Új hozzászólás Aktív témák
-
emelhu
aktív tag
No ez a dolog hol áll?
Vagy ez is az egyik kamu ill. álom project? -
emelhu
aktív tag
válasz
Hieronymus
#220
üzenetére
Amire emlékszem a cikkből:
A központi gép annyit mond meg, hogy melyik láb léphet és merre lépjen. Mivel három alátámasztási pont stabilitást ad, így ugye egyszerre három lábnak stop-stabil tartás, másik három lábnak kijelöl egy-egy felületet, ahová a lábát teheti.
Ha abba a területbe teszi a lábát (lehetőleg a közepébe) akkor jó irányba fog haladni és stabil egyensúlyban marad.
Van egy visszacsatolás, ha valamely láb jelzi, hogy az adott területre nem tud lépni, akkor út újratervezés.Mert a lépő láb dolga holdjárón önmagában nem egyszerű. Egyenetlen talajon stabil pont megtalálása az adott térben (3D, mert nagyon egyenetlen a terep), ráadásul amikor lépett, akkor az lehet instabil, stb.
Vagyis egy-egy láb feladata önmagában nagyon összetett probléma. És ugyan mind a hat lábnak ugyanazt kell csinálnia, akkor is bonyolult feladat.
De innen erősen párhuzamosítható.
Persze ha a bogarak ezt önálló "kis aggyal" (idegcsomó) valósítják meg, attól komputerben lehet ez egy központi CPU, de önálló taskokra bontva, mind a hat láb kódja önálló és csak interfaceval kapcsolódik az úttervező taskhoz. -
#48584626
törölt tag
válasz
Hieronymus
#244
üzenetére
Gyártója válogatja hogy milyen a saját gyártás mélysége. Alumínium öntödéjük jellemzően szokott lenni, úgyhogy motor és futómű komponenseket is szoktak gyártani, féktárcsát, üléseket, ilyesmit. Van aki differenciált is gyárt.
-
"Sőt, az autógyártók többsége kevés dolgot gyárt maga."
Csak a motort és a karosszériát. Az nyilván igaz, hogy lemezek, öntvényeket, csavarokat. ... vásárolják.
A karosszéria elemeket és a komplett karosszériát önállóan gyártják. Motort vehetnek a konkurenciától, ha meg vannak szorulva. A német Fordok készültek PSA dízel motorral is egy időben. -
-
ddekany
nagyúr
Hát, most egy példa volt, nyilván ezer másik jó okod lehet egyszerűségre törekvésre... szoftver fejlesztésnél is ezt csináljuk. Mondjuk az nem egy nagy indok, hogy csomó dolgot nem ő gyárt arra, hogy +1 dologban még függősége legyen... de mindegy. Karpathy pont ott elmondja, hogy rakás plusz cécó.
Vonalat kiszűrte az NI-om (Natural Intelligence) valamiért
, plusz azt hittem a Musk demójáról beszéltél, ami V12 "alfa", mert az is át akart menni a piroson. Amit itt van, ennél arra tippelnék, hogy az a pirosra azt hitte, hogy az a balrább vezető irányra vonatkozik, és a zöld pedig annak a szigetnek még a bal oldalára. Nekünk egyértelmű, de ha képernyő lévő térképet nézed, akkor fene tudja, hogy szerinte mi van a piros alatt a talaj szinten. De én is azt tippelem, hogy marad ez béta még jó sokáig. Túl nehéz probléma ez, nem tartunk még itt. -
vicze
félisten
"korlátos erőforrásaidat tudod hasznosabbra fordítani"
Rendben lehet, csak ennek nincs látszatja."mert úgy kevésbé függsz beszállítóktól"
Sajnos ez egy elég üres mondat, mert gyakorlatilag a karosszérián és az aksin kívül semmit nem gyárt Tesla, így elég minimális 1-2 alkatrészre és egy lehetséges ígértre hivatkozva, gyakorlatilag erősen lecsökkentei a rendszer üzembiztosságát, és működését.
Tehát úgy szűnt meg egy alkatrész a járműben, hogy az valósan nem helyettesíti ki egy másik, tehát itt nem lehet arról beszélni, hogy ugyan azt tudja, sőt rosszabb. Ebből következik hogy elég egyértelműen az olcsóbbítás volt az első számú cél.Vonal = nem kapcsolódó téma.
V12 még nincs, csak egy ígéret. Csak a 11.69.420 vagy 11.xxx épp mi a verzió.
-
ddekany
nagyúr
De ez most ilyen szócsata kategória. Mert nyilván, lehet merő szarrágóságból is takarékoskodni, meg átverésből (amikor a kínai cipő szétesik 1 év után), meg lehet azért, mert a korlátos erőforrásaidat tudod hasznosabbra fordítani, vagy mert úgy kevésbé függsz beszállítóktól, vagy mert úgy olcsóbban tudod adni, stb.
Piros lámba meg hogy jön ide. Arra mások is kamerát használják. Ez talán a V12-es döntéshozó AI gondja (azt cserélték hagyományosról, amennyire ki lehett hámozni). És végső soron az lesz kérdés, hogy a többiek mit tudnak, ha akárhol kidobod USA-ban őket egy városba. Ha senkinek sem megy még, hát akkor egyenlőre vizes nyolcas...
-
vicze
félisten
Ennyi erővel, best AI no AI?

Még egyszer pénz és profit margin. X-nek minke van falkon ajtaja? S-nek miért van közelség érzékelős kiugró ajtónyitója, sorolhatnám. Model 3 fapad, és mindent is kispórolnak belőle, a több belemagyarázás.
-------------------------------
FSD vs. piros lámpa... Kétségtelen, hogy a legjobb rendszer.
-
vicze
félisten
Az amit mondasz így működne, és nem videók elemzéséből jön. Karpathy is azt mantrázza, hogy csak elég nagy kell legyen a dataset... De mégis mekkora legyen az a dataset vezetéshez, 100 millió autó, 200 millió? Érted a problémát, nem csak most de a közeljövőben is egy zsákutca. És hozzátenném, hogy az input válogatása még minding ember végzi, mert a gép képtelen meghatározni a helyest a helytelentől, pusztán ebből az okból elég problémás a felfelé skálázás.
A "felmondását" követően/előtt(???) volt egy masszív leépítés az FSD részlegen. Szóval elég esélyes hogy sokkal több van a háttérben, mint amit mondanak.
-
vicze
félisten
kpbendeguz által linkelt videóban Karpathy pontosan elmondja, nyomatékosan kiemeli, hogy azét mert olcsóbb és olcsóbbá teszi a gyártást.
Musknak egy víziója van, hogy minél több pénze legyen, kell a pénz a Twittere...![;]](//cdn.rios.hu/dl/s/v1.gif)
"valódi önvezetéshez általánossabb intelligencia kell, aminek kompletteb világmodellje van, és ha az úgy is kell, és ezért már lett"
Olyan brutálisan begyöpösödött világnézetben gondolkodunk (mindannyian én is), hogy csak rendezett közlekedést tudunk elképzelni. De a világ túlnyomó többségében, ezek a szabályok kirepülnek az ablakon. Vezettél már Olaszban? Pedig az nyugat, nem is egy Egyiptom vagy India. Tesla 9év alatt jutott el oda, hogy borzasztóan korlátozott körülmények között(értsd US városok) se működik a rendszerűk megfelelően. Lehet hogy egyszer működni fog legalább korlátozottan US esetleg nyugaton, de nem jövőre és nem is 5év múlva. -
ddekany
nagyúr
Nincs itt még eldőlve semmi. Majd kiderül, ki nevet a végén. Aki járókában kezdte a járni tanulást, vagy aki anélkül... Persze az elején a járóka tűnik messze hatékonyabb megoldásnak.
Kiégett, vagy feladta, vagy összeveszett Musk-al, vagy jobban érdekelte a "digital God" irány (elvégre végül oda ment át)... Mit tudjuk mi. Hogy pár év Musk cégnél pörgés után akart fél év saját időt, az is reális.
-
vicze
félisten
válasz
#54625216
#224
üzenetére
"amiket ő maga felsorolt a videóban."
Aha a fő érve, hogy túl drága.
"I don't think we need it" Ez az érve, egész konkrétan. Ennyi. Tehát de kizárólagosan tekintélyre hivatkozol. Mert nem mond semmilyen valós érvet azon kívül, hogy drága. Nem mondja, hogy a Vision jobb, nem mondja, hogy bármi más rossz lenne, csak annyit mond, hogy nincs szükség rá szerinte. Akkor végre megválaszolnád, hogy a Vision Tesla mi a tökömért nem tud autoparkolni?

-
vicze
félisten
Lehet súlya, de nem lesz tény(mint ahogy egyesek hivatkozni próbálnak rá), se nem bizonyított semmilyen formában. Egy elmélet jelenleg, és minden kézzelfogható bizonyíték azt mutatja, hogy nem igaz az elmélet.
2022 feb és 2023 feb között nem dolgozott, 7hónap szabadság után "felmondott". Tehát a Teslánál már nincs technikai kihívás, valahogy nem úgy tűnik számomra.../OFF]
-
ddekany
nagyúr
"A szenzorok elhagyása [...] Gyakorlatban 0 köze van bármilyen technológiai dologhoz, pusztán pénz kérdés."
De hát ez egy mérnöki cél is, hogy minél kevesebb alkatrésszel (minél egyszerűbben), és minél olcsóbban érd el a szükséges funkcionalitást. Amit nem Tesa-s körökből halottam önvezetés kapcsán, ott is kb. az volt a közhangulat, hogy csak egyenlőre még ennyi érzékelővel is nehéz megoldani, szóval kell a mankó, amíg a szoftver oldal (az AI) jobb lesz. Ezért nem is próbálja más, mert hát túl kockázatos vállalás, hogy de, menni fog az úgy is. Hogy akkor Musk miért erőlteti? Gondolom ő hisz, mert neki ez volt víziója.
Egyrészt. De amúgy még be is jöhet neki, mert ha nekik ettől lesz rakás know-how "gépi látás" területén, az hasznos lehet más területen is. Másik, hogy nekem van ez hitem, hogy az valódi önvezetéshez általánossabb intelligencia kell, aminek kompletteb világmodellje van, és ha az úgy is kell, és ezért már lett, akkor lehet, hogy látás sem akkora gond már. -
-
#48584626
törölt tag
-
#54625216
törölt tag
"Nézd meg a reprezentattivitás feltételeit, mármint hogy egy minta az legyen."
Továbbra sem fejtetted ki, hogy az általam röviden felvázolt módszertan miért nem felel meg a reprezentativitás feltételeinek.
"A tökéletest a tökéletessel
"Tehát a kérdésre továbbra sincs érdemi válaszod, ez is egy válasz.
-
#54625216
törölt tag
Látod megint csak pofátlanul hazudozol és terelsz, mert egyrészt Karpathy-t nem rúgták ki a Tesla-tól, hanem ő lépett ki, azt is elmondta, hogy miért: [link] (Röviden: mert az egyre duzzadó AI teamben egyre több volt a manager feladata és egyre kevesebb a fejlesztői, ő pedig nem szeretett volna beleragadni a managelésbe.)
Másrészt ennek semmi köze a tekintélyre hivatkozáshoz, mivel nem Karpathy személye maga az érv, hanem amiket ő maga felsorolt a videóban. -
#54625216
törölt tag
Senkinek nem kell hinni, mivel ez szintén nem hitkérdés.
A videóban racionális érveket hoz fel, ha van azokkal ellentétes tényed, logikai következtetésed, akkor lehet érdemben cáfolni a mondandóját.
Az viszont továbbra sem cáfolat, hogy "nem hiszek neki", legfeljebb a prekoncepciód érzelmi alapú önigazolása. -
ddekany
nagyúr
De ez valószínűleg kb. így is van. Az önvezetést végző gép totál külön van attól, ami pl. a kijelzőre firkál, meg "szórakoztat". Ez, hogy az önvezetésben már minden AI, az azért nyilván csak azt jelenti, hogy lényegében minden. Bár amúgy nagyon egyszerű szabályokra egy NN is megbízhatóan megtanítható, csak akkor már olyan mindegy, hogy hagyományos program, vagy az. De ezt most nem fogják kifejteni, ha pl. van egy pici hagyományos rendszer párhuzamosan, ami végső esetben benyomj a vészféket.
-
"Valamelyik hat lábbal lépkedő holdjáró programozásánál futottak bele programozók, hogy összetettebb és problémásabb volt a kód, ami mind a hat lábat egyszerre vezérelni akarta, míg egy olyan kód, ahol minden láb önálló és saját kódszállal vezérelt (figyeli a többi lábat és a talajt, lábanként önállóan), az hatékonyabbnak bizonyult."
És a hat lábhoz raktak 1-1 számítógépet vagy egy számítógép számolt minden lépéshez?
Nem gondolnám, hogy 5 számítógép várt egy inputra, ami után sorshúzással döntötték el, hogy melyik próbálkozzon a következő lépéssel.Én azt gondolom, hogy az egyetlen számítógép, amely ismeri a mind a hat láb aktuális pozícióját, gyorsabban dönt, mint 6 számítógép egyenrangú hálózata. Ha nem lehet a kijelölt irányban haladni, hogyan döntik el, mely irányba kell próbálkozni?
Nyilván a Földről nem lehet irányítani a lépéseket. Túl nagy a PING. De nem kell minden lábnak külön a szabályzáshoz külön számítógép.
A természet ezt jól oldotta meg. Például futásközben egyenletes úton nem szabályozzuk akaratlagosan a láb mozgatást. Megy automatikusan. Amennyiben valamely input eltérést jelent. A lábak automatikus vezérlése helyett az agy előre tervezi a következő lépést, amit végrehajtat az izomzat szabályzása. a probléma megoldása után mehet tovább a megszokott futás.
Központosított irányítás.A kérdés a következő. Egyenrangú útkereszteződésbe. mind a 4 oldalról egyszerre érkezik önvezető autó.
Az önvezető autók hogyan döntik el a továbbhaladás elsőbbségét!?
Ez központi irányítással nem gond. Valami alapon (programozó függő, pl véletlen szám generálás, leghosszabban úton lévő, ...) 1 autó kap tovább haladási utasítást a többi meg marad a helyén. Utána már a közlekedési szabályok szerint haladnak tovább a járművek. -
vicze
félisten
Andrej Karpathy "tekintély"(ezért lett kirúgva nyilván) így ki lehet játszani a "Tekintélyre hivatkozás" alkalmazható "érv" számára. Az hogy valóságban jelenleg az ellenkezője mutatkozik meg a Teslákon, az lényegtelen, mivel a cégnek nyilván nem lehet ellent mondani.
-
-
vicze
félisten
Ők autót gyártanak, és a lehető legmagasabb profit kulcsra mennek. A szenzorok elhagyása (amik lassan 20éve megbízhatóan működnek), lényegesen olcsóbbá és egyszerűbbé teszi a gyártást. Gyakorlatban 0 köze van bármilyen technológiai dologhoz, pusztán pénz kérdés.
Ugyan ezen okokból nincsenek gombok vezérlőelemek, stb. a Teslákban és fapadosak amennyire csak lehet, mert mind pénzbe kerül, bonyolítja a gyártást és növeli az összköltséget, és nem lenne meg a megcélzott 30% haszonkulcs. -
#48584626
törölt tag
válasz
#54625216
#209
üzenetére
Buborékban a teslafanok élnek, akik mindent szentírásnak vesznek amit Musk mond.
Gyakorlatilag senki sem fejleszt a Teslán kívül kizárólag kamerán alapuló önvezetést. Nyilván lehet azt képzelni hogy a Teslán kívül mindenki hülye, csak akkor nem kell nagyképű módon buborékokról hadoválni.
Gyakorlatilag mindenki szenzorfúzióról beszél, azon dolgozik.
-
-
#54625216
törölt tag
-
emelhu
aktív tag
Lehetséges olyan kombináció, hogy vannak kemény szabályok végső esetre, csak azok szinte sosem jutnak szerephez, mert az AI megoldás idő javara részében nem próbál megölni.
Többször leírtam, hogy én minimum három különálló IT hardvert írnák elő, amik önállóan dolgoznak.
A felhasználó szórakoztató és tájékoztató egysége netről frissülhet, és mivel önálló, semmiképpen nem hathat a fő irányító egységre (AI vagy algoritmikus mindegy) vagy más vezérlő elektronikára.A fő irányító egység parancsokat ad a vezetésre vonatkozóan, ebben lehet AI is akár nagyrészt az. Ennek frissítése csak két lépcsős azonosítással lehetséges, pl. a gyártó kiküldi, de a szerviz panelen kell megnyomni egy engedély gombot, hogy a frissítés megvalósuljon. Persze a tulaj kap előre értesítést hogy mikor miért akarják frissíteni az autóját.
A fő irányító küldi a parancsait (kanyarodás, fékezés, gyorsítás) de ez átmegy (mint egy tűzfalon) egy alap irányító rendszeren, amiben már keményen algoritmikus szabályok vannak. Pl. sebességkorlátra, követési távolságra, biztonsági korlátokra.
És hiába küld a fő rendszer gyorsítási parancsot, ha akadály van elől, az alaprendszer képtelen nekimenni és ütközni, nem gyorsít hanem lassít.Ez egy egyszerű és szénné tesztelt alap lehet és csak szervízben lehet frissíteni.
Én ilyen szabályrendszert írnák elő önvezetés engedélyezéséhez.
(Az érzékelők lehetnek külön, de a valószínű hogy egy külön egység dolgozza fel és készíti elő az érzékelők adatait, amit átad az alaprendszernek is és a főrendszernek is. Ettől lehet olyan biztonsági extra radar ami csak az alaprendszernek ad adatot, int a jelenlegi követési távolság szabályozók.
-
vicze
félisten
Miért nyúlt bele? Mert a videó többi részben egyre jobban átment a záróvonalon a másik sávba, és ez egy beláthatatlan kanyar volt, ha jött volna valami szembe lehet a szakadékba tolja őket. Tehát annyira félt már, hogy egyre erősebben fogta a kormányt hogy belenyúljon, még egyszer mert félt hogy mit csinál az FSD.
Még egyszer két jól látható vonal között nem tudja tartani az autót a rendszer. És ezt mondják a rajongok a konkurencia leléptetésének és kvantum lépésnek, meg egyéb baromságok. Vicc az egész.
-
vicze
félisten
válasz
#54625216
#194
üzenetére
LOL, b*****meg ott a lik a ki**** komentben, és fogod és kib**** ignorálod, és idetrollkodsz. Tipikus laposföld hívő mentalitás.
Persze ha kérek statisztikát mindjárt, jön a bizonyítsd te csodás húzás és linkelgethetem az érvelési baromságaidat, amikor mással próbálsz beetetni.
Új hozzászólás Aktív témák
- ASUS Zenbook S 13 OLED UM5302TA
- Swift SF16-51T 16" 3K OLED érintő Ultra 9 288V Arc 140V 32GB 1TB ujjlolv IR kam gar
- Sony Bravia XF85 43" 4K Ultra HD 100 Hz LED Android Smart TV (KD-43XF8577)
- MacBook Air 13", M3 16/256, csillagfény
- Kezdő Gamer PC / Számítógép! Csere-Beszámítás!R7 1700X /GTX 1060 6GB /16GB DDR4 / 250SSD + 1TB HDD
- BESZÁMÍTÁS! MSI Z690 i9 14900K 32GB DDR5 1TB SSD RTX 3090 OC 24GB Zalman Z1 PLUS Seasonic 750W
- Azonnali készpénzes Intel i5 i7 i9 8xxx 9xxx processzor felvásárlás személyesen / csomagküldés
- ÚJ MSI CYBORG 15 A13VF - 15.6"FHD 144Hz - i7-13620H - 16GB - 512GB - Win11 - RTX 4060 -3 év garancia
- BESZÁMÍTÁS! MSI B450M R5 5600X 32GB DDR4 512GB SSD RTX 4060 TI 16GB Rampage SHIVA A-Data 650W
- GYÖNYÖRŰ iPhone 13 mini 128GB Blue -1 ÉV GARANCIA - Kártyafüggetlen, MS4062, 100% Akkumulátor
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest
Cég: Laptopműhely Bt.
Város: Budapest
, plusz azt hittem a Musk demójáról beszéltél, ami V12 "alfa", mert az is át akart menni a piroson. Amit itt van, ennél arra tippelnék, hogy az a pirosra azt hitte, hogy az a balrább vezető irányra vonatkozik, és a zöld pedig annak a szigetnek még a bal oldalára. Nekünk egyértelmű, de ha képernyő lévő térképet nézed, akkor fene tudja, hogy szerinte mi van a piros alatt a talaj szinten. De én is azt tippelem, hogy marad ez béta még jó sokáig. Túl nehéz probléma ez, nem tartunk még itt.

![;]](http://cdn.rios.hu/dl/s/v1.gif)


