Új hozzászólás Aktív témák
-
Robitrix
senior tag
Na igen volt olyan baleset, hogy valaki alászorult az autónak az meg vonszolta maga alatt még egy darabig. De a dologból persze lehet tanulni. Mert felveti a kérdést, hogy valamilyen érzékelöt kell szerelni a jármű alá is ami észleli az ilyesmit. Még ha amúgy ritka is az ilyen baleset. De már tudják, hogy ezzel is számolni kell. De végül is emberrel is megesik, hogy valakit baleset ér, majd simán áthajt még fél tucat autó az úton fekvő áldozaton, mivel nem észlelik. Van aki észre se veszi, hogy sikerült elütni valamit vagy valakit. Főleg sötétben. Csak reméli az ember, hogy egy őzön ment át nem egy emberen. de akkor már késő.... Amúgy már jártam úgy, hogy éjjel mentem haza kocsival és észrevettem, hogy az út túl oldalán hever valaki félig belógva az útra. Ráadásul egy elég rosszul bevilágított részen. A fák is takarták az utcai lámpákat. Persze rögtön megálltam megnézni mi van. Kiderült egy bebaszott csávó döntött úgy, hogy félig az útra lógva alszik. (úgy derékig belógott lábbal az útra.) Ráadásul egy olyan utca, ahol ma is csuklós Mercédesz buszok járnak.(úgy legalább 30-35 tonna) Tuti jóérzés lehet, ahogy valakinek az alsó testén áthajt egy csuklós busz. Az más kérdés, hogy éjjel 2-kor nem jár a busz. Na felráztam a csávot és igyekeztem nem berúgni az áradó pia szagtól. Persze neki állt feljebb és elküldött az anyámba. de ez nem tartott vissza attól, hogy fellökdössem a csávót a járdára, hogy aludjon ott ne az úton félig. Mondjuk hiszek a természetes kiválasztódásban és nem a csávót sajnáltam, de azért annak is tönkre megy az élete, aki áthajt a csávón. Nekem azért bűntudatom volna akkor is ha valakit én ölök meg az úton akkor is, ha amúgy nem az én hibám volna. Aztán rágódhattam volna az életem hátra levő részében, hogy tehettem volna-e valamit, hogy elkerüljem a balesetet. Hát azért egy önvezető autó legalább a bűntudattól megszabadulna....
-
Robitrix
senior tag
Amúgy egyszer láttam egy magyar videót arról, hogy megy a TESLA magától. A magyar fickó lement Budapestről a Balatonra. az M7-esen ment lefele ami egy jól látható, jól táblázott jó útburkolati jelekkel ellátott út vagyis van bőséges infó a körülményekről Annyit lehetett látni, hogy elég jól és megbízhatóan ment magától csak 2-3-szor kellett belenyúlni a vezetésbe. amíg leért a Balatonig. Aztán letértek a pályáról az északi oldalon menő 71-es útra, ami már behajt a falukba ős néha még az útburkolati jele se voltak rendben a településeken autók parkoltak az útszélen. emberek és egyéb járművek mozogtak az úton, kerékpárosok stb. de még lovaskocsi is volt, ahol haladt valamelyik faluban. Ott már teljesen megzakkant a Tesla. néha neki akart menni a parkoló autóknak átrongyolni a körforgalmakon középen és minden amitől frászt kapott az ember. Isten kisértés volt bármit is ráhagyni. Igaz ez egy pár évvel ezelőtti modell volt bár közben folyamatosan frissült a programja, de nos minden volt csak meggyőző nem.
-
Robitrix
senior tag
A tesla az azért messze áll a tényleges őnvezetéstől. Leginkább egy fejlett vezetés támogató rendszerek összességének lehet tekinteni. ráfutás gátlás, úttartás, sebesség tartás és ilyen rendszerek keveréke. ráadásul hiányzik az autóból egy csomo szenzor technika, ami a pontosabb környezet felismeréshez szüksége. Pusztán a kamera kép elemzésből nem lehet teljesen és pontosan meghatározni a környezete. LIDAR és más technológiák is kellenek a pontosabb helyzet értékeléshez. NAgyjából 5 szinten szokták meghatározni a járművek önvezető képességét. Ebből egy Tesla nagyjából úgy 2-es szintet hozza. az egyéb kisérleti járművek valahol a 3-4 közt vannak. Az 5-ös szint az, amikor majd beül az ember az autóba. Közli vele, hogy hová kell menni és az autó magától elviszi oda. Közben egyáltalán nem kell foglalkozni a környezettel és a vezetéssel. Aludhat az ember, filmet nézhet. erre fele azért inkább közeledünk, de még nem értük el azért rendesen. Például egy Tesla képes nagyjából tartani az utat olyan helyken ahol egyértelműen fel vannak festve az út konturjai. például a sávok. terelő vonalak stb. Jól látszanak a táblák és egyebek. Például egy autópálya jellemzően ilyen. Az olyan heleyken ahol már korántsem ilyen egyértelmű a környezet ott isten kisértés csak egy Teslára ráhagyni a vezetést. Aztán csodálkozik majd az ember, mikor felkenődik egy fára és ott hagyja a fogát. Az pesze soha nem lesz biztos, hogy egy önvezető jármű nem keveredik balesetbe. csak az a lényeg, hogy jóval ritkábban tegye, mint általában az ember vezette járművek. Ha 5 méteren belül kilép valaki takarásból egy önvezető jármű elé, az se lesz képes kikerülni a fizikai határokat és megállni 5 méteren belül. De ha gyorsabban reagál, mint egy ember lehet, hogy nem 50-nel fogja elcsapni a gyalogos, hanem mondjuk csak 28 km/h Azért nem mindegy, a túlélés szempontjából, hogy valakibe 50-nel száll bele egy tonnás jármú vagy csak 28 km/h-val. Nem mindegy, hogy eltiporják az embert vagy kellemetelenül jól fellökik. Az őnvezetés neem tökéletes, de biztosan fejlödik. Ma jobbak az önvezető járművek, mint 5 éve és 5 év múlva tuti jobbak lesznek, mint ma.... A elektronika rohamasan fejlődik. egyre több infót lehet egyre gyorsabban feldolgozni.
-
BBorg
tag
válasz
forumpista #6 üzenetére
Youtube-on néztem Tesla önvezetős videókat. Asszem AIDriver vagy mi. Az nem lehatárolt előre feltérképezett területen működik. De nem is hibamentes. Sajnos amennyire szeretik a tesla fanok emlegetni az exponenciális növekedést, annyira nem látható ez a fajta növekedés a "két emberi közbeavatkozás közben eltelt idő" nagyságában. Az egy éves videókban kb ugyanolyan gyakran kellett belenyúlnia mint mostanában. De azért ezzel együtt tiszteletre méltó technológiai bravúrnak tartom a bétás önvezetést a teslákban, mert akár 20 percet is megy összetett környezetben, sűrű forgalomban, mielőtt valami hibát követne el. Exponenciális növekedés esetén ennek most úgy 300 évnek kéne lennie
.
-
BBorg
tag
10%-a tudott volna elkerülni: Itt én is hozzáképzeltem azokat a szituációkat, amikor unalomból, fáradtságból az emberi vezető nem megfelelően áll hozzá egy egyhangú feladathoz. Ezeket a helyzetekkel úgy gondolom, hogy a gépi vezetőnek nem lesz gondja, ezért nem fogunk olyan balesetekről hírt kapni, ami azért következett be mert egy gép 9 órán át kis megszakításokkal vezetett és elfáradt. De az ember baleseti statisztika <-> gép baleseti statisztika összességében el fog térni egymástól, és ez az eltérés - rejtve ugyan - tartalmazni fogja ezeket a 10%-os eseteket is... és a 9 és 11%-osokat is. Pontosabban fogalmazva az említett események okoznák a statisztikák közötti eltérést. Csak egy fórum hozzászólásban nem akartam ennyire szájbarágósan leírni, mert nagyon hosszú lett volna... Most is erős ingert érzek rá, hogy példaként hozzam a COVID rész statisztikákat és híreket versus az országos halálozási statisztikát, de itt meg is állítom magam.
"megpróbálták eltitkolni" - megpróbálták.
Hallottam az esetről, de nem néztem utána a részleteknek.
Itt ugye azt tudom elképzelni, hogy aki megpróbálja eltitkolni, az valami vezető, magas pozíciót tölt be. De csak akkor sikerülhet neki, ha csak neki van tudomása róla, vagy mindenkit elhallgattat, akinek tudomása van róla. Ellenkező esetben ugyanis olyan helyzetbe hozza magát, hogy zsarolható lesz.
Egy másik lehetséges nézőpontja az esetnek, hogy nem történt olyan, hogy bűncselekménnyel "megpróbálták eltitkolni", hanem csak annyi történt, hogy a befektetők irányába kötelező felelős magatartás (fiduciary duty asszem) mentén tettek nyilatkozatokat. A részvényeseknek ugye az is elég lenne, hogy ha az jelenik meg a hírekbe, hogy egy önvezető autójuk halálos balesetet okozott. Az ő szempontjukból az már fölösleges túlzás ha a horrorisztikus részleteket is nyilvánosságra hozzák, mert az másként hathat a részvényárfolyamra. Ha a cégtől valaki ilyen nyilatkozatokat adna, azt a befektetők beperelhetnék emiatt.Taxisok, buszsofőrök, autófényezők: egyetértünk, nem annyira nagy hatalommal bírók. De ellenérdekeltek, és egy komment itt, egy tiktok videó ott és máris formálják a közvéleményt.
Eddig nagyjából egyetértettünk, de a részeg Pistás résszel még egy kicsit vitatkoznék. Nem arról, hogy annak miért kisebb a hírértéke, hanem arról, hogy az emberek érzelmileg hogyan viszonyulnak a repüléshez és az autózáshoz. Szerintem, mivel sokkal elterjedtebb és megszokottabb az autózás ezért kevesebb olyan embert találni, aki fél az autózástól, mint olyat aki fél a repüléstől. De legalábbis egy múltbeli időpontra ez igaz lehetett, még mielőtt a repüléshez is hozzászokott a többség. Az elterjedtség és megszokottság mellett pedig valószínű fontos, hogy mennyi és milyen pontos ismerettel rendelkezünk az adott dologról. Itt lehet a nukleáris és szén alapú energiát összehasonlítani úgy, ahogy az önvezetést és az emberi sofőrt, ahol azt hisszük, hogy az emberi sofőrökről és a szén tüzelésről sokkal többet tudunk, mint az önvezetésről és a nukleáris energiatermelésről.
Statisztikák nélkül nincs esélyem összehasonlítani az atomerőmű és a szénerőmű előnyeit és hátrányait. Hol kezdeném el? Milyen kémiai összetétele van a tüzelőanyagnak? Biztos van benne szénen kívül más is. Az égéstermékben co2-n kívül is megjelennek más dolgok. Hogy kerülnek be a szervezetbe? Mit csinálnak ott? A környezetben milyen hatásuk van? Honnan jön a szén? Hogyan bányásszák? Hogyan szállítják. Okoznak baleseteket? Okoznak ökológiai károkat. Indítanak miatta háborút? Milyen hatása lesz a légkörbe juttatott co2-nek 250 év múlva? Honnan jön az urán? Milyen sugárzó hulladékok képződnek? Mennyi ideig kell tárolni? Milyen hatásuk lesz? stb.
Ugyanígy közlekedésnél is statisztikákban bíznék meg leginkább. Az hogy egy jármű lassan elgázolt valakit és addig folytatta az előrehaladást, amíg a szerencsétlent összepréselte, az egy szörnyű, tragikus eset. De, ha ezzel lehet kiváltani 6,8 halálesetet(, ami feltételezésünk szerint fáradt/figyelmetlen/fegyelmezetlen sofőrök miatt történik), akkor erőt kell vennem magamon, hogy "megbarátkozzak az új világrenddel", mert ez jár kevesebb balesettel.
-
Qtya123
őstag
"de ha elkerül 25 balesetet, amit az emberi sofőrök 10%-a tudott volna csak elkerülni, abból nem lesz hír (de meglátszik a statisztikában)"
Kétlem, hogy van arra bármilyen mérhető statisztika, hogy ami balesetet egy önvezető elkerült, azt élő sofőrből mennyi % került volna el. Ezek feltételezések, nem statisztika.
Azt viszont aláírom, hogy például a manapság oly gyakori összeszalad az autópályán 8-10 autó is egyszerre, mert sok félhülye nem tart követési távolságot, na abban valószínűleg jobban teljesítene az önvezető."ha ezekkel a számokkal babrálna a cég, és ezt valószínű a waymonál is tudják"
Ez azért nem feltétlen így van. Lásd Cruise fiaskó, amikor megpróbálták eltitkolni a hatóságok előtt, hogy húzta magával a gyalogost az autó. Na az ilyen húzások is sokat rontanak az amúgy is ingatag bizalmon."Az önvezető autózásnak pedig nagyon sok és nagy hatalommal bíró ellenérdekelt csoportja van: autógyártók, üzemanyag előállítók, de még a taxisok, autófényezők vagy buszsofőrök is."
Mondjuk ezek közül az autófényezőket és a buszsofőröket, de még a taxisokat sem sorolnám a nagy hatalommal bírók közé. Eleve a taxisokat hány országban megszorongatta az Uber és társai. Nem mindenhol akkora az erejük, mint itthon.A repülős+nukleáris példa meg szerintem nem jó összehasonlítás. Nem azért kap sokkal nagyobb figyelmet egy repülőgép szerencsétlenség, mint részeg Pista, aki felcsavarta a fára az autóját, mert "megijedünk a megszokottaktól eltérő halálokoktól", hanem mert az egyik esetben 1, rosszabb esetben néhány másik ember hal meg, míg, egy repülőgép szerencsétlenségben több százan meghalnak. Nukleáris energia ugyanez. Nyilván hírérték, ha szétcsattan egy Fukusima... egyértelmű, hogy nem az autóbalesettel van egy szinten.
Amúgy meg a "megszokott" élő sofőrös baleseteknek is van bőven hírértéke, ha az nem a fent említett részeg Pista a három számjegyű mellékút fájának sztori, hanem tömegkarambol, vagy valami 200-al száguldó őrült. Mindkét esetre volt a közelmúltban is nem egy példa, ami ugyanúgy, sőt még sokkal jobban bejárta a sajtót, mint az, hogy egy önvezető elüt egy tűzcsapot.
-
BBorg
tag
A balesetek száma / "több tízmillió önvezetésben megtett mérföld" egy létező mérőszám: Halálozások egymilliárd utasmérföldenként.
[link]
2000-2009-es statisztika szerint autózásnál kb 7 haláleset jut egymilliárd utasmérföldre. Bár önvezető autók üresen is mehetnek, tehát jó lenne a járműmérföldet bevezetni.
Úgy tudom, hogy a waymo már jó ideje felügyelet nélkül közlekedik a lehatárolt, feltérképezett területein.
Ha egy önvezető jármű telibe elüt egy nagy piros tűzcsapot, abból világhír lesz, de ha elkerül 25 balesetet, amit az emberi sofőrök 10%-a tudott volna csak elkerülni, abból nem lesz hír (de meglátszik a statisztikában).
A waymo saját oldala szerint 85%-kal, vagyis 6,8-szor kevesebb sérüléssel járó baleset részesei a teljesen automata módban működő waymo járművek az emberi vezetéssel összehasonlítva.
[link]
Hogy mennyire lehet ebben az adatban megbízni azt mindenki eldöntheti maga. De én biztos vagyok benne, hogy a hatóságok nagyon keményen lehúznák róluk a keresztvizet, ha ezekkel a számokkal babrálna a cég, és ezt valószínű a waymonál is tudják.Az a probléma, hogy nehezen tudjuk átlagos emberi ésszel elfogadni, ha valami kirívóan nyilvánvaló hibát csinál az önvezető autó. Hasonlóan a nukleáris energia vagy a repülés biztonságának a szén energiával vagy az autózással való összevetésénél is ösztönösen megijedünk a megszokottaktól (tüdőbajtól vagy horizontális gyorsulástól) merőben eltérő halálokoktól (sugárbetegség vagy vertikális gyorsulás) vagy attól, hogy a sokkal kisebb eséllyel bekövetkező baleset esetén a halálozás esélye jóval nagyobb.
Ezeket az ösztönös félelmek aztán könnyen felhasználhatók ellenérdekelt csoportok által. Az önvezető autózásnak pedig nagyon sok és nagy hatalommal bíró ellenérdekelt csoportja van: autógyártók, üzemanyag előállítók, de még a taxisok, autófényezők vagy buszsofőrök is. Ezeknek a csoportoknak jelentős jövedelem kiesést jelentene (fog jelenteni) a bérelhető önvezető autók elterjedése. De, ha a lakásgyújtogató elektromos rollerek is vevőkre tudnak találni, akkor előbb-utóbb a "veszélyes" önvezető autóknak is megnő a piaca, csak mivel az egy sokkal beruházás igényesebb technológia, így úgy tűnik "utóbbról" beszélhetünk. -
snake1977
őstag
Lehetne hivatkozni a nagy számok törvényére, de szerintem még abban az esetben is túl nagy a szám, főleg az említett tételek pl. közelekdési lámpák figyelmen kívül hagyása, ez pont egy olyan triviális dolog ami minimum elvárás egy önvezető autótól.
Még messze nem érett meg annyira a technológiai szint, hogy valóban biztonságos mondható önvezető autók járják az utakat. Ha tippelnem kéne, még a mostani felgyorsult Ai fejlődés mellett is 10+ évet jósolnék egy roppant alacsony, nullához közelítő hibahatárral működő konstrukciónak. -
IgnisFatuus
aktív tag
Valamiért a legtöbb ilyen gondolkodó embernek triviális dolgokat taglaló hírbe valamilyen háttér érdekeket sejtek...jellemzően piaci manipulációt...
-
Qtya123
őstag
Tekintve azt, hogy a Waymo összesen hány km tesztúttal rendelkezik, nem rossz eredmény. Ahhoz mérten nem olyan sok és nem nagy horderejű balesetek.
Viszont naívnak sem kell lenni - gondolok itt azokra az emberekre, akik már jó 5 éve egyfolytában azt hangoztatják, hogy csupán néhány év és itt a full biztonságos teljes önvezetés, mindenki aki mást gondol hülye - pont ezek a helyzetek is mutatják, hogy messze vagyunk még attól, hogy sofőr felügyelet nélkül tömegével szaladgáljanak így az autók mindenhol.
Új hozzászólás Aktív témák
- Milyen billentyűzetet vegyek?
- Milyen légkondit a lakásba?
- CURVE - "All your cards in one." Minden bankkártyád egyben.
- Bluetooth hangszórók
- Melyik tápegységet vegyem?
- Google Pixel topik
- ubyegon2: Airfryer XL XXL forrólevegős sütő gyakorlati tanácsok, ötletek, receptek
- exHWSW - Értünk mindenhez IS
- Battlefield 6
- Luck Dragon: Asszociációs játék. :)
- További aktív témák...
- Playstation Dualsense PS5 kontrollerek
- Eladó karcmentes Realme 8 4/64GB / 12 hó jótállással
- iPhone 12 mini 128GB Black -1 ÉV GARANCIA - Kártyafüggetlen, MS3090, 100% Akkumulátor
- LG 27CN650N-6A - Felhő Monitor - 1920x1080 FHD - 75Hz 5ms - USB Type-C - Quad Core - BT + WiFi
- AKCIÓ! EZÜST! RITKASÁG! Surface Pro 11 Qualcomm Snapdragon X Elite 16GB 1000GB OLED 120Hz Gar!
Állásajánlatok
Cég: FOTC
Város: Budapest