Új hozzászólás Aktív témák
-
ddekany
nagyúr
Hát, most egy példa volt, nyilván ezer másik jó okod lehet egyszerűségre törekvésre... szoftver fejlesztésnél is ezt csináljuk. Mondjuk az nem egy nagy indok, hogy csomó dolgot nem ő gyárt arra, hogy +1 dologban még függősége legyen... de mindegy. Karpathy pont ott elmondja, hogy rakás plusz cécó.
Vonalat kiszűrte az NI-om (Natural Intelligence) valamiért
, plusz azt hittem a Musk demójáról beszéltél, ami V12 "alfa", mert az is át akart menni a piroson. Amit itt van, ennél arra tippelnék, hogy az a pirosra azt hitte, hogy az a balrább vezető irányra vonatkozik, és a zöld pedig annak a szigetnek még a bal oldalára. Nekünk egyértelmű, de ha képernyő lévő térképet nézed, akkor fene tudja, hogy szerinte mi van a piros alatt a talaj szinten. De én is azt tippelem, hogy marad ez béta még jó sokáig. Túl nehéz probléma ez, nem tartunk még itt. -
ddekany
nagyúr
De ez most ilyen szócsata kategória. Mert nyilván, lehet merő szarrágóságból is takarékoskodni, meg átverésből (amikor a kínai cipő szétesik 1 év után), meg lehet azért, mert a korlátos erőforrásaidat tudod hasznosabbra fordítani, vagy mert úgy kevésbé függsz beszállítóktól, vagy mert úgy olcsóbban tudod adni, stb.
Piros lámba meg hogy jön ide. Arra mások is kamerát használják. Ez talán a V12-es döntéshozó AI gondja (azt cserélték hagyományosról, amennyire ki lehett hámozni). És végső soron az lesz kérdés, hogy a többiek mit tudnak, ha akárhol kidobod USA-ban őket egy városba. Ha senkinek sem megy még, hát akkor egyenlőre vizes nyolcas...
-
ddekany
nagyúr
Nincs itt még eldőlve semmi. Majd kiderül, ki nevet a végén. Aki járókában kezdte a járni tanulást, vagy aki anélkül... Persze az elején a járóka tűnik messze hatékonyabb megoldásnak.
Kiégett, vagy feladta, vagy összeveszett Musk-al, vagy jobban érdekelte a "digital God" irány (elvégre végül oda ment át)... Mit tudjuk mi. Hogy pár év Musk cégnél pörgés után akart fél év saját időt, az is reális.
-
ddekany
nagyúr
"A szenzorok elhagyása [...] Gyakorlatban 0 köze van bármilyen technológiai dologhoz, pusztán pénz kérdés."
De hát ez egy mérnöki cél is, hogy minél kevesebb alkatrésszel (minél egyszerűbben), és minél olcsóbban érd el a szükséges funkcionalitást. Amit nem Tesa-s körökből halottam önvezetés kapcsán, ott is kb. az volt a közhangulat, hogy csak egyenlőre még ennyi érzékelővel is nehéz megoldani, szóval kell a mankó, amíg a szoftver oldal (az AI) jobb lesz. Ezért nem is próbálja más, mert hát túl kockázatos vállalás, hogy de, menni fog az úgy is. Hogy akkor Musk miért erőlteti? Gondolom ő hisz, mert neki ez volt víziója.
Egyrészt. De amúgy még be is jöhet neki, mert ha nekik ettől lesz rakás know-how "gépi látás" területén, az hasznos lehet más területen is. Másik, hogy nekem van ez hitem, hogy az valódi önvezetéshez általánossabb intelligencia kell, aminek kompletteb világmodellje van, és ha az úgy is kell, és ezért már lett, akkor lehet, hogy látás sem akkora gond már. -
ddekany
nagyúr
De ez valószínűleg kb. így is van. Az önvezetést végző gép totál külön van attól, ami pl. a kijelzőre firkál, meg "szórakoztat". Ez, hogy az önvezetésben már minden AI, az azért nyilván csak azt jelenti, hogy lényegében minden. Bár amúgy nagyon egyszerű szabályokra egy NN is megbízhatóan megtanítható, csak akkor már olyan mindegy, hogy hagyományos program, vagy az. De ezt most nem fogják kifejteni, ha pl. van egy pici hagyományos rendszer párhuzamosan, ami végső esetben benyomj a vészféket.
-
ddekany
nagyúr
Nem egyértelmű ebből a szögből... lehet bevette volna a kanyart, csak nem bírta már idegekkel a csávó, és nyomott egy féket.Update: #188.Ezért nem világos mennyire gyilkos ez, mert, amúgy bölcsen, de nem szokták kivárni az emberek, hogy na, mi lesz. Amit láttam ezeken a felvételeken, hogy az ilyen utón fekvő dobozokat, virágosládákat, bójákat, azokat néha szét akarja taposni. Csúszós úttal is volt gondja, amikor hóban ezerrel akarja bevenni a kanyart... most nem tudom ezzel hogy állnak.
-
ddekany
nagyúr
Igazából én itt kicsinyítettem a Tesla hype körök feltételezését, ami szerint ez egy nagy black box, mint pl. egy ChatGPT (ami lényegében az). Hanem ahelyett ez valójában sok kicsi ismerős black box lehet, ami sokkal kevésbé AGI-világvége feeling.
Hogy valóban kikopott-e már minden hagyományos megvalósítás a nagyobb/komplexebb funkcionális blokkok tekintetében, OK, elvileg ezt sem tudjuk. De ha az mondja hogy igen, és közben meg nagyon nem, az nem a szakmai tudáson múlott, mert gondolom beszél a mérnökökkel.
"mivel kell legyen fix biztonsági rendszerek"
Lehetséges olyan kombináció, hogy vannak kemény szabályok végső esetre, csak azok szinte sosem jutnak szerephez, mert az AI megoldás idő javara részében nem próbál megölni.
-
ddekany
nagyúr
válasz
#54625216
#177
üzenetére
"a kérdés, hogy mekkora az a különbség, aminél az AI alkalmazása gazdaságilag is értelmet nyer"
További csavar a kalkulációban, hogy a balesetek miatti teljes kártérítést, és a mindenféle jogi költségeket (pl. vajon a másik nem-Tesla vagy nem-önvezető autó volt-e a hibás) a Tesla-na kell magárva vállalnia, hiszen nincs már vezető. Legalább is nehezen tudom máshogy elképzelni ennek az elfogadtatását.
-
ddekany
nagyúr
válasz
#54625216
#173
üzenetére
"melyik csoport balesetezett többet. Hint: nem az FSD"
Mint már mondtam, az lenne az érdekesebb, hogy ha totál nem avatkozol be, akkor a mostani FSD Beta milyen eredményt hozna. Erről meg nem lehet statisztikánk, mert figyelned kell. De azért láttunk érdekes bakikat, szóval nem túl bíztató. Na most hogy ez még beta... OK, de pont ez a nagy kérdés, a nagy bizonytalanság, hogy a továbbra is problémás ritka esetek kellő lefedésére mennyire általános intelligencia kell. Mert ugyan számomra döbbenetes teljesítmény az is, ha egy ilyen narrow AI havonta csak 1x okoz balesetet, de a gyakorlatban az úgy még nem használható full self driving-ként. (Hogy a robotaxiról ne is beszéljünk, ahol még a nem balesetveszélyes bénázás is gond, hacsak nem telefonál be a vmi Tesla központba segítségért.)
End-to-end-et nemrég említette Musk egy interjúban, és úgy fogalmazott, hogy a control részt is, ami eddig hagyományos program volt, lecserélték AI-ra. Szóval ez azt erősíti, amit korábban is mondtam, hogy a komponensek kb. ugyan azok mind v11-ben, csak már belül mind AI.
-
ddekany
nagyúr
válasz
Hieronymus
#157
üzenetére
Az ilyen úthálózattal integrált közlekedés a valóságban kb. úgy terjedhetne el, hogy nagyobb városokban elkezd kialakulni valami kb. zártpályás taxi és tömegközlekedés közt elhelyezkedő szolgáltatás. Ahogy az jól átsző kerületeket, azokból elkezdik kitiltani az személygépkocsikat. Így az egyre inkább a "vidéken" lakók eszköze lenne. Ilyesmiben van realitás.
-
ddekany
nagyúr
válasz
#54625216
#167
üzenetére
"az AI már most biztonságosabban vezet, mint az átlag ember"
Az FSD Beta? Mert többi az nem ér, mert nem enged kb. mindenhol vezetni. Plusz jelenleg beavatkozásra készen szabad csak használni, és csak az kapja meg, aki viszonylag biztonságosan vezet. Ha totál nem figyelne a vezető, ki tudja milyen baleseti statisztika lenne belőle. De ez biztos, hogy naponta hülyének néznének, szóval na, ez még nem ért oda.
-
ddekany
nagyúr
De ez egy nagyon specializált "szuperszámítógép", nagy AI modellek tréningezésére. Sok cég próbálja leverni az nVidia-t ezen a területen, és hát igen kemény diónak tűnik. Szinte mindegyik megoldásban van valami formabontó/merész, és a javarészükről valószínűleg ki fog derülni, hogy nem jött be az ötlet mérnökileg. Ezt persze még bonyolítja, hogy az AI architektúrák elvi/szoftveres síkon is nagyban változni fognak a jövőben, és így az is, hogy milyen hardver ideális rá. Pl. ha pár nagy szinkronban működő egység helyett sok sok kicsi aszinkron irányba elmegy az egész, akkor a Tenstorrent kaszálhat, ha nem, akkor, lehet hogy bukták.
-
ddekany
nagyúr
Valószínűleg fontosabb szempont, hogy ne legyél kiszolgáltatva az nVidia-nak, ha netán monopol helyzetben maradnának. Illetve, Elon esetén simán meglehet az ambíció, hogy a hardver jobb legyen mint az nVidia-áé, és akkor helyettük őhozzá ömlik a pénz. Ennek egy fő akadálya a területen dolgozók szerint a szoftver réteg. De olyan szempontból most jobb a helyzet, mint akár 1 éve, mert a PyTorch 2-re sokkal reálisabb nem-nVidia GPU-hoz értelmes hardver támogatást írni. (Bár, ez tudtommal még nem lett demonstrálva... már a minőség és teljesítmény terén.)
-
ddekany
nagyúr
Egyébként pl. egy LLM-nek lehet ilyen szabályokat mondani, miután már megvolt a tréningezés, hogy ebben az esetben ezt fogod csinálni, és kész. Ez már lehet elég jó a célra, ha nem is totál 100%. Azaz megtanul vezetni a videók alapján, úgy mint egy tipikus ember. De utána megkapja a KRESZ-t írásban, azzal, hogy ezt be kell tartani, amikor nem túl baleset veszélyes. Persze akkor alighanem valami hatalmas modellről beszélünk már, ami nem fér bele a mostani Tesla kocsiban lévő hardverébe. (Hacsak nem derül ki, hogy még jobban össze lehet tömöríteni a modelleket, mint hittük.)
-
ddekany
nagyúr
válasz
Hieronymus
#130
üzenetére
Nyilván nem megvalósítható a valóságban, hogy egyszer csak mindenhol helyén legyen egy ilyen infrastruktúra. Át kell tudni menni egy hagyományos kereszteződésen. Meg persze a szófogadatlan ember által vezetett autókat sem lehet pikk-pakk lecseréltetni.
Az lehet, hogy 100 év múlva egy város olyan lesz, hogy van egy autonóm ember és árúszállító szolgáltatás, egyetlen nagy jól szervezett rendszerként, és ilyenre már nem is emlékszik senki, hogy emberek vezettek, meg voltak közlekedési lámpák. De ideáig csak fokozatosan lehet eljutni.
-
ddekany
nagyúr
Na de csak mert emberszerű (bár óvatosabban inkább csak azt mondanám, nem gép-szerű), lehet sokkal jobb és olcsóbb mint egy ember, főleg egy adott tevékenységben (mint vezetés). Azért, mert sokkal gyorsabban és céltudatosabban tudod "mutálni", mint ahogy a biológiai élet teszi ezt (evolúciós alapon), és sokkal hatékonyabban tudod integrálni más rendszerekbe (én pl. még mindíg az ujaimmal kell gépeljek, nem elég rágondolnom). És csak 1x kell betanítani, utána sokszorosítható. Ez utóbbi talán a legdurvább szuperképesség egy emberhez képest.
-
ddekany
nagyúr
A korrektség kedvéért megjegyzem, egy kellően komplett világmodellel rendelkező AI-nak valószínűleg nem lesznek ennyire nonszensz őtletei. (OK, elvileg kaphat valami pszichés rohamot...
) De minden esetre ilyen AGI-ra hajazó dolgokról manapság még nincs szó. Ha lesz, akkor meg szinte biztos, hogy a "bemenet" részei lesznek saját friss emlékei, kb. mint nálad is befolyásolja, hogyan reagálsz, hogy az utóbbi órákban mint mentél keresztül. De hát az embereket se tudod ismételhető módon tesztelni... -
ddekany
nagyúr
Ha informatikát így definiáljuk, akkor a (komplexebb) AI egyszerűen nem informatika, nem program, nem "gép"... Ezek ilyen szilícium alapú... izék.

De egyébként, az LLM-ek determinisztikusak, illetve lehet őket úgy működtetni könnyen (ez csak egy paraméter, általában "hőmérséklet" néven fut). Csak hiába, mert a bemenet a valóságban nagyon sokféle lehet. És ott meglepetés, hogy két bemenet lényegében szerinted u.a., szerinte meg egyik esetben le kell ugratni a hídról.
-
ddekany
nagyúr
válasz
Mercutio_
#105
üzenetére
"Nem önmagában a "kiszámíthatatlansága", hanem azért mert utólag nem ellenőrizhető, reprodukálható egy döntési gráf"
Az egyik fő probléma pedig a kiszámíthatatlanság. Ha az nincs, akkor a idővel beletörődnek a hatóságok, hogy ez bizony fekete doboz. Másfelől a kiszámíthatatlanság fő oka, hogy fogalmad sincs hogy milyen esetleges valóságtól elrugaszkodott logikát talált a rendszer, ami ráillik az általa látott példákra, aztán egy kicsit szokatlan esetben ("out of distribution") kapitális baromságot csinál. Ellenben, a pici dobozokat jobban meg tudják nevelni. Viszont a kicsit dobozoknál az emberi intelligencia/kreativitás korlátoz, mert lehet, hogy nem túl jól osztod fel a feladatot, nem áramlik oda a szükséges információ, ahova kéne. -
ddekany
nagyúr
válasz
Mercutio_
#101
üzenetére
Én pl. az "end-to-end" fogalom értelmezését is firtattam. Mert ezt sugallják a mindenféle Tesla-barát körökben, hogy videó meg egyéb szenzorok fekete dobozba be, jármű vezérlés ki, és a középső fekete dobozban ki tudja pontosan milyen logika alakult ki a betanítás során. Mint ahogy LLM-eknél van. És mindez a meglévő FSD hardveren fut. Na, ha ez igaz lenne az Elon által demózott rendszerre, az messze túl mutatna az önvezetésen. Sam Altman és társai nyűszítve bújnának az asztal alá... de Elon Optimus hadserge úgy is megtalálná őket.
![;]](//cdn.rios.hu/dl/s/v1.gif)
Amit simán el tudok képzelni, hogy nagyon komolyan átdolgozták az FSD-t (már megint, de hát ez várható, amikor valamiről még nem ismert, hogy hogyan lehet elérni), és már szintem minden funkciót AI csinál. De ettől még fel van bontva ember által kitalált dobozokra az egész, és nemelyik u.a. mint V11-ben.
-
ddekany
nagyúr
válasz
#54625216
#86
üzenetére
De milyen elemzők amúgy? Ki tudta ezt kipróbálni, és megvizsgálni, és az eredményt publikálni? Igen, Dr. know-it-all-t láttam, meg hogy idéz valami másik forrásból, de hát ő nem pártalan ember... Mint ahogy van a médiában UFO ipar, kinőtt egy Musk ipar is. (Hogy a Tesla részvény tulajokról ne is beszéljünk.) Szóval ezekkel csak óvatosan.
-
ddekany
nagyúr
válasz
#48584626
#67
üzenetére
Nos, nem csak Musknak mondok ellent, hanem sok másik garantáltan nálam jóval értelmesebb embernek. OK, ők nem ígértek 2019-ra robotaxit, de nem értékelték, hogy mekkora fórjuk van emberként, mikor ki kell találni, hogy a képen mi micsoda, és mit akar. Soha nem értettem, ezt miért csak én hiszem ennyire nehéz problémának.
-
ddekany
nagyúr
válasz
#48584626
#62
üzenetére
Mostanában nem engednék, de... ha lesznek ilyen "rendesen" intelligens gépek, akkor átalakul a társadalom (már ha lesz ember persze, de most tegyük fel, hogy lesz), és az ilyen megoldásokkal kapocslatos előítéletek. Embernél is csak vizsgáztatni tudnak, és nem reális kielemezni, hogy az agyad mikor pontosan mit miért csinál. Ezek ugyan az.
-
ddekany
nagyúr
válasz
Tigerclaw
#51
üzenetére
"Ráadásul az önvezetésnél talán a kisebbik probléma kifejleszteni a hardvert és szoftvert."
A teljes önvezetés, az nem egy narrow AI. Én mindig is azt gondoltam, hogy már lényegében AGI-re alkalmas architektúra kellene rá, és ezért a büdös életben nem lesz. De az utóbbi évek fejleményei az AI területen dolgozókat is meglepték, szóval most már franc tudja mi lesz pár év múlva... Ha nem is engedik ki a hatóságok az útra, bőven kihatna más területekre mint a vezetés.
-
ddekany
nagyúr
válasz
#54625216
#44
üzenetére
Ez a George Hotz (comma.ai, Openpilot) megközelítés, hogy ezt így kell csinálni. Valószínűleg így is lesz előbb-utóbb, de egyenlőre nem látszik, hogy erre meglenne a know-how, meg talán kell még pár transformer szintű elméleti áttörés is hozzá. Mert a vezetés a valós világban eléggé szerteágazó tevékenység. Az nagyon gáz lenne, ha a Tesla ezt hirtelen megugrotta, és ilyen kicsi hardveren.
-
ddekany
nagyúr
válasz
#54625216
#35
üzenetére
Az a folyamat már régóta tart, hogy a programozott funkciókat NN (AI) megoldásra cserélik le. Én elsőre úgy értelmeztem, hogy v12-ben már (szinte) minden funkciót ilyenre cseréltek, és kb ennyit tudunk. Ettől még a rendszer java része lehet olyan mint v11-ben. Ugye megvolt nekik már a komponens, ami megtippeli hol az út széle, ami kitalálja hol vannak autók, gyalogosok, azok merre mozognak, stb. Ezekből lett egy belső 3D-s világkép, és aztán az alapján születtek döntések. Talán most az utóbbi rész lett már totál NN. Nem tudjuk. Az tuti hatalmas költői túlzás, hogy amolyan LLM stílusban az egész egy nagy fekete doboz AI model legyen, ahol videó és egyéb szenzorok be, jármű vezérlés meg jön ki, és senki sem érti a kettő közt pontosan mi történik (az LLM-ek ilyenek). Továbbá, hogy ez kellően kiszámítható vezetésre, és ez a várhatóan jó nagy model belefért a kocsiban lévő hardverbe (pl. RAM-ba). Ha így lenne, akkor OpenAI/MS, Google stb. húzhatnák le a rolót, mert már sok évvel előttük jár a Tesla titokban, és aztán pár hónap múlva jönnének ki a gyárból az Optimus Prime-ok, összedőlne a társadalmi/gazdasági rend, és Musk átvenné a hatalmat... Szóval inkább szerintem ne.

-
ddekany
nagyúr
-
ddekany
nagyúr
Én ugye arra reagáltam, hogy az, ahogy a Toyota, meg Tesla fókuszál AI-ra, az nem egy kategória. Ez akkor is így van, ha a Tesla netán bebukja a Dojo-t.
A matekben meg nem vagyok biztos. 280db H100 az valami 35 tray, mert mintha 8 lenne egyen. 3000 D1 az meg 20 tray, mert 150(!) D1 egy van egy tray-on. Na persze a két tray mérete nem tudom hogy aránylik, vagy a számítási teljesítmény W-onként, meg köbméterenként... Végső soron, várjuk hogy tényleges feladatoknál ki mit tud.
-
ddekany
nagyúr
nVidia-tól érkezet nemrég iszonyat mennyiségű vas FSD tréningezésre... Ez alapján még kívülállóként nem tudjuk, hogy a Dojo egy napon nyerő lesz-e. Mellékesen ott van még jó pár startup, mint a Jim Keller féle Tenstorrent, vagy a Cerberas az egész ostyát lefedő chipjével. Meg persze az AMD cucca, ha kevésbé radikális architektúrákat nézzük. Aki megoldja, hogy PyTorch 2 modellek ki tudják használni, amiben az architektúrájuk elvben leveri az nVidia-ét, valószínűleg az nyer... Stock rulett... melyik színre tegyem fel?

Új hozzászólás Aktív témák
- HIBÁTLAN iPhone 14 256GB Starlight -1 ÉV GARANCIA - Kártyafüggetlen, MS3799, 100% Akksi
- Apple iPhone XR / 128GB / Kártyafüggetlen / 12Hó Garancia / 95% Akku
- Telefon felvásárlás!! Samsung Galaxy S24/Samsung Galaxy S24+/Samsung Galaxy S24 Ultra
- Windows, Office licencek kedvező áron, egyenesen a Microsoft-tól - Automata kézbesítés utalással is!
- Apple iPhone 11 Pro Max 64GB mobiltelefon
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest
Cég: Laptopműhely Bt.
Város: Budapest
, plusz azt hittem a Musk demójáról beszéltél, ami V12 "alfa", mert az is át akart menni a piroson. Amit itt van, ennél arra tippelnék, hogy az a pirosra azt hitte, hogy az a balrább vezető irányra vonatkozik, és a zöld pedig annak a szigetnek még a bal oldalára. Nekünk egyértelmű, de ha képernyő lévő térképet nézed, akkor fene tudja, hogy szerinte mi van a piros alatt a talaj szinten. De én is azt tippelem, hogy marad ez béta még jó sokáig. Túl nehéz probléma ez, nem tartunk még itt.
) De minden esetre ilyen AGI-ra hajazó dolgokról manapság még nincs szó. Ha lesz, akkor meg szinte biztos, hogy a "bemenet" részei lesznek saját friss emlékei, kb. mint nálad is befolyásolja, hogyan reagálsz, hogy az utóbbi órákban mint mentél keresztül. De hát az embereket se tudod ismételhető módon tesztelni...


