-
Fototrend
Új hozzászólás Aktív témák
-
#92251648
törölt tag
válasz fehér_ember #1599 üzenetére
"Erről az "1 lány 1 gitárral anyagok"-ról jutott eszembe. Hogy valaki megpróbálhatna rávilágítani arra, hogy miért is lenne jobb hangszertömegekhangjainakkatyvaszát hallgatni otthon a szobánkba (a hifinkről) vagy épp a fejhallgatónkon? Erre ugyanis még abszolút nem sikerült soha ráébrednem."
Nem hiszem, hogy bárki is állította, hogy jobb lenne. Én szeretem a tömény hangzást, a gazdag hangszerelést és a hangszerek egymáshoz viszonyulásának eredményét, de ez nem művészeti minőség kérdése. Néha én is hallgatok szingli leánykákat, de aztán jön a nagyzenekar, ahol sok rendszer elvérzik.
-
#10726912
törölt tag
válasz fehér_ember #1600 üzenetére
Ezzel tudok vitatkozni.
A sokhangszeres zeneművek, vagy az alternativ metál is lehet nem fárasztó, érthető, élvezhető. A részletesség alappillér ebben az esetben, de ha meghallgatsz egy TMP Classic erősitőt, akkor rájössz majd, hogy lehet úgy hallgatni sokhangszeres előadást, hogy az kis hangerőn történjen (beszédhangerőn), és nem lesz össze mosódás. Ugyanezt tapasztalom a Magnum erősitőmnél, a részletesség miatt nem kell hangosan hallgatni, sőt, a kevesebb jobb, s az egy zongora-egy lány felállás egyszinten van Vivaldi Jupiter művével, vagy akár a 22-20'zenéjével...vagy pl a Tool zenéjével. Tehát véleményem szerint inkább rendszerfüggő (s persze akusztika is nagyon szerepet kap, mert pl egy bútornélküli, üvegfalas járólapos üres helységben is lehet fárasztó hifizni). -
python1
veterán
válasz #92251648 #1601 üzenetére
Én eddig kizárólag OB falaimon tudtam nagyzenekari műveket hallgatni,a többi amik nálam voltak átutazóban egyiken sem. Talán a gyorsaság, nagy dinamika és a nyílt középtartomány miatt.
Tiger.huhhhh
Ez is egy érdekes dolog, pl nálam a régi lakásban 6x8m- es 4,5 m-es belmagasságú nappali-konyha, az egyik fal plafonig üvegtégla , 3db 2x3m-es ablakkal teljesen üres falak, az OB falaimmal számomra tökéletes hangot tudtam elérni. Most az egérlyuk méretű nappaliban (25nm) en, alig tudok értékelhető hangot összehozni, szintén kezeletlen falak, de a lánc ugyanaz.[ Szerkesztve ]
-
fehér_ember
addikt
válasz fehér_ember #1600 üzenetére
És mégvalami. Azok is eszembe szoktak jutni ilyentájt (mármint akkor amikor előkerül ez a felsőbbrendűnek tartunk műfajokat) hogy ők miután hazamennek az ő általuk magasztosabbnak tartott élő oratóriumi mű meghallgatása után és napokig nem kapcsolják be a szuper hifijüket mondván az milyen pocsékul szól. Na ezeknek jusson az is eszébe olyankor, hogy akik életükben nem jártak ilyen előadásokra azok pont ugyanígy vannak vele ; ráadást ők még napok, hetek, hónapok múlva sem fogják ezt tenni, mert ők nem tudnak szép emlékekre támaszkodni, abból megszépíteni a hallottakat; így ők örökké hallgathatatlannak ítélik meg ezeket, az ilyen hifi cuccokon (legyenek azok bármilyen jónak mondot motorral szerelve, ha egyszer fizikai korlátaikból adódóan totál alkalmatlanok az ilyenek visszahallgatására).
(#1601) fapaci
Mi? Hogy sok rendszer elvérzik? Nem kell ennyire visszafogottan nyilatkozni. Minimum rengeteg. Persze képzelődni szabad.[ Szerkesztve ]
-
#71562240
törölt tag
válasz Mathiask #1598 üzenetére
1. No de éppen arról beszéltem, hogy nem én vagyok meggyőződve valamiről, hanem az idevágó tudományág elemzi. És az idevágó tudományág ilyen-olyan megállapításokat tesz, amely megállapítások - mivel társadalomtudományról van szó - tendenciái a tudományos nyilvánosságban összegződnek, és kialakulnak tudományos paradigmák. Tudományos leírása a barokk szvitnek vagy a gengszterrap-nek vagy a karibi diszkónak. Mindegyiknek olyan tulajdonságjegyeik vannak, amelyek tudományosan leírhatóak és leírtak. És leírandóak! És megbeszélendőek! Azért vannak! Azért vagyunk! Nem mindegy, ugyanis mindegyikük tulajdonságjegyeinek következményei vannak az alkotókra, alkotásokra és a befogadókra - e célból van az egész. Ezeket a tulajdonságjegyeket és következményeket meg szabad, meg érdemes vizsgálni és leírni. És érdemes erről beszélni - függetlenül vagy nem függetlenül attól, hogy én miről vagyok meggyőződve. Ezekről fontos vizsgálódni, beszélni. Hogy milyen a barokk szvit és milyen a gengszterrap. Nem feltétlenül személyes meggyőződésről beszélek, hanem esztétikatudományról, amely valós tudományág, - de akár személyes meggyőződésről is, sőt, hisz arra szolgál az egész ügy, hogy legyen róla személyes meggyőződésünk.
2. Azt mondod, műfajokat nem szerencsés értékelni. Dehogynem. Arra valóak. "Közszereplők" a műfajok. Feladat értékelni őket. Szórakozás értékelni őket. Ezért vannak, ezért vagyunk. Ezért gyűltünk itt össze.
3. "...minden műfajban lehet eredeti, kreatív, igényes, művészi terméket létrehozni és minden műfajban lehet tucat vagy még annál is rosszabb gagyi terméket létrehozni."
Ez így nem teljesen igaz, mert vannak műfajok, amelyek műfaji jegyei eleve olyanok, hogy lehetetlen bennük bármit is létrehozni. Olyan műfaji jegyeik vannak. De azon műfajok között is jelentős és fontos különbségek vannak, amelyekben lehetséges létrehozni vagy éppenséggel létrehozásra készültek. Ez se mindegy. Vannak érték létrehozására készült műfajok és vannak olyanok, amelyekből csak lényegében a műfaj meghaladásával jön ki érték (az értékesség meghatározásának segítésére jött létre a széleskörű tudományos kutatás és nyilvánosság valamint a műkritikai nyilvánosság). Te ugyebár sokadmagaddal azt mondod, hogy nincs "komolyzene" meg "könnyűzene", csak jó zene van. A tudomány ellenben azt mondja, hogy nagyon is van "komolyzene" és "könnyűzene", lényegileg eltérő tulajdonságjegyekkel, és erről fontos beszélni. Mint ahogy van irodalom és ponyva, szerzői film ("művészfilm") és műfaji film ("tömegfilm")... satöbbi. Esztétika. Fontos dolog, amikor beszélni akarunk zenéről. Nem arról van most szó, hogy kinek mi tetszik, ki miről van meggyőződve, hanem hogy mi milyen - kvázi objektíve, amennyire társadalomtudományos kérdésekben lehetséges az objektivitás (elég nagymértékben lehetséges). Aztán a következő lépés, hogy ki miről van meggyőződve. Azért vagyunk itt, hogy ilyenekről beszélgessünk. Készülékek, zenék, műfajok...
4. Nem rúgtam én akkor bele más műfajba, jeleztem, hogy a popzene az popzene, a stúdiómunkája is jellemzően más, mint a zeneművészetnek - versus határterületek. Van rá példa, hogy "belerúgok" műfajba, de a szóbanforgó esetben nem tettem. De ha éppen az lesz a beszédhelyzet, "leszólok" műfajokat, ha olyan műfajok, hogy "leszólom" őket. "Amiről nem lehet beszélni, arról hallgatni kell." - de ez nem olyasmi. Azért jöttünk ide, hogy többek között zenei műfajokról, irányzatokról is beszéljünk, no meg előadókról, alkotókról, művekről... Hogy milyenek. Hogy milyen a gengszterrap vagy a barokk szvit. És azért is jöttünk ide, hogy beszéljünk a meggyőződésünkről is. Ezért vagyunk itt. Audiokultúra, megbeszéljük a témáit. Ahogy a hifi készülékekről, hifi módszerekről is természetességgel beszélünk, úgy a zenékről is. Ez természetes. Azért vannak ezek, hogy megbeszéljük. Gondolom én - és célozza a topik létrejötte. Miért olyan félelmetes ez?
-
#71562240
törölt tag
válasz fehér_ember #1604 üzenetére
Ez kicsit hasonló probléma, mint ha van egy adott minőségszintű hangrendszered, és elmész a kollégához egy sokkal jobbat meghallgatni, majd utána egy-két hétig nem bírod a magadét.
De azért csak elmész meghallgatni a kolléga sokmilliós hájendjét is. Én legalábbis elmegyek.
Ezzel visszatérünk ahhoz, hogy ki milyen hifi rendszert akar építeni. Én olyat, amit a Zenegyakadémia után is meg a kolléga sokmilliós hájendje után is viszonylag örömmel meg tudok hallgatni, lehetőleg az Ezrek szimfóniájával is. Talán nem veszett fejsze nyele ez kevés pénzből sem. -
szazbolha
addikt
válasz python1 #1603 üzenetére
Egyszer majd az OB hangfaladról mesélhetnél, vagy csak a tervet megnézném, ha lehet,. Az én egyszeri mellékszálas próbálkozásom totálkáros lett, de még nem tettem le róla.
A szobám alig több 20m2-nél nem is férne be, de sokan csodákat mesélnek és szerettem volna én is meghallani a "hangot". -
python1
veterán
-
fehér_ember
addikt
válasz #71562240 #1606 üzenetére
Nem teljesen, mert átlagembernek szinte esélytelen olyan rendszert összehoznia; és természetesen a véleményem kialakulásába az elmúlt 4 év (mivel csak ennyi van mögöttem ) Budapesti hifishow-inak rendszereit vettem alapul; szóval nem azért mondok ilyeneket mert nekem van egy pocsékom és ahhoz viszonyítok.
Szóval ha már hangdobozos zenehallgatásról van szó, akkor ha szomorú, ha nem; ha sajnálatos, ha nem, azokat kellene a jobbféle zenék, zenei műfajok közé sorolni, amik otthon kevésbé megalomán rendszeren is viszonylag jól, élvezhetően tudnak szólni; könnyebben "reprodukálhatók".
Az meg hogy élőben mi hogy tud megszólalni, meg mekkora teremben, távolságról...stb. igenis más tészta (szerintem). Tehát másnak kell az élő sorrendnek lennie, másnak a visszajátszottnak; tehát én nem keverném őket össze.[ Szerkesztve ]
-
#92251648
törölt tag
válasz fehér_ember #1604 üzenetére
" Nem kell ennyire visszafogottan nyilatkozni."
Ebben a topikban? Dehogynem. Mintha tojáshéjon lépkednénk.
-
#71562240
törölt tag
válasz fehér_ember #1609 üzenetére
"azokat kellene a jobbféle zenék, zenei műfajok közé sorolni, amik otthon kevésbé megalomán rendszeren is viszonylag jól, élvezhetően tudnak szólni; könnyebben "reprodukálhatók"."
Az biztos, hogy demonstrálni jellemzően ilyeneken szoktak a kereskedők, kiállítók.
-
dgyuri0123
nagyúr
válasz fehér_ember #1609 üzenetére
"Az meg hogy élőben mi hogy tud megszólalni, meg mekkora teremben, távolságról...stb. igenis más tészta (szerintem)"
Úgy bizony. Életemben talán 4-5 ízben sikerült olyan koncertet kifognom, amit nem akartam 5 percen belül otthagyni. Lehet, többet kéne eljárnom? De mennyivel? Heti minimum egy?
Lényeg, habár az élőzene varázsa nincs is meg otthon, de legalább élvezhető/bb mint sok élő előadáson."csak a zene van"
-
#92251648
törölt tag
válasz dgyuri0123 #1613 üzenetére
"Életemben talán 4-5 ízben sikerült olyan koncertet kifognom, amit nem akartam 5 percen belül otthagyni. Lehet, többet kéne eljárnom? De mennyivel? Heti minimum egy?"
Ez elég riasztóan hangzik. Mi volt a problémád, ami miatt általában menekülőre akarod fogni?
-
dgyuri0123
nagyúr
válasz #92251648 #1614 üzenetére
Általában a kelleténél jóval nagyobb hangerő, ami magában hordozza a torzítások "rettenetes szintre" emelkedését, aztán az énekhangok csúnyán erősítettek, sziszegnek és nem azért, mert én nem szeretem, hanem általában is bántóak, sisteregnek, artikulálatlanok, térhangzás természetesen nincs, az akusztika sokszor csapnivaló, vagy visszhangos, vagy túl nagy térben hiába hangos, mégsem elegendő a dinamika, csak ordít összevissza mindenki, vagy a zenekarban játszó zenészek egyedi játékát alig tudod felfedezni, mert összezúg és torz az egész, vagy mindez együttesen... Eddig a legjobbak voltak: Mátyás Templom, Bazilika, orgona koncert, (jó, tudom, egyetlen hangszer) aztán, (ne nevess ki), a Liszt Ferenc Konzi nagyterme, Zeneakadémia úgy általában, akár Jazz, akár klasszikus zene volt. Természetesen itt minden hangosítás nélküli akusztikus hangzás, ahol úgy el tudtam lazulni, mint otthon, de azért a nagy zenekar itt igazibb volt, mint a nappalimban.
Rosszak voltak a teljesség igénye nélkül: Müpa valamelyik kisterme, Kongresszusi Központ, Puskás aréna, stb.A "zenekarok" általános felkészültsége, vagy a repertoár "milyensége" nélkül értem ezeket. Ha azt is beleszámolnám, hogy pl egy CD kiadványhoz képest egy egy szerzeményt hogyan voltak képesek tolmácsolni élőben, sokkal rosszabb arányok születtek volna.
[ Szerkesztve ]
"csak a zene van"
-
#71562240
törölt tag
válasz dgyuri0123 #1615 üzenetére
Ha élő előadással mint eredetivel foglalkozunk, akkor az összezavarodás elkerülése végett érdemes csak a tisztán akusztikus előadást érteni alatta, mert ahol egy pici erősítés is van, az már nem élő, nem eredeti.
-
dgyuri0123
nagyúr
válasz #71562240 #1616 üzenetére
Ez így van, de ugye ebből van a legkevesebb. Viszont amit forrásról hallgatunk, abból mennyi a tisztán akusztikus? Kezdve azzal, hogy eleve rögzítve van egy stúdióban vagy a helyszínen. Innen kezdve lőttek minden kísérletnek és összehasonlításnak.
[ Szerkesztve ]
"csak a zene van"
-
#92251648
törölt tag
válasz #71562240 #1616 üzenetére
Egy koncert élő előadás, akár hangosított, akár akusztikus. Ott zajlik előtted, azonos idősíkon vagy az előadókkal, nem felvételről hallgatod a műsort (hacsak nem playback, de ilyen bulikra szerintem innen senki nem jár). Hogy a hangosított élő hangzás mennyire eredeti, azon lehet filozofálgatni, de szerintem nem érdemes.
Azért remélem Ti is érzitek, hogy fentiek a HiFi hobbi elhajlásai. Az élő koncert túl hangos, nincs "térhangzás", a hangosított előadás nem élő... De olvashattunk már olyan kifogást is, hogy az akusztikus zenekarnak élőben túl kevés a basszusa. Nem bántásból írom (topikpara No1), hiszen ez nem személyes, hanem egy általános jelenség, de valahogy sikerült elég messzire battyogni a zenétől a nagy hifizés közben. Nem éreztek ebben problémát?
Több száz bejegyzésből álló gyűjteményem van általam hangosított, vagy közelről megélt koncertek szubjektív értékeléséből. A véleményekben gyakorlatilag nincs összecsengés, két ember képes teljesen ellenkezően nyilatkozni ugyanarról az eseményről. Ez nem kis fejtörést okozott nekem éveken át, végül beletörődtem, hogy az emberek többsége képtelen plasztikusan beszélni a hangélményeiről, rosszabb esetben az elvárásai sem definiálhatóak. Nem kritikának szánom ezt (topikpara No2), hétköznapi emberi jelenségről van szó. Én pl. nagyjából így vagyok gasztronómiával, se nem érdekel, se nem értek hozzá, de nem is járok gasztro fesztiválokra.
[ Szerkesztve ]
-
Ribi
nagyúr
válasz #92251648 #1619 üzenetére
Én is voltam nem annyira régen egy szabadtéri "koncerten", ami eszetlen hangos volt.
És nem csak én éreztem így, mert többen is körülöttem befogták a fülüket, annyira hangos volt. És csattogós fos. Élő koncert volt. Második részéről kijöttem, mert nem volt kedvem további hallás károsodást szenvedni.
Nyilván mindenki máshogy él meg dolgokat, ahogy mindenkinek más zene és más hangzás jön be, de van az a hangosítás ami szar ahogy van. -
nagyúr
válasz #92251648 #1619 üzenetére
"olvashattunk már olyan kifogást is, hogy az akusztikus zenekarnak élőben túl kevés a basszusa"
Ezen besírtam."....fentiek a HiFi hobbi elhajlásai. Az élő koncert túl hangos,...."
Ez egy létező, számomra is borzasztóan zavaró hatás, és szerintem nem a HiFi-hez van köze. Dgyurihoz hasonlóan engem is nagyon tud zavarni a túl nagy hangerő a koncerten, de pláne zavaró, ha torzításokkal párosul. De még ha nem is torzít, nekem kellemetlen. És nem csak koncerten, hanem moziban vagy otthon, bárhol, bármilyen típusú nagy zaj. Valószínűleg pszichés dolog, valamilyen mentális tűrőképesség kérdése, ami egyénenként más és más. Nekem túl alacsonyan van az ezirányú tűrőképességem. Kor kérdése is lehet, de ha jól emlékszem, fiatal koromban is érzékeny voltam erre.
Az általam meglátogatott koncertek feléről kijöttem a nagy hangerő miatt, a másik feléről meg a szar hangosítás miatt. Így elmondható, hogy gyakorlatilag nem is voltam koncerten. (Csak poén, amivel érzékeltetni szeretném, hogy vannak gondok vannak a koncertek hangosításával, tisztelet a kivételnek. )[ Szerkesztve ]
-
dgyuri0123
nagyúr
válasz #92251648 #1619 üzenetére
"Azért remélem Ti is érzitek, hogy fentiek a HiFi hobbi elhajlásai. Az élő koncert túl hangos, nincs "térhangzás","
Csak leírtam, de tisztában vagyok vele, hogy pl térhangzás sosem lesz élőzenénél, illetve lehet, de az mégsem az. Leírtam, mi nem tetszik. A hangosság pedig igenis probléma, mert ha koncert után még egy órán keresztül alig hallasz valamit, akkor az tényleg túl hangos volt... ja hogy élmény? Hmm, így is fel lehet fogni, de egy akusztikus, élő hangzáshoz tényleg semmi köze nem lesz és persze nem halláskárosodásért adok ki tízezreket. Egy Ghymes pl miért kell, hogy átszakítsa a dobhártyámat ahhoz, hogy jó legyen? Otthon sem üvölt...
De mint mondtam, a valóban akusztikus zenék tudnak jól szólni. A nagybőgő a helyén van, a klarinét úgy szól, ahogyan kell, a fuvola szintén, a fagott "fásan" ahogy kell, a hegedűk édesen stb. Viszont ha élőzene közben azt hallom, hogy egyes hangszereknek semmi közük az akusztikus megszólaláshoz, az nem feltétlenül tetszik és ez nem emel az élményfaktoron... legalábbis nem nálam. Voltam elektronikusan hangosított Ákos koncerten, ami nagyon jó volt, pedig hangos is volt, de csak annyira, hogy artikulált maradt az előadás, simogatta a gyomrom a basszus, voltak hangszerek, nem fájt a magas hang. Nekem ezek fontosak, Aki csak azért jár koncertre, mert "online", az az ő dolga, nekem vannak más szempontjaim is.(#1621) liszi70 Mozi a halálom.. no nem csak a tortilla miatt, hanem az üvöltő, torz, otromba hangzás miatt is. Otthon két csatornában lényegesen jobb, fene bánja hogy csak sztereó.
[ Szerkesztve ]
"csak a zene van"
-
Mathiask
senior tag
válasz #71562240 #1605 üzenetére
"Tudományos leírása a barokk szvitnek vagy a gengszterrap-nek vagy a karibi diszkónak. Mindegyiknek olyan tulajdonságjegyeik vannak, amelyek tudományosan leírhatóak és leírtak. És leírandóak! "
Hát írjuk le, linkeljünk cikkeket, stb... Nincs ezzel baj. Itt a topicban még egyetlen félmondat se volt leírva ezekről a dolgokról.(ha jól rémlik)
(Egyébként meglepne ha az "idevágó tudományág" azon kívül, hogy leírja mondjuk a műfajok "tulajdonságjegyeit" csinálna alá-fölérendelést, vagy jobb-rosszabb megállapítást.)"Nem rúgtam én akkor bele más műfajba"
Akkor jó, lehet én vetődtem árnyékra.
-
#58092032
törölt tag
válasz dgyuri0123 #1615 üzenetére
Én az Opus Jazzklubban voltam kétszer koncerten, mind a kettő remekül szólt. A Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterembe is eljutottunk tavaly januárban, ott is tetszett, amit hallottam. Ha már említetted az ELP-t: Carl Palmer szokott jönni az A38-ra, sajnos már csak ő él a zenekarból. Én akárhányszor láttam, mindig nagy élmény volt, és a hangzással is ki voltam békülve - bár nem állok előre, inkább a keverőpult elé. A Puskásban hallottam rosszul szóló koncerteket (ott se lenne szabad előre állni, legutóbb a Deep Purple-ön az unokaöcsém kérésére előre álltunk, de nekem sok volt és torz). Még 2007-ben Robert Plant nagyon jól szólt a Pecsában, meg Bonamassa a Stadhalle kistermében pár évvel később. Ezzel csak azt akartam mondani, hogy ki lehet fogni jól szóló koncerteket, de persze bele lehet futni az ellenkezőjébe is. (pk: Whitesnake, Barba Negra Track tavaly nyáron - igyekszem elfelejteni)
-
dgyuri0123
nagyúr
válasz Mathiask #1623 üzenetére
"csinálna alá-fölérendelést, vagy jobb-rosszabb megállapítást"
Csak a tréfa kedvéért : Komár Laci vs Allan Taylor. Kell-e rangsorolni?
Tudom, van akinek az első versenyző a bejövős, de (szerintem) az a user nem idejár "beszélgetni". Egy golfklubba sem feltétlenül x focicsapat kemény magja jár "ütögetni"... ha érted, mire gondolok. Mi most egy olyan "klub" vagyunk, ahol (gondolom) Allan Taylor jönne ki győztesen.. vagy rosszul gondolom, már megint?Volt egy tréfás mondás... nudisták a nudistatelepre, fatalisták a fatelepre.
"csak a zene van"
-
#58092032
törölt tag
válasz #92251648 #1619 üzenetére
Én is szoktam olvasgatni a koncertek után a cikkeket, beszámolókat - időnként az az érzésem támad, hogy nem ugyanazon a rendezvényen voltunk. 2013 októberében voltam Bécsben Joe Bonamassa koncertjén a Stadthalle kisebb termében (ülős) - még a legszélén is jól szól, ugyanis ott ültem, elég közel a színpadhoz. De amikor megkezdődött a koncert, szaladgáltak hárman valami mérőműszerrel (ha jól láttam).
-
szazbolha
addikt
válasz #92251648 #1619 üzenetére
Orgona koncert: élő, nincs hangosítás, van basszus.
Ha még bónusznak felsorakozik egy korrekt kórus, kész a napi élvezet.
Kammerernek: a 13. sorból is.
..
Más: Celtic Woman 2020 Celebration összeállítás megjelent a Spoty-n, az első szám egy Enya szám, (My It Be) és sokkal szebben szól mint az "eredeti", amit korábban hallgattam CD-ről. Lesz ebből turné is, és ha nem Sima csarnokba viszik akkor biztos elmegyek. Hangosított, de emlékeik szerint az énekhang lenyűgöző volt. -
#92251648
törölt tag
válasz dgyuri0123 #1622 üzenetére
Ha zavaróan hangos, akkor az nyilvánvaló hiba. Bár én mostanában inkább azzal találkozom, hogy a jogi szabályzás és túltolt érdekvédelem miatt már túl halk a legtöbb koncert. A Sziget fesztiválon némelyik színpadot annyira leszabályozták, hogy a nézőtér közepén simán lehetett beszélgetni a buli csúcspontján is. Most nem tartok kiselőadást arról, hogy a koncertélménynek a hangnyomás is része, meg hogy meglehetősen más üzemmódot igényel, mint az otthoni magányos zenehallgatás. Sokfélék vagyunk sokféle elvárással.
Néhány hete volt szerencsém egy etióp faluban egészen közelről élvezni egy szombat esti mulatságot. Természetesen élő zene volt, meg sok tánc, étel, ital, de engem nyilván a muzsika és a zenekar érdekelt. Elektromosság hiányában nem volt hangosítás, a hangszerek többségét akkor láttam először, de így is meglehetősen hangos volt a buli. Ez kellett ahhoz, hogy a résztvevők a vágyott állapotba kerüljenek. És a zenének ez az egyik legősibb feladata.
-
#71562240
törölt tag
válasz dgyuri0123 #1618 üzenetére
"Ez így van, de ugye ebből van a legkevesebb."
Van bőven tisztán élő hangverseny. Persze nem Zsákfalupusztán, de sok helyen van, sokszor. Tehát, ha eredetit akar találni az ember, talál.
"Viszont amit forrásról hallgatunk, abból mennyi a tisztán akusztikus? Kezdve azzal, hogy eleve rögzítve van egy stúdióban vagy a helyszínen. Innen kezdve lőttek minden kísérletnek és összehasonlításnak."
Ezt nem értem, hogy miért lőttek az összehasonlításnak. Erről szól a hobbink, hogy high fidelity. Összehasonlítjuk a konzervzenét az élőzenével. Az elektronikus eredményét az akusztikus eredetinek. Ez a hifi hobbi. Vizsgáljuk, hogy mennyire tud vagy nem tud hasonlítani a konzervzene az élőzenére. Amit forrásról hallgatunk, természetesen semennyire sem akusztikus, hanem teljességgel elektronikus. Hifi. Ha jól sikerül a hifi, szívesen hallgatjuk otthon a konzervzenét vagy a hangminőséget, melyik hifistát melyik érdekli jobban.
-.-.-.-
Ezt nem neked, hanem általában: Az élőzene mint "eredeti" esemény, hangosítatlan. Ha hangosított, akkor már nem élő, nem "eredeti", hanem akkor már konzerv, akkor már hifi esemény. A hangosított koncert konzervzene, kvázi "hangfelvétel", azaz nem élő, hanem gépi manipulálmány, tehát nem "eredeti". A hangosított koncert általában jó dolog, de nem alkalmas az "eredeti" keresésére, amely "eredetihez" viszonyítjuk a hifi konzervzene hűségét, hasonlóságát. A hangosított koncert már eleve konzervzene, már eleve ugyanolyan hifi esemény, mint az otthoni zenehallgatás. -
PuMbA
titán
válasz #71562240 #1629 üzenetére
"A hangosított koncert már eleve konzervzene, már eleve ugyanolyan hifi esemény, mint az otthoni zenehallgatás."
Szerintem ez nem így van. Egy jól hangosított koncerten mindig sokkal jobb a hangzás, mint otthon bármilyen milliós hifivel, valamint otthon mindig azt az adott verziót tudod csak visszahallgatni, amit rögzítettek, míg minden egyes koncerten valamennyire más a hangzás és nem kerül rögzítésre mind, azaz otthon már sose tudod ugyanazt meghallgatni és ezért pontosan az az érzés sem fog előjönni belőled, amikor épp úgy "jött ki" a hangja például az énekesnek Ezeknél ezerszer sterilebb a hifi....
[ Szerkesztve ]
-
fericske
addikt
Hangos koncert?
Ha jól emlékszem 2000-ben az AC/DC egy ausztrál sivatagban úgy küldte az érzést (10 millió watt), hogy egy 500 km-el odébb lévő városban lehetett érezni, hogy buli van -
nagyúr
válasz dgyuri0123 #1625 üzenetére
"Csak a tréfa kedvéért : Komár Laci vs Allan Taylor. Kell-e rangsorolni?"
Ha a tréfa kedvéért, akkor oké. De szerintem nem szabad ilyen összehasonlítást tenni, és rangsorolni őket. Teljesen más mindkettő, alma-körte, nem rosszabb vagy jobb.
(Egyébként meg Allan Taylor tipikusan az az előadó, az a fajta zene, az a fajta keverés, amit nagyon szeretünk, mert b@szott jól szól vele a rendszer. )Egyébként meglepne ha az "idevágó tudományág" azon kívül, hogy leírja mondjuk a műfajok "tulajdonságjegyeit" csinálna alá-fölérendelést, vagy jobb-rosszabb megállapítást.
+1
[ Szerkesztve ]
-
#58092032
törölt tag
válasz liszi70 #1621 üzenetére
A mozi szörnyű, minden torz a nagy hangerő miatt - a múltkor egy gyerekfilmre vittem el a lányaimat, az is túl hangos volt. Pedig tudna jó is lenni, például az Apró Mesék az Aréna moziban kifejezetten tetszett tavaly, nagyon hangulatos volt minden az erdei jeleneteknél.
-
Ribi
nagyúr
válasz #71562240 #1629 üzenetére
Azért szerintem egy hangosított koncertet ugyan olyannak nevezni mint az otthoni zenehallgatást, elég meredek. Nagyon távolról hunyorogva lehet sejteni mire gondolsz, de inkább távolról sem.
Itt jön előz az, hogy vitatkoznak emberek, de amikor látszólag egyértelmű dolgokról is eszméletlen távoli vélemény jön elő, akkor nehéz konsznzusra jutni. Ugyan azt mondja 2 ember, de teljesen másra gondol.
[ Szerkesztve ]
-
dgyuri0123
nagyúr
válasz #92251648 #1628 üzenetére
"nem tartok kiselőadást arról, hogy a koncertélménynek a hangnyomás is része, "
Köszönöm...AD DC nyilván hangosan jó, de egy Ghymes épp hogy taszító lesz tőle (ha már őket említettem korábban). Tehát egyetértek abban, hogy mindent a maga módján...
Etióp faluban szerencsére nem fenyeget az a veszély, hogy túl lesz tolva a hangerő, habár sok hangszer önmagában is eléggé hangos tud lenni. Nálunk elég sokszor megtapasztaltam, mikor gyerekem zongorázott, vagy hegedült "élesben", mert vizsgára készült és akkor nincs piano a lakásban sem.. Volt is belőle némi konfliktus a szomszédokkal. Rohadtul hangos egy hegedű kicsi, zárt térben...
(#1632) liszi70 Én ezt úgy oldom meg, hogy olyan klubba járok, ahol szeretek lenni. Nem nagyon zavar, ha valaki Komár Lacitól jön lázba, de jellemzően elmegyünk egymás mellett akár az utcán, akár bárhol az életben. Erre mondom azt, hogy a "kék osztriga bárral" sincs semmi bajom, de nem is járok oda.
[ Szerkesztve ]
"csak a zene van"
-
#92251648
törölt tag
válasz #71562240 #1629 üzenetére
"Az élőzene mint "eredeti" esemény, hangosítatlan. Ha hangosított, akkor már nem élő, nem "eredeti", hanem akkor már konzerv, akkor már hifi esemény. "
Engedd ezt el! Ha David Gilmour élőben játszik előtted elektromos gitáron, tehát hangosítva, akkor az nem élőzene? Kétlem, hogy ezzel rajtad kívül bárki is egyetértene. A konzerv egy előregyártott, időtálló termék, amit bármikor levehetsz a polcról. És itt a "bármikor" a lényeg.
-
#71562240
törölt tag
válasz Mathiask #1623 üzenetére
"(Egyébként meglepne ha az "idevágó tudományág" azon kívül, hogy leírja mondjuk a műfajok "tulajdonságjegyeit" csinálna alá-fölérendelést, vagy jobb-rosszabb megállapítást.)"
Már maguk a tulajdonságjegyek létrehoznak nivellációt. Ilymódon a leírásuk is eleve, de persze a társadalomtudományokban mindig vitakérdés, hogy a tudósnak szabad-e normatív szempontot belevinnie a vizsgálatba és annak kiértékelésébe. De nézzél olyan terminusokat, mint irodalom versus szubliteratúra. Magasművészet versus könnyű műfaj. Komolyzene versus könnyűzene. Ezek többé-kevésbé alá-fölérendelő tudományos terminusok. Lásd még Adorno és a többi. Az esztétikatudomány minden irányzata belefut normativitásba, némelyikük ezt fel is vállalja mint elkerülhetetlent. De a lényeg az, hogy a vizsgált tárgyak tulajdonságjegyei hordozzák az alá-fölérendelődést, ha hordoznak ilyet. Például a dáridóműfaj olyan tulajdonságjegyek mentén határozza meg saját magát, amivel mint esztétikum óhatatlanul szubzene lesz, óhatatlanul alárendelődik sokmindennek, például a dodekafón komolyzenének. A nyárikonyhában a gerlicés falvédő olyan műfaji jegyek mentén határozza meg magát, amivel mint esztétikum óhatatlanul alárendelődik a németalföldi barokk festészetnek. Bárki kedvelheti bármelyiket, de nem igaz, hogy ne lenne illendő erről beszélni. Azért gyűltünk össze, hogy ezekről is beszéljünk. Függetlenül attól, hogy beidézünk egy szakmai kritikát, elemzést, monográfiát vagy elmondjuk a saját gondolatainkat. Illik erről is elmondani a saját gondolatainkat is, ezért vagyunk itt.
"Hát írjuk le, linkeljünk cikkeket, stb... Nincs ezzel baj. Itt a topicban még egyetlen félmondat se volt leírva ezekről a dolgokról.(ha jól rémlik)"
Éppenséggel volt, közvetlenebbül vagy közvetettebben. Mindazonáltal persze, elsősorban műszaki dolgokról esett eddig itt szó, és feltehetőleg a későbbiekben is elsősorban műszaki dolgokról fog esni szó, aszerint, ahogyan a tagság érdeklődési köre ezt irányítja. Nyilván, ha a Kam Mária a RetekNyaláBbal félszavakkal beszélget, abba kevesen fognak tudni aktívan bekapcsolódni, de ilyenbe bekapcsolódásra is volt már példa. Másba meg többen be tudnak kapcsolódnia zeneesztétikailag is. Lesz még bőven itt közös esztétizálás is, meg volt is már. Cikkek idézgetése is nyilván lesz majd bőven - ha a tagság adott részének vagy egészének érdeklődése úgy irányul. Itt szabad esztétizálni, akár személyes szubjektíve, akár tudományos objektíve. Ne félj ettől, ez szép. Ha valamit nagyon leszólnivalónak gondolunk, annak a leszólása is "szép" - és a leszólt dolog megvédése is "szép". Szabad. Illik. Fontos. Ugyanúgy, ahogy a készülékekről, készülékgyártókról beszélünk, ugyanolyan bátran zenékről, zenegyártókról is. Audiokultúra. Ez szép.
-
RetepNyaraB
veterán
"Nyilván, ha a Kam Mária a RetekNyaláBbal félszavakkal beszélget"
Mármint Kam Mária a Háború és béké-t megszégyenítő terjedelemben és alapossággal körbeszagolja a problémát, amire a Retek félszavakban mekeg valamitÁltalános tapasztalatom - bár igen ritkán járok már rendes, hangosított bulikra - hogy többségük igen rosszul szól, főleg
baszott hangosan.-többször írtam, hogy nekem a hobó 20. jubileumi koncertjén lett halláskárosodásom a Pecsában. Utána kezdtem füldugóval járni koncertekre (eső utáni tabletta), ami jó megoldás, csak ajánlani tudom. De az is látszik, hogy ha van rá igény és persze pénz, az ellenkezője is jól megoldható. Mondjuk elgondolkodtató, hogy ilyen élményeim többnyire külföldön értek, de anno a Nick Cave Red Right Hand turné az Erkel színházban pl. rohadt jól szólt (és általánosságban pl. a Nick Cave bulik nagyon jól szólnak), vagy a pocsék akusztikájú Kongresszusi Központban tavaly remek hangzásélményem volt a The Real Group és haverjai koncertje (oké, nem egy Kreator hangzás, de akkor is).Alapjában egy hangosított koncert teljesen más elvárások és problémaközpontok mentén működik, mint egy akusztikus. Nyilván nem kell ecsetelnem. Élőre az ember az élő varázs miatt megy és lenyeli, ha nem úgy szól, mint a nappaliban. De szólhat úgyabbul is, sőt.
Inkább nem ragozom, még lehagyom a Kam Máriát[ Szerkesztve ]
"I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve."
-
#71562240
törölt tag
válasz RetepNyaraB #1640 üzenetére
"többször írtam, hogy nekem a hobó 20. jubileumi koncertjén lett halláskárosodásom a Pecsában"
De azt még sose írtad, hogy hol ment el végzetesen a hangod. Röhhhöhöhöhöhöhhehhh.
(Nincs hangod?
Használd az enyémet!) Rihhhihiiihihihihihihöhh.[ Szerkesztve ]
-
RetepNyaraB
veterán
válasz #71562240 #1641 üzenetére
lásd Marton Éva vs. Rost Andrea a Bánk Bán film hangfelvételén (Káel Cs. értő kezű rendezése).
Rost sopánkodva reggel a stúdióban:
- khm khm, basszus, semmi hangom ma...
Marton félhangosan a háttérben kávézván:
- Sose volt, drágám!Az igazi kollegialitás.
Ennek fényében vállalom Rost Andreát"I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve."
-
#71562240
törölt tag
válasz RetepNyaraB #1642 üzenetére
Jut eszembe, próbálok menni a vasárnapi Dardanusra. Talán még összejön.
(Marton Éváról minden művészeti tiszteletem mellett mostanában csak az jut eszembe, hogy egyike a sok magyarnak, aki complet huye lett a politizálástól...)
[ Szerkesztve ]
-
RetepNyaraB
veterán
válasz #71562240 #1644 üzenetére
Hozzál paradicsomot, retket, zellert. Meg parittyát, hogy elmenjen a színpadig. Ja, három napi élelmet, mert mint az Istenek alkonya...
Jó lesz, ha túléljük a próbákat addig.
Szívből rühellem a francia barokkot, de Rameau azért magasan a legjobb szerző és ezt érezni. A szólisták se lesznek gyengék; ők többnyire a szokásosak."I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve."
-
#71562240
törölt tag
válasz RetepNyaraB #1645 üzenetére
Állítólag fél tizenegyig vége lesz, de sehol se írják, hogy kötelező megvárni a végét...
-
#71562240
törölt tag
válasz RetepNyaraB #1647 üzenetére
Lesz előtte műsorismertető az Üvegteremben Dratwickitól, azt azért meghallgatom, aztán jövök haza...
Új hozzászólás Aktív témák
- Az USA nem akarja visszafogni Kína növekedését
- Békéscsaba és környéke adok-veszek-beszélgetek
- Huawei Mate 10 Pro - mestersége az intelligencia
- Fujifilm X
- Amlogic S905, S912 processzoros készülékek
- Gyúrósok ide!
- Apple notebookok
- gban: Ingyen kellene, de tegnapra
- Politika
- Autós topik látogatók beszélgetős, offolós topikja
- További aktív témák...