Új hozzászólás Aktív témák
-
emelhu
aktív tag
válasz
Hieronymus
#220
üzenetére
Amire emlékszem a cikkből:
A központi gép annyit mond meg, hogy melyik láb léphet és merre lépjen. Mivel három alátámasztási pont stabilitást ad, így ugye egyszerre három lábnak stop-stabil tartás, másik három lábnak kijelöl egy-egy felületet, ahová a lábát teheti.
Ha abba a területbe teszi a lábát (lehetőleg a közepébe) akkor jó irányba fog haladni és stabil egyensúlyban marad.
Van egy visszacsatolás, ha valamely láb jelzi, hogy az adott területre nem tud lépni, akkor út újratervezés.Mert a lépő láb dolga holdjárón önmagában nem egyszerű. Egyenetlen talajon stabil pont megtalálása az adott térben (3D, mert nagyon egyenetlen a terep), ráadásul amikor lépett, akkor az lehet instabil, stb.
Vagyis egy-egy láb feladata önmagában nagyon összetett probléma. És ugyan mind a hat lábnak ugyanazt kell csinálnia, akkor is bonyolult feladat.
De innen erősen párhuzamosítható.
Persze ha a bogarak ezt önálló "kis aggyal" (idegcsomó) valósítják meg, attól komputerben lehet ez egy központi CPU, de önálló taskokra bontva, mind a hat láb kódja önálló és csak interfaceval kapcsolódik az úttervező taskhoz. -
#48584626
törölt tag
válasz
Hieronymus
#244
üzenetére
Gyártója válogatja hogy milyen a saját gyártás mélysége. Alumínium öntödéjük jellemzően szokott lenni, úgyhogy motor és futómű komponenseket is szoktak gyártani, féktárcsát, üléseket, ilyesmit. Van aki differenciált is gyárt.
-
emelhu
aktív tag
válasz
Hieronymus
#160
üzenetére
A központosított szabályzás hatékonyabb.
Nem garantált, a feladattól függ.
Valamelyik hat lábbal lépkedő holdjáró programozásánál futottak bele programozók, hogy összetettebb és problémásabb volt a kód, ami mind a hat lábat egyszerre vezérelni akarta, míg egy olyan kód, ahol minden láb önálló és saját kódszállal vezérelt (figyeli a többi lábat és a talajt, lábanként önállóan), az hatékonyabbnak bizonyult.
De olvastam ilyet IoT témában is, ahol a központi vezérlés több kárt okozott mint hasznot, az IoT eszközök egymáshoz illeszkedő működése több előnnyel járt. -
#54625216
törölt tag
válasz
Hieronymus
#196
üzenetére
Mit értesz pontosan irányított autó alatt?
Hogy a központ direktben lenyomhatja az egyes kocsik fékjét, vagy csak utasításokat ad az autóknak, hogy ezen az útszakaszon ennyi a sebességhatár, vagy hogy a kereszteződés előtt itt álljon meg és az autó automatikája dönti el, hogy a központból jövő utasítást hogyan valósítja meg? -
#54625216
törölt tag
válasz
Hieronymus
#190
üzenetére
Két teljesen különböző problémára adott válaszokat próbálsz összemosni.
Az önvezetés az autót vezérli, a kereszteződés meg a forgalmat, azaz az egyes autók haladását szinkronizálja egymáshoz.
Senki sem állította, hogy az önvezető autók fogják megoldani az utak forgalmának optimalizálását.
Az önvezetés azt a problémát oldja meg, hogy az autó vezetése az egész út alatt egy ember teljes idejét és figyelmét lefoglalja. Az okosított kereszteződések ezt a problémát nem tudják megoldani. -
Tasunkó
őstag
válasz
Hieronymus
#190
üzenetére
Ami megoldható egyszerűen, hogy a járművek kapcsolódjanak össze és tudjanak egymásról. A forgalomban mozgó járművek tudhatnak egymásról, esetleg a bennük lévő rendszer össze tudja hangolni hogy arról is tudjanak amelyik járművel épp megszakadt az összeköttetés. Azzal már egy részét a problémának mindenféle jövőben kitalált embernél okosabb autóvezető-technika feltalálása nélkül is el tudnák érni. Különböző szinteken, tehát amíg elkerülhetetlen akár egy régebbi kocsi is kaphatna egy dobozt, amivel egy fejlettebb autó együtt tudna működni, persze nem azon a szinten, mint két korszerű autó. Idővel úgyis szétrohad, és az nem olyan hosszú idő, mint ameddig ez a fejlődés egyébként tartani fog.
-
#54625216
törölt tag
válasz
Hieronymus
#183
üzenetére
"Musk legnagyobb hibája az, hogy rossz irányba vitte az önvezetést. Egy útkereszteződésben nem az autónak kell döntést hoznia, hanem az útkereszteződésnek. Az tudja levezényelni a forgalmat némi sebességkorrekcióval. Persze ehhez az utakat zártabbá kell tenni. De ez még mindig olcsóbb, mint minden járműbe önálló döntéshozó rendszert rakni."
Ezt írtad.
Ezek szerint ne az autó hozzon döntést, hogy mikor gyorsít, fékez vagy kanyarodik, hanem a kereszteződés. Ha viszont átadjuk az autó vezérlését az úthálózatnak, akkor annak le kell kezelnie az összes létező szituációt, beleértve a random eseményeket is, mint amikor egy szarvas az autó elé ugrik. Máskülönben ugyanúgy önvezető rendszerről beszélünk, csak kiegészítjük némi extra közúti forgalomirányítással, ami kétségkívül hasznos, csak éppen nem az önvezetést helyett. -
#54625216
törölt tag
válasz
Hieronymus
#180
üzenetére
De nem az volt a javaslat, hogy a tábla legyen "felokosítva", hogy közölje az autóval, hogy lassítani kell és ne az autónak kelljen felismernie?
-
#54625216
törölt tag
válasz
Hieronymus
#172
üzenetére
Ez igaz a járművek (és emberek) tömegére, de itt az egyedi járművek irányítása a kérdés.
Értsd: ha az autó elé ugrik egy szarvas, akkor mi állítja meg a járművet? -
ddekany
nagyúr
válasz
Hieronymus
#157
üzenetére
Az ilyen úthálózattal integrált közlekedés a valóságban kb. úgy terjedhetne el, hogy nagyobb városokban elkezd kialakulni valami kb. zártpályás taxi és tömegközlekedés közt elhelyezkedő szolgáltatás. Ahogy az jól átsző kerületeket, azokból elkezdik kitiltani az személygépkocsikat. Így az egyre inkább a "vidéken" lakók eszköze lenne. Ilyesmiben van realitás.
-
#54625216
törölt tag
válasz
Hieronymus
#160
üzenetére
"A központosított szabályzás hatékonyabb."
Egy eleve központosított szabályozásra épített rendszernél nyilván.
A közúti közlekedés viszont nem ilyen.
Ennyi erővel legyen kötöttpályás közlekedés az utolsó tanyára is, annál hatékonyabb közlekedés úgysem lesz. Csak ugye az az elhanyagolható mértékű haszon nem indokolná a befektetés nagyságát, mert a nagy központosított rendszerek kiépítése sokkal drágább, mint a sorozat gyártott termékeké. -
válasz
Hieronymus
#160
üzenetére
Pedig jó az összehasonlítás. 15-20 év múlva simán lehet olyan erős vas, amit ma milliókért vesztegetnek, akkor meg egy chipben benne lesz 5$-ért...
-
válasz
Hieronymus
#157
üzenetére
Jaja. Hasonlóan lehetetlen, hogy mindenkinél legyen egy olyan telefon, ami a 80-as évek szuperszámítógépeit megeszi reggelire. Ez egyszerűen lehetetlen, hiszen azok millió dollárba kerülnek, nem lehet, hogy ezt egy átlagember megfizesse.
-
#54625216
törölt tag
válasz
Hieronymus
#157
üzenetére
Mitől nyilvánvaló?
Egy egyszerű zebra létesítése is több millió forint és jópár év, mert a közlekedés rendjét terveztetni és engedélyeztetni kell.
Ráadásul vagy minden utat átalakítanak egyszerre vagy a félmegoldásokkal többet ártanak, mert olyan lesz, mintha a britek átállnának jobbos közlekedésre, de első körben csak a buszok és a nehézgépjárművek.
Ezzel szemben:
- Nem kell a világ minden autójának egyszerre önvezetővé válnia, mert az önvezetés megfér a humán vezetés mellett, így az önvezetés egy extra feature, amit a vevő a kocsi árában megfizet szemben azzal, ha az önvezetéssel kapcsolatos teljes infratruktúrát közpénzből kellene megvalósítani.
- Ki mondta Neked, hogy az önvezetéshez szuperszámítógép kell a kocsikba? A szuperszámítógépeket a trainingre használják nem a dedukcióra. A mobiltelefonok is tudnak már AI alapú arcfelismerést, képszerkesztést, stb. mégsincs bennük még egy mezei desktop grafkártya ereje sem, nem is kell, a SoC-ba épített alacsony fogyasztású AI célhardverek bőven elegendőek a feladatra.Az önvezetést segítő útviszonyoknak persze van értelme, de egyrészt ez nem létszükséglet az önvezetéshez, mert attól még az önvezető rendszereket úgy kell trainingelni, hogy akkor is elboldoguljanak, ha rossz az útfestés, másrészt a kérdés az volt, hogy önvezető autó, vagy az autót vezérlő úthálózat-e az olcsóbb.
-
#54625216
törölt tag
válasz
Hieronymus
#130
üzenetére
"De ez még mindig olcsóbb, mint minden járműbe önálló döntéshozó rendszert rakni."
Szerinted a világ összes útkereszteződésének átalakítása, rendszerfelügyelete, karbantartása, upgradelése olcsóbb lenne, mint a járművekbe önálló döntéshozó rendszert rakni?
Már a szabványokban sem tudnának megegyezni. -
Tasunkó
őstag
válasz
Hieronymus
#132
üzenetére
Miért építenék át? Az út az áruszállítás miatt épül. Amennyi veszteség keletkezik az áruban a szállítás során, az elhanyagolható. A kamionsofőrök bére az egyetlen kellemetlenség, de általában a hatékonyság miatt fejlesztenek, nem a munkabér felszabadításáért. Az előrelátható 100 év helyett inkább 1000+.
-
ddekany
nagyúr
válasz
Hieronymus
#130
üzenetére
Nyilván nem megvalósítható a valóságban, hogy egyszer csak mindenhol helyén legyen egy ilyen infrastruktúra. Át kell tudni menni egy hagyományos kereszteződésen. Meg persze a szófogadatlan ember által vezetett autókat sem lehet pikk-pakk lecseréltetni.
Az lehet, hogy 100 év múlva egy város olyan lesz, hogy van egy autonóm ember és árúszállító szolgáltatás, egyetlen nagy jól szervezett rendszerként, és ilyenre már nem is emlékszik senki, hogy emberek vezettek, meg voltak közlekedési lámpák. De ideáig csak fokozatosan lehet eljutni.
-
forumpista
aktív tag
válasz
Hieronymus
#130
üzenetére
Az utkeresztezodes csak egy apro resze a kozlekedesnek.
Manapsag az egyik legveszelyesebb hely pl. az autopalya leallosavja, nem sok utkeresztezodes van rajta.
-
#54625216
törölt tag
válasz
Hieronymus
#96
üzenetére
"Aki azt gondolja Muskról, hogy a kommunikációja nem mindig megalapozott. Az nem "laposföld" hívő kategória."
A laposföld kategória az, aki egy szimpla tényközlésre azzal reagál, hogy nem hiszi el anélkül, hogy érdemileg cáfolná.
Mivel a laposföld hívőt nem tudod kirepíteni az űrbe, hogy személyes empirikus tapasztalatokkal győzd meg, ezért csak közvetlen bizonyítékaid lehetnek, amiket ő következetesen a hitelességük kétségbevonásával (értsd: azokat sem hiszi el), vagy tekintélyre és közvélekedésre hivatkozás vádjával próbál ignorálni.
Tehát nem Musk szavahihetősége a kérdés, hanem hogy egyszerű tényállításokat lehet-e szimplán személyes kétely alapon cáfolni. Hát nem lehet, még akkor sem ha egyikünk sem tudja közvetlen, tapasztalati bizonyítékokkal alátámasztani."Ez a mondat egy értelmetlen zagyvaság."
Hát ha nem akarod megérteni, akkor nyilván nem fogod megérteni.
"Senki sem írta, hogy minden elemző megállapítása/feltételezése hazugság lenne."
Még egyszer: nem állítottam, hogy bárki is ilyesmit is írt volna. Minössze az állításaik ok-okozazi összefüggéseire hívtam fel a figyelmet:
Adott ugye egy ténymegállapítás, hogy a Tesla FSD v12 end to end AI megoldásra épül.
Ha ez hazugság, akkor minden következtetés, ami ebből a ténymegállapításból indul ki szintén hazugság.
Tehát ha azt mondod, hogy Musk az end to end AI-val kapcsolatban hazudik, akkor abból logikusan következik, hogy az n+1 elemző, aki a Tesla end to end AI létezésének tényéből indul ki is hazudik (és / vagy rosszul végzi a munkáját mert nem jár utána az értesüléseinek).
Amúgy nem állítom, hogy ez egy teljesen lehetetlen feltételezés, pusztán csak azt, hogy az elemzések számát látva erősen valószínűtlen, hogy senkinek sem támadt kételye (ide értve azokat is, akik határozottan ellenségesen állnak hozzá bármihez, ami Tesla), hogy az end to end AI megoldás egyáltalán létezik-e.
Ha pedig két lehetőség közül valaki a sokkal valószínűtlenebbet fogadja el valóságosnak pusztán indulati alapon, az ne minősítse a másik érvelését vakhitnek. -
Robitrix
senior tag
válasz
Hieronymus
#54
üzenetére
Hát ha az Ai-k az emberi viselkedésből tanulnak, akkor lehet 10 év múlva az őn vezető autok ott fognak dudálni a dögös csajoknak...

-
#54625216
törölt tag
válasz
Hieronymus
#82
üzenetére
"Olyan állítást adsz a beszélgetőpartnered szájába, amit nem mondott. Az elemzőkről egy szót sem szólt."
Nem mondtam, hogy szóltak volna az elemzőkről, csak azt, hogy ha szerintük az elemzők egy hazugságra alapozzák a megállapításaikat akkor az elemzők megállapításainak is hazugságnak kell lennie. Azaz A állításból következik a B állítás, ezért kell az A állítást érdemi érvekkel alátámasztani.
"A saját állítást, mások hitelével és tekintélyével próbálod alátámasztani. Nyilván az elemzők nem hazudnak, ebből következik, hogy neked igazad van."
Tévedés.
Történt egy ténymegállapítás, amely valóságtartalmát egyesek kétségbe vonják és engem vádolnak vakhittel azért, mert én nem.
Ez a bizonyítási kényszer áthárítása érvelési hiba, mert egy tényközlést kétségbe vonni csak egy azzal ellentétes ténnyel vagy logikai cáfolattal lehet, a "bizonyítsd be, hogy létezik, mert én nem hiszem el" pedig se nem ténybeli, se nem logikai cáfolat.
Ezzel szoktak manipulálni a laposföld és a "nem volt Holdraszállás" hívők, mert minden bizonyító tényközlést következetesen személyes kételyre hivatkozva igyekeznek cáfolni, mondván hogy nem tartják valószínűnek, hogy az adott tény egyáltalán létezik.
Innentől viszont már nem tényekről, hanem feltételezésekről beszélünk.Itt le is lehetne zárni a vitát annyival, hogy "galambokkal nem sakkozunk", de ha már belemegyünk a feltételezés és valószínűség kérdésbe, akkor figyelembe véve a de facto elemzői konszenzust a kérdésben, erősen valószínűtlennek tartom, hogy minden elemző kiinduló ténymegállapítása hazugság lenne, azaz nincs okom kétségbe vonni a ténymegállapítást és ennek az alapja nem vakhit, hanem a valószínűségek mérlegelése.
Tehát nem arról van szó, hogy Gipsz Jakab és tsai. személyes tekintélyével próbálnám meg hitelesíteni az érveimet egy szubjektív kérdésben, hanem hogy nincs okom egy ténymegállapítást hazugságnak feltételezni pusztán azért, mert egyesek Musk szavahihetőségét kétségbe vonják.
Ha mindenki szembe jön az autópályán, akkor nem tekintélyre vagy közvélekedésre hivatkozás azt feltételezni, hogy esetleg Te nézted félre a táblát. -
azbest
félisten
válasz
Hieronymus
#82
üzenetére
jön egy állítás: XY dolog jól megy
jönnek a válaszok: musk mindig hazudik
erre: rengeteg elmző szerint ebben nem hazudik
aztán: de must mindig hazudik
erre: látod, hogy létezik, ott van, az elemzők megnézték és tetszik nekik
aztán: musk akkor is hazudik
erre: szóval kétségbevonod az elemzőket is, akik egyetértenek ebben muskkal?
aztán: ne adj a szájába olyat amit nem mond. Az elemzőknek szakértése hitre és tekintélyre hivatkozás.Mint az óvodában.
-
#54625216
törölt tag
válasz
Hieronymus
#54
üzenetére
"Ha túl magas a szabályszegők száma, a tréning eredménye bizonyos esetekben a szabálytalankodók követése lehet. Mert megtanulta milyen szabálytalanságot kell elkövetnie a tovább haladás érdekében. Ez nem jó."
Ezért is válogatják a training videókat, hogy csak a szabálykövető példák alapján tanuljon.
Új hozzászólás Aktív témák
- alza vélemények - tapasztalatok
- Linux kezdőknek
- AMD Navi Radeon™ RX 9xxx sorozat
- Bemutatkozott a Poco X7 és X7 Pro
- Xiaomi 15 - kicsi telefon nagy energiával
- Steam, GOG, Epic Store, Humble Store, Xbox PC Game Pass, Origin Access, uPlay+, Apple Arcade felhasználók barátságos izgulós topikja
- Milyen billentyűzetet vegyek?
- The Division 2 (PC, XO, PS4)
- GoodSpeed: Márkaváltás sok-sok év után
- Építő/felújító topik
- További aktív témák...
- XFX Quicksilver AMD Radeon RX 7800 XT Magnetic Air - Arctic White - Alza garancia 2028.02.25.
- Apple iPhone 15 128GB,Újszerű,Dobozával,12 hónap garanciával
- ASUS Vivobook S14 OLED - Ultra 5 226V - 16/512GB - Garancia
- 32GB DDR5 RAM-ok tesztelve, garanciával, számlával (a Te nevedre kiállítva)!
- XBOX Series S 512GB, 6 hónap teljeskörü garanciával, üzletből eladó!
- Xiaomi Redmi Note 13 512GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
- GYÖNYÖRŰ iPhone 12 Pro 256GB Gold -1 ÉV GARANCIA - Kártyafüggetlen, MS3438, 100% Akkumulátor
- Wacom Bamboo One CTF-430 rajztábla
- ÁRGARANCIA!Épített KomPhone i7 14700KF 32/64GB RAM RTX 5090 32GB GAMER PC termékbeszámítással
- HIBÁTLAN iPhone 13 Pro 128GB Sierra Blue -1 ÉV GARANCIA - Kártyafüggetlen, MS3750, 100% Akkumulátor
Állásajánlatok
Cég: Laptopműhely Bt.
Város: Budapest
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest


