Új hozzászólás Aktív témák

  • Freddy76

    addikt

    válasz Tulku #16748 üzenetére

    Nemám. A hazai jog abszolút a fogyasztó pártján áll, csak éppen a kereskedők ezt sokszor azért nem tudják, mert nem akarják tudni, vagy úgy vannak vele, hogy az átlag fogyasztó tudomásul veszi, amit mondanak neki... De gondolj bele: az mégsem járja, hogy a kereskedő hónapokig ül egy drága eszközön, jótállási idő alatt, te pedig ezt köteles vagy lenyelni...

    A polgári törvénykönyv alapján kérhetsz javítást vagy cserét, a cserét a kereskedő megtagadhatja, ha ez neki aránytalan költséggel járna. Ilyenkor nyilvánvaló, hogy a javítás az elsődleges, amit kérhetsz. A javításnál ugyanakkor két lényeges kötelezettsége van:
    1. megfelelő időn belül kell elvégezni;
    2. a jogosultnak a kijavítás jelentős kényelmetlenséget nem okozhat.

    Mindkettő elég gumikategória, de véleményem szerint itt több szempontot figyelembe kell venni:
    1. Nagyobb értékű műszaki cikkről van szó, amelyre kötelező a jótállás;
    2. Olyan alkatrészről beszélünk, amelynek az elvárt élettartama sokszorosa az eddig eltelt időnek;
    3. Ha jól értelmezem, jegyzőkönyvet vettek fel átvételkor (ez kötelező), amelyen jelezték, hogy kijavítást vállalnak 30 napon belül, tehát van egy vállalásuk;
    4. Nem tudnak konkrét időtartamot vállalni, vagyis bizonytalan, hogy mennyi idő múlva jutsz a gépedhez.

    Mindezek alapján véleményem szerint bőven megáll, hogy nem tudja megfelelő időn belül elvégezni (a több hónap egy csatahajónál talán megfelelő, de egy fényképezőgépnél nem, ráadásul még időt sem tudnak), és ez neked kényelmetlenséget okoz. Ilyenkor kérhetsz a kijavítás helyett cserét, ha ezt nem tudja megtenni, elállhatsz a szerződéstől: ilyenkor a pénzt vissza kell adni (nem kupont, utalványt, levásárlást, hanem a pénzt, amit fizettél).

    Békésen ez nem fog menni, ha lenyeled, akkor lenyeled; a fogyasztók 99 %-a ezt csinálja, és magában puffog, ezért olyan bátrak a kereskedők. De ha elkéred a vásárlók könyvét, és a fogyasztóvédelmi hatósághoz fordulsz, akkor nagy valószínűséggel nyert ügyed van. Olyannyira, hogy sokszor elég elkérni a vásárlók könyvét, de már nem is adják oda, hanem inkább meghátrálnak, és megoldják a problémát. Én most így javíttattam az autómon egy több százezres hibát (másik topikban leírtam), elég volt kicsit fenyegetőzni.

    Persze ha nem akarsz vásárlók könyvét elkérni, akkor nehéz lesz :). Amúgy ha gondolod, nézd meg a wzt az oldalt, esetleg hívd fel őket.

    És ne feledd: a magyar tárgyalótermekben vannak nyertes helyzetek, ilyen az anyáé a férjjel szemben, a munkavállalóé a munkáltatóval szemben, vagy a fogyasztóé a kereskedővel szemben. Te most fogyasztó vagy, a jog alapesetben téged véd.

    Persze ha nem cégnévre vetted a gépet, ekkor ugyanis kissé nehezebb a helyzet... Amit írtam akkor is igaz, de max. bíróságra mehetsz, a hatóság nem fog segíteni.

    "Uram, Ön részeg." "Hölgyem, Ön pedig csúnya. De én holnapra józan leszek."

Új hozzászólás Aktív témák