Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • VoidXs

    nagyúr

    válasz alphamooncam #162202 üzenetére

    Úgy tűnik, mégsem lett ide túlságosan bő. :D Szóval egy subnak nagyon nagy vonalakban (ha nem akarunk az ismerősebb paraméterekről, mint Le, Vas, Qms, stb.-ről beszélni) három jellegzetes vonása van, amiről te beszélsz, az a tranziens válasz, vagyis kvázi a sub süketszobai impulzusválasza, amit úgy 90%-ban a driver határoz meg, 10%-ban a reflex (ha van). Kizárólag ettől függ, hogy hallás-érzet egyensúly melyik irányba tolódik. Biztos lehetsz benne, hogy a subokat alkotó mérnökök ezzel tökéletesen tisztában vannak, és az ő döntésük volt a végleges hang attól függően, hogy milyen rendszerhez szánják az adott darabot. Általában minél gyengébb a rendszer (minél magasabb a vágás), annál lassabb lecsengés a cél (lágyabb lengés), ami egy erős impulzus helyett elnyújtottan, hallhatóan adja elő a hangot, ha már nincs meg a szükséges teljesítmény, hogy ütni tudjon. Ez a tulajdonság később csak rontható, nincs bármiféle EQ, ami a tranziens választ gyorsítaná. Picit lehet javítani érzetre (phattening), de objektíven nem.

    Sokszor úgy készülnek a driverek, hogy vágási pont alatt teszik csak tönkre a hangot, például a Klipsch driverek 60-80 Hz körül hibátlan tranziensből átcsapnak csapnivalóba, hogy az átkevert hangok stílusa megmaradjon. Ezt a házimozis gyártók közül mindenki így csinálja, mert vágásra épül az ipar, és nagyon fura lenne, ha a mélyek zengése teljesen megszűnne egy adott ponttól egy túl jó sub miatt. A pro suboknak ilyen kötöttsége nincs, általában gyerekjáték velük a chest slam, és jól tervezett rendszerben a legolcsóbb pro is veri a legjobb házimozisat, mert a filmeket is így keverték: moziban nincs vágás, minden frontnak van egy elég jó képességű mély útja, ami a hagyományos, "meleg" sub hangra van tervezve. Az LFE sáv célja pont az, hogy a drasztikus légnyomással járó effekteket előhozza, és frekvencia függvényében az ember adott részét üsse meg. Ezeket az effekteket nem szabadna hallani, rendes mozis subokkal nem is hallod. Otthon egyszerűen nincs meg a lehetőség egy AVR-ben sem, hogy két subot használj, egyet egy tiszta LFE subra, egyet pedig crossoverre. PC-n igen, ezért is lehet röhögve felvenni a versenyt olcsón a high-enddel, ha vannak crossover subjaid.

    Példákkal élve kb. ezt jelenti: nekem egy Eminence LAB 12 driverem van, kicsi és portzajos reflexes ládában, de ilyen gyors subot máshol nem igazán hallottam, pedig a szobám botrányosan rossz akusztikájú. Okkal használják ezt a darabot a legjobb egyedi gyártmányokban, köztük az IMAX-nél is. Miután beszereltem, azonnal megjelent egyrészt a chest slam, másrészt tud külön fejet, mellkast, és ülést támadni, amikor az effekt épp úgy kívánja. Ilyet csak jobb mozikban hallottam, illetve azon a rendszeren, amin a Schönherzben filmezünk, ehhez van két RCF S-8028. Ezek után az egyik legjobb rendszer ez a JBL 4641-es szoba, teljesen jól megférnek ketten ilyen kis helyen, az erősítők alsó LED-je épp, hogy felvillan, és már érzed is. Ami viszont nagyon rossz, az a házimozis vonal: a legnagyobb nevek, amiket hallottam, a Paradigm Signature Sub 25 (párban), SVS SB16 Ultra, és a Velodyne SPL-1200 Ultra (szintén párban). Eszméletlen szenvedés volt belőlük vállalható hangot kicsalni, csak a Velodyne volt barát abban, hogy ne lehessen hallani, csak érezni. Az SVS egy vadállat, annyira szék még nem remegett alattam, de a fejfájás-faktora sem alacsony, olyan szinten a hallhatóság felé van hangolva, és egy pro subhoz képest rendkívül lassú. A Paradigm csak úgy volt. Tök jó, hogy az erejétől már kvázi fúj körülöttem a szél, de impulzusa a legkevésbé sincs.

    A reflexnek ezekhez semmi köze, ahogy annak sem, hogy van-e vagy nincs. Az impulzus csúcsaihoz képest egy minimális ellentétes irányú, de nagyon lassan lecsengő csúcsot csap hozzá, de ez nem feltétlenül jelent rosszat, csak azt, hogy hajlamos a hangolási pontja környékén csúnyán torzítani, de az extra hangnyomás és kiterjesztett mélytartomány mellé azokon a helyeken, ahová szánják, ez szükséges kompromisszum, és egy minőségi reflexes darabnál mindez minimális. Azt se felejtsük el, hogy frekvenciától függően adott teljesítmény alatt a reflexes ládák kvázi zártként viselkednek, és ez a teljesítmény nem kevés. A doboz méretei az itt produkált értékeket tolja el valamelyik irányba.

    A harmadik faktor egy sub hangjában valóban a szoba, de a szoba lecsengésének kiszűrését az emberi agy nagyon jól kompenzálja. Fejhallgatóra szánt zenekeverésekben simán megúsznak akár 3-5 másodperces(!) zengetéseket, olyan szinten ehhez fejlődött ki a hallásunk. Éppen ezért mérésnél tisztán a spektrummal foglalkozunk suboknál, akkor is, ha az EQ-val a lecsengés nő. Természetesen más hangszórókkal nem ez a helyzet, mert ott a szoba zengése az irányérzetet drasztikusan tönkreteszi, de ilyenünk a mélytartományban eleve nincs.

    (#162205) ctrlaltdel13: Az "alaphelyzetbe álláshoz" nem hagyatkozunk fizikai hatásokra, ez az erősítőre van hárítva, úgy hívják, hogy csillapítási faktor. Viszont olyan magas számokat produkálnak a mai erősítők (500-tól indulunk, a házimozi kb. 1000-nél áll meg, egy jobb pro darab 2000 fölé is megy), hogy csak a legjobb subokon jön elő tranziens válaszra mért hatásként. A potenciál szinte kizárólag a driverben van, és olyan erős mágneses térrel dolgozunk, hogy ahhoz képest a közeg nyomása megközelítőleg semmi. Pontosan ugyanilyen hatékonyan működnének víz alatt is, ha vízállóak lennének, ugyanezeket mérnénk.

    (#162216) Tamoo: A hangszóró lecsengése és a szoba lecsengése két külön dolog, nincs közük egymáshoz, és teljesen másban nyilvánul meg a hangban. Egy hosszan zengő szoba szólhat jól, néha cél is (például hangversenytermekben, a MüPában még állítható is), de egy hosszan zengő sub csak akkor, ha nem kell impulzusokkal dolgoznia. Mélyebb vonós hangszerek például ugyanúgy szólhatnak lassú subokon jól.

  • Tamoo

    nagyúr

    válasz alphamooncam #162202 üzenetére

    Én most nem is a zárt vs reflex-re reflektáltam. Ugyanazon a helyen két különböző minőségű hangszóróból a "gyorsabbnak" lényegesen kisebb lehet az utózengési ideje. Ez nem így van?

    Ezt kérted még múltkor? :)

Új hozzászólás Aktív témák