Új hozzászólás Aktív témák

  • #81556480

    törölt tag

    Na találtam egy régebbi irományt a vízhőfokról, ami szintén alátámasztja mohabá leírását:

    "A GM ezeknél az autóknál (Opel-okra gondolok) a motorhőfok szabályzást "tradicionálisan" úgy oldotta meg, hogy van egy adott tartomány (normális üzemi hőmérséklet, 80-110°C) amin belül ingadozhat a motorhőfok.
    Érdekes, hogy a GM más márkáiban ez nem feltétlenül tapasztalható, illetve pl: a Volkswagen csoport tagjai is, a fixen, mondjuk 95°C-ra beállított motorhőfokra "esküsznek" - vagy legalábbis a műszereik ezt mutatják.
    Rossz ez az ingadozó szabályzás? Nem feltétlen... sőt, bizonyos esetekben jó is. (nem megy egyfolytában a ventillátor, ami energiát takarít meg és tovább tart a ventillátor is, egyes vélemények szerint a motornak is jót tesz, ha nem konstans a vízhőfok) Az igazi ok a gazdaságosság és környezet védelem táján keresendő. A benzin motorok a lehető legmelegebben járatva produkálják a legjobb mutatókat. Könnyebben reagálnak a gázadásra, jobbak az emissziós értékek. Tehát dugóban araszolva ez a 100°C-os motorhőfok az ideális, viszont mondjuk az autópályán vagy egy versenypályán, ahol a finomszabályzás jelentőssége kisebb, mert úgyis padlót nyom az ember, már mindenki szívesebben látja a mutatót 90 fok környékén. Ezzel a "szabadelvű" szabályzással ez viszonylag jól megvalósítható. Normál esetben a menetszél (+ ventillátor és a megfelelő termosztát) segítségével még nagy terhelésnél is alacsony az OPEL-ek vízhőfoka, városi dugóban ülve pedig feljebb kúszik a mutató.
    Pont azok kedvéért mondom el ezeket, akik esetleg más márkákhoz voltak szokva és már meglepődtek ezen. Minden rendben amíg a mutató, a "fekete", üzemi tartományban van.
    Sajnos egyik autógyártó (illetve a beszállító) sem "pazarol" túl sok pénzt az analóg műszerek pontosítására. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy amíg jól működnek, nem tévednek olyan nagyot.
    A motor vezérlő, hacsak nem rossz a hőgomba, pontosan tudja hány fokos a hűtővíz, mi viszont a műszerfalon már csak egy közelítő értéket látunk."

    Konklúzió:
    1., Amíg nem forr a vized (a műszerfali vízhőfokmérő nincs a piros tartományban), addig semmi ok az aggodalomra.
    2., A műszerfali óra mutatójának állásából csak nagy vonalakban lehet a hűtőfolyadék hőfokát megsaccolni, az csak arra való hogy lásd, éppen hideg/meleg/normális üzemi hőmérsékletű-e a motorod, de hogy pontosan hány fokos, azt sosem fogod megtudni, és tulajdonképpen minek is? Végülis az előtted levő söröskorsónál is csak annyi a lényeg hogy tele van-e vagy üres, hogy pontosan hány milliliter van benne, azt sztem még sose akarta senki tudni...

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák