Új hozzászólás Aktív témák
-
jeriko2
tag
válasz
Hieronymus #210 üzenetére
"Az előzött jármű vezetője is látja a bajt, elkezd lassítani. Ezzel azonban a szembejövők sávjában tartja az előzést feladó járművet."
Aminek a vége maximum annyi lesz, hogy mindketten megállnak és nem történik semmi gond. Eltérően attól, ha gyorsítottak volna.
(Ezzel együtt feltételezed az előzött jármű vezetőjéről, hogy nem tud megfelelő döntést hozni (nem veszi figyelembe az előzést végző járművet), illetve kihagyod a szembe jövő járművet a képből, aki - ha normális sofőr ül a volán mögött - szintén lassítani fog). -
Az országúti balesetek egy része a jóindulat és segítőkészség túlzásán múlik.
A gyorsabban haladó jármű elkezdi az előzést.
A szembenövők sávjában történik valami. Egy szembejövő rágyorsít vagy valaki figyelmetlenül elkezd előzni. Az ok végül is lényegtelen.
Az előzést végrehajtó jármű vezetője rájön, nem pálya az előzés és vissza akar térni az előzendő jármű mögé a saját sávjába. Tehát lassít a jármű. Az előzött jármű vezetője is látja a bajt, elkezd lassítani. Ezzel azonban a szembejövők sávjában tartja az előzést feladó járművet. -
jeriko2
tag
"ha pl. egy hosszú kamiont előzöl, és már az elejénél vagy, amikor kiderül, hogy necces lesz, ráadásul esetleg a kamionos is satuzik egyet, fékezéssel esélytelen leszel bejutni mögé. akkor marad a padlógáz."
Aki ilyet csinál, az atomhülye, közveszélyes sofőr és simán megérdemli, hogy azonnal elvegyék tőle a jogsit pár évre. Az csak egy dolog, hogy ha nem tudod befejezni az előzést, akkor eleve rosszul mérted fel a közlekedési helyzetet, és el sem lett volna szabad kezdjed az előzést (magyarul: amatőr voltál). De a kamion nem ok nélkül satuzik, ő magasabbról néz előre, ráadásul te egyáltalán nem látod tőle az út jobb oldalát, ahonnan simán kihajthat az útra egy másik jármű, esetleg kugrik egy szarvas, elesik egy biciklis stb. Akiben ilyenkor egyáltalán felmerül, hogy növelje a sebességet, az kb a nem normális kategória. Egyébként létezik egy ilyen Kresz szabály is: többsávos úton gyalogátkelőnél amikor a melletted levő sávban lassít a másik jármű, akkor nem haladhatsz el mellette, neked is lassítanod KÖTELEZŐ.
Másrészt szintén alapvető Kresz szabály, hogy úgy válasszad meg a sebességedet, hogy gond esetén a belátható útszakaszon meg tudj állni. Mert ugye bármi lehet az úton, pl kanyar mögött: lerobbant autó, útra kigördült szikla stb. ha ezt betartod, mész a kamion mellett, jön valaki szemben és úgy látod, hogy necces az előzés, akkor ha elkezdesz fékezni (nyilván fékez a szembe jövő is), akkor meg tudtok állni mielőtt összeütköznétek. Ha összeütköztök, akkor az megint amiatt van, mert nem tartottál be egy Kresz szabályt.
Harmadrészt ha fékezel, és mégsem jön össze a dolog, akkor is lelassulsz, jó eséllyel a szembe jövő is fékez, lassul - az ütközésnél a relatív sebességetek alacsony lesz 30-50km/h. Ha gázt adsz, és úgy ütköztök, simán lehet a relatív sebességetek akár 180km/h is, ami - mivel az energia négyzetesen arányos a sebességgel - több mint 10-szer akkora ütközési energiát jelent.
-
bambano
titán
válasz
Hieronymus #205 üzenetére
"A nyomatékváltóról, talán a neve alapján, azt gondolta, hogy növeli a nyomatékot.": ki lehet emelni a nyomatékváltó tulajdonságai közül párat úgy, hogy a többi elhallgatása mellett ez igaz legyen.
igen, meg lehet oldani, hogy a nyomatékváltó kihajtásán nagyobb legyen a nyomaték, mint a bemenetén. elhallgatva azt, hogy közben a fordulatszámok is változnak, ugyanilyen arányban.
de tartok tőle, a mostani elfoglaltságom nem teszi lehetővé, hogy most túl sok időt szánjak ilyen magasröptű vitára, ahol csak úgy hullanak a Fields medálok meg a fizikai Nobel díjak, csak győzzél félreugrálni.
-
btprg
senior tag
válasz
Hieronymus #203 üzenetére
Helyesen.
A forgatómaték az erő és az elfordulás szorzata, ami munka.Nóóómális?
Ne haragudj, de egyre nagyobb baromságokat írsz úgy, hogy láthatóan még a középiskolás fizikával se vagy képben. Inkább ne égesd tovább magad.
Gondolj bele ebbe: az erő nem munka, ugye? Persze hogy nem. A forgatónyomaték csak egy adott pontra egy test által közvetített forgatóerő. Mitől lenne ez munka? Ugyanúgy semmiféle mozgásról nincs szó, csak statikus dolgokról.
-
-=RelakS=-
veterán
válasz
Hieronymus #205 üzenetére
Növeli.
4 fokozatú váltó nyomaték jelleggörbéje
Feltételezem, hogy a mögötte lévő motor azonos.Ohh, biztos ők is hülyéket beszélnek:
A sebességváltó vagy nyomatékváltó olyan hajtómű, mely a behajtó tengelyen mérhető nyomatékot és fordulatszámot fokozatonként vagy fokozatmentesen képes megváltoztatni az erőforrás és a hajtott gép lehetőségeinek és igényének megfelelően. -
-=RelakS=-
veterán
válasz
Hieronymus #203 üzenetére
Ne legyél ostoba...
W = M * α, azaz Munka = Forgatónyomaték szorozva az elfordulással.
Osztasz az elfordulássalW / α = M, azaz Munka osztva az elfordulással = Forgatónyomaték.
Mit nem lehet ezen érteni?
A forgatónyomaték amúgy is az elfordulás középpontjában keletkezik. Bárhol máshol a keréken már erő keletkezik, ami azonos forgatónyomaték esetén az erőkarral fordítottan arányos.
-
A 2. pont.:
2. W = M * α (a forgó mozgás munkája a forgatónyomaték és az elfordulás szorzata)Most.?
"A forgatónyomaték NEM munka, hanem munka / elfordulás."
Az osztás és szorzás jeleket teljesen önakaratból kevered.Helyesen.
A forgatómaték az erő és az elfordulás szorzata, ami munka.Ha egy kézikocsit, aminek az össztömege 100kg elhúzol 10 méterre, akkor munkát végzel.
Ha ez egy pedálos kocsi és az össztömeg változatlanul 100kg, a 10 méterre történő pedálozással szintén ugyan annyi munkát végzel.
Ha cserélgeted az áttételt a pedálos kocsiban, az elvégzett munka mennyisége nem fog változni.
Egyik esetben beleszakadhatsz az erőlködésbe, a másik esetben órákig tekerheted a pedált, nem változik az elvégzett munka mennyisége. Ha ez 100 Nm, akkor annyi is marad. -
bambano
titán
válasz
Hieronymus #200 üzenetére
hagyd már ezt a hülyeséget.
a forgatónyomatékban az m az erőkar, amellyel forgást képes előidézni vagy őt forgatják, és amennyivel arrébb van az erő támadáspontja a forgásponttól.emellett a további értelmetlen vita céljából nyugodj bele, hogy eredetileg pontatlanul fogalmaztál, amit ha valaki a szövegkörnyezetbe belefoglalva érteni akart, akkor érthetett helyesen is, de ha valakinek éppen grafomán vitatkozhatnékja támadt, mint pl. bukott moderátorok esetén, akkor megalapozottan érthette úgy is, hogy téves.
-
válasz
Hieronymus #200 üzenetére
Ne beszélj mellé, légy szíves, inkább szólj hozzá a levezetéshez, mert ott nincs maszatolás.
-
válasz
-=RelakS=- #198 üzenetére
Ez esetben munka.
A motor főtengelyének egy teljes fordulatára pontosan meghatározható távolságot halad az jármű.
Nm, N - az erő, m a távolság.A mérését is csak úgy lehet elvégezni, ha munkát végeztetnek a motorral.
-
válasz
Hieronymus #197 üzenetére
A kettes pontig már nem sikerült eljutni? A forgatónyomaték NEM munka, hanem munka / elfordulás.
-
-=RelakS=-
veterán
válasz
Hieronymus #196 üzenetére
Minden szép és jó, egy dolgot rontasz el:
A Nm az nem munka!
A távolság benne nem megtett út, hanem erőkar. Forgatónyomatékod ugyanis akkor is van, ha a kereked nem mozdul, mert éppen máshol képes egy ugyanakkora forgatónyomatékkal ellensúlyozni, mert pl a tehetetlen tömeg megindításhoz a kerék kerületén nagyobb erőre, ezáltal a tengelyén nagyobb forgatónyomatékra van szükség.
Ahhoz, hogy munkád keletkezzen, ahogy dabadab is írta, a forgatónyomatékot a szögelfordulással össze kell szoroznod, pont úgy, mint a sima erőt a megtett távolsággal. -
-
válasz
-=RelakS=- #193 üzenetére
Pontosan.
Amikor négyesből, hármasba leváltasz, akkor nagyobb forgatóerő jut a kerekre. Viszont a megtett távolságos csökken. Mivel a munka az erő és távolság szorzata, nem változik a mennyisége.
Ha az adott jármű motorja kellő Nm nyomatékot képes előűllítani, akkor nem kell visszaváltani.
A munkavégzésben nincs jelentősége az időnek.
Ha A pontból, B pontba akarsz eljutni, ahhoz egy megadott mennyiségű munkát kell elvégezni. Most tekintsünk el a légellenállás veszteségétől. A teljesítmény majd akkor alakul ki, ha egy időegység alatt elvégzett munka mennyiségét mérjük.Ha egy hajtott kerék 100N erővel forog 1 méternyit az úton, 100Nm munkát végez
Ha egy hajtott kerék 200N erővel forog 0,5 méternyit az úton, akkor is 100Nm munkát végez.A váltó áttételeiből kiszámolható mennyivel változik a kerék szögsebessége a motorhoz képest. Ebből kiszámítható, hogy a a kerékre ható erő mennyisége.
Ha a kerék gyorsabban forog a motornál akkor csökken az erő, ha lassabban, akkor növekszik.
De 100Nm munkából képtelenség 1000Nm csinálni, további energiabefektetés nélkül. -
válasz
Hieronymus #192 üzenetére
Akkor menjünk vissza az alapokhoz. Kiindulásként vegyünk három dolgot, amiben talán egyet tudunk érteni:
1. A két fogaskerék ugyanakkora munkát végez az energiamegmaradás miatt.
2. W = M * α (a forgó mozgás munkája a forgatónyomaték és az elfordulás szorzata)
3. Amíg az első (a kicsi) fogaskerék α szöget fordul el, addig a második (a nagy) α/10 szöget.
A többi már csak tisztán matek:
1.
W1 = W2
2.
W1 = M1 * α
W2 = M2 * β3.
β = α / 10
behelyettesítve:
M1 * α = M2 * α / 10
M1 = M2 / 10
M2 = M1 * 10
Ha M1 = 100 Nm, akkor M2 = 100 Nm * 10 = 1000 Nm.
-
-=RelakS=-
veterán
Elnézést, hogy itt belepofázok a nagyok dolgába, de a váltó nem arra jó, hogy a forgatónyomatékot beáldozzuk a sebességért cserébe?
Ha az autó nem megy fel egy emelkedőn, akkor visszaváltunk, és fel tud menni. A motor teljesítménye és a tengelyén mért forgatónyomaték egyértelműen nem változott, azonos fordulatszámot figyelembe véve persze, viszont a kerekek több erőt képesek kifejteni az útra, mert a nyüves dög fel tud menni az emelkedőn. Lassabban persze. Mivel a kerék átmérője sem változott, ezért csak úgy fejthet ki több erőt, ha nagyobb a tengelyén a forgatónyomatéka.
Senki ne mondja nekem, hogy a fenti példa rossz, mert ha visszaváltunk, akkor magasabb fordulatszámon fog pörögni a motor, mert szerintem ha 4-esben 80-al 3000-es fordulaton nem megy fel az emelkedőn az autó, akkor 3-masban majd felmegy 60-al 3000-es fordulaton.A forgatónyomaték kiszámításánál amúgy csak a tengelyre ható erő mérete és iránya (vektora), illetve az erőkar mérete számít, hogy mennyit forog szerencsétlen, az lényegtelen. Ebből legalábbis nekem ez jön le. Főleg, ha belegondolunk, hogy a 40Nm-el meghúzott kerékpár csavart ha 30Nm nyomatékkal próbáljuk lazítani, az nem fog mozdulni, de a nyomaték azért ott lesz, amíg küzdünk.
-
Ha a veszteségtől eltekintünk, akkor a munka mennyisége változatlan.
100Nm marad az elejétől a végéig. Ha 10 szeres az áttétel, az erő megtízszereződik ám megtett út a tizedére csökken.
Nem változi a forgatónyomaték mértéke. Még akkor sem, ha még sokszor leírod.Szóval hol az a berendezés ami 100Nm-ból ezret csinál?
-
válasz
Hieronymus #190 üzenetére
Az energiamegmaradással természetesen nincs semmi gond, mivel a forgatónyomaték azt adja meg, hogy egységnyi elfordulás alatt mennyi munkát végez valami. Mivel itt a meghajtott kerék (a jobb alsó) tized olyan lassan forog, mint a hajtó (a bal felső), ezért pont az energiamegmaradásból következik, hogy tízszer nagyobbnak kell lennie a forgatónyomatékának (a veszteségektől most eltekintettem, mivel csak némileg bonyolítaná a számítást, de a lényegen nem változtatna).
-
"""De nehogy azt higgye bárki is, hogy létezik olyan nyomatékváltó ami 100Nm-ből 1000Nm-t csinál."
Ha mutatok egyet, akkor belátod, hogy hülyeségeket beszéltél?"Mutasd!
Ha sikerül, megoldottad a Föld energia gondját. A következő 10 évben, az összes fizikai Nobel díj a tied.
Egy mechanikus eszközzel, extra energia befektetés nélkül megtízszerezed a elvégezhető munka mennyiségét. Te lehetsz a Föld leggazdagabb embere néhány éven belül. Bill Gates hozzád képest egy csóró hajléktalan lesz.A történet sajnos másként néz ki.
-
válasz
Hieronymus #188 üzenetére
"De nehogy azt higgye bárki is, hogy létezik olyan nyomatékváltó ami 100Nm-ből 1000Nm-t csinál."
Ha mutatok egyet, akkor belátod, hogy hülyeségeket beszéltél?
-
"Arra, hogy a motor forgatónyomatékának nincs sok köze ahhoz, hogy mekkora forgatónyomaték van a keréken."
Hát, hogyne. Ez csak akkor lenne lehetséges, ha a sebességváltó termelné a forgató nyomatékot. De nem termeli. Ezt a feladatot a motor látja el.
Amúgy van egy rossz hírem a sebesség váltó nem változtat a munkán A forgatónyomatékot Nm-ben mérjük.
Ha növeled az erőt, csökken a megtett út. A veszteségekkel korrigált munka, mindig állandó.
Pontosan annyi, amennyi az aktuális fordulatszámon megtermelt forgatónyomaték, az erőátviteli lánc veszteségével korrigálva.
Az elvégzett munka szempontjából teljesen lényegtelen, hogy 1 kg tömeget mozgatsz el 5 méterre vagy 5 kg tömeget 1 méterre. Asebességnyomatékváltó sem csinál mást.Könnyen belátható, hogy a motor és a kerekek fordulatszámát össze kell hangolni. A motor alapjáraton 1000 alatti fordulatszámon forog. A kerék induláskori forgás sebessége néhány fordulat/perc.
Az adott jármű részére megengedett maximális sebességen már a kerekek fordulatszáma haladja meg a motor fordulatszámát. Össze kell hangolni a kettőt.De nehogy azt higgye bárki is, hogy létezik olyan nyomatékváltó ami 100Nm-ből 1000Nm-t csinál.
"És szerinted a lassulás az nem negatív gyorsulás?... Komolyan, a középiskolás fizikára sem emlékszel már?..."
Most komolyan. Valaki más lehetett az aki lassulást nem gyorsulásnak tekinti.
Sohasem volt erről szó köztünk. Csak te a jármű lassulást keverted ide, amikor a jármű jobb gyorsulása volt a beszélgetés témája. -
philoxenia
MODERÁTOR
Ezt a mondatot kár védened. Igazából a magyar közbeszéd szerint az autóban a nyomatékot mindig nagyjából azonos feltételekkel hasonlítják össze, ergo nem vontatót egy RC modellel. Azaz ugyanolyan feltételek mellett az egyik motort szerelve a járműbe, nagyobb lesz a forgatónyomaték, mint a másik motorral szerelve nagyjából ugyanazt a járművet.
Másrészt szigorúan a magyar nyelvet véve alapul is ez az eredmény. Azaz, ha a motor nagyobb nyomatékot ad le, nagyobb lesz a forgatónyomaték a tengelyen. (Ugyanaz a motor más fordulatszámon....) Inkább engedd ezt el.Lassan olyan vitatkozó leszel mint én, öregszel?
-
bambano
titán
"Arra, hogy a motor forgatónyomatékának nincs sok köze ahhoz, hogy mekkora forgatónyomaték van a keréken.": ez két szempontból is tévedés:
1. a motor meg a kerék össze vannak kötve. tehát van köze.
2. a hétköznapi életben használt motorok fordulatszám-tartománya limitált. tehát ha véletlenül igaz is lenne, hogy 0.00001 Nm-es nyomatékú motor, akkor annak pörögnie kellene, mint az őrült, hogy meg tudja mozdítani az autót. szétcsiszolná magát másodpercek alatt, és utána jönnének a látványos robbanómotor fotók. -
válasz
Hieronymus #183 üzenetére
"Most már csak az nem világos, hogy mire akartál utalni ezzel a mondatoddal a Nm-re reagálva .:"
Arra, hogy a motor forgatónyomatékának nincs sok köze ahhoz, hogy mekkora forgatónyomaték van a keréken.
"A lassulást már meg sem említem. Az eredeti az volt a téma, hogy mi befolyásolja a gyorsulást."
És szerinted a lassulás az nem negatív gyorsulás?... Komolyan, a középiskolás fizikára sem emlékszel már?...
gabor7th: Isten hozott, a fizika sem megy?
-
gabor7th
addikt
válasz
Hieronymus #181 üzenetére
Szokd meg Dabadab mindig mindent mindenkinél jobban tud erre bizonyíték a szava és... ennyi. És hiába esik folyton pofára. Bunkó, kirekesztő, szarkasztikus, mindent jobban tud és ragaszkodik hozzá, hogy övé legyen az útolsó szó: igazi troll a beszólogatások nagy királya...
-
Ja, értem.
Most már csak az nem világos, hogy mire akartál utalni ezzel a mondatoddal a Nm-re reagálva .:
"Mitől számítana? Főleg, hogy a belsőégésű motorokban alapfelszereltség az u.n. nyomatékváltó, amivel aztán elég tág határok között lehet változtatni a kerekek forgatónyomatékát."A lassulást már meg sem említem. Az eredeti az volt a téma, hogy mi befolyásolja a gyorsulást.
-
válasz
Hieronymus #181 üzenetére
Nehari, de egy kicsit azért többet tudok erről a témáról, mint amit ez a... kihívásokkal küzdő cikk prezentált.
-
Találtam neked egy oldalt ami egyszerűen és egészen érthetően elmagyarázza a teljesítmény és a forgatónyomaték közötti összefüggést és eltérést.
Lóerők és newtonméterek harcaHa valami nem tiszta, kérdezz rá nyugodtan. Szívesen válaszolok.
-
bambano
titán
válasz
philoxenia #179 üzenetére
-
philoxenia
MODERÁTOR
ettől független a tény, hogy az állítás, miszerint a nyomatéknak egyáltalán nem jut szerepe a matekben, téves. most kihagyom azt a ziccert, miszerint vegyes hangrendű szónál az utolsó magánhangzó hangrendje szerint toldalékolunk akkor is, ha a firefox helyesírás ellenőrzője mást akar.
Alapvetően itt már nagyobb gond van, hiszen vagy "nem jut szerep", vagy "nincs szerepe" ... Arról már nem is beszélek inkább, hogy inkább fizika, amiről beszéltek, nem? -
bambano
titán
az egyszerűség kedvéért vegyük a 4. fokozatot, ami a legtöbb járműben direkt fokozat, vagyis 1:1 áttétel, és tételezzük fel, hogy nincs hajtási veszteség.
Akkor a motor forgatónyomatéka annyi, amennyi nyomaték van a keréken, szorozva a differenciálműben található végáttétellel.
Az, hogy lehet-e 0.000001Nm vagy 100000Nm a forgatónyomaték, neked kell eldönteni, hogy ismersz-e olyan autómotort, amit a subthreadet elindító kolléga vezethetett és párszázezret tud forogni és van benne 4. fokozat.
"Akkor mégis, milyen összefüggés lenne a két szám között?": pontosan ugyanaz az összefüggés, ami a motor és a kerék közötti áttételt is leírja. Szerinted lehet olyan, hogy a kerékre 300Nm nyomaték hat egy konkrét autóban, és közben a motorja 0.0001 meg 10000 Nm között változik?
-
"hát ja, annak a keréknek semmi köze a motorhoz, amelyik merev hajtással hozzá van kötve?"
Tényleg? Akkor ha a kerékre ható forgatónyomaték 300 Nm, akkor mekkora a motor forgatónyomatéka? Lehet 0,00001 Nm? Lehet. Lehet 100000000 Nm? Lehet. Lehet bármennyi? Lehet.
Akkor mégis, milyen összefüggés lenne a két szám között? -
bambano
titán
"viszont abszolút nem létező problémákkal kötözködsz, az határozottan szánalmas": tény, hogy nemlétező problémához szóltam hozzá, hiszen eredetileg nem rakétaautóval indult a subthread, azt te hoztad be, tehát a rakétaautó itt offtopic. vagyis ebben igazad van, nemlétező, de te hoztad be, nem én. ha ez, szerinted, szánalmas, elfogadom az önértékelésed.
"Maximum a kerék forgatónyomatékával tudsz számolni, de annak meg semmi köze a motor forgatónyomatékához.": hát ja, annak a keréknek semmi köze a motorhoz, amelyik merev hajtással hozzá van kötve? szar dolog a másnaposság, úgy látom
"de nagy fordulatszámon pörgő, vagy pont fordítva, nagy nyomatékú, alacsony fordulatszámon működő motor van, a végeredmény ugyanaz.": jaja, nekem is mindig ezt kiabálják a hondások, mikor lemaradnak, mint a borravaló...
egyébként tényleg szánalmas, annyira alacsony színvonalú, amit írsz, hogy már szinte szégyen kijavítani.
-
"tehát kolléga nap mint nap beül a rakétahajtású autójába"
Amikor létező elírásokba kötsz bele, az is elég alacsony színvonalat képvisel, amikor viszont abszolút nem létező problémákkal kötözködsz, az határozottan szánalmas. Vagy szerinted a fizikát mennyiben befolyásolja az, hogy adott típusból hány darab van forgalomban?...
"egyébként pedig ha az autóra ható erőkkel számolsz, akkor sokkal egyszerűbb nyomatékkal számolni, mint teljesítménnyel."
Maximum a kerék forgatónyomatékával tudsz számolni, de annak meg semmi köze a motor forgatónyomatékához.
És megint ott tartunk, hogy egy konkrét szituációban ki lehet számolni, hogy mekkora teljesítmény szükséges, viszont az ahhoz tartozó forgatónyomaték bármennyi lehet: teljesen mindegy, hogy egy nagyon alacsony nyomatékú, de nagy fordulatszámon pörgő, vagy pont fordítva, nagy nyomatékú, alacsony fordulatszámon működő motor van, a végeredmény ugyanaz. Márpedig ha valóban a forgatónyomaték lenne a meghatározó, akkor nem ez lenne a helyzet.
-
bambano
titán
"Nagyon örülök, hogy az elírásokba sikerült belekötnöd, az mindig konstruktív dolog.": örülök.
"egy rakétahajtású autóra.": értem. tehát kolléga nap mint nap beül a rakétahajtású autójába (tényleg, sorold csak fel az ilyen autókat! hány kilométerenként kell olajcserére vinni ezeket? és hogy dugják be a gázelemzőt a kipufogójába a co méréshez?) és hány fokozatú váltója van, tekintve, hogy a kolléga azt írta, hogy visszateszi 4-esbe?
"ha megadjuk egy adott autó sebességét meg a rá ható erőket, akkor ki lehet számolni, hogy mekkora teljesítmény kell a sebesség megtartásához, de azt nem, hogy mekkora forgatónyomaték.": te ki tudod számolni az autóra ható erőket úgy, hogy nem tudod a motor veszteségeit? amit elég nehéz lenne fordulatszám nélkül tudni. váltó dettó. vagyis ha már ki tudtad számolni a teljesítményt, akkor a nyomatékot egy osztással megkapod.
egyébként pedig ha az autóra ható erőkkel számolsz, akkor sokkal egyszerűbb nyomatékkal számolni, mint teljesítménnyel.
-
Nagyon örülök, hogy az elírásokba sikerült belekötnöd, az mindig konstruktív dolog.
"ettől független a tény, hogy az állítás, miszerint a nyomatéknak egyáltalán nem jut szerepe a matekben, téves"
Nem, tekintve, hogy olyan esetekre is működik, ahol egyáltalán nincs is forgatónyomaték, pl. egy rakétahajtású autóra. Na meg mondjuk onnan is, hogy ha megadjuk egy adott autó sebességét meg a rá ható erőket, akkor ki lehet számolni, hogy mekkora teljesítmény kell a sebesség megtartásához, de azt nem, hogy mekkora forgatónyomaték.
-
-
bambano
titán
először is a motorokban jellemzően nincs nyomatékváltó, az egy másik fődarab.
másodszor a figyelmed nyilván elkalandozott, mikor azt találtad írni, hogy: "Lassulás akkor van, ha az autó sebességének megtartásához szükséges teljesítmény kisebb, mint amennyit átvisz a kerekekre az autó hajtása". vagy a tagmondatokat akartad eredetileg felcserélni, vagy a kisebb helyett nagyobbat írni. ugyanis amíg a sebesség tartásához szükséges teljesítmény KISEBB, mint amennyit az útra tesz a szekér, másképp fogalmazva: amíg az útra TÖBB teljesítmény megy, mint amennyi a légellenállás meg a többi vacak legyőzéséhez kell, addig az autó GYORSUL. annál is inkább látszik, hogy figyelmetlen voltál, mivel később ("ha meg többet visz át") ugyanezt az esetet írtad le.
na mindegy, ennyit a fogalmazásról.
ettől független a tény, hogy az állítás, miszerint a nyomatéknak egyáltalán nem jut szerepe a matekben, téves. most kihagyom azt a ziccert, miszerint vegyes hangrendű szónál az utolsó magánhangzó hangrendje szerint toldalékolunk akkor is, ha a firefox helyesírás ellenőrzője mást akar.
tehát az, amit a köznyelv sebességváltónak hív, egy áttétel-módosító áthajtás, arra szolgál, hogy a motor nyomatékának csökkenése árán a kerék magasabb fordulatszáma mellett se szakadjon szét a hajtókar. a motor főtengelyén ébredő nyomatékot az áttételekkel korrigálva megkaphatod a keréken ébredő nyomatékot (- veszteségek), amiből jön az erő, ami gyorsítja az autót. tehát az az állítás, hogy a nyomaték egyáltalán nem szerepel a matekben, nem igaz. váltogathatsz a sebváltóval, az csak annyit tesz, hogy más lesz a motor fordulatszáma és a tengelyen mérhető nyomaték.
-
bambano
titán
"A matekban nem jut szerepe a forgatónyomatéknak.": ahham. [link]
"Lassulás akkor van, ha az autó sebességének megtartásához szükséges teljesítmény kisebb, mint amennyit átvisz a kerekekre az autó hajtása, ha meg többet visz át, akkor gyorsul az autó, ennyi.": megpróbálok rád értelmezni egy általános jótanácsot: részegen ne fórumozz
-
válasz
Hieronymus #166 üzenetére
"Ez esetben inkább a nyomaték számít"
Mitől számítana? Főleg, hogy a belsőégésű motorokban alapfelszereltség az u.n. nyomatékváltó, amivel aztán elég tág határok között lehet változtatni a kerekek forgatónyomatékát.
Lassulás akkor van, ha az autó sebességének megtartásához szükséges teljesítmény kisebb, mint amennyit átvisz a kerekekre az autó hajtása, ha meg többet visz át, akkor gyorsul az autó, ennyi. A matekban nem jut szerepe a forgatónyomatéknak.
-
-=RelakS=-
veterán
válasz
Hieronymus #166 üzenetére
Hátizé, meg mégannyi...
A gépkönyv szerint 2000-3500 között 230Nm.
Fura, hogy a 150 lovasra is ezt írják, csak 4000-ig tart a fordulatszám.
-
válasz
-=RelakS=- #165 üzenetére
Ez esetben inkább a nyomaték számít. Mennyi a Nm?
-
-=RelakS=-
veterán
válasz
#73495296 #164 üzenetére
Viszont milyen jó érzés, mikor emelkedőn felfelé a külső sáv belassul, és eleged lesz a tötymörgésből, akkor csak vissza 4-be, padló, és az idióta, aki csakazért is bement a belső sávba, pedig szépen időben kiraktad az indexet, úgy marad le mögötted, mint a borravaló
Pedig csak nyamvadt 125 lóról beszélek -
#73495296
törölt tag
válasz
Hieronymus #159 üzenetére
Pontosan. Sőt, az erősebb motornak azonos méretű autóban sem az a fő előnye, hogy gyorsabban lehet menni, hanem a gyorsulás nagyobb. Vicces, hogy a TC-n a drága autók, nagyobb motorok halálát vizionálják, holott a mai vásárlók nagyobb része sem használja ki az autójának a tartalékait.
-
#73495296
törölt tag
Sőt, akkor is kimehetsz elé, ha tudod, hogy a lassításra kényszerítése nélkül nem fejezed be az előzést, de még bőven biztonságosan le tud lassulni.
Egyébként én azt rühellem, amikor valaki az utolsó pillanatban megy a belső sávba akár index nélkül. Ha jó időben teszi, akkor még ha pazarló is ezzel, sokkal kisebb veszélyt jelent.
-
#73495296
törölt tag
válasz
NomadND1 #141 üzenetére
Teljesen irreleváns, hogy 130-al, 140-el, vagy épp 110-el előzöm a kamiont, amikor a seggemre megy bőven féktávo belülre egy potenciális gyilkos.
Szerk.
Arról nem is beszélve, hogy ugyanezek az emberek akkor is a seggemre mennek, ha sorban előzöl kamiont, tehát előtted is vannak. -
IoTom
újonc
-
-
-
Reggie0
félisten
A kamerarendszer alig erdekel mar valakit, haverok megkaptak a penzt a beszerzesert, max az uzemeltetes fogja sajnalni. Bar lehet igy majd kenyszerulnek megcsinalni a maradek funkciot, amirol szep csendben megfeledkeztek, ugy mint biztonsagiov, kovetesi tavolsag, szabalytalan sav valtas figyelese. Na meg persze a rendorok, mert a vegen dolgozniuk is kell, nem csak almukban orizni a gepet.
-
Dave™
nagyúr
Majdnem egy éve vettünk egy Skoda Rapidot, amibe - lévén a biztonság az első - kértem közel +100 ezer Ft-ért a vészfékasszisztens, mint opcionális extrát. Azt hittem mindennel működik automatán, de pl. gyalogos esetén nem fog segíteni ha kiugrik eléd. A működés alapja az előtted hirtelen fékező féklámpája, viszont azt kell mondanom hogy remekül működik, először csak sípol, ha nem reagálsz időben be is fékez helyetted. Téves riasztás nem nagyon volt még, sokáig azt hittem nem is jó semmire, aztán egyszer mikor be akartam sorolni és arra figyeltem hirtelen fékeztek előttem és elkezdett az autó magától fékezni. Ha nem teszi, lehet már igénybe kellett volna vennem a Casco-t, szóval jó dolog ez. Ja és az igazsághoz tartozik, hogy a példa ellenére körültekintő és óvatos vezető vagyok, de bármikor lehet hasonló, elég 1 másodperc a fenti szitunál.
-
TeeJay
félisten
ha nem lesz gyorshajtó autó akkor a magyar rendőrség éhenhal
mennyi pénzt keresnek már a sok sebességmérő fotón
meg a véda kamerarendszer is megy a kukába amit kitudja hány milliárdért építettek ki
illetve ki a fene venne audi,bmw,merci,porsche,lexus és egyéb drága autókat ha úgyis 130 a limit pályán?
azt egy Mazda vagy VW vagy Ford is röhögve viszi negyed annyiért -
válasz
-=RelakS=- #149 üzenetére
Ha jól emlékszem a Bécs - München útvonalon volt, osztrák területen.
-
-=RelakS=-
veterán
válasz
Hieronymus #146 üzenetére
"De festenek hozzá világos lilás jelzést. A szakasz elején egy táblára németül, kézzel felpingálják, hogy aznap melyik színű jelzés van érvényben."
Jesszusúristen! Ez milyen nyomorék német nyelvterületen honos?
-
Ghoosty
őstag
válasz
Hieronymus #146 üzenetére
"Ha láthatóan nagyon gyorsan közelít valaki mögötted a pályán, akkor nem kezdesz előzésbe."
Nyilván, de az volt a kérdés, miért nem veszem észre.
Ahhoz azért erős gyakorlat kell, hogy több km-ről észrevedd és fel is mérjed a sebességét tükörből. Kellően nagy sebességkülönbség esetén simán beérhetnek akár 1 kamion alatt is. Óvatosnak kell lenni, nincs mese. -
válasz
NomadND1 #137 üzenetére
(#137) Sárkányvölgy: "Nem igazán jársz Németországba, igaz?
Segítek kicsit, a német autópálya lett a legbiztonságosabb 2018-ban. Vajon miért?"
Nem akarok találgatni, írjad a választ, kíváncsi vagyok rá.
Végül is igazad van, tavaly háromszor léptem be Németország területére, nem sokat járok Németországba.
Szóval mi a találós kérdésed megoldása?(#136) Golyobis: "Szerintem az évek/évtizedek (?) alatt ebbe a technológiába vetett fejlesztések összege gigászi lehetett."
Ez nem az önvezetésről szól, csak bizonyos forgalmi helyzetekben segít a vezetőnek. Még egyszer leírom, talán átmegy. Ezen technológiák egy része szinte minden ma eladott járműben megtalálható. Még a belépőszinten is. Legfeljebb valamelyik hiányzik és az összes van beépítve. Ezek nagyjából bejejezett fejlesztések, sokat már kell rákölteni a gyártóknak.
"Egy szellemi fogyatékosnál esetleg indokolt lehet, hogy párnákat aggassanak rá, hogy ha elesik, ne üsse meg magát annyira, egy értelmes felnőttnél aligha."
Valamit ezzel kapcsolatban is félregondolsz. Nem az idióta vezető védelme az alapvető cél. Inkább a vétlen fél védelme. Nyilván a vezető is könnyebben megússza a dolgot. De ne büntessük már azzal a vétlen embereket, hogy nem engedjük bevezetni ezeket a technikákat.(#129) Zabalint: "Az utak áteresztő képessége alacsony sebességnél nagyobb, mivel akkor kisebb az optimális követési távolság, olyan 39 km/h-nál van a maximum."
Az erre vonatkozó kísérletekkel igazolt számítást szívesen megnézném.
Addig azt gondolom, hogy ezt valaki elméleti alapon számolgatta. Figyelmen kívül hagyva a járművek egyedi képességeit. Ha ebben lenne valami valóság, a legzsúfoltabb utakon már alkalmaznák az ideális sebesség szabályát.(#134) -=RelakS=-: "Az is sávelhúzás, mikor valamit mókolnak a pálya közepén vagy szélén, és ehhez kell némi hely. Ilyenkor esetleg nem zárják le a teljes sávot, hanem csak keskenyebbre veszik, és sárga vonallal mutatják az ideiglenes határokat."
Van ennél rosszabb is. Marad fehér és sárga. De festenek hozzá világos lilás jelzést. A szakasz elején egy táblára németül, kézzel felpingálják, hogy aznap melyik színű jelzés van érvényben.
De ez esetben sincs pánikra ok. Egy gombnyomással kapcsolható ki- és vissza a sávtartás figyelmeztetése.(#143) Ghoosty: "Ha jelentősen gyorsabban halad, akkor kevés időd van észrevenni. Ha csak kicsit halad gyorsabban, akkor is nehéz felmérni, hogy mennyi idő alatt fog utolérni."
Ennek egyetlen megoldása van. Ha láthatóan nagyon gyorsan közelít valaki mögötted a pályán, akkor nem kezdesz előzésbe. A német pályákon nagyon kell figyelni, mert a megszokott 130-as tempóhoz képest további 130-al gyorsabb jármű közeledhet mögötted.
Ha csak úgy beér mögéd, mert valaki lassítja elül a forgalmat, akkor nem kell pánikolni. Ha van rá lehetőség akkor engedd el a gyorsabban haladni szándékozó járműveket.
Az elengedésem kérésére van kialakult gyakorlatom. Elsőre az irányjelzőt rakom ki a gyorsabb haladási szándék jeleként. Ha ezt nem veszi észre a vezető, akkor villogok egy idő után. A hangjelzést nem szeretem, általában nincs is szükség rá.
Természetesen csak akkor jelzek, ha az előttem lévő jármű előtt nagyon hosszan szabad a sáv. -
Reggie0
félisten
válasz
#73495296 #140 üzenetére
Mar helybol nem csak a fekek lassitanak, hanem a kozegellenallas is, szoval kicsit csaloka csak a fekezest nezni. Azon felul baromira nem mindegy, hogy a fektarcsa mennyire melegszik fel kozben, mert jelentosen csokkenti a fekerot.
Amugy csak a fekek kozotti kulonbseg: suzuki sx4 fektav 54 meter, audi a4 fektav 36 meter. Ezek alapjan legures terben a audi 160-rol megall akkora tavon, mint a suzuki 130-rol. Ha beleszamoljuk, hogy 160-nal helybol nagyobb a kozegellenallas is, akkor van az 170 is. Es azt is figyelembe kene venni, hogy ez 100->0 fekezes, nagyobb sebessegnel a suzuki aranyaiban meg szarabbul viselkedik a nyeszlett tarcsak miatt.
-
bambano
titán
válasz
NomadND1 #139 üzenetére
"Kérlek magyarázd már meg, hogy egy 10 éves opelban, hasonló fékrendszer van, mint mondjuk egy 2018-as Fordban.": mit is kellene megmagyarázni?
egy 10 éves opelben... pontosan melyik opelben? a spúrmodell corsában? a közepes astrában? a vectra gts/opc-ben? a corsában lehet, hogy még dobfék van hátul. az astrában négy hétköznapi tárcsa. a gts-ben meg az opc-ben meg félverseny fékek. de ugyanez a kérdés: a spúrmodell fiestában? a fiesta st-ben? egy átlagos managermondeóban? az rs fókában?
-
Ghoosty
őstag
válasz
NomadND1 #141 üzenetére
"1, miért nem vetted észre időben a mögötted jelentősen gyorsabban haladó gépjárművet?"
Ha jelentősen gyorsabban halad, akkor kevés időd van észrevenni. Ha csak kicsit halad gyorsabban, akkor is nehéz felmérni, hogy mennyi idő alatt fog utolérni. Az irreális elvárás, hogy bezavarod a 120-szal haladót a 80-90-es kamionok közé már az első észleléstől, hogy kivárja a 130-cal haladót, mire megelőzői. Viszont, ha nem megy ki, akkor lehet, hogy csak sokkal később lesz újra normális lehetősége kimenni. Addig meg a 130-asnak kell türelmesnek lennie.
"2, ha a mögötted lévő látja a szándékot, miért kell féktávon belül küzdeni?"
Ezt elsődlegesen azoktól kell kérdezni, akik szarnak a féktávra.
De azt amúgy honnan lehet látni, hogy van-e szándéka valakinek? Ha látom, hogy kilométerekeket fogunk még megtenni, mire lesz egy akkora hely 2 kamion között, hogy normálisan ki lehet menni, akkor nyilván nem fogok indexelni végig. Azon kívül, hogyan tudnám jelezni a szándékomat? -
Reggie0
félisten
válasz
#73495296 #128 üzenetére
Erdekes modon nemeteknel lehet gyorsabban menni es megis hozzak a jo statisztikat. Tehat nyugodtan mondhatjuk, hogy bar nem veletlen nem lehet gyorsabban menni, csak eppen tulertekelik a korlatozas eredmenyet. Manapsag egy 160-as korlat teljesen esszeru lenne, meg az osztrakok is rajottek, hogy esetleg erdemes lehetne a 130-as korlatot novelni a megfelelo szakaszokon. Arrol nem is beszelve, hogy egy norveg korlatozas telejsen mas kornyezetben van, mint mondjuk egy magyar, mert masok az atlagos idojarasi korulmenyek, infrastruktura stb..
Pedig nem amiatt vannak. Az abszolut gyorshajtas olyan 4-7%/ban kivalto oka a halalos baleseteknek. A maradek 25-30% pedig relativ gyorshajtas miatt van, amit se buntetni nem lehet meressel, se a limiter nem tud segiteni rajta, mert az abszolut hatarokon belul tortenik. Ezert nincs ertelme egy ilyen rendszernek, mint ahogy kifejtettem az autos topicban is, a jogositvany megszerzesenek szigoritasaval es a kepzesi rendszer komoly fejlesztesevel lehetne lenyeges eredmenyeket elerni.
-
NomadND1
senior tag
válasz
#73495296 #140 üzenetére
Nézd valószínűleg nem itt fogjuk megoldani a borzasztó magyarországi közlekedési morált.
Erre két dolgot szeretnék felvetni.
1, miért nem vetted észre időben a mögötted jelentősen gyorsabban haladó gépjárművet?
2, ha a mögötted lévő látja a szándékot, miért kell féktávon belül küzdeni?Szerk :
Még egy apróság. Ha óra szerint mész 130-at, a mögötted haladó viszont GPS szerint, akkor az Ő szemszögéből Te lassan haladsz, a Te szemszögedből, viszont Ő gyorsan haladónak tűnik, pedig nem.Szerk2:
Aki kanyarban, vagy egyéb beláthatatlan helyen (pl. álló busz mögül varosban) előz attól örökre el kell venni a jogsit, mert idővel önmagát és másokat is meg fog ölni. -
#73495296
törölt tag
válasz
NomadND1 #139 üzenetére
"Egységnyi idő alatt hasonló tempóról méterekben mérhető a különbség."
Ez így van, de nem hasonló tempóról beszéltünk. Akkora különbség nincsen a kettő között, hogy hasonló legyen a féktáv, amikor a jobb fékrendszerrel 200-al mész, illetve a rosszabbal 130-al.
Hiába nyugszik le, ha addig a seggemre megy, ezzel az én életemet is szándékosan veszélyeztetve. Ilyenkor én is igyekszek minél hamarabb befelyezni az előzést, de attól még gyanús nekem, hogy a legtöbb gyorshajtó valami ilyesmit ért az alatt, hogy feltartják, és nem a jobbra tartás tényleges elmúlasztását. Múltkor Fehérvártól Budapestig összesen egyetlen olyannal találkoztam, aki a középső sávban élte az életét, anno sokkal többel, szerintem ebben sok a javulás, míg előzéskor letoló, indexet nem ismerő gyorshajtóból egyre több van.
Szerk.:
Egyébként az országút az veszélyesebb mint az autópálya főleg Budapest agglomerációja, ahol sokan gyakorlatilag nulla előnyért folyamatos kocsisorban teljesen beláthatatlan helyeken előznek. -
NomadND1
senior tag
válasz
#73495296 #138 üzenetére
Kérlek magyarázd már meg, hogy egy 10 éves opelban, hasonló fékrendszer van, mint mondjuk egy 2018-as Fordban. Egységnyi idő alatt hasonló tempóról méterekben mérhető a különbség.
A kamionos résszel egyetértek, ezekkel nem tudsz mit tenni. Index ki és amikor biztonságos sáv váltás.
Ha látja a szándékot, lenyugszik. Legalábbis a többsége. -
#73495296
törölt tag
válasz
NomadND1 #137 üzenetére
"A baj az, hogy abból indulsz ki, hogy egy 200-al közlekedő kocsiban ugyanolyan fékrendszer, abroncs van mint egy 130-al se menőben."
Ez a legnagyob baromság, amivel a gyorshajtók hitegetik magukat. Jelentősen nagyobb sebességgel épp a négyzetes féktáv növekedés miatt nem fogsz jelentős javulást elérni jobb fékrendszerrel és abroncsokkal. Emellett ugye sok esetben az erősebb autó nehezebb is.
(Ahhoz, hogy 130 és 200 km/h esetében azonos legyen a féktáv, olyan nagyságrendbeli különbség kellene a két fékrendszer és abroncsok között, hogy a 130-al közlekedő autónak már biztosan nem szabadna megkapnia a műszakit, és akkor a rrakcióidőről nem is beszéltünk.)
A másik, hogy sok gyorshajtó azt is önkéntes rendőrnek nézi, aki nem hajlandó satufékkel bemenni 2 80-al haladó kamion közé,.
-
NomadND1
senior tag
válasz
Hieronymus #127 üzenetére
Nem igazán jársz Németországba, igaz?
Segítek kicsit, a német autópálya lett a legbiztonságosabb 2018-ban. Vajon miért?
#125 akár jó is lenne. A baj az, hogy abból indulsz ki, hogy egy 200-al közlekedő kocsiban ugyanolyan fékrendszer, abroncs van mint egy 130-al se menőben.
Kivéve azokat az önkéntes hulla jelölteket, akik nem a kocsijuk műszaki szintjéhez megfelelő sebességet választják.A gyorshajtást én is el ítélem, de sosem tudhatod miért siet. Inkább engedd el mintsem önkéntes rendőrt játssz. Valószínűleg Te sem örülnél ha épp teszem azt égő házhoz sietsz, de előtted egy kedves közlekedő rendőrnek érzi magát és 120-al totyog előtted a belső sávban ezzel szabálysértést okozva (jobbra tartási kötelezettség)
-
Golyobis
tag
válasz
Hieronymus #120 üzenetére
Nem haragszok, mármint nem haragudnék, sőt örülnék is neki ha bebizonyítottad volna hogy tévedek, de én (remélem nem sértelek meg ezzel) nem érzem úgy hogy ez egyértelműen megtörtént volna.
"A balesetek esetében a reakciósebesség és a szabálytalanság egyszerre léphet és lép fel."
"Minden ilyen baleset szabálytalan közlekedés, a követési távolság meg nem tartása miatt következik be."
Mint ahogy te is írtad, (általában) a szabálytalankodás is jelen van, de időbenileg először lép fel a szabálytalankodás, és utána a reakcióképességes dolog. Ha nincs szabálytalankodás akkor utána (az esetek többségében) nincs is szükség hirtelen fékezésre, sci-fi reflexekre.
"A jármű javítási és karbantartási költségének emelkedése nem elfogadható érv.
Egyrést ezek a fejlesztések, már meglévő rendszereket használnak fel és olcsó elektronikai kiegészítőket igényelnek.
Másrészt a biztonságosabb közlekedés némi többlet költséget megér.Ha egy ember életét menti meg, már megéri a dolog."Szerintem az évek/évtizedek (?) alatt ebbe a technológiába vetett fejlesztések összege gigászi lehetett.
Lehet javulást elérni, de nem mindegy hogy milyen költségen, el lehet jutni a sarki kisboltba is többféle úton : egyszerűen, a legrövidebb úton, vagy úgy is ha pont ellenkező irányba megy az ember, a föld megkerülésével, esetleg alagútásással, helikopterrel, vagy úgy hogy az ember évtizedeken át ki sem mozdul a házából, végül előáll egy teleportáló készülékkel.Azzal egyet kell hogy értsek hogy a biztonság megér sok erőforrást, és ez a technológia jó szolgálatot tehetne.
Nem tudok statisztikai adatokat felhozni, de én valahogy úgy képzelem hogy a balesetek nagy része valamelyik közlekedő félnek az elvi hibájából jön létre.
Persze miután megtörtént a hiba, és vészhelyzet alakul ki utána segíthet a sci-fi technológia, de elsősorban arra támaszkodni hogy a luxustechnológia majd megvéd valahogy, miután hanyagságból, vagy nemtörődésből bekövetkezett, két ujjmozdulattal, vagy egy perc türelemmel, (vagy egy-két jogosítvány beszedésével) elkerülhető baleset alakul ki, nem helyes.
Egy szellemi fogyatékosnál esetleg indokolt lehet, hogy párnákat aggassanak rá, hogy ha elesik, ne üsse meg magát annyira, egy értelmes felnőttnél aligha.Én először a nagyobb problémát kezelném, ami ráadásul olcsóbb is lenne, és utána kezdenék el gondolkodni hogy hogyan lehet tovább csökkenteni a kockázatot. Hm, vagy jó... akár egyszerre a kettőn, de semmiképpen sem a fontosabbik probléma kihagyásával.
Ne érts félre, nem azt mondom hogy ne lehetne ez egy jó dolog, csak... nem az a fő probléma amire ez megoldást kínál, vagy ha mégis akkor is sokkal több erőforrás felhasználásával mint a lehetséges egyszerű alternatívák.
Erre az ésszerűtlenségre próbáltam felhívni a figyelmet az eredeti postomban. -
-=RelakS=-
veterán
és Ghoosty
Az is sávelhúzás, mikor valamit mókolnak a pálya közepén vagy szélén, és ehhez kell némi hely. Ilyenkor esetleg nem zárják le a teljes sávot, hanem csak keskenyebbre veszik, és sárga vonallal mutatják az ideiglenes határokat.
Pl tavaly év vége felé, mikor az M3 kivezetőn csinálták a belső korlátokat, akkor sávelhúzással csináltak helyet a munkagépeknek. A külső sáv jobb széle maradt a helyén, a középső és külső határát 30-50 centivel kijjebb húzták, még ennyivel a belső-középső határát, és megint ennyivel a belső sáv bal szélét. Elférni alig lehetett, de a munkához keletkezett elég hely.
Most hasonló van az M3 Budapest felé vezető oldalán Mogyoród után. Ott a leállósávban matatnak, és ugyanígy sávelhúzással csináltak még kb fél méter plusz helyet a melóhoz.Akartam képet rakni, de a melós net több, mint szar
-
kopidoo
senior tag
válasz
-=RelakS=- #131 üzenetére
Mi az a sávelhúzás
(tényleg nem tudom, nem ismerem ezt a fogalmat
)
Hogy a sárga vonalakat nem ismeri fel, vagy nem helyezi prioritásba szerintem már égő.
Mondjuk nem is mai a K Astra és még a mobileye kamera sem volt annyira penge benne. -
-=RelakS=-
veterán
Elvileg elnyomja, mivel mikor elhagyom az autópályát, vagy sávot váltok, akkor nem nyúl a kormányba.
Egy sávelhúzásnál viszont nem fogok indexelni, hülyét kapnának körülöttemA rendszer viszont nincs felkészítve arra, hogy ha van sárga vonal, akkor ahhoz igazodjon.
A ping-pont számomra elég zavaró, mert olyan érzés, mintha ki akarna sodródni az autó (túl nagyot korrigál), de mivel folyton forgalomban vagyok, nem nagyon hagytam önvezetni.
-
kopidoo
senior tag
Szerintem nagyon bóvli kamera már nincsen egyik új autóban sem.
Ahogy nézem, radar van a Fiestában, szóval az adaptív tempomat és a vészfékezés kipipálva.
Az ultrahang a technológiából eredő tulajdonságai miatt marad az alacsony sebességű manőverekhez.Pár éve asszem egy kicsi Nissanban ültem ahol a tolató kamera képe alapján volt sáv elhagyás figyelmeztető. Botrányosan rossz volt. Későn reagált, rengeteg fals pozitív volt, kb. használhatatlan.
(#118) -=RelakS=- Irányjelző használata nem nyomja ela funkciót? A ping-pong elég zavaró tud lenni, ha tényleg erősen csinálja. Én nem is szeretem ami ilyen bután van kalibrálva.
(#119) CB A Honda valószínűleg direkt ilyen, nem csinál a másik oldalra egy virtuális vonalat, hogy meglegyen a sáv. Ennek inkább biztonsági szenpontból van jelentősége, mert ha pl ha a felezővonalról visszakormányozna akkor is ha nincs jobb oldali (záró)vonal, akkor szépen levinne az útról, ha nem figyelsz. -
#73495296
törölt tag
válasz
Hieronymus #127 üzenetére
Az utak áteresztő képessége alacsony sebességnél nagyobb, mivel akkor kisebb az optimális követési távolság, olyan 39 km/h-nál van a maximum. Az a forgalom, ami 60-as szakasznál bedugul, bedugult volna akkor is, ha 130-as szakasz lenne. Kivéve persze a láncreakciós torlódás esetét, amikor az a gond, hogy az első túlzottan ráfékezett, az őt követők meg láncban egyre erősebben fékeznek, és ez okozza a torlódást. Ezt azonban el lehet kerülni, ha az elővárosi szakaszon fokozatos a lassítás, nem 200 méteren belül megy le 60-ra.
-
#73495296
törölt tag
Igen de egyrészt autópályán nem véletlenül lehet eleve gyorsabban menni, másrészt ugyanakkor pl. a ráfutásos baleseteknél is igaz az összefüggés a sebesség különbségre, márpedig nagyobb sebességnél nagyobb lehet a sebességkülönbség.
Egyébként Magyarországon a gyorshajtás nemzeti sport, és várható volt, hogy egy ilyen hír olyan reakciókat vált ki, hogy de hát nem is a gyorshajtás miatt vannak a balesetek, bezzeg a tötymörgőky bezzeg a 80 éves Józsi bácsi, stb. stb. Csak azt felejtik el az emberek, hogy a fizikát nem lehet megerőszakolni, nincs az a vezetési tudás, ami mellett a nagyobb sebesség ne növelné a veszélyt, de leginkább baleset esetén a baleset súlyosságát. A másik, hogy az autósok 80%-a jobb sofőrnek gondolja magát az átlagnál, tehát a legtöbben nem is tudják magukról, milyen sofőrök, mikor nagy önbizalommal gyorsabban hajtanak a megengedettnél, állítva magukról, hogy ők 160-al kevésbé veszélyesek, mint más 90-el.
-
válasz
NomadND1 #123 üzenetére
"Válasz: 15,30,60km/h-val kapsz jó kis büntetést és lezavar a pályáról, hogy semmi keresnivalód ott (fel sem hajthatsz rá)."
Helytelen a megközelítés.
A pályák végénél hatalmas torlódások alakulnak k csúcsidőbeni. A pályák városi szakaszaiban ahol hatvanas a sebesség korlátozás, indulnak be a torlódások.
A legtöbb ráfutásos baleset ezekben a torlódásokban keletkezik. Sokszor láncba állnak össze a koccanások. Az első valamiért bekövetkezik. Utána, pontosabban előtte akár kilométerekkel is összehoznak néhányat.
A 200 feletti sebességgel közlekedő járművek esetében sokkal, nagyon sokkal alacsonyabb az ütközési arány.Most folyik arról a vita, hogy az eddigi tesztek alapján, nem a sebesség, hanem a járművek sűrűsége a baleset forrása. A sebesség növelésével lehet csökkenteni az utak terhelését. Magyarul biztonságosabbá tenni.
-
Reggie0
félisten
válasz
Németh Péter #125 üzenetére
Autopalyan azert messze nem ilyen szimpla kerdes, mert nem igazan jellemzo a frontalis utkozes, de meg fanak/betonnak menni se, mert ott a vedokorlat, stb. stb.. Lassulni sem ugyan akkora uton fog egy gyorsabb auto, mint 130-al tenne, tehat az idoegyseg alatti energialeadas mar messze nem negyzetesen fog novekedni.
-
válasz
NomadND1 #123 üzenetére
A sebességgel az a probléma, hogy a mozgási energiát nem lineárisan, hanem négyzetesen növeli.
A mozgási energia ugye tömeg fele szorozva a sebesség négyzetével.
Most gondolj bele, egy biciklis elüt valakit 30 km/h -val és a biciklivel a tömege 100 kg. A mozgási energiája 3 500 J és valószínű kórházi ellátás lesz a vége. Egy két tonnás autó 210 km/h körüli tempóval már 3 és fél millió J mozgási energiára tesz szert. Ez már ezerszeres különbség. Szóval elsősorban a fizika az oka a sebesség korlátozásának kényszerére. Akkora erők szabadulnak fel nagy sebesség mellett, ami bármilyen apró hiba esetén végzetessé válhat.
-
btprg
senior tag
Az ESP talán még nem helyettünk akar "gondolkodni" és kitalálni, hogy szerinte mit kéne csinálnunk. Továbbá nem is helyettesíthető humán vezérléssel, mert az tudja fékezgetni külön is a kerekeket a stabilitás visszanyerése érdekében, az ember csak az összes kereket tudja egyszerre fékezni a lábfékkel.
Bár eddig még nem hallottam ESP bug miatti balesetről, az nem szerencsés dolog, hogy a rendszer elektronikusan tudja működtetni a fékeket, mert ez is csak újabb meghekkelésekhez meg elektronikus hiba miatti balesetekhez vezethet (-ne akár).
Az átlag ember pont magasról leszarja ezeket, én meg egy törpe kisebbség része vagyok, akinek az autó-definíciójába nem tartozik bele a beavatkozó elektronika
-
NomadND1
senior tag
válasz
Hieronymus #120 üzenetére
Találós kérdés.
Mekkora sebesség mellett következik be a legtöbb baleset a német autópályákon?
15, 30, 60, 120 vagy 240 km/óra sebesség mellett?Válasz: 15,30,60km/h-val kapsz jó kis büntetést és lezavar a pályáról, hogy semmi keresnivalód ott (fel sem hajthatsz rá).
120-al senki se megy, mert a 130 az ajánlott. Az átlag 160-200 között tempózik.
Az esetek nagy részében nem sebbesség, hanem az ehhez nem szokott emberek okozzák, akik még életükben nem mentek 120-nál gyorsabban, de mivel nincs limit tolják neki, hiszen szabad. Mindezt úgy, hogy nem megfelelő abroncs és guminyomás. Nem tudják felmérni a másik sebbességét, távolságát és kész a baj.A sok idióta miatt van baleset és nem a tempó miatt, mert a többség tud közlekedni 200km/h vagy felette.
-
Reggie0
félisten
válasz
Hieronymus #120 üzenetére
A ma forgalomba hozott Fiesztákban (ez ugye belépőszintnek számít) gyakorlatilag megtalálhatók ezek a megoldások. Elöl és hátul kamera, kiegészítve a parkolást segítő sípoló rendszerrel.
Megnezem, hogy oldja meg egy bovli kameraval es az ultrahangos parkolosegeddel a tavolsagtartast vagy a savtartast... Ehhez radar vagy lidar kell, rendes optikai kepfeldolgozas eros procival, stb. stb... Egy alap fiestaban semmi sincs meg a szukseges minimumbol ezekhez a feladatokhoz.
-
Bocsánat most szét fogom szedni az érvelésed Tanulságos lehet mindenkinek.
"Szerintem sokkal több baleset származik a szabálytalan közlekedésből, mint az általad például felhozott emberi reakcióképesség határaiból (amit gépekkel ilyen módon x csilliom dollárért lehetne javítani)"
A balesetek esetében a reakciósebesség és a szabálytalanság egyszerre léphet és lép fel. Az korábban kezdődő és erősebb fékezés megelőzheti vagy csökkentheti a ráfutásos balesetet illetve következményét.
Minden ilyen baleset szabálytalan közlekedés, a követési távolság meg nem tartása miatt következik be.
A jármű javítási és karbantartási költségének emelkedése nem elfogadható érv.
Egyrést ezek a fejlesztések, már meglévő rendszereket használnak fel és olcsó elektronikai kiegészítőket igényelnek.
Másrészt a biztonságosabb közlekedés némi többlet költséget megér.Ha egy ember életét menti meg, már megéri a dolog."Egy rákos beteg nem lesz sokkal jobb állapotban ha a tyúkszemét kezelik csupán."
Ez pompásan hangzik csak nem párhuzam. Nem tudod párhuzamba hozni a közlekedéssel.
"Mért kell jövőbeni technológiáktól csodákat várni amikor a jelenlegi lehetőségek sincsenek kihasználva?"
Ez a kedvencem.
Senki sem állította, hogy ezek a technikák csodát tesznek. csak csökkentik a károk mértékét és a balesetek következményeit. Amúgy sincs összefüggés a jelenlegi lehetőségek kihasználásával.
A ma forgalomba hozott Fiesztákban (ez ugye belépőszintnek számít) gyakorlatilag megtalálhatók ezek a megoldások. Elöl és hátul kamera, kiegészítve a parkolást segítő sípoló rendszerrel.
Pontosan te írtad, hogy a jelenlegi lehetőségeket használjuk ki jobban. Én is ezen az állásponton vagyok. Kerüljenek bele az új járművekbe. Ezzel olcsóbbá is vállnak majd. A javításuk is.Találós kérdés.
Mekkora sebesség mellett következik be a legtöbb baleset a német autópályákon?
15, 30, 60, 120 vagy 240 km/óra sebesség mellett? -
CB
senior tag
válasz
-=RelakS=- #118 üzenetére
Honda CR-V beállt szépen középre, Subaru pattog a vonalak között, de nem szoktam használni, csak ha valamiért matatnom kell a kocsiban, vagy valami (pl. egy csoki) lefoglalja az egyik kezem.
Viszont a Hondáé csak akkor működött, ha mindkét vonalat látta. A Subaru egy vonallal is elvan. -
-=RelakS=-
veterán
Opel Astra K is belepofázik rendesen. Elég erősen ahhoz, hogy feltűnjön, hogy korrigálni kéne, de nem elég erősen ahhoz, hogy rányomjam a bringásra az autót.
Ettől még egy sávelhúzásnál folyamatosan harcolok a rendszerrel, mert okoskodik, én meg tartok ellen neki(nem, nem fogom 200m-ért kikapcsolni
)
Ráadásul az Astra még nem áll be a sáv közepére, hanem idióta módon ping-pongozik a két vonal között. -
bambano
titán
mostanában insignia.
ha ezzel egyenesen megyek, miközben kanyarodik az út, akkor simán kormányoz és beáll a sáv közepébe.
ha túra módra kapcsolod az elektronikát, hogy lágyabb legyen az utazás, akkor kis erővel kell tekerni a kormányt. ha ehhez az erőhöz méretezett mozdulattal balra kormányzol a biciklis miatt, simán kirántja a kezedből a kormányt és visszamegy a sávba. ha volt ott eredetileg biciklis, akkor már nincs.komolyan hiszek benne, hogy az az l2 önvezető cucc, amit beleraktak, félkész állapotban van. ezt azért mondom, mert a rakás sz.r kifejezésért lehet, moderálnak...
-
CB
senior tag
Te, áruld már el, milyen autód van neked, mert nekem a második sávtartós kocsim van, de ilyeneket nem csinál.
Ha index nélkül akarok sávot váltani, érezhetően húzná vissza a kormányt, de alig kell erőt kifejtenem, és arra kormányzok, amerre akarok, arra megy, amerre én akarom. Ha meg átér másik sávba, akkor nem rántja be a kocsit a két vonal közé középre.
Honda CR-V, és Subaru Forester.
Ja, kormányszervó ide, vagy oda, a kormányt két kézzel kell ám fogni! -
bambano
titán
egy dolgot magyarázzon meg nekem valaki:
mit kezd majd a yard a rengeteg védával meg a traffizásból kieső bevétellel, ha nem lehet majd gyorsan menni?höhö
-
kopidoo
senior tag
Ez szerintem csak ESP, mert sebesség csökkenést nem látok, csak az autó hintázik. AEB precharge-nál csak pörög a szivattyú, de nem avatkozik be.
Magasabb felépítménynél sokkal szigorúbbra hangolják a menetdinamikai berendezéseket, hogy elkerüljék a borulást. Ha ezek után ez az útszakasz nem lesz benne a fejlesztői tesztkörben, akkor nagyon balfaszok...Ismerem a multikat, de szerintem a dízeles balhé és a Takata után már nem akarnak nagyon okosba' dolgozni, mert qrva nagyot buknának rajta anyagilag és a cég megbecsülése is meredeken zuhanna.
De már mondtam, a vevő mondja meg, hogy mit akar és mennyiért.Jah és szerintem igenis sokat számít egy aktív biztonsági berendezés megfelelő működése.
(#112) bambano
Vevő itt az az autógyártó aki a rendszert megveszi a beszállítótól, nálad az Opel.
Végfelhasználó pedig te vagy, mint autó tulajdonos.
Mondj egy szitut, ahol kivasalnál valakit.
(#111) bambano
KRESZ szerint kell vezet az autót...és a nyomvályú hazájában mindenre fel kell készülni
-
bambano
titán
"Viszont fejlesztői és vevői oldalról is meg kell érteni, hogy vannak a rendszernek korlátai.": rendben, majd ha kivasalok valakit az okoskodó elektronika miatt, ezt fogom neki mondani, hogy meg kell értenie, vannak korlátok. meg a bíróságon a bírónak is.
szerintem oldalba fognak röhögni...
szerk: "És mint az elején mondtam, azt kapja a vevő amit kért és amivel elégedett. ": pontosan ki a vevő? mert az okoskodó elektronikát fejlesztő cégnek az opel a vevője, az autónak meg én. és itt érdekellentét van, mert én hibátlan szoftvert szeretnék, a "nagyker" meg olcsót.
-
bambano
titán
"könnyedén átkormányzod a vonalon most is": tévedés. a kormányszervó miatt a kormányt egy ujjal is lehet tekergetni, nem készülhetek arra, hogy nagy erővel ellen kell kormányozni, mert akkor az árokban kötnék ki minden irányváltáskor.
minimális erővel elkezdem a kikerülő manővert, majd belekormányoz a sávtartó, és az addigi erő többszörösével kellene megint megrántanom a kormányt, de addig a reakció idő is eltelik, tehát egy darabig ellenkező irányba megy a kocsi, mint amerre kormányzom. és ha akkor ott van egy biciklis, akkor pechje van.
-
kopidoo
senior tag
-
Reggie0
félisten
Automata veszfek (AEB) hiba: [link]
Sokat nem segit, hogy utolag kijavitjak. Pont ezt tamasztja ala, hogy a szabvanyokat, eloirasokat es a vezetoseg megrendeleseit a hajunkra kenhetjuk, hiszen igy ki se johetett volna. A legtobb fejlesztes elsodleges pontja, hogy legyen belole penz minel elobb, a masodik, hogy az esetleges hibat utolag kijavitjak, ha kiderul. Ha dolgoztal fejlesztesen multinal, akkor te is tudod, hogy nem jo minoseg kell, hanem elfogadhato es a munkaido kb. fele arrol szol, hogy lehet a belso es kulso eloirasokat valahogy kikerulni kulonbozo okokbol.
-
bambano
titán
válasz
Hieronymus #105 üzenetére
"Nem húz rá az elektronika csak nagyobb erővel kell mozdítani a kormányt, mint egyébként.": de, ráhúz. nem állok le vitatkozni arról, hogy mit csinál az autóm, amikor vezetem.
"Az új Fieszták önerőből beparkolnak párhuzamosan vagy merőlegesen hátramenetbe.": egy kicsit pontosítsuk már a ragozást: az új fieszták vagy az új fiesztád? az insignia is beparkol szinte mindig. amikor meg nem, akkor vagy gyorsabb volt a vezető, vagy vigyorog a helyi karosszéria lakatos.
-
bambano
titán
játsszunk egy régi játékot: mit érdemel az a bűnös!
mit érdemel az a bűnös, aki pontosan tudja, hogy miről beszélek, egyet is ért vele, mégis leáll vitatkozni?
lásd: "A teherautók felső helyzetjelző lámpáinak megfelelő felismerése az autópályán eléggé komplex és számításigényes feladat. Ott ugye a normál fényszórókat takarja a középen futó "fal" és csak azok látszanak, meg persze a kabin ahol a sofőr szeme kiolvad a refitől." -
kopidoo
senior tag
Ha a Suzuki-nak van egy kis esze, akkor rövidesen kijön egy visszahívással, ahol javítják ezt a hibát. Szerintem már rajta vannak. De ott amúgy nem az ESP avatkozik be? (már ha egy dologról beszélünk).
A Volvo-nál szerintem "user error" volt. Ezek még úgy vannak kitalálva, hogy az átlagos, elbambult sofőr helyett reagáljanak. A tipikus reakció a váratlan szituációra a kormány izomból markolása és talán a fékezés. Az AEB-et is ugyanúgy el lehet nyomni, mint egyéb funkciókat: túl nagy gáz, hirtelen kormánymozdulat, stb. A sofőr ebben hirhedt videóban szerintem faszán elnyomta a funkciót a hirtelen gázadással.
-
"milyen frankó, mikor kikerülnél egy bicilist, erre ráhúzza a kormányt az automatika. "
Nem húz rá az elektronika csak nagyobb erővel kell mozdítani a kormányt, mint egyébként.
Én használom kormányrezgetéses módban. Nem tökéletes még a rendszer. A hosszirányú kátyújavításokat is sávelhagyásnak értelmezi néha. De használható. Annak idején a Gárda-tó alagútszakaszán nagyon jól jött volna ez a szolgáltatás. Gyakorlatilag oldaltükörből vezettem. A cél az volt, hogy ne kerüljek 5 centiméternél távolabb a faltól.Igazán akkor jó, ha elszunnyad a vezető. A kormány rezegtetése elég figyelemfelkeltő.
Az új Fieszták önerőből beparkolnak párhuzamosan vagy merőlegesen hátramenetbe. Természetesen ki is tud parkolni. Szuper, csak lassú. Fele idő alatt, parkolok le önerőből. A kezdők és idősek számára "megváltás" lehet. -
CB
senior tag
A sebesség limitet egy padlógáz most is felülír, a sávtartó asszisztensnél meg nem kell állványcsővel meghosszabbítani a kormány erőkart, hogy el tudd tekerni, könnyedén átkormányzod a vonalon most is. Ha be van kapcsolva, akkor meg olyan nincs, hogy nem vagy felkészülve, a rendszer folyamatosan érezteti, hogy működik.
-
Reggie0
félisten
Persze, mint a csaloszoftot is alairtak, kar hogy a papir nincs meg
Aztan nezd meg milyen ocska veszfek asszisztenssel jottek ki nem tul reg autok. Pl. suzuki, ami az emelkedo kanyarban befekez a szalagkorlatra, a bemutaton a meronokoket eluto volvo veszfek asszisztens, stb.. Amugy minden szabvany legfeljebb annyit er, amennyire betartjak.
-
kopidoo
senior tag
A fejlesztés mindig vevői(autógyártó) követelmények alapján történik. Amit te esetedben az Opel menedzsmentje aláírt, hogy jó, az lesz az autókban.
A mostani sávtartó rendszerek általában legfeljebb 3Nm nyomatékkal kormányoznak, hogy az autót bent tartsák a sávban. Ezt egy 150centis 40 kilós ember is könnyen felül tudja bírálni.
Egy kerékpáros biztonságos kikerülésekor a megfelelő oldaltávolság tartása érdekében el kell hagyni a saját sávodat és ezt az irányjelzőt működtetve jelzed. Az irányjelző használata szándékos sávelhagyást feltételez és ilyenkor az adott irányból nem akar az autó vissza kormányozi, mert a funkció el van nyomja.
Hasonló módon el lehet nyomni egy sebesség limitert pl megfelelő intenzitású kormánymozdulattal, fék/gázpedál használattal, stb.
Komplex rendszereknél már egyéb zsenzorok (radar, lidar, kamera, ultrahang) által küldött információk szerint fog az algó/funkció működni.Egy sofőr mindenre fel van készülve? És helyesen is tud dönteni minden helyzetben? Szerintem nem, sőt!
A buggal kapcsolatban vannak ide vonatkozó normák (ISO 26262, ASIL, stb.)
A teherautók felső helyzetjelző lámpáinak megfelelő felismerése az autópályán eléggé komplex és számításigényes feladat. Ott ugye a normál fényszórókat takarja a középen futó "fal" és csak azok látszanak, meg persze a kabin ahol a sofőr szeme kiolvad a refitől. Nem olyan egyszerű, hogy akkor hangoljuk arra a rendszert, mert akkor viszont rengeteg fals pozitív lekapcsolásod lenne máshol. Itt figyelembe lehet venni a sebességet, az autó helyzetét a térképen (autópályán megy-e vagy nem) szalagkorlátot, út vonalvezetést és egyéb dolgokat, amivel a kamera rendaszer át tud váltani pl. autópálya üzemmódba, ahol a potenciális helyzetjelző fények helyén kicsit engedékenyebb a rendszer.
De mivel az automata távolsági fényszóróvezérlés kényelmi funkció, így sajnos nem is kap akkora hangsúlyt.És mint az elején mondtam, azt kapja a vevő amit kért és amivel elégedett. Egy-egy penge funkció nagyon sok időt és pénzt kíván, azt meg senki nem karaja megfizetni és kivárni.
Új hozzászólás Aktív témák
- GIGABYTE Z390 AORUS MASTER WiFi Alaplap
- GAMER PC! Ryzen 7800X3D / RTX 5070 Ti / 32GB 6400MHz / B650 WiFi / 1TB Gen4 / 750w GOLD! BeszámítOK
- T14 Gen5 14" FHD+ IPS Ultra 7 165U 16GB 512GB NVMe magyar vbill ujjlolv IR kam gar
- Urevo U1 Walking Treadmill
- Phone 15 Pro fehér, 256GB kijelző viseltes, akksi 87%
- BESZÁMÍTÁS! 64GB (2x32) Kingston HyperX Renegade 2666MHz DDR4 garanciával hibátlan működéssel
- BESZÁMÍTÁS! LENOVO IdeaPad Gaming 3 Gamer notebook - R5 5500H 16GB DDR4 512GB SSD RTX 2050 4GB WIN11
- HIBÁTLAN iPhone 14 256GB Purple -1 ÉV GARANCIA - Kártyafüggetlen, MS3534
- Telefon felvásárlás!! Samsung Galaxy A50/Samsung Galaxy A51/Samsung Galaxy A52/Samsung Galaxy A53
- ÁRGARANCIA!Épített KomPhone Ryzen 7 9700X 32/64GB RAM RX 9070 16GB GAMER PC termékbeszámítással
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest
Cég: CAMERA-PRO Hungary Kft.
Város: Budapest