Új hozzászólás Aktív témák
-
psyho85
aktív tag
válasz
Brutális eb #434 üzenetére
Bár sajna a képek eltűntek, ahogy kell az évek során.
-
lestyanrobi
tag
Találtam egy számomra szimpatikus leírást a PC-alapú zenehallgatásról. Gondoltam érdekelhet téged is, meg akárki mást is, úgyhogy [itt van].
(Persze ettől függetlenül folytatom az alaplapi és a dedikált kártya közti összehasonlítgatást, megint megpróbálom majd bekapcsolni az ASIO-t az alaplapin)
-
psyho85
aktív tag
válasz
lestyanrobi #431 üzenetére
Akkor szerintem az ASIO miatti különbséget hallhattad.
-
lestyanrobi
tag
Pontosan ez volt a véleményem korábban, mint neked: mi a francért változna egy hangfájlból előállított fix digitális jel bármi hatására is... Azóta annyi változott, hogy minden eddigi ismeretem/véleményem teljesen bizonytalan lett
A Xonar egyébként ASIO-val ment (saját driverrel), az alaplapi meg valamiért nem működött az ASIO4ALL-al, szóval a windows mixer lehet belenyúlt annyira, hogy az is elég volt a változáshoz. De egyébként egyelőre én se értem eléggé a dolgokat, most próbálgatok ki mindent, meghallgatom, összehasonlítom, kérdezősködök, stb, csak nem könnyű, mert csendet is kell teremteni a szobában ahhoz, hogy halljon az ember. Ez nekem nem mindig sikerül, így lassan haladok...
-
psyho85
aktív tag
válasz
lestyanrobi #429 üzenetére
"A Xonar-nak valahogy teljesebb, élettel telibb hangja van, ugyanazzal az optikai kábellel, ugyanazon a hangrendszeren, ugyanazokkal a zenékkel megszólaltatva."
Hát, én ilyennel még nem találkoztam, elvileg pont az a jó a digitális jeltovábbításban, hogy nincs benne D/A átalakítás, tehát függetlennek kéne lennie a jelforrástól (értve ezalatt a hangkártyákat). Jelen esetben a hangkártya drivere okozhatja a zavart, mert a jó ég tudja, mit művelnek még digitálisan a hanggal. Esetleg ha ASIO4ALL driverrel kipróbálnád, hogy hallasz-e különbséget. Volt is erről itt egy írás Logouton korábban, keress utána szerintem.
Ha USB-s DAC-t kötsz a gépre, akkor tudtommal nem is kell bele amúgy hangkártya, de én ebben nem vagyok szaki, tévedés jogát fenntartom.
-
lestyanrobi
tag
Üdv mindenkinek, nem vagyok benne biztos, hogy hova kéne írnom, úgyhogy írok ide egyelőre. Egy olyan sztereo hangrendszert akarok kiépíteni, aminek a hangforrása a PC és lehetőleg legalább olyan jól, de inkább jobban szól, mint az átlagos, hagyományos cd-lejátszós rendszerek középkategória táján. Eléggé össze vagyok zavarodva egy-két dologgal kapcsolatban. Egy USB DAC-t tervezek venni (Cambridge Audio DacMagic) és nem vagyok biztos abban, hogyan működik a dolog. Ugyanis a gépnek is elő kell állítania a hangot szoftveresen/hardveresen, hogy azt utána továbbküldje a DAC-nak akár USB-n, akár Toslinken keresztül és itt van a bökkenő. Nem mindegy, hogy mi állítja elő a hangot/a még digitális jelet a gépben.
Van egy PCI-e Asus xonar dx-em, meg egy alaplapi realtek. Kipróbáltam egy Denon erősítő saját DAC-jával, hogy optikai kábelen keresztül mi a különbség a két hangkártya hangja között. A Xonar-nak valahogy teljesebb, élettel telibb hangja van, ugyanazzal az optikai kábellel, ugyanazon a hangrendszeren, ugyanazokkal a zenékkel megszólaltatva.
Szóval amikor rákötök egy külső USB DAC-t a gépre, olyankor az éppen működő hangkártya előállítja a digitális jelet és azt küldi tovább a DAC-nak, attól függetlenül, hogy milyen módon csatlakoztattam (USB v. Toslink)? Nem tudna valaki egy nagyon jó hangkártyát ajánlani (lehetőleg saját DAC nélkül, hogy olcsóbb legyen a dolog)? Teljesen mindegy, hogy belső, vagy külső. Vagy egyéb tanácsokkal tudna valaki adni?
-
JR.CSé
senior tag
Tetszik jó kis írás lett
-
Tonti
tag
Jó kis írás.
-
psyho85
aktív tag
@raven12: SACD lejátszók olyan 50k HUF magasságtól kaphatóak, persze a csillagos égig. Elég sokféle előadót lehet beszerezni SACD-n, persze nem teljes a kínálat. Sznobokra van szabva, ez van. Pink Floyd és Toto viszont biztos van.
@FireShadow: á, a szoba nagyhalál, ha nincs külön, akkor kompromisszum van. Ha kompromisszum van, nincs tökéletesség. Ez van.
-
FireShadow
senior tag
Ez egy nagyon jó cikk!
Tapasztalatból tudom hogy bazi nehéz ugy berenzezni egy akár 17m2-esnek mondható nagyobb szobát (nem nappali, nekünk olyan nincs), hogy a hangfalaknak is jó legyen. Egyszerüen nem megy. Azt persze lehet biztositani hogy egyenlö távolságban és egyenlö magasságban legyenek a nézőhöz képest és ez elég is nekem.
Logitech z5500-m van, filmekre van szánva de nekem zenére is tetszik. Midrangeben kicsit gyenge de ez illik az én izlésemhez, volt hogy EQ-ban is lehuztam azt a rész, hát most már nem kell. De ettöl független pl iPhone-on sennheiser fülessel flat az EQ és ott szeretem hogy minden kijön igen szépen
Szoval érzem én hogy miért inkább filmre van mint zenére a hangfalam, de nincs pénzem drágábbra és igazából meg vagyok vele elégedve
-
raven12
senior tag
Lehet valahogy is az SACD-k SACD rétegét digitalizálni?
Én még sehol se láttam SACD-t. Nagyon kevés SACD van forgalomban, nem? Gondolom piszokdrágák és csak külföldről beszerezhetőek, és a lejátszó is bazidrága.
Szívesen meghallgatnék egy ilyet, de szerintem ez csak a gazdagok kiváltsága.Egyébként meg a támogatottság pont prog-rocknál, prog-metálnál, technical metálnál minimális, ahol a legáldásosabb lehetne a krisztálytiszta hangzás. Egyedül a Pink Floyd-ról tudom elképzelni, hogy SACD-t adjanak ki.
-
tdd587
őstag
Ha az omnidirekcionális hangfalakra gondolsz, akkor az egy érdekes világ. Nagyon más, de nagyon lehet szeretni. Venni mondjuk nem nagyon lehet ilyesmit, mert elenyésző számú gyártó csinálja (régen volt egy magyar is, nem tudom még megvannak-e).
Mivel nagyon régen hallottam, inkább nem értékelném így sok év távlatából, meg kellene hallgatni újra, a mai elvárások mellett is...
-
psyho85
aktív tag
Hát itt még van élet? Nem semmi!
"Ilyen alapon semmi értelme a hogyan hallgassunk zenét topiknak, mert lehet azt mondani, hogy mindenki úgy hallgat zenét ahogy akar."
Mindenki úgy hallgat zenét, ahogy akar, igen. A kocsi alapvetően egy zajos környezet, zenehallgatásra a maga módján, komolyan véve alkalmatlan, hiszen alapból nem is a zenére figyelsz (jobb esetben). Ugyan úgy ahogy a hordozható recsegőknél úgy a kocsiban is elfogadom a meredek EQ-t, amíg kifelé nem zavaró.
Esetleg van valakinek tapasztalata olyan hangfalakkal, amelyek alapból döntöttek, pl. a plafonra néznek és a visszavert hangokra építenek?
-
Tulajdonkeppen ugyanazt mondod, mint Ba cy lus: egy kozepmagas (mondjuk legyen a normal A) hang felharmonikusai 880, 1760, 3520, 7040, 14080 Hz-eken vannak, marpedig ezek kozul az utolsok hatarozottan magas hangok.
Amikor mely meg magashangokrol beszelunk audiotechnikaban, akkor ott csak es kizarolag a szinuszosra visszabontott komponensekrol van szo, nem a komplex hullamformakrol, tehat hiaba lesz pl. egy negyszogjel 1000 Hz-es, ott, 1000 Hz-en csak egy szinusz lesz, a maradekot meg a magasabb frekvenciajo felharmonikus szinuszok adjak hozza (es azoktol lesz olyan negyszogjelesen zizego v fulserto, ha ugy tetszik). A vegso elszamolasnal meg tok mindegy, hogy valami fel- v. alapharmonikus, egyedul a frekveciaja meg az amplitudoja szamit. -
I_Am
veterán
válasz
#56474624 #413 üzenetére
"felharmonikus
(harmonikus felhang)Az a hangmagasság, amelyet egy, a hosszának felében, harmadában, negyedében stb. megrezegtetett húr vagy levegőoszlop szólaltat meg.
Az énekhang vagy a hangszer hangszíne ezeknek a felharmonikusoknak (vagy felső részhangoknak) az erősségén és egyéb tulajdonságain múlik, mikor az alaphang megszólal. Ezért halljuk ugyanazt a normál a hangot (440 Hz) másképpen minden egyes hangszeren. Ezért lehet a hangszereket megkülönböztetni.
A felharmonikusok az alaphangtól függetlenül is megszólaltathatók, rézfúvósokon a játékos anzaccának (az ajakrés szűkítése vagy lazítása) a segítségével, hárfán és a hegedűcsaládhoz tartozó hangszereken pedig a rezgő húr megfelelő csomópontban való lágy megérintésével.
A rezgéstanban általában az alapharmonikus egészszámú többszörösei."Kell segítség valahol az értelmezésben?
-
AMDFan
addikt
Ilyen alapon semmi értelme a hogyan hallgassunk zenét topiknak, mert lehet azt mondani, hogy mindenki úgy hallgat zenét ahogy akar. Egyébként nem értek egyet azzal amit írsz. Én mióta áttértem a sztereora, normális hangcuccon hallgatok zenét, leszoktam az EQ-zásról azóta sokkal sokkal nagyobb élmény a zenehallgatás. Össze sem lehet hasonítalni.
Persze akinél a zenehallgatás ott ér véget hogy minél nagyobb mélyláda legyen a kocsiban, meg csutkára van tekerve a basszus, és annál jobb egy szám minél durvább a mély annak tényleg mindegy. Ezt nem bántó szándékkal mondom, nekem a legtöbb haverom ilyen (kocsiban is bass +3 treble -2 db). Van akinek van igénye a hifi hangzásra, van akinek nincs.
Ennek a blogbejegyzésnek elvileg az lenne a célja hogy aki szeretne az kaphat tanácsot azzal kapcsolatban, hogy hogyan tehetné élvezetessebbé a zenei élményt.
-
AMDFan
addikt
Hangsávon azt értettem amit mondtál te is, a hangtartományt inkább frenkvenciatartománynak kellett volna írnom és akkor egyértelmű lett volna.
Most abba ne menjünk bele szerintem hogy mitől lesz jó/rossz egy hangfal mert az már más tészta
De azt gondolom te is aláírod, hogy az egyszeri zenehallgató otthon amikor a hájperszjúpör ikszfiextrímódijő (hogy ne audigy legyen) hangkártyán bekapcsolja az EQ-t majd jól rányom arra, hogy Rokkos EQ legyen, akkor az a világon semmit sem fog javítani a hangzáson, sőt teljesen elcseszi.
Egyébként milyen hangcuccon hallgatsz zenét? Jöhet privibe is ha itt nem akarod leírni. -
I_Am
veterán
Az oké, hogy elmagyarázod milyen is az eq-zás (bár ha az aláírásomban lévő myspace linkre kattintasz akkor láthatod, hogy az egyik szakmám a zeneszerzés
), de nem értem mi köze van jelenleg az audigy vs. studió keverőnek a dologhoz?
Ott kezdődik, hogy mit nevezel sávoknak. Én sávoknak a zenékben az adott hangszer által keltett hangok egészét értem. Teszem azt van egy zeneszám, az áll 15 sávból és azokon mindegyiken azt csinálok amit akarok, majd a véglegesen összerakott hanganyagomban ezt újra megismétlem többször, szükségszerűen a hangok tulajdonságaitól.
A hangfal a szűk keresztmetszet egyike, de az is több részre szedhető, igy lehet tök szuper hangszórókkal szerelték, csak nem méretezték hozzá jól a hangváltót, vagy méretezték, de a legegyszerűbb összeállítási formát választották és ezért szól gyengén egy hangfal.
-
AMDFan
addikt
"EQ-záshoz, ahogy azt már leírtam az előbb is, minden EQ-zva van"
Azért az nagyon nem mindegy, hogy hangsávonként tudod állítani a hangerőt, vagy akár egy 50 csatornás EQ-n, vagy az Audigy 10 csatornás szoftveres szarján. És ne ess tévedésbe itt nem arról folyik a vita, hogy érdemes-e adott zenéknél +- pár decibelt hozzáadni/elvenni egy-egy hangtartományra. Szerintem aki hangkártyán használja az EQ-t, ott nagyrészt " Ultra Bass Boost" vagy V alakú EQ van. Ennek pedig semmi értelme, mert csak elcseszi a hangzást.
Volt egyszer egy nem túl jó JVC hangfalam, rengeteget próbáltam játszani az EQ-val (Audigy szoft eq...) hogy tetszen amit hallok belőle... Nem sikerült. Ma már tudom hogy a hangfal volt a szűk keresztmetszet. -
I_Am
veterán
Ugyanazt a hangzást elérni nem lehet, de ha hozzáértő és türelmes kezekbe kerül egy olyan felvétel, akkor azért elég sokat ki lehet belőle hozni.
EQ-záshoz, ahogy azt már leírtam az előbb is, minden EQ-zva van, hacsak nem egy népi tánceggyüttes élő műsorának hegedűs, cimbalmos kíséretét hallgatja az ember. Olyan, hogy eredeti forrás rögzítése, már a rögzítés szónál magában hordozza, hogy EQ.
-
iBlast
aktív tag
tényleg hasznos!
grat -
AMDFan
addikt
Szerintem ők csak elbeszélnek egymás mellett. Az egész abból indult ki, hogy utólagos EQ-zás vagy sem. Sanyixnak szerintem abban van igaza, hogy sokszor szarul masterelik a felvételeket. Például nagyon sok zenében szarnak a basszusgitárra és gyakorlatilag kivehetetlen mikor hallgatod a zenét, de azzal kapcsolatban M@trixfannak van igaza, hogy egy szoftveres EQ-val ezt nem fogod tudni helyreállítani és többet ront a hangzáson mint amennyit javít.
-
iBlast
aktív tag
grat! jó kis cikk
-
I_Am
veterán
válasz
M@trixfan #400 üzenetére
Bocsi, hogy belepofázok, de Sanyix írta helyesen. A középtartomány a legsértőbb amit zenében hallhatsz.
Ugyanis van egy olyan speciális tulajdonsága, hogy a tartományok közötti áthallás és a felharmónikusok miatt iszonyatosan tudja vágni az ember dobhártyáját. Tehát amit Te a magas vágja a fülem effektusnak hívsz az nem más, mint, hogy a középtartómány feharmónikusai összekverednek a magas tartománnyal (amit ha teljesen külön hallanál akkor szavad nem lehetne) és egy szép torz jelet alkotva az agyadig hatolnak. Tehát azokban a zenékben amiket Te igy nevezel az általad magasztalt középtartomány van helytelenül beállítva.
Élőzenéhez nem szólok hozzá, mert az még bonyolultabb, ha nincs erősítés, megfelelő akusztika és a hangszerek nem megfelelően vannak elhelyezve egymáshoz képest.
-
Gabrika
tag
válasz
M@trixfan #400 üzenetére
egyetértek - ha nem hibáztak nagyot hangmérnökök, amikor megcsinálták olyanra amilyen éppen lett,
akkor a láncban mindenhol minél "direktebben" célszerű szerintem továbbítani - s akkoris marad a hangsugárzó karakterisztikája
ezt a mai digitálisodó világban talán könnyebb megtenni, amíg digit a jel addig őrizheti az eredeti hangzásvilágot - ha haggyuk -
M@trixfan
addikt
Utoljára írom le, hogy örülök, hogy Téged nem zavar, sőt kifejezetten tetszik az utólag beleszóló aktív EQ, váljék egészségedre! Ha a negatív értelemben vett mesterséges hangzást nem érted akkor tessék még több valódi hangszeres és énekes zenét hallgatni, élőben még jobb! Figyeld meg a magyar kereskedelmi rádiók műsorvezetőinek hangjait, szegény Don Lafontaine elbújhattott volna mellettük.
Ami a lemezen van az egy adott alap, ahoz Te már semmit sem fogsz tudni hozzátenni utólag, csak műmagasat és műbasszust. Az ilyen beállítások okozzák azt, hogy fél óra után lefáraszt a zenehallgatás. Persze, hogy van egy rakat EQ, Comp az összes sávon a mastering alatt, de valahogy be kell szorítani a lemez dinamika tartományába a sávokat. Már eldőlt, hogy hagytak-e Neked valamennyi dinamikát vagy készítettek egy "Loudness War" lemezt. Halkan tenném hozzá, hogy azok a csöves comp-ok, előfokok és egyéb eszközök nem egy Opel Astra árát teszik ki amivel masterelnek. Köszönőviszonyban sincs a hifiben vagy ne adj Isten multimédiás eszközben található megoldással.
"mobilos cüccögés = 0 mély hang. A szar mastering meg egyértelmű. Hogy minek olyat hallgatni? hát talán azért mert a zenék 99%-a beletartozik ebbe(főleg amit 90 után adtak ki)." Ne viccelj már velem!
"A "fülbe kés" effekt a magasakra jellemző" ezt hol hallottad? Közepes hangok is lehetnek fülsértőek, sőt sokkal jobban mert az emberi hallás a közepes frekikre érzékeny a legjobban... próbálj ki egy 8khz-s színuszos signal generatoros hangot hangosan, sokkal idegesítőbb mint egy 16 khz-s magas hang.Neked igen ha nem hallod.
A legértékesebb középtartományt az életben nem vágnám, sőt a hangfalaim is középtartományra vannak kihegyezve. Ha nekem egyszer kiderül, hogy Genius és Creative hangszórók tartományában beszélgetünk akkor megcsaplak!
Élvezet maximalizálás: Geniuson maxra kitolva, tipikus V EQ-val ordít egy szarul masterelt felvétel. Miért kell ilyet hallgatni? Ne bolondíts engem!
-
tdd587
őstag
Csatlakoznék, vannak jófej kereskedők, akik szinte a barátoddá válnak. Azért csak szinte, mert azért az mindig benne van, hogy ő eladni akar én meg venni... és van olyan, aki tényleg befogja a száját és nem befolyásol (csak ha kérdezel) de persze tanácsot is ad, hogy ez meg az a leggyengébb láncszem, vagy érzéketlen hangfalhoz csöves erősítőt talán mégsem és hasonlók.
És persze van a másik véglet, amikor szó szerint lebasz*ak, hogy miért vettem ezt meg azt, amikor bezzeg neki mi van itt a boltban... és csak nem akciós éppen? Gondolom nem lövöm le a poént, hogy éppen az volt. Persze az ember a lábával szavaz, eme üzletbe soha többé nem tettem be a lábamat, ennyi.
Ettől függetlenül érdemes nyitott füllel járni a hifisek között, mindenkinek megvan a saját igazsága a témáról, és a gyengeségekre könnyebb felfigyelni egy kis kritika által, mintha mindig csak hátba veregetnek, hogy jól válaszottál, neked ennyi jár.
Tudatos fogyasztóként előbb-utóbb úgyis el tudja dönteni az ember, hogy mire van szüksége. Van akinek egy szép csöves erősítő meleg fényére, ami elé le lehet telepedni este egy pohár borral az asszonypajtással. Tökéletesen meg tudom érteni. Meg van a másik véglet, amikor azt hajszolja az ember, hogy gyorsabb legyen a hangfalon a tranziens, mint a pattogó radiátor (ez lennék én - a raditátor egyébként nem csak idegesítő ha pattog, zavarja a zenehallgatást, de iszonyat gyors is).
AMDFan: a láncom nem írnám le, én már annyi rosszallást kaptam ezért a hobbiért, hogy 30 évre titkosítottam az adatot. És hogy kimossam magam a korábbi hozzászólásokból, nincs nálam Mark Levinson. Mert felismerem a hangját. Egy havernál jöttem rá, hogy mi nem tetszik a láncában. Az, hogy felismerem.
-
#56474624
törölt tag
Igen, ma napig megy, bár jó lenne valami jobb hangszedőt kerítenem.
Amúgy itt írnak a szóban forgó felvételről:
DG-felvétel, Hungaroton-kiadás, nyomás, de jól szól. Feltételezem az eredeti még jobb.
Amúgy megvan a cikkben említett EMI-felvétel is.
Azt sajnos nem tudom, hogy a DG kiadta-e később CD-n.
-
#56474624
törölt tag
Szerintem a Requiem nagyonis alkalmas tesztelésre (ahogy minden, hisz otthon hallgatni fogom azt a cuccot normál esetben, nem pedig tesztelgetni egyfolytában). Egy egész szimfonikus zenekar, plusz kórus, azon kívül szólisták egyes tételekben, gyakorta templomban veszik fel...
Én nem mondanám, hogy különösen durva, esetleg a Dies Irae, de Verdi Dies Irae-jához képest sehol sincs szerintem e tekintetben. Utóbbi számomra jobban át is adja a harag napját, van egy nagyon jó felvételem LP-n, tényleg félelmetesen jó.
-
psyho85
aktív tag
Amikor meglett az E-Mu-1212m hangkártyám, akkor döbbentem rá, hogy sok minden, amit gitárból eddig csak zajnak, zúzásnak halottam, valójában milyen komoly riff, vagy akár tekerős téma, amit addig ki se tudtam venni rendesen. És igen, elég bosszantó, amikor nézel egy koncertfelvételt, és látod a kezét a gitárosnak, hogy mit művel, de csak annyit hallasz, hogy "dzsdzsdzsdzs".
Egy jól megkevert metal pedig igenis alkalmas tesztelésre. Ott a sokat emlegetett Black Album, tele van energiával, erővel, szinte másból sem áll. Próbatétel, nincs mese és sok hangfal elvérzik rajta.
Nem tudom felfogni, hogy lehet abba belekötni, hogy egy rendszeren annak kell neked tetszően szólnia, amit hallgatni fogsz rajta...
-
#56474624
törölt tag
Általában ez a jellemző a nightwish-re, de nem kívánom pocskondiázni tovább, nekem nem jön be, és nem azért, mert nem elég durva. Ennyi erővel nem hallgatnék mozart-ot sem, mert mindennemű durvaság hiányzik belőle.
Megjegyzem, nem én kezdtem a másik zenei ízlésének leszólását.
Amúgy igen, az emperor alkalmas tesztelésre. Tetszik tudni minden zene alkalmas tesztelésre, amit hallgatni fogsz a motyón.
Mert klasszikus zenén jól szól, jazz-en jól szól, nem biztos, hogy metálon is úgy fog szólni, ahogy illik. Ez azért van - mint már leírtam, de kényelmesen elsiklottál felette - , mert minden hangfal egy kompromisszum. Nyilván ahogy lépünk feljebb, egyre kevésbé, de adott (ár ill. minőség)kategórián belül mindig lesz olyan, ami egyik vagy másik műfajra jobb. Bármily hihetetlen, sok audiofil hangsugárzó a már túlzottan puha megszólalásával nem tud érvényre juttatni igazán egy cannibal corpse-ot. És most lehet jönni megint azzal, hogy ezek a zenék zajtömegek, így tesztelésre nem alkalmasak, de csak saját beszűkültségedet bizonyítod újfent, hajrá. -
bambano
titán
válasz
#56474624 #377 üzenetére
Jól fogalmaztál: szerinted.
A nightwish-sel kapcsolatban meg az a baj, hogy én korábban is mondtam, arról nem akarok beszélni, hogy ki mit hallgat vagy mit szeret, mert az a magánügye. Ergo az, hogy itt megköpködted a nightwist, eléggé offtopic. Azt írtam, tesztelés szempontjából melyik zene mire jó, és itt nem hoztam példának őket, mert a nightwish tesztelésre az én véleményem szerint kevés, főleg az új csirkével. Hogy ezek utánj szórakozási célzattal hallgatod-e őket, te dolgod.A hsz-ed többi részére, kiindulva abból, hogy nyilvánvalóan fogalmad sincs, mert nem is lehet, hogy mit hallgatok, nem reagálnék. Nehéz persze magamban tartani azt, hogy sablonos nightwish meg powermetal riffek, mikor ha meghallgatod pl. az end of an era koncertdvd-t, ott van operaház fantomjától kezdve pink floydon keresztül gary moore-ig minden. Érdekelne, hogy ezek közül szerinted melyikből lehet power metal riffeket lopni? Meg az indián bácsi két számában hol hallottál riffeket? Ha már személyeskedünk: azt, hogy az a korábban általad linkelt zene tesztelésre alkalmas lehet-e, szakorvosi rendelőben tudják gyógyítani.
-
bambano
titán
válasz
krystman #387 üzenetére
Én anno olyan kereskedőtől vettem a cuccomat, aki simán kiadta házi tesztre az eszközeit, egyetlen szabály volt nála, hogy akkor a régi lánc egy fődarabját elviszi. Nem fedezetként, hanem hogy ne hallgasd keverve a cuccokat.
Meg simán szerveztek szeánszokat, kötöttségek nélkül. Előre egyeztetett időpontban bementél, vitted a lemezeidet, cd-idet, előre egyeztetett időtartamban úgy ugrált a fickó, ahogy kérted és azt dugott össze, amit kértél. Jó kis műsorok voltak, mikor két hifibuzi összejött, az egyiknek zenegép boltja volt, a másiknak cd boltja, ha hallgatni akartál valamit, áthozta a boltból... mennyi suskámba kerültek ezek a bulik...
-
#56474624
törölt tag
Ezek a gitárerősítős kombók szerintem nem feltétlenül a hangminőségre vannak kihegyezve, viszont baromi hangosak. Egész más a felhasználási terület.
Mi a hifi? Ha úgy szól az a gitárkombó, akkor úgy szól, a hifi cuccnak a szó eredeti jelentésében nem feladata, hogy feljavítsa a hangzását.
-
krystman
őstag
Természetesen amiket itt írtok az nagyon jó, és semmi kifogásom sincs, sőt nagyon is jó! Nem is így értettem!
Csak hát szerintem ez olyan, ha én elmegyek egy kereskedőhöz és el kezdem tesztelni a cuccokat, és épp ott nagyon jó szól, az lehet hogy otthon már nem úgy szól majd. Ahol tesztelem ott lehet, hogy 30-40nm áll rendelkezésre és jó el vannak helyezve a hangfalak. Még otthon a 16nm-es szobámba ahol bútorok is vannak, és kérdéses miként tudom elhelyezni a hangfalat is, lehet hogy közel sem tudom azt a hangzást élőhozni, mint ott.
-
AMDFan
addikt
válasz
krystman #382 üzenetére
Olyan rendszert kell építeni ami megfelel az igényeidnek. Ezek a hifis beszélgetések csak eszmecserék, nem kell egymással egyetérteni. El kell menni és meghallgatni a hangfalakat, erősítőket, és dönteni. Ennyi. Viszont ezekből a beszélgetésekből lehet tanulni, más nézőpontokat megismeri stb... Szóval hasznos ez a topik. Szerintem.
-
AMDFan
addikt
válasz
#56474624 #381 üzenetére
Szerintem ez így nem állja meg a helyét. Ezek a gitárerősítős kombók szerintem nem feltétlenül a hangminőségre vannak kihegyezve, viszont baromi hangosak. Egész más a felhasználási terület. Most ez olyan mintha koncerthangerővel hasonlítanád az otthoni rendszered hangerejét. Pl. egy rockkoncerten nem hallod a saját hangodat, míg ha otthon annyira feltekered a hangerőt hogy ne halld a saját hangodat, akkor már eléggé szétesik a zene, bizonyos hangfalak már torzítanak is, és igazából nem is ez a cél az otthoni zenehallgatásnál. De nyilván nem lehet hasonlítani mert az egyik esetben többszáz négyzetmétert hangosítottak be, a másik esetben meg átlag 20nm-t.
Szerintem tdd587 arra a karcolásra gondolt ami élvezhetetlen a fülnek. Ezt én is tapasztalom bizonyos zenéknél, bár az erősítőm belépő szintű ez tény.
szerk: egyszerre írtunk de akkor jól gondoltam hogy milyen karcolásra gondoltál
-
tdd587
őstag
válasz
krystman #382 üzenetére
Egyetértés az nincs.
Karcol = hallgathatatlan, csörömpölős hang, amit nem érdemes felhangosítani, mert csak zavaró lesz. Mármint csak zavaró. Élvezhetetlen. És nehogy levezesse nekem valaki, hogy a drágább erősítő azért nem csörömpöl mert vág és nem azért nem (huh...), mert nem torzít annyit.
Annak idején másfél évig éltem abban a hitben, hogy a fekete album egy katasztrófa... szar volt a lánc, de a kereskedőnek elhittem, hogy nem a lánc szar, hanem a lemez.
Tudom, az élet kemény pofonokat osztogat...
-
krystman
őstag
Én szerintem nem lehet igazán tudni, hogy mit is képzel el a hangmérnök. Azt egyedül abba a stúdióba lehetne igazából megtudni, amibe felvették a zenét. Minden egyébb cuccon mást fog hozni a zene. Csak gondoljuk, hogy ezt képzelte el egy hangmérnök. Abba az esetbe, ha hallanánk a stúdióban a zenét, akkor lenne viszonyítási alap, és úgy lehetne kísérletezni a rendszerrel. De, így csak sejtjük, hogy ez meg azon a rendszeren hogy is szól, vagy ez lehet az igazi hangzás. Mivel így végig olvasta a h.sz.-at ember legyen a talpán aki el tud igazodni, hogy milyen rendszert is érdemes lenne építeni, hisz mindenkinek más tetszik akár hangfal hangjába, vagy épp erősítőbe. Tehát nincs egy konkrét márka és típus és erősítőbe és hangfalba sem, hogy egyetértés lenne.
-
#56474624
törölt tag
(konkrétan az, hogy végre meg tudtam hallgatni, mert nem karcolja a fülemet)
És ez előrelépés? Élőben vedd már fel a hangerőt a gitárerősítőn/kombón betorzítva (de igazából overdrive is elég), és próbáld ki, hogy fog-e karcolni. Elárulom, fog. Itthon nálam legalábbis azt teszi, de eddig bármikor jártam hangszerboltban, akkor is így volt. Más kérdés, hogyan szereted hallgatni TE. Dehát ez csak a valóság "megszépítése", nem több.
-
tdd587
őstag
Okés, látom vetted a lapot és nincs harag (kár volt ingerülten nekiállnom ennek a napnak, sorry).
A fátyol megint egy olyan kifejezés, amit nem tudok megmagyarázni, csak megmutatni, hogy mire gondolok. Diana Krall CD-m mondjuk konkrétan nincsen szóval szerzek majd egy FLAC-et, és leírom, hogy mire gondoltam pontosan. Ha még ott van és nem csak egy rossz emlék. Ha még élni fog a topik...
Barber elborult és mozgalmas számai nagyon tetszenek, az új album viszont számomra használhatatlan, mert elalszom rajta.
Teljesen egyetértek veled a metallica - jazz kérdésben, visszaolvasva lehet, hogy nem volt elég egyértelmű: szóval persze, hogy minden jobban szól jobb rendszeren. Viszont (számokkal fogok dobálózni) egy 100e forintos erősítő és egy 200e forintos erősítő között a metallica-n volt áttörés annak idején (konkrétan az, hogy végre meg tudtam hallgatni, mert nem karcolja a fülemet), a jó kis demó lemezeim meg eddig is jók voltak, aztán pedig még jobbak lettek.
Persze ha kivár az ember és nagyokat lépked (= sok mani), akkor óriási különbség lesz otthon, ami minden lemezen visszahozza a befektetést.
-
psyho85
aktív tag
Na, látom, elindult a karate - hiába, az internet a legjobb dojo.
A torzított gitár dinamikája viszonylag kevés. Miért? Mert a torzítás voltaképp agyon-kompresszálás, négyszögjelig, ugye. Az életbe nem lesz akkora dinamikája, mint egy tiszta gitárnak, teszem azt. Amitől a rock/metal zene ütni tud, az az, hogy a tényleges dinamikát adó basszussal és dobbal együtt mozog az egész. Persze, egy jó kis csöves cucc (itt gitárcumóra gondolok) ad hozzá tranzienst rendesen.
"ha durván pislogósak a tranziensek, akkor felejtős az egész cucc (csöves és társai ugye...)"
Hát, én csak azt tudom, hogy egy elektro-akusztikus gitár hangosításánál próbálkoztam azzal, hogy adtam neki egy csöves előfokot, és az lett az eredmény, hogy majd kiugrottak a hangszórók, egyszerűen annyira "életre kelt" a gitár. Tele volt az dinamikával, hajjaj, túl sokkal is.
Amúgy meg tényleg az a logikus, hogy azzal műfajjal hallgatod meg a hangfalat, amit amúgy is hallgatni fogsz rajta. Nekem is olyan hangfalam van (sajnos), hogy a tiszta akusztikus zene remekül szól rajta, él, valóban van színpad, stb. De a rock/metál egyszerűen nem áll jól neki, nincs mit tenni. Elég mélyre megy, elég magasra, elég dinamikája van, de hiányzik belőle az "őserő", ami a rockhoz és valami jófajta Jojo Mayer zenéhez kéne. Persze ez most ellentmondásosan hangzik, de nem tudom másképp elmondani, mert így van.
Ja, és ha valaki azt akarja hallani, amit a hangmérnök elképzelt, akkor csinál egy reflexiómentes szobát, és tesz bele valami Genelec rendszert vagy Yamaha NS-10-et egy Bristol erősítővel. Na, akkor azt hallja, ami rajta van, és SEMMI mást. Így már el lehet dönteni, hogy mi szól jól s mi nem...
Az pedig, hogy jó is-e az adott zenének titulált valami, az már erősen szubjektív és off-os kérdés.
-
AMDFan
addikt
válasz
#56474624 #377 üzenetére
"Szerintem hatalmas tévhit, hogy bármin jól szól, mert úgyis szét van torzítva."
Igazából arra akartam kilyukadni, hogy azért mindegy min hallgatod, mert semmin sem szól jól
De ezen persze nem veszünk össze, én még nagyon kevés hangcuccon hallgattam ilyen igazán elborult zenéket, szóval nincs rendes összehasonlítási alapom, csak feltételezek.
-
#56474624
törölt tag
A régi polkaudiókról szerintem fogalmad sincs, hogy szóltak, így kár a mostaniak alapján ítélkezni.
Azt se felejtsük el, hogy azért az audiofil/high-end sznobok eleve nem hallgatnak ilyen zenéket.
Hogy metálban mi a jobb, az megint ízlés kérdése, én a nightwish nevű sablonos, ugyanazokra a power metál riffekre épülő sz*rságoktól mászok a falra, de ez megint egy más dolog. Ha neked csak zaj, legyen az, számomra nem az, és bizony egy dögös amcsi hangfal jobban átadja, amit kell. Hogy egy ilyen zenének nincsenek nagyobb igényei, az is marhaság, tekintve, hogy nem hallgatsz ilyen zenéket, neked mindegy min szól, úgyis szar. Szerintem ezek után nincs miről beszélni...AMDFan:
Nagyonis számít a közép is, meg a magas is, nemcsak a basszus. Nemrég váltottam ugye CD-lejátszót, és épp metál az egyik, amiben úgy érzem, nagyon hallani a fejlődést, nemcsak basszus terén. Az ilyen agyontorzított cuccok nagyon gazdagok felharmonikusokban. Szerintem hatalmas tévhit, hogy bármin jól szól, mert úgyis szét van torzítva.
Aki rendszeresen hallgat ilyen zenéket, az tudja.
-
AMDFan
addikt
válasz
#56474624 #370 üzenetére
Azért ez az Emperor egy kicsit durva
Nagyon szélsőséges zene, és szerintem nincsenek benne olyan igazán zenei dolgok amik miatt megérdemelne egy drága hangszettet. Szóval majdnem mindegy min szól, csak ne torzítson. Ezt nem azért mondom mert lenézem ezt a zene stílust, mindenki mást szeret, pl én is szeretem a hardcore zenéket (Raised Fist,Hatebreed stb...) de nem érzem túl lényegesnek hogy min hallgatom, mert nem a zenei megoldások a lényegesek egy ilyen zenében hanem a ritmus, meg az hogy b@sszon oda és készSzerintem. Sőt lehet, hogy eretnekség tartják páran, de szerintem sok tisztán elektronikus zene van ami "zeneibb" mint mondjuk a Hatebreed vagy az Emperor. Persze ez lehet az én defektem is, hogy nem látom meg benne a szépséget. Elektronikus vonalon sem látom meg a szépséget a durvább dubstep zenékben. Ez van.
szerk.: jut eszembe, a legjobb példa szerintem az, hogy vannak zenék amiket a kocsiban is éppúgy elhallgatok és ugyanúgy élvezem mint a hifin. Vannak amiket elindítok a kocsiban és bosszankodok hogy ááá ez nem jó így..., na de majd otthon!
-
bambano
titán
Mindegyiket meghallgattam, amit felhoztatok példaként, mielőtt válaszoltam volna.
Milyen elkenés effektus? Amit én hallottam tőle, az szépen, tisztán szólt. Hmm. A barbár kisasszony jó, igaz, nem látom az eszement különbséget Krallal szemben. Nyilván ettől jó. De ha az egyik elmosott, akkor a másik is, vagy ha az egyik nem az, akkor a másik sem. Szerintem nem elmosott egyik sem. Kicsit csalás a véleményem, mert Kralltól van koncertdvd-m, pcm hanggal, barbárkisasszonyt meg csak youtube-on láttam eddig.
A metallica mindenen jobban szól, amin a jazz is. A nightwishben régebben legalább volt egy komolyabb feladat, most már az sincs...
-
bambano
titán
válasz
#56474624 #370 üzenetére
Ennek a számnak nincs pusztító ereje, ez egy sávhatárolt zajtömeg. Ettől még metálban is garmadával van jobb.
A polkaudió hangjától meg falra mászok... Nem véletlen, hogy a szakma is meg a piac is a spendort magasabban jegyzi, mint a polkaudiót. Persze lehet, hogy egy technics mash cd-n meg valami japán erőlködőn ilyen zenével szól valahogy a polkaudió, de én az eredeti zenét szeretném hallani, nem azt, amit a cucc hozzátesz.
-
kissthomas
csendes tag
válasz
#56474624 #350 üzenetére
Najó de a THX-nek is vannak fokozatai
Csak ezt elfelejtik ráírni
Az említett Logitech cucc kicsit műanyag, kicsit kopog, de a THX Select minősítést sikerült kipréselni belőle jó IC-kkel
És Erősen nearfield, szal 10 nm-en a számítógép előtt ülve tökjó. Én is gondolkodtam rajta, de szem előtt tartva hogy nem mindig DTS filmeket nézek otthon, maradt a nagy álló frontokkal és STRAIGHT módra képes yamaha végfok és egy Jamo szett. Nem a legjobb, de árban erre tellett
TéHáiX-ből az Ultra és az Ultra2 minősítéseket nézegessétek meg... Ott lehet találni ínycsiklandozó végfokokat és hangfalakat. PS: az árakat ne nézzétek meg
-
tdd587
őstag
Rákérdezek: hallottál már egyet is ezek közül? Akkor melyik is van agyonelektronikázva?
Diana Krall-tól meg rosszul vagyok, na azt felesleges vinni. Kislány a zongoránál egyedül zene, azon is van egy csúnya elkenés effektus, amitől olyan élettelen, fátyolos az egész. (Nem ismerem minden lemezét, csak amit hallottam tőle, arról beszélek.) Továbbra is tartom, hogy több műfajt is viszek, patricia barbert is (bomlott kislány a zongoránál....) de metált is, és a legtöbb cucc a metálnál vérzik el, nem a barber kisasszonynál.
És természetesen kompromisszummentes cuccokról van szó, nem ostoba sörszagú rocker vagyok, és utálom, amikor nem tud megszólalni valamin a metallica, mert "ezen szép zenét kell ám hallgatni". És annyi cucc megbukott már.
A nightwish-el egyetértek, szinti-metál béna keveréssel de sok rajongóval. Tesztelni ne vigyük...
-
#56474624
törölt tag
Amit mondjuk jazzel választottál, azon a metál is jobban fog szólni.
Sajnos nem. Minden tiszteletem az angol hifi hangfalaké, akusztikus zenére kiválóak lehetnek, de metálra (meg úgy egyébként könnyűzenére) 100x inkább vennék valami régi, dögösen szóló amerikai hangfalat. Egyvalamiről feledkezel meg, mi itt nem komromisszum-mentes hangfalakról beszélünk. Olyan nincs is egyelőre, ami teljesen az. Van tehát létjogosultsága annak, hogy azt a hangfalat válasszuk ki adott zenei műfajhoz (adott árkategóriából), amelyiknek a hibájával a leginkább együtt tudunk élni.
Csak példa gyanánt.
http://www.youtube.com/watch?v=ZcIpMSoqzD4
Na például ennek a számnak azt a pusztító erejét egy angol polcsugárzó (pl. egy spendor) soha nem fogja úgy visszaadni, ahogy kell. Lehet bizonyos tekintetben jobb lesz, mint mondjuk egy kétajtós szekrény méretű régi polkaudio hangfal, de engem az akkor és ott nem fog érdekelni, hiányérzetem lesz, erős hiányérzetem.
Sőt hát van is, mert helyhiány miatt (na meg money) jómagam is polcsugárzóval nyomulok. -
bambano
titán
Továbbra is állítom, a metál nem hajtja meg annyira a cuccot, hogy rendesen megszórja a mezőnyt. Mondok kicsit sarkított példát, van 2-3 cuccod, ami közül választani kellene, beleraksz mindegyikbe 1-2-3 metál számot, lepontozod. Az ideális 100-ból az egyik kapni fog 98-at, a másik 96-ot, a harmadik 97-et. Vagy még ennyi sem lesz a különbség.
Ha megpakolnád például Korrékkal, vagy Dianával, az rendesen szétszórná a mezőnyt, lenne mondjuk 50, 70 meg 90 a pont, Sokkal látványosabban buknának ki a hibák. Sokkal nagyobb különbséget produkálna minden, emiatt sokkal egyszerűbb lenne a döntés.
Amit mondjuk jazzel választottál, azon a metál is jobban fog szólni. Amikor meg hazavitted, azt hallgatsz rajta, amit akarsz, az nem volt kérdés, hogy ebbe nem akar senki beleszólni.
Az agyonelektronizáltság pedig műfajfüggő, egy Nightwish albumon szól néhány szintiszólam, egy dob, meg agyontorzított gitárok. Ehhez képest egy minőségi koncertzongora, egy nagybőgő meg rendes énekhang az ég és föld.
-
Gabrika
tag
szerintem az agyonelektronizáltság nem műfajfüggő, ezért nem értek egyet az általánosításoddal, nagyon sok ugyanolyan eredeti zenét csinálnak ma is sokan, mint évtizetekkel ezelőtt (pl. www.stereochrist.com itthon, vagy www.mirrorofdeception.com, ... nagyon hosszú lehetne e lista)
a műfajtól függetlenül pedig szvsz legelőször csakis azzal a zenével érdemes teszteni, amit nagyon jól ismersz -> amit szerecc és amit hallgatni fogsz rajta.
e kérdésben sztem nincs abszolút igazság, mely valamely műfajt kiemelné vagy kizárná - szinte mindegyik műfajból lehet komplex hangzású és jól összerakott példányokat választani épp úgy mint, ellenpéldákat
tehát nem a műfaj gyötri meg/vagy nemu.i.: sokmindent hallgatok, ismerek, de azért nem mindenet, úgyhogy kivételek bizonyára vannak, pl. lagzilajcsi és tucctucc, de gondolom itt senkinek nem jutott ilyen eszébe
-
AMDFan
addikt
Nem értelek. Ha valaki metalt hallgat akkor hiába tesztel jazzel, hazaviszi a cuccot és elégedetlen lesz a hangzással. Olyan, vagy hasonló zenével kell tesztelni amit hallgat otthon az ember. Ahol anno én hallgattam hangfalakat simán benyomtuk a Metallicát. Mondjuk oda nem vittem zenét, de volt a srácnál mindenféle stílus
-
bambano
titán
ezek az agyonelektronikázott metál zenék nem alkalmasak rendes tesztelésre...
jazz-t pedig azért szoktak hallgatni ilyen teszteken, mert nagyságrendekkel jobban meggyötri a rendszert, mint ezek a metál zenék.
Hallgass meg egy Diana Krall lemezt, vagy egy Ave Maria-t akár Tarjától, akár az El Greco lemezről...
-
tdd587
őstag
Meglepődve látom, hogy még él a topik. Csak az albumajánlós részekre reagálnék röviden:
Természetesen csak metal vonalon gondolkodunk, minden más műfajnál nagyon sok jó lemez van, én mégis azt mondom, hogy vigyünk legalább egy jó metal lemezt, főleg ha leginkább azt hallgatunk, nem demo-jazz lemezeket. Itt jönnek elő legkönnyebben a hibák ugyanis. (Az én tapasztalatom, nem kell velem egyetérteni.) A többi műfajnál nagyon könnyen megvezetnek, különösen nagy hangerőn, demó lemezekkel, amik nem tudnak igazán rosszul szólni, csak jól, meg piszok jól. Metal zenéknél meg összeomlik az egész és csóválja az ember a fejét milliós cuccokon is, hogy csak ennyi?
Amit én vinni szoktam: 1 Ákos lemez (Karcolatok/Test), ezeken mindent észreveszek, minden részletre emlékszem, ez a belépő. Esetleg még a 7 parancsszó, ha nem ül előttünk karnyújtásnyira Ákos/Kaszás Attila, akkor lehet is felállni. Aztán mindenképp kell egy olyan lemez, amin akusztikus gitár van belenyúlás nélkül rögzítve (pl. Tátrai - Latin), ezzel mérem a sebességet, ha nem pattanak a húrok, ha durván pislogósak a tranziensek, akkor felejtős az egész cucc (csöves és társai ugye...). Aztán nekem kell valami, amiben van zongora (itt jön az Anathema pl.) és persze lehet vinni a hifis lemezeket (patricia barber, kari bremnes stb.) de azokat majdnem minek, mivel mindenen jól szólnak és egyébként is idegen cuccok, idegen akusztikában nehéz kapaszkodót találni. És persze nekem kell egy-két összetett metal lemez, mivel otthon is 80% metal megy. Akkor jön pl. egy régebbi Silentium (tip-top dinamika, tér, hangszerek, minden), az első Within Temptation (még piroska és a farkas zene volt anno...), második/harmadik Tristania (gothic, olyan széles térrel, hogy szinte oldalról szól), Penumbra, Sirenia (gothic lemezek), Gathering pár évvel ezelőttről, Tool és még sokan mások, persze nem 25 lemez, max 5. Black/death metal-ra vigyázni, nem fogják elviselni. Jó black metal lemez mondjuk most nem is jut hirtelen eszembe...
És persze nem minden lemez jó mindenre, van amelyik mélyhiányos, van amelyiken csak 1-2 szám teszre érdemes, szóval ez változó, de ez így van a demo lemezekkel is.
In Flames - Colony: nagyon ki van hegyezve a folyamatos cin püfölésre, mp3-nak ez halál, össze fogja torzítani (alacsony bitrátán vágja is a tetejét). A-B teszten az ilyen zene azonnal megbukik a FLAC javára. Persze tudom én, hogy miért mindig pavarotti énekhangja, meg 20 másodperc vonósnégyes megy a nagy leleplező cikkekben, hogy úgysehallodmp3jóazmindenre... de kár bedőlni.
Nightwish albumok (kivéve az utolsót): ehhez hangmérnök véleménye kellene, hogy miért így vették fel ahogy, nekem van egy olyan tippem, hogy tarja hangja így jobban érvényesül. Az összes hangszer egyenhangerőre van keverve, nem üt a dob, nem különül el semmi, mintha le lenne keverve mono-ba az egész, rátapadva a hangfalakra és még sávhatárolt is mindkét végén. Ezt úgy szoktam demózni, hogy nightwish után közvetlenül Tristania és bammmmm, betölti a zene a szobát, nem ez a mono tekerés. Tudom nightwish, oprea, haverok, fanta.
Anathema - Hindsight: tulajdonképpen ez egy semi-acoustic remix album, kicsit lassítottak a számokon, de szinte tökéletes a felvétel. Olyan mélyre megy és olyan mennyiségben, hogy az már szomszédcsalogató, no clipping, tökéletes vokál, tökéletesen térben minden hangszer, zörejek, suttogás, minden apró rezzenés hallatszik, egyszóval minden a helyén. Erre mondanák a kukacosok, hogy végletekig közelmikrofonozott a produktum, de legyen ez csak széljegyzet... A Judgement a másik kedvenc tőlük, bár arról nem minden szám használható, de azon van az egyik kedvenc zongorás részem, ahol egyszer csak a jobb sarokban tényleg hihetően megjelenik egy zongorista és önkéntelenül odanéz az ember, hogy ki ül ott...
Szerk:
Azzal egyetértek, hogy a szempontokat és a közös terminológiát ki kellene alakítani egy rendes cikkhez. Erről mondjuk olyan szép emlékeim vannak... mindenki egy bizonyos szókincsen szocializálódik, ezért lehet tudni, hogy hol kezdte. Pl. mit jelent az, hogy feszes hangzás? Vagy hogy gyors? Van tere? Hifis emberkék ezen is jól össze szoktak veszni...
Amúgy meg minden bornak fűszeres íze és gyümölcsös aromája van (hehehe.... ), ahogy a hifista is mindig ugyanazokat a jelzőket puffogtatja. Ki mit keres...
-
bambano
titán
Ez egyelőre csak az öndicséret mindig büdös kategória... Majd ha lesz róla független teszt, akkor ér majd valamit.
#355: az úgy oké, hogy normális áron akar valaki jó hangú cuccot venni...
#359: "minél több a hangszóró egy hangfalba, annál jobban szebben szólhatnak a hangok": na ezt nem szokta igazolni a gyakorlat.
-
krystman
őstag
Mondjuk ezeket a rendszereket nem diszkózásra találták ki! Ezek helyi hangosításra vannak, ha pl. a gép előtt ülsz, és ott hallgatod ott tökéletes szerintem. Szerintem ezeket külön kellene választani! Zenére rendes hi-fi kell, még gép előtt meg egy ilyen kisebb rendszer.
-
krystman
őstag
válasz
CPT.Pirk #340 üzenetére
Értem. Épp ezért is írtam, hogy minél több a hangszóró egy hangfalba, annál jobban szebben szólhatnak a hangok. Én úgy vagyok vele, hogy szerintem nem hülyeségből készítenek 3-4utas hangfalakat! Bár igazából én 2utas hangfalat nem hallgattam idáig, de egy jó összerakott 2utas biztos jó szólhat! Szerintem egy hangfalnál fontos, hogy a frekiket szépen lefedje az alacsonytól a magas hangokig. De, egy rendszernél, hogy jó szóljon rettentő sok dolog számít! Szerintem lehet egy fullextrás cuccom is, ha egyszer a szoba akusztikája és hangfalak elhelyezése rossz, vagy nem lehet elhelyezni. Én meg elhelyezni sem tudnám, ha lenne is ilyen cuccom.
-
válasz
kissthomas #349 üzenetére
Izé, a HIFI konkrétan a DIN45500 szabvány (csak az a baj, hogy 1973-as, így ma már elavultak a követelményei) ellentétben a multimédiás THX az tényleg csak egy megvásárolható plecsni (a mozis THX más, ott tényleg valós és szigorú követelmények vannak a hangzással szemben).
-
psyho85
aktív tag
Szép, szép, de akkor inkább veszek az árából (valószínűsíthetőleg) egy autót, vagy felújítom a lakást, blablabla... Jó ez közhely, nyilván, ha megtehetném, vennék egy párat. Meg mondjuk egyébként is szívesen meghallgatnám.
Vajh hogy szólna 'rajt kedvenc Emergency House mp3-am?
Ja, és hihetetlen, hogy még 350+ hozzászólás után is tudtok mit egymás fejéhez vágni...
-
CPT.Pirk
Jómunkásember
Ezeket még én is tudom, pedig nem mozgok hifi körökben, és elutasítom a drága konstrukciókat. Nekem megfizethető áron elérhető jó hangzás kell. Na de ez egy más tészta.
A hifi klubban mondták, hogy a kétutas hangfalakban lévő hangszórók darabja 10k-nál kezdődik. Én nem állítottam, hogy hifi cucc, de jól szóltak, az biztos. Saját építésű cd lejátszójuk volt, arra batár nagy erősítő kapcsolódott, amit szintén ők csináltak, valamint kb. 6cm vastag kábelek mentek a hangfalakhoz, amik érdekes vascső talpakon álltak, olyan 15 fokban hátradöntve.
No meg terveztem már hangfalat a Tie-Small paraméterek alapján, szal persze, hogy a dobozt kell a hangszóróhoz tervezni. Még azt is a mély hangszóró dönti el, hogy pl. nyitott v. zárt dobozt építsünk.
-
zoltanz
nagyúr
Főleg, hogy vannak más hangfalak is pl az Air1
high end elektrosztatikus hangfal membránjaként egy átlátszó, két rúdsor közé rejtett fólia funkcionál, melyet elektromos töltések mozgatnak. A hagyományos, a mágnesesség elvén működő hangfalakkal szemben ez a szerkezet olyan tiszta és torzításmentes hangzással rendelkezik, hogy nincs szükség a magas és mély hangok szétválasztására.
-
#56474624
törölt tag
válasz
kissthomas #349 üzenetére
Kiindulva a logitech z5500-ból, szerintem a thx jelölés k*rvára nem garancia semmire.
És ezzel nem a z-5500-at kívántam leszólni, hisz azért a pénzért nyújt valamit, de egy jó hm-rendszer egész más élményt nyújt, és persze sokszoros áron. -
kissthomas
csendes tag
Amúgy azon gondolkodom, hogy egy igazán nagy promléma van ezzel a hifi dologgal... A marketingesek elbagatellizálták a jelentését, és nem csináltak rá szabványokat, mint pl a házimozi rendszereknél a THX. Pl ha megveszel egy THX Ultra vagy Ultra2-es rendszert, akkor nagy esélyed van rá, hogy közel ugyanazt hallod, mint Lucas-ék a stúdióban. Ezek az erősítők jók ugyan zenehallgatáshoz is straight módban meg van bennük mindenféle csoda javító eszköz, de iszonyat drágák. Milyen jó lenne ha a "kommerszebb" kategóriában is lennének ilyen fogódszkodók, nem csak a házimozi szegmensben...
-
psyho85
aktív tag
válasz
kissthomas #346 üzenetére
Én kérek elnézést!
Kicsit valóban túlpörögtem rajt, megesik! Jól van, akkor amúgy egyetértünk!
A Telefunkenre azt tudom mondani, hogy valóban jó (sőt), de fizesse ki, aki akarja... akinek kell a munkájához!
A hangmérnök bácsik, nagynéha nénik, ó, igen. "Szal sztem fontosabb hogy ki és milyen körülmények között állította össze azt a CD-t minthogy fűrészelés, szeletelés, tüccögés vagy akármi van rajta" Na, ezt tessék bekereteztetni!
-
kissthomas
csendes tag
Úgylátszik picit félreértettél
Én csak arra céloztam, hogy volt egy kérdés hogy hogy mérik ezeket, és te válaszoltál rá hogy jel meg mikrofon, és én csak erre írtam, hogy erre vannak kifejezett automatizált mérőállomások a gyárban, amik rárajzolják az adatlapra azokat a görbéket
Én nem tartom magam nagy hifistának és audiofilnek, csak szeretem a jó zenét. úgy ahogy én szeretem, és ahogy nekem tetszik
Persze én is szivesen hallgatnék Enya-t Enigma-t Vangelis-t ne adj isten Madonna-t Sting-et Chris Rea-t Santana-t pár high-end monoblokkról meg több millás hangfalakról, de annyit még egyenlőre nem keresek
PS: a minőségi miki valahol itt kezdődik: http://www.hitspace.hu/download/teleak47.wav
ez egy Telefunken USA AK 47 processzálatlan hangja.PS2: mindenki írja az előadókat és az albumokat... Azt megnéztétek melyik album melyik stúdióba készült és ki a hangmérnök? Véleményem szerint akárki akármilyen stílusban alkothat nagyonnagyot, a dolog a hangmérnökön áll vagy bukik. És mostanában olyanokat hallok stúdiós körökből hogy a hajam égnek áll ("papírral" rendelkező emberek, akik azt hiszik a digitális technika mindent kijavít helyettük). Szal sztem fontosabb hogy ki és milyen körülmények között állította össze azt a CD-t minthogy fűrészelés, szeletelés, tüccögés vagy akármi van rajta
-
psyho85
aktív tag
válasz
kissthomas #317 üzenetére
@kissthomas #317 : Persze, és otthonra egy kezdő hifistának EGYBŐL komoly mérőműszerrel kell kezdenie... Alap szinten fölöslegesnek tartok minden programot. Tessék megtanulni hallani! A kémiai analitikában sem egyből HPLC-MS-t tolnak a gyermekek az iskolában, hanem az alapoktól kezdik, kőkorszaki szinten, pl... Egy susztertanonc sem egyből a legrégebbi, tehetős megrendelőknek csinál valamit...
@tdd587: Kösz a progit, megnézem, úgyis van itthon jobbfajta kondimiki, ismert görbével...
@Minenki: Érdekes, mennyi hifista és/vagy audiofil rohangál erre, tényleges és sokrétű, mély hallgatási tapasztalatokkal, de ugyanakkor a felvételekről olyanokat tudtok mondani, "hogy a maradék hajam is égnek áll a hátamon lévő csekély szőrzettel teljes egyetértésben, miközben szívem stabil 160bpm-re áll be, agyam pedig láncfűrésszel igyekszik kikaparni magát a fejemből a szemeimen át."
Asszem megvan a következő cikk témája.
Egyébként VAN olyan felvétel, ahol semmi más nincs, CSAK két JÓ mikrofon, jól elhelyezve, és egy hard disk recorder. Se EQ, se kompresszor, semmi. Szól a zenekar ahogy szól (értelemszerűen akusztikus), és azt veszik fel. Na, az ilyen felvételeknél van színpad, tér, dinamika, minden.
-
Daneeka
senior tag
Emlékszem amikor postolgattuk a Muse fórumra pár sráccal, hogy mennyire szar a a lemezek minősége, meg dinamika tartomány zéró, meg siránkozott mindenki (tényleg szarok voltak, sajnálom is a BHaR-t miatta, a többinek szinte jól áll a clipping mert olyan nyersen durva tőle, főleg az OoS
) meg jöttek a szkrínshotok a görbékkel ahol a nagyobb dobütéseknél a szinusz átfordult négyszögbe meg stb. Lehet tanultak valamit az user-feedbackből.
Aztán jött ez az új lemez, annyira nem jön be de tényleg remekül szól. Bár állítólag dinamika tartományban ez sem jobb mint a többi de valahogy mégis jobban szól. Amúgy ez a lemez talán azért szól jobban mert kb. mindent egyedül csináltak, építettek egy stúdiót a Como-i tó alatt és beköltöztek mint egy atombunkerbe, irigylem is őket, az egy jó vidék.
-
kissthomas
csendes tag
válasz
#56474624 #341 üzenetére
Nem feltétlenül. Könnyű átesni a ló hasa alatt. Ha a hangszórók paraméterei nem illeszkednek tökéletesen, nem fullfull minőségi alkatrészekből rakják össze a hangváltókat nagyon sok promlémát okozhat a többutas/többhangszórós rendszer. Frekvenciabeli és fázsibeli torzítások léphetnek fel, ami akár bizonyos frekvenciákon azt is okozhatja hogy a két hangfal kioltja egymás hangját (akusztikai visszacsatolásuk miatt stb...). Eddig a legdurvább esetem az volt amikor egy 4 "tányéros" mélynyomót üzemeltünk be. Igaz ott ezt kábelhiba okozta, a 4-ből 2 hangszóró ellenütemben kezdett el dolgozni. 2000 watt nem volt képes hangot előcsalni a ládából (180 fokos fáziskülönbség, akkusztikai visszacsatolás egy elég nyílt rendszerű ládán). Kábelcsere után 20 centit lökött rajtam
Egyesek esküsznek a speckó hangszórókra és az egyutas ládákra. Azonban ezeknél a hangszóró is igen drága és a doboz több 10 oldalas matematikai levezetés után méretezhető, és a többnyire tölcséres kialakítás miatt nagy és nehezen kivitelezhető (fából íveket hajtogatni pl csak gőzzel kivitelezhető).
-
kissthomas
csendes tag
válasz
CPT.Pirk #340 üzenetére
Hát.. Hallottam már jó 2.1-es rendszert (Bose Companion 5). Egyetlen baja hogy nearfield-re optimalizált (másra ugye ilyen kis picikét nem is igen lehetne. nearfield = a pc előtt ülő embernek próbálja átadni a lehető legjobban a zenét és a térérzetet). Másik problémája hogy 100ezer ft. Ennyiért meg én személy szerint egy teljes 5.0 szettet vettem, amit ha zenét hallgatok átállítok straight módba, és a 2 háromutas álló front szépen teszi a dolgát (plusz ez a rendszer digitális erőlködőt kapott, így a DAC kikerült a pc-ből, meg az ilyen apróságok sokat nyomtak a latba mikor választanom kellett).
-
#56474624
törölt tag
válasz
krystman #339 üzenetére
Én úgy hallottam, minél több hangszóró van egy ladába, magas, közép, mély, annál jobb hangzást lehet elérni vele!
A hangsúly azon van, hogy lehet. Ha jól megcsinálják, akkor jobb a több utas, de hogy azt kellően jól megcsinálják, nem olcsó mulatság, így viszonylag magas (100-200 ezer Ft kb hozzávetőlegesen) árig érdemesebb kétutasat választani. De vannak hívei a szélessávú egyutas hangfalaknak is.
-
CPT.Pirk
Jómunkásember
válasz
krystman #339 üzenetére
2 utas hangfalakból hallottam szólni hifi kiállításon, kb. 18 cm-es lehetett a nagyobbik hangszórója, elég komoly hangzást produkáltak, ha jól emlékszem, valami "pneumatikus" hangszórók voltak benne, 10k-tól kezdődő darab áron.
2 utas hangfal hátránya, hogy a mélyek átvitele problémás lehet, mert a rendes mély hangokhoz, meg a megfelelő alsó határfreki eléréséhez nagy átmérőjű hangszóró kell, úgy kb. 20 centi fölött kezdődnek. Ilyen méretű hangszóró meg nem jó a magasabb frekvenciák visszaadására, szal ez miatt a kétutas hangfalakat olyankor szokták csinálni, ha kicsi helyre kell eltenni, és nem feltétel a komoly mély hang átvitel. Pl. egy konyhába, ahol egy rádió szól róluk, oda tökéletes egy jobb fajta, kicsi, kétutas.
Nekünk van kétutas Rotel hangfalpárunk, így ránézésre kb. 14cm-es hangszóróval és egy magas sugárzóval, méretei ellenére elég kemény hangjuk van.
Jártam TV stúdióban, ott is jobb fajta, de kicsi, mindössze 2 utas hangfalak voltak.3 utas hangfalak meg most már látszik, hogy jobbak, csak több helyet foglalnak, és drágábbak is.
2.1-es hangrendszerekkel nincs tapasztalatom, olyanból csak bolti, kommersz vackokat hallottam, amiket a youtubehoz találtak ki. Úgy a véleményem annyi, hogyha van két rendes hangfal, akkor nem kell mélynyomó, ha nincs, akkor jól jöhet, de akkor meg alaposan hozzá kell állítani a rendszerhez.
-
krystman
őstag
És a 2.1-es rendszerről is ez a véleményed? Mert, mondjuk én erre gondoltam, az 5.1 és a többi fajta szerintem sem alkalmas, de szerintem a 2.1-es rendszer nem rossz zenére én szerintem! Amúgy, 2utas hangfal a legjobb zenére? Én úgy hallottam, minél több hangszóró van egy ladába, magas, közép, mély, annál jobb hangzást lehet elérni vele! Igazi 2utas hangfalt nem hallgattam idáig, így nem nagyon tudom elképzelni, hogy miként szólhat jobban, mint egy 3utas! Csak kérdezem!
-
#56474624
törölt tag
Szerintem Pink Floyd Darkside album vacak CD-n. Legalábbis az a verzió, amit én hallottam, az volt. Szegényes basszus, műanyag, vékony hangzás. LP-n viszont nagyon megnyerő. Lehet CD-n is van jól kevert verzió, csak én fogtam ki valami ultra gagyit.
-
bambano
titán
válasz
krystman #335 üzenetére
Az, hogy nem nagyon lehet rendesen összehangolni egy sokcsatornás rendszert. Ilyen csimmbumm cirkuszokhoz, hogy pl. mátrix 37456.1 dolby dts kgb cia fbi meg mittomén milyen betűkombinációkhoz jó, de zenehallgatásra alkalmatlan.
Szerintem zenét kettő darab kétutas hangfalon érdemes hallgatni.
-
krystman
őstag
Egyébként a mélyládás rendeszerekkel mi a gond? Mié nem jók ezek a rendszerek?
-
Gabrika
tag
PF mellé csatlakozom, sőt Roger Waters Amused to Death albumát hozzávenném
Klasszikus és metál együtt: Yngwie Malmsteen - Concerto Suite for Electric Guitar and Orchestra in E flat minor / Concerto Suite Live From Japan 2000
Mike Oldfield: Amarok - sztem jó dinamikája van, s nem egy sablon kategória
Jan Garbarek: pl. Rites
Sade előző albuma: Lovers Rock (pl. Slave Song a mélyek tesztelésére
)
-
bambano
titán
olyan zenéket nem hallgattok, ami valamennyire kihívás a cuccnak? mert ez a pár, amiről itt szó volt, ebből a szempontból nem nyerő.
-
#56474624
törölt tag
Szerintem Anathemától a Judgement (1999-es) album szól nagyot. Metál albumok közül még ami jó (term.-en csak azokról beszélhetek, amit szeretek), az az Isis - Oceanic.
Illetve Asphyx - The Rack sem rossz (korai, picit talán demós, de elképesztően jól szól). Morbid Angel albumai B-től D-ig is elég jók, illetve még a Gateways to annihilation albumuk sem rossz hangzásilag (bár máshogy sem rossz).
-
AMDFan
addikt
-
AMDFan
addikt
"tehát eq nélküli zenét gyak nem találsz sehol
), gagyi mikrofonok felvételnél korlátozott frekvenciatartománnyal. "
Bocs hogy beleszólok, lehet hogy hülyeség amit mondok, mert nem értek hozzá, de ha jól gondolom akkor felvételnél nem az EQ-val bajlódnak hanem hangsávonként tudják erősíteni halkítani a felvételt.
Másrészt a mai zenék 90%-ában szerintem az éneken kívül már semmit nem vesznek fel mikrofonnal. -
AMDFan
addikt
Én még mindig úgy gondolom, hogy érdemes lenne egy ilyen cikket,cikkeket írni, aztán a topikjában úgyis folytatódna az eszmecsere. A jogsértősdit szerintem sem kell idekeverni, itt a PH-n senki sem esik kétségbe ha p2pről van szó.
Azért lenne jó dolog, és ez a topik is azért jó mert biztos vagyok benne, hogy sok embert rádöbbent arra, hogy mi is az igazi zenehallgatás. És itt most nem a milliós cuccokról van szó, hanem egész egyszerűen arról, amit saját magamon is tapasztaltam az utóbbi pár évben: eljutottam a PC-s x.1es recsegőktől a külső DAC-os erősítő+hangfal összeállításig. Rájöttem, hogy EQ nélkül nem szarabb a zene hanem zeneibb a zene. Meglátok olyan dolgokat a zenében amikre esélyem sem lett volna anélkül, hogy felnyitja valaki a szemem.
Például ha 3-4 éve nekem ilyet mondtál volna, hogy az In Flames-el az a baj, hogy nem válik le a hangszer hangfalról, kapásból azt válaszoltam volna, hogy menj már a voodoo hülyeségeddel innen miaz hogy leválnak a hangszerek a hangfalról. És mióta normális cuccom van, és ami még fontosabb jól is van elhelyezve, azóta tudom hogy ez nem voodoo
És ezek a dolgok már óriási előrelépést jelentenek bárki számára.Pár kérdés a zenékkel kapcs. Colonynál mit értessz azon, hogy igazi mp3 gyilkos? Miért?
Ez engem mindig érdekelt mert nagyon kevés zene van ahol mp3 és flac között különbséget hallok. Az egyik pl. az új Prodigy.
Egyébként az In Flames-nek az utolsó 2 lemeze az ami szerintem borzasztóan szól, de főleg az utolsó előtti a Come Clarity.RHCP - örülök, hogy így gondolod nekem is nagyon tetszik ahogy megcsinálták. Ennek van egy olyan érdekessége, hogy az LP kiadást más masterelte, és jobban szól. Csak hát az a gondja, hogy van egy alapzaja ami a CD-n nincs.
Limp Bizkitre kiváncsi vagyok, megfülelem ma
-
Gabrika
tag
szerintem nagyon kedves dolog lenne, ha ajánlandó albumokról pici lista lenne, az egymás számára ismeretlen albumok miatt is
szvsz mindenképpen azt a zenét is vigye el mindenki demozni, amit a legjobban ismer, a relatív élmény izgalmas dolog
szerencsés esetben a fenti két halmaz meccete lenne az ideális demoanyag
(valamiért olyan érzésem volt, mintha szégyenleni kellene, hogy a magáncélű másolat bárhonnan teljesen legális, a netről bármi beszerezhető p2p és ez törvényes, úgyhogy a lista azoknak is segítség lenne, akinek mind ismeretlen)
-
Sanyix
őstag
"pont arra szolgál, hogy az elefántot nyelt kígyó alakú hallásgörbénket alacsony hangerőn visszasimítgassa élvezhető szintre a sávszéleken. Természetesen amint normál hangerőt közelítünk, erre semmi szükség nincsen, ahogy azt már itt többen jelezték is..."
Valahogy így igen. Normál hangerőn nincs szükség rá? Azt én is észrevettem hogy hangosítva jobban kijönnek a mélyek a többihez képest is, de nem eléggé. Vagy a normál hangerő másnál azt jelenti ami nálam már üvöltetést jelenti?
De tényleg mi számít "normál" hangerőnek?
-
Sanyix
őstag
ez azért van mert a eq-kat csak programozva lehet pontosabbra csinálni. Tehát az előre megcsinált eq-k tudnak néhány fix tartományt, de lehet hogy neked kisebb tartomány kéne csak, mondjuk pont akkora hogy csak az az egy bizonyos hang essen bele, az neked kéne magadnak programozni
. Ez van. Az ilyen hibákat masteringnél pro cuccokkal lehetne javítani abban biztos vagyok, de nem teszik.
Viszont lehet eq-val úgy csinálni hogy ne rontson csak javítson, pl a mélyhang kiemelés(vagy a többi gyengítése, attól függően hogy az adott konfigon melyik szól jobban), persze nem olyan automata kompresszálós marhasággal mint amit fentebb valaki említett winamppal kapcsolatban (mert annak az eq-ja ilyen), hanem olyannal mint a foobar-é (ami tényleg csak azt csinálja amit állítasz, semmi mást), mértékkel csak annyira hogy, ne legyen clipping, persze ehhez alap a KS/ASIO/WASAPI kimenet 24bittel, különben a legkisebb emeléstől bejön már a clipping. -
Sanyix
őstag
válasz
M@trixfan #297 üzenetére
Tényleg értelmetlen amit írsz. Ilyen hogy "mesterséges hangzás" nem létezik, elmebajnak inkább lehet nevezni egy fizikailag nem kimutatható állítólagos anomáliát a hangban(vagy le tudsz mutatni egy "mesterséges hangzású" hullámformát?), főleg egy felvételnél ami 100%-ig mesterséges és az adathordozóra kerülés előtt MÁR többször manipulálták, ugyanis bármilyen hihetetlen, nem 2 mikrofon nyers jeleit írják egy cd-re, sőt nem is csak erősítést hajtanak rajta végre.
A hallásom meg érzéketlennek pont nem nevezhető, pedig bizonyos szempontból jobb lenne ha az lenne, sok minden könnyebb lenne...
(Igaz nem próbálom a hallásomat emberfeletti képességekkel felruházni, és áltudományos maszlaggal megmagyarázni miért állok a pórnép felett)
"Milyen mobilos cüccögés? Meg milyen szar mastering? Minek kell akkor olyat hallgatni?"
mobilos cüccögés = 0 mély hang. A szar mastering meg egyértelmű. Hogy minek olyat hallgatni? hát talán azért mert a zenék 99%-a beletartozik ebbe(főleg amit 90 után adtak ki). clippinges agyonhangosított zenék, szar eq-zás (képzeld már felvételkor is használják, tudod az a sok potméteres tábla ugyan azt csinálja, tehát eq nélküli zenét gyak nem találsz sehol
), gagyi mikrofonok felvételnél korlátozott frekvenciatartománnyal. (a kiváló hallásoddal hogyhogy ezek nem tűntek fel?)
"A "fülbe kés" effekt a magasakra jellemző" ezt hol hallottad? Közepes hangok is lehetnek fülsértőek, sőt sokkal jobban mert az emberi hallás a közepes frekikre érzékeny a legjobban... próbálj ki egy 8khz-s színuszos signal generatoros hangot hangosan, sokkal idegesítőbb mint egy 16 khz-s magas hang.
"Egész véletlen nem "metal dome tweeter" magassugárzóid vannak?" nem... 4 féle eszközön lett hallgatva, tehát már a felvétel olyan.
"Az srs és társai "hangzásjavítók" nem keverendők a különböző DTS és egyéb sokcsatornás szabvánnyal." nemmondod...
"Most akkor megint melyik eszközről van szó pontosan ? Ne haragudj meg érte, de nekem most estére ez így kicsit fárasztó. "Nem generálnak semmit", "eredeti hangokat"..."
eq-ról vagy akár hangzásjavítóról van szó. Igen jól olvasod, nem generálnak semmit, eredeti hangot erősítik/halkítják különböző mértékben különböző frekvencia tartományokban (legalábbis az alapabbak, az srs nem tudom mit hókuszpókozik, csak utcán használom a lejátszómon).
-
tdd587
őstag
Gondolkodtam rajta hazafelé, de az lenne a baj vele, hogy lemezajánlót minek, mindenki el tudja dönteni, hogy milyen zenét szeret, olyat meg, hogy egy bizonyos album nagyon jól szól megint minek, csak a hifisták csinálnak olyat, hogy tudják, hogy valami demo material és erre megveszik, mégha a zene pocsék is. (Tökéletes példája ennek a világhíres Jazz at the pawnshop CD, amit még soha nem tudtam végig hallgatni, de olyan, mintha a szobában lenne a zenekar.)
Olyan szempontból is kérdőjeles lenne a project, hogy kihez szólna és mit akarna elérni? Hogy még 5 ember letöltse, aztán már az is jogsértő, ha kikerülne a cikkbe az album borítója...
Igazából csak jelezni akartam, hogy egyrészt nagyon sokan szimplán rossz anyaggal mennek hallgatózni (erre a kereskedők is panaszkodnak), másrészről meg ha nem vagy "hifis" ízléssel megáldva, még ki is néznek és azt mondják, hogy ez metal, tehát nem szólhat jól. Szerintem ez a legolcsóbb trükk, amikor egy alkalmatlan láncra rámondják, hogy bizonyos műfaj alkalmatlan jól szólni, bezzeg hallgasd meg a vonós négyest (biztos érti mindenki, hogy miért mindig ezt a példát hozom az összetett művekkel szemben...).
Visszatérve, lehet ti nem így gondoljátok és akkor tényleg lenne értelme összegyűjteni pár dolgot, youtube-on mindenki lecsekkolja, hogy mint zene bejön-e neki, aztán ha igen, akkor érdemes rárepülni. Magamért biztos nem kezdenék el egy ilyen sorozatot, anélkül is tudom a véleményem, hogy írnék róla...
Tudom, hogy ilyet nem szoktunk csinálni, de privát kérdésedre most itt válaszolnék inkább, hátha mást is érdekel. Szóval:
In Flames - csak a Colony album van meg nekem CD-n, jó albumnak tartom (ez még nem nu metal), elég régi, de már ez is jelentősen hangosítva van és komoly probléma vele az is, hogy képtelen leválni a hangfalakról. Amúgy elég sok részlet van rajta, kár hogy a sok hangosítás után a basszgitárt szinte nem is hallani. Ezt pl. nem vinném tesztelni semmiképp, viszont tökéletes anyag lenne demonstrálni az mp3 vs. FLAC kérdést, mert ez bizony mp3 gyilkos... A többi albumuk csak HDD-n van meg, azokat nem nagyon hallgattam sosem, csak pár számot.
Machine Head - ezt nem hallgatok, még műfajilag sem ismerem igazából.
RHCP - Stadium Arcadium - Ez évek óta vár rám a HDD-n, hogy végre meghallgassam, de valahogy mindig félre raktam. Nincs hallgathatatlanra keverve, mint a Californication (ami szó szerint recseg végig). Mivel nem ismerem az albumot a Slow Cheetah c. számmal próbálkoztam és nagyon kellemeset csalódtam. Az énekes le van keverve picit (vagy tényleg ilyen flat stúdió hangja van? - aligha), minden más viszont nagyon rendben van. A basszgitár szépen dorombol, kifejezetten mélyre megy időnként és végig lehet is követni, nincs kiemelve az akusztikus gitár és végre nem próbál meg egyen hangerőt tartani a többi hangszerrel. A dob szerintem lehetne dinamikusabb is, viszont így a refrén alatt is minden apróságot hallani még (amiknek a nevét sem tudom...). Azt hiszem ebben az albumban megéri majd elmerülni. (Az utána lévő szám már pl. nem ennyire fényes, de messze hallgatható keverés ez is.)
És hogy én is ajánljak valamit: Limp Bizkit - Chocolate Starfish and the Hot Dog Flavored Water. Szerintem ezt mindenki ismeri, nu metal, szintén nem mai darab, de valami kegyetlenre keverték. Nem hibátlan, de dinamikus, hangos, nem cseszték el a hangszereket és komolyan meg tud lepni, hogy ezt így is lehet, mert akkorát szól, mint egy ágyú és még mindig nem recseg. Valami hihetetlen jó arányokkal van eltalálva benne a legtöbb hangszer, szinte semmi elfedés, komoly basszgitár végig, a vokál meg... vagy elröhögöd rajta magad, vagy csodálni fogod. Fred üvölt, mint az a bizonyos féreg... Az már vita tárgya lehet, hogy (nem létező) imázsunkat egy ilyen lemez rombolja-e le jobban, vagy ha tényleg viszünk valami jó hörgős, zúzós zenét a kereskedőt lelombozandó...
-
tdd587
őstag
Könnyebb megmondani, hogy min nem. Az ismertebbek közül: pl. Nightwish albumok katasztrófa (0 dinamika, 0 tér). Metallica albumok: mindegyik máshogy rossz, kivéve a fekete albumot, azt nyugodtan lehet vinni, egyrészt nem death metal, másrészt minden vackon sziszegősen szól. A legújabb kori metal albumok általában csúnya loudness-ben szenvednek, a legcsúnyább pl. Sentenced, Poisonblack. Ami legutóbbi időkben komolyan meglepett az az utolsó Muse, szintén kereskedő kompatibilis zene és qrva jól meg van csinálva, tipikusan olyan finomságok vannak benne, hogy még a hifi szkeptikusok is meghallják a tápkábel cserét, pedig még hangos is a lemez.
Félakusztikus témában az Opeth csinált egy lemezt, az nagyon baba, vagy az új Anathema szól nagyon nagyot.
Most le kell lépnem, de ha van rá érdeklődés, lehet írni kellene egyszer egy cikket, hogy mit érdemes megvárásolni demo anyagnak (és még jó a zene is...), mert attól hülyét kapok, amikor hi-end show-n vonós négyes megy vagy Diana Krall. (Rajongóktól bocs.)
-
kissthomas
csendes tag
Az ilyen mérésekre vannak speciálisan együttfutó oszcillátorok/jelgenerátorok/erősítők/jeldetektorok. És természetesen egy nagyndrága nagyonpontos mikrofon, aminek ISMERT a karakterisztikája, ezért a mérés közben belekalkulálják a mikrofon okozta torzítást a frekvenciagörbébe.
-
Gabrika
tag
Köszi és gratula a cikkhez!
Biztos vagyok benne, hogy sok sok embernek segítesz, mert annyiszor láttam már, hogy addig elégedett tud lenni sok ember a kritikán aluli zajkeltőkkel, amíg meg nem hall egy más kategóriát, azaz meg nem ismeri az el nem mondhatót!Itt a PH nem is kérdés sztem, hogy a DAC-tól kell figyelni a részletekre, onnan már minden komponenst azonos kategóriából javallott választani. Előtte pedig ott a PC
(bár nekem is van DVD asztali lejáccóm, de csak a távirányítója miatt vettem)
-
tdd587
őstag
Pedig ha van valamilyen stílus, amit nem lehet bármin demózni, az a metal, főleg azok, ahol nagyon sok hangszer van. (Erről mindig az jut eszembe, amikor bizonygatják, hogy úgysem hallod az mp3 tömörítési hibáit... és akkor jön egy női énekhang, meg max 1 hangszer...)
Sajnos egy kezemen meg tudom számolni azokat az albumokat, amiket érdemes hifis szempontok alapján elővenni... de azokkal érdemes demókra járni... és általában meg is történik a tragédia. (Arról nem is beszélve, hogy nem sok hifista/kereskedő örül a death metal-nak...)
Az EQ szerintem nem segít az elektromos gitáron sem, ott a torzítással lesz baj. Valószínűleg feljebb kellene lépned erősítőben... a (füledhez képest olcsóbb) erősítők szoktak nagyon kiabálni, ha feltekered a hangerőt. Legutóbbi beruházásom óta pl. még mindig nem találom a hangerőt, egyszerűen nem érzem a hangosságát. Természetesen a műszer szerint ugyanúgy megvan a hangerő, meg ha beszélgetnénk, kiderül, hogy hangos, mert nem értjük egymás szavát.
-
AMDFan
addikt
Annyiban igazat adok neked, hogy vannak ocsmány módon masterelt zenék, én ezt általában metalnál veszem észre, hogy egy óriási massza az egész hangzás, és néhol olyan a gitársound ami egyszerűen nagy hangerőn számomra hallgathatatlanná teszi az adott lemezt. Most kipróbáltam, hogy EQ-val visszaveszem nagyjából azt a frekitartományt ahol szól ez a gitárhang és így élvezhetőbb. Persze lehet, hogy ez a hangfalaim hibája...
Csak itt is előjön az a probléma, hogy az ének is abba a frekitartományba esik, így azt meg elrontja. Az EQzás szerintem egy nagyon végső megoldás arra, hogy élvezhetővé tegyük XY zenéket. Egyik oldalon segít másikon ront. -
tdd587
őstag
válasz
krystman #309 üzenetére
Onnan, hogy megvalósul a teljes kioltás, vagy durva kiemelés (döng). EQ-val ezt nem lehet megkerülni és nem hangerőfüggő.
Természetesen a hallásod hangerőfüggő, biztos észrevetted már, hogy pite hangerőn bizonyos tartományok (pl. a mélyek) kikerülnek a hallható részből. Itt volt is egy vita, hogy mire kell az EQ, nos tudomásom szerint pl. a loudness (magyar hangja fiziológiai kapcsoló...) pont arra szolgál, hogy az elefántot nyelt kígyó alakú hallásgörbénket alacsony hangerőn visszasimítgassa élvezhető szintre a sávszéleken. Természetesen amint normál hangerőt közelítünk, erre semmi szükség nincsen, ahogy azt már itt többen jelezték is...
Ja és volt egy hozzászólás a középtartományt illetően: na oda nem EQ kell, hanem rendes erősítő-hangfal páros. Leghangosabbnak 1kHz körül hallunk, ha már azt is piszkálni kell, akkor a cucc megérett a cserére, hiszen kinőtték az igényeink...
-
krystman
őstag
Értem köszi!
Csak nekem sajna annyira rosszul van elhelyezve a hangfal, hogy ebből ki lehetne-e hozni valami jó hangzást. Sajnos nekem a szekrény tetején van elhelyezve. De, itt is az egyik 1m-el közelebb van hozzám, a másik meg bent a sarokba. Földre meg nem tudom sehová tenni.
Az, hogy áló hullámok vannak, azt honnan lehet észrevenni? Mert minap, hallgattam és bizonyos hangerő felett a negyedtől feljebb a hangerő emelésével, elkezdenek a mélyek eltűnni, és inkább közép tartományba szól már. Negyed hangerőn meg érezhetően benne vannak a mélyebb hangok. Ez esetleg lenne az említett álóhang?
-
tdd587
őstag
"Miért szól sokkal jobban egy 100Hz-14KHz átvitelű csöves végfok, mint egy 8Hz-70Khz átvitelű tranzisztoros? Mert jobban szól, ez tény."
Áááááááá, kezdjünk egy jó kis flame-t? Annak idején minden hificity-s topik ezzel a témával jutott el mélabús csöves unalomból a dinamikus, tranyós tetlegességig. A régi szép idők...
Szerk:
(Just kidding, ne kezdjünk el vitatkozni...)
-
tdd587
őstag
Na ez az, amire semmi szükség, erre van a PC-d otthon, hogy a megfelelő programot használva úgy érezd, hogy nem csak a benzin ára jelzi a XXI. századot.
Pl. ezt. Ingyenes, teljesen jó működik. Ha nem akarsz venni mérőmikrofont, akkor akár filléres headsettel is működik, csak a tartomány két végét nem szabad kézpénznek venni. Egyébként amikor rendes mikrofonnal mértem sem totál más görbék jöttek ki, szóval a trendek jól látszódnak, pl. egy nagy hupli vagy gödör. A kis cuccokat lehet javítgatni, de kioltást pl. nyilvánvalóan nem. Van mikrofon átviteli görbe korrigálás is, ehhez mondjuk nem árt ismerni a mikrofon átviteli görbéjét...
Ja és: természetesen ésszel kell használni a beállításokat (ha egyáltalán kell...) Igazából arra lehet jó ez az egész, hogy lássuk ha komoly hiba van.
A komoly hiba természetesen mindenkinek mást fog jelenteni, elvileg mindent egyenesre kellene húzni, de akkor elveszik a "zenei" hangzás. Meg aztán lásd feljebb, még mindig vannak múltba révedők, hogy milyen jó a csöves hangzás... olyan jó.... zenei. Ez az, ezt a szót kerestem...
-
psyho85
aktív tag
Hejj-hejj, nem kell az acsargás, srácok! Make music not war!
@krystman: leülsz, és elkezdesz valamilyen jelgenerátorral sima szinuszt küldeni egy kellemes hangerővel. Szépen végigmész a hangfalad adottságainak megfelelően a legalacsonyabb frekvenciától felfelé, kis lépésekben. Ahol nem a hangfalból, hanem szinte mindenhonnan, felerősítve hallod a hangot, ott a szoba okozta rezonancia. Visszaveszel ott, hiszen már tudod hány hertz környékén van ez a pont. Persze a hangfal maga is hangosabb/halkabb bizonyos részeken, de ezt nehezebb belőni, mert más frekvencián más a hangosság-érzet. Ezt el lehet fogadni, bár a zenében is hallható emeléseket azért viszonylag egyszerű megtalálni és csökkenteni.
-
krystman
őstag
Írtátok többen hogy az EQ-al vágtok néhol. Ezt hogy kell elképzelni? Mit értetek ezen? Lehet, hogy tudom, de így hirtelen nem tudom elképzelni! Leírnátok?
-
zoltanz
nagyúr
válasz
M@trixfan #297 üzenetére
Én egyedűl az elektroncsöves hangzás emulálására szolgáló Tubetone -nak látom értelmét, aki ezen nevelkedett és sokat hallgatott ilyet annak jó. TubeTone nevű „csőemulátor” a fullcsöves erősítést modellezi, lágyítja a zenét pl CD alapanyagnál sokat számíthat, igaz még nem hallottam (persze a nem emulált az igazi)
Gondolom azért a félcsöves megoldások is odavernek neki.
Új hozzászólás Aktív témák
- Luck Dragon: Asszociációs játék. :)
- Autós topik
- Fejhallgató erősítő és DAC topik
- Szeged és környéke adok-veszek-beszélgetek
- Sorozatok
- AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
- Samsung Galaxy Z Fold7 - ezt vártuk, de…
- Kiemelkedően csendes ASUS VGA jött a Noctua közreműködésével
- PlayStation 5
- Amlogic S905, S912 processzoros készülékek
- További aktív témák...
- iPhone 15 128GB Black -1 ÉV GARANCIA - Kártyafüggetlen, MS3069, 93% Akkumulátor
- IKEA Format lámpák eladóak (Egyben kedvezménnyel vihető!)
- DELL Universal Dock D6000 docking station (452-BCYH) (DisplayLink)
- Bomba ár! Dell Latitude 5420 - i5-1145G7 I 16GB I 256SSD I HDMI I 14" FHD I Cam I W11 I Garancia!
- 122 - Lenovo Legion Pro 5 (16ARX8) - AMD Ryzen 7 7745HX, RTX 4070 - 4 év garancia
Állásajánlatok
Cég: FOTC
Város: Budapest