvalósítható. -
#06658560
törölt tag
Nem fanboyság, gondolkodás: az autonóm autók problémáira létezik mindre megoldás, pusztán rendszerbe kell rakni, s a kívánt szenzorkapacitást és számítási teljesítményt mögé tenni. Pont erről beszélünk rengetegen, hogy semmi új nincs, csak szét van szórva.
"Illetve vannak olyan közúti járművek, amelyek sosem lehetnek önvezetők (rendőr-, mentő-, tűzoltóautó, hisz ezeknek muszáj néha áthágni a közlekedési szabályokat), így már eleve bukik az, hogy minden jármű automatizált legyen."
Miért ne lehetne ez a kategória önvezető? Egy plusz változót kell a kódban definiálni, amivel a megkülönböztető jelzés használata esetén egy listában felsorolt kritériumokat nem kell figyelnie. Megint nem ördöngösség.
-
lappa86
aktív tag
Ezt én is életképesnek látnám, viszont az a probléma, hogy se a kerékpáros, se a gyalogos nem tud automatizált lenni. Illetve vannak olyan közúti járművek, amelyek sosem lehetnek önvezetők (rendőr-, mentő-, tűzoltóautó, hisz ezeknek muszáj néha áthágni a közlekedési szabályokat), így már eleve bukik az, hogy minden jármű automatizált legyen.
#157: Ha szerinted a vezető nélküli metró és a forgalomban haladó önvezető autó analóg, egymással összehasonlítható dolgok, hát legyen, fanboyokkal nem vitatkozom.
-
bkercso
nagyúr
Nyilván ez a cél. A bökkenő, hogy ez nem valósítható meg átmenet nélkül, így egy jó ideig együtt kell léteznie ezeknek a robotoknak a manuális sofőrökkel, akiknek viszont nem tudnak olvasni a gondolataiban és ők sem olvassák a robot adatforgalmát. Ettől bonyolult a helyzet.
-
#06658560
törölt tag
Lassan húsz éve van jogsim, egyszer sem kellett elém kilepő gyalogbéka miatt vészfékeznem. Szerintem az autósok között is igen ritka.
"Az ipari robotok nem szállítanak embert, maximum a rakományt törik össze, ha vészfékezni/félrerántani kell."
vagy elütik az embert, mai másfél-két tonna teher mellett már nem vicces. A rakomány értéke pedig akár milliós is lehet, amit összetörni megint nem jó dolog, pláne rendszeresen.
"A másik szerelvény a legdurvább esetben is kettő perccel van előtted. Nem húsz méterrel."
És ezt a két percet kell pontosan tartani. Ilyen szempontból pedig mindegy, hogy mennyivel van előtted a másik, a reagálási időd ugyanannyi.
#155 BiP: elméletileg tanítható emberi résztvevőkkel, gyakorlatilag már kevésbé. Ha van kerékpáros közlekedés is, akkor a sebesség is hirtelen változik egy nagyságrendet, a mozgás is másképp fog alakulni. Ami fix, a robot nagyjából kötött pályás mozgása.
-
haxiboy
veterán
Életképes ötletnek látnám, ha minden azaz MINDEN jármű automatizált lenne, és tudnának egymás útvonaláról, adatairól stb.
Egy sáskarajban is többmillió rovar repül egyszerre mégsem ütköznek össze. Megfelelő szenzorokkal, és az autók közti kommunikációval, gyakorlatilag megszűnnének a forgalmi dugók, a balesetek minimalizálódnának, a közlekedés gyorsabb lehetne, ráadásul egy gép gyorsabban is reagál bizonyos esetekre, jobban lát a sötétben, stb.Persze vannak helyek ahova megtartanám a manuális módot, azt azért nem várnám el hogy beálljon az udvarba, meg kerülgesse a homokozólapátot, fűnyírót, de úton jól működhetne a dolog.
-
BiP
nagyúr
"Az ipari robotok nem szállítanak embert, maximum a rakományt törik össze, ha vészfékezni/félrerántani kell."
Azért ott sem mindegy, hogy rádobja-e a mérnőkre/munkásra az anyagot, fél tankot, akármit. Vagy fordulás közben fejbecsapja a robotkarral az illetőt.De az is egy viszonylag kontrollált környezet, belső szabályokkal, tanítható emberi résztvevőkkel.
-
lappa86
aktív tag
válasz
#06658560 #153 üzenetére
A másik szerelvény a legdurvább esetben is kettő perccel van előtted. Nem húsz méterrel. Ha van egy műszaki hibás metró, akkor az azt követő szerelvényeknek van ideje megállni, ez közútnál nincs mindig így.
Nem azt írtam, hogy a metrónál nincs reagálnivaló. De jóval kevesebb, azért az nyilvánvaló, hogy sokkal ritkábban kell vészfékezni a metrónak sínre eső ember miatt, mint egy autónak egy útra lépő gyalogos miatt.
Az ipari robotok nem szállítanak embert, maximum a rakományt törik össze, ha vészfékezni/félrerántani kell.Én egyébként nem vagyok sem mellette, sem ellene az önvezető autóknak, mert nem látok bele a témába olyan mélységben, hogy véleményem lehessen róla. De a metróval vagy a repülővel hasonlítani őket csacsiság, akkor már a finn önvezető buszokkal lenne érdemes.
-
#06658560
törölt tag
Például ott van előtte a másik szerelvény, amelyikhez a követési időt tartania kell. Beesni pedig már a hármason is rendszeresen esnek be az emberek, vagy lépnek be a biztonsági sávba, amiért annak vészfékeznie kell-automatikusan. Szóval a metrónál is ott van egy csomó reagálni való!
Vagy az ipari robotok, amelyek a gyártósoron rohangálnak fél teherautókkal, alkatrészekkel, emberek között, akik esetleg bicikliznek is. -
->Raizen<-
veterán
Hát sokan meghalnak az utakon, veszélyes, már csak azért is mert sokan vették a jogsit és fingjuk sincs a szabályokról sem. Ez az önvezető "autó" MI inkább egy önvezető repülő automobilba lenne jó, ott sokkal több lehetőség van a baleset elkerülésére.
-
lappa86
aktív tag
Többen is példálóztak azzal, hogy bezzeg a 4-es metró is önvezető. Oké.
Hány gyerek szalad ki a labda után a 4-es metró elé? Hány metrószerelvényt kell megelőzni és hány metrószerelvény jön szembe veled egy sínen? Hány vaddisznó ugrik ki az erdőből a 4-es metró elé?
Nagyjából ugyanezt lehetne írni a repülésről is.
Össze se lehet hasonlítani ezeket az önvezető autókkal. -
Steve198310
őstag
válasz
bolondember #124 üzenetére
300 km is
-
Ribi
nagyúr
Ahogy kipörgés gátlónál, szerintem a kuplungnál is pontosan meg lehet szabni, hogy mekkora csúszást engedjen és ehhez mennyire préselje egymáshoz a tárcsákat. A szabályzás meg a gázpedál allásától függ. Ha a padlón is keresztülrúgtad a lábad, akkor nyilván tudja, hogy iparkodni kell
-
bkercso
nagyúr
válasz
Pete55555 #142 üzenetére
Azért, hogy ha bajt csinál és ütközik, biztonságban legyen. Buda pl. ugyan ezért van tele terepjárókkal, amikből nem látnak ki a csöpp hölgyek:
Hosszan néz rám a hölgy a mellékutcából, ahogyan szántok az úton, majd mikor már féktávon belül vagyok, kicsorog elém, tesztelve a manőverezőkémet. Pedig jól belátható volt a kereszteződés.
Mercédeszes meg útszéli parkolásból új jön ki elém megfordulni, miközben lejtőn megyek felé, hogy majdnem eltaláltam magát a sofőrt. Szerencsére volt üres parkoló, ahová bemenekülhettem.
Olyan is volt, aki távolról belátható és üres kereszteződésben hirtelen befékezett az elsőbbségadás kötelezőnél, mintha az hirtelen stopptáblává vált volna. Na annak neki is mentem, mert épp a tükörbe pillantottm, mikor ezt csinálta!Akkor határoztam el magam a fedélzeti kamera mellett, amit azóta se vettem meg, de a kocsit már legalább eladtam.
Kopi31415: Ez igaz, viszont ez szerintem programozható, mert kitalálható az aktuális paraméterekből. De indulásnál nem tudhatja a kocsi, hogy én hogyan akarok elindulni.
-
#06658560
törölt tag
Plusz a Lamborghinik manapság, az Alfa 4C, a Ferrarik stb.
#139 bkercso: Váltásnál is érezni kell a kuplung-gázpedál kezelési módját, visszaváltásnál szintén.
#138 Ribi: Csak így ex has, vagy valamivel alá is támasztod, hogy kamu?
#134 fordfairlane: Plusz zömében hidraulikusak is.
#132 atike: Az USA területén biztosan így volt régebben, mostanában nem tudom.
-
Pete55555
addikt
Teljesen egyetértek, hozzátéve még: Kedves középkorú, vagy idősebb felsővezető hölgy céges telephelyen tolat a vadiúj (céges talán) Passattal. 10m széles úton, 0 forgalom mellett, gyök2-vel...
Szóval aki nem tud tolatni, az minek vezet ilyen dögöt? Kérjen egy A3 audit, vagy Smartot. -
atike
nagyúr
-
bkercso
nagyúr
A kuplung egy analóg szerkezet, amit szintén érezni kell és ezzel finomítható a kocsi indulása. Váltásnál persze ez nem jön elő.
#Chris #31: Igen, nekem még friss a jogsim, alig 15 éves. Szóval szeretek vezetni. A múltkor a karácsonyi csúcsban úgy kerültem ki egy elém főútra kikanyarodó félvak mozgássérült hölgyszuzukist (aki egyébként egy kedves teremtés volt), hogy még az éppen arrajáró rendőr is megdícsérte a manővert. Egy járdaszerű parkolóba menekültem fel, aminek a padkája épp ott szinte nulla volt, majd a parkoló autóknak való nekicsúszást elkerülendő visszajözttem a sávomba, miután kikerültem a hölgyeményt. Közben csúsztam az aszfalton és a parkoló apróköves talaján is, és csúszás közben váltottam pályagörbületet. Mire felfogtam, túl voltam rajta. Nagyon felgyorsult a gondolkodásom és a mérlegelőképességem.
Aki nem vezet rendszeresen és hosszan, nem érzi a kocsit és amikor kellene, nem tud korrigálni. Inkább be kellene tartatni a kötelező óraszámot a gyakorlatban jogsiszerzés előtt, valamint tesztpályán kellene vezettetni az embereket ötévente, hogy ne blokkoljanak le fizikailag attól, ha megcsúszik alattuk az autó.
A hölgyekkel meg türelmesnek kell lenni, semmi más lehetőséget nem látok az általános technikai érzékükkel kapcsolatban (kivételek persze vannak). -
Ribi
nagyúr
válasz
nemlehet #137 üzenetére
Ezek a robotváltós szemetek amitől mindnekienk kihullik a haja. Ezek nem igazi automaták.
A dupla kuplungos rendszer nem eszik 1-2L-el többet.
Viszont ez már nagyon más téma.Még mindig tudom értelmezni, de az adat amiből felállítják a statisztikát nem valós szerintem. Got it?
-
nemlehet
őstag
Azért van automata váltós Corsa is, szóval kisautóba is rakják. De asszem Smart-ból is van automata. Nem a súly meg a bonyolultság a probléma.
Az a gond, hogy drágább az automatás autó, vásárláskor és hosszú távon is, a fogyasztás ideális esetben sem jobb (jó konstrukció esetén csak kicsit több, rossz esetén 1-2 liter ami itt soknak számít) ergo meg sem térül soha sem. Európában más a szemlélet, itt a kényelem a legtöbb embernek nem ér annyit mint a pénztárcája. (Lehet mondani, hogy egy németnek igen, de azért nem csak ők vannak az európai piacon)
(#103) Ribi
Te nem tudod értelmezni. Egy baleseti statisztika nem állampolgárra lebontva működik. Ezeket mindig úgy adják meg, hogy a közlekedésben részt vevő csoportok által megtett km-re valamilyen lebontásban (millió, százmillió stb) hány baleset jut. Magyarországon kb 3 millió km-re jut 1 baleset személyautók esetén. Tök mindegy, hogy ezt Pest megye hozza össze, vagy Mari néni mert gyakran jár csirkefarhátért Kínába...
Ha a számoláshoz használt statisztikába nem kerül be minden baleset, akkor a valós szám ennél kisebb. Tudjuk, hogy a Google autói 2 millió km után még nem okoztak balesetet tehát ha az emberi vezetők ennél átlagosan kevesebb km szám alatt okoznak balesetet akkor a robotautó biztonságosabban közlekedik. Got it?
Nem beszéltél ellenük, de állítottad, hogy kevésbé biztonságosak mint az emberi vezetők, ez pedig nem igaz, még vegyes közlekedés esetén sem, ha meg csak önvezető autók lennének akkor pláne nem. Kicsiben azért vannak erre tapasztalatok. Automata raktárrendszerek esetén igen tempósan rohangálnak az önjáró targoncák és egymással még akkor sem ütköznek, ha elszúrja az operátor az útvonalat. De ez biztos csak véletlen.
-
Ribi
nagyúr
válasz
fordfairlane #134 üzenetére
Háát azért ezek még mindig viszonylag drágák és nehezek. Kis autóba nem véletlen nem rakják őket.
Persze vannak ezek a robotizált váltós szemetek, de az egy siralmas kategória. -
big-J
őstag
Remélem a kátyúk is a térképre kerülnek mert különben idehaza 10km-enként járhatnak a gumishoz.
-
fordfairlane
veterán
Nekem az a véleményem, hogy az automataváltós kocsik sem fogyasztanak sokkal többet nagy átlagban. Abban egyetértek, hogy az automata váltók viszonylag bonyolult elektromechanikus szerkezetek, amelyek megdrágítják a gyártást, és főleg emiatt nem szorítják ki a kézi váltókat a piacról. A viszonylag alatt azt értem, hogy manapság egy autó már eléggé bonyolult szerkezet ahhoz, hogy maga a váltómű már nincs igazán döntő hatással a komplexitásra, ezáltal mondjuk a szervizelhetőségre.
-
válasz
fordfairlane #127 üzenetére
Igazából a kéziváltók létét szinte csak gazdasági okok magyarázzák: a hagyományos automata drágább és - főleg kisautóknál - elég sokat elvesz a teljesítményből és megdobja a fogyasztást, a duplakuplungos meg még drágább. Ahol ilyen korlátok nincsenek (például a drága sportautóknál: Porsche, McLaren, Ferrari, Lamborghini) ott egyértelműen a duplakuplungos automata hódít.
-
atike
nagyúr
válasz
30z.Samu #126 üzenetére
Ezzel semmi baj nem lenne, ha lenne külön kategória a jogsiban. Mármint hogy kézi váltós és automata váltós. B1 a sima és B2 az automata. Máshogy kell vezetni, különb9ző "szemlélet" kell a két típushoz - nem? Mondjuk ez oda vissza igaz. Mondom úgy, hogy nem vennék automata váltós autót semmi pénzért...
Szerk:
#127: "ugyanúgy a kéziváltózás is lehet hasonló hatással" - na az olyan embereknek nem lenne szabad SOHA jogosítványt kapnia, akiket egy a vezetéshez hozzá tartozó alapvető dolog "megzavarja" a koncentrálásban, biztonságos közlekedésben. Ennyi erővel a pedál használata is nehezére eshet embereknek... Akkor már inkább ne kapjon az olyan jogsit, nem mindenki alkalmas a vezetésre... -
30z.Samu
félisten
válasz
fordfairlane #127 üzenetére
Igen, a stb alatt pont ezt értettem.
Babrálja a telefont, a rádiót.
-
fordfairlane
veterán
válasz
30z.Samu #126 üzenetére
Szerintem a mai forgalomban nem hátrány az automata váltó.
Szerintem a legtöbb közlekedési helyzetben kifejezetten előny az automata váltó. Úgy, ahogy az autórádióval vagy okostelefonnal való babrálás elterelheti a figyelmet a forgalomról, ugyanúgy a kéziváltózás is lehet hasonló hatással, pláne ha a sofőrnek még nincs meg az évtizedes rutinja.
-
30z.Samu
félisten
válasz
NomadND1 #116 üzenetére
Szerintem a mai forgalomban nem hátrány az automata váltó. Akárhányszor útra kelek, legalább egy ember lefullad a lámpánál. Leugrik a kuplungról, gondolom sietni akar, mert ha 2 másodperccel a zöld után indul már megy a duda és az anyázás.
Nem azt mondom, hogy mindenki és azt sem, hogy a kézi váltónak nincs helye a forgalomban. Igenis van, csak szerintem ma már nem annyira gáz, ha egy kocsiban automata váltó van, egyes embereknek jól is jön. Van, aki nem tud annyi mindenre figyelni egyszerre, forgalom, időben váltás, stb.
-
fordfairlane
veterán
Mondjuk a Ford annyit elért, hogy minden média leközölte ezt a bejelentést. Ügyes, mondhatnánk.
-
bolondember
MODERÁTOR
válasz
Steve198310 #123 üzenetére
és mondd, hány km "örömautózásra" jut nálad sima közlekedés?
Mikor a fél ország tele van b*szkodva VÉDÁval meg trafikkal?
-
Steve198310
őstag
válasz
bolondember #107 üzenetére
Bocs de én kisvárosi vagyok
erre öröm
-
nextman
aktív tag
Nem az a lenyeg, hogy a gep tokeletes legyen, es soha ne legyen baleset. Eleg annyi, ha jobb, mint az ember, es kevesebb a baleset. Igen, lesz olyan ember, aki az onvezeto auto miatt fog meghalni, amugy meg elne. A biztonsagi ov miatt is sokan meghaltak mar, de meg tobben megmenekultek. Ez a fontos, ezert nem dobjuk ki a biztonsagi ovet, arra hivatkozva, hogy mi van, ha pont olyan balesetem lesz, aminel az ov hatrany.
-
fordfairlane
veterán
Nem tudom, aktuális-e még, de tudomásom szerint régebben úgy volt nálunk, hogy ha automataváltós kocsival vizsgáztál, azt állítólag feltüntették a jogosítványban. Kvázi csökkentértékű vezetői engedélyt kaptál, amivel csak automataváltós autót vezethettél. Tehát pont hogy a tanulási időszakban mindenképp kéziváltós autót volt érdemes vezetni, és azon levizsgázni.
-
válasz
NomadND1 #116 üzenetére
"Maradjunk annyiban, hogy az automata váltó a vezetni tanulóknak készült, a kézi a vezetni tudóknak."
Ez onnan is jól látszik, hogy a Porsche GT3 RS-t csak PDK-val gyártják, mivel ezt az autót kizárólag vezetni most tanulóknak ajánlják - aki ezen megtanult vezetni, az már vehet egy kéziváltós 1.4-es Opel Astrat és azon folytathatja tovább a tanulmányait.
-
#06658560
törölt tag
[link]
[link]
Ennél az esetén utána nem derült ki, hogy tényleg megtörtént-e, csak a szülők állítása van.
Ezek maguktól döntenek, hogy mehetnek-e tovább, elhárult-e az akadály.Google
Nem kellett neki megmondani, mikor mehet tovább.Valamint 2005-ben az MAN müncheni gyárában láttam szállítórobotokat, amelyek mágneses pályát követtek, de ha valami az útjukba került, azonnal megálltak, s csak akkor mentek tovább, ha szabadnak érzékelték az utat. Nem kellett senkinek megmondani, hogy most már mehet.
A metrónál a biztonsági procedúra része, hogy amíg külsö forrásból nem kap engedélyt, nem mehet. De az ember által vezetett vagy felügyelt sem. M2/M3/M1 -
enginev3.0
félisten
Hányszor néztem már hogy jön szembe egy aston Martin, majd csak egy Ford volt
-
nemlehet
őstag
Ez nem úgy megy, hogy van 100 fejlesztő a mercinél meg x pénz, hogy akkor nah srácok dobjunk kockával mit fejlesztünk.... uhh hát a plüsshuzat lett, akkor most 5 év és 1 milliárd euro megy a plüsshuzatra....
Ezek egymástól tök független dolgok, és ha 2x annyi pénzt költenének a hajtásláncra nem lenne 2x hatékonyabb. De szerintem 10x annyitól sem.Pláne, hogy ezzel az önvezetéssel, meg autonóm közlekedéssel nem autógyártó cégek is foglalkozni ergo lehet "csak" meg kell majd venni, vagy legalábbis részben implementálható lesz. Google, Apple csak hogy két indie fejlesztőt mondjak akiknek nem az autógyártás a fő profilja.
-
Éppen erre gondoltam. Tehát a pénzt inkább a hajtáslánc környezetbaráttá alakítására, az ehhez szükséges technológiák (és itt a hajtóanyag előállításra is gondolok) tökéletesítésére kéne fordítani. Ha a nulla (vagy ehhez közelítő) emissziót elértük, gondolkodhatunk az önvezetésről.
-
#92253184
törölt tag
válasz
Ágógreen #101 üzenetére
Ezeknek a vitáknak a fő problémája jön ki a hozzászólásodból, legalábbis szerintem.
Az emberek olyasmiket feltételeznek magukról, amit jó ha az egy százalékuk képes a valóságban is kivitelezni. Mint mikor a gépnek a sakknagymestert kell legyőzni, akit amúgy jó ha negyven-ötven emberi sakkozó tudna megszorítani.
Nézzetek szembe vele, hogy egy baleseti szituációban nehány másodperc alatt kell dönteni. Amire ott te képes vagy az a semminél is kevesebb, nehogy józan döntések meghozása. Valójában, ha balesetbe kerülsz az nehány kivételes sofőrtől eltekintve eleve Game over.
Amúgy meg pont az a lényeg, hogy bele se kerülj. Ebben pedig a gép jobb, mert nem fáradt, nem iszik, nem beszélget, nem telefonál és elég jó a monotonitás tűrése.
Amúgy a mindenre nem készülhet fel a programot nem is értem, a vezetésben semmi meglepő esemény nincs. A beugrik éled a gyerek ne legyen már példa. Erre számítanak a programozók, az egyik központi eleme a fejlesztésnek. Mi olyan történhet, amire nem készül a programozó? -
BiP
nagyúr
Pedig bármilyen hihetetlen, ha kellően sok önvezető autó lesz az utakon, javulhat a forgalom dinamikája, kevesebb ideig fog pöfékelni az utakon (főleg, hogy ezek elektromosak lesznek majd jó eséllyel), nem lesz annyi dugó, tehát ilyen vonalon pozitív lesz a hozadéka.
Hogy az elektromos autók akkumulátorának előállítása és a szükséges áram megtermelése mekkora ökológiai lábnyommal bír, nem tudom, de minden bizonnyal kisebb, mint a sok elpuffogtatott benzin.
-
Az én véleményem az, hogy ezt az egészet hagyni kéne a fenébe, és ugyanezt a pénzt beletolni a környezetvédelembe. Rossz az irány, önvezető autókkal haladunk az ökológiai katasztrófa felé. Inkább az kéne végre felfogni, hogy nem azzal van a baj, hogy ki vezet, hanem azzal, hogy mit? Amíg a csövön méreg jön, nekem tök mindegy, hogy magától megy-e?
-
bolondember
MODERÁTOR
válasz
Steve198310 #105 üzenetére
arra az örömre gondolsz, mikor a Lehel térről a Moszkvára egy óra alatt jutsz el?
-
válasz
Ágógreen #101 üzenetére
Újra le kell írnom a számokat, hogy a problémát a maga valójában lássuk: évente 1,25 millió(!) ember hal meg közlekedési balesetben.
Több, mint egy millió.
Ülepedjen még egy kicsit ez a szám.
A gépek is tudnak hibázni - ha kiengedik őket a forgalomba, akkor már eleve bizonyítaniuk kell, szóval nem gyakran, de előfordulhat - de egy hibát csak egyszer tudnak elkövetni. Meglehetősen valószínű, hogy az önvezető autók a teljes történetük alatt kevesebb halálért lesznek felelősek, mint az embersofőrök egy hónap alatt.
-
Steve198310
őstag
Elveszne a vezetés öröme
-
válasz
->Raizen<- #9 üzenetére
Vagy egy üveg vodkát. Majd amikor beálltál mint a szög akkor hazavisz
-
Ribi
nagyúr
Nem vicceltem, csak megint értelmezni kellene. Én csak azt mondam, hogy szerintem ez a 3M kilcsi nagyon sok. És szerintem a nem statisztikába került esetek miatt ennyire sok az annyi. Illetve nem állítottam, hogy a sok baleset ne az önvezető autók malmára hajtaná a vizet? Látsz bárhol olyat, hogy ellenezném, vagy ellenük beszélnék? Nem tudom minek írtál olyat amit nem kérdőjeleztem meg vagy nem is kérdeztem???
(#101) Ágógreen: Ahogy BiP is írta az ember saját igen hiányos tapasztalata alapján dönt, míg az autó jóval több adat alapján teszi ezt. Kicsit béna hasonlat, de mint a spam szűrés. Igen sokan kattintanak még mindig rá kéretlen levelekre ami egyeseknek nyilvánvaló spam, de másnak fel se tűnik. A spam szűrők nem 1 ember tapasztalatán, hanem naponta több millió/milliárd levelet átvizsgálva egy központi adatbázis alapján teszik ezt. Ugyanígy az autók is több milliárd megtett kilóméternyi tapasztalatot tudnak összeszedni. Több ezer baleset után tudják majd megmondani, hogy azt a szarvast azt tényleg el akarod ütni, mert lehet beszáll a szélvédőn és mindenkit megöl, vagy inkább beugrat akár az árokba.
-
BiP
nagyúr
válasz
Ágógreen #101 üzenetére
Ide passzol: IT café cikk: Döntsél: ki haljon meg?
És várhatóan az önvezető autók adott baleset elkerülése (vagy a veszteség minimalizálása) érdekében tudnak dönteni, hogy a várható valószínűségek alapján hogyan oldjon meg egy helyzetet.
Alapszinten szerintem ez már most is jelen van.Ill. Az ember nem "csak" a programozóra van utalva, hanem nagyon komoly közlekedési, közlekedésbiztonsági tapasztalattal, mesterséges intelligenciával, stb. rendelkező mérnökgárdára. Szerintem ők jobban el tudják dönteni, hogy mi a helyes(ebb) vagy kevésbé szar döntés egy éles szituban, mint egy tapasztalatlan, vagy keveset tapasztalt átlagsofőr.
Hiába vezet valaki sokat, baleseti szituációba általában ritkán kerülünk (szerencsére), ezért aki nem jár külön tréningre, nagy valószínűséggel nem jól oldja meg a helyzetet. Pl. bepánikol, leblokkol vagy zsigerből elrántja a kormányt, még nagyobb bajt okoz, vagy nem tudja lereagálni, esetleg kapkod, stb.
Kevés embernek marad meg a lélekjelenléte és van meg a megfelelő rutinja, hogy éles helyzetben jól döntsön, és jól végre is tudja hajtani az autóval. -
Ágógreen
senior tag
sosem fogja tudni egy gép h az ember számára az adott pillanatban mi a legfontosabb prioritási sorrendje...
teszem azt anyósülésen ül a párom... és azt az oldalt védem inkább, akár az én oldalamat kockáztatva is...egy gép sosem fogja tudni, h inkább elütöm a szarvast minthogy átsodródjak a szembeforgalomba...
egy gép sosem fogja tudni, hogy hogy dönt a szembe jövő ember ...
én azt mondom, h bár csökkeni fog az automaták miatt a balesetek száma, de rengeteg felesleges karambol (és sok sok fatális végkimenetel, ami gép nélkül nem biztos h bekövetkezne) is várható a SOSEM tökéletes programozás miatt... mert mindenre nem lehet készülni... a programot is emberek írják, ezt ne felejtsük el... úgy teszünk mintha supermenről beszélnénk... pedig messze nem + a fizikai törvényeit egy önvezető gép sem fogja tudni felülírni...
az érzékszerveink elég pontosak, ezek próbálhatjuk utánozni és bizonyos pontos felülmúlhatjuk őket, de a józan ész beprogramozása mindig valahogy kimarad ezekből a worst case scenario automatákból...
és akkor jön majd a szöveg, h jaj de hát ennek nem volt nagy valószínűsége, ezért nem is foglalkoztunk vele.
sávtartó és automata fék viszont nagyon okos dolog.
+ az elalvás figyelmeztető (persze ha működnek)teljes autonómiát adni a programozóknak és ráhagyni egy olyan ember (programozó) elméjére magadat (és a utazóid) aki képtelen 100%ban mindenre gondolni, szintén hazárdjáték.
a sebességredukálásra kitalált szensorokat szerintem támogatni kell.
-
FF23
senior tag
A párbeszéd témája: Felülnél-e egy pilóta nélküli gépre? Először szerinted hol vezenék be? Áruszállítás vagy személyszállítás?
Egyébként meg nem csak az a dolga. A pilóta dönt, hogy adott körülmények közt, pl. időjárás, felszáll-e, leszáll-e, más repteret vállaszt, kivár...Az automatika segít a feladat végrehajtásában, de a jelenlegi repülési rendszerben, abban a helyzetben ő dönt.
-
nemlehet
őstag
Ugye most csak viccelsz... Vagy tényleg nem tudod mit jelent a statisztika? Én pl majdnem 150k-nál tartok mióta jogsim van és még nem voltam baleset részvevője... Tudod... Összes km elosztva az összes balesettel... Ha meg egy csomó baleset nem kerül bele a statisztikába akkor az csak az önvezető autók malmára hajtja a vizet.
A google autók baleseteiről meg részletes dokumentáció van, ha utána keresel megtalálod. Talán még a rendőrségi jegyzőkönyvet is.
-
dajkopali
addikt
nem akarnék beszállni a vitába, de nagyon magas a labda: "Beszállnál-e egy olyan szerkezetbe, amelyiket nem irányít ember, és legfeljebb a vészmegállításra van jogosultságod, emellett súlyos üzemzavar esetén meg is halhatsz?"
Aki erre nemet mond - és sokan vannak ilyenek -, azok sose szálljanak liftbe. (Nem is szoktak egyébként.)
(bocs, hülye poén)
-
Ribi
nagyúr
válasz
#06658560 #91 üzenetére
Próbáld már meg értelmezni amit írok és ne csak próbálj belekötni
Egy büdös szóval nem mondtam, hogy ne tudnának elkerülni bármit is vagy ne tudnák azt jobban tenni mint egy ember. Azt mondtam, hogy autózáskor mindig is lesz olyan eset ami nincs beleprogramozva az autóba és emberi beavatkozás szükséges. Nem a baleset elkerülésében kell beavatkozni, hanem mint írtam, valakinek meg kell mondania, hogy oké, mehet tovább a vonat. Nem a vonat dönti el, hogy már nincs vész és mehet tovább... -
#06658560
törölt tag
"Mint írtam nem a mindennapi vezetéskor kell közbeavatkozni, mert akkor mégis minek? Hanem akkor amikor fennforgás van."
1) Eme autonóm rendszerek leginkább már olyankor is tudnak reagálni azonnal- nem is tudom melyik vasúti vonalnál olvastam évekkel ezelőtt, hogy a sínekre tévedt akármi miatt fékezett automatikusan a rendszer nyílt pályán- pusztán az érzékelők (és itt a pálya érzékelői is benne vannak) jelzései alapján. Forgalmi zavar keletkezett, de baleset nem történt. vagy japánban a Sinkanzen: földrengés esetén vészfékez az összes szerelvény, emberi aktivitás nélkül.
2) Melyik a gyorsabb? A gép érzékel, beavatkozik, vagy az ember bambul ki a fejéből, valamit érzékel, felfogja, reagál. Szintén, hogy példát hozzak: a spanyol vasúti baleset: gyakorlatilag reakcióidőnyi késéssel kezdett fékezni a vezér, mégis hatalmas baleset lett a kimenetel.
3) A Mercedesnek volt már járműve, amelyik Stuttgartból önállóan ment a szalonra-a pálya be volt programozva teljesen, beszkennelve, viszont a forgalom valós volt rajta. Még a Tesla autopilotja is tudott olyan balesetet megelőzni, amit ember nem bírt volna, mikor dugóban haladásnál bevágott valaki a fazon elé, sötétben, esőben.
4) Amikor az emberek nem tudnak rendesen vészfékezni, nem tudnak helyesen kormányt kezelni mondjuk egy sima megcsúszás esetén, nem tudják, mikor kell fékezni, mikor gázt adni egyes szituációkban, mert nem kötelező évente vezetéstechnikai tréninget teljesíteniük, akkor miből feltételezed, hogy utas állapotból egy pillanat alatt képesek helyesen reagálni vészhelyzetben? Vagy újságolvasásból a teherautó sofőr mennyi idő alatt kapja össze magát, ha valamit csinálnia kéne? (Autópályán láttam már, hogy 85 km/h tempó mellett újságot olvasott.) -
Ribi
nagyúr
Ez a statisztika nem tudom hogy jön ki, de nálunk szerintem az egész család nem vezetett 1M kilómétert, de ez alatt mindenki többször is volt balesetben. Jóval több baleset van szerintem, mint ami a statisztikába bekerül. Koccanások és hasonlóknál ahol rendőrt sem hívnak nincs bennük.
És érdekes, hogy mindenkinek volt már kisebb nagyobb balesete, de egyiket sem ő öközta. Mindig a másik a hibás(#89) 30z.Samu: Hja.
Érdekes, hogy szinte nem kapni sérülésmentes autót 200k km felett, de akkor mégis hogy jönnek létre a baleserek?
-
nemlehet
őstag
Az önjáró autóknak sokkal jobb az arányszáma. 2 millió kilométer alatt nem OKOZOTT balesetet. Emlékeim szerint a balesetek ráfutásos koccanások voltak illetve nem adták meg a google autójának az elsőbbséget.
Amúgy van statisztika de halálos balesetekből. Linkeltek is valamelyik korábbi hsz-ben egy grafikont rá. 2015-ben kb 1,15 halálos baleset/100 millió km volt a statisztika amerikában.
Amúgy egy durva számítást tudsz te is csinálni. 3.100.000 személyautó van kb magyarországon. Átlagosan a KSH szerint 16.000 km-t teszünk meg egy évben. Akkor az 49.600.000.000 km-re jut 16.300 baleset egy évben. Akkor az azt jelenti, hogy 3.042.944 km-re jut egy baleset személyautók esetén. Szóval a google autói a 0 okozott balesettel több mint 2 millió alatt teljesen jók, az ember szintjét hozzák.
Amúgy a baleset/millió km teljesen jó összehasonlító szám, teljesen mindegy, hogy hány autó hozza azt össze. Ha több önjáró autó lenne, akkor kevesebb baleset lenne, hiszen azok csak meghibásodás esetén okoznak egymással balesetet (vagy még akkor se, pl vészjellel, hogy kerülj ki nagy ívben mert baj van).
-
dajkopali
addikt
direktben nem beszéltek róla, de nyilvánvaló, hogy a Ford - legalábbis egyelőre - munkagépekben (most konkrétan taxikban, aztán áruszállításban stb.) gondolkodik, innen akarnak indulni, ezen a piacon teret nyerni, a személyi felhasználású autonóm járművek piaca (ha egyáltalán lesz ilyen) majd a következő fázis lesz
-
Ghoosty
őstag
válasz
#06658560 #80 üzenetére
Én alapvetően pozitívan állok az önvezető autókhoz, de a 2025-ös év egy kezelőszervek nélküli autó szériagyártására túlzónak tűnik. Ha másért nem az elfogadottsága miatt.
De hajrá, legyen csak minél több tapasztalat, hogy mire nekem aktuális lesz addigra más már megszenvedjen a gyermekbetegségekkel. -
Ribi
nagyúr
válasz
#72042496 #79 üzenetére
Napi forgalomban nyilván nem kell belenyúlni, ott az autónál sem kell. Csak ha fennforgás van.
De akkor viszont bele kell nyúlni.
Nyilván szereltek bele szenzorokat, hogy ne csakúgy átsuhanjon az emberen aki beesik a sinekre, majd folytassa útját mintha mi sem történt volna. Ne ilyen hülyeségekre gondolj már.
Viszont ott is amint beesett, áram lekapcs és szinte biztosan ott van, hogy innentől már csak emberi közbeavatkozással megy tovább. Ha megnyomták neki, hogy minden oké, mehet tovább. Nem pedig nézi, hogy szerintem már nincs ember a sínen, áram vissza és huss. Pont ugyan úgy ember avatkozik be amikor embernek kell beavatkoznia.(#80) Kopi31415: Mint írtam nem a mindennapi vezetéskor kell közbeavatkozni, mert akkor mégis minek? Hanem akkor amikor fennforgás van.
-
atike
nagyúr
válasz
bolondember #82 üzenetére
A számokkal lehet játszani...
2009 óta, 2+ millió km, 16 baleset... Hány önjáró autó által vajon...?
És vajon 2009 óta - ilyen statisztika nem hiszem, hogy készült valaha - hány normál autó, mennyi megtett km mennyi balesetben vett részt...? Lehetne kapni egy arányszámot mind az önjáró, mind a normál autóknál ami lehet megint csak érdekes lenne...
-
bolondember
MODERÁTOR
-
atike
nagyúr
....ezeket már nem autónak kell tekinteni a közlekedésben, ugye...?
Vagy hogy...?
-
#06658560
törölt tag
"Mi az ezt?"
Amiről eddig beszélünk.
"Utóbbi esetre gondoltam, hogy majd igazán akkor fog működni a téma, amikor a robotok lesznek többségben (vagy csak az lesz), mert akkor nem csak az egyéni sofőrök hibái lesznek kiköszöbölve, hanem forgalomvezérlést/optimalizálást is meg lehet valósítani."
Viszont már most jobban működik, mint emberekkel. És sikerül jobban leprogramozni az emberi hülyeséggel megtámogatott helyzeteket, mint ahogy az emberek reagálni tudnak rá.
"Musk nem baromságokat beszél, csak nem követi a fejlesztés és marketing írott és íratlan szabályait, menetrendjét, és gyakorlatilag élesben tesztel. (ami kurvára veszélyes)."
De, baromságokat beszél. Csak kurva sokan benyelik, mint kacsa a nokedlit. Gondolkodás nélkül, majd nyomják fullba vissza.
"Ha csak a hagyományos autógyárakon múlt volna, évekkel lassabb lenne a fejlesztés szerintem, de most rá vannak kényszerítve, hogy belehúzzanak."
Egyrészt Musknak köze nincs konkurencia tekintetében a hagyományos autóipari OEM-ekhez, másrészt attól, hogy minden fingásukat nem osztják meg a sajtóval, még rendesen fejlesztenek. Valamint akkor hoznak valamit piacra, amikor az kompromisszummentesen nyújt alternatívát a jelenlegi megoldásokkal szemben, árban a vevőnek vállalható felár, valamint az autógyárnak nem ráfizetéses.
#74 fordfairlane: Igen, a Google tojásaiban sincs semmilyen kormány, csak egy nagy piros gomb. korrigálni, felülbírálni így eléggé macerás az autót. 2025-re sorozatgyártást hirdetni nem kamu- mint a gyakorlati példa mutatja, a hardver ma rendelkezésre áll, addig van 9 év, az másfél modellciklus fejlesztési idő. Vagyis csak elhatározás kérdése. A jelek szerint a Ford addigra rentábilisen kivitelezhetőnek tartja addigra kisszériás sorozatban megvalósítani.
#69 Ribi: a 4-es metróban hol a manuális vezérlési lehetőség? Elbontották belőlük a vezetőállast. A düsseldorfi reptéren és máshol is közlekednek már teljesen automata rendszerek, amelyeknél semmilyen emberi beavatkozásra nincs lehetőség.
#77 nemlehet: A Valeo által fejlesztett parkolórendszernek milyen jeladókra van pluszban szüksége? amelyik rendszer egyébként széria már néhány éve. A mostani maguktól parkoló rendszerekhez hova van szükség plusz jeladóra az autón kívül? Amikor a BMW jelenleg már azt sem feltétlen igényli, hogy benne ülj, akkor miről beszélünk?
#81 atike: Miért , szerinted minek kéne?
-
#72042496
törölt tag
"De távolról, vagy valahonnan lehet irányítani, nem az van, hogy csak és kizárólag a metró kocsi vezet."
A központból gondolom, közbe lehet avatkozni ha szükséges, de a napi forgalomban teljesen autonóm, és bizony az van, hogy "csak és kizárólag a metró kocsi vezet".
"Ott is ember mondja meg, hogy hoppácska akkor most megállás van."
Azt pont nem. A cikk végén írják, mi az, amit automatikusan tud.
Egyébként baromi jó a négyes metró. Időben érkezik, nem rángat amikor elindul, nem fékez rá, hogy boruljon az összes álló utas, és az előbbi művelet után nem mászik arrébb fél perc alatt fél métert, mert elszámolta a távolságot a megállónál. Én meg vagyok vele elégedve.
-
Ribi
nagyúr
De távolról, vagy valahonnan lehet irányítani, nem az van, hogy csak és kizárólag a metró kocsi vezet. Ott is ember mondja meg, hogy hoppácska akkor most megállás van. Az, hogy nem odamegy és manuálisan vezeti még nem azt jelenti, hogy nem emberi beavatkozásra teszi. Ember vezeti, nem azt jelenti, hogy még neki kell pedálozni mint Flinctónéknál
-
nemlehet
őstag
válasz
#06658560 #67 üzenetére
Pont nem. Amíg a közlekedés összetétele is hibrid (ami még vagy 30 évig tuti az lesz) addig igen is szükség lesz rá.
Vagy pl amíg nem lesznek a kocsibeállók megfelelően átalakítva (pl jeladókkal vagy valami interaktív rendszerrel meg nem adhatod, hogy hova álljon) addig is szükség lesz rá.Majd ha túlsúlyban lesznek az autonóm járművek akkor kezdhetnek el szivárogni a kezelőszerv nélküliek.
-
nextman
aktív tag
A negyes metroban nincs mar vezetofulke. Ezert is allt le multkor egy napra, amikor valami muszaki hiba volt, mert mar nem lehet emberi vezetokkel megoldani.
En magam reszerol beszallnek ilyen kocsiba, de nem a tesztidoszakban, csak mar az eles uzemben.
Igen, biztos lesznek balesetek, de ha kevesebb, mint emberi vezetokkel, akkor kit erdekel? Tokeletes rendszer nincs, de ha jobb, mint az emberi sofor aranyaiban, az mar eleg.
En a taxik helyett tudnam pl. elkepzelni, mi szukseg van igazabol az ember altal vezetett taxikra? Koltsegeiben biztos dragabb, mintha egy ilyen menne helyette. Nem is hienazna. -
válasz
fordfairlane #72 üzenetére
"Azt meg kábé elképzelhetetlennek tartom, hogy közútra kiengedjenek olyan járműveket, amelyekben az emberi korrekciós beavatkozás lehetősége nincs meg."
Előbb-utóbb az lesz elképzelhetetlen, hogy olyat engedjenek ki, amiben van rá lehetőség
De egyébként pl. a Google már most tesztel ilyen autókat, a wiki szerint Texasban már most van erre lehetőség, Kaliforniában meg most dolgoznak rajta. -
BiP
nagyúr
válasz
#06658560 #60 üzenetére
"Akkor mégis hogy gondolod ezt?"
Mi az ezt?Elkezdem az elejéről, mielőtt belekavarodunk. A mostani robotpilóták átlagosan jobban vezetnek, mint az emberek. Ez tiszta sor. Nem tagadtam, nem cáfolom, sőt, örülök neki.
És mivel a forgalomban a többi résztvevő ember, ezért sokkal nehezebb megoldani/lekezelni/leprogramozni ezeket a szituációkat (még mielőtt még egyszer leírod, én is leírom, hogy igen, már most baromi jól vezetnek a robotpilóták), mintha steril környezetben (pl. kezdeti tesztek) vagy teljesen kontrollált környezetben (legtöbb/minden autó robot) tennék. Utóbbi esetre gondoltam, hogy majd igazán akkor fog működni a téma, amikor a robotok lesznek többségben (vagy csak az lesz), mert akkor nem csak az egyéni sofőrök hibái lesznek kiköszöbölve, hanem forgalomvezérlést/optimalizálást is meg lehet valósítani.(#67) Kopi31415: Musk nem baromságokat beszél, csak nem követi a fejlesztés és marketing írott és íratlan szabályait, menetrendjét, és gyakorlatilag élesben tesztel. (ami kurvára veszélyes).
És persze az Autopilot elnevezés is több, mint szerencsétlen, a hülye amerikait megtéveszti a név.
Szóval kockáztat, ami veszélyes, de gyorsabb fejlesztést eredményez. (gondolom így akar előnyhöz jutni.)
A hype-marketingben egyetértünk, bár annyiban meg kell védenem, hogy lehet, hogy ez szükséges az elektromos autók, önvezető autók társadalmi elfogadottságának növeléséhez. Ill. fokozza a versenyt. Mert ez utóbbiakat jól csinálja.
Ha csak a hagyományos autógyárakon múlt volna, évekkel lassabb lenne a fejlesztés szerintem, de most rá vannak kényszerítve, hogy belehúzzanak. -
Kissé furcsa ezeket a sorokat olvasni, - beavatkozási lehetőség nélküli utazás-
, ugyanakkor jobban bele gondolva most is felszállunk pl. a metróra, ahol szintén nincs lehetőségünk bele szólni a helyzet megítélésébe.
-
Ribi
nagyúr
válasz
#06658560 #67 üzenetére
A metróban is van manuális vezérlési lehetőség. Vagy hogy mondod meg (nyilván nem az utas), hogy ki kellene parkolni a szerelőcsarnokba? Esetleg az autó majd ha nem hajlandó felhajtani a föld útra, mert szerinte az nem út akkor így jártál? Kismillió eset van amikor neked kell megmondani mit hogyan.
-
#06658560
törölt tag
Miért kéne meghagyni? A hibrid a legrosszabb megoldás, minimális gondolkodással mindenki belátja.
#61 fordfairlane: Egyrészt Musk valóban baromságokat beszél, hype marketinget folytat, s szarul borítja be az újításokat a köztudatba-lásd autopilot. Viszont az autógyárak ha megnézed, minimum tíz éves távlatokban szoktak "forradalmi" újításokat kommunikálni. Ugyanis négy-hat év egy modell fejlesztése,az alkalmazott technika pedig a fejlesztés kezdete előtti két-három évben már ismert kell legyen, hogy tudjanak vele tervezni. Ez nem azt jelenti, hogy annyival korábban már szériának kell lennie, hanem a gyártás előtt jó másfél évvel szériaérettnek kell lennie, de a fejlesztés kezdetén ismerni kell, mit tud, milyen feltételekkel, mennyiért. Valamint a Ford is évek óta dolgozik a témán, mostanáig a nagyközönség felé csöndben fejlesztve. Ez meg sem közelíti a Tesla féle kommunikációt és nagyotmondást.
-
_cHAos_
aktív tag
válasz
dajkopali #64 üzenetére
"hogy a hosszújáratú gépek pilótái ma már csak a legveszélyesebb szakaszokat, a le- és felszállást csinálják (félig) manuálisan, kiesnek a gyakorlatból, halálra unják magukat, elfásulnak, mivel a számítógép irányítja a gépet a repülés 99,9 százalékában, és ha baj van - pl. műszaki hiba -, akkor nem tudnak kellően reagálni["/OFF]
(OFF)-erről én is hallottam, sztem pont a Légikatasztrófák c. dokumentumfilmben hozták fel többször is, mint az egyik okot(/OFF)
-
zolee5016
őstag
Troll on
Az oroszok 60 éve megépítették..kb.ilyesmi lesz a belseje...egy- két kijelzővel spékelve
troll offEléggé kétkedve fogadom,ezeket a járműveket....Mint feljebb is írták,páran...Az emberi döntés kizárása,egy élethelyzetből(vezetés,baleseti veszély) számomra eléggé aggályos....
-
dajkopali
addikt
az elmúlt egy-két évtized egyik legnagyobb gondja a pilóták szerint - erről az elmúlt tíz évben rengeteg cikk született magyarul is -, hogy a hosszújáratú gépek pilótái ma már csak a legveszélyesebb szakaszokat, a le- és felszállást csinálják (félig) manuálisan, kiesnek a gyakorlatból, halálra unják magukat, elfásulnak, mivel a számítógép irányítja a gépet a repülés 99,9 százalékában, és ha baj van - pl. műszaki hiba -, akkor nem tudnak kellően reagálni, nemrég, tavaly vagy tavalyelőtt volt egy katasztrófa, már nem emlékszem melyik, amit egyértelműen erre vezettek vissza
ha jól tudom, erre már programok is születtek, hogy karbantartsák a pilóták tudását, ugyanis annyira eltompulnak a képességeik évek alatt
vagyis az egyik oldalról nézve: ha ma felszállsz egy repülőre, a számítógépre bízod magad -
nemlehet
őstag
válasz
#06658560 #43 üzenetére
Jó hogy mindenki hülye, csak te vagy villamos. Szerencsére az értő olvasás nem megy, mert akkor megzavarna a nagy okoskodásban.
Én nem mondtam, hogy ne engedjük az utakra, hanem azt, hogy amíg nem csak önvezető autók vannak addig a beavatkozás lehetőségét meg kell hagyni, tehát a kezelőszervek ne tűnjenek el.
(#34) Balika911
Ez jogos lehet, de igazából még mindig 2 dollár körül van 1 gallon, tehát 165 Ft kb egy liter benzin és erre még rájön a sokkal magasabb reálbér. Ergo szinten ingyen van kint a benzin. Nem véletlen rohangál a fél lakosság 3-4 literes kocsikkal és volt mindenki beszarva a Priustól. Az azért európában nem akkora szám, itt soha nem térül meg egy átlagos kocsihoz képest. (persze biztos van olyan felhasználás pl taxis akinek igen, de azért érted mit akarok).
-
_cHAos_
aktív tag
válasz
fordfairlane #61 üzenetére
Szvsz inkább az van, hogy az autógyártók teszik a dolgukat szépen csendben (2019-ben Japánban már sorozatgyártanak városi robotpilótával felvértezett autókat), amíg Musk nyomja a Hype-ot és messze nem a Musk a legélesebb kés ebben a fiókban.
-
fordfairlane
veterán
Nem a Ford hozzáértésében kételkedem, hanem ebben az egész autonóm autókázásban úgy en-bloc. Ezek a nyilatkozatok, hogy akkor majd 2025-től sorozatgyártásba kerül a robotautó az én szememben nem több egy politikai ígéretnél. A sajtó láthatóan imádja a Musk-féle nagyotmondásokat, a többi autógyártó meg elirigyelte ezt, és most versenyt folytatnak, hogy ki tud nagyobbat mondani. A jövő autóiban motor sem lesz, fénnyel fog működik! És 2030-ban eljön!
-
#06658560
törölt tag
"Viszont emberi sofőrök közé beengedve rengeteg váratlan (emberi tényezős) szituációt kell lekezelni, ami sokkal nehezebb, mint egy statikus vagy teljesen kontrollált környezetben vezetni."
Ezt írtad. Jelenleg ezen helyzetek az emberi sofőrök nagy részének is megoldhatatlan feladatot jelentenek, miközben a jelenlegi megoldások már lekerülik a balesetet. Akkor mégis hogy gondolod ezt?
-
BiP
nagyúr
Lync már nincs. Átnevezték Communicatorrá, majd Skype for Business-é. Szóval az is Sykpe már
szerk: Közben Balika már írta #37-ben.(#35) FF23: Azért az, hogy félóránként odanézel, hogy Miskolcra menet véletlenül Pécs irányába visz-e a masina, vagy szólsz neki, hogy pisilni akarnak a gyerekek, álljon félre a következő pihenőnél, az nem ugyanaz, mintha neked kéne vezetni vagy non-stop árgus szemekkel figyelni kéne, mint a mostani vezetésrásegítőknél vagy fél-automata vezetőrendszereknél.
Én előbbire gondoltam. (max. rosszul fogalmaztam a repülős példával, mert ott valaki mindig ott figyel, valóban.)(#38) _cHAos_: Sajnos egyre több. A legutolsó változás, amit követtem, amikor a felületi elemeket is elSkype-osították.
(#43) Kopi31415: Nem mondanak ellent, én is üdvözlöm a dolgot. Csak szerintem akkor működne ideálisan (szintén sután fogalmaztam, mert simán úgy írtam, hogy akkor működne), ha nem lenne emberi sofőr az úton. Akkor még hatékonyabbak lennének ezek a rendszerek. A vezetésnél az emberi tényező árt a legtöbbet, az bonyolítja meg a dolgokat.
(#44) _cHAos_: Nem tudom, japánban milyen a vezetési kultúra, de a precíz tömegközlekedésükből gyanítom, hogy az autóval való közlekedés és a forgalom résztvevőjeként a gyalogos közlekedés is szabálykövetőbb, mint más országokban. Ott "könnyebben" boldogul egy autopilóta.
Próbálják meg élesíteni Indiában1 perc múlva balesetet szenvedne vagy leblokkolna az út közepén
-
_cHAos_
aktív tag
válasz
fordfairlane #54 üzenetére
A patkányoktól eltekintve egyébként minden rendben volt a Daganham-i Ford gyárnál, attól függetlenül, hogy én csináltam a gyár kivitelezési ütemtervét
csak fél napos biztonsági oktatás után engedtek a területre lépni, szóval a biztonságra adnak, viccet félretéve jobban, mint a többi europai autógyár. (eu-n kívűl nem jártam autógyárban, de Eu-ban láttam pár helyet)
-
_cHAos_
aktív tag
válasz
fordfairlane #54 üzenetére
Ez jó.
-
fordfairlane
veterán
Hát igen, a kéziváltó. Élményautózás.
Önvezető járművek, űrtechnológia, közben meg az autók 90%-ban kuplungolni, meg botváltózni kell.
Ebből az jön le nekem, hogy ez az önvezetőjármű dolog nagyon messze van a valóság nyújtotta lehetőségektől. Lassan már el se olvasom az újabbnál újabb önvezetőjárműves áttöréscikket. Kezd ez az egész arra hasonlítani, mint amikor azt jósolták, hogy mindenki helikopterrel fog közlekedni.
-
#06658560
törölt tag
Mármint ezt a Nissan jósolja? Valahogy kétlem, hogy a japánok négy év alatt a járműpark jelentős részét lecserélik autonóm járművekre, amik ma nem is kaphatók. Szóval a Nissan marketinganyagának nem kell mindent elhinni!
#47 8th: Ez milyen kontrollt eredményez mondjuk feletted?
#48 D1Rect: Mert a kötöttpályán a szoftverhiba nem tudná az összes utast megölni, ugye?
-
8th
addikt
Szép új világ. Teljes kontroll az egyén felett az élet minden területén.
-
peter9228
aktív tag
Miért, a taxiban bele tudsz nyúlni a vezetésbe? "Ha a sofőr elnéz valamit mit csinálsz? Katapultálsz?"
(#6) WildBoarTeam
Most sem kell jogosítvány ahhoz hogy beülj egy autóba utasként, vagy hogy felszállj egy repülőgépre...
"Vezetheti majd a kutyám, gyerekem vagy bárki?" Nem, senki sem vezetheti, mert automata. Éppen ez a lényege.
-
_cHAos_
aktív tag
válasz
#06658560 #43 üzenetére
Sokkal előrébb járnak, Tokióban 2020-ban, már a közlekedésben _meghatározó_ lesz az AI által vezetett autó, a Nissan jár az élen, őket követi a többi japán gyártó, a többiek pedig "mérföldekkel" lemaradva pl. a Tesla is.
Amúgy sem bízok a Fordban, kb. 8 éve még patkányokat láttam szaladgálni a Dagenham-i gyárukban. -
#06658560
törölt tag
Szerintem semmivel nem járnak előrébb. Pláne, hogy a Ford már javában teszteli a saját rendszerét, s nem csak tökéletes környezetben, hanem havas skandináv viszonyok között is, téli hidegben.
#30 BiP: A gyakorlati eredmények épp ellent mondanak neked, már most is biztonságosabbak az autonóm rendszerek, akár a Google, akár a Tesla rendszerét nézzük. A Volvo szintén.
#25 Petyyyyy: Mennyi a reakcióidőd egy autóban vezetés közben? És utasként? És mennyi egy gépé?
#23 Lauda: Gondolom nem túl sokat foglalkoztál még repülésbiztonsági kérdésekkel, balesetek kiértékelésével, jegyzőkönyvek áttanulmányozásával. Sokkal nagyobb arányban szerepel pilótahiba- bele véve a rossz kiképzés, kimerültség, öngyilkosság, szerelmi bánat, kutyafüle esetét is- mint rendszerhiba.
#19 nemlehet: Tehát azért, mert az emberek hülyék, ne engedjük a náluk megbízhatóbb, biztonságosabb rendszereket az utakra. Logikus érvelés.
#12 darky@: A magyarok akkor is kitalálnák a légi kátyúk, sebességkorlátozások és "útépítések" rendszerét, technikáját. Ja, meg traffikat mellé.
#3 darky@: Márpedig most is rendszeresen beülsz ilyenekbe.
#1 30z.Samu: Taxi, hetes busz, haver esetén mit tudsz korrigálni?
-
zoltszalay
tag
Taxiba mi? Hogy jól elverjen a taxisofőr ha nem akarok fizetni 25ezer forintot egy 10perces útért. (nemrég volt ilyen eset a hírekben)
Ha látom hogy statisztikailag kevesebb a baleset egy ilyen robottaxiban mint egy átlag emberi vezetőnél én simán beülök. (és elvileg már most kevesebb)
-
PetX
aktív tag
"De a többinél legalább ott van a korrigálás lehetősége, ennél nincs. Ha esetleg a gép elkottázza a kanyart vagy valami, akkor mit csinálsz? Katapultálsz?"
Miért is 'kottázná' el? Nem fog gyorsabban menni a megengedettnél, nem fog áttérni a szemközti sávba. Az időjárási és útviszonyoknak megfelelően fog haladni. Nem fog bele olyan előzésbe amit nem tud befejezni. (Csak Önvezető autók esetén lehet nem is lenne előzés)
Nem várt szituációkra is jobban fellehet készíteni logikával egy gépet, mint rossz beidegződésekre és magas reakcióidőkre, hagyatkozva a vezetési stílusokról meg ne is beszéljünk.
Nem fog lankadni a figyelme több 100 km monoton autópályán való vezetéstől.Én támogatnám.
Szerintem a dugók is drasztikusan csökkennének. (Megállás kereszteződés közepén, záróvonal, sebesség, lámpajelzések.)
-
#72042496
törölt tag
Amit már úgy hívnak, hogy Skype for Business... amúgy nem tudom, a #27 után hogyan merült fel a videokonferencia. Valószínű nem poénból utazik oda személyesen, hanem azért, mert úgy tudja elintézni amit el kell.
(#38) _cHAos_: Valóban más a kettő, mindazonáltal nálunk a Lync-kel is voltak (vannak) komoly problémák.
-
-
#Chris
tag
Az előző kommentekből az jön le, hogy többnyire friss a jogsitok. Amikor én is megkaptam, nekem is ez volt, hogy huhúúú vezethetek. Automata váltó meg b*ziknak való... Sok éves tapasztalattal már nekem nyűg a vezetés.
Pesten belváros dugóban? Átlagos napon is sok olyan marha van, akinek nem kellett volna jogsit kapnia, mert egyszerűen alkalmatlan rá, mint ahogy repülőt se vezethet minden jött-ment...Én támogatom az önvezető autókat több okból is:
- Egy automata mindenképpen gazdaságosabban vezet, mint én.
- Beülök olvasgathatok bármit csinálhatok, amíg elérek a célba. Nem fáraszt mentálisan.
- A vezetni nem tudók "megtanulnak" vezetni.
- Ha elég sok önvezető autó lesz és egymással tudnak kommunikálni, akkor még a mostani szenzor alapú vezetés kiegészül még egy biztonsági faktorral.Természetesen, aki hobbiból szeret vezetni az versenypályán ugyan út megteheti. Azt én is szeretem, de közúton nem poén, inkább idegesítő...
-
BiP
nagyúr
Tuti ez is az ember miatt van. Mármint hogy nem tudna átállni az agyunk.
Pl. technikailag szerintem simán megoldható lenne, hogy amint mozgatod a váltókart, automatikusan kiemeli. (kvázi fél-automata váltó. olyan, mint a tiptronic, csak hagyományos H alakban.)
De tök máshogy kéne vezetni, meg kéne tanulni azt is.(#2) eventus: Gondolom ma is 1500-ös ladával nyomod
(#1) 30z.Samu: Ez az egész koncepció akkor működőképes, ha a forgalom többi résztvevője is robotpilóta. Akkor egymás között lerendezik, nincs baleset.
Viszont emberi sofőrök közé beengedve rengeteg váratlan (emberi tényezős) szituációt kell lekezelni, ami sokkal nehezebb, mint egy statikus vagy teljesen kontrollált környezetben vezetni.(#19) nemlehet: Jaja, én is erre gondotlam.
Az egészet úgy tudom elképzelni, mint egy modern Über vagy magántaxi. Tableten, mobilon vagy otthon a garázsban a kocsi naviján benyomod, hova szeretnél menni, és elvisz. Nem ver meg a sofőr, nem vág át a taxiórával vagy ha saját kocsi, akkor egyszerűen csak nem kell a vezetésre koncentrálnod, csak mint egy repülőgéppilóta, kontroll alatt tartod, hogy minden rendben van-e.
Ahogy nemlehet és sanzi89 is írja: Az utazással RENGETEG idő elmegy. Mennyivel jobb, ha ezt mással tudod tölteni. Pl. tiniknek kockázat nélkül lehet faszbukot nyomogatni. A párórás út alatt tudsz dolgozni, filmet nézni, kutyafüle.
Én pl. imádok vezetni, de pl. a dugóban ülést elcserélném egy olyan szituációra, amikor robotpilótás autók dinamikusan tartják a forgalmat, lekommunikálják egymás között.
Akkor nincs olyan, hogy valaki tököl, meggondolja magát, elédvág a másik sávból, nem indexel, ezért feleslegesen vártál rá a körforgalomban/kereszteződésnél, pedig mehettél volna, stb. Hanem szépen halad mindenki. -
sanzi89
addikt
Én ennek kifejezetten örülök, fejlesszék csak, terjedjen el még jobban az önvezető technológia. Az, hogy teljesen kinyírják a kezelő szerveket, mai szemmel még elég furának tűnik, de ettől még hosszú távon lehet életképes koncepció.
Az itt kommentelők nagy része azt nem veszi figyelembe, hogy vannak emberek - köztük én is - akiknek az autó vezetés teher. Egyáltalán nem az "élményvezetésről" beszélek, hanem amikor el kell menni A-ból B-be, hogy elintézz valamit. Nincs annál szarabb, mint amikor 300 kilométert kell autókázni, bent ülni egy egész napos megbeszélésen, majd este újra haza 300 kilométert. És mindezt úgy, hogy IT-val foglalkozom, nem futár vagy kamion sofőr vagyok, hétköznap bringával járok, és hetente egyszer, kétszer ha vezetek... Nekem ez igenis nagyon megterhelő, fárasztó és nyűg. A taxi, busz, vonat értelem szerűen nem játszik, saját sofőrre meg még nem telik.
Ennél jobban már csak a teleportálásnak örülnék, de az valószínűleg az én életemből kimarad.
-
Petyyyyy
addikt
Na ezaz. Esélytelen, hogy teljes mértékben egy gépre bízzam magam az úton. Szvsz elhagyhatatlan az emberi korrekció/beavatkozás lehetősége.
Fejlesszenek tovább, kalappal hozzá, érjenek el szemvillanás alatti átváltás auto pilot - manual override közt és hagyják meg a kezelőszerveket.Rengeteg kérdés merül fel bennem, amire gyanítom csak nem közölték, de van kielégítő válasz. Míg ezeket nem ismerem, addig a fenti az álláspontom.
-
_cHAos_
aktív tag
Egy több száz tonnás 10k méteren repülő madár azért bonyolultabb szerkezet, mint egy autó.
Olyanra fel, ahol a kezelőszemélyzet ellenőrzi az automatika pilótát (ált. gyakorlatilag most is ez történik), de a szállított utasok/kezelőszemélyzet számát tekintve hülyeség lenne egy repülőn elhagyni a human kontrollt.
-
_cHAos_
aktív tag
A kétkedőknek ajánlom ezt a videót, itt előrébb járnak a Ford-nál.
Egyébként tény, hogy az önvezető autók biztonságosabbak lesznek az ember vezette gépeknél. -
-
nemlehet
őstag
Nem gondolom ezt bűnnek mint egyesek, de szerintem egy ilyen autó csak akkor kerülhet forgalomba, ha mindegyik ilyen. Vegyes közlekedés esetén ez nem jó, mert az emberek mindig képesek olyan szituációkat okozni amire az automatika nincs rendesen felkészítve. A beavatkozás lehetőségét meg kell hagyni.
Nekem nincs bajom az önvezető autókkal, sőt. A mi cégünk tevékenysége során napi 600-700 km-t is kell vezetni (és nem kamionosok vagyunk) ott nagyon nem mindegy, hogy az a 4-5 óra utazás mivel telik.
Az automata váltó meg azért nem terjedt el nagyon az EU-ban mert növeli a fogyasztást. Az amcsiknál ez nem gond, ott nagyon olcsó a benzin a mai napig (hát még régen), de itt bizony az a 1,5-2 liter nagyon sokat számít. Jó persze biztos létezik olyan automata ami nem vagy alig növeli a fogyasztást, de azért az ritka.
-
_cHAos_
aktív tag
Akkor neked repülőre sem kell ülni vagy tudnám javasolni esetleg ezt.
Egyébként attól, hogy fárasztó vezetni egy automatika nélküli autót, megvan a feelingje, hogy pl gázbowden rezgését is érzed a lábaddal, de ez just for fun, a kényelmes hatékony közlekedéshez nincs sok köze.
-
30z.Samu
félisten
válasz
->Raizen<- #14 üzenetére
A csajt katapultáld valahol, aztán gyere értem, mert már fél órája várok Rád.
-
30z.Samu
félisten
válasz
->Raizen<- #9 üzenetére
Nem kizárt, hogy ez is fog hozzád beszélni.
Mert hát honnan tudja hova akarsz menni? Lesz benne egy tablet és begépeled?
-
->Raizen<-
veterán
válasz
Silentfrog #11 üzenetére
A repülő autó koncepcióba is ölik a dollár milliárdokat. Jó is lenne mert akkor nem lenne gond ez a sok sz@r út ami tönkreteszi a verdát.
-
Silentfrog
veterán
Mire lesz annyi pénzem, hogy vegyek egy Ford Focus Rs-t addigra magát fogja vezetni a kocsi. Önvezető sportkocsi? Furán hangzik!
-
gerii
addikt
A világ legnagyobb görbe tükre a manuális váltó. Már mindenféle segédelektronika, mechanika van a kocsikban, de a paraszt még kézzel-lábbal éri el azt hogy egy alapvető funkció működjön. Egyszerűen hihetetlen, hogy euro6-os, gázvisszavezetéses, hőhasznosításos, részecskeszűrős technikák mellett ott van egy lábbal működtetett kiemelőszerkezet.
-
30z.Samu
félisten
válasz
WildBoarTeam #6 üzenetére
Simán, itt lesz a Ford KITT!
Csak azt kell megadni hova menjen.
-
WildBoarTeam
senior tag
Akkor majd jogosítvány sem kell? Vezetheti majd a kutyám, gyerekem vagy bárki? Vagy magától eljön értem a munkahelyre? Persze már... Városi tömegközlekedésnél nem tervezik bevezetni?
-
30z.Samu
félisten
-
-
30z.Samu
félisten
Hát...a jelenlegi fejjel gondolkodva egy ilyen autóba nem ülnék be. Mondjuk a többibe se, ami magát vezeti. Ha már autóba ül az ember, vezesse! De a többinél legalább ott van a korrigálás lehetősége, ennél nincs. Ha esetleg a gép elkottázza a kanyart vagy valami, akkor mit csinálsz? Katapultálsz?
Új hozzászólás Aktív témák
- Debian GNU/Linux
- Hivatalos a OnePlus 13 startdátuma
- Mikrotik routerek
- Lakáshitel, lakásvásárlás
- Ford topik
- Android alkalmazások - szoftver kibeszélő topik
- Telekom otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- Xbox Series X|S
- Régebbi játékok profilját frissíti az új GeForce driver
- Mafia: The Old Country teszt
- További aktív témák...
- Szép HP EliteBook 840 G9 Fémházas Hordozható Érintős Ultrabook 14" -40% i5-1235U 32/1TB Iris Xe FHD+
- Logitech G935
- Creative Sound Blaster Live! 5.1-es digitális PCI hangkártya
- Rock Shox Recon Silver Air gyorszáras villa eladó (29-es)!
- ÚJ Nvidia RTX 5060/TI 8-16Gb GDDR7 DLSS4.0 Ryzen 7 5800X 16x4.7Ghz/32GB/512Gb/1TB M SSD/2ÉV gamer PC
- GYÖNYÖRŰ iPhone SE 2022 128GB Midnight -1 ÉV GARANCIA - Kártyafüggetlen, MS2985
- HIBÁTLAN iPhone 13 Pro 256GB Sierra Blue -1 ÉV GARANCIA - Kártyafüggetlen, MS3023, 90% Akkumulátor
- Bomba ár! HP ProBook 440 G8 - i5-11GEN I 16GB I 256SSD I HDMI I 14" FHD I Cam I W11 I Gar
- Gamer PC-Számítógép! Csere-Beszámítás! R5 5600 / RX 6700XT 12GB / 16GB DDR4 / 500GB SSD
- Huawei P30 Lite 128GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
Állásajánlatok
Cég: FOTC
Város: Budapest