Új hozzászólás Aktív témák
-
Tetszett, kellett!
-
Azért egy jó rendszeren elég rendesen van hallható különbség veszteséges (pl. MP3) és veszteségmentes (pl. FLAC) formátumok közt. MP3 levág 16 KHz-nél és minél magasabb a frekvencia, annál jobban tűnnek el a részletek. Egyszerűen kisebb a sztereótér, a hangok nagyon összemosódnak, nincs olyan pontos pozíciójuk a hangszereknek, nincs akkora mélységük stb. És akkor a 24 bit/96 vagy 196 KHz-et nem említettem losslessnél, ami még rátesz egy lapáttal.
-
flash-
veterán
Nagyon jó cikk köszönjük!
Ilyen egyszerűen és érthetően még soha nem magyarázta el ezt senki! -
vodkaboy22
addikt
válasz
#00137984 #37 üzenetére
Érdekes szoftver. Bár mivel csak szoftver megint csak kérdéses a használata.
Egy olyan referencia rendszer ami tényleg alkalmas 10Hz - 22kHz között -3dB sávon belüli tiszta átvitelre az alkalmas lehet egy ilyen szoftverrel értelmesebb "mérésre" amúgy meg a méregdrága audio rendszerekkel is hamis eredményt lehet kapni.
Pl egy igazán lineáris csoda fejessel ami nagyon egyenes átvitelt produkál (pl STAX) is nem korrekt a biztos hogy korrekt lesz a mérés eredménye mivel annak is van több ponton 3dB eltérése a freki tartományon.
Magyarul könnyen lehet ez a szoftver is nagy intenzitású koncentrált fény egyenesen szegény földművelő szemébe irányítva. -
#00137984
törölt tag
válasz
Bjørgersson #35 üzenetére
Zenehallgatáshoz nem kizárólag jó hangrendszer és müsorforrás kell, hanem egy kis információszerzés az esetleges userhibák elkerülése végett. Egy hangátviteli láncon belűl minden hibaforrást meg kell szüntetni vagy minimalizálni ellenintézkedésekkel. Akár egy cserélhető tápkábel vagy RCA átjátszókábel is ronthat a zene élvezeti szintjén. Szépen lépésenként lehet jó rendszert felépiteni vagy rengeteg pénzt feleslegesen elszórni. A hangszórókat (hangfalat) és fejhallgatót kell elöször alaposan megválasztani. Az erősitőnek ehez mérten kell jól szólnia... Néhány fontos paramétert megemlitek: alacsony THD (%-ban kifejezve), magas érzékenység decibel-ben (hangfalra is igaz) és az alapzaját is érdemes meghallgatni. A müsorforrás kiválasztása relativan mindegy, mert mp3-tól a bakeliten át az SACD-ig egyéni preferencia kérdése. Egy jó hangrendszeren az mp3 (192-320 Kbps adatáramlással) is megfelelően szólal meg, az eltérés csak a zenei felbontásban jelentkezik. A zenei hangforrásnak tere, szélessége és mélysége, magassága és poziciónálása van. Ez magasabb minőségben jobban kivehető. A tesztelés és finomhangolás történhet referencia zeneszámokkal és mérőhangokkal (5Hz-24KHz). Nekem 20Hz-től 20000Hz-ig elég is volt, mert a hallás és a hangrendszer sem képes többet kihozni. Az SACD és a Lossless források nagyobb frekvenciaátfogása legtöbbször csak fontos apró részletekben hallható, amik tömörités után részben elvesznek vagy leredukálodnak.
-
Bjørgersson
félisten
Szívesen olvasnék valami bővebb írást a 440 / 432 Hz-ről is.
-
Bodor
veterán
Jó kezdés, kíváncsian várom a folytatást.
Egy írás jutott eszembe a címről...
A térről és a zenéről
A felsőfokú hangreprodukció feladata nem lehet más, mint a zene lényének hű szolgálata. A muzsika maga viszont az időnek és a térnek a művészete. Az idő kérlelhetetlen múlásának és a pillanat megismételhetetlen varázsának antagonisztikus feszültsége magában hordozza a lehetőséget, hogy a művész az éteri világok vibrációját a múló másodpercek hangrezgéseire leképezve, számunkra is átélhetővé tegye a Létezés élményét. Ez az idő művészete, mely a zeneszerző és az előadó együttműködéseként testesül meg. A zene tárgya, a hang rezgése viszont mindezt a művészi produktumot kizárólagosan a térben tudja realizálni. Minden hangra éppúgy jellemző az időbelisége (frekvencia, amplitúdó, spektrum, fázis, stb.), mint a térbelisége. Nos, ez utóbbira vonatkozó közérthető jellemzőket nem tudunk felsorolni, s ez nem a mi hibánk.
Tudomásul kell vennünk, hogy a tér önmagában nem egy tulajdonságok nélküli, üres kiterjedés, mely zsák módjára befogadja az anyagot, hanem egy rendkivül specifikus, egyedi és ismételhetetlen médium, akárcsak az idő. Mi sem bizonyitja ezt jobban, mint amikor a legszinvonalasabb high end készülékek tudásukhoz mérten "gyengén muzsikálnak némely helyen. A térben az energia állandóan fluktuál és egyszersmind létrehoz egy rajzolatot, mintázatot, mely csupán a tér sajátja. Ebben a rajzolatban a tér saját belső minősége tükröződik az anyagi világban, ahogyan a mágnes erőterét jeleniti meg a köré szórt vasreszelék. A tér saját minősége igenis realitás, melynek a vizsgálatához a mai tudományos világnézet filozófiája igen kevés gondolati táptalajt és még kevesebb eszközt kinál. Ám a zenehallgató érzékeny füle kétséget kizáróan jelzi mindezek néha örömteli, néha keserű realitását.
-
Slownz
senior tag
Igen, erre akartam is utalni, hogy amennyiben ez csak egy "bevezetője" a lényegi résznek, akkor más a leányzó fekvése.
Ebben az esetben reménykedem benne, hogy sok-sok szó fog esni valóban a ZENÉRŐL (nagybetűvel) és csak hozzá kapcsolódóan a hifi-ről és nem fordított sorrendben, mint sok más topicban.
Egyébként sok szerencsét hozzá.
-
Slownz
senior tag
Kicsit mást vártam.
Sokkal szívesebben olvastam volna valóban arról, hogy Te hogyan hallgatsz zenét, mit jelent számodra a zene, milyen zenéket hallgatsz. Szóval egy szubjektív leírást.
Számomra ez nem más mint egy nyers alapleírás a témáról, melyről már nem kevés készült, de ez lehet, hogy csak az én véleményem.
-
DarkByte
addikt
Nagyon könnyen a lossless hype áldozata lesz az ember. Én pl. pár hete a legutóbbi Hydrogenaudio teszt győztes Apple QuickTime AAC kódert próbáltam ABX-elni 96kbps CVBR beállítással az eredeti FLAC-hoz képest és azt kell mondanom meglepődtem. Ugyan meg tudtam különbözteni a két anyagot de nagyon tudatosan kellett keresni a különbséget, gyakorlatilag fél óráig görnyedtem az adott track egy-egy részletein és olyan apróságokban tértek el amik egyáltalán nem voltak szembetűnőek, mellesleg nem is voltak zavaróak, szóval ha valaki nem ismeri az eredeti lossless fájlt nem is mondja meg hogy valami baj van. Kicsit zajosabb környezetben meg amúgy sem venném észre, ha ismerem az eredetit. Ez volt egy zájár Beyer DT770-el és egy Fiio E10-el. Óriásit fejlődött a terület. És egy csomó dolgot nem is ismer az ember, pl. ott az Opus nevű kodek ami bakker már 64kbps-en is bámulatos milyen minőséget tud felmutatni.
A LAME is annyit fejlődött az évek alatt hogy a tényleg gyilkos sample-kat leszámítva már akár V4, V5-ös VBR szintekre le lehet menni hordozható lejátszónál mert nagyon jó eredményt el lehet érni.Egyébként köszi a cikket, és jöhet a folytatás. Bár ismerem a téma java részét de ettől még szeretek ilyet olvasgatni és megerősíteni a tudásom.
-
Nigér
őstag
Jó cikk, thx, jöhet a folytatás!
-
draco31
veterán
Ez tetszett, Köszi!
-
PuMbA
titán
Jöhet a folytatás
-
Ati1979
veterán
Köszönjük, kiváló írás!
Várjuk a folytatást.
-
köszi a cikket, jól sikerült.
Folyt. köv.? -
Teasüti
nagyúr
Mire belemelegedtem az olvasásba, már a végére is értem.
Jó cikk, de hol marad a konklúzió?
Amúgy jó az irány, még jöhet ilyen! -
mekker
őstag
Én sem értem teljesen ezt a lossless-mizériát.
Ki lehet próbálni, fogsz egy wave/flac fájlt, Lame Mp3-mal lekódolod pl. 320kb/s, vagy 190kb/s-osra és meghallgatod a különbséget. -
E770
aktív tag
válasz
iMaverick #17 üzenetére
hát ahhoz azért kellett min. jó néhány komponens + fül, hogy vakon eltaláld
de hát egy mérés nem mérés ámnem szeretnék előre rohanni, de nagyon kíváncsi vagyok, hol van a határ $ (pláne hangfalak, autó, stb. helyen) ahol én is eltalálnám (egyáltalán) szignifikánsan pl. egy audio CD vs. 320 MP2 közötti különbséget
-
E770
aktív tag
de jó (volt olvasni)
a bevezető rész
teljesen egyet értek én is az általad leírtakkal (eddig
)
folytatást, folytatást !!!
-
tipuka
addikt
remek, folytatást kíván!
-
iMaverick
addikt
Emlékszem hogy hanyatt voltunk esve annó a 128kbps-s mp3-aktól. (Pedig meg is fogta rendesen a 486X100-at!). Manapság meg 320-ra is megy a "milyen tréé" jellegű megszólalás, "csak a Flac" az igazi.
Itt a PH fórumon egyszer csinált egy srác egy "tesztet": audió CD-ről "rippelt" egy kb. 1 perces részt, majd MP3-ba és Flac-ba is átkonvertálta, kirakta a netre, és várta privátba a "melyik-melyik" jellegű témát... Hát meg kellett vagy 5x-6x hallgatnom mind2-t közvetlenül a ládák előtt állva, mire "kibogoztam" a kérdést. (Aztán privátban válaszolt is, hogy eltaláltam. Mondjuk 50-50% volt az esély...) Mindenesetre nálam csak az mp3 játszik, de a min. a 192kbps. Pont. (A 320-szal nincs bajom, csak nem "hallom" a minőségi pluszt a tárhelytöbblet igénnyel összehasonlítva.)
-
JoinR
őstag
Jó cikk lett
-
AMDFan
addikt
válasz
iMaverick #14 üzenetére
Nincs kilőve az mp3 egyáltalán. Ez lehet, hogy később témája lesz egy cikknek, de nagyon megosztó téma, és vita szokott lenni belőle, ezért szerintem ne is menjünk bele nagyon. Maradjunk annyiban, hogy egy jó rendszerről az mp3 is sokkal jobban szól. Általában nem az mp3 a szűk keresztmetszet, hanem a stúdiómunka és lehallgató berendezés.
-
iMaverick
addikt
Az én véleményem az, hogy lehetőség szerint a lejátszóprogramunk, a hangkártyánk, az erősítőnk, a kábeleink mind-mind legyenek lineárisak, a lehető legkevesebbet változtassanak az eredeti hanganyagon, amit lejátszunk rajtuk keresztül.
Akkor ezzel nem csak én vagyok így...
Amúgy gratula a cikkhez!
szerk: milyen "formátumban" hallgatod a zenéket? (Gondolom a fentiek miatt MP3 kilőve...
)
-
AMDFan
addikt
válasz
vodkaboy22 #11 üzenetére
Persze sok mindenbe bele lehetne még menni mélyebben, erről az egészről több könyvet is lehetne írni, de ez azért nem célom
-
vodkaboy22
addikt
Remek írás kicsit rövid lett, de ezt csak azért mondom, mert szívesen olvastam volna tovább
Egyetértek a leírtakkal jó kezdeményezés.
De a fülünkről lehetett volna még legalább 1 de inkább 2 db hibát megemlíteni pl:
-Elfedési jelenség
-Elfáradási jelenség
-Érzékenység változása ember állapottól függően (kor, éhesség, félelem, izgalom)
-Visszhang effektus
-Önátfedés
stb.stb
Ha következő írásba akartad tenni akkor sorry -
eclipse006
őstag
Köszönjük szépen az írást!
-
fi:zi'k
nagyúr
Jó lett, de mehetett volna legalább két oldalra.
-
Szuper
-
AMDFan
addikt
Köszönöm, tervezem a folytatást.
-
Jó írás. Az a mély emelő meg tuti beats fejhallgató
-
Lewzke
őstag
cserélem a K501-em XB700-ra
-
Remek cikk!
Köszönjük! -
Xaels
félisten
Várjuk a folytatást.
-
qexer
csendes tag
Tényleg nagyon jó cikk lett, köszönjük!
-
Kiváló cikk, köszönjük!
Új hozzászólás Aktív témák
- Honor Magic5 Pro 12/512gb, Zöld, 13 hónap garanciával, eladó!
- iPhone 15 Pro Max 256 GB Natúr Titán karcmentes + AppleCare+ 2025.10.31-ig + sok extra
- HIBÁTLAN - 91% AKKUMULÁTOR iPhone 14 128GB MIDNIGHT
- ~ÚJ MSI GeForce RTX 5070 SHADOW 3X OC 12GB GDDR7 - Konzolvilag garancia 2028.09.13
- Eladó Nintendo Switch!
- Lenovo IdeaPad 3 17ITL6 - 17.3" HD+ Intel 6305 - 8GB - 256GB SSD - Win11 - MAGYAR
- Apple iPhone 14 Pro / Gyárifüggetlen / 128GB / 12Hó Garancia / 88% akku
- ÁRGARANCIA!Épített KomPhone i5 14600KF 16/32/64GB RAM RTX 5070 12GB GAMER PC termékbeszámítással
- CORSAIR K100 AIR
- BESZÁMÍTÁS! 64GB (2x32) Samsung 3200MHz DDR4 memória garanciával hibátlan működéssel
Állásajánlatok
Cég: CAMERA-PRO Hungary Kft.
Város: Budapest
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest