Új hozzászólás Aktív témák
-
DigitXT
félisten
válasz yodamester10 #16409 üzenetére
Azért egy fotót lőhetnél a töltő címkéjéről, kíváncsi vagyok...
-
DigitXT
félisten
válasz Thunderzolee #16425 üzenetére
Két motoros roller általában nem szokott 25 km/h-ban korlátozva lenni.
Nem sok értelme lenne amúgy, azon kívül, hogy jobban gyorsul, meg az
emelkedőn is megy 25-tel, szoftveres korláttal. Azt is figyelembe kell itt
venni, hogy két motor nagyobb áramot tud berántani gyorsításkor, ezért
nem csak a kapacitás lehet probléma, hanem az akku terhelhetősége...Egy 550Wh akku csak pálcikában nagy, de nem akkora durranás: csakis
azért tud a G30 akkora hatótávolságot, mert mind a végsebesség, mind
a gyorsulás eléggé korlátozott. Ha kijönne gyárilag 2 motoros verzióban
"ugyanez" (ahol a plusz motor is lenne extra 2-3 kg ill. 2 vezérlőnek kéne
helyet találni a vázban), hamar elfogyna az akku. A pici akku, nagy áram
kombó az álmoskönyv szerint sem jelent semmi jót. Feszültségesés, és
az ezzel járó problémák pl. idő előtti kikapcsolás, túlmelegedés stb.Ui: építettem én két motoros pálcikát, de aki utánam megpróbálta plusz
akku nélkül, csúnyán megszívta. Nem "csak" a hatótávolság feleződik...
Ha pedig kihasználod, hogy erősebb, gyorsabb, még gyorsabban merül!Ha meg nem használod ki, akkor minek bele két motor: nehezebb a vas.
Szóval az az akku, ami egy motorral kiváló, két motorral jellemzően sz.r.
Ha meg raksz bele kétszer akkora akkut, az még nehezebb, és nagyobb:
mondhatni a roller elveszíti pálcika jellegét. (Nem baj, de más kávéház.) -
DigitXT
félisten
válasz yodamester10 #16434 üzenetére
Na, ezért kérdeztem, mert erre rá van írva, hogy 54.6V. Szerintem az az
55.2V vagy mérési hiba, vagy túltölti az akkut, +5% kapacitás miatt, ám
ezzel lecsökkentve az élettartamát. Nem mintha más töltő esetén nem
láttam volna már ilyet (Kugoo S1 is 42.2-re töltött jellemzően). De olyat
is láttam, ahol eleve, specifikáció szerint is alacsonyabb volt a végfesz,
aminek eredménye némi hatótávolság csökkenés, de hosszú távon ezt
több töltési ciklussal hálálja meg az akku: lassabban degradálódik.
(Pl. ez csak 66.4V, azaz 4.15V/cella a vége ami relatíve kímélő töltés...)Én is gondolkodok, hogy érdemes-e picit visszavennem 67.2V-ról, vagy
teljesen tökmindegy, mert amilyen "sokat" én megyek, sose öregszik el.
Eddig egy tesztet nyomtam csak vele. De rollerben még nem járt a dög.
Ezer oka van annak, miért nem, először is, mert nem fért be a vázba.Ui: a legelső rollerem töltője 42.4-ig is elengedte. Nem mértem ki, hogy
valójában mennyi, de egy nap után meg is halt az egész, aztán lett gari.
(Értelemszerűen: visszaosztva a cellák számával az is már átlag 4.24V
ami még határeset... semmi nem garantálja, hogy tökéletes a balance.)[ Szerkesztve ]
-
DigitXT
félisten
válasz Thunderzolee #16449 üzenetére
Kontextus nélkül nehéz kitalálni, mire gondolt a költő...
-
DigitXT
félisten
válasz Thunderzolee #16453 üzenetére
Nem tudom mi lehet, mert olyan kevés. Max. vmi olyan, hogy egy mini
akkuval szerelt rollert ne tölts 5A töltővel, mert még rád gyújtja a garázst...
(Nagyobb akkunál viszont egy átlagos 2A töltő akár 18 órát is szöttyögne.)Mondjuk egy tényleg nagyon pici 5Ah akkunak sem szabadna kigyulladnia
1C töltéstől: azaz 1 órán belül felszaladna 4.2V-ig csak kérdés, hogy utána
meddig tart a CV szakasz, de persze attól ez már gyorstöltés kategóriája...
(Nem véletlen szoktak inkább 0.25C körüli töltőket adni gyárilag. Kibírható,
ha 4-5 óra a teljes töltés, cserébe kevésbé melegszik, biztonságosabb...)Szerk: én az 54.6V 7A töltőmből rittyentettem egy 63V 6A töltőt, mert még
az volt tervben, hogy 15s10p akku lesz a 150 db 40T cellából. De aztán ezt
újra gondoltam, és 16s9p mellett döntöttem, tekerhettem odébb a töltőt.
Szerencsére ezekben a nagy kínai töltőkben simán átállítható minden is.Ui: azóta is az a bizonyos nóta jár a fejemben...
[ Szerkesztve ]
-
DigitXT
félisten
válasz Reggie0 #16457 üzenetére
De miért kéne akármeddig növelni? A balance-olásnak nem feltétele,
hogy csak a töltés ideje alatt dolgozhat: bármikor tudja csinálni.Meg aztán jól megépített akkuknál (nem állítom, hogy az enyém az!),
ez nem is akkora probléma: én ha ilyen ezredvoltokat látok, örülök.
Szerk: a kép a kisütés teszt közepén készült nagyjából 10 óra után...
(Nyilván ha nagyobb terhelést kap majd jobban kijön, hogy mennyire
is sikerült jól az akku: 10x0.2 mm-es tiszta nikkel szalag, külön öröm
volt azt meghegeszteni, folyton lemerült a ponthegesztő táp akkuja.)[ Szerkesztve ]
-
DigitXT
félisten
válasz Reggie0 #16459 üzenetére
Ezzel tisztában vagyok... Én azt mondom, ha pár század voltot veszít,
az (nekem) nem fáj, egy mezítlábas akku eleve le sem jelenti, hogy az
egyes cellák hogy állnak, így az átlagos rollerhasználó nem csak nem
tud az egészről semmit, de nem is érdekli... Tölti a gyári töltővel, pont.
Az számít, hogy zöld-e a LED... Végfeszültséget se mér multiméterrel.
Kevesen vagyunk csak ennyire elmerülve a "részletekbe", tiszta sor.
(Az egyik Kugoo S1 kijelzőm +0.5V-ot mért. Össze is sz.rtam magam,
mikor az első reggel 43V körül mutatott... Mondom, elromlott a töltő.)Ui: amikor a cégnél limitált idő van tölteni, pont nem kritikus, hogy ott
keveset balanszol, vagy sokat: eleve jó esetben nem sokat kell. Aztán
otthon rajta lehet hagyni akármilyen lassú töltésen, és balanszolhat...
(Mondjuk egy 36Ah pakkot tényleg vicc kategória 1.8A-rel tölteni...)
Más kérdés, hogy a fene akar két töltőt tartani, ha pl. megváltoznak a
körülmények, és már nem lehet a cégnél tölteni. (Akkor fog jól jönni a
bazinagy kapacitása, hogy simán hazahoz bármikor rátöltés nélkül...) -
DigitXT
félisten
Azt le tudjátok írni, pontosan mi ez a gen1 vs. gen2 para?
Ha tényleg annyi a különbség, hogy utóbbi 3-6 km/h-val nagyobb
végsebességgel bír, akkor miért nem ér lófaszt sem az előbbi?
(Csodák nincsenek, ugyanolyan fizikai kialakítás mellett az, hogy
a végsebesség több, egyben kevesebb nyomatékot jelent, azaz a
gyorsulása, hegymászó képessége rosszabb KELL legyen. Olyan
nincs, hogy mindenben jobb, hacsak nem nagyon* más a motor.)*: mondjuk erősebb mágneseket kapott és/vagy más a vezérlője.
-
DigitXT
félisten
Akkor tisztázzuk: minden BLDC motor végsebessége lineárisan függ az akku
feszültségétől. Ez fizika. Ebből következően az a 25 km/h adott esetben nem
a motor végsebessége, de még csak nem is a rolleré, hanem egy szoftveres
korlát a vezérlőben. Pont ezt a szoftveres korlátot szokták kiütni a tuningolók.Ha már nincs benne szoftveres korlát, akkor egy lineáris fordulatszám - fesz.
görbét kell látni. Természetesen terhelés nélkül. Amikor már terhelést is kap,
ott egyéb tényezők is bejátszanak... A vezérlő korlátozza az áramfelvételt is,
és ha nagy a tempó, jelentősen megnő a légellenállás, így előfordulhat, hogy
a motor tudna többet, ám több áram kellene neki, amit a vezérlő nem enged,
vagy a BEMF akadályoz. Ha utóbbi, akkor hiába raksz nagyobb áramkorlátú
vezérlőt (vagy növeled szoftveresen*), a gyorsulása lesz jobb, a vége marad.
Ha az előbbi, azt feljebb lehet tornázni több áramot engedve (melegedni fog).Általában gyárilag jól össze szokták lőni, hogy ne legyen semmi feleslegesen
túlméretezve: költséghatékonyság, ill. a jogszabályokhoz való alkalmazkodás.Azt írod, hogy 30 km/h-t tart sokáig, feszültségtől függetlenül: ez egyértelmű
szoftveres korlát, mivel ilyet nem enged a fizika. Ha ki lenne ütve "teljesen",
jelenthetne 40 km/h fölötti végsebességet, légellenállás nélkül természetesen:
ha jól értem, erre írták, hogy 36 km/h a vége a valóságban (feltöltött akkuval).
Ahogy merül, csökkenni fog a végsebesség. Kutya kötelessége neki.*: nem minden vezérlő kínál erre lehetőséget, zárt szoftveres típusoknál csak
trükközéssel lehet kijátszani a limitet... miszerint: az árammérő ellenállást kell
mókolni, így adott áramra kevesebbet hisz a vezérlő, a korlátja később üt be:
sokkal erősebb lehet a roller, gyorsul mint állat. Mellékhatás: túlhúzod = leég. -
DigitXT
félisten
válasz Casseius #16507 üzenetére
Magyarán a lószerszámmal kapcsolatos megjegyzésed csak azoknak
szól, akik nagyobb sebességet akarnak: akinek jó a 25 km/h, mindegy.
(Sőt, a gen1 jobb, mert nyomatékosabb: ha a gen2 ugyanazt kizárólag
több árammal tudja elérni, azt jelenti, hogy hamarabb fog merülni is...) -
DigitXT
félisten
válasz Casseius #16525 üzenetére
Ezek amúgy teljes tévúton járnak: egy pálcika is jó, csak másra. Én is végig
jártam a tuning poklot, a végén 2700W volt a gép, és 42 km/h volt a vége...
Viszont ugyanaz a szar váz volt, ami az elején, 1-2 módosítástól eltekintve,
magyarán ugyanúgy széttört, mint gyárilag, csak jóval nagyobb tempónál...Nem véletlen van ezekben az a 25 km/h korlát, ezeket ha vki 40 körül kezdi
hajtani, "magára vessen": te 72V akkut álmodsz az M365-be, szerintem egy
kurvanagy esés lesz a vége, de ne legyen igazam, rosszindulat nélkül írom!
(72V akkuval szerintem bőven 60 km/h fölött tudnál menni. Életveszélyes.)Ui: csak abba gondolj bele, hogy akkora sebességről meg kéne tudni állni...
(Ez amúgy az SMKP tuning rákfenéje is, hogy odáig eljut, hogy felfúrja meg
áttételezi, esetleg görgőket cserél, ha robogó, de ugyanolyan szar a féke...)Jó, én pont a féket is tuningoltam, mert gyárilag ugye semmi se volt, annál
már egy dobfék is nagyon sokkal jobb, plusz ugye a dupla motorfék...
De teljesen tökmindegy, mert ha széttörik az eleje, abból repülés van sajna.
(Csak 50 km/h-nál picit nagyobb az aszfalt húzása: bőrruhát készíthetjük?)Szerk: nem bántam meg, hogy kitanultam, mi hogyan működik, mérnökileg
abszolút érdekelt, de így közlekedésre kevesebb idő maradt. Ennek extrém
verziója, hogy idén alig mentem a vassal, csak építem át folyamatosan...
(Most már ugye váz is kell a nagy akku miatt, szóval azt is hegeszteni kell.)[ Szerkesztve ]
-
DigitXT
félisten
válasz Reggie0 #16539 üzenetére
Jah, amíg el nem durran a vezérlő... Nekem az YKZ vezérlő rendes
visszatöltős motorféke tetszik, enyhe retarder hang mellett 10-15A-t
belever az akkuba. Egy pici akkunak persze sok, de átkonfigurálható.
Nagy akkunak meg meg se kottyan, felveszi. Amit én a kevés km-es,
de már 3 éves tapasztalás - szerelgetés alatt megtanultam, az, hogy
soha többet nem veszek rendes mechanikus fék nélküli rollert. Pont.
(Bár ahogy a helyzet kinéz, semmilyet nem veszek, mert ami "fasza",
az drága, ami meg sz*r, az is, csak máshogy... Ha kész lesz végre ez
a rettenet, és menni fog egy 50 km/h-s utazót jó kezelhetőséggel, én
elégedett leszek. Egy csomó rollerre mondják, hogy gyors, mint állat,
csak mondjuk 30 km/h fölött már bizonytalan, szitálásra hajlamos...
(Nekem a 40 km/h utazónál se volt semmi, 45 km/h végsebnél sem:
hogy miért építem át? Nem is tudom, kíváncsiság... 60V akku stb.)Nem hinném, hogy sokat fogok vele 50-nel menni (de ha tudja, az jó).
Szerk: Kugoo esetén a motorfék nagyon csalóka. Lágymányosi, nem
túl nagy lejtő, mégis alkalmatlan megállásra - ha nagy volt a lendület:
értelmezhetetlen a fékút... Miközben amúgy felfelé bármikor elindult.
(Mondjuk mértem is, hogy a két motor nem egyformán fékez, de épp
a minap írt rám egy kolléga, hogy az etwow motor ebben is jobb, hm.
Pedig ugye a vezérlőn múlik leginkább, hogy milyen módon fékezi.)[ Szerkesztve ]
-
DigitXT
félisten
válasz Reggie0 #16541 üzenetére
Számtalanszor égett le a Kugoo vezérlőm fékezés közben, azért.
Te nyilván jártasabb vagy a BLDC fékezési stratégiákban nálam, ezért az
neked nem lehet újdonság, hogy a Kugoo S1 nem tölt vissza, tehát sajna
a mozgási energia tisztán hővé alakul a kábelen/a vezérlőben/motorban.
Ebből az első kettő a kritikus, brutálisan tudnak melegedni... Tapasztalat.
(Cserébe a fék fog kis tempónál is. Sőt, szinte teljesen állóra tud fékezni,
a visszatöltős fék meg kis tempónál semmit se ér, nagynál fog erőset.)Szerk: igen, a bowden elszakadhat, ha téped a kart, mint egy patkófékes
BMX-en. Ellenberger félhidraulikus féknyereg esetén erre nincs szükség!
Ettől függetlenül tudjuk, hogy ami elromolhat, az el is romlik: redundáns
rendszer kell, motorfék + mechanikus fék. Ezzel kapcsolatban bánatom,
hogy a másik vezérlőn nincs motorfék, a gázt elveszi, de mást nem tesz.
Szóval oké, van 2 tárcsa, most már mindkettő félhidraulikus (HB100), de
csak a hátsó motor tud motorfékezni. Nem ideális. Használható, de na...
(Bezzeg amíg a Kugoo vezérlő hajtott elöl... volt motorfék, aztán leégett.)Szerk: pontosabban a kábelt égette össze (akkor), és ezt megírtam anno.
[ Szerkesztve ]
-
DigitXT
félisten
"Nem-e lehetne-e" a rollerekről anélkül beszélgetni, hogy meghazudtoljuk a
vitapartnerünket, személyeskedő hangnemben fogalmazva a mondandót?A kolléga berakott egy tesztet, tud 30 km-t... Hogy az nem 45, mind tudjuk.
Mindazonáltal közismert, hogy a gyári adat hikomatos tempóban értendő,
pehelysúlyú pilótával. Szóval az, hogy a gyakorlatban 30 = 45, az normális.Kugoo S1 az eleje? Igen. De nem elöl hajt, talán kevesebb terhelést kap az
az első villa, hátul meg már inkább Techlife X5 a dobfékes kerék + 200x60
általam többször dicsért "Raptor" gumival, magyarán ez menetkomfortban
stabilitásban garantáltan sokkal jobb egy virsli gumis gyári Kugoo S1-nél...
(És mivel a kolléga mindkettőt próbálta pontosan ugyanezt írta róluk.)A 48V 600W motortól nem kell hanyattesni, lehetne ráírva 36V 450W is, itt
az áramfelvétel számít, ez ugyanaz a kutyaközönséges kínai "tucatmotor".
Hogy a vezérlése milyen, az más kérdés, lehet, hogy csúcsban kW fölött is
tud (abszolút nem ördögtől való), emiatt valóban mehet elég dinamikusan.
Na persze köze nem lesz egy dupla motoros pálcikához, az is tény.yodamester10: úriember biztosra nem fogad... A kollégának, akivel éppen
ki szeretnél állni párbajra, nem egy gyári Xiaomi rollere van. Pontosabb az
a megfogalmazás, hogy egy Xiaomi vázra ráépített egy erős tuning rollert.Az akku sem fog lemerülni benne, mert kb. 2x akkora, mint a gyári. Ebben
a versenyben nem nyerhetsz: neki vagy 3x annyi pénzbe van a gépe, s HA
annak a pénznek a nagy része teljesítmény tuningra lett locsolva... Simán
el tudom képzelni, hogy megcsapná a tavalyi 6.51 mp-es 0-40-emet is. És
ahhoz 4000W kellett csúcsban nem ilyen vacak 1200W: az haladásra elég.Aki ennyire teljesítmény mániás, vegyen egy Dragy-t, aztán hajrá: akinek a
bizonyításához szüksége van rá, Budapesten kölcsön is tudom adni.
(Engem ez megint csak mérnökileg érdekelt, és hogy nagyjából el tudjam
helyezni, hogy amit építettem, mit tudhat drágább, gyári vasakhoz képest:
vannak erre ilyen teszt oldalak, akik tényleg mérik, hogy mi mennyi miért.)[ Szerkesztve ]
-
DigitXT
félisten
válasz Casseius #16601 üzenetére
Ha kész a vas, összefutunk, aztán mérhetünk. Valóban megmondja a tutit, csak
arra kell figyelni, hogy legyen normális GPS jel. (Nem mindenhol van a városban:
egyszer poénból meg akartam mérni a Bird gyorsulását, s pont szar volt a vétel.)[ Szerkesztve ]
-
DigitXT
félisten
válasz Reggie0 #16610 üzenetére
Biztos, csak ott viszonylag nehéz találni elég hosszú sík szakaszt.
(Ha meg dimbes-dombos a történet, az meghamisítja a mérést.
Nem kell nagy vmire gondolni. Kb. bármi, ami 1% fölött van, akkor
is, ha szinte csak mérési hiba már invalid eredménynek számít.)
Ui: mondjuk adott szakaszon (visszafelé) én is azon elmélkedtem
az áram változást látva, hogy talán picit emelkedhet arrafelé. -
DigitXT
félisten
válasz Grafiqs #16632 üzenetére
A 21700 fajlagos kapacitása nagyobb, és általában cellánként sokkal
nagyobb áramot tud leadni, túlmelegedés nélkül. Magyarán elegendő
kevesebb párhuzamos cella, erősebb, tartósabb akku építhető belőle.
A hátránya, hogy drágább, és ugyanolyan konfiguráció esetén kicsivel
több helyet igényel. Viszont a konfigurációval rugalmasabb* "variálni".
Szerk: természetesen ha nem fér be adott helyre, akkor ez nem opció:
bizonyos pálcika rollerekbe max. 65 mm magas cellák férnek és kész.
Más kérdés, ha meg tudod vhogy növelni a helyet: belepasszírozod.*: pl. 50A cél terhelés, oda kellhet 5p konfig 18650-ből. Viszont a 40T
elbírná akár 2p-ben is. De nem kell kimaxolni, a kapacitás is számít...
Hiszen 8 Ah elég necces lenne, egy közel 2000W-ot tudó roller alá.
(Másrészt, ha nagyon nagy árammal terheled, nagyon melegedni fog:
papíron 35A-t tud, de teszten 30A-nál a hőmérséklet miatt kell leállni,
és ez egy cella magában, pakkban sokkal rosszabb lenne a helyzet...)gergo5991: biztos nincs ilyen általános szabály. Az, hogy hány töltést
bír komolyabb kapacitás vesztés nélkül erősen függ a használattól.Ui: létezik kevésbé terhelhető, cserébe nagyobb kapacitású 21700 is...
(A Tesla akkuk pl. 5000 mAh-sak, de nem szeretik a túl sok ampert.)[ Szerkesztve ]
-
DigitXT
félisten
Akkor a kijelződ halott. Vagy egyik sem (mondjuk kábel kontakt hiba).
Ha villog a kijelző, nem kap jelet a vezérlőből, így nincs hibakód, ezért is
írtam, hogy ECU hiba lesz, de ha annak a cseréje sem segített, akkor...A motornak ziher, hogy nincs semmi baja, nemigen szokott az elromlani.
Ha meg mégis, hibakódnak kellene jönni a kijelzőre. De a sebességmérő
villogása továbbra is jelzi, hogy nincs kommunikáció, nem fog se hajtani,
se hibakódot dobni. (Ha széthúzod a motor kábelét az is hibakódot dob.)phoenix1989: áram. Sok áram. Abból lesz sok nyomaték és jó gyorsulás.
(Más kérdés, hogy abból lesz leégett vezérlő, motorkábel, és motor is.)[ Szerkesztve ]
-
DigitXT
félisten
válasz phoenix1989 #16640 üzenetére
Vagy veszel bele még egy motort. Bár abba az első villába: inkább ne!
(Két motorral jelentősen megnő a gyorsulás, sokkal inkább, mint 1 db,
de szénnéhúzottal. Ráadásul úgy a melegedés se lenne probléma, uis
a motorok magunkban kisebb terhelést kapnának, mint gyárilag.)Szerk: hátránya az extra súly, az esetlegesen széttörő első villa, és az
akkut sem árt megduplázni, ha biztosra akarsz menni. Szóval pénz is.[ Szerkesztve ]
-
DigitXT
félisten
válasz Peaceliker #16659 üzenetére
FID-nek volt erről egy videója, tetszetős, de eléggé szopóroller: [link]
A magam részéről pár éve láttam egy értékelő videót, és elég rossz
véleménye volt az embernek róla: csörög-zörög, nem rugózik túl jól.
(Ha megtalálom, belinkelem, de nem ígérek semmit. YT-on volt...)Szerk: de persze ezek nem saját tapasztalatok, videóban meg azért
mindig ott van, hogy őszinte a mosoly, vagy sem? Emlékeim szerint
egy Kugoo S1-es kolléga ilyet rakott a gépbe, miután a gyári "kidőlt",
bár végül nem számolt be róla, hogy bevált-e. (Remélem nem azért,
mert újból összetörte magát valamelyik alkatrész törése miatt...)[ Szerkesztve ]
-
DigitXT
félisten
válasz Casseius #16711 üzenetére
Ferrofluidból milyen, honnan? Volt hőmérsékletben mérhető haszna?
Kicsi 40T akkura kemény az a 200K, de ha azt nézzük, hogy az olcsó
ponthegesztő nem vitte a 0.2-es nikkelt, így végül kellett vennem egy
komolyabbat, hajamra kenhetem a 60V 36Ah akku 150K-s anyagárát.Ui: mikró trafós kollégának adtam mintadarabot, mert nagyon biztos
volt benne, hogy pár ms beállítással hegeszti... letörtem a szarvát.[ Szerkesztve ]
-
DigitXT
félisten
válasz Eldenisa #16724 üzenetére
Simán le tudod szabályozni, menüben ugye százalékosan változtatható
a maximális kivezérlés... Ha akarsz 40 fölött menni, 3-as, 100%, ha meg
takarékoskodni akarsz 2-esre lősz ilyen 80% körülit, és akkor annyi lesz.(Annyi, hogy a taposóba csak 13s2p akku fér, az is csak méhsejtrácsos
távtartókkal: tudok egy embert, aki pár hónapja felvásárolt 3 ilyen akkut
gondolom nem saját célra. Onnan tudom, hogy nálam épültek mind...
Ill. eladtam a 40T cellás 13s6p akkumat. Csak ugye nem fér S1 a vázba,
így az alá is kellene picit nagyobb vázat kreálni, aztán kigurul a világból.)Peaceliker: a dual motor magában nem sokat ad a végsebességhez.
(Mindenki azon pörgött, pedig síkon ugyanúgy 28 km/h marad a vége...)
Az igazából arra jó, hogy emelkedőn is hasít és meg is lehet vele állni.
Egyetlen gyári akkura viszont nem jó ötlet rárakni két vezérlőt, mert az a
2x11A elég gyorsan térdre kényszeríti. (A dobfékes motor egyetlen baja,
hogy sokkal szélesebb, mint a gyári. Saját villát kell hozzá rittyenteni.)Szerk: a videó elején szinte végig lejtőn megyek, azért megy 30-32-t is...
Igazából azon is múlik, melyik gumi van rajta. A Pro kisebb átmérőjű.[ Szerkesztve ]
-
DigitXT
félisten
válasz Peaceliker #16732 üzenetére
Én 15K-ért szórtam ki a 6Ah gyári akkukat. Azért az annyira nem drága.
Építeni se veszélyes ilyen kicsiket, a cella költségük minimális (500 Ft/db
ha sikerült jó áron venni). Legutóbb nekem sikerült. Csak minden másból
fogytam ki, pl. BMS, ezért sem épült belőle 13s5p akku megrendelésre.Amúgy az ilyen eBike dobozokban látok fantáziát. Elvileg vízálló, simán a
kormányoszlopra lehet fogatni/nem olyan ormótlan, mint az én dobozom
anno, ill. ami most is, mivel most abban van a 13s7p akku (koppra kitölti).A dobfékes motor nélkül is el lehet lenni, ha valaki túlélt 1000 km fölött is
gyári S1-en, életveszélyesen kevés fékhatás mellett, akkor a dupla fékerő
pont sokkal biztonságosabbá teszi a dolgot, bár még mindig bejöhet egy
olyan szituáció, amikor sok az a 10 méter, bár segíthet hátsó taposófék...Ui: igen, Kugoo S1 akku 10s3p, 15x2 elrendezésben. A Pro is, csak abban
nem a leggagyibb 2000 mAh cellák vannak, hanem 2600-asok. (Samsung
35E cellákból bele lehetne tolni egy 10.5Ah pakkot, és kb. az a maximum.)(Amúgy igen, a fenti képen fent van két fékkar, de mechanikus féket egyik
sem üzemeltetett akkor, csak független elektromos féket... Ekkor már egy
eBike vezérlő hajtotta a hátsó kereket, és az tudott komolyabban fékezni.)Casseius: én az első 21700-as akkumat 800 Ft/db áron építettem.
Most ezt a nagyobbat 700 Ft/db. Szóval akkor ezért volt annyira kedvező...[ Szerkesztve ]
-
DigitXT
félisten
válasz Peaceliker #16736 üzenetére
M365 Dual projektben semmi tanácsot nem tudok adni, csak az S1.
-
DigitXT
félisten
Az anyacsavar lazaságának nincs hozzá köze, ám ettől függetlenül tök
jó, hogy kiderült, mert láttam én már olyan motort, amire nem figyeltek,
és a laza anya miatt elforgatta saját magát a villában. Ami megoldotta
a problémádat, hogy szétszedted + összeraktad: elmúlt a kontakt hiba.
(Ezek után nem kizárható, hogy a régi ECU is működne hibátlanul.) -
DigitXT
félisten
Nyak, és az első villa. Hajlamosak eltörni. Persze vélhetően inkább
nehezebb pilóta, és kevésbé óvatos használat esetén, de aggályos.
A lehajtható kormány lötyögésre hajlamos. A gázkar kényelmetlen.
Utóbbi szerencsére csak az eSegway és hasonló mutatóujjas cucc
esetén igaz, ha jól látom, az Aldo S500-on félmarkolatos van, az jó! -
DigitXT
félisten
válasz Peaceliker #16767 üzenetére
Ha tuningolnod a gépet, akkor tempót akarsz menni. Ha pedig tempó
van, akkor nagyon nagy valószínűséggel jó ötlet a full face bukó. -
DigitXT
félisten
válasz Thunderzolee #16790 üzenetére
Nono itt azért van félreértés rendesen: egy 36V-os roller is tud nagyon menni
emelkedőn. Csak adni kell neki kakaót. Adott motorteljesítmény adott (fázis)
árammal érhető el, így nem hiábavaló, ha kibírja a motor túlmelegedés nélkül.Valójában lassabb tempó esetén tök mindegy az akkufesz. Hiszen a motor is
töredék feszültséget lát. Amiért mégis számít, hogy kisebb vezérlők nemigen
mérik a fázisáramot. Csak az akkuból kivett áramra van korlát. Viszont P=U*I,
azaz a "11A" vezérlő 36V-on csak ~400W-ot tol a motorba, 48V-on ~530W-ot,
de semmi akadálya* a limit módosításával mondjuk 15A-t kivenni az akkuból.
Az meg ugye 540W. És lassabb tempó esetén még nem a BEMF limitál, tehát
ez a két konfig pontosan ugyanúgy tud menni az adott emelkedőn. Csak ha a
tempó is nagyobb, akkor fogy hamarabb el a 36V: kisebb lesz a végsebesség.*: persze csak ha az akku bírja. Egy 48V akku egyáltalán nem biztos, hogy ezt
jobban bírja, hiszen ha adott helyre kell begyömöszölni, akkor szükségképpen
kevesebb párhuzamos cella fér. Pl. 10s3p vs. 13s2p. Ami egyben azt is hozza
magával, hogy a 48V-os akku kisebb áramot tud, kisebb a csúcsteljesítményt:
elméleti max., korrekt cellákkal 30A@42V=1260W vagy 20A@54.6V = 1092W.
Gyakorlatban ennél rosszabb a helyzet, hiszen terhelésre esik a feszültség.Végső soron pedig a teljesítmény az, amitől gyorsul a roller, ill. amivel durván
tud emelkedőn hasítani: az extra feszültség a sebesség növelésére kell, hogy
tovább le tudjuk győzni a BEMF-et = még akkor is maradjon teljesítmény.De ha mellékhatásként fázis áram növekedés lesz, hamarabb ég le a vezérlő:
komolyabb aftermarket vezérlők vagy akár az alap Xiaomi is programozható
ilyen részletességgel. A tuner kockázatvállalási hajlandósága a "végső limit".
(Vagy mondjuk egy 230A, amitől már csak lefelé lehet eltérni a programban.)[ Szerkesztve ]
-
DigitXT
félisten
válasz Reggie0 #16827 üzenetére
OMG, ezt az érvet se hallottam még a legergonómikusabb gázkar ellen:
szerencsére a hüvelykujjas gyönyörűszép, nem baj, ha nem adagolható.
(Teszem hozzá, az sem valid ellenérv, hogy mínuszban lefagy a kezed...
Ahogy előttem írták, egy motoros kesztyű csodákra képes. Hja, hogy az
pont nem alkalmas ilyen mütyürök nyomkodására, az megint más.) -
DigitXT
félisten
válasz Peaceliker #16830 üzenetére
Nekem ilyen van pár éve, hibátlan, precíz. Szép-e? Nem feltétlen.
De nekem első a funkció. Amiben köröket ver egy hüvelykujjas rettenetre:
mondanom se kell, hogy vezethetetlen egy erősebb roller rossz gázkarral. -
DigitXT
félisten
válasz Peaceliker #16842 üzenetére
Pont a roller miatt örültem meg, hogy újra használhatom az állványos fúrómat:
Más kérdés, hogy sokáig tart a projekt, többek között érdeklődés hiányában.
(Nem voltam rákényszerítve*, hogy rollerezzek a sok home office mellett ugye.)Szerk: a hegesztőt is a roller miatt vettem anno: az a hátsó villa be is vált.
Meg ugye a klasszikus első villa nyak törést is elkerülhettem volna én barom...Szerk2: amúgy ha már mindenki írja, én alapvetően mérnök informatikus volnék,
az elektronika inkább csak hobbi, a fémmegmunkálás meg pláne. Viszont poén
volt saját kijelzőprogramot írni, más kérdés, hogy ha bugos, akkor kell még "pár
iteráció", mire valóban használható lesz. (Meg az optocsatoló, hogy ha lefagy a
retekbe az egész, attól ne rontsa el a vezérlést a hall szenzor megfogásával.)*: viszont amikor kitalálták, hogy heti egy napot kötelező bemenni (értelmetlen),
és az ember azzal szembesül, hogy a motorja műszakija már vagy 2 éve lejárt,
roller darabokban, kocsiba ülve meg 3000 Ft parkolási díj alatt nem ússza meg,
az azért ad némi motivációt... Nem eleget, de valamennyit feltétlenül...[ Szerkesztve ]
-
DigitXT
félisten
válasz Peaceliker #16863 üzenetére
Azért óvatosan/ésszel a mókolással. Én beraktam anno próbából egy
125 mm-es rugóstagot a gyári 100 mm-es helyett. Hát nem kellett volna:
Utcára ki se vittem, állandóan ki akart lőni a legkisebb fékezésre.
Viszont kellett az emelés, mivel addig belevert a sárhányóba a 80/65-ös
gumi, ami egy picit nagyobb volt, mint a gyári terep gumi (80/60). Végül
a két rugóstag kombinációja oldotta meg a dolgot (mm-ek számítanak).
Ja és nem csak rugó utak, hanem az erőssége is, hatványozottan...A kombó először szar volt, gyenge volt a rugó, max. előfeszítésen is, így
a másik rugót kellett végül belerakni, úgy lett jó. Most előre bekerült egy
olajos villa (nulla állíthatóságú, de legalább van benne csillapítás), ezzel
az eleje magasabb lehet, a hátsó traktus meg ugye átépítés alatt van.
Célszerű lenne úgy kialakítani, hogy egy sima, 125-ös légrugót fogadjon.Szerk: a tengelytáv is meg fog nőni vagy 15 centit, ami a fordulékonyság
ellensége, cserébe az egyenes futás talán még jobb lesz: eddig is jó volt.
(A kormány se szitált 45-nél se: remélem megtartja ezt a jó szokását is.)[ Szerkesztve ]
-
DigitXT
félisten
válasz Peaceliker #16881 üzenetére
Nem az a baj, ha egy roller képes nagy sebességre, hanem ha valaki
csak a nyélgáz állást ismeri rajta, 50 fölött repeszt a szűk bicikliúton
akkor is, mikor konkrét tábla + felfestés hívja fel a figyelmet, hogy itt
óvatosan, mivel beláthatatlan kanyar következik: fékkészenlét sincs,
maximum elveszi a gázt, levágja a kanyart. Perszehogy jönnek, csak
a tempó miatt elveszíti a kontrollt és zakózik. Instant karma, s óriási
szerencse, hogy nem verte telibe a szembejövőt. Viszont semmit se
tanul belőle, ugyanúgy folytatja az esés után... majdnem elgázol egy
gyalogost a következő (szintén beláthatatlan bár itt nem kitáblázott)
jobbosban... Ebbe az egy perces klipbe ennyi fér... de rossz nézni az
egész útját hazafelé. Kommentek alapján már visszafogta magát.
Annyiban hihető is, hogy ebbe a vezetési stílusba kódolva volt, hogy
nem sokáig tud írni: kórház, vagy hullazsák, vagy börtön lesz a vége. -
DigitXT
félisten
Ez sajnos fordítva is megvan, amikor is az autóvezető elvtárs megtévesztő
sebességet használ, megállásra kényszerítve az elsőbbséggel rendelkezőt.
Minap majdnem csattantam egy ilyen miatt, mert a macisajt az smafu. Bár
végül megállt, szóval akár még neki is állhatott feljebb. Ahogy ma este épp
az Auchan parkolóban. Tolom a kocsit, benézek balra, tiszta. A távolabbi
sávban valaki a látóhatár szélén... Erre kiderül, hogy fénnyel érkezik, szóval
megállok, igaz, van neki egy fekvőrendőr, legalább megnézem a műsort.De nem, besatuz, mondom, akkor megyek... Rohadtul nem akart átengedni,
de ha már annyira lelassult, kénytelen volt... Csóváltam a fejem, hogy waze,
ekkora tempót egy parkolóban öcsém... Erre nem beugat még, mögöttem?
Nem hallottam, mit mondott, de mindegy. Szökkenő Szarvas volt a k. anyja.Van akinek a kezébe semmilyen jármű nem való, mert úgy megy, mint az a
rolleres barom, aki szerencsére csak magát törte össze. De kétszáz másik
esetben is kinyírhatott volna valakit. (Persze a kamera megtévesztő, mivel
a kék pólós muki kb. nem is látszik, de már csönget: csönget... fék minek?)Ui: félreértés ne essék, a KRESZ-ben benne van az is, hogy ha előre látható
a baj, mindent meg kell tenni az elkerülésére... a dudálás az kevés ilyenkor.
(Az előttem lévő besz.rt, én nyikkanó kerékkel álltam meg, s mögöttem lett
volna a műsor, mert ők már nem tudhatták, hogy vészfékezés következik...
Szó se róla, megoldottuk, csak ilyenkor elbeszélgetnék a száguldozóval.) -
DigitXT
félisten
De szerintem az már egy szint, hogy elnézést kér... Belátta, hogy hibázott:
ez az első lépés azon az úton, hogy legközelebb ne kövesse ugyanezt el...
Emberek vagyunk nem gondolunk mindenre, hibázunk. Tanulni kell belőle.Szerintem senki nem akar odáig jutni, hogy megöljön valakit... Nekem az
ilyen kapualjas történet még nagyon az elején volt, Lime-mal. Kitértem...
(Valószínűleg segített a motoros reflex.) Ezekután saját vassal folyamat
figyelve a kapualjakra: minél messzebb, annál jobb. Csak hát ebből lett a
baj, mert azt hittem jó vagyok, üres széles járda, uccu neki 24 km/h elfér.
Kapualjak balra. Figyelek... Erre nem jobbról lépett elém a pincér? Utólag
láttam a felvételt, amikor átment a jobb oldalra, még marha messze volt:
pakolászta a poharakat fekete pólóban az árnyékban. Abszolút nem volt
feltűnő, és végig háttal volt nekem, majd hirtelen elindul a tálcával... Arra
emlékszem, hogy nyomtam a fékre, de érdemi lassulás nélkül löktem fel.
Hihetetlen mázli, hogy egyikünknek sem lett komolyabb baja. De nagyon
necces volt: azóta járdán 25 felejtő, mechanikus fék nélküli roller kizárva
és ha már van, akkor fék készenlét, ahogy motoron is. Nagyon hasonló a
két közlekedési forma, és aláírom, hogy egy tuning roller már beleférhet*
akár az SMKP szabályokba is... HA ésszel tudnák az emberek használni,
nem kellene letiltani őket a kerékpár utakról (a járdákról inkább), viszont
az ilyen videókat látva (nem magyar, de elrettentő példa), érthető a tiltás.*: azért a kerékmérete mindegyiknek nevetségesen kicsi, azt a legkisebb
SMKP is körberöhögi, miközben azokkal is necces kátyús utakon: ez van.Ui: belefutottam egy tök vicces járgányba, csak kár, hogy életveszélyes...
(Forgalomban nem látszik, mert a földön ülsz. Az első kerék meg kapar.)[ Szerkesztve ]
-
DigitXT
félisten
válasz bajnokpityu #16913 üzenetére
Ha arra gondolsz, hogy erősödik-e a "bejáratás" után, szerintem nem.
Ha több kraft kell, akkor bizony tuningolni kell rajta (áramot a motornak).Szerk: mázsás ember alá hegymenet célra csakis két motoros cuccot.
Nem azért, mert (tuning után) nem megy fel, hanem mert simán leéghet,
ha egyetlen motor / vezérlő erőlködik: sajna ez ilyen, ha teljesítmény kell.
A fenti ábra 4-5%-os emelkedőn való teszt, semmi extra: 10% problémás.[ Szerkesztve ]
-
DigitXT
félisten
válasz Thunderzolee #16943 üzenetére
Ami opciót a PayPal mindig visszaállít alapra, mert valamiből élni kell.
Magyarán minden egyes vásárláskor egyesével be kell lépni és átállítani,
ha nem teszed, akkor az +5% bukó, amit a PayPal barátilag zsebretesz. -
DigitXT
félisten
válasz bajnokpityu #16945 üzenetére
nincs olyan, hogy egyik 350Wos sokkal jobb, mint a másik
Hogy a viharba ne lenne? A 350W az csak névleges teljesítmény. Minden más a vezérlőn múlik... jellemzően 2-3x-os túlhajtást (rövid ideig) simán elviselnek mind. A gyártó a 350W matricával azt garantálja, hogy 350W folyamatos teljesítményt úgy tud leadni a motorja, hogy nem melegszik a kritikus hőmérséklet fölé.Szóval a vezérlő beállításain múlik, így ugye a firmware varázslókon, hogy mennyi lesz a csúcsteljesítmény: ha mondjuk ~900W-ból gazdálkodik az egyik motor az jóval nagyobb sebességet fog tudni elérni az emelkedőn, mint ha csak ~400W-ból.
Egy saját példa: Kugoo S1 350W-os motorral, ám 15A vezérlővel jött ki eredetileg, azaz csúcsteljesítményben 42*15=630W-ot is le tudott adni, de természetesen a merülés függvényében egyre kevesebbet. És hát a feszültség is beszakad rögtön, így ez csak elméleti csúcs... Később 11A-re csökkent a gyári max. viszont mikor árammérő ellenállás cserével kitoltam 20A-re majd 30A-re mindjárt ment az 1000W
És ez még mindig ugyanaz a motor. Le lehet égetni? Hogyne, nagy tuningnál... De kis húzást elvisel? Igen, főleg, ha nem folyamat emelkedőn nyekteted. Hogy a vezérlő korlátját mire állítják a gyártók, miközben a motor matricája 350W, kérdés, de azt most megmondom, hogy nem pontosan 350W-ra. Nem is akkuméret függő. (Annyiban persze az, hogy egy kisebb akku nagyobb feszültségeséssel válaszol ugyanakkora terhelő áramra: fizikailag nem tud ugyanakkora csúcsteljesítményt leadni, viszont általában a vezérlő korlátjai messze az akku képességei alatt maradnak. Egyszerűen azért, mert a túlterhelt akku nagyon melegszik, és senki nem akarja, hogy kigyulladjon a versenytechnika. Ott is van kritikus hőmérséklet... Nem mellékesen jobb BMS-ek erre is figyelnek, így a hővédelem is letilthat, ha időben észreveszi, hogy mi a helyzet. De jó esetben nem kell beavatkoznia...)
-
DigitXT
félisten
válasz Thunderzolee #16950 üzenetére
A motorok jellemzően ugyanazok a kínai tucat szarok, ezt el kell fogadni: csak
a vezérlőn múlik minden, meg persze nagyobb teljesítmény esetén, hogy van-e
alatta akku, ami azt kiszolgálja. Xiaomi "hekkerek" (és itt nem extrém tuningról
beszélek, csak ilyen light) lazán hajtják 900W-os csúccsal ezeket a motorokat:
nem számolnak be tömeges leégésről. (Hosszú emelkedőn persze lehet gond.)De amúgy most gyorsan ellent is mondok magamnak... mert egy kolléga azzal
talált meg a minap, hogy a fizikai méreteiben tök ugyanolyan, csak épp e-twow
márkajelzésű motor mennyivel jobb a Kugoo-nál. Erre talán lehet a magyarázat,
hogy nem feltétlen ugyanolyan erősségű mágneseket használnak. (Ha a Kugoo
mindenek felett az olcsóságra gyúr, gyengébb mágnesekkel biztos tud faragni a
költségeken, viszont így nyomatékot veszít mind gyorsításnál, mint fékezésnél.)Több árammal kompenzálható a gyengébb mágnes, de annak persze ára van...
(Motor / vezérlő extra melegedés, nagyobb fogyasztás, csökkent hatótávolság.)A másik meg, ha szénné van tuningolva a motor, és annyira melegen járatjuk, a
vége az, hogy a mágnesek elgyengülnek, tehát lehet, hogy ez a bizonyos teszt
a használt Kugoo motorral, és a használt e-twow motorral nem volt teljesen fair!Új állapotában lehet csak egzakt összehasonlításokat csinálni. És csinálnak is.
Csak egy pár eredmény, hegymenetről, amiből érzékelhetőek már különbségek:
Segway Ninebot ES2: 36.9 mp (bődületesen szar átlagsebesség/"vánszorgás")
Xiaomi Mi M365: 20.8 mp (közel fele idő alatt felküzdi magát, 10 km/h átlaggal)
Ezeknél a teszteknél tudni kell, hogy álló helyzetből indulnak neki 60 méternek,
tehát nem arról van szó, hogy az M365 végig 10 km/h-val kúszik felfelé.
Segway Ninebot Max: 16 mp (átlagban csak 13.5 km/h, csúcsban nyilván több)
Xiaomi M365 Pro: 15.6 mp (ezzel gyakorlatilag pariban van a G30-cal a teszten)Végül kb. ugyanitt tanyázik a Zero 8 is stb., azaz belátható, hogy valahol ennyit
tudhat egy egymotoros pálcika. Ami nincs szénné tuningolva, hanem full gyári...Érdemi továbblépés a dupla motoros rollerek világa, azok "megfelezik" a felfutás
idejét (Zero 8X: 9.4 mp): ha hosszabb lenne a tesztkör valóban fele lenne az idő.
Lásd az én 500 méteres tesztem, igaz csak 5% emelkedővel. De a dupla motor
NAGYON sokat számított. Még úgy is, hogy a végsebességet az akku limitálta:
ugyanott 36V -> 48V váltással jóval nagyobb tempó hozható ki adott motorokból. -
DigitXT
félisten
válasz Peaceliker #16994 üzenetére
A BMS sosem veszi el a gázt. Az lekapcsolja az akkut, ha úgy gondolja.
Esetedben ha jól tudom az a 13s valójában 10s + 3s két külön BMS-sel.
Ami el tudja venni a gázt lemerülő akku esetén, az a vezérlő maga. -
DigitXT
félisten
válasz Peaceliker #17002 üzenetére
Azért egy 3s4p akku nem akkora tudomány, mit sikerült rontani a kinek?
-
DigitXT
félisten
Csak ugye nem mindegy, hogy milyen az az 500W? Osztrákoknál 600W,
de nem a névleges, hanem a maximális: ha a roller a mérőpadon túllépi,
akkor bukó van. És azért a 600W sem olyan eszeveszett teljesítmény. -
DigitXT
félisten
Legegyszerűbb félhidraulikus nyeregre váltani... Maradhat a bowden, mégse
egy féloldalas mechanikus mozgatás a vége, hanem hidraulikus, két oldalas.
A tárcsának is jobb (nem görbül), a fékhatás is jobb. És nem is kell állítgatni.Nyilván ha borulás van, sérülhet az is (ha elszakad a bowden, itt se lesz fék).
Meg persze újabb hiba faktor, ha sérül a nyereg és elfolyik a fékolaj, az pech.
Új hozzászólás Aktív témák
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest