Új hozzászólás Aktív témák

  • mekker

    őstag

    válasz BiP #280 üzenetére

    Ebben igazad van, azonban ez nem csupán a koron múlik. Ahogy utaltam rá, jelenleg nincsenek hozzászokva a diákok a döntéshozatalhoz, valamint a pályaválasztásról is nagyon kevés releváns infót kapnak. Itt most olyanokra gondolok, hogy a kötelező osztályfőnöki órák egy részét fel lehetne használni arra, hogy vendégelőadót hívjanak, látogatásokra menjenek, vagy akár osztályon belül is érdemes lehet diskurzust indítani a témáról. Ez nem tűnik olyan soknak, pedig fél évente 6-8 ilyen alkalom már igen komoly formálóerővel bír.

    Tudom, hogy a modern irányzatok az általános oktatást támogatják a szakosodással szemben, de továbbra is azt mondom, hogy a kettő nem zárja ki egymást. Minimálisan csökkenteni kellene a mostani tananyagot, cserébe viszont a többség lehetőséget kapna arra, hogy (részben) azt tanulja, amit szeretne. Ez egyben jobban hasznosuló tudást is jelentene, emellett az érettségi szint továbbra is biztosítható.
    A pályaelhagyás egy érdekes dolog. Mit értesz alatta? Azt, hogy nem a szakterületén dolgozik, vagy hogy 180 fokos fordulatot vett? Azt is hozzátenném, hogy ilyen szempontból egy középiskola alig jelent valamit. Amíg mondjuk egy vegyészmérnök nagy valószínűséggel nem fog szakmán kívül dolgozni, addig ha veszünk egy vendéglátós szakközepet, ott jóval kisebb annak a valószínűsége, hogy mondjuk az ott végzett diák egész életében szakács lesz. Ugyanígy egy gimnáziumi tagozat is csak egy laza iránymutatás, ahogyan egy fentebb leírt rendszer sem arról szólna, hogy kőbevésett módon meghatározza valakinek a karrierjét.

    Tehát összességében én nem ezt tartom a legnagyobb problémának. Fontosabb kérdés, hogy hogyan lehetne egy ilyen, rugalmas rendszerben biztosítani az átjárhatóságot, hogyan lehetne ráilleszteni a mostani követelményrendszert, illetve egyáltalán hogyan is lehetne ezt megoldani a mostani szűkös tanár- és teremszám mellett.

  • MongolZ

    addikt

    válasz waithEard #274 üzenetére

    "Sajnos most egy kapitális baromságot írtál ide, annak ellenére, hogy nyilván szakember vagy ebben is: néha guglizz, (ne adj isten tanulj!) azután szakemberkedj."

    Ne haragudj, most azonnal visszaküldöm a diplomáimat és elhiszek mindent, amit a neten találok. Idi*ta.

    B*szdki, ez most tök komoly, hogy az emésztőgödörrel hasonlítod össze a szennyvíztisztítást? Még te sem lehetsz ekkora r*tardált. Ezek a tisztítási költségek meg egyenesen nevetségesek. Most teljesen komolyan egy reklámanyagot vettél elő, mint költségszámítást?

    "Igen. Néhány esetben még szigorúbb, és sokkal bürokratikusabb is mint pl Némethonban."

    Mitől lenne bürokratikusabb, áruld már el? Egy energetikai előírás hogy lehet bürokratikus?

    "De ez nem jelenti azt, hogy a hazai háztartások zöme akár csak megközelítené az előírt értékeket."

    De igen.
    Most akkor szigorúbb, vagy meg sem közelíti?

    "Arról nem beszélve, hogy kis hazánkban e szigorú előírások célja sok esetben az illeték, bírság, büntetés beszedése."

    Az energetikai előírásoknak ezekhez nincs közük.

    "Látom az építőanyag kereskedelem is a kisujjadban van. Nyilván napi szinten vásárolsz százezres tételekben anyagot, szerszámot. De ez is alaposan mellément. Ráadásul megint nem az a kérdés, hogy meg lehet-e csinálni itthon, hanem hogy elterjedt-e, vagy be tudod-e szerezni itthon a "hozzávalókat"."

    4 sornyi idióta szöveg, semmi konkrétum.

    "Konkrét példa: ha gipszkartonos bazookát, vagy pl gólyalábat akarsz venni, akkor még mindig nyugatról kell hozatni. Aranyáron."

    Miért is van aranyáron? Hülyeségeket ne beszéljél már. Miért ne tudnád te magad megvenni külföldről? Kb. mindent meghoznak neked postával néhány napon belül nem csak hogy Németországból, hanem Kínából is. Úgy teszel, mintha az emberek nem Nyugatra, vagy Szlovákiába járnának vásárolni (érthető okokból). A határok már rég leomlottak, nem tűnt fel?

    "De vakoló vagy glettelő géphez értő embert is nehezen találsz, és sanszos, hogy aki van, az is Németországban tanulta a fogásokat."

    És miért is baj, hogy Németországban tanulta? Hát miért van az, hogy a magyar építőipari vállalkozók nem veszik meg ezeket a gépeket?

    "Kellemetlen volt a kérdés? Elnézést kívánok, valóban nem érdekel a végzettséged. Sajnos már jelez a spéci, nyugati, itthon még beszerezhetetlen, bár elvileg megcsinálható, a magyar szabványoknak tökéletesen megfelelő mérőműszerem, ezért be is fejeztem Szakértőségeddel a szájkaratét"

    Nem, tudod én nem olyan vagyok, aki a végzettségével kérkedik (pedig lenne mire), szerencsére engem nem így neveltek föl, ellentétben veled. Gondolom elsőgenerációs diplomás lehetsz ("újgazdag").

  • BiP

    nagyúr

    válasz mekker #277 üzenetére

    "Amiről te beszélsz, az szerintem nem ide tartozik. Egyrészt, ha valaki mondjuk tovább tanul, az jó, ha legalább 2 évvel érettségi előtt már elhatározza, hogy nagyjából milyen területen akar tovább tanulni. Igazából az is megoldható, hogy ha idő közben meggondolja magát, akkor kvázi szabadon tudjon mozogni. "
    16évesen kevés ember tudja, mivel akar foglalkozni. Az egyetemi jelentkezésnél is sokan bajban vannak.
    Ill. ha specializálni akarod a tudást, hogy oldod meg a szabad mozgást? Ha nagyon ráfekszik egy témára fiatalon, és emiatt kimarad más, akkor nem fogod tudni átképezni.
    Nem tudom, mennyit láttál a Maradj talpon c. vetélkedőből. Abból számomra kiderült, hogy 10-ből nagyjából 8-9 ember nem a szakmájában dolgozik. Brutális arány.

    Valóban jobb lenne egy rugalmasabb rendszer, de egyszerűen nem lehet a diák/szülő kezébe adni a döntést, hogy magának válogasson, ha még a mostani rendszerben sem tud jól választani. (vagy az élet keresztülhúzza a számításait) Kell egy stabil alap.

    "A döntésképességen én is sokat gondolkoztam, de úgy érzem egy 14-20 év közötti diák már képes a saját lábán megállni. Ez már az a kor, ahol rendelkezne kell önálló gondolatokkal, célokkal."

    Bármennyire is tök jó lenne, meg elvárható lenne, ma ez nem nagyon van így, úgy látom.

    "A személyiséget is fejleszti, ha minél korábban tudatosodik a diákban, hogy első sorban maga felel az élete folyásáért." Ez igaz.

    "Ez számomra azt jelzi, hogy nem mi vagyunk elcseszve, hanem az oktatás struktúrájában van a hiba."
    Ezzel egyet tudok érteni. Kellő motivációval baromi sokat ki lehet hozni az emberből. Csak hát az bizony pénz és energia, minden, ami a mostani oktatási rendszerben nincs.

  • mekker

    őstag

    válasz bambano #278 üzenetére

    Lehet olyan megkötéseket tenni, hogy ne tudjon a gyerek töltelék órarendet készíteni magának. De tegyük fel, hogy felvehet heti 10 rajzórát, mert ez érdekli, vagy mert nem akar az iskolával foglalkozni. Ezt is meg úgy lehet tervezni, hogy ne legyen érdemes pusztán linkségből felvenni.
    Az az általános, hogy először a reál tárgyaknál bukik ki, ha valakinél gond van a tanulmányaival. Nem azért, mert ezekhez valami különleges intelligenciaszint kéne, hanem mert a többi tárgynál magasabban van a szint (kevésbé magolós, illetve az anyag is viszonylag összetett). Most az előbbi példánál maradva - a rajznál is lehet emelni a szintet, azaz ha látja a lusta tanuló, hogy heti 7 munkát kell leadni, meg mellette még ezt-azt tanulni, akkor már elgondolkodik azon, hogy inkább azt veszi fel, ami számára több haszonnal kecsegtet, mert bárhogy dönt, kell vele foglalkozni.

    A döntésképességen én is sokat gondolkoztam, de úgy érzem egy 14-20 év közötti diák már képes a saját lábán megállni. Ez már az a kor, ahol rendelkezne kell önálló gondolatokkal, célokkal.
    Jelenleg nincs is sok olyan helyzet, ahol döntéseket kell meghozniuk, így nehéz viszonyítani. Döntéskényszer alatt valószínűleg képes a többség mérlegelni, aki meg tényleg nem tudja mit kezdjen magával, az továbbra is támaszkodhat a tanáraira, szüleire. A személyiséget is fejleszti, ha minél korábban tudatosodik a diákban, hogy első sorban maga felel az élete folyásáért.
    Annyira szorosan nem kapcsolódik ide, de részben azért tűnnek érdektelennek a fiatalok, mivel senki nem mondja meg nekik, hogy mit miért tanulnak, semmi információt nem kapnak arról, hogy egy adott hivatás mit is takar a való életben. Például én gimnáziumban a 4-5. évig az iskolában semmit nem hallottam arról, hogy mit csinál egy ilyen-olyan mérnök, vagy bárki más, egyedül maga a spec. tagozat adott valami minimális iránymutatást a továbbtanulásban.

    Azt mondod, hogy lényegében mindegy mit tanítanak, csak fejlesszen. Ezzel nem akarok vitatkozni, az én elképzelésem lényege is inkább az, hogy az iránymutatás és a kedvcsinálás a fontos, nem is konkrétan a leadott anyag milyensége.
    Jellemzően az a történet, hogy amikor általános iskolába kerülnek a gyermekek, a többség még nagyon lelkes. Aztán ahogy megyünk előre az években, ez egyre inkább elapad. A különbségek a diákok közt előjönnek - mindenki tudja ki miben jó, miben rossz. Ez azt eredményezi, hogy a rosszabb tanulók az első sikertelenségek után behúzzák a satufékek, a kiemelkedő tanulók pedig ahelyett, hogy húznák az osztályt, nem akarnak tündökölni, mert kilógnának a tömegből. (A többiek meg a kettő közti spektrumon mozognak.) Emellett sok ember belefásul abba, hogy az évek során egyre kevesebb újdonság lép be az iskolai életbe, így tanulmányi átlagtól függetlenül igyekeznek csak a (számukra) minimálisan elvárt szint körül teljesíteni.
    Erre részben megoldás lehet, ha a rosszabb tanulók is találnának maguknak olyan területet, ahol jól teljesítenek (akár sport is lehet), illetve úgy általánosságban: több lelkesedés kísérné az iskolát, ha mindenki számára változatosabb lenne az oktatás.

    Ez az egész koncepció változásokat követelne. Például a megváltozott óraszámok új tantervet követelnének, illetve biztosan kellene egy évtized, mire kiforrná magát ez a fajta felépítés. Viszont 15 éve benne vagyok a rendszerben, mint tanuló, elég sokat is gondolkoztam már a témán, ezért úgy gondolom, hogy ezek nem csak tévképzetek, hanem élesben is működőképes lenne egy kis finomítással.
    Azt tapasztaltam magamon és az ismerősi körömben, hogy a szabadság hiánya öli meg az egészet. Iskola után aki egyetemre ment, vagy aki karrierbe kezdett, azokon többségben azt látom, hogy erősen megváltozott a mentalitásuk a korábbiakhoz képest. Amíg általános végén, vagy a középsulis éveikben alapjáraton pörögtek, addig most már hajlandóak sok energiát fektetni valamibe, ami számukra fontos. Ez számomra azt jelzi, hogy nem mi vagyunk elcseszve, hanem az oktatás struktúrájában van a hiba.

  • bambano

    titán

    válasz mekker #277 üzenetére

    "a tanulónak legyen beleszólása az órarendjébe,": én láttam ilyet egyetemen, azonnal lett borászat speckoll (és nem olyan szakon, ahol ez érthető).

    "Viszont ami most megy, az annyira nem hatékony": ezt én sem vitatom.

    "Ha a diák azt érzi, hogy első sorban azt tanulja, ami érdekli": őszintén, mi érdekli egy 15-16 éves gimnazista fiú lelkivilágát? az előtte ülő csaj. következmény: nem lehet ráhagyni egy fiatalra, hogy megmondja, mit tanuljon.

    én abban láttam a közoktatás legnagyobb csődjét, hogy mindent többször akartak megtanítani. elkezdtem az angolt általánosban, gimiben megint kezdő angolt tanítottak, egyetemen dettó. azóta se ér semmit az angol tudásom. ugyanez töri: kétszer is megtanították a történelmet. vagy a magyar, amit egy fanatikus tanár túlzásba vitt nálunk. viszont a felsőoktatásról jó véleményem van, nagyon kevés tárgyat tanultam, amire azt mondanám 25 év munkaviszony után, hogy nem ért semmit, ki kellett volna hagyni.

  • mekker

    őstag

    válasz bambano #276 üzenetére

    Alapvetően támogatom az általános oktatást, és egyet értek azzal, hogy semmilyen rendszer nem lehet tökéletes mindenki számára. Viszont ami most megy, az annyira nem hatékony, és a kelleténél nagyobb a nyertesek<-->vesztesek aránya.

    Nem kell egyből arra gondolni, hogy legyen minden iskola szakképző, egyszerűen csak adjanak arra lehetőséget, hogy a tanulónak legyen beleszólása az órarendjébe, egyúttal az intézmények keze is kevésbé legyen megkötve a tanterv által. Tehát - mondok egy számot - az órarend 30%-a legyen variálható középiskolában. Ma is van fakultáció és vannak tagozatos osztályok, de ezek önmagukban nem nyújtanak kellő szabadságot, rugalmasságot. Itt meg kell említeni, hogy többnyire hely- és tanárhiány van, de ennyi még megvalósítható lenne, ha jó a szervezés és az intézmények kapnak megfelelő támogatást rá. Úgy gondolom ennyi szabadság az érettségi szint elérését sem veszélyeztetné, sőt..

    Ma messze-messze az a legnagyobb probléma, hogy mindenki alulmotivált. Tehát a legfontosabb az, hogy ragadjunk meg minden eszközt ennek a leküzdésére. Ha a diák azt érzi, hogy első sorban azt tanulja, ami érdekli, akkor minden bizonnyal jobban fog teljesíteni. Elég rossz taktika az, hogy lenyeletnek mindenkivel olyat is, ami nem érdekli, vagy egyszerűen rosszabbul teljesít belőle. Mármint teljes óraszámban.

    Amiről te beszélsz, az szerintem nem ide tartozik. Egyrészt, ha valaki mondjuk tovább tanul, az jó, ha legalább 2 évvel érettségi előtt már elhatározza, hogy nagyjából milyen területen akar tovább tanulni. Igazából az is megoldható, hogy ha idő közben meggondolja magát, akkor kvázi szabadon tudjon mozogni. Másrészt pedig itt egyáltalán nem a lyukkártyákról van szó. A diákok úgy érzik, hogy a tudásuk egy jó része már az iskola kapuin kilépve sem jó túl sok mindenre. Persze.. ad alapműveltséget, fejleszti a logikát és a soft skilleket az iskola, ezt nem tagadom. Ettől még "unhatékonyan" hasznosul az anyag, mert a diákot sem érdekli annyira a tanulás, és úgy általában az egész nem arányos a jövőbeli életükkel.

    Mindig felmerül a témában az önképzés, projekt alapú képzés, csapatmunka, stb. előtérbe helyezése. Ezekkel is az a baj, hogy egy-egy területre túl sok diák és túl kevés óraszám jut. Amit te említettél - önálló munkára való ösztönzés - szintén csak akkor működik (irányítottan), hogyha a fele osztály nem lesz**romból ül bent órán, hanem kicsit szelektálunk érdeklődés szerint. Ezért működik ez ma is a szakkörökön és valamennyire a faktokon, míg más keretek közt nem igazán. A mai diákra nem erőltethetsz rá olyat, ami nem érdekli.

    Zárszónak megemlíteném, hogy az egész közoktatásnak nem az az elsődleges célja, hogy a felső 10% értelmiségit kitermelje, hanem hogy a lehető legszélesebb rétegnek nyújtson megfelelően hasznosítható tudást. Mondhatjuk azt, hogy "úgyis megtanulja majd a gyerek egyetemen, munkahelyen amit kell, a középsuli meg csak maradjon egy óceán közepén lebegő sziget", de ettől még ez a többség számára nem lesz jó. Lehetne szélesebb körben is használható az egész anélkül, hogy nagyon elmennénk szakbarbár irányba.

  • bambano

    titán

    válasz Frawly #275 üzenetére

    "hasznos specializáció történne olyan irányokra, amelyekre tényleg szükség van.": szükség van MA.
    és holnap? és ha valaki ma diplomát kap, mondjuk 24-25 évesen, mire nyugdíjba megy, 45 év múlva, mire lesz szükség?

    ki mondta volna meg akkor, amikor én egyetemre jártam, hogy az s360/dos-ra nem lesz szükség? meg a pascalra? én még dolgoztam lyukszalaggal, az kivétel, mert arról már akkor is tudtuk, hogy nem az lesz a jövő. de amikor én elkezdtem az egyetemet, még nem volt általánosan elterjedve a pc, csak egy-két darab volt mutatóban.

    azt kellene megérteni, hogy nem az a lényeg, hogy mit tanulsz, hanem az, hogy azzal, hogy valamit, bármit, megtanítanak, az agyadat trenírozzák arra, hogy később is képes legyél megtanulni bármit. az első igazán lényeges vizsga az államvizsga, ahol a diplomamunkában önálló kutatást és eredményt kell felmutatni (legalábbis rendes egyetemen, ahol nem alibi diplomát osztanak). a mai oktatás hibájának inkább azt rónám fel, hogy ezt a fajta önálló eredményt nem kérik többször az egyetemi évek alatt.

  • Frawly

    veterán

    válasz bambano #157 üzenetére

    Egyáltalán nem üres lózung, szerintem rátapintott az oktatás legalapvetőbb hibájára. Mivel senki nem látja mit kell majd tudni, ezért mindent tanítanak, de mivel senki nem tudja mi lesz belőle használható, ezért elvárás, hogy mindent kell tudni, mindenből jónak kell lenni. Közben meg csak egy csomó felesleges dologra megy el az idő/energia nagy része, ahelyett, hogy hasznos specializáció történne olyan irányokra, amelyekre tényleg szükség van.

  • waithEard

    őstag

    válasz MongolZ #270 üzenetére

    Tehát még egyszer és lassabban : nem arról beszélek, hogy mit lehet elvileg elérni, meg hogy mik az előírások.
    Hanem arról, hogy mi a rögvalóság kies hazánkban. Mi a napi gyakorlat. És igen, a németek tééényleg gazdagabbak EZÉRT fényévekkel a hazai viszonyok előtt járnak. Valószínűleg űrsiklót is tudnánk idehaza építeni. Elvileg. De az usákok gazdagabbak.

    "Ne olyat hozzál, mint pl. a szennyvíztisztítás, ami egy kb. sosem megtérülő beruházás, hogy az aztán mekkora technológia."
    Sajnos most egy kapitális baromságot írtál ide, annak ellenére, hogy nyilván szakember vagy ebben is: néha guglizz, (ne adj isten tanulj!) azután szakemberkedj.

    A jelenlegi energetikai előírások igen szigorúnak számítanak Magyarországon is, semmivel sem rosszabbak, mint akárhol máshol.

    Igen. Néhány esetben még szigorúbb, és sokkal bürokratikusabb is mint pl Némethonban.
    De ez nem jelenti azt, hogy a hazai háztartások zöme akár csak megközelítené az előírt értékeket.
    Arról nem beszélve, hogy kis hazánkban e szigorú előírások célja sok esetben az illeték, bírság, büntetés beszedése. ;]

    A kinti technológiák már kivétel nélkül itthon is megtalálhatóak.

    Látom az építőanyag kereskedelem is a kisujjadban van. Nyilván napi szinten vásárolsz százezres tételekben anyagot, szerszámot. De ez is alaposan mellément. Ráadásul megint nem az a kérdés, hogy meg lehet-e csinálni itthon, hanem hogy elterjedt-e, vagy be tudod-e szerezni itthon a "hozzávalókat". Konkrét példa: ha gipszkartonos bazookát, vagy pl gólyalábat akarsz venni, akkor még mindig nyugatról kell hozatni. Aranyáron.
    De vakoló vagy glettelő géphez értő embert is nehezen találsz, és sanszos, hogy aki van, az is Németországban tanulta a fogásokat.

    Nem hinném, hogy közöd lenne a végzettségemhez.

    Kellemetlen volt a kérdés? Elnézést kívánok, valóban nem érdekel a végzettséged. Sajnos már jelez a spéci, nyugati, itthon még beszerezhetetlen, bár elvileg megcsinálható, a magyar szabványoknak tökéletesen megfelelő mérőműszerem, ezért be is fejeztem Szakértőségeddel a szájkaratét

  • MongolZ

    addikt

    válasz mekker #272 üzenetére

    Inkább a ránk vonatkozó rendeletet érdemes böngészni.

    a) 2020. december 31-e után használatba vételre kerülő minden épület esetén az épületnek meg kell felelnie a 6. mellékletben foglalt követelményeknek,
    b) 2018. december 31-e után használatba vételre kerülő, hatóságok használatára szánt vagy tulajdonukban álló épület esetén, az épületnek meg kell felelnie a 6. mellékletben foglalt követelményeknek

    [...]

    6. melléklet a 7/2006. (V. 24.) TNM rendelethez
    A közel nulla energiaigényű épületek követelményszintje

    Nálunk már ez éles.

    Egyébként ne használjunk olyan szavakat, hogy passzív ház, mert ez nem az - olyan nincs.

    Egyébként nem hatalmas az ugrás a már előírt "költségoptimalizált követelményszint"-hez képest.

    Inkább ezzel lesz a probléma:
    1. Az épület energiaigényét az összesített energetikai jellemző méretezett értékéhez viszonyítva legalább 25%-os mennyiségben olyan megújuló energiaforrásból kell biztosítani, amely az épületben keletkezik, az ingatlanról származik vagy a közelben előállított.

    [...]

    3. Az 1. pont szerint közelben előállítottnak minősül a megtermelt energia,
    3.1. ha azt az energia előállító létesítményt az energiát felhasználó vizsgált épület ellátására és azzal együtt hozták létre, engedélyezték és az épület használatbavételéhez üzembe helyezték

    A távfűtés is macerás lesz, mert:

    3.2. ha azt olyan távfűtésből vagy távhűtésből fedezték, ami az energiatovábbítására felhasznált elektromos áramon kívül kizárólag a IV.1. táblázatban foglalt energiahordozókat hasznosítja, és azokon kívül más energiahordozó felhasználására a távhűtési vagy távfűtési rendszerben nincsen lehetőség.

    [...]

    IV.1. táblázat: Megújuló primer energia átalakítási tényezők a megújuló részarány számításba vételéhez [...]

    Sorszám / Energia / еsus
    1. / az országos hálózatból vett elektromos áram / 0,1
    2. / megújuló: tűzifa, biomassza, biomasszából közvetve vagy közvetlenül előállított energia, a biogázok energiája, fapellet, agripellet / 1,0
    3. / megújuló: nap-, szél-, vízenergia, geotermális, geotermikus, hidrotermikus, légtermikus energia / 1,0

    Kíváncsi vagyok, hogy a 2020-as határidő nálunk fog-e tolódni...

  • mekker

    őstag

    "(1) A tagállamok biztosítják, hogy:
    a)
    2020. december 31-ig valamennyi új épület közel nulla energiaigényű épület legyen; és
    b)
    2018. december 31. után a hatóságok által használt vagy tulajdonukban levő új épületek közel nulla energiaigényű épületek legyenek.
    A tagállamok nemzeti terveket készítenek a közel nulla energiaigényű" - [link]

    Egy EU-s direktíva szerint 2020 után csak passzív házakat lehet majd építeni. Egy pár éve már forog a sajtóban is, kíváncsi vagyok mi lesz belőle. Tudok erről valami infót?

  • MongolZ

    addikt

    válasz bambano #268 üzenetére

    (#268) bambano: Ebbe számold bele azt is, hogy sokan csapvízzel locsolnak és nem használják emiatt a szennyvízhálózatot, valamint az is eléggé egyértelmű, hogy a kifolyt víz egy (kis) része egyáltalán nem kerül a szennyvízbe.

    De egyébként abszolút nem értelek, hogy ezzel hogy lehetne megakadályozni a lopást. Hacsak nem kötelezővé tennéd mindenkinek, aminek kb. semmi értelme.

  • MongolZ

    addikt

    válasz waithEard #262 üzenetére

    Nem hinném, hogy közöd lenne a végzettségemhez. Kényelmetlen kérdéseket teszek fel? Szar ügy.

    Válaszod stílusa mutatja hozzáértésedet.

    "Tényleg meglehet csinálni???? Nem mondod! És szerinted hány háztartás rendelkezik ilyennel nálunk?"

    Meglehet? Meglehet. Akkor meg? Van értelme? Nincs sok. Bár gondolom te komplett annuitás számítással a zsebedben mászkálsz, és most egyből be is tudsz mutatni egyet ezzel kapcsolatban.

    "Hő, hang, víz szigetelés." Fogalmam sincs, hogy ezzel mit szeretnél mondani, mindegyik kötelező itthon, főleg az 1. és a 3. az érdekes.
    Akkor megkérdezem, hány ház hőszigetelését csináltad? Kezdjek el neked szakmai leckéket adni?"

    Nekem te ne adjál szakmai leckéket, bár ha gondolod írhatsz néhányat, had röhögjünk. Mondj egy példát, hogy mi az, ami Németországban van, itthon pedig nincs. Valóban szokott lenni néhány év késés (ami 1-2, extrém esetben 3), de ez nem azt jelenti, hogy itthon nem elérhető a technológia, egyszerűen csak még nem lett megszokott. A kinti technológiák már kivétel nélkül itthon is megtalálhatóak. De nyugodtan hozzál fel akár egyetlen példát, amit itthon nem lehet megcsinálni.

    Ne olyat hozzál, mint pl. a szennyvíztisztítás, ami egy kb. sosem megtérülő beruházás, hogy az aztán mekkora technológia. Remélem nem ionkazánnal fogsz jönni.

    Az, hogy Nyugaton az átlagember a több pénzből hamarabb lép a technológiában, és emiatt olyan dolgokat is megvesz, ami még messze nem éri meg, az nem jelenti azt, hogy az egy fejlett ország. A jelenlegi energetikai előírások igen szigorúnak számítanak Magyarországon is, semmivel sem rosszabbak, mint akárhol máshol.

  • bambano

    titán

    válasz dabadab #267 üzenetére

    saját szennyvíztisztítónak vidéken van értelme, én itt a 12. emeleten nemigen tudok ilyet.
    vidéken lehet mellé fúrott kút.

    jelenleg úgy lopnak, hogy a csatorna és víztisztítási díjat a bemenő víz mennyiségéből számolják, azt feltételezve, hogy ami bemegy, az jön ki, se több, se kevesebb.

    na ezt szokták úgy kavarni vidéken, hogy a házon belüli nem ivóvíz jellegű vízhez fúrnak egy kutat, és abból veszik a vizet, amit utána kiengednek a csatornahálózatba. mivel ezt a vizet nem méri a bejövő vízóra, nem számolhatnak fel utána víztisztítási díjat sem, miközben a csatornába és a víztisztítóba belekerül, a költségeket viselni kell utána a tisztító vállalatnak.

  • waithEard

    őstag

    válasz dabadab #263 üzenetére

    Gondolom a költségek miatt. Újrahasznosítod a saját szennyvizedet, és gondolom a csatorna díj is sokkal kedvezőbb lehet. Vidéken ugyanis a bejövő ivóvíz alapján számolják a csatorna díjat.
    Arról nem beszélve, hogy a kisebb ivóvíz felhasználás miatt a környezetet is véded. Persze ez nem a szakterületem, ezeket a technikákat csak láttam, nem mi csináltuk. (Német cég volt)

  • waithEard

    őstag

    válasz MongolZ #261 üzenetére

    "Hő, hang, víz szigetelés." Fogalmam sincs, hogy ezzel mit szeretnél mondani, mindegyik kötelező itthon, főleg az 1. és a 3. az érdekes.

    Akkor megkérdezem, hány ház hőszigetelését csináltad? Kezdjek el neked szakmai leckéket adni?
    Németország után itthoni üzletekben kerestem az ott felhasznált anyagokat. Legtöbb helyen csak pislogtak, mint hal a szatyorban. Amikor kimentem, azt hittem, mindent tudok a témáról. Kb mint te, azzal a különbséggel, hogy akkor már sok házat csináltunk meg a régi munkahelyeimen. Aztán jött a csodálkozás.

  • dabadab

    titán

    válasz waithEard #262 üzenetére

    "Tényleg meglehet csinálni???? Nem mondod! És szerinted hány háztartás rendelkezik ilyennel nálunk?"

    De most komolyan, miért kellene bárkinek is saját szennyvíztiszító?

  • waithEard

    őstag

    válasz MongolZ #261 üzenetére

    Te egy nagyon okos ember vagy. Igazi mindent megmondó szakember. Amúgy mi is a szakmád?

    "Saját szennyvíztisztító? Egy dolog, hogy itthon is ugyanúgy meg lehet csinálni, ráadásul egyáltalán nem drága technológia."

    Tényleg meglehet csinálni???? Nem mondod! És szerinted hány háztartás rendelkezik ilyennel nálunk?
    Vagy inkább rendelkezett 2006 körül, amikor ezt csináltuk?

  • MongolZ

    addikt

    válasz waithEard #258 üzenetére

    Úgy csinálsz, mintha itthon nem lenne geotermikus fűtés. Ráadásul Németországgal ellentétben Magyarország kiemelten alkalmas a geotermikus fűtésre.
    Napkollektor? Ugye most viccelsz? Ez miért ne lenne itthon?
    Passzívház? Rengeteg passzívház épül Magyarországon (ezeknek csak egy része minősített passzívház, a többieket nem érdekli a papír).
    Saját szennyvíztisztító? Egy dolog, hogy itthon is ugyanúgy meg lehet csinálni, ráadásul egyáltalán nem drága technológia. Másrészről meg el lehetne merengeni, hogy miért is kellene otthon saját szennyvíztisztító, de nem megyek most bele hitvitákba.
    "Hő, hang, víz szigetelés." Fogalmam sincs, hogy ezzel mit szeretnél mondani, mindegyik kötelező itthon, főleg az 1. és a 3. az érdekes.
    "Könnyűszerkezetes trükkök." Újra fogalmam sincs, hogy ezzel mit szeretnél.

    Ez most egy nagyon tartalom és információ nélküli hozzászólásra sikeredett a részedről.

    Nincs sokkal előrébb Németország energetika területén technológiailag, mint Magyarország. Három különbség van igazából: 1. Tehetősebbek az emberek, ezért többet képesek tölteni energiatakarékosságra 2. Az állami szabályozások komolyabban vannak véve 3. Az állam nem tesz keresztbe ott, ahol lehet.

  • MongolZ

    addikt

    válasz Teréz Atya #259 üzenetére

    Attól, hogy egy ház téglából épült, még nem jelenti azt, hogy jól is épült. Az, hogy X évvel ezelőtt az építő/építtető spórolt Y összeget, mert nem csinálta meg ezt, vagy azt, vagy a tulajdonosok nem tartották karban a házat, nem a tégla a felelős.
    Nem úgy van, hogy felépítünk egy házat, aztán na, 60 évig nem kell rá költeni. Rengeteg 50-60-70-es években épült ház tartalmaz elemi hibákat, de ezért nem az építőanyag a felelős. Vajon miért áll még annyi 19. századi, 20. századi tégla épület?

    Egyébként meg javaslat: Gyengítsék meg annyira a házat, hogy elkezdjen magától összeomlani, így nem kell bontási engedély, és a meló nagy részét ők is megcsinálhatják. Persze nem veszélytelen a dolog, és nem 1-2 hét alatt lesz eredménye.

  • Teréz Atya

    senior tag

    válasz waithEard #258 üzenetére

    A konnyuszerkezetes hazrol jutott az eszembe:
    Sokan ugy gondoljak, hogy a tegla hazat az orokkevalosagnak epitik. Egy ismerosomnek gyult meg a baja az orokseggel, ugyanis haz nelkul tobbet erne a telek mint nelkule, lebontani meg annyiba kerulne, mint a telek ara. Felujitas megint nem johet szoba a haz rossz allapota miatt. Hazzal viszont senkinek nem kell. Igazi patthelyzet. :(

  • waithEard

    őstag

    válasz Z_A_P #257 üzenetére

    Geotermikus fűtés, napkollektor, passzív ház, saját szennyvíz tisztító, stb. És az ezek köré épülő technológiák. Hő, hang, víz szigetelés. Könnyűszerkezetes trükkök. Sorolhatnám.

  • Z_A_P

    addikt

    válasz waithEard #253 üzenetére

    Na ott aztán volt minden, amiről itthon még csak álmodoznak

    Mikre gondolsz?

  • waithEard

    őstag

    válasz MongolZ #254 üzenetére

    Elnézést kívántam. :K

    Héra helyett Polifarbe Intallert használok, ár-érték arányban az most elég jó. Tilatexet is próbáltam, szintén bevált. Egyébként Héra helyett kijött a Héra Gold, ami azt tudja, amit a régi Héra tudott, vagy az Intaller tud, csak 8k-ba kerül. Szánalmas.

  • MongolZ

    addikt

    válasz waithEard #252 üzenetére

    "Alaposan leteremtettem a srácot, de ő égre-földre esküdözött, hogy nem tett hozzá semmit.
    És valóban, kibontottam egy másik doboz, és most már fele olyan sűrű az anyag, mint kb 1 éve."

    És legalább elnézést kértél tőle? :)

    Héra helyett mit használtok? Én egyelőre nem találtam jobbat fehérnek, igaz, mostanában nincs is rá szükségem.

    Sadolinról én már rég letettem. Szerintem az 3 éve se volt már jó.

  • waithEard

    őstag

    válasz dabadab #251 üzenetére

    Látom napi szinten benne vagy az építőiparban. ;]
    Szerinted mikor lesz Budapesten minden lakás cserélhető panelekből? Pl az Andrássy úton. Vagy a József körúton? ;) De ha már Usa, én egészen véletlenül tudom hogyan készülnek ott a házak. Vagy egy másik hely, ahol szintén csúcstechnikát alkalmaznak: bajor ország. Néhány éve egy atomfizikus házát raktuk össze. Na ott aztán volt minden, amiről itthon még csak álmodoznak, de egy robotot sem láttam. :)
    Látom ezeket a csetlő-botló japán robotokat, amik majd húsz év múlva (mindig húsz év múlva) irgalmatlan pénzért, rohadt lassan megcsinálják az, amit a nálam dolgozó alkesz Pista barátom a kisujjából kiráz, pillanatok alatt. Egy sörért. :)
    Szóval lehet, hogy egyszer majd egy messzi-messzi galaxisban lesz kőműves robot, de addigra az ember már a kihalás szélén álló védett faj lesz.

  • waithEard

    őstag

    válasz bambano #250 üzenetére

    Én most nem a tervezett elavulásról beszélek, bár az is megér egy misét. Az építőipari anyagok egyre silányabb minőségére utaltam.
    Egy példa:
    Kb 15 évvel ezelőtt a Héra egy kiváló beltéri festék volt. 1 vödör 15 litert tartalmazott, ami olyan sűrű volt, hogy hígítani kellet kb 22 literre. Ezzel a beállítással 2 rétegben a legkoszosabb felületet is tökéletesen eltakarta, és kb 220 m2 volt elég 1 rétegben. Az ára 3000 Ft körül mozgott. 1m2 = 13.6 Ft, a tökéletes hatás elérése tehát 27.2 Ft-ba került, x 2 egységnyi munka = 54.4 egység.

    Ma ugyanez a festék majdnem 6.000 forint. (2x drágább). Annyira híg, hogy ki kell tenni a napra, hogy szikkadjon. ;] Magyarul nem lehet hígítani. Akármilyen ügyesen dolgozunk, általában 3 rétegre van szükség.
    Jó esetben 130 m2 jön ki belőle 1 rétegben. 1 m2 = 46.15 Ft, a tökéletes hatás 3 réteg = 138,45 Ft x 3 egység munka: 415,35 egység. Ha jól okoskodok, akkor 7,6 x lett drágább a festék 15 év alatt.

    Ha jól nézem, 2000 és 2015 között 93%-ot romlott a pénzünk, ami indokolhatja a festék dupla árát. De a rejtett emelésekkel alaposan megszedik magukat. Pontosabban megszednék, ha még lenne aki vásárolná a terméküket. ( ha nem jól számoltam, elnézést kérek, a matematika soha nem volt az erősségem)

    Másik példa: jó ideje nem vettem Sadolin vastaglazúrt. Januárban egy tulaj ilyet kért egy felújítás során.
    Egyik kollégát ráállítottam az ajtók festésére. Ahogy jövök-megyek a munkaterületen, látom, hogy elképesztően híg anyaggal dolgozik. Annyit tudni kell, hogy a csibészek szeretnek sok hígítót használni, hogy könnyebb dolguk legyen, még ha ez a minőség rovására is megy. ;]
    Alaposan leteremtettem a srácot, de ő égre-földre esküdözött, hogy nem tett hozzá semmit.
    És valóban, kibontottam egy másik doboz, és most már fele olyan sűrű az anyag, mint kb 1 éve. :W Kétszeres árdrágítás..
    Természetesen ettől a gyártótól is utoljára vásároltam. :) Csak az a baj, hogy lassan nem lesz gyártó, akitől vásárolhatnék.

  • dabadab

    titán

    válasz waithEard #249 üzenetére

    "El tudok képzelni olyan speciális eseteket, ahol lehetne gépeket alkalmazni."

    Ennek nagyon egyszerű megoldása van: a speciális eset lesz az általános eset. Bármilyen munkafolyamat gépesítésénél van egy csomó dolog, amit géppel nem vagy csak nagyon bonyolultan lehetne megcsinálni és erre az a megoldás, hogy azt nem csinálják meg, kikerülik.

    Ja, egy hagyományos ház felújításánál sok a kézimunka - de mekkora egy előregyártott panelekből összerakott háznál, ahol a felújítás azt jelenti, hogy lecseréled a paneleket? (És most itt nem scifiről beszélünk, hanem arról, hogy hogyan készülnek az USA-ban a házak, ott, ahol drága a munkaerő.)

  • bambano

    titán

    válasz waithEard #249 üzenetére

    ma már egyre kevesebb dolgot akarnak felújítani, megjavítani.
    el fog jönni az az idő, amikor a lakásokat legyártják a házgyárban (mint régen a panelt), pár robot behordja a bútorokat és kész. ha pedig komoly felújításra lenne szükség, egyszerűen bedózerolják és hoznak másikat a házgyárból.

  • waithEard

    őstag

    válasz arty #247 üzenetére

    El tudok képzelni olyan speciális eseteket, ahol lehetne gépeket alkalmazni. De egy komplett lakásfelújítás esetén kizártnak tartom, hogy gazdaságosan kivitelezhető legyen. Túl komplex a munka, túl kicsi a hely, stb. A jelenlegi technológia teljesen alkalmatlan erre. 100 év? Szerintem keveset is mondtam. :N

  • hcl

    titán

    LOGOUT blog

    válasz waithEard #246 üzenetére

    Erre mondtam, hogy a felszabaduló erőforrást értelmesen kellene használni.
    OK, nem lehet mindenkiből agysebész, de a hosszú távú trendek a lényegesek.

  • arty

    veterán

    válasz waithEard #246 üzenetére

    máshol olvastam már pl. falazórobotról... :)

    100 év kicsit erős kijelentés.

  • waithEard

    őstag

    válasz Patice #18 üzenetére

    " Szoftverfejlesztők kellenek. Dögivel. " :)
    Irónia ON : Hát igen. Meg agysebészek... épp most lepik el európát, tehát akkor nem lesz gond. Irónia OFF.
    Csak sajnos megint az gond, hogy nem látjuk a fától az erdőt.
    A túlnépesedés problémája nem a nyugati civilizációkat érinti.
    A robotizálás nem az emberek jólétét szolgálja, hanem az óriáscégek pénzéhségét.
    A robotok pedig jellemzően a legsebezhetőbb rétegeket hozzák még nehezebb helyzetbe. Nagyon kéne már, hogy valaki(k) tényleges megoldásokkal rukkoljanak elő, és megfékezzék a globális tőkét.
    Én akármerre nézek, mindenütt a harácsolást látom, ami mára gátlástalan méreteket öltött. Mindenhol maximalizálni akarják a nyereséget, aminek a következménye az egyre silányabb minőségű termékek forgalmazása, állandó minőségrontással és rejtett áremelésekkel fűszerezve. Építőiparban dolgozok, napi szinten látom, hogyan lesz minden anyag és szerszám egyre hitványabb, miközben az ár egyre nő.
    Visszatérve a robotokra: biztosan szükség lesz programozókra is, de például az én területemen óriási hiány van szakemberből. És őket még kb 100 évig nem fogja robot helyettesíteni, az biztos.

  • hcl

    titán

    LOGOUT blog

    válasz bambano #227 üzenetére

    Ugyanarról beszélünk, ha nem tud értelmesen fogalmazni, és nem érti, az ugyanonnan fakad.

  • arty

    veterán

    válasz Teréz Atya #242 üzenetére

    "Amennyi időt belefektettem a korrepetációjukba, ejj!"

    Van aki szerint ez a te oktatási módszered csődje és más taktikával ötöst tudtál volna a delikvensekből faragni! ;)

    (amugy nem egy kollégám volt IT-ban ex-tanár :( matek, info, fizika... és szomorú, hogy az ő tudásuk nem általuk kerül a következő generációhoz, hanem majd... valahogy. viszont a dupla-tripla fizetés miatt sajnos érthető, ráadásul presztízse sincs a tanárnak, "mindenki" általánosítva őket hibáztatja
    "mindenért", irigyli a nyáriszünetet, stb stb stb.)

  • dabadab

    titán

    válasz Teréz Atya #242 üzenetére

    "a tanárkodás neki a hobby."

    Nagyjából az összes jó tanár, akit ismerek, azt gondolja a munkájáról, hogy az (egy drága) hobbi - az egyiknek felvetette a férje, hogy lassanként több pénzt visz be az iskolába, mint amennyit onnan kap.

  • Teréz Atya

    senior tag

    válasz arty #241 üzenetére

    Nem egy csajszi volt, akit úgy rugdostam át a programozás vizsgán. Amennyi időt belefektettem a korrepetációjukba, ejj!
    Vagy az infóhoz kapcsolódó matek! A hatalmas mumus, sokan már úgy jártak hozzám, mintha haza mennének. De legalább nem kopott fel az állam. :)

    A lényeg, hogy azzal szembesültem, hogy nagyon sok középsuliban a béka segge alatt van a matek és infóoktatás. Amikor meg valahogy bejutnak az egyetemre meg néznek ki a fejükből, hogy most mi van, mert nincs mire alapozni. Ekkor jöttem a képbe én, és egyetemistaként különórát tartottam. A vicc az, hogy mire szakmai gyakorlatra került a sor, már megvolt a kellő tapasztalatom. Aztán diploma után nem infó-matek tanár lettem, hanem IT-s. Hogy miért? A válasz egyszerű: $$$

    Az első évben a versenyszektorban többet kerestem mint a volt középsulis osztályfőnököm, akinek több mint 20+ év tanárkodás van a háta mögött, meg mindenféle szakkört visz. Viszont mellette maszekban Office-t tanít, és bevallása szerint ebből él, a tanárkodás neki a hobby.

    Ne tudjátok meg, hogy a pénz miatt mennyi jó tanárnak való most nem tanít!

  • arty

    veterán

    válasz Aprósólyom #232 üzenetére

    Én ebben nem hiszek.

    A saját példám alapján is inkább gondolom továbbra is, hogy mindenkinek vannak korlátai, akár hogyan is magyarázta nekem 3 féle különtanár (az előadón kívül) a főiskolás matek egy részét, NEM. ÉRTETTEM. MEG. Programozás ugyanez, ordított a lemaradásom a többiekhez képest. És persze elvi alapon nem zárható ki, hogy nem lett-e volna olyan módszer, amivel még "én is megértem", de nem biztos, hogy a társadalomnak tényleg érdemes ennyit áldozni valakire, akinek a szokásos módszerek nem válnak be. (vagy ha érdemes is: egyszerűen nem fér bele az időbe, az anyagi ráfordításba)

  • MongolZ

    addikt

    válasz kiltrus@citr #239 üzenetére

    Egy újabb szokásos károgás, ami tele van részigazságokkal - populista demagógia. Nekem pl. az életem során nagyon sok jó tanárom volt, akik nem csak azért tanítottak, mert "nem tudták". Ugyanúgy általánosban, ugyanúgy gimiben, ugyanúgy főiskolán és az egyetemeken. Persze voltak gyengébbek is, de azért ne mondjuk azt, hogy aki tanít, az hülye. Ezt tudjuk be annak, hogy röhejes fizetést kapnak, és kevés olyan ember van, aki tudja és ért hozzá, és érez magában annyit, hogy a nevetséges fizetés mellett ezt tovább is adja a következő generációnak.

  • kiltrus@citr

    csendes tag

    válasz bambano #234 üzenetére

    "Aki nem tudja az tanítja"
    A drága jó tanci néniket imádjuk tényleg megkérdezed mire jó vagy miért szükséges fogalma sincs mert még ő se tudja csak ködösít ezt a mérnökök használják. :C

    Nem olyan hülye az emberiség nehogy már lenézd meglehetne érteni ha gyakorlati példával életszerű dolgokat tanítanának de szándékosan nem ez a cél. Nem akarnak okosítani tanítani csak betáplálni mint egy robotot mert nehogy már beleüssed az orrod a nagyok dolgába nekik pont ez a jó ha nem látod át a dolgokat, nem látod a fától az erdőt.
    Tanulsz a gimiig 12 évet és ebből biztos hogy nem fogsz megélni ezt te is beláthatod.

  • MongolZ

    addikt

    válasz #82729984 #138 üzenetére

    "Aha.
    A Föld népességének több mint felének az IQ-ja 100 alatt van."

    Attól eltekintve, hogy ezer különfajta IQ mérés van (a Mensa is nemrég változtatta meg): És? Attól, hogy valakinek 80 az IQ-ja, még bőőőven lehet jó szakember. Az IQ a sok-sok-sok (talán huszonX) tényező közül EGY, amelyik kihatással van arra, hogy mennyire jó munkaerő, főnök, stb. lesz az emberből. Szégyen, hogy valakinek a munkára való alkalmasságát egyetlen tényező, az IQ alapján akarod beskatulyázni.

    "A politikai részét ignorálnám a hozzászólásodnak, most globális problémáról beszélünk, hangyaf@sznyit nem számít hogy magyarországon épp mi van vagy nincs."

    A probléma globális, regionálisan viszont sz*rok vagyunk, tessék megnézni mi a helyzet más országban. Nyugaton ~30 éve munkaerőhiány van, stabilan. Nálunk 4-5 év alatt sikerült rosszabbat elérni. Mi ez, ha nem regionális probléma?

    "Nagyon gyér a képzelőtehetséged, térjünk vissza rá 25-30 év múlva."

    Azt hittem, a jelen helyzetről, illetve a közeljövőről beszélgetünk... 30 év múlva én már dolgozni sem fogok.

    "A logisztika említésén el is röhögtem magam, pont most ment a discovery-n egy "hogyan készül" rész amiben amerikában egy chips gyárban a raktárban full önmüködő targoncák vannak."

    Gratulálok, felhoztál egy speciális területet. Itt már régóta működnek ezek a dolgok, van, ahol 20 éve megy. Ez egy teljesen kiszámítható, előre definiált folyamat. Milliószámra készül ugyanaz a termék.
    Nem véletlenül hoztam fel a logisztikát, mert a hozzá nem értő emberek azt hiszik, hogy na, itt aztán minden mehet magától, mindent lehet automatizálni, mindent lehet robotizálni, közben meg abszolút nem. Az egyik legnagyobb probléma pont az, hogy mennyire NEM lehet megfelelően, legalábbis nem úgy, ahogy az emberek elképzelik.

    "Mondták is hogy az egész raktárban (egy k.rva nagy raktárról beszélünk) kb. 3 emberi alkalmazott van akik felügyelik az esetleges problémákat, minden mást a gépek automatán csinálnak."

    Így van. Tehát ott kezdődik, hogy kell legalább 3 olyan ember (szakember!!!), aki felügyel, meg tudja oldani a problémákat, stb. Plusz ugye jön a karbantartás, gépcsere, stb. Nem azt mondom, tömeggyártás esetén lehet, hogy megéri, sőt, a mostani árakat figyelembe véve biztosan.

    "Mindezek mellet továbbra is probléma hogy a robotok miatt 10 kiesett munkás mellett mindössze egy új munkahely keletkezik szintén a robotok miatt."

    Ez megint egy idehányt szám, amit egyszerűen nem lehet komolyan venni. Biztosan van olyan terület, ahol ez az arány, de bőőőőven nem ilyen rossz a helyzet.

    Visszaolvasva jó néhány hozzászólást, EGYETLEN ember említette rajtam kívül, hogy az IQ nem minden.
    Ezek után minek vitázni, beszélgetni akármiről is? Ne röhögtessetek már.

  • Apollyon

    Korrektor

    Szerintem nem kellene annyira berosálni a robotoktól. Oké, most elvesztette pár ember a munkáját, de valószínűleg csak idő kérdése volt, csoda hogy eddig kitartottak a kétkezi munkával.

    Legrosszabb esetben én úgy tudom elképzelni a jövőt, hogy a legtöbb embernek csak úgy lesz normálisan fizető munkája, ha valamilyen számítógép előtt/körül végzendő feladatot csinál. Viszont a robotok mint olyan, akik kiváltják az emberek munkáit olyan szinten hogy az társadalmi probléma legyen, csak sci-fi. A jelenlegi tendencia ami mostanában látható, erősen megkérdőjelezi hogy lesz-e egyáltalán valaha, belátható időn belül AI, ahogy mi elképzeljük. Ha nem lesz (és ez több mint valószínű) rengeteg munka van és lesz is, amit csak ember tud elvégezni, mert egy csökött számítógép meg a mai "AI"-nak számító bénaság egyszerűen képtelen rá.

    Majd ha eljön az Asimov által elképzelt hasonló robotvilág, akkor majd el lehet gondolkodni. De a robotok se hardverileg, se szoftveresen nem tartanak még ott, hogy "vesztésre álljunk a robotok elleni harcban".

  • cog777

    senior tag

    Elnezest hogy nem kovettem a beszelgetest a magyar oktatasi rendszerrol, annyit megjegyeznek hogy szerintem is szukseg lenne egy reformra aminek eredmenyekeppen kevesebb anyagot tanulnak a gyerekek, kevesbe stresszesen es gyakorlat orientaltabban. Persze ehhez a tanarokat is tovabb kell kepezni.

    Gyerek skandinav oktatasi rendszerbe jar (alt iskola), minap dobben ra es szomorodott el! hogy jovo heten teli szunetuk lesz. Beszelgettunk tobb gyerekkel es a legtobb szinten banja hogy otthon lesznek.
    Sokkal erdekesebben, gyakorlati peldakkal osszekotve tanitjak a tanarok az anyagot. Pelda, tanulnak valamit allatokkal kapcsolatban, akkor kimennek kirandulni egy heten egyszer az erdobe ahol kint is ebedelnek. Nem mennek messze, vannak akik bicikliznek.
    Masnap az elozo napi elmenyekrol beszelgetnek es dolgozzak fel.
    Rendszeresen sutnek, foznek. Persze csak kis mennyisegben, pl feltenyernyi pizzat csinalt aminden gyerek maganak. Ezaltal jobban osszeszoknak, jobban egyuttmukodnek. Elvezik az iskolat. Nekunk vannak magyar rokonok, ismerosok es ezt egyaltalan nem mondjatom el a gyerekeikrol es nekem (nekunk) is nagyon stresszes volt az iskola. (Pszichologusok tudnanak meselni a gyerekkori stresszrol mit okoz kesobb.)

    Elhiszem hogy ez a hozzaallas _egy_kicsit_ tobb penzbe kerul mintha a gyerek ele csapnank a konyvet es azt mondanank neki hogy a huszadik oldaltol a harmincadikig tanuld be fiam. Bar lehet hogy kevesebb khm.. "stadiont" kellene epiteni es akkor lenne penz...

    Kevesebb anyagot biflaznak viszont jobban egyuttmukodobb lesz a tarsadalom. Nem csinalhatjak rosszul mert nemhiaba itt van a vilag legboldogabb tarsadalma es a korrupcio is itt a legalacsonyabb es a gazdasag sem all rossz helyen.

  • csongi

    veterán

    válasz bambano #221 üzenetére

    A BMW soffornek mentelmi joga van annak hasznalata alol. :)
    Illetve akad meg marka tarsa.. :D

  • bambano

    titán

    válasz Aprósólyom #231 üzenetére

    nagy erőlködéssel sikerült túl hosszú és téves hsz-t gyártanod, ami sajnos engem is inspirál a válaszra.
    "Ő konkrétan írta,viszont te általánosan értelmezted.": természetesen nem értelmeztem általánosan, ugyanarra az iskolára gondoltam, amire ő.

    "A szövegkörnyezetből amúgy is feltételezhető, hogy "a szakközép iskolákra" gondolhat, de ez csak egy feltételezés.": látod, ez a te problémád, hogy feltételezel, ahelyett, hogy megnéznéd a konkrétumokat.

    ezt írta konkrétan: "Ergo megtanultam rengeteg dolgot, de az életben a munkám során az iskolában tanultak 90%-át nem használtam, nem használom.": ebből a magyarul helyesen értelmezni képesek számára egyértelmű, hogy arról a konkrét iskoláról beszél, ahova járt. ezt vehetjük egyes számnak, ha arra az iskolára gondolunk, ahol a szakmáját szerezte (függetlenül attól, hogy milyen iskola volt), de gondolni lehet az összes iskolára, ahol tanult.

    ne aggódj, téged nem raklak bele abba a skatujába (sic!), akik tudják, hogy a skatulyát ly-vel írják.

    "majd az alapján "megítélted" a helyzetet.": a kérdés mióta ítélet? azt állította, hogy az "Ezért van az, hogy még ha színötössel végzi is el valaki az iskolát, a szakma nagy részét a munkahelyen adják át neki, miközben az az iskola feladata lett volna.", erről kérdeztem, hogy melyik szakmát kellene az iskolában átadni?

    "Kifejtettem igényed szerint, mert jogos, hogy érdemi részletek nélkül, röviden szóltam csak hozzá.": nem jó az az irány, hogy most érdemi részletek nélkül hosszasan szólsz hozzá.

    tőled is ezt kérdezem: melyik szakmát kell az iskolában átadni?

  • Aprósólyom

    addikt

    válasz hcl #226 üzenetére

    Én értem mit akartál mondani, csak kicsit felületesnek érzem a megfogalmazást. Ne vedd sértésnek, csak pontosítani akartam, hogy így nem teljesen helyes, de úgy gondolom ennél nem is mondtam többet. (Nem fikáztalak, hogy hülye vagy amit mondasz... személyeskedést igyekszem kerülni.) Olyan mintha ezt támadásként vetted volna?! :U (Ha támadok, akkor majd személyeskedek...) :P

  • Aprósólyom

    addikt

    válasz arty #230 üzenetére

    Szerintem helytelen, hogy más tudást használtok.
    A gyerekek tanulásifolyamatában a különböző gondolkodásmód a helyes és legfeljebb ebből fakad a tudáskülönbség az érdeklődés mellett. (Könyvajánló: Így tanulnak ők. ISBN: 9630392054)
    A tudás egyrészről azért fog eltérés mutatni, mert ugyanazzal a magyarázattal, amit a tanár használ, nem biztos, hogy megérti a második, a harmadik gyerek is ugyanúgy, mint az első. Viszont egy másfajta magyarázattal megértené, és akkor meg is jegyezné... (A tanuláshoz a megértés elkerülhetetlen.)
    Egyszerűen különbözőképpen vagyunk bekötve, másfajta logika mentén gondolkozunk.
    Ha ezt a társadalmi berendezkedés nem veszi figyelembe, akkor szerintem elvész a balansz... Ezt pedig nem lenne szabad anyagi hasznosság mércéjével leírni, hogy "ők" nem termelnek annyit, mint "mások" tudásuk szerint. Viszont ez van, és ezért keres szarul egy mentős és keres jól egy majdhogynem androidként dolgozó "tesztmérnök", vagy manapság egy kezdő IT-s for example.

  • Aprósólyom

    addikt

    válasz bambano #229 üzenetére

    Rövid leszek:
    Eredeti hozzászólásból, amire reagáltál: "az iskola". Határozott névelős szerkezet, mely konkrét iskolára utal. Nem nevezte meg. Az is lehet, hogy több konkrét iskolára utalt, vagy iskolák valamilyen szerinti csoportosításra, de minden iskolára biztosan nem, mert az írta, hogy "egy iskola" vagy "az iskolák".
    Ő konkrétan írta,
    viszont te általánosan értelmezted.
    A szövegkörnyezetből amúgy is feltételezhető, hogy "a szakközép iskolákra" gondolhat, de ez csak egy feltételezés. De ezt nem kérdezted meg, hanem betetted egy skatujába, ahogy te értelmezted, majd az alapján "megítélted" a helyzetet. Ezért feltételezem, hogy nem fordítottál kellő figyelmet arra, amit mondani akartak. Én ezt kötekedésnek szoktam hívni.

    Kifejtettem igényed szerint, mert jogos, hogy érdemi részletek nélkül, röviden szóltam csak hozzá. De az is biztos, hogy a mondandóm mögé nem is próbáltál belelátni, hogy legalább visszaolvasd, hogy mire és mit írtál, mert biztosra veszem, ha ezt megteszed, mögé látsz te is annak, hogy miről beszélgettek. :R

  • arty

    veterán

    válasz Tigerclaw #170 üzenetére

    iq, vagy nevezheted problémamegoldó képességnek :)

    abban igazad van, hogy másban jók/jobbak azok, akik mondjuk az egyenlettel nem boldogultak, a kérdés továbbra is az, hogy kell-e majd az a fajta "más tudás", abban a mennyiségben, amekkorában rendelkezésre áll...

    és abban is, hogy iszonyat rossz az oktatás, az értelmetlen biflázás, magolás borzalom teher sok gyereknek, akik éppen emiatt nem tudják gyakorolni mondjuk az egyenleteket.... és viszont: a jó memóriájú gyermek lesz a "jó tanuló", esetenként igen irreális sorrend tud egy osztályban kialakulni és sok kölök szerintem itt már elveszíti a motivációi nagyrészét :(

  • bambano

    titán

    válasz Aprósólyom #223 üzenetére

    "Jah, hogy csak kötekedni szeretnél?": nem az a kötekedés, ha érdemi mondandó nélkül erőlködsz?

    "Szoktál kicsit izzadni arról, hogy mire "gondolhatott a költő"": nem izzadok ennyitől. de azért meséld el, hogy az iskolában mit kellene konkrét szakma területén tanítani:
    1. sok évig angolt tanítottak, merugye it-s alapnyelv. most az itsh-hoz német nyelvtudás kell
    2. a digihez meg román, a vezérfonal most az orosz felé húz, de jön itt a kínai kánaán is.
    3. az iskolákban rendszerint windowst tanítanak. aki internet szolgáltatóhoz menne dolgozni, annak linuxot kell tudnia.
    4. ha autószerelőnek mennél, akkor melyiket tanítsák? az opelt? a mercit? a kiát?
    5. ha vállalati folyamatokat akarsz szervezni, akkor mit tanítsanak? sap-ot? oracle cuccokat? ms dynamics-ot?
    6. és mi lesz azokkal, akik művészeti vagy jogi pályára mennének?
    7. mi legyen azokkal, akik pályát módosítanak? melyik munkahelyére készítse fel a suli, a korábbira vagy az újabbra?
    8. és mi legyen azokkal, akiknek a munkahelyén olyan ismeret az elvárás, ami nem is létezett még akkor, amikor iskolába járt? (pl. amikor én iskolába jártam, még nem volt elterjedve az internet az országban, egyetemek közül is csak néhányon volt).

    konklúzió: aki azt mantrázza, hogy az iskola nem készít fel a munkahelyre, annak szó szerinti értelmezésben igaza van, mert nem készít fel. ha normálisan értelmezem a mondatot és kihámozom belőle a szemrehányást is, vagyis hibaként rója fel az iskoláknak, hogy nem készít fel, akkor meg nincs igaza, mert az iskola nem tud és nem is akar felkészíteni konkrét munkahelyre. az iskola olyan képzést akar adni, ami átlagosan az egész karriered alatt segít.

    funkcionális analfabéták kedvéért ez a hozzászólás nem akarja azt sugallni, hogy az oktatás rendben van. csak azt állítja, hogy az oktatás nem készíthet fel a munkahelyedre, mert az lehetetlen elvárás. soha nem lesz olyan, hogy kiesel az iskolapadból és x.y konkrét vállalat számára kompletten kész munkaerő vagy.

    ha ezek a kérdések szerinted kötekedés kategória, akkor sajnálom, ennyire fussa.

  • arty

    veterán

    válasz Baltazár123 #167 üzenetére

    :W

    napközben eszembe jutott a hülyeségem, keményebb lecseszést érdemeltem volna! :D
    12x700 már nem jó, az nagyon sok :D

    szal... mindmeghalunk :(

  • bambano

    titán

    válasz hcl #226 üzenetére

    Nem, csak, az, új, helyesírási, szabályok, nem,-,ismeretével, van, baj.

    a szövegértelmezés se megy sokaknak...

  • hcl

    titán

    LOGOUT blog

    válasz bambano #221 üzenetére

    Tanítani nem felesleges, csak nem divat használni...
    Ha csak az új helyesírási szabályok lennének a baj... de értelmes mondatokat sem tudnak az emberek megfogalmazni...

    @Aprósólyom : Ha akarod, érted, amit írtam, ha nem akarod, akkor nem.

  • Aprósólyom

    addikt

    válasz cami][us #222 üzenetére

    Ezzel még nyitva marad rengeteg valós kérdés. Nem a technika fejlődése a lényegi kérdés. Hanem miért fejlődik, milyen célból, milyen hatása lesz.
    Létrehoztunk maghasadást. Annak is van egy viszonylag egészséges, polgári igényt kiszolgáló célja és van pusztító érdekeket szolgáló célja. És lehetne folytatni a boncolgatást. pl. hogy jó-e ilyen módon energiát termelni hosszú távon vagy nem....

  • Aprósólyom

    addikt

    válasz hcl #220 üzenetére

    A művelt és a tahó egymást nem zárja ki. A műveltség ismeret tudományról, kultúráról, stb.. A "tahó" pedig viselkedési forma. Vannak személyek akiknél ezek igenis fedik egymást. "kifinomultan tahó" valaki, mert olyan a viselkedés kultúrája. Van belőlük bőven...

  • Aprósólyom

    addikt

    válasz bambano #216 üzenetére

    Szoktál kicsit izzadni arról, hogy mire "gondolhatott a költő"? Jah, hogy csak kötekedni szeretnél?

    Tigerclaw: Amerikában tudomásom szerint a középiskolás diák választja meg a tantárgyakat. Az angol (és angolszász) oktatásban is az általános iskolát arra használják, amit írtál. Megfigyelik a diák erősségeit, így egy szakmának/érdeklődési körnek megfelelően készülhet. Itthon viszont a mostanában alakuló duális képzést tartom egyfajta jó alteranítávnak, de vannak fenntartásaim.
    Egyébként az oktatási felvetéseidre nekem annyi meglátásom lenne, hogy gondolom egyik tárgyat sem veted el... Tanulni kell mindegyiket, mert a mindennapi élethez kell a sok alapismeret, illetve meg kell ismerjünk különböző kultúrákat.
    Az én meglátásom az, hogy megvannak ezek a törekvések az oktatásban, ezek jók, viszont átcsap egy általános, mennyiségi oktatásba. Minden diákkal sokat akar megismertetni mindenből.
    Ahelyett, hogy mindenkinek tanítanának mindent, de kevesebbet, minőségibben, hogy a kedvenc tárgyára/szakmájára több idő jusson.
    A középiskola (lévén, hogy az általános és szakmai képzés és/vagy egyetem között helyezkedik el), már a következő iskolába kellene súlyozottan készítsen, az általános ismereteket erősen visszaszorítva. Arra ott van az általános iskola. Különben minek hívják így? :U

  • cami][us

    senior tag

    Na és? Fejlődik a technika, de az ember nem követi, akkor így járt.

  • bambano

    titán

    válasz hcl #220 üzenetére

    mondjuk a helyesírásról kiderült, hogy pont annyira felesleges tanítani, mint bmw sofőrnek az indexelést...

  • hcl

    titán

    LOGOUT blog

    válasz Tigerclaw #215 üzenetére

    "Nyúzzák, tömik az agyát feleslegesebbnél feleslegesebb dolgokkal, a valódi képzés meg másodlagos."
    Sok mindenről ki szokott derülni, hogy nem is olyan felesleges. Lehet, hogy észre se veszed, mert annyira alap.
    Másrészt, a világot sosem a tahó, hanem a művelt emberfők vitték előre.

  • Aprósólyom

    addikt

    válasz Foglalt név #177 üzenetére

    Mi alapján állítod, hogy a történelem brutálisabb a jelennél? Pl, a ruandai népírtás csak 22 éve volt. 100 nap alatt majd' 1 millió halott. Ez csak egy példa.
    A problémákat általában hasonló okok váltják ki, a megjelnési forma pedig a kornak megfelelően más és más. Te brutálisabbnak látod a múltat, viszont az én meglátásom, hogy ez elfogult vélemény. Szerintem, semmivel sem "jószívűbb" a jelen, mint a múlt. Vice versa.

  • #06658560

    törölt tag

    válasz Tigerclaw #215 üzenetére

    "Később viszont a szakmára kellene fókuszálni, nagy mértékben."

    Aztán egy gazdasági paradigmaváltáskor esély se legyen átképezni, ugye?

    "Nyúzzák, tömik az agyát feleslegesebbnél feleslegesebb dolgokkal, a valódi képzés meg másodlagos." Egész pontosan mi a felesleges egy középsikolai tananyagban?

  • bambano

    titán

    válasz Tigerclaw #215 üzenetére

    "Ezért van az, hogy még ha színötössel végzi is el valaki az iskolát, a szakma nagy részét a munkahelyen adják át neki, miközben az az iskola feladata lett volna.": az iskolának pontosan melyik szakma átadása lett volna a feladata?

  • Tigerclaw

    nagyúr

    válasz bambano #189 üzenetére

    Ady vers helyett adhattak volna más tanulnivalót is. Olyat ami hasznos is és beletartozik a választott szakma profiljába. Az ugyanúgy jó lett volna tréningnek. Nem vagyok a híve annak, hogy csak szakma, semmi kultúra, de most nagyon rossz az arány. Ezért van az, hogy még ha színötössel végzi is el valaki az iskolát, a szakma nagy részét a munkahelyen adják át neki, miközben az az iskola feladata lett volna. Nyúzzák, tömik az agyát feleslegesebbnél feleslegesebb dolgokkal, a valódi képzés meg másodlagos.

    Általános iskolában egyértelmű, hogy mindent kell tanítani, alapozni kell, sőt ott kell kideríteni hogy mihez tehetséges, mit szeret, mi fekszik neki. Később viszont a szakmára kellene fókuszálni, nagy mértékben.

    Emellett pedig vissza kellene adni a tanár és az iskola tekintélyét. Ez a túlzott liberalizáció nem való az iskolába. Egyik oldalon könnyíteni kellene a terheket, a másik oldalon pedig megkövetelni a fegyelmet.

  • #82729984

    törölt tag

    válasz #06658560 #213 üzenetére

    Semmivel, mivel nagy részük most sem dolgozik. Ellenben majd idejönnek és majd annyival osztódik a te alapjövedelmed.

  • #06658560

    törölt tag

    válasz carl18 #209 üzenetére

    Globálisan nézve nem látom, hogy a fekete-afrikai tömegek munkáját hol és mivel veszik el a robotok.

  • hcl

    titán

    LOGOUT blog

    válasz Z_A_P #2 üzenetére

    Igen. Jelenleg a gépekkel kiváltott ember felesleges, pedig lenne neki tennivaló, csak aznem jön össze a jelenlegi társadalommal, gazdasággal.
    Szóval a felszabaduló humán erőforrást értelmesebben kéne használni.

  • Fred23

    nagyúr

    válasz secretgarden #193 üzenetére

    "Na de ki fogja megvenni a termelt cuccokat?"

    Volt már pár tipp / javaslat erről a topikban. Szerintem jönni fog -az egyébként szerintem hasznos- propaganda az alapjövedelemről, ami majd' mindenkinek valamennyire az érdeke, illetve ami alappillére lehet a jövő társadalmának. A vállalkozók, cégek belátják, hogy a robotjaik munkája után is be kell valamennyit dobniuk állambácsi kasszájába, de a munkanélküli tömegek és az állam is belátja, hogy a robottal rendelkező nem hülye, és ha túl sokra akarnák levágni, inkább lelépne az országból; szóval kialakul egy egyensúlyi helyzet -átbeszélik a cégekkel, vállalkozókkal, hogy mennyi lehet az annyi-, és ezt utána törvényekkel garantálják, mégpedig EU-s szinten. Hogy másutt, EU-n kívül mi várható, azt passzolom! Mi, európaiak, szerintem ezt az utat fogjuk járni: lesz 15 éven belül egy kenyérre és vízre (akár tejre is :) ) elég alapjövedelem, az igazán gazdagok pedig megint csak gazdagabbak lesznek.

  • #93448704

    törölt tag

    válasz Foglalt név #177 üzenetére

    Én arra tippelek, hogy jönnek a robotok és csak az kérdés, hogy mikorra viszik el a tisztán kognitív képességet igénylő munkahelyek 90%-át, mi meg ki kell találjuk mi a rákot kezdjünk magunkkal. Az biztos nem lesz kiút, hogy mindenki legyen sokkal okosabb értelmiségi programozó, meg mérnök.

    Az elmúlt X db komment olyan volt nekem, mint amikor a négy vakot leültetnek az elefánt köré.
    Az tuti, hogy nem tudják egymást meggyőzni arról, hogy az elefánt másmilyen, mint amit a tapasztalatai mondanak.

    Aki egyszer rájön, hogyan lehetett egyszerre igaz a múltban a legkisebb királyfi, meg a mindenféle ocsmány kínhalál és hogy a mára kifejlesztett szuper okosságra és a tudományos gondolkodásra miért van szükség a "magasabb világokhoz", meg az egyéb ilyen irracionális cucchoz, na az majd megtud valamit a világról, amit a robotok sosem fognak tudni kitalálni :-) Szerintem erre lesz a kivezető út, de lehet hogy még nem nekem.

  • carl18

    addikt

    Szerintem a robotok miatt azért lesz rosszabb a jövő, mert így is 7 milliárdan vagyunk a bolygó, jó több mint 7 de most ez nem lényeges. Szóval egyre több munkát át vesz a robot, és így is van elég nagy munkanélküliség a világba. Aki gazdag volt ezután is gazdag lesz de aki szegény volt, az még szegényebb lesz. Jövőben ember szerű androidokat fognak létrehozni, gondoljunk csak bele gyerekre vigyázni kell? Házimunka? Takarítónő? Főzni kell otthon? Veszek majd egy androidot otthonra ( Talán élő szövettel) és egy életre elfejetheted a ezeket.
    Például eleinte biztos drágák lesznek főleg a csúcskategóriás modellek. + 10 millió forint akár!

  • TESCO-Zsömle

    titán

    válasz csongi #207 üzenetére

    A sok licensz, tárhely, meg a keresket-kínálat aránya, és persze a rengeteg közbenső ember, aki a gyár és közted van.

    Nyugodj bele, hogy mikor megveszel egy XXI-századi telefont, abba vannak 30 éves Nokia meg Ericsson szabadalmak is a GSM miatt.

  • csongi

    veterán

    válasz kraftxld #4 üzenetére

    Ne hagyd ki a számításból, hogy azóta 2,5* több ember él a földön.

    Ha ez csak egy 600 fős cég adata, akkor kérdem én mi kerül egy telefonba 300K-ba? :Y

Új hozzászólás Aktív témák