Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Hieronymus

    veterán

    LOGOUT blog

    válasz hcl #243 üzenetére

    "Sőt, az autógyártók többsége kevés dolgot gyárt maga."

    Csak a motort és a karosszériát. Az nyilván igaz, hogy lemezek, öntvényeket, csavarokat. ... vásárolják.
    A karosszéria elemeket és a komplett karosszériát önállóan gyártják. Motort vehetnek a konkurenciától, ha meg vannak szorulva. A német Fordok készültek PSA dízel motorral is egy időben.

  • Hieronymus

    veterán

    LOGOUT blog

    válasz emelhu #200 üzenetére

    "Valamelyik hat lábbal lépkedő holdjáró programozásánál futottak bele programozók, hogy összetettebb és problémásabb volt a kód, ami mind a hat lábat egyszerre vezérelni akarta, míg egy olyan kód, ahol minden láb önálló és saját kódszállal vezérelt (figyeli a többi lábat és a talajt, lábanként önállóan), az hatékonyabbnak bizonyult."

    És a hat lábhoz raktak 1-1 számítógépet vagy egy számítógép számolt minden lépéshez?
    Nem gondolnám, hogy 5 számítógép várt egy inputra, ami után sorshúzással döntötték el, hogy melyik próbálkozzon a következő lépéssel.

    Én azt gondolom, hogy az egyetlen számítógép, amely ismeri a mind a hat láb aktuális pozícióját, gyorsabban dönt, mint 6 számítógép egyenrangú hálózata. Ha nem lehet a kijelölt irányban haladni, hogyan döntik el, mely irányba kell próbálkozni?

    Nyilván a Földről nem lehet irányítani a lépéseket. Túl nagy a PING. De nem kell minden lábnak külön a szabályzáshoz külön számítógép.
    A természet ezt jól oldotta meg. Például futásközben egyenletes úton nem szabályozzuk akaratlagosan a láb mozgatást. Megy automatikusan. Amennyiben valamely input eltérést jelent. A lábak automatikus vezérlése helyett az agy előre tervezi a következő lépést, amit végrehajtat az izomzat szabályzása. a probléma megoldása után mehet tovább a megszokott futás.
    Központosított irányítás.

    A kérdés a következő. Egyenrangú útkereszteződésbe. mind a 4 oldalról egyszerre érkezik önvezető autó.
    Az önvezető autók hogyan döntik el a továbbhaladás elsőbbségét!?
    Ez központi irányítással nem gond. Valami alapon (programozó függő, pl véletlen szám generálás, leghosszabban úton lévő, ...) 1 autó kap tovább haladási utasítást a többi meg marad a helyén. Utána már a közlekedési szabályok szerint haladnak tovább a járművek.

  • Hieronymus

    veterán

    LOGOUT blog

    válasz #54625216 #193 üzenetére

    "Senki sem állította, hogy az önvezető autók fogják megoldani az utak forgalmának optimalizálását."

    Sajnos.

    Azt kell belátni, hogy a központi irányítás jelentősen egyszerűsíti az önvezetést. Az irányított autók nem veszélyesek egymásra. Csak a többi többi eseményre kell figyelni egy ilyen rendszernek. Azok közlekedés irányítási passzív intézkedésekkel könnyen és viszonylag olcsó redukálható az egyéb események lehetősége.

  • Hieronymus

    veterán

    LOGOUT blog

    válasz #54625216 #185 üzenetére

    Pontosan az útkereszteződés az egyik alaphelye a közlekedésnek.
    Nyilván az útkereszteződés mögött számítási teljesítmény van. Az útkereszteződés hálózatot alkotnak. Jobb helyeken eddig is hangolták az kereszteződések kapcsolatát, a zöldhullám érdekében.

    Nyilvánvalóan a meglévő biztonsági rendszereket nem kell kiiktatni a járművekből.

    Azt azért mindkinek meg kellene érteni, hogy az utak forgalmának optimalizálására központi irányítás szükséges. Ezzel lehet minden járművet a leggyorsabban célba juttatni. Az "önfejű" önvezető autók nem oldják meg ezt a problémát.

  • Hieronymus

    veterán

    LOGOUT blog

    válasz #54625216 #181 üzenetére

    Az okosított táblának nincs köze az előző kérdésedhez.
    Az új autók az EU-ban, a ráfutásos baleseteket megelőző rendszerrel kötelező felszerelni.

    Amúgy a tábla már ma is okosított. Rá van festve az útkereszteződésre vonatkozó információ. Amire nincs szüksége az autónak. A saját térképe alapján tudja , kereszteződéshez fog közelíteni. A tábla legfeljebb pontosítja a jármű pozíciójának meghatározását.
    Ráadásul a arról volt szó, hogy a kereszteződés vezényelje le a forgalmat. Legközelebb jobban figyelj.

  • Hieronymus

    veterán

    LOGOUT blog

    válasz #54625216 #174 üzenetére

    "ha az autó elé ugrik egy szarvas, akkor mi állítja meg a járművet?"

    Erre jók a "filléres" ráfutásos baleset megelőző rendszerek. Hatékonyabbak is mert nincs szükség bonyolult helyzetfelismerésen és számolgatáson keresztüli, mintaalapú beavatkozásra.
    Persze lehetséges, hogy a maximális biztonság megtartása érdekében, harmincra lassít a Tesla az országúton, miután értelmezte a szarvasveszély tábla tartalmát. Ezzel biztosan elegendő időt nyerhet a szavas elkerülése alprogram inicializálására.

  • Hieronymus

    veterán

    LOGOUT blog

    válasz #54625216 #166 üzenetére

    "Egy eleve központosított szabályozásra épített rendszernél nyilván.
    A közúti közlekedés viszont nem ilyen."

    De lehet. A vezető csak a utazás kezdő és aktuális végpontját határozza meg. Onnatól kezdve lehet meghatározni az optimális útvonalat és lehet felügyelni a jármű mozgását.

    Ebbe az irányba halad a közlekedési irányítása. Az összes útvonal tervező szoftver ezt csinálja. A jobban online információk alapján korrigálja az optimális útvonalat, ha probléma van az eredetileg tervezett útvonalon. Vagy azt mondja, hogy tízpercnyi torlódás van az útvonalon, de még -gy is ez a leggyorsabb útvonal.
    A teljesen autonom közlekedés jól működik ritka ember/jármű sebesség mellett. Minél sűrűbben vannak a közlekedők, anál nagyobb az esélye keletkeznek apróbb koccanások.
    A rendezetlenül, szinte részecske mozgást végző emberek, az autonom döntéseik alapján akadályozzák egymást a közlekedésben. Szervezettebb módon közlekedve, sokkal gyorsabban jutnának át a tömegen az gyalogosok. Ugyan ez igaz a közlekedésre is.

  • Hieronymus

    veterán

    LOGOUT blog

    válasz pilóta #159 üzenetére

    Nem jó az összehasonlítás alapja.

    Ha jól tudom a Starlink műholdjai sem önállóan keresik az adattovábbítás optimális útját. Pedig az lenne az útkeresés "önvezetése" a logikád szerint. A központosított szabályzás hatékonyabb.
    Nem véletlen, hogy az eddigi összes automatizált közlekedés irányítási rendszer sem önvezető. A start - cél vonalon előre meghatározott útvonalat követnek.

    mod.
    Kivéve néhány AI vezérelte, leginkább harci eszközt.

  • Hieronymus

    veterán

    LOGOUT blog

    válasz #54625216 #147 üzenetére

    "Szerinted a világ összes útkereszteződésének átalakítása, rendszerfelügyelete, karbantartása, upgradelése olcsóbb lenne, mint a járművekbe önálló döntéshozó rendszert rakni?"

    Ez nyilvánvaló.
    Az mindenképpen drágább, ha a világ minden autójába akarsz szuperszámítógépet rakni.

  • Hieronymus

    veterán

    LOGOUT blog

    válasz forumpista #131 üzenetére

    Apró részlet?

    A legveszélyesebb közlekedési pontok az útkereszteződés.
    Autópályán és országúton a legunalmasabb a közlekedés. Ott a sávtartás és ráfutásos baleset elleni védekezés megoldja a legtöbb problémát. De itt is jobb, ha maga az útszakasz vezényli a közlekedést. Egy előzés, önvezetés mellett is lehet veszélyes. Ha az út vezényli le az előzést, akkor biztosan nem lesz gond a szembejövővel vagy az előzött járművel.

  • Hieronymus

    veterán

    LOGOUT blog

    válasz ddekany #126 üzenetére

    "Valószínűleg egy komplex AI el fog követni hibákat,..."

    Az nem hiba, a mi értelmezésünkben. Csak nem volt elegendő mélységben elemezve az adott közlekedési helyzet. A rendelkezésre álló idő és számítási teljesítmény korlátozott.
    Ennek problémának a megkerülésére találták ki, a hasonló szituációban, hasonló a megoldást.
    Az ember is így viselkedik.
    A kezdő vezető mindenre figyel az elején. Aztán megtanulja, a kialakult helyzetben valóban mire kell figyelnie. A többi információt be sem gyűjti vagy azonnal kiszelektálja. Ez ezer esetben jól működik, aztán jön új szituáció, amiben a szokásos reakció hibás.

    Musk legnagyobb hibája az, hogy rossz irányba vitte az önvezetést. Egy útkereszteződésben nem az autónak kell döntést hoznia, hanem az útkereszteződésnek. Az tudja levezényelni a forgalmat némi sebességkorrekcióval. Persze ehhez az utakat zártabbá kell tenni. De ez még mindig olcsóbb, mint minden járműbe önálló döntéshozó rendszert rakni.

  • Hieronymus

    veterán

    LOGOUT blog

    válasz #54625216 #86 üzenetére

    "...engem vádolnak vakhittel..."

    Sokáig azt hittem, hogy fizetett PR alkalmazott vagy. Ma már kevésbé gondolom.

    "Ezzel szoktak manipulálni a laposföld és a "nem volt Holdraszállás" hívők, mert minden bizonyító tényközlést következetesen személyes kételyre hivatkozva igyekeznek cáfolni, mondván hogy nem tartják valószínűnek, hogy az adott tény egyáltalán létezik."

    Ezt beépíthető panel lett az újabb hozzászólásidba. De nem nem sok értelme van tolni.
    Ugye, érted?
    Aki azt gondolja Muskról, hogy a kommunikációja nem mindig megalapozott. Az nem "laposföld" hívő kategória.
    Teljesen felesleges ámokfutást csinálsz.

    Például.
    "Itt le is lehetne zárni a vitát annyival, hogy "galambokkal nem sakkozunk", de ha már belemegyünk a feltételezés és valószínűség kérdésbe, akkor figyelembe véve a de facto elemzői konszenzust a kérdésben, erősen valószínűtlennek tartom, hogy minden elemző kiinduló ténymegállapítása hazugság lenne, azaz nincs okom kétségbe vonni a ténymegállapítást és ennek az alapja nem vakhit, hanem a valószínűségek mérlegelése."

    Ez a mondat egy értelmetlen zagyvaság. Egy mondatba csak az összefüggő dolgok kerülhetnek.
    Senki sem írta, hogy minden elemző megállapítása/feltételezése hazugság lenne. Ezt csak te gondolod vagy feltételezed. Ezzel csúsztatsz. Nyilván vannak ténymegállapítások, amik tartalmaznak hazugságot. Jobb esetben tévedést. Mivel csak a "a valószínűségek mérlegelése" az elemzés.

    "Ha mindenki szembe jön az autópályán, akkor nem tekintélyre vagy közvélekedésre hivatkozás azt feltételezni, hogy esetleg Te nézted félre a táblát."

    Ebben tökéletes igazad van. Már csak azt kell átgondolnod, miért vitatkozol a "szembejövőkkel".

  • Hieronymus

    veterán

    LOGOUT blog

    válasz #54625216 #81 üzenetére

    Ez további érvelési hiba.

    "De ha szerinted a Tesla nem állt át end to end Ai-ra és a világon minden a témával foglalkozó elemző hazudik..."

    Olyan állítást adsz a beszélgetőpartnered szájába, amit nem mondott. Az elemzőkről egy szót sem szólt.

    Ebben a mondatban az is zseniális, hogy még egy érvelési hibát sikerült belegyúrni.
    A saját állítást, mások hitelével és tekintélyével próbálod alátámasztani. Nyilván az elemzők nem hazudnak, ebből következik, hogy neked igazad van.

  • Hieronymus

    veterán

    LOGOUT blog

    válasz #54625216 #25 üzenetére

    "Felismeri a zebrát, mert x ezer órányi training videón az autósok megálltak a zebránál és a rendszer magától megtanulta, hogy ezek szerint neki is meg kell állnia, nem pedig azért, mert valaki beprogramozta, hogy mi az a zebra, hogyan kell felismerni és mit kell csinálni, ha odaér egyhez.Felismeri a zebrát, mert x ezer órányi training videón az autósok megálltak a zebránál és a rendszer magától megtanulta, hogy ezek szerint neki is meg kell állnia, nem pedig azért, mert valaki beprogramozta, hogy mi az a zebra, hogyan kell felismerni és mit kell csinálni, ha odaér egyhez."

    Ha túl magas a szabályszegők száma, a tréning eredménye bizonyos esetekben a szabálytalankodók követése lehet. Mert megtanulta milyen szabálytalanságot kell elkövetnie a tovább haladás érdekében. Ez nem jó.
    A bomba jó nők mellett lassítani kell és minden esetben elsőbbséget adni nekik. Hátha kialakul valami a helyzetből. :DDD :DDD

Új hozzászólás Aktív témák