Új hozzászólás Aktív témák

  • Xantomas

    őstag

    válasz rob210 #84659 üzenetére

    Na jó, azért a helyzet sem mindegy, mikor megy a start stop, mikor állítja le a vezérlő a motort.
    Tulaj szemszögéből nézve, persze, nem jó, mert hideg indításkor kopik leginkább a motor, nincs olajnyomás, nincs rendes üzemanyagnyomás, nagyobb terhelést kapnak a csapágyak. Rövidül az élettartam, korábban kell olajat cserélni, korábban kell csapágyat cserélni, stb stb stb.
    Lehet számolgatni, hogy hosszútávon, minek van kisebb lábnyoma a környezetre, de továbbra is az a helyzet, ha városban, dugóban nem megy a motor, akkor abban a pillanatban nulla a kibocsátás. Nem pici, nem alacsony, nulla.
    Az más tészta, ha indítasz, akkor kipöffent egy adag kormot, meg egyéb szemetet, de azt meg fogja fel a katalizátor, és a részecskeszűrő, és amikor úgyis üzemi hőmérsékleten van a kipufogó, égesse el.

    Viszont, ha eléri az üzemi hőfokot a motor, a turbó hűtése nem áll le, akkor miért ne álljon le a motor, ha nincs használva?

    A start-stop nem csak arról szól, hogy a biológiai lábnyoma csökkenjen az autónak, esélyesen ez nem fog megtörténni, viszont, lokálisan, az adott helyzetben, ahol a leginkább a leginkább egészségkárosító (városban, dugóban, lámpára várva, vasúti átkelőben, stb) ott pillanatnyilag nem is megy, ha nem szükséges. Akár tetszik, akár nem, jelenleg az autós társadalom jó része nem hajlandó átülni városon belül (vagy az aglomerációs területről érkezve) tömegközlekedési eszközre, ami a jelenlegi pandémia, és egészségügyi helyzet miatt… nos, jogos. De ennek ez az ára.
    Nem kell messzire menni, nem is itthoni példát kell nézni, elég csak a nagyobb német városok környékét megnézni. Csúcsforgalomban, a városok gyorsforgalmi útjain, még most is ugyanakkora dugó van, mint nálunk a Budapestre bejövőutakon. Pálya üzemmód, bemelegszik minden, majd araszolgatás. Itt, amikor párezer autó araszolgat, akkor igenis dolgozzon a start-stop, hisz a helyzet optimális neki.

    Szóval, igen, tanulmány válogatja, hogy káros-e, vagy jó e a start stop, és mindig nézőpont kérdése, olvasói hozzáállás kérdése a dolog. Kellemetlen nyűg, gyorsabban megy tönkre az autó, de legyünk őszinték. Hiába vannak a fantasztikus megbízhatósági mutatók, az 1.000.000 km-es futásteljesítmények, és a 25 éves életkorok, ezek kirívó estek. A legyártott járművek 75%-a bontóban van 10 éves korára, 200e km-es futásteljesítménnyel, mert GTK-ra össze lett törve, vagy egyszerűen el lett bontva, mert alkatrészeire kiárulva többet ért, mint egyben.

    A tanulmányok szeretik azt is kihagyni a képletből, hogy a robbanó motoroknak van egy optimális működési tartománya, ahol a legjobb a hatásfoka, és az messze nem alapjárat környékén van, amikor a jármű áll a dugóban.

    Szeretik a villanyautóellenesek is ezeket a számokat pöffögtetni, és mindent a saját szájíze szerint alakítani, hogy a villanyos autóknak mekkora a biológiai lábnyoma pl az akkumulátorgyártás miatt, villamos energia előállítása miatt, meg, hogy abba is kell olaj, hűtöközeg, kopik a fék, de valahogy mindig 25 éves futásperiódussal, és fél millió km-es futásteljesítménnyel számolnak, ami átlagban egy autó esetében, mediánban nem igaz.

    Egy szó mint száz, amikor bringával bemegyek dolgozni a város másik végébe, nem a dugóban araszoló lámpánál álló autók kipufogóját akarom szagolni. Ha nem mozog, ne menjen a motor feleslegesen, ha fel van erre készítve.

    Plusz ez most paraszt lesz, de engem az hol kelljen, hogy érdekeljen, hogy az ökörittafürtösi Kis Miklósnak drágább lesz az autójának a fenntartása, ha nem kapcsolja ki a start stopot a kocsijában, mert ő komfortosan akar a budapesti dugóban állni, mert hát mégis Budapesten talált magának jobban fizető állást? Ugyan ez az aglóba kiköltözött belvárosi apuka/anyuka, de lehet a sort folytatni, bármilyen kiragadott példával. Én meg nem az ő autójuk feleslegesen, kipöfögött, el nem égetett szénhidrogénjeitől akarok megfulladni 40 évesen, és fizetni a saját gyógykezelésemet, mert úgy döntöttem, hogy én sem akarok feleslegesen más egészségét károsítani.
    Igenis, fizesse meg a plusz költséget, és gondolja meg kétszer is, hogy biztos jó -e ez neki, és a tárcájának.

    forceberg: tetszik vagy sem, lokálisan ez valós megoldás, vagyis a kisebbik rossz megoldás. Globálisan nem, ez igaz, de sajna nem is az autópályán, 100-110 km/h mellett ritmusosan közlekedő járművekkel van a baj, nem a városokat összekötő, jól kialakított tranzit útvonalakon koncentrálódik az egészségre ártalmas beszívható levegő.

    "Megint eggyel hülyébb vagyok, mint tavaly"

Új hozzászólás Aktív témák