Új hozzászólás Aktív témák
-
Som@
őstag
Csináltam nektek pár leírást.
Remélem sok mindent tudtok belőle hasznosítani.
Jó fotózást mindenkinek.
Első lépések: Bővebben: link
Bővebben: link
Különböző témák fotózása: Bővebben: link
A digitális képalkotásról:Bővebben: link
Memóriákról: Bővebben: link
Eszközök: Bővebben: link
Bővebben: link
Használjátok egészséggel! -
bwoay
nagyúr
-
bwoay
nagyúr
én még véletlenül sem akartam olyan benyomást kelteni, mintha alaptalannak tartanám a bakelithez vagy csöves erősítőhöz való ragaszkodást. sőt...
ugya vannak a műszerekkel mérhető dolgok, meg az emberi érzékelés.
ha te műanyagnak hallod a tranzisztorost, akkor miért ne ragaszkodnál a csöveshez!?
Aki meg ''műnek'' látja a digitális gépek fotóit,
az filmest fog használni,
ilyen értelmeben szerintem igenis jó az analógia
Mellesleg én nem vagyok feltétlenül DSLR párti,
szerintem nagyon jó ''kompakt'' gépek is léteznek a felső kategóriában
(meg az alsóban is, csak azok képe nem mérhető az SLR fotókhoz).
Elvégre ha valaki tisztában van az igényeivel, és annak tökéletesen megfelel már egy komoly ''kompakt'' is.. lehetnek ezek már akár félprofi elvárások is,
nem hinném, hogy mondjuk egy Nikon 8700 ne lenne képes megfelelni bizonyos igényeknek ezen a szinten is.
Elvégre (filmesben is) létezik a bridge kategória, és ott sem tudod lecserélni az obit -
Sipi
addikt
-
Sipi
addikt
válasz
kiskegyed #25 üzenetére
Az említett alulexponálással lehet variálni hozzá. tt még bejöhet a fénymérés variálása is. Próblákozhatsz a következőkkel:
- Spotmérés esetén kiválasztod valamelyik motívumot, és arra fókuszálva mérsz. Pl. A sötét erdőre mérsz spotot, ekkor az részletgazda lesz. Kicsit alulexponálsz, így a havas hegy is jó lesz.
- Teljes képre evaluálsz. Azt hiszem, ez szokott az alap lenni. Ez adja a legtöbb hibát, az automatika szinte minden esetben rossz eredményt ad - itt is azt fog, de esetleg alulxponálva bejöhet.
- Szokott ég egy olyan fénymérés is lenni, ami a kettő keveréke, teljes képet mér, de súlyozza a főtémát (amire fókuszálsz). Itt szerintem ez adhaja a legjobb minőséget - lehet, hogy alul/felülexponálni sem kell.
Sipi -
Szalma
őstag
(OFF
??? Dejszen egyformát beszéltünk. Így nehéz lesz vitatkozni!
A felsőközepes digit gépek már hajszálnyira olyanok mint egy filmes gép. A nagyformátum még életképes filmes alapon. 2-3 évig. Szerintem és úgy látszik szerinted is.
ON)
Szeretettel:
Szalma
ui.: Ausztriában nem ismersz vmilyen Pentax-al foglalkozó, megbízható boltot? -
delta9
senior tag
bocsánat de OFF
mikor zenélek, én is ragaszkodom a csöves amp-hez. ég és föld a különbség a kettő között. a tranzisztorosnak full műanyag hangja van, a csöves elő-, tranzisztoros vég már használható/megfizethető kategória (nekem), a full csöves Marshall JCM meg álom számomra...(cca 800k a fej+láda). de hangsúlyozom, ez nem zene hallgatásra, hanem zenélésre igaz (nálam).
szal nem alaptalan a dolog.
ON -
simonzé
addikt
Két dolog:
1. Nem elérhetőek a képek.
2.A PS használat nem feltétlenül baj. Ha pl. feka-fehérre alakítom a képet, vagy esetleg polarizálom, netán a ''waterpaint tool'' használatával festményszerűvé alakítom a képemet, az egyfajta művészet. Ilyen módszerekkel nagyon szép képet lehet csinálni a jó témájú, de homályos/alulexponált/fókuszhibás képekből is. Ez már a művészet kategóriája.
Természetesen pl. a National Geographic jégmadaras címlapjának PS-os trükkje engem is felháborít. De minden fegyver is alkalmas jó és rossz célokra is, csak rajtunk múlik, mire használjuk. -
delta9
senior tag
Köszi neked és Szalmának a választ. Közben megnéztem Yashica 108-as a gép (kb 10-12 éves lehet). 35-70mm objektívvel. az nekem azt hiszem elég, ti. úgy sincs annyi pénzem, hogy egy ilyen tudású digit gépet vegyek, még ha hosszú távon az előhívások és egyebek miatt kifizetődőbb lenne is. Így marad ez. (Sokszor lövöldöztem már vele hobbi szinten, jó kis gép ez...)
-
bwoay
nagyúr
hát igen, a világítás...
végülis, ha fixen tudod rögzíteni a gépet (ami makrónál nem igazán jellemző)
mondjuk egy babzsákon (amit egyébként is érdemes beszerezni, sokszor elég egy állvány helyett), akkor nyugodtan használhatsz hosszabb záridőt, kompenzálva a kevesebb fényt.
Mondjuk ilyenkor az sem árt, ha ezt az módszert az alany is támogatja.
Egy hangyát pl. nem könnyű meggyőzni arról, hogy ne futkosson,
valahogy a vérükben van...
Szoktad nézni a fotozz.hu-n a feltöltött képeket?
Sokat lehet tanulni a kritikákból, meg hát vannak zseniális képek.
(Most zárult le az ''idő'' témájú pályázat,
az első és a harmadik helyezett...pfff...hát nem gyengék.
(a második is jó, csak témáját tekintve nekem nem annyira jön be).) -
bwoay
nagyúr
annyira nem lettek életlenek szerintem.
ha hozzászólhatok:
kicsit nagyobb blendével kisebbre veheted a mélységélességet (mondjuk EXIF-et nem tudtam nézni),
ezáltal jobban el tudod mosni a hátteret, méginkább kiemelve a témát.
ha életlennek találod, akkor amúgy valszeg ''túl bevállalós'' lett a makró,
mármint túl közel mentél. de nem biztos, mittomén, hogy fókuszál az A60,
nálam ez szokott lenni a gond. -
bwoay
nagyúr
persze, nem mindegy, de azért egy óriásplakkert jellemzően csak akkor nézel közelről, amikor elbattyogsz mellette, amúgy rendszerint messziről látod, olyan távolságból, ahol az interpoláció gyengéi annyira nem jönnek ki.
most akkor milyen célokra felel meg egy felső közepes gép?
kicsit megkeveredtem, sorry
az analógia szerintem jó, mégha nem is tökéletes.
nem minden megközelítésből, nyilván,
de abból indultam ki, amilyen vitákat olvastam eddig a témába:
''a dinamika nem olyan jó'', ''a nagyíthatóságban egyértelmű,
hogy melyik a jobb'', ''én LÁTOM, hogy digitális'', stb. -
Egy makró próbálkozás ( Olympus 740UZ ) : Bővebben: link
-
tildy
nagyúr
Nem lett tul jo, életlenek lettek...:
Bővebben: link
Bővebben: link
Bővebben: link
Bővebben: link
[Szerkesztve]
[Szerkesztve] -
atus
senior tag
Azért ezzel vitatkoznék. Egy 6-8 mpixeles DSLR rendszer felbontása nagyjából megfelel a kisfilmesnek, de pl a 11 mpixeles Canon 1Ds vagy a Kodak DCS Pro (ez a gép azért nem hibátlan...
) már inkább a középformátum felé kacsintgat, kisfilmes vázzal. A középformátumú digitális hátfalak pedig 22 Mpixel felbontást is adhatnak, ami már megint közel jár a film felbontásához. A film pár éven belül halott dolog lesz, néhány speciális területen kívűl nem fogják használni...
-
Szalma
őstag
(OFF
Igaz. De nem mindegy, hogy mennyit interpolálnak... A reklámfotósok nem véletlenül dolgoznak nagyformátumra. A 35mm-es film is jobb még (hajszálnyira), de a fentebb említett célokra tökéletes már egy felső közepes digit gép.
ON)
Szeretettel:
Szalma
ui.: Nem az igazi a HiFi analógia. -
bwoay
nagyúr
''Egy nagyon profi digit kép (mondjuk 12MPixel) komoly nagyításra (óriásplakát) nem alkalmas: egyszerűen kevés rajta a képpont.''
Azért ez nem így működik, óriásplakát méretű nagyításoknál interpolációval növelik a képpontok számát (tudtommal), különben 30 MP-es fotó sem lenne elég, mert fizikailag azon is kevés a képpont bizonyos méreten túl.
Különben 12 MP-es gép nem igazán jellemző,
ilyen felbontást már inkább csak a hátfalak tudnak,
az meg ugye már nem kisfilmes formátumú fotózás.
Meg hozzátenném azt is, hogy a felbontás erősen függ a felhasználási területtől is,
pl a Nikon D2H (a Nikon gyorsgépe) csak 4.1 MP-es,
miközben ez egy 1'300'000-es profi sportfotós gép, csak hát a sportújságok képeinél A4-es méretnél többel nem igazán kell számolni,
akkora nagyításhoz meg elég a 4 millió pixel.
béke -
bwoay
nagyúr
Ennek az oka szerintem hasonló ahhoz, amiért sok audiofil szinten hi-fiző ember
ragaszkodik a bakelithez (és/vagy a csöves erősítőhöz) - az analóg és a digitális közötti, lényegében áthidalhatatlan különbség.
Mellesleg árban azért (is) különül el egymástól a két irányvonal,
mert ha 50 rugóval rendelkezel, akkor filmes gépek esetén választhatsz:
egy komolyabb kompakt, vagy egy belépőszintű tükörreflexes.
Digitálisnál az 50 rugó csak a kompaktok belépőszintjéhez elég,
tükörreflexeshez kb 400e. Ft-ra van szükség.
És azt ugye mondanom sem kell, hogy a legolcsóbb filmes SLR gép képminősége nyugodtan mérhető a legolcsóbb D-SLR éhez, miközben a kettö között 350e. HUF áll...
Én személy szerint naggyon-naggyon szívesen vettem volna filmes gépet,
de tudtam, hogy nem papírkép a célom, hanem monitorra, ill. winyóra/CD-re fogok fotózni. Arról nem is beszélve, hogy így digitálison gyakorolhatok INGYEN,
ahelyett, hogy egy komoly gép árát lövöldözném el filmre, mire megtanulok úgy fotózni, hogy akár értelme is lenne megvenni azt a gépet, aminek az árát elkattintgattam
A 400e. Ft az pont az a határ,
ahol (ha az ember a digitális utat választja) el kell döteni:
bevállaljuk az SLR-t (és akkor még legalább 200e. Ft-ot bele kell invesztálni a setbe objektív(ek), vaku(k), táska, állvány, szűrők, stb),
vagy elleszünk egy csúcskategóriás ''kompakt'' géppel, ami tartozékokkal együtt is megáll 450 körül
ja, a kérdésre válaszolva:
ha 35-ös Yashicán nevelkedtem volna, és papírképeket szeretnék csinálni, én lehet, hogy analóg gép mellett döntenék.
Csak sajnos egy digitális gépen több a nyomkodnivaló meg hasonlók,
és van, aki az ilyesminek nem, vagy csak nehezen tud ellenállni -
Szalma
őstag
(Az analóg nyersanyaggal sok-sok olyan trükköt meg lehet csinálni, ami fotosoppal (vagy vele ekvivalens eszközzel) esetleg napokig tartana (hogy ne szúrják ki a trükköt). Valamint még mindig messze jobb a felbontásuk. Egy nagyon profi digit kép (mondjuk 12MPixel) komoly nagyításra (óriásplakát) nem alkalmas: egyszerűen kevés rajta a képpont. (Mostanában épp láttam valami plakátot (lakópark talán), szép hely, jó kompozíció, pixeles nagyítás. Olyan 6MP körüli volt a kép.)
Otthonra, újságba, kissebb, képekhez (A0-nál kissebb méret) tökéletesek most már a piac közép/felső kategóriás gépei.
Szerintem.)
Szeretettel:
Szalma -
delta9
senior tag
-
simonzé
addikt
Szerintem ITT mindenki a digitálisat fogja javasolni, így én is. 400e-ért már komoly gépet lehet venni. Pl. egy tükörreflexes Nikont.
A előnyök egyértelműek: Költséghatékonyabb, rugalmasabb, és hosszú távon (főleg profiknak) olcsóbb a digitális. Azonnal látod az eredményt, elküldheted neten, és ha mondjuk sajtófotót készítesz, nem lesz veszteséged a nyomtatható formára alakításnál sem (mint pl. a szkennelésnél). Egyébként a digitális gépek minősége már szinte tökéletes, főleg ezen az árszinten. Emiatt a filmes gépeket lassan kihalásra ítélik. -
simonzé
addikt
Szakadó esőben is lehet makrózni. Pl. egy pocsolya felszínén kiszúrsz egy pontot, ráfókuszálsz, lősz egy sorozatot, és a végén megnézed, hogy sikerült-e elcsípned egy becsapódó vízcseppet. A gépet védened kell az esőtől, és rövid záridő, de elég fény kell hozzá.
Nekem kb 8 próbálkozás után sem sikerült, de talán neked, ifjú Jedi... -
simonzé
addikt
Tildy - adok egy pár tippet a makrózáshoz:
1. Fogj egy asztali lámpát, ha nincs fényvetőd (de egy 150W-os fényvető is kb 1500-ba kerül), és azzal világíts a tárgyra olyan távolságból, hogy ne ''süssön'' a túlzott fénytől.
2. A gépedet állítsd maual módba, és végy egy 1/200-1/400 körüli záridőt, meg 3,6-4,8 körüli rekeszértéket. (szigorúan zoom nélkül, mert az befolyásolja a beállítható értékeket!)
3. A tulipán (lefelé gomb) kétszeri megnyomásával hozd elő a manual fókuszt, és állítsd 10-20 cm közé. (Fontos, hogy ne zoomolj be az optikával, mert akkor a minimális manual fókusz pont 50 cm-re változik!!!)
4. A FUNC gomb lenyomásával a menü harmadik pontját (Drive Mode) változtatsd meg az egy darab négyzet ikonról (egy kocka) a több egymás mögött lévő négyzetre (sorozatfelvétel)
5. A témától olyan távolságot tarts, hogy a keresőben élesen látsszon!
6. Taltsd lenyomva az exponáló gombot másodperceken át. Ilyenkor az A60 2,2 képet készít máodpercenként, összesen asszem 10 darabot. Amíg kattogtat a kamra, próbáld követni a tárgyat, és kicsit tedd hozzá közelebb/távolabb a kamerát.
7. Az eredményül kapott kb10 fotó valamelyike szinte garantáltan megtartásra érdemes lesz. A többi pedig => kuka
Csalás, de így lehet pótolni a hozzáértést, és gyakorolhatod a beállítások használatát is ezzel a módszerrel!
Remélem segítettem. AZ ÍGY KÉSZÜLT KÉPEK LEGJOBBJAIT LÁTNI AKAROM! -
pitman
őstag
A makro felvételeknél történő vakuhasználatnál meg lehetne próbálni valamilyen áttetsző anyagot (pl. pauszpapír) tenni a vaku elé, megfelelő távolságra. Csodákat művel. Csökkenti a vaku fényerejét és gyönyörűen magszórja azt. Ha sikerül megfelelő távolságra tenni, egészen jó eredményeket lehet elérni. Esetleg kombinálni lehet a vaku fényerejének a csökkentésével is.
Illetve azzal is lehet próbálkozni, hogy több réteget teszel elé.
[Szerkesztve] -
bwoay
nagyúr
Atus,
hát, mit mondhatnék...METÁL vagyok
Sajnos nekem ennyi kellett ahhoz, hogy konstatáljam: most már (szerintem) kiismertem a gépet. Viszont azt tudni kell, hogy elég sok gördeszkázást fotózok,
és ugye sportfotó...sorozatképek...A gépem 4 fps-t tud,
tehát nem kell még félórát sem tökörésznem ahhoz,
hogy összejöjjön jó 400 exponálás.
Amúgy most megnéztem, a winyómon kb 500 általam elkészült fotó van.
(Szerintem abból kb 2-300 már a 7000-ik exponálás után készült)
-
-
bwoay
nagyúr
Nekem a 7000 kb 2-3 hónap alatt jött össze, azóta szerencsére lelassultam.
Próbálok úgy fényképzeni, mintha filmre menne, nem lövöldözök már össze-vissza minden szarságra. Meg úgy vettem észre, hogy az ember idővel jobban észre is veszi a jobb témákat (persze nyilván akkor, amikor gép nélkül flangál, pl boltba megy).
Amúgy szerintem jó makrót készíteni kurv@ nehéz,
eleve nehéz jó témát találni (rengeteg az elcsépelt),
nehéz megoldani a jó megvilágítást.
A makró kiemeli az apró részleteket, vagyis rengeteg dologra kell odafigyelni,
stb...nem mintha el akarnék riasztani bárkit is a dologtól. -
nos én nem akarok ezzel versenyezni de azért berakom, nézzétek meg:
Bővebben: link
kicsit lehangoló, és amikor előkerül ez a kép, valahogy olyan érzésem van, hogy nem kéne ennyit gépezni..
/kicsit szar helyre töltöttem fel. de a tar.hu nem igazán megy most. inkább beraktam smiley-nak egy másik forumon/
-
bwoay
nagyúr
Tildy,
én az elején 7000 képet lőttem el csak azért, hogy kitapasztaljam a gépet.
Ebből persze jópár sikerült, de kb 100-at tartottam arra érdemesnek, hogy megmaradjanak, és ebből olyan 5, ami kimondottan tetszik.
Vesd össze ezt az arányt azzal, ahol te tartasz most!
Addig nem igazán jönnek a jó képek, amíg nem ismered ki a géped.
(Utána meg azért nem, mert a legnehezebb része nem a technikai,
hanem az, hogy egy képet tényleg úgy örökíts meg, ahogyan szeretnéd,
az elképzeléseid szerint)
Most ott tartok, hogy minőség már úgy-ahogy rendben,
tartalom meg....hááát... -
bwoay
nagyúr
ti sem a kitartásotokról lesztek híresek
mi lenne, ha beszereznétek egy slave vakut, ami a mandínerből pattanó fényre villantana, és el lehetne helyezni úgy, hogy megfelelő szögből világítsa meg a ...hangyát
Amúgy én is vaku nélkül makrózom.
Mondjuk az én gépemen hanyatt lehet hajtani a beépített vakut,
ez néha segít az indirekt vakuzásnál, de sokszor így is gyatra az eredmény. -
én ezt a makrorzást feladom. lehetelen képet csinálni vakuval. nélküle, meg nekem
nem tetszenek a képek.
viszont találtam egy sirály képet a mappáimban. csak fel kéne tölteni valahova. -
válasz
kapcs-ford #35 üzenetére
ez a vörösszem igy van.
legfeljebb ki lehet photoshop-ozni
de lehet, hoyg most hülyességet mondtam.
[Szerkesztve] -
bwoay
nagyúr
A5-höz minimum 3 MP kell.
A vörösszem szinte minden olyan kompakt gépnél problémás lehet,
ahol a vaku nincs magasan az objektív felett.
Tehát szinte az összes kompakt kompaktnál -
bwoay
nagyúr
maximálisan egyetértek.
Szerintem ezeket a P szériás Sonykat azoknak találták ki,
akik fotózás terén még évek múlva is ugyanott akarnak tartani,
mint ahol elkezdték -
válasz
kapcs-ford #33 üzenetére
canon a seria, még ha az a60-ast veszed is
..
jah, most veszem csak észre, hoyg az a60-asra gondoltál
[Szerkesztve] -
kapcs-ford
őstag
talán off.. de talán segít valaki dönteni hogy melyik a jobb vétel: Sony P72 vagy Canon A széria mondjuk egy A60-as.
Köszi! -
bwoay
nagyúr
Az expozíció korrekció azt a célt szolgálja, hogy felül tudd bírálni
a géped (egyáltalán nem tévedhetetlen) automatikáját.
Mármint az automatika azon részét, ami a fénymérésért felelős, ismertebb nevén AE.
Mint azt már valaki írta, ha egy adott témán belül éles kontrasztok,
erősen sötét és nagyon világos részek keverednek, vagy mondjuk a fényviszononyok trükkösek, akkor az AE könnyedén bedől, és alul- ill. túlexponált kép készül.
Ezt lehet felülbírálni az expozíció kompenzáció néven is ismert beállítási lehetőséggel.
Az ISO (speed) a filmeknél ASA néven is ismert fényérzékenység.
Minél nagyobb, annál kevesebb fényre van szüksége egy fotó elkészültéhez.
Ebből következik, hogy tűző napfényben alacsonyabb értékét,
sötétben pedig magasabbat ''szokás'' használni. Persze ez így nem általánosítható,
adott esetben a konkrét céltól is nagyban függhet.
Komapkt gépek hátránya, hogy a magasabb értékek (400) mellett a megnövekedő képzaj sokat ront a képminőségen. Mindenkinek magának kell kitapasztalnia, hogy milyen mennyiségű zajt visel még el, ettől függően milyen beállítást ítél még használhatónak a gépén.
A ''piros-kék'' szemcsézettség amúgy nem feltétlenül
a klasszikus értelemben vett zaj,
ezek lehetnek a hot-pixelek is! Hosszabb záridőnél egyes ''nem igazán tökéletes'' pixelek ''túlcsordulnak'', és ez a képen RGB színű képpontokban nyilvánul meg.
Ha van zajszűrés, az általában ezt küszöböli ki.
A ''klasszikus'' zaj szűrésére meg vannak igen hatékony SW-ek,
pl Noise Ninja, vagy a Neat Image, aminek az ingyenesen letölthető demo változata teljes körűen, korlátozás nélkül használható jpeg állományok szűrésére, mindenkinek ajánlom, hogy legalább egy próbát tegyen vele!
A világos-sötét, sötét-világos kombinációjú képek elég problémásak tudnak lenni, sok múlik azon, hogy az adott gép milyen dinamikával bír.
Tájkép fotózáshoz ajánlott egy skylight, vagy polar szűrő használat,
és olyan pozícióból való fényképezés, amikor a nap oldalról, vagy hátulról süt.
Így elkerülhető, hogy az égbolt, vagy a világos, havas részek beégjenek.
A fénymérésnek annyit jelent, hogy fénymérés
A gép megméri a lencsébe beérkező fényt, és ez alapján állítja be azt....
amit rábízol az automatikára(fényérzékenység, rekeszérték, záridő, kb ezek beállításai függnek a mért fénytől).
Azért léteznek különböző fénymérési módszerek,
mert nem mindegy, hogy egy napsütéses tájat, vagy a nagy sötétségben egy világító szenjánosbogarat akarsz-e megörökíteni. Előbbi esetben ugyanis teljesen kielégítő, ha a kép átlagát veszed alapul, de ha sötétben akarsz egy világos pontot,
vagy világosban egy sötét pontot jól exponálni, akkor ott nagy hasznát veszed a spot módnak. A weighted average meg úgy működik (mint azt a neve is mutatja), hogy a kép egyes részei nagyobb súllyal számítanak bele az átlagolásba. -
yobyka
csendes tag
válasz
Segnior_Barthez #28 üzenetére
Pont az olyanoknál, mint Kiskegyed (itt nem rád gondolok...
fent emlitett (#25) esetében...
-
yobyka
csendes tag
válasz
kiskegyed #25 üzenetére
Volna egy pár ötletem:
1. A fénymérés típusa (
Center [ ]
Weigted average,
vagy Spot [o].
a w. average-nek most nem jut eszembe a kis piktogramja..
Legalábbis ugy tudom, hogy ez határozza meg, hogy a gép a képen látható különböző erősségű tárgyakból melyiket (ill hogyan) vegye alapul az exponáláskor.
2. a Segnior Barthez (#21) által már említett expozíciós korrekció (bár ez asszem az egész képre vonatkozik, tehát ebben az esetben talán mégsem a legjobb megoldás..
3. Kis trükkel (legalábbis az én A60-asomon ezt szoktam csinálni): ''rámérsz'' (fókuszálsz) valami hasonló távolságban lévő, a kettő (a hó, és hegyek) közötti fényerősségű dologra és azzal a bemért értékkel exponálsz.
Szóljatok, ha az utolsó kettő hülyeség. -
Segnior_Barthez
senior tag
én még a fénymérésre nem jöttem rá mit is jelent, és milyen beállításoknál van szerepe:
spot?
evaluative?
center wieghted? -
kiskegyed
aktív tag
Volt egyszer, egy problámás beállításom, amikor a távolban a havas hegyek, a közelben meg az erdő mélye volt tulságosan nagy fényerő különbséggel.
Ha az erdőben jöttek elő a részletek, a hegyek kiégtek, ha pedig a hegyek voltak jók, az erdő lett túl sötét.
Van vmi lehetőség a különbségek csökkentésére valahogy? -
Sipi
addikt
Alul/felülexponálás. Pl. ha havas tájat akarsz fotózni, szembefénynél, amiben sötét faház lapul, az automatika a túlnyomó fehérség miatt úgy fotóz, hogy a hó gyönyörű, de a házból egy fekete pacnit kapsz. Ha ilyenkor alulexponálsz, a fehér hó fehér marad, de a ház részleteit is ki tudod venni.
Próbálgatni kell, míg megtalálod a helyes értékeket.
Sipi -
sequator
senior tag
ez egy nagyon hasznos topic lehetne, pl nekem is van jó digigépem, de a fényképezéshez vajmi keveset konyítok
Sautia -
Segnior_Barthez
senior tag
valami ''expizíciós korrekció''
a lényege, hogy a témát sötétebre (-2), vagy világosabbra(+2) tudod fényképezni.
pl. állítsd a tárcsát ''P'' állásba, és a ''FUNC'' gombal a legfelső opcióban a balra-jobbra gombbal kiválasztod (szépen mutatja a kijelzőn) a megfelelő fényerőséget.
iso----> fényképezz alkonyatkor közeli tárgyat VAKU NÉLKÜL. a 100-as nál tiszta a kép, de sötét, a 400-as nál világos a kép (felismerni a formákat) de nagyon szemcsés, ún. zajos. ha kinagyítod jobban látod a piros-kék szemcsézettséget.
[Szerkesztve] -
nekem az lenne a kérdésem, hogy mi a manó lehet az az opció aminek a neve:
+/- (Exp.) , és ezt -2 és +2 között állitgathatom az értékét 1/3-os léptékekkel
jah, és az ISO speedet, mikor mire célszerü állitani?
[Szerkesztve] -
Segnior_Barthez
senior tag
-
a makro modhoz annyit irnék, hoyg elvileg lehet állitgatni a vaku fényerejét, legalábbis az a75-ösöm lehet. mondjuk ez is egy teoria részemről, még nem nagyon makroztam.
egyenlőre arra gyurok, hogy a kinti képek ne legyenek homályosak, elmosottak -
Segnior_Barthez
senior tag
Helló!
A makró+vakuhoz szólnék. Fényképezz két kézzel, úgy, hogy a bal kezed középső újjával betakarsz a vakuba! Visszanézed, és manuálisan addig tologatod a vaku előtt /eltakarva a viilanást/ az újbegyedet, amíg meg nem kapod az optimális képet. Ez mozdulatlan téma előtt remekül lehet alkalmazni. -
simonzé
addikt
Kimerítő hozzászólás volt. A tudományos hozzáállás sem rossz, de nagyon sokat lehet tanulni sima kísérletezgetéssel is. Digitális géppel ráadásul kimondottan költségkímélő módon.
Jómagam a tapasztalatokra fektetem a hangsúlyt. Angolul sem a könyvben leírt nyelvtani szabályokat végiggondolva beszélek, hanem valahogy érzem, hogy ezt most így kell mondani, mert így jelenti azt, amit mondani akarok. És működik. (Németül: Es wirkt!) Szóval gyakorlat teszi a mestert. -
bwoay
nagyúr
jogos, valóban zárójelbe raktad, megkövetlek
ettől függetlenül én személy szerint nem igazán szeretem elválasztani a kettőt egymástól, az alapok ugyanazok maradtak, csak az eszközök mások.
PS:
persze, a Zenith tök más, de annak nem is egy kompakt gép a megfelelője a digitálisak között -
Terminus_
aktív tag
Bővebben: link
Itt is vannak érdekes dolgok. Remélem nem leszek megkövezve érte -
tildy
nagyúr
A digitális szót pont emiatt raktam zárójelbe.
Hogy pontosan miért kérdem.Záridőre, meg blendere még emlékszem apukám Zenithes korszakából, viszont azért egy digigép ilyen tekintetben már sokkal több mindenben segít az embernek.(Gondolok itt arra, pl. hogy jelzi ha túl keévs a fény, nem elég éles a kép, stb)SZóval teljesen más.Ha meg kompakt, akkor meg főleg eltér a régi zenith típusú gépektől.(Ugyebár a régi zenithünkhöz külön objektívek voltak, másképp működött pl. a zoom, stb.)
[Szerkesztve] -
ISZOLE
senior tag
-
rvs
aktív tag
oksi, köszönöm.
-
bwoay
nagyúr
illetve legkisebb rekeszérték
-
bwoay
nagyúr
jaja, a 2.8-3.1 nem intervallum,
hanem az első a nagylátószögnél, a második pedig a tele állásban
használható legnagyobb rekeszérték. -
rvs
aktív tag
jelentkezem.
eddigi (jobb) kepeim az alairasomban lathatoak, de nem nagyon ertek a gephez. illetve a gephez igen, a fotozashoz kevesbe.
kerdezek egy okosat rogton: gep elejere az van vesve, hogy f 2.8-3.1, viszont amikor fenykepeztem, akkor a jpg-be nem egyszer 6-7-10 f szam van beirva. ez hogy lehet? -
bwoay
nagyúr
Béke!
Ha jól látom, te olyan dolgokat akarsz elsajátítani,
amik általánosságban érvényesek a fotózásra,
és nem a digitális sajátosságai.
Ezért nem tartom szerencsésnek a topic címében a digitális szót...
Személy szerint nem a manualt javasolnám (persze az is,
csak nem erre a célra), hanem legelőször egy alapfogalmakat taglaló könyvet,
vagy weboldalt.
Rövid záridőt többféle módon állíthatsz be,
ezek közül egyik nyilván a teljes manuális mód,
de azt egyelőre nem tartom célravezetőnek,
mert (feltételezem) egy nap alatt még nem sajátítottad el
kellőképpen az expozíciós beállításokat
A másik a zárprioritás használata,
ennek Tv a jelölése a programtárcsán Canon gépeknél.
Talán már tudod, azért leírom, biztos ami biztos:
ebben az üzemmódban te határozod meg a záridőt,
a gép automatikája pedig (a fénymérés által) kiszámolja,
hogy az általad választott záridőhöz milyen rekeszérték (blendeméret) lesz jó,
és beállítja azt.
Ha gyengébbek a fényviszonyok, akkor nyilván már nem célszerű
rövidebb záridőt bevállalni, mert már nem lesz olyan kicsi rekeszérték (olyan tágra nem tudja nyitni a blendét a gép - merthogy ez fordítottan arányos, vagyis kis rekeszérték=tág blendenyílás), hogy kompenzálja ezt, és alulexponált fotó lesz az eredménye. Mondjuk a gép úgyis figyelmeztet, ha nem megfelelőek az expozíciós beállítások.
Kezdőknek leginkább a ''sport'' motívumprogram használata ajánlott,
amikor a gép úgy választja ki az expozíciós értékeket, hogy a lehető legrövidebb záridőt alkalmazhassa.
Ez sokszor ugyanolyan célravezető tud lenni, mint mondjuk a zárprioritás használata.
Jó makró vakuval?
Pfff...hát ez jó kérdés!
Leginkább a géptől függ, mármint a vaku elhelyezésétől.
Szerintem a legcélszerűbb indirekt vakuzást használni,
mert közelről már túl nagyot fog villantani a témára,
ami valszeg egyrészt be fog égni, magyarán túlexponált lesz,
másfelől a kitolt objektív könnyen árnyékot is vethet rá.
Kompakt gépeknél ezt úgy lehet kiküszöbölni, hogy valamivel (pl bankkártya) ''elpattintod'' a vaku fényét más irányba úgy, hogy azért még megvilágítsa a témát, de jóval kisebb intenzitással.
Nem egyszerű jól kivitelezni...
sok szerencsét
PS:
különben gratulálok az A60-hoz,
a kategóriájában a legjobb vétel,
szolgáltatásait tekintve meg erősen ki is lóg a mezőnyből. -
tildy
nagyúr
Hogy legyen is egy kérdésem, canon a60 esetén , hogy lehet beállítani a kis záridőt, illetve hogy lehet igazán jó közeli makrót csinálni vakuval!
-
tildy
nagyúr
Ezennel megnyitnám ezta topikot.A megnyitás ötletét az adta, hogy 1 napja végre én is digigép tulaj vagyok és nem igazán akarom állandóan az auto módot használni.Bárkiben felvetődhet a kérdés, hogy miért nem bújom át a tájékoztatót
Hát ezért mert az norvég.Szerencsére lelkes fórumtársak találtak nekem egy magyart.
Szóval úgy gondolom, hogy kezdő fotósok ill. a fotózást tanulni vágyók, gyülekezzünk itt
Új hozzászólás Aktív témák
- Raspberry Pi
- gban: Ingyen kellene, de tegnapra
- Samsung Galaxy Watch6 Classic - tekerd!
- Milyen okostelefont vegyek?
- Macron betiltatná az EU-ban a közösségi médiát a 15 év alattiaknak
- HiFi műszaki szemmel - sztereó hangrendszerek
- Félórányi videón a Dying Light: The Beast
- BestBuy topik
- Windows 11
- Allegro vélemények - tapasztalatok
- További aktív témák...
- ÁRGARANCIA!Épített KomPhone i5 13400F 16/32/64GB RAM RTX 5060 Ti 16GB GAMER PC termékbeszámítással
- iKing.Hu - Honor Magic 7 Pro - Black - Használt, karcmentes
- Országosan a legjobb BANKMENTES részletfizetési konstrukció! Dell G15 5530
- BESZÁMÍTÁS! Asus M5A99FX PRO R2.0 990FX chipset alaplap garanciával hibátlan működéssel
- Bomba ár! Dell Latitude E5570 - i5-6300U I 8GB I 256GB SSD I 15,6" FHD I HDMI I CAM I W10 I Gari!
Állásajánlatok
Cég: PC Trade Systems Kft.
Város: Szeged
Cég: CAMERA-PRO Hungary Kft
Város: Budapest