Új hozzászólás Aktív témák
-
Láttad az általam berakott képet a #5-ös hozzászólásban? A kapszula alatti porfelleg a fékezőrakéták miatt keletkezett. Ahogy a Szojuznál, úgy a New Shepard kapszulánál is ejtőernyő+fékezőrakéta megoldást használnak. A talaj felett cirka 1 méterrel indulnak be, és szinte vajpuhasággal teszi le a kapszulát (pont akkor csökkenti le közel 0m/s-re a függőleges sebességet, amint eléri a talajt).
Nem láttam a fékezőrakétákat, de így már érthető. Köszönöm.
-
A könyv még jobb, ott folyamatosan téma a coriolis hatás (leírva nem kerül semmibe megcsinálni), és a nehézkedés problémája is központi kérdés, a tv szorzatban elnagyolják (Persze, tudom nem csak ebben, az összes bármilyen sorozatban elnagyolnak valami fontosat a cselekmény érdekében). A valaha íródott legjobb scifi regényciklus az Expanse, nálam még az Alapítványt is megelőzi.
-
Cifu
félisten
@Mister_X: Még talán a cikkedben volt az a nagy gömb, amiben az utasok mennének, 100 fő. Abban lenne 100 főre a mosdó, konditerem, mozi meg ilyenek, amiket említettek.
Az a SpaceX féle ITS lenne, gondolom. Az ITS-el az a baj, hogy pont nincs tervben mesterséges gravitáció, helyette a minél hamarabb való odaérés a tényező, lehetőleg 90 nap, vagy az alatt.
Itt egyszerű tömeg / méret probléma van, az ITS-t arra tervezték, hogy a Mars légkörében fékeződjön le. Forgó modulos űrhajónál ez macerás lenne, hiszen vissza kell húzni a forgó szekciót, és/vagy eleve másképpen kéne kivitelezni az egészet. A SpaceX minél egyszerűbb megoldást keres, hogy minimalizálja a tömeget, költségeket és a fejlesztési buktatókat. Ebbe a forgó szekció nem opció...
Üzemanyag meg miért kenődne a peremre?
Ha az űrhajó egésze forog, akkor az üzemanyag-tartály is. Ez a hajtóművek alkalmazásánál tényező. Nem feltétlenül probléma, sőt, hiszen a tartályból így "gravitációs" elven lehetséges lenne kifogyasztani az üzemanyagot, csak hát számolni kell adott esetben a folyadék viselkedésével. Itt hangsúlyoznám, hogy a menethajtóműről és annak tartályairól beszélek, nem a felpörgetésre vizionált meghajtással.
Én azért tartom magam, hogy hosszú távú űrturizmushoz és személyszállításhoz a gyűrűs-dokkolós űrhajó az ideális, teherszállításra meg BFM megoldás.
Ez nem vitás, már az 1950-es években így képzelték el. Csak hát amíg drága az ilyesmi, addig nem feltétlenül fog megvalósulni. Tehát ez valóban csak hosszú távon fog megvalósulni, rövid távon feltehetően e nélkül fognak a bolygóközi űrhajók boldogulni...
@batmanéhes: ezzel azért várjuk ki a (polgári?) repkedés kezdete óta eltelt időt.
Várjuk.
-
batmanéhes
tag
Csendben megjegyzem, hogy egy repülőgép esetén NINCS biztos mentési eljárás, ha odafent széthullik a gép, vagy bármi komolyabb baj történik, nincs mentőernyő. Senkinek. Itt nagyobb biztonságban vannak az utasok, mint egy utasszállító gépen...
ezzel azért várjuk ki a (polgári?) repkedés kezdete óta eltelt időt.
-
Mister_X
nagyúr
Persze, hogy nagyobb lenne a gyűrű, mint amit eddig építettünk, de nem is V2-es rakétákkal tervezünk a Masra menni, azokban is van kraft. Ha már álmodunk, akkor nagyban. Még talán a cikkedben volt az a nagy gömb, amiben az utasok mennének, 100 fő. Abban lenne 100 főre a mosdó, konditerem, mozi meg ilyenek, amiket említettek.
Üzemanyag meg miért kenődne a peremre? Ideális esetben elég lenne kettő hajtómű, ami beindítja a forgást, azon a ponton lehet erősebben tervezni. Egyébiránt meg ugyan úgy a rakéta vinné el a gyűrűt a Marsig. Én azért tartom magam, hogy hosszú távú űrturizmushoz és személyszállításhoz a gyűrűs-dokkolós űrhajó az ideális, teherszállításra meg BFM megoldás. Még a gyűrűs megoldás esetén is opció, hogy aki nem érzi stabilam a lába alatt a talajt, az visszamegy a rakétába nullgravitálni.
-
Cifu
félisten
Egy jó nagy átmérőjű gyűrű a hajótestre, amit csak egyszer kell meglökni és forogni fog (a hajóval együtt, de a hajótesten belül kvázi mindegy).
Annyiból azért nem, hogy a tartályokat ennek megfelelően kell kialakítani, hiszen a tartályok palástjára "kenődik fel" az üzemanyag.
Jobban járnak, ha kísérleteznek vele, mert a jó esetben 90 nap is sok szerintem teljes súlytalanságban,
Fél éveket vannak fent mostanság átlagban az ISS személyzetek, és teljesen jól elvannak visszatérés után is.
"képzetlen embereknek" (ISS-en képzett űrhajósok vannak tudtommal, nem űrturik) meg pláne.
Képzettek, de fizikálisan csak az átlagnál valamivel jobb erőlét adott, fent is kell folyamatosan sportolni (futógép, szobabicikli, stb.), de semmi olyasmit nem várnak el, amit egy átlagember ne tudna megcsinálni.
Továbbá a a centrifugális erő megadja a "szilárd talajt", jobb hatással lenne az utasokra: a súlytalanság biztos jópofa dolog, de kétlem, hogy hónapokon át 0-24 is az lenne. Jobban pihennének az emberek, esetelges rosszullét esetén kizárható az "űrbetegség", kevésbé technikás mosdók kellenének, stb.
Igen, a mesterséges gravitáció jó dolog, de komoly problémái is vannak.
1.: Ahogy Andrew említette már, bizonyos rosszullétet okozhat az, hogy eltérő oldalirányú sebesség van a lábad és a fejed között. Na az ilyenek miatt kellenének a kísérletek, hogy vajon huzamos időn át hogy tolerálja ezt az emberi szervezet.
A "Komfort zóna", függően attól, hogy hány fordulat/percel pörög a modul és mekkora a rádiuszaAz elméleti számítások szerint viszont több száz méteres forgó szekció, és percenkénti 1-2 fordulat lenne az a határ, aminél feltehetően nem lépne fel komolyabb hatás (2 RPM és 1G esetén 223.49m rádiusz lenne ez).
Tessék, itt egy kalkulátor, ahol tudsz játszani az értékekkel...
2.: A fentiből következik, hogy nagy méretű járművet kell építeni. A fent említett, 447 méteres forgó modul nagyobb, mint bármi, amit a világűrben létrehoztunk vagy építettünk. Az ISS 72x108x20 méteres, viszonyítás képen.
3.: Számolni kell a Coriolis-erővel, ez persze megszokás kérdése, de ezért is zseniális az The Expanse TV-sorozat, ahol megmutatják ezt (sajnos csak egy jelenetben, később már tojnak rá...
)
Így néz ki
-
Mister_X
nagyúr
Nyilván nem egy körhintát kell elképzelni, hanem akár több tíz vagy több száz méter átmérője is lehet és nem kell olyan gyorsan forognia - majd felcsapom a fizika tankönyvem, hogy kiszámítsam a sebességét, de tippre Cifu fejből tudja
Legyen az átmérő 100m és hogy ne legyen kitöltetlen a hely, mehetnek oda a napelemek (persze szellősen, vagy fene tudja mekkora napelemekkel operálna a cucc).
-
Mister_X
nagyúr
Oké, gyorsítás kilőve, de akkor kell a forgó modul. Elvileg úgy is az a nagy terv, hogy több fellövéssel készítik fel két év alatt a hajókat, tehát belefér. És csak egyszer kell összerakni, a forgó modul fent maradna az űrben oda-vissza. Egy jó nagy átmérőjű gyűrű a hajótestre, amit csak egyszer kell meglökni és forogni fog (a hajóval együtt, de a hajótesten belül kvázi mindegy). Jobban járnak, ha kísérleteznek vele, mert a jó esetben 90 nap is sok szerintem teljes súlytalanságban, "képzetlen embereknek" (ISS-en képzett űrhajósok vannak tudtommal, nem űrturik) meg pláne. Továbbá a a centrifugális erő megadja a "szilárd talajt", jobb hatással lenne az utasokra: a súlytalanság biztos jópofa dolog, de kétlem, hogy hónapokon át 0-24 is az lenne. Jobban pihennének az emberek, esetelges rosszullét esetén kizárható az "űrbetegség", kevésbé technikás mosdók kellenének, stb.
-
-
Cifu
félisten
válasz
pusszycat #69 üzenetére
A súlytalanságban nem a mozgás a kérdés, mert az valójában tök jó dolog, hiszen kihasználják a teret - az amerikai ISS modulokban mind a négy falon eszközök, tárolórekeszek vannak, vagyis oda lebeg az űrhajós, ahol éppen dolga van. A helyhezkötést tépőzáras "taposók" oldják meg, amikor egy-egy eszközt szeretnének huzamos ideig használni.
A gond a súlytalanság biológiai hatásai, első sorban a csont- és izomszövetek leépülése, mert hát ugye amit nem használsz, az visszafejlődik - márpedig a súlytalanságban sem a csontváz, sem a vázizmok (és különösen a lábizmok) nem kapnak terhelést...
-
-
Lenne egy butuska kérdésem, ami már régóta nyomja az oldalam. Szóval az ide oda röpködés helyet, kis mágnest építenének a cipőjükbe, nem e tudnának normálisan lépkedni?
-
Cifu
félisten
Érdekes egyébként, hogy per pillanat sem az aktuális NASA Mars reference mission, se a SpaceX ITS-e nem számol mesterséges gravitációval. Mivel nincs tapasztalat vele (folyamatosan voltak elképzelések, akár az ISS-en is végrehajtott kísérleti forgó modulos megoldásokra), így mindenki kerülni kezdte, mert drága és/vagy körülményes a kivitelezése.
Olyan hajtómű, amely folyamatos 1G-s gyorsítást tudna akár csak egy Föld-Mars úton, kb. kivitelezhetetlen nem csak a mostani, de a horizonton lévő hajtómű-megoldásokkal. A NERVA és hasonló nukleáris meghajtásokkal elvben lehetséges lenne akár az 1G is (de ennél jellemzően jóval kisebb, cirka 0,3-0,4G-s gyorsítással számoltak), de az sem működhet reális tömeg-üzemanyag arány mellett tovább cirka egy óránál. Így pedig az út még a legjobb esetben is 90 nap. Vagyis a hátralévő időben súlytalanság vagyon a fedélzeten.
Amelyik hajtómű meg folyamatos működésre képes (Hall-effect, VASIMR, stb.), azok annyira gyér tolóerőt adnak le, hogy kb. egy ezred nagyságrendű G erő lenne a gyorsítás.
-
Mister_X
nagyúr
Hát
józanparaszti ésszel erre tellett, na. Gyorsulunk szép egyenletesen, majd behúzzuk a kéziféket.Egyébiránt szerintem nem lenne az ördögtől való mondjuk egyenletes 1G-n utazni, nem kellene vesződni mesterséges gravitációval - centrifugális erő nem rossz ötlet, csak a gyűrű-t az űrben kellene felcsatolni és csak ott lenne mesterséges gracitáció, ellenben gyorsulás esetén az egész hajóra érvényes lenne.
Persze ehhez olyan hajtómű is kellene, ami bírná naftával hosszabb távokon.
-
Polllen
félisten
Most hétvégén megnéztem Az igazakat és úgy tűnik, hogy Alan Shepard tudna mesélni arról, hogy milyen az, amikor nem gondolnak a kis/nagy dolog elvégzésére, mert csak 10 perces útról van szó.
Konkrétan az űrruhába végzi el a kis dolgát.
-
Cathulhu
addikt
Basszus, nem lehet ennyire hetfo (kedd) reggel
Ezekre es kapcsolodo kommentekre irtam:
Te vagy a szaki, így téged kérdezlek, hány G-t képes elviselni az emberi szervezet hosszabb távon (napok, hetek), károsodás nélkül?[...]
De közlekedhetnénk azzal a jövőben. Sőt, Föld-Mars távon miért ne? De nem is kell égetni, gyorsulni, majd lassítani kell, előbbi legyen egyenletes 2G, majd lassítani nagyobb adagokban.
-
Cifu
félisten
Az emberi test alkalmazkodik, de eddig csak súlytalansággal kapcsolatos tapasztalataink vannak, tehát "1G" alatt mi történik az emberrel. A mostani tudásunk szerint akár 2-3 év folyamatos súlytalanság után sem probléma visszatérni a Földre, noha nyilván idő kell, amíg visszaszokik a szervezet a gravitációhoz.
Pozitív nehézkedés terén az eddigi tapasztalatok hozzávetőlegesen:
~50G lassulás századmásodperces ideig
~25G pár másodpercig
~10G max. két percig
~6G max. 10 percig
~4G max. 3 óráig
~1,5G max. 12 óráigElvben 1,2-1,3G-s gyorsulást huzamos ideig, ha hozzászoktatjuk a szervezetet, elviselhető, de kétségkívül megterhelő.
@Schawo: A The Expanse-ban is megoldották - ugyebár speciális drogokkal tömik a testet.
-
Nagyobb G-nél a vér elhagyja a buta fejet,oxigén hiányos állapot lép fel, innen már percekben mérhető...
-
-
]Phobos[
senior tag
Most érdemes gyűjtögetni, mire kiforrja magát elég lehet pár misi is
-
vzozo
senior tag
Mivel kb. az összes GTO launch így néz ki (hirtelen a SES9-et és a Thaicomot néztem vissza), még Atlas V-tel is, ezért hajlamos vagyok arra gondolni, hogy az egyre nagyobb downrange miatti perspektíva és optikai csalódás, esetleg magaslégköri tevékenység lehet a háttérben, vagy szimplán pályakorrekció a ritkább légkörben.
De persze az is lehet, hogy minden esetben "az automata korrekciós rendszer óriásit mentett". Én maradnék az előbbi magyarázatnál, ha nem gond.
-
válasz
Lalikiraly #44 üzenetére
Ha jól tévedek, benne van a videóban, hogy hidrogén+oxigén az üzemanyag, szóval emaitt nagyon nem kell aggódni.
-
Pont én is azt akartam írni,hogy ha nincs budi van pelus ennyi.
Nekem ezzel inkább a környezetszennyezési hatások érdekelnének. A rengeteg fellövés iszonyat mennyiségű üzemanyagot jelent... Vagy majd termelnek hozzá bioetanolt? Na persze nem gondoltam komolyan.
-
Vesporigo
aktív tag
-
vzozo
senior tag
Legutóbbi SpaceX fellövésnél is az automata korrekciós rendszer óriásit mentett. Amint elhagyták a maxQ-t rögtön ütközésig tolta a gimbalt (maxQ előtt tilos kormányozni), és egészen a második fokozat szeparáció előtti pillanatokig folymatosan konkáv vektorral ment a tolóerő.
Forrás? Ezt hol olvastad / láttad?
Vagy hasonló anekdota, mint a Progress vs. ISS esete (a baleset a MIR-rel volt)?
-
Lehetne velük 2 szakképzet űrhajós is, még egy vacak pánikgomb sincs amit megnyomhatnának. Ahogy esik úgy puffan.
-
Cifu
félisten
@noPublicFG: Azért így beleállni a földbe nem a legjobb. Ejtőernyőzés után a földetérés olyan, mintha az összes csontom ledarálnák. (Nem ,mintha olyan sokat csinálnám!
) Akkor milyen lehet ez?
Láttad az általam berakott képet a #5-ös hozzászólásban? A kapszula alatti porfelleg a fékezőrakéták miatt keletkezett. Ahogy a Szojuznál, úgy a New Shepard kapszulánál is ejtőernyő+fékezőrakéta megoldást használnak. A talaj felett cirka 1 méterrel indulnak be, és szinte vajpuhasággal teszi le a kapszulát (pont akkor csökkenti le közel 0m/s-re a függőleges sebességet, amint eléri a talajt).
Ez volt az, ami a Szojuz-36-nál nem működött, és a személyzetnek ~30G-s becsapódást kellett elviselnie (sérülésekről nem esik szó, de esélyesen bevérzett szem és hasonló nem maradandó sérülések történtek).
@schawo: Azért tegyük hozzá, hogy például az amerikaiak végig kézzel dokkoltak. Valahol nevetséges volt, hogy a "fejlett" nyugat kézzel dokkol, míg az "elmaradott" keleti technológiánál a személyzetnek max. végszükség esetén kellett volna belenyúlnia az irányításba.
Azért azt is tegyük hozzá, hogy a találkozási pont kiszámítása masszív számítógépes számítás volt mindig.
A SES-10 indítás előtt is volt egyébként példa arra, amikor az automatika mentett, a CRS-1 útnál az első fokozat 9 hajtóművéből egy leállt, és ezért menet közben a fedélzeti elektronika játszott a tolóerő-szabályzással a többi nyolc hajtóműnél, hogy a pálya stimmeljen, illetve értelemszerűen később következett be a hajtóműleállítás és a szétválás.
Maradjunk annyiban, hogy legalábbis az űrrepülésben jobb az automatikára bízni az irányítást, mint az emberi kézre.
-
Legutóbbi SpaceX fellövésnél is az automata korrekciós rendszer óriásit mentett. Amint elhagyták a maxQ-t rögtön ütközésig tolta a gimbalt (maxQ előtt tilos kormányozni), és egészen a második fokozat szeparáció előtti pillanatokig folymatosan konkáv vektorral ment a tolóerő. Az is külön csoda, hogy ezt kibírta a járgány, főleg, hogy az egy újrafelhasznált gyorsító fokozat volt. A videón látszik olyan pillanat, hogy az áramvonalazó kúp komolyan deformálódik (szinte le akar fordulni a rakétáról), mert a rakéta teste a légkörben nem vektorirányban áll. De az automata akkor is megmentette a helyzetet. Ember erre nem lett volna képes. Vagy nem fordított volna eleget, és akkor előrebukfenc vetett volna véget a booster (és a műhold) pályafutásának (mint oly sok esetben már), vagy ha túlhúzta volna, akkor a légkör szedte volna darabokra a rakétát.
-
Nekem tetszik az egész, a kapszula földetéréséig. Azért így beleállni a földbe nem a legjobb. Ejtőernyőzés után a földetérés olyan, mintha az összes csontom ledarálnák. (Nem ,mintha olyan sokat csinálnám!
) Akkor milyen lehet ez?
-
De eddig még gyakorlatban nem bizonyítottak az autonóm járművek. Nemsokára majd fognak, de még nem tartunk ott, hogy bevált dolog lenne.
Bele ne nyúljon valaki kézzel, mert letöröm a karját. Ez olyan, mintha kitalálnád, hogy a segway miért nem kézzel egyensúlyozzák ki. Hajrá, sok sikert.
Az oroszok egyszer kipróbálták, hogy kézzel dokkolnának az ISS-re automata helyett. Majdnem oda lett az egész űrállomás
-
Az első ami beugrott róla, az egy repülő vibrátor. Persze lehet máshoz is hasonlítani...
-
Cifu
félisten
Amennyiben egy kezeslábast te űrruhának titulálsz, akkor igen.
-
hemaka
nagyúr
Aztán ha rájön a cifra valamelyikre, tele rottyantja az űrruháját?
-
Cifu
félisten
@Goblin12: Sok ember fizetne érte, nekem néha már a 3 óra is rohadt sok bécs budapest közt.
Azért nincs szuperszonikus utasszállítógép se rendszerben 14 éve, mert egyszerűen ráfizetés volt az egyetlen valóban működő típus is. A mai napig nem jött le a tervezőasztalról egyetlen új szuperszonikus elképzelés se, de gondolod, hogy majd ballisztikus pályán közlekedő megoldásra lesz kereslet?
@a_n_d_r_e_w: Vicces marketing kep az elso, gondolom ha azt a 136 km-t aranyosan abrazoltak volna, a kutya nem venne jegyet erre.
Azt a képet én se tudom hova rakni.
Az a Kerbal Space Programmal készült, és noha egy szuborbitális repülésről szól, de ezer szempontból nem releváns, kezdve ott, hogy a KSP-ben a Kerbin bolygó (ahol a Kerbalok élnek) mindössze tized akkora, mint a Föld...Apropo Anettka nem urogrott veletlenul evekkel ezelott?
Nem, az masszív mellébeszélés volt, egy MiG-31 hátsó ülésén csináltak egy szimpla emelkedést, ami elég ködös, mert azt állították, hogy több, mint 50km magasságot ért el, ami figyelembe véve, hogy milyen gépen ült, kb. lehetetlen, reálisan max. 30km-es magasságban járhatott. Ezt adták el úgy, mintha űrugrásról lenne szó...
Megha o eppen nem is, akkor is nevetsegesnek tartom ezt a felhajtast szazegynehany kilometer miatt, ez nagyon messze van meg a kereskedelmi urutazastol.
Pár percig 100km-es magasságból nézni a Földet, és élvezni a súlytalanságot, hát, azért elég komoly tényező. Per pillanat aki űr-mániás, és nem piszkos gazdag (meg szerencsés, hiszen a következő űrturista, Sarah Brightman cirka három éve vár, hogy legyen egy üres Szojuz ülés), "csak" elég gazdag, hogy legyen cirka negyed millió dollárja erre, annak ez az opció marad.
A Virgin Galacticnál 2009-ben, a VSS Enterprise bemutatásakor az első 300 embert is meghívták, aki befizette a 200 000 dollárt... Szóval fizetőképes kereslet az éppen akad(t) rá...
-
bambano
titán
tehát nincs budi, nincs kísérő, nincs semmi, amit megszoktunk.
én qrvára megnézném, hogy a jegy, amit vettem, az retúrjegy-e... -
Cathulhu
addikt
Vicces marketing kep az elso, gondolom ha azt a 136 km-t aranyosan abrazoltak volna, a kutya nem venne jegyet erre. Apropo Anettka nem urogrott veletlenul evekkel ezelott? Megha o eppen nem is, akkor is nevetsegesnek tartom ezt a felhajtast szazegynehany kilometer miatt, ez nagyon messze van meg a kereskedelmi urutazastol.
"itt az utasok már érzékelni fogják a súlytalanságot, rálátnak a Föld görbületére, illetve megpillanthatják a világűr feketeségét." ez kb mindent elmond arrol, hogy valojaban mi varhato, de hogy kinek er ez meg ennyi penzt.... Bar a par leghangosabb laposfold hivot tuti fellonem, de azok akar maradhatnanak ott is -
Azért az első kép, meg a videó alatti bekezdés nem ugyanazokat az arányokat vázolja.
Ha nyernék 500 milliót akkor már elgondolkodnék, 1000 felett meg alapból is mentem volna egy kört...-mármint a cégeknél árajánlatok után.. -
Cifu
félisten
@Slack: Egyelőre repülőgépek se repülnek pilóta nélkül. Ott is az esetek többségében a robotpilóta elvezeti a gépet, de szükség esetén ott a pilóta, hogy be tudjon avatkozni.
Mesélj kérlek, hogy melyik űrhajóban avatkozhat be a személyzet indításkor és/vagy érkezéskor?*
Eleve már az első űrhajós, Jurij Gagarin is csak utas volt a kapszulájában. Ha probléma van, akkor az emberi reakcióidő ide kevés. A indításkor / emelkedés fázisban a mentőtorony / mentőhajtómű lép működésbe, ez (ahol eddig volt, vagy tervben van) mindig teljesen automatikus rendszer. Itt tavaly októberben tesztelték, teljes sikerrel.
*A költői kérdésre, ha esetleg érdekel, a válasz az Űrsikló lenne. Papíron volt terv, és a műszerfalon volt kapcsoló, arra, hogy az emelkedés végső fázisában, miután a szilárd gyorsító rakéták leválnak, visszatérő manőverekbe kezdhetnek. Apró probléma, hogy addig a pillanatig, amíg a két gyorsítórakéta le nem válik, addig konkrétan nem volt megoldás a megmentésükre, leszámítva az első 4 utat, amikor katapultülésben ült a 2 fős személyzet.
Szóval még nem jutottunk el az autonóm utasszállító repülőgépekig, sőt még az autókig sem, de az "űrhajó" már az lesz?
Ez nem repülőgép, ez egy rakéta. Ballisztikus pályán repül, nem kell kifutó neki, nincs szüksége semmiféle speciális manőverre. Bármi gond alapvetően az indításkor léphet fel, erre a már linkelt mentőhajtóműves megoldás áll rendelkezésre. Ott emberi beavatkozásra várni ostobaság lenne.
Csendben megjegyzem, hogy egy repülőgép esetén NINCS biztos mentési eljárás, ha odafent széthullik a gép, vagy bármi komolyabb baj történik, nincs mentőernyő. Senkinek. Itt nagyobb biztonságban vannak az utasok, mint egy utasszállító gépen...
@t72killer: Valami hasonlóval lehetne esetleg értelmes idő alatt D-Amerikába, Ausztráliba repülni?
Elvi lehetőség adott, de most nézd meg mennyibe kerül(het) egy jegy. Szerinted hány utas lenne, aki ennyit fizetne csak azért, hogy ne 12 óra, hanem mondjuk fél óra alatt jutna el komolyabb távolságra?
@waithEard: Nem nagyon értek hozzá, de ezek a rakéták már 100% -ig megbízhatóak? Vagy legalább 90%-ig?
Nincs 100%-os megbízhatóság. Mentőrendszer van, arra az esetre, ha valami beüt. Lásd linket fent.
Mert csak egyszer durranjon el 6 milliárdos csemetével a rakéta, és vége lesz a boltnak.
Azok a csemeték aláírnak egy nyilatkozatot, hogy önszántukból mennek, és tisztába vannak kockázattal. Hidd el, ügyelnek az ilyenre....
-
ZCoyote
őstag
50-70 millió?
Ennél jóval többet kellene fizetnie Bezosnak nekem, hogy felmenjek!
Mellesleg tényleg nem kellene wc sem, mert úgysem érnék el odáig.
-
waithEard
őstag
Nem nagyon értek hozzá, de ezek a rakéták már 100% -ig megbízhatóak? Vagy legalább 90%-ig?
Mert csak egyszer durranjon el 6 milliárdos csemetével a rakéta, és vége lesz a boltnak.
(A visszatérés kockázatairól már nem is beszélve.) -
#82729984
törölt tag
"Nem ez volt a világra szóló újdonság, hogy újrahasznosítható a rakéta? "
Kevered a space x-szel."De eddig még gyakorlatban nem bizonyítottak az autonóm járművek"
A visszatérő űrhajók (kapszulák) eddig is ilyenek voltak. Kb. a legbiztonságosabb űrutazási forma."A másik meg, hogy azért az kicsit durva hozzáállás, hogy ha baj van akkor alap, hogy az utas meghal. Mert még egy hozzáértő ember sincs ott aki legalább újra tudná indítani a vezérlést."
Itt nincs idő ilyesmire. Lásd a Columbia és Challanger katasztrófája (és ott képzett személyzet volt). Amikor századmásodpercek alatt történik valami ott nem fog az ember közbeavatkozni, gyakorlatilag észre sem veszi hogy meghalt.
"De ha nem tévedek, akkor ha olyan egyszerű miért nem sikerült eddig másnak?"
Ez szimpla pénzügyi kérdés. Mert túl drága. Pont azon megy a harc hogy hogyan lehetne olcsóbban.Ami modellt itt felvázoltak, az kb. egy ék egyszerüségü dolog (már ha űrhajózásban lehet ilyet mondani), olyan mint a bungee jumping. Az is ék egyszerüségü dolog, de ha mégis gikszer van (elszakad a kötél) akkor kampec.
-
t72killer
titán
Valami hasonlóval lehetne esetleg értelmes idő alatt D-Amerikába, Ausztráliba repülni?
-
Slack
tag
Lehet akkor keverem valamivel. Nem ez volt a világra szóló újdonság, hogy újrahasznosítható a rakéta? Vagy az egy másik projekt volt? Kérlek szólj ha tévedek.
De ha nem tévedek, akkor ha olyan egyszerű miért nem sikerült eddig másnak?Egyébként értem én, hogy csak 11 perc. Meg azt is, hogy csak egy adott íven fellövik aztán meg irányítottan zuhan. De eddig még gyakorlatban nem bizonyítottak az autonóm járművek. Nemsokára majd fognak, de még nem tartunk ott, hogy bevált dolog lenne.
A másik meg, hogy azért az kicsit durva hozzáállás, hogy ha baj van akkor alap, hogy az utas meghal. Mert még egy hozzáértő ember sincs ott aki legalább újra tudná indítani a vezérlést. -
derive
senior tag
Na ja, ez a kapszula funkcionalitasban kb Gagarin urhajoja szintjen van. Talan ezert is tunik jobban megvalosithatonak, mint a Musk fele grandiozus probalkozasok.
@Syl: Sujtalansagnak nincs magassaghatara. Akar repuloben is lehet csinalni kb fel percre, lenyeg h szabadesesben zuhanjon a kabin, aztan majd a legkor lefekezi.
-
Syl
nagyúr
Ööö.... A súlytalanság határa nem 100 km
-
#82729984
törölt tag
Magam részéről azt gondolom, hogy ez a cucc annyira egyszerü, hogy a személyzet amúgy sem tudna semmit sem csinálni. Gondolom a rakéta felviszi 100 km magasba, onnan meg kb. visszazuhan a földre valamilyen íven magától, kinyilnak a fékezőernyők és az egész alig 10 percig tart.
Szóval ez nem az armageddon cimü film ahol majd az orosz csóka űrruhában kiugrik egy kalapáccsal a kezében helyrepofozni az űrhajót.
-
#82729984
törölt tag
Ha valakinek van 100 millió forintja egy 10 perces repülésre, elég kicsi az esélye hogy az illető épp egy pszichopata őrült (plusz ezt azért pikk-pakk lehet ellenörizni előtte, azért ide nem az utcáról esnek be az emberek mint a metróba és nem 5 percenként indul)
Amúgy a te esetedben, ha szerinted a 6 utas közül az egyik egy "biztonsági" ember lenne, az mit tudna csinálni az ominózus két utassal aki nem akar a helyére ülni? Megveri?
De a valóság inkább az lesz, hogy utasaink szorítják a karfát ezerrel és imádkoznak nehogy valami baj legyen mintsem hogy valaki kockáztassa az életét.
-
Slack
tag
Nekem nagyon nem tetszik, hogy nem lesz személyzet. Nem a fent említett pánikolás/balhézás miatt, hanem műszaki okokból. Egyelőre repülőgépek se repülnek pilóta nélkül. Ott is az esetek többségében a robotpilóta elvezeti a gépet, de szükség esetén ott a pilóta, hogy be tudjon avatkozni.
Szóval még nem jutottunk el az autonóm utasszállító repülőgépekig, sőt még az autókig sem, de az "űrhajó" már az lesz?
A fentebb említett vezető nélküli metró nem jó hasonlat. Ha műszaki hiba és azt az automatika nem tudja kezelni akkor max megáll. Ugyanez itt aligha működőképes. -
Cifu
félisten
Most csak példának ha ketten fogják magukat és nem ülnek vissza a helyükre a súlytalanság végeztével, hanem az egyik oldalra lepottyannak, teljesen felborítva a kabin egyensúlyát?
Aligha fog annyira kimozdulni a kabin, hogy a fékezőrakéta begyújtásánál ez problémát okozzon, ne feledd el, hogy eleve számítani kell erre, hiszen három ernyő van, ha abból egy nem nyílik ki, akkor is biztonságosan földet kell érjen.
-
Némileg más a szitu. Pont ezért kérdeztem. Ha egy metrón cirkuszol valaki, nem történik semmi. A következő állomáson a személyzet lefogja vagy rendőrt hívnak. De egy űrhajó szerintem még pár évtizedig igencsak a veszélyes üzem kategória marad. Most csak példának ha ketten fogják magukat és nem ülnek vissza a helyükre a súlytalanság végeztével, hanem az egyik oldalra lepottyannak, teljesen felborítva a kabin egyensúlyát?
-
Cifu
félisten
Akkor nézzük a csúnyaságokat, amiről nem volt szó:
1.: Nem volt szó arról, mikor indul a BO űrugró-járata. Ez valahol érthető, a konkurens Virgin Galactic 2006-tól kezdve árulja a jegyeket, 2009-ben az első 300 jegyelőfizető jelenlétében mutatták be a VSS Enterprise-t, akkor úgy volt, hogy 2011-ben indul az első kereskedelmi űrugrás. Azóta ugye 6 év telt el, egy katasztrofális kimenetelű balesetben a VSS Enterprise elpusztult, és a Virgin Galactic még nem jutott el 100km magasba egyszer sem. E szempontból ugye a BO jelentős előnyben van, mert ha személyzet nélkül is, de az ő járművük már többször is elérte ezt a magasságot.
2.: Nincs szó a jegyárról. A New Shepard kifejlesztésére alsó hangon is vagy fél milliárd dollár elment, de inkább több. A jegyár nagyon meghatározza, hogy kik engedhetik majd meg maguknak. Bezos jó üzletember, tudja, hogy ha túl magas árat dob be, akkor élből leírja a potenciális ügyfelei egy részét. A másik oldalról ha csúnyán aláalkudik a Virgin Galacticnak, akkor Sir Richard Branson cége alól simán kihúzhatja a talajt...
@pilóta: Nem tudom, mennyire jó ötlet 6 laikust egyedül felküldeni. Mi van, ha az egyik bekattan és elkezd cirkuszolni? A másik öt majd megfékezi? Vagy mi a terv?
Egy automata metrón mi történik ilyenkor? Vagy egy felvonóban? Némileg más szitu, de az alaptézis ugyan ez.
-
Mind a negy percben, ugy, hogy semmi eszkoz nincs nala, es eleteben eloszor van sulytalansagban? Cirkuszoljon...
Egyebkent meg valszeg gondolnak erre Ok is, nem hulyekkel van feltoltve a ceg, szamomra egyertelmu, hogy a sorozatgyilkos hajlamu pszichopatakat egyutt kuldik majd fel.
-
Nem tudom, mennyire jó ötlet 6 laikust egyedül felküldeni. Mi van, ha az egyik bekattan és elkezd cirkuszolni? A másik öt majd megfékezi? Vagy mi a terv?
Új hozzászólás Aktív témák
- iMac 27" ( 2017 ) Core i7 1TB SSD 16Gb
- Eladó iPad Pro 11" (3. generáció) Wi-Fi + Cellular, 128GB + Apple Pencil 2 + tok + üvegfólia
- BONTATLAN GARANCIÁLIS APPLE IPHONE 17 PRO ÉS PRO MAX SZÉRIA
- ASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080 10GB OC - Garancia - Wellness done
- Honor Magic5 Pro 12/512gb, Zöld, 13 hónap garanciával, eladó!
- BLUESUMMERS NVMe SSD adapter
- Telefon felvásárlás!! iPhone 12 Mini/iPhone 12/iPhone 12 Pro/iPhone 12 Pro Max
- Apple iPhone 15 128GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
- Tablet felvásárlás!! Apple iPad, iPad Mini, iPad Air, iPad Pro
- Telefon Felvásárlás!! iPhone 14/iPhone 14 Plus/iPhone 14 Pro/iPhone 14 Pro Max
Állásajánlatok
Cég: CAMERA-PRO Hungary Kft.
Város: Budapest
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest