Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Batman2

    őstag

    válasz Volkov #11179 üzenetére

    Annyival egésziteném ki Lompos hozzászólását, hogy az autó elektromos rendszerében járó motor mellett 13V fölött kell legyen a feszültség, tehát ha csak ekkor használod a LED lámpát, akkor abből vonj le legalább 2,5V de akár 3V feszültségesést, ami a stabilizátor működése során jön létre !

    Ha leállitott motor mellett is használod a lámpát, akkor viszont 12V-tal (max. 12,2V) számolj, aminél komolyabb fogyasztók üzemeltetése nélkül biztosan nem kevesebb a feszültség, ha az akku rendben van. ebből vont le a minimum 2,5V-ot !

    Ha pedig netán nagyobb fogyasztók mellett is változatlan fénnyel kell működjön a lámpád, akkor 11,5V max. feszültséggel kell számolj (-2,5V) !

    Fehér LEDekből az első két esetben 3-at köthetsz sorba, nehány ohmos (10-15) soros ellenállással, ami védi a LEDeket, a harmadik esetben pedig már inkább csak kettőt, de ha az IC stabilizált feszültségét 9,3-9,4V-ra állitod, akkor talán tudsz üzemeltetni 3-at is sorosan minden helyzetben, de a garantált fényerő miatt én itt már csak kettőt javaslok sorban.

    Üdv.:

  • Lompos48

    nagyúr

    válasz Volkov #11179 üzenetére

    Beugrott, hogy írtad: inkább autóban vagy otthon, mint elektronikában. Emiatt még ki kell egészítenem az előbbieket.
    Minden stabilizátornak kell egy feszültségtartalék, ami egy minimális Vin-Vout érték, ami biztosítja, hogy egyáltalán stabilizálni tudjon. Az LM317 esetében szélsőséges viszonyok mellett (mondjuk -25 Celsius fok és 0.5A fogyasztott áram - kisebb áramnál se csökken túlságosan) ez 2V körül van.
    Ha figyelembe veszed az előzőekben említett minimális akkufeszültséget (max. lehetséges bekapcsolt fogyasztóval), abból levonod ezt a 2V-ot megkapod azt a legnagyobb értéket, amire be tudod állítani a kimenő feszültséget. Erre számolod ki a stabilizátor ellenállását meg a LED-ek előtétellenállásait is. Sajnos emiatt már kevesebb LED fog "beleférni" egy-egy sorozatba.

  • Lompos48

    nagyúr

    válasz Volkov #11179 üzenetére

    Ebben az esetben 3. Ez ellenben feltételezi az ellenállások újraszámítását/cseréjét is. Nem ártana előtte egy sorozat próbát tenni, hogy melyik az a feszültség, ami alá csak önindítózásnál esik. Tehát minden fogyasztót bekapcsolva, ami normális körülmények között lehetséges. Ezt az értéket "programozni" az LM317-nél és számolni belőle ellenállásértékeket.

Új hozzászólás Aktív témák