Új hozzászólás Aktív témák
-
sebgutkopf
őstag
Még nagyon régen volt olajos reverb-em. Ahhoz gyárilag adták a légtelenítő szettet és persze egy adag olajat. Erre azért volt szükség, mert a bringára felszerelve amúgy is vágni kell a hidraulikus cső hozzából utána pedig légteleníteni.
Emlékeim szerint mind két végén menettel fogadja a fecskendőt a rendszer, elég szög egyszerű. Egyik oldalról áttolod a folyadékot meghúzod van-e bubi (ez nem fék, itt nem lnagyon lesz) és kész. A szintén dokumentálva van, hogy milyen viszkozitású olaj kell bele (már nem emlékszem rá talán 7,5W).
Megcsinálják akár szervizben, de ha van hozzá megfelelő olajad és 2 db menetes fecskedő csatlakozód, akkor kár szervizzel bajlódni. -
sebgutkopf
őstag
A motorra vonatkozó garanciának nincs sok köze ahhoz, hogy a többi szervizt hol végezteted el, vagy saját magad tartod karban a bringát.
A csavarok rendszeres ellenőrzése alapvetően a te saját feladatod (váltókar, fékkar, pedál - azt is illik évente 2x szétszedni) és a felhasználás intenzitásától függ, hogy mennyi időnként ellenőrzöd őket. Intenzív terepezésnél akár minden 2. bringázás után is esedékes és van értelme a csavarok ellenőrzésének.
A csapágyak, forgáspontok, felfüggesztés szervizelésére pedig előírt üzemórák és időintervallumok vannak meghatározva. Ezeket el kell végezni a bringán, ha kifogástalan teljesítményt vársz el és persze nem szetetnéd, hogy javíthatatlanul kopjon meg. Ezen szervizeléseknek semmi közük a motorhoz és annak a garanciájához. Az éves villa szervizek (márkától függően) 35-45eFt-ba kerülnek, a tag esetében szintén hasonló összegről beszélünk. Viszont ezek elvégzését nem szabad akárkire rábízni, nem mindegy mit csinál, mindent valóban kicserél-e rajta, milyen folyadékokat használ... szóval erősen bizalmi kérdés.
Kedvencem, amikor valahol csak "szükség" szerint cserélik a tömítéseket, amikor teljes nagyszervizt kér az ember. Pont az a lényege a nagyszerviznek, hogy utána a felfüggesztés úgy működik mint új korában és hibátlan teljesítményt nyújt garantáltan 1 évig a köztes kis szervizek elvégzése mellett. -
sebgutkopf
őstag
Így van, a hajtást és váltást le kell cserélnie, úgyis már az egész elkopott. A HG kazi test meg kompatibilis. Érdemes lecserélnie, ha nem akar 400km-enként új láncot és sort feltenni.
Viszont a cues legalább olcsó, csak nem fogok neki AXS T-type-ot ajánlani, ami igazán jó dolog ebike-on -
sebgutkopf
őstag
válasz motown5l #8536 üzenetére
Ha már shimano váltás és sor van rajta, akkor vegyél rá cues sorozatú sort, láncot stb… az tartósabb lesz. Az alsóbb polcos sorok és láncok, amiket gyárilag tesznek erre a bringára azok nem ebike felhasználásra lettek tervezve, ami miatt pár 100 km alatt az ebike szó szerint megeszi (elkoptatja) őket, egyszerűen a nem elég erős anyagból és felületkezelés nélküli sorok, láncok és lánctányérok ennyit bírnak.
Tehát egy 11s-es cues sor, lánc és lánctányér a megoldás, ami ebike kompatibilis és hg kazettatestre megy fel. Ráadásul a cues nem űrtechnika, így az ára se beteg.Egy mtb terepre lett kitalálva ahol van emelkedő, így az áttételezése is tartalmaz hegymeneti fokozatokat, amik síkon használva hasztalanok. Így kérdés, hogy biztosan megfelelő eszközt választottál, nem egy trekking vagy túra emtb lett volna jobb neked, ha sose mész emelkedőn? Ezt magadban kell lerendezni.
-
sebgutkopf
őstag
válasz trialboj #8375 üzenetére
Semmire, ha van olyan bringa a piacon ami tetszik, azt vedd meg.
DJI, és ZF motor nehány bringán debütál eleve 2025-ös modellévre. Mire több márkával leszerződnek, lesz valami szerviz háttér addigra 2026, del lehet inkább 2027 lesz. Ha addig is szeretnél bringázni…
Azt pedig ne felejtsd, egy monti esetében elsősorban vázat veszel, annak geometriája, és kinematikája fogja az élményt meghatározni nem a motor. Mindegyik motor felvisz a hegy tetejére, de nem mindegyik váz fog jól és élvezetesen levinni. -
sebgutkopf
őstag
válasz trialboj #8368 üzenetére
Ahogy feljebb már szó volt róla ne a Nm-eket nézzétek. Az a nyomaték mértékegysége, a teljesítményt W-ban mérik.
A kenevo féle sl 1.1-es motor (amire a 35Nm-t írják) annak a tő paramétere a 240W teljesítmény. Ezzel szemben egy Bosch, Brose, Yamaha stb... 600W és fölötte tudnak csúcs teljesítményt. Shimano-ból a sima EP8 az 500W, míg az új 801 most már szintén 600W-ot tud és mióta tudja a 600W-ot azóta már nyerik vele az EDR-E power stage-eket.Az új 55-60Nm-el promózott könnyű motorok ezen értéke is önmagában lényegtelen. A kérdés mennyi a teljesítménye? Valószínű ezek már tudnak olyan 400W körül, akár kicsit többet, amiből adódik, hogy érzetre a kenovo közel dupláját tudják, de a 400W-tól a full power motorok így is kényelmesen 50%-al erősebbek. A fazua ride 60-ról pl azt találtam, hogy az már 450W csúcs teljesítmény leadására képes, ami már kimondottan vállalahtó annak a tükrében, hogy ez közel az a szint, amit a kezdetekkor a full power gépek tudtak, viszont ez sokkal kisebb és könnyebb.
Bringáztam már én is együtt olyannal aki Kenevo-val jött felfelé, a pálya tetején egy csomót vártam rá és amikor még mindig nem ért fel, akkor végül lementem egyedül a pályán, mert azt hittem valami miatt visszafordult (defekt, vagy egyéb technikai gond), aztán sokkal később kiderült, hogy nem, csak ennyivel lassabb. -
sebgutkopf
őstag
válasz jlaci74 #8366 üzenetére
Bocs félre ment az avatartok trialboj-al azonos és félre néztem.
A Nm-ek promózása tényleg túl van tolva, helyette a W-ot amik jobban leírják a rendszer erejét, de a nagy táttörés az valóban a nagyobb energiasűrűségű akku lenne, kisebb súly, több hatótáv. Mondjuk tartósabb és jobban szervizelhető motor azért szintén jöhetne...
-
sebgutkopf
őstag
-
sebgutkopf
őstag
válasz jlaci74 #8364 üzenetére
Bosch Gen4 az hivatalosan nem változott már évek óta, ahogy te is látod, egy újdonság volt a race verió. Amit utoljára hozzányúltak az szoftveres volt (ahogy fentebb írták akkor lett a 75-ből 85Nm).
A kérdésed egyébként teljesen aktuális. Az utóbbi időbe a race-en kívül jött az SX motor és olyan mintha a babérjaikon ülnének. Viszont az Eurobike-on voltak letakart bosch motorok, az már lehet a gen5 lesz kisebb méretben, ami egy jó kérdés mikor jön, lévén a többi gyártó nem alszik. Majd kiderül ha idén nem is, akkor jövő év elején. -
sebgutkopf
őstag
válasz jlaci74 #8247 üzenetére
A könnyű és ezáltal kisebb rásegítésre képes rendszerek között a technikai megoldása kimondottan fejlett, kicsi és csöndes. A Bosch-al szemben a hátránya az amit Runner szokott gyakran említeni, a kisebb szerviz háttér. Ha mondjuk a bringát itthon hivatalosan forgalmazzák és gond esetén van hova vinni, akkor nekem mint műszaki megoldás szimpibb mint a Bosch SX.
Maga a Scott kapcsán viszont annyira nem vagyok elájulva. Persze szép a vázba rejtett felfüggesztés, de mint brinkák, és felfüggesztés a piac mintha kicsit elment volna a Scott mellett, ameddig ők az optikával voltak elfoglalva, hogy menőn nézzen ki. Ezt monti vonalon értem, a gravel bringák lelki világában nem vagyok járatos, abban ne hallgass rám. -
sebgutkopf
őstag
Az enduro és downhill kerékpározás extrém sport, a lényeg a lejtőzésben van, de valahogy fel kell jutni a pálya tetejére, ami szintén akár egész extrém lehet még ezekkel az elektromos enduro gépekkel is. A lényeg, hogy ez valóban egy másik szakág, amik igénylik az arra való eszközöket és technikai tudást.
Az a szép a montizásban, hogy elég sokféle szakága van különböző intenzitással, nehézséggel, adrenalinnal, és veszéllyel rendelkező verzióját lehet szabadon választani, épp azt, ami a lehető legtöbb, legelérhetőbb örömöt szerzi a ridernek. -
sebgutkopf
őstag
Ahogy Runner is írja és fentebb szintén tettem rá utalást, ezek nem kirándulós bringák, nem kirándulós felhasználásra, a motorok többlet tudása másra kell. Az, hogy nem tudod mire, az azt jelenti, hogy neked arra nincs szükséged és a termék számodra érdektelen, akinek meg kell az tudja miért.
Hogy jobban érzékeltessem, vegyél inkább egy 25%-os emelkedőt a túrista utak kényelmes 7-10%-osával szemben, adj hozzá egy gyökeret vagy sziklát keresztbe, de úgy, hogy az egyben egy további 40cm-t es lépcső, amire fel kell jutni a meredekség mellett. Egy képzett rider, pillanatnyi nagy rásegítéssel és akár overrun funkcióval, aktív mozgással, súlypontmozgatással, technikai tudásával ezt megcsinálja.
Kicsit vizuálisabban nézd meg ezt a két rövid példát miről beszélünk:
meredek [link]
léptetők [link]
Ha ezeket megcsinálod eco-ban, akkor én nagyon mélyen maghajlok előtted és arra kérlek, hogy taníts, mert szeretném én is tudni. -
sebgutkopf
őstag
Esés: neked nincs semmi bajod? Ez a legfontosabb
Azt a hézagolót a kormány elfordulás közben vajon mi törhette el, a túlforduló kábelek, vagy valamihez hozzáverődött?
Érdemes lehet utánanézni van-e valami lehetőség valami steering lock mechanika beépítésére, hogy ne legyen többet ilyen. -
sebgutkopf
őstag
Igen, ha tényleg 300W-ot teszel bele magadtól (és mondjuk 200% a rásegítés), akkor a motor is belteszi a maxok, így kb 3 másodperc alatt eléred a 25 kmh limitet és a motor leold. 300W a részedről arra is elég, hogy onnantól tovább gyorsíts immár minden rásegítés nélkül bőven a 30 kmh feletti tartományba. Itt a kérdés mindig az idő, hogy ezt a teljesítményt akár te, akár a motor mennyi ideig adja le. A csúcs teljesítmény elég messze tud lenni a tényleges átlagostól, amire a motorok továbbra is 250W-ot mondanak.
-
sebgutkopf
őstag
válasz trialboj #8222 üzenetére
A Bosch mint piacvezető simán ráült a trónra kényelmesen és élvezhette eddig a fejőstehenet. A gen 4 már elég régi és semmit se csináltak vele. A race motort hagyjuk az csak szoftver. Kijött az SX, ami hagyjuk nem egy nagy újítás, olcsón megcsinálták.
Brose a krumplikra ült rá, nem reklamált nála se a Speci és a Sram is elég balek volt, hogy arra a vonatra ült fel.
Shimano le volt maradva eddig, most a 801-el és annak legújabb fejlesztéseivel felzárkózott, azonos erő és a legújabb 1 hete kiadott szoftver már jobb mint a Bosch (és kisebb könnyebb), de ez most már kevés az üdvösséghez.
Yamaha meg alig tudott gyártókat meggyőzni, pedig elég erős a motorjuk és a garit is normálisan kezelik.Nem volt rendes verseny, végre felrázták a piacot. A ZF kevésbé meglepő mint beugró, bár a méret az egészen sokkoló egy tengelyes megoldás és kuplungos rendszer. Egy új technológiai szinvonal. 30000km-ig tesztelve és élettartam garit adnak rá.
A DJI mint új belépő talán mindenkit meglepett. Csak pislogok még most is. -
sebgutkopf
őstag
válasz yle_greg #8207 üzenetére
Az, hogy normális-e az a többiek megválaszolták, inkább másra világítanék rá. Itt nem commuter, és végképp nem kirándulós bringákról beszélünk. Ezek Trail és Enduro eMTB-k, és azoknak is a krémje, speciálisan erre a célra, erre a nyúzásra lettek kifejlesztve. Amik ilyen árszinten mennek az tényleg olyan mintha a Porsche szalonban turkálnál a jobbnál jobb 911-ek között és azt konfigurálnád magadnak. Ahogy egy gt3-as Porsche is egy pályaautó, ezek az enduro emtb-k is pálya bringák, az enduro és downhill pályákra készültek, nem vasárnapi családi kóválygásra, se nem munkába járásra. Nem csak maga a váz és az elektromos rendszer drága, de a többi komponens erősebb, és funkcionálisabb. Ezekben már a felfüggesztés (első és hátsó együtt) árával brugod az ajtót a 7 számjegyű tartományba és akkor még nincs bringád. A fékek szintén egy egy Decathlonos analóg bringa árával vetekszenek, a hajtás/váltás pedig... ja vezeték nélküli (bármikor válthatsz terhelés alatt) és többe kerül önmagában mint ami itt korábban komplett ebike-ra szánt költségvetések megnevezésre kerültek. Ezeken a kerekek se omolhatnak össze attól, ha a ridernek épp ahhoz van kedve, hogy lepottyan egy 3-4m-es drop-ról.
Szóval egy szó mint száz, ezeket a gépeket ne vesd össze és ne kezeld civil bringaként, mert nem azok. Ezek nagyon komoly és erős technikák, azt használni tudó képzett riderek számára. -
sebgutkopf
őstag
Ezek a tegnap bejelentett új rendszerek ELKÉPESZTŐEK!
Már a DJI is zseniális, lám lám lehet egy motor 2,5 kg és erős és pici. Eddig a Shimano motor volt a legkisebb és legkönnyebb, ez meg mindenben alátesz és az akksi energiasűrűsége... woww. Vázba integrált nagy és érintőkijelző...
A ZF pedig talán még sokkolóbb. Méretben mindenkinek alávág, annyi a motor mint egy kicsit túlméretezett középcsapágy egy analóg bicóban! Az is 2,5 kg és 90Nm/600W.
Ez a motor ráadásul a TQ-nak is feladja a leckét, mert méretben kb ugyan akkora, csak a ZF az lazán +40Nm-el tud többet.
A szervizre nagyon kíváncsi vagyok, mert mindegyiknél megemlítik, hogy a könnyű ki/be szerelhetőség szempont a "karbantartásokhoz". Ilyet még eddig senkinél nem hallottam, hogy egyáltalán a karbantartás szót használták volna, vagy egyáltalán bármilyen szerelésről szó esne.Kedves Bosch nálatok, hogyan gondolják, hogy 2024-ben egy 2,9kg akkora házban a menő? Vagy akár a Brose és a Specik közepén a krumpli az micsoda?
Közben a Shimano is nagyon szépen fejleszti tovább a 801-et (az legalább 2,6 kg és kisebb a régebbi gyártókétól).Mondhatnám, hogy ezek itt most mindenkit leiskoláztak, és indul a verseny végre, de ezeket demo bringákon túl jó lenne minél szélesebb körben szerződött partnerként látni. Azt meg nem tudjuk, hogy a Bosch mint nagyon zárt rendszer milyen időtávú, mennyire szigorú szerződésekkel láncolja kényszerrel magához a bringa gyártókat. Tovább árnyalva ezek 2025-ös bringákon jelennek meg és mire valaki más gépében is lesznek az inkább 2026 lesz.
-
-
sebgutkopf
őstag
A hatótávolságot mindenki a saját felhasználási rendszerében értelmezi, ezt kölcsönösen el kell fogadnunk.
Az én felhasználásommal a km-ben mért hatótávolsággal nem sokat tudok kezdeni, egyszerűen nem hasznos paraméter. A hatótávot ha km-ben próbálnám kifejteni akkor a szintkülönbség olyan mértékben befolyásolhatja azt, hogy a szó szerinti távolság 25 és 100 km között bármi lehet, ami túl nagy szórás ahhoz, hogy bármit is kezdeni tudjak ezzel a számmal.
Ezért mi terepen a hatótávolságot a megmászott vertilális méterekben értelmezzük, így tudom, hogy egy akkutól a számára megfelelő külső hőmérséklet esetén kb 1400-1500m szintet tudok elvárni és persze ez észrevezetően változik a hőmérséklettől függően (télen csökken, nyáron valamivel több is lehet). -
sebgutkopf
őstag
Ez az eltérő felhasználásból adódik. Nekem az asztalton megtett km-ek száma 0. Csak terepen használom a bringát ahol a plusz illetve a nem megfelelő helyen lévő akksi nincs jó hatással a kezelhetőségre, se a terep képességekre, amikor megváltogzik a bringa egyensúlya akár kanyarban, ugráskor stb…
A pót akksinak nagyon jó helye lehet az autó csomagtartójában, tehát a plusz súly az semmi (szemben egy extenderrel), amikor kell akkor pedig akksi csere és a bringa ugyan olyan marad többlet súly nélkül és mehet tovább a buli.
Ebből csak az látszi, hogy a túrás aszfaltos és a terepes szemüveg nagyon más, és nincsen ezzel semmi baj. -
sebgutkopf
őstag
Persze néha jól jön az extra kapacitás, de azt egy az eredetivel egyező pót akksi is megadja, sőt jóval nagyobb kapacitással összesen, és a bringa súlya, egyensúlya, viselkedése nem változik meg egy plusz akksi tömegétől. Csak ki kell cserélni gyorsan, amikor kell a többlet kapacitás. Ugyanúgy megvan a döntés, hogy viszel, vagy nem viszel plusz akksit magaddal.
Több rendszer ráadásul először nem a range extendert használja, hogy az lemerítve le lehetne dobni a bringáról, hanem pont az hagyja a végére, tehát végig egy kolonc és nem úgy mozog vele a bringa, ahogy azt eredetileg megtervezték.Ez szubjektív vélemény.
-
sebgutkopf
őstag
Na jó, de a fogsor, lánctányér, gumik mind kopó alkatrész. Ezeket 1500-3000 km alatt mind lerúgod és amikor ráteszed a vacsa újat, azzal teker egyet az ember, hogy mégis ne legyen gyári a festés a fogsoron, akkor az ránézésre pont kinézhet 600km-esnek, csak épp a motorban a többszöröse van. De akár ezek mind már több cserén is áteshettek.
Persze az jó hír, hogy drága kopó alkatrészek cseréje utáni bringára nem kell lölteni, de ettől a motor nem újul meg.
Szóval ez a km óra tekerés egy érdekes problematika kört nyit ki. -
sebgutkopf
őstag
Bringás társamnak van giant reign e+, és nézegettem milyen az app, nekem gyanús, hogy az ott szereplő rásegítés értékeket félre értelmezed.
Többször hivatkozol 400w-ra és ez vált gyanússá. A yamaha motor max teljesítménye kb 650W, amit le is tud adni. A Syncdrive applikációban nem vattokat szabályozol (a szám mögött nincs semmilyen betű se jel az appban), hanem a pedálszenzoron mért saját teljesítményedhez a rásegítés mértékét %-os értékben. A gyári leírásban is ez szerepel: SyncDrive Pro motor delivers 85Nm of torque and tunable support ratios up to 400 percent.
A te mindenkor bevitt wattodat tolja meg az appban beállított %-al, aminek persze a felső sapkája a motor maximuma lesz a 650W és ezt minden rásegítés módban elő tudod hívni csak a te fizikai erődön múlik, hogy képes vagy-e a motor teljes potenciálját lekérdezni. Matekra fordítva: egyszerűség kedvéért 100-as értéken a te lábad teljesítményéhez mindig pont ugyanannyit fog beletenni a motor is. Ha te 10W-al tekersz, akkor ő is 10W-ot tesz bele (lesz 20W ketten együtt), ha te 80W-ot, akkor ő is 80-at (rendszer 160W) és ha te kiállva megbikázod 650W-on (mert jó erős vagy), akkor a motor is csúcsra beteszi a 650W-ot és 1300W a kettőtök ereje. Míg a 400-as érték az a saját erődet egészíti ki további 4x-esével. Tehát a 10W-odhoz 40-et tesz hozzá, 100W-hoz 400-at (ilyenkor már nagyon könnyű emelkedőn mászni) és 162,5W saját erő bevitelével már lekéred a motor maximális 650W-ját. Persze ettől te tekerhetsz erősebben, csak a rásegítés már nem fog növekedni ott a pluszt mind neked kell bele tenned. -
sebgutkopf
őstag
A range extendereknek én se vagyok nagy híve. Ahogy te is írod drágán adnak keveset és még a kiálló dolgok, meg kulacs elbukása stb...
Assegai: az sokak által (köztük engem is) legkedveltebb és legjobban tapadó gumi előre. Aki sokat megy terepen lefelé, annak inkább a maxxgrip való belőle, de kanyarban a maxxterra szélső bütykei is jó puhák és fognak (szélső bütykök közel azonosak a maxxgrippel, a középsőkben van nagyobb különbség).
Szóval ha elcsúsztál elől úgy, hogy közben hátul a jóval kevésbé tapadós, gördülési ellenállásra optimalizált dissector van, az azt jelenti, hogy kanyarban nem jól terheled a bringát. Valószínűleg nem terheled a bringa elejét eléggé, így nem tud belekapaszkodni a talajba, túl sok súlyt engedsz hátra, vagy a döntés és a test/bringa szeparáció is gond lehet. Aki jól terheli a bringát a megfelelő testtartással, mozgássorozattal kanyarodik annak inkább a bringa hátulja mocorog és akar kitörni kanyarban, az eleje teljesen stabilan az íven van. Ezt ráadásul a gumizás is támogatja az eltérő első/hátsó mintával és keverékkel. -
sebgutkopf
őstag
válasz pècsimunkás #7962 üzenetére
Mert a kompromisszumok olyan 2,5 milla és fölötte kezdenek eltűnni.
(és még akkor se csúcs konfigról beszélünk.)Az előzőeket olvasva kicsit az az érzésem, hogy mindenki csak a saját szemszögéből nézte a helyzetet és mindenáron meg akarta győzni a másikat. Pedig nincs abszolút igazság, a saját rendszerében mindkét oldal megérthető és csak el kell fogadni, hogy más a cél, nagyon más a használati intenzitás és egyéb kérdőjelek is vannak.
Akiknek meg már jó, drága bringájuk van, tegyük a kezünket a szívünkre, nem rögtön azzal kedztük, jó pár gép átment a kezünkön és tanultunk mire igazán konkrét igényeket meg tudtunk fogalmazni, ami alapján most bringát veszünk. Ezt az utat meg aki komolyabban csinálja úgyis végigjárja nem lehet rövidíteni, mások pedig eleve nem is ide akarnak elérni. -
sebgutkopf
őstag
A gx valóban egy jó középút és a belépő olcsó láncoktól jelentősen tartósabb. Viszont bármilyen meglepő ár/érték arányba az X01 még jobb tud lenni a magasabb ára ellenére, ha épp egy kinti akcióban veszed meg és nem az itthon divatos csillagászati áron (most épp 43€-ért van kintről magyar 27%áfa-val). Ennyiért jobb vétel a gx-nél is.
-
sebgutkopf
őstag
Az olcsóbb láncok általában kevesebbet bírnak (tisztelet a kivételnek). Sram NX 12 sebis csupán 5-700km-t megy el (hiába olcsó), míg a 12 sebességes eagle GX 1000 km-nél lesz cserés (alig pár ezresért többért), az eagle X01 pedig 1500-2000km-t bír ki ebike-on. Az xx1 pedig szintén nem véletlen drága a súlycsökkentésen túl a tartósság miatt is ilyen drága.
Mérd sűrűbben a láncot ne 500km-nél nézd meg először, és utána akár 1-2 tekerésenként ha az adott lánc élettartamával nincs még tapasztalatod.
-
sebgutkopf
őstag
A kormányon a rásegítést vezérlő kapcsolókra és a kijelzőre vigyázz, ha fejre teszed. Vagy valamire ráteszed, ami elemeli a földtől, vagy rongy, szivacs stb... hogy ne törtd le vagy ne karcold. Ezen kívül nincs semmi extra.
Amikor meg fejjel lefelé van, a féket ne húzogasd egyáltalán, mert akkor belevegősödik rögtön.
Meg mosásnál se állítsd fejre, mert akkor alulról a kifolyón pont befelé fog folyni a víz.Ha ezekre figyelsz simán fejre lehet állítani.
-
sebgutkopf
őstag
válasz pècsimunkás #7811 üzenetére
Ha síkon használod, vagy csak simán van egy kedvenc fokozatod, amiben észrevehetően többet mész mint a többivel, akkor az benne van, hogy az a fog jobban el fog kopni mint a többi és utána ott ugrani fog a lánc. Sajnos ez is sorcsere.
Az alivio a shimano-nál egy budget megoldás, tehát nem az anyag tartóssága a fő szempont, így az ebike ezt hamarabb meg tudja enni. Kérdés mennyit mész a bringával, és milyen gyakran kell cserélni. Egy ebike kompatibilis cues-re át lehet állni, amikor épp elkopik az alivio szett, a cues legalább 3x annyit bír (vastagabb anyag és felületkezelés) és az se vészes árban, de akkor sor, lánc, váltó, váltókar minden csere. Ezért kell ezt neked tudnod, hogy mennyit mész, megéri-e neked ez a fejlesztés. -
sebgutkopf
őstag
-
sebgutkopf
őstag
válasz pècsimunkás #7793 üzenetére
Lehet venni láncnyúlásmérőt. Nem egy drága szerszám. Ha 12-es a váltás és a láncba beleesik a 0,5, akkor az a lánc cserés. Ha már 0,75 is beleesik, akkor a sor is kuka és azt is cserélni kell. A túl sokáig használt lánc pont ezért drága játék, mert a sor jóval többe kerül mint a lánc cseréje.
Régebbi 10 vagy 11s rendszereknél azt szokták mondatni, hogy lehet 0,75-ig használni, elbírja a sor.A túlhasznált lánc elkoptatja a sort és elől a lánctányért is, szép cápa fogak lesznek belőle, illetve elől a lánctányér halálát az is jelzni, amikor a láncot picit el lehet emelni a tányér tövéről, vagy az új lánc nem megy be teljesen a fogak tövéig.
-
sebgutkopf
őstag
válasz pècsimunkás #7781 üzenetére
Egy nagyon belépő kategóriás XC felhasználásra szánt 80/100mm rugóutas villa, talán már nem is gyártják.
Ha nincs vele kontrét bajod, vagy nem érzed valamilyen tudásbeli hiányát, akkor használd, csak akkor cseréld, ha tényleg többet, vagy mást (más minőségű rugózást, csillapítást, merevséget) szeretnél a felfüggesztéstől. -
sebgutkopf
őstag
válasz ReFleXx #7775 üzenetére
Egyáltalán mire akarja használni?
A stance az a rövid rugóutas hosszú hátsó háromszöggel szerelt erdei kirándulós fully a Giant-nél. Csak, hogy először a kategóriát kéne tisztázni.A linkelt moondraker pedig már egy egészen más játékszer, sokkal komolyabb terepképességekkel, de az már nem túra gép.
-
sebgutkopf
őstag
Ebben az árkategóriában már elég nagy a választék és sok gyártó kínál nagyon jó gépeket, mondhatni itt a Focus a meglepő, hogy ilyen magasra mert lőni ezzel a második generációs sam2-vel.
Ennek ha jól emlékszem a gyengéje a kolléga által említett bumszili közöprész, ami kiáll és gyakran akadnak vele, így a burkolat vagy épp az akku rögzítés gyakran sérül és törik.
Egyébként meg egy frankó hosszú rugóutas robmoló, ezt a burkolat dolgot kéne valahogy orvosolniuk csak. -
sebgutkopf
őstag
Ebike-al a normál láncoktól ne várt jötteb 900-1000km-nél, ez a realitás, mivel ez a hajtás eleve rásegítés nélküli bringákra lett tervezve, ez esetben a hajtás megugrasa pedig azt is mutatja, hogy a sort is megette ez alatt az 1000km alatt. Ebike-al a láncot jóval gyakrabban kell mérni.
Ettől jobb élettartamot a spéci kemény és kopásálló bevonatos láncokkal és sorokkal lehet elérni, vagy egy eleve ebike-ra tervezett hajtáslánccal. Ez utóbbinál a shimanonak a cues 11s rendszere az, aminél vastagabb mind a lánc mind a sor, vagy a sram-nál a T-Type transmission system, amik már a tervező asztalon ebike kompatibilisnek készültek. A kettő közül a shimano képviseli a könnyen megfizethető árkategóriát, míg a sram a csúcs termék színében tetszeleg ahhoz tartozó árcédulával, súllyal és technikai megoldásokkal.Mit tehetnél többet: Ha elég sűrűn nézed a láncot és 0,5-nél cserélded, akkor jó eséllyel több láncot is el tud vinni egy sor. Viszont akkor a láncod lehet már csak 700km-t fog bírni (érdemes lehet magasabb polcos láncot nézni), de egy lánccsere csak olcsóbb mint a sor.
-
sebgutkopf
őstag
Természtesen kategóriájában igaz az, amit írtam. Egy hátul is 140mm-t mozgó gép, amit rendes trail bringaként használnak, annakl ha jön a sziklakert, akkor azon megy át, ha jön egy 6-8m-es ugró, akkor azt teljesítik, ha gyökeres a trail, akkor azon rombol át és közben a fék felől is kap terhelést, tehát torziós hatás is éri bőven a villát. Erre a célra, a fox34 az fogpiszkáló egy 20kg-os bringán.
Ellenben egy merev bringával, ami a te eseted ilyen helykre eleve nem valószínű, hogy kimész, mert nem arra lett tervezve és nem is arra vetted, nálad teljesen rendben van, egy nagyobb villa csak nehezebb és fölöslegesen drágább lenne csak. -
sebgutkopf
őstag
válasz bulikavagyok #7758 üzenetére
Mióta a bringákat keményebben használják, már ott tartunk, hogy a fox 34-et az XC versenyzők használják és max downcountry bringákra való. A 36 a trail és a 38 az enduro.
Egy terepen használt 13-14kg-os analóg trail bicóra se tennék fox34-et, nemhogy egy tőle nehezebb eibke-ra. Pesze ez felhasználás és a rider tudásától is erősen függ. -
sebgutkopf
őstag
válasz Runner_fxr #7761 üzenetére
Ezzel az érték anyánnyal megfogtad a lényeget. Különböző értékű bringákat különböző budget-ből élő és brinát vásárló emberek vesznek. Így bringánál is, aki már 4-5 millás ebike-ot vesz, őt azért annyira nem vágja hanyatt mondjuk egy 350k-s motor csere költsége csak az érdekli, hogy menjen és üthesse tovább minél hamarabb.
Végülis az éves felfüggesztés nagy szervizekből is összejön annyi költség pár év alatt, mint egy motor ára. Mindehez hozzájön mondjuk még a gumi téma, amiből a hátsót évente simán lerúgja az ember és 25-30k 1 db új, de az első se megy el többet feltétlen 2 szezonnál. Ezek között egy motor ára simán meg tud bújni különösebb feltűnés élkül. -
sebgutkopf
őstag
Van itt ködösítés a Shimano részéről bőven, gyári támogatás nincs szerelésre, valamiért nekik az a kényelmes.
A valóságban pedig egyre több a motor szerelő, akik szenzort, csapágyat, belső áttételeket (fogaskerék) mindent cserélnek benne, természetesen gyári támogatás nélkül. Arra mondjuk kíváncsi vagyok, hogy honnan szereznek pótalkatrészt, vagy vannak donor motorok és onnan?
Jó lenne, ha az EU nekik is beintene és megkövetelnék a szerelhetőséget, mint más gyártókkal ezt már megtették (nem ebike szegmens). Erre sajnos kisebb esélyt látok, mert ez azért mégse akkora tömegeket érint, hogy annyira hangossá tudna válni a téma. -
sebgutkopf
őstag
válasz bulikavagyok #7742 üzenetére
Láttam és több mindenre választ adtak. Egyrészt rájöttem miért maradtak a shimano motornál, pont amire spekuláltam a nyitott rendszer miatt, így lehetővé vált, hogy egy saját fejlesztésű 630-as akksit tegyenek bele, ami új generációs cellákból áll, így a 630-as akksi 2,8kg tehát 900g-al könnyebb mint a shimano gyári 630-as akksija és 760g-al könnyebb mint a Bosch 625-ös powertube-ja.
Végre nem a motort piszkálják, meg a gumikon spórolnak, már évek óta tartjuk, hogy az ebike akkor lesz érdemben könnyebb, amikor az akku könnyebb lesz, itt pedig elkezdett történni valami és ehhez fontos pont a nyitott rendszer.
A másik nagyon örömteli, hogy itt a range extendert végre nem a fő akku elfogyása után használja a rendszer, hanem fordítva, először azt meríti koppra, tehát szépen ledobhatod a bringáról rögtön a pályára kiérkezéskor, vagy amikor tetszik és utána mehetsz a fő akkuval. Nekem ez mindig így lett volna a logikus, de valamiért a többi gyártó nem erre megy.
Illetve az azért kiderült, hogy ugyan ráengedik a 85Nm-t a rendszerre és már az ep801-es motor működik, de a teljesítményt azért lekorlátozták az előző ep800-as motor maximális 500w-jára, szemben a 801 elvi maximum 600W-járól. Viszont az új motor így is fickósabb tud lenni alul, alacsonyabb pedálfordulaton.
Jó bringa lett, főleg a nehezebb nagyobb rugóutas.
Azrét a fox34 a 140-et mogzóban elég karcsú kis fogpiszkáló és látszik, hogy csak a 16,xx katalógus adat miatt került bele és nem a nagy torziós merevség érdekében. -
sebgutkopf
őstag
válasz bulikavagyok #7695 üzenetére
Talán alul az a két csavar hely a kulacstartónak oda lehet tenni a range extendert.
Mondjuk a 630-as akksival elég érdekes, hogy az már egy teljes értékű akksi, mondhatni minek visszafogni a motort, mehet az teljes erővel. -
sebgutkopf
őstag
válasz Runner_fxr #7697 üzenetére
Bosch zárt rendszer, aminek kiépítési korlátait nem minden gyártó fogadja el, vagy nem akar hozzá alkalmazkodni. Ha ez nem lenne, simán el tudnám képzelni, hogy már minden bringában bosch motor lenne.
A többi meg persze a sales-esek kapcsolatain múlik. -
sebgutkopf
őstag
válasz bulikavagyok #7684 üzenetére
Így viszont még egyszer minden elismerésem, hogy mennyit hajlandó vagy a rendszer mellé beletenni!
Mondhatni a te teljesítményeddel lehetne ezeket a bringákat promózni, hogy attól, hogy kisebb a rásegítés azt kompenzálva nem csak a turbo mód létezik rajtuk.Új Rise... hmm lehet, hogy vált az Obea és a bosch sx motort rakja bele?
-
sebgutkopf
őstag
válasz Runner_fxr #7613 üzenetére
Így világos, köszi!
-
sebgutkopf
őstag
válasz yle_greg #7604 üzenetére
egy adott feszultsegrol indulva egy nagy terheleskor lecsokken a kapocsfeszultseg, majd a terheles vegen par masodperc mulva emelkedni fog a feszultseg, ahogy a kemia az akksiban a cellakat feltolti elektronokkal.
Tökéletesen írtad le, pont így viselkednek a gyakorlatban.
Nekem nincs szazalekos kijelzesem, csak (asszem) 5 kis pucuka jelzi a toltottseget. Onvedelembol ugy vagyok vele, hogy az utolso pucuka szamomra nem letezik, az utolso elotti eltunese szamomra a nulla szazalek. Igy meg nem maradtam az arokparton.
A bringán nekem is az 5 pálcika van a bluetooth rákapcsolt óra alapján látom a százalékokat. Az utolsó pálcikára (20% vagy attól kisebb) valóban érdemes úgy tekinteni, hogy vége, mert onnan max egy utolsó mászást vagy a vész visszafordulást bírja ki, ha parkolóból megyek, akkor bepróbálkozok vele hátha felérek vele a pálya tetejére, akkor még van egy ajándék köröm, mondjuk olyan 100-150m szintet még elvisz az utolsó 20% (ha nincs nagyon hideg), síkon viszont ilyenkor már jobb analógban tekerni és az emelkedőkre spórolni az elektronokkal.
A lényeg, hogy akkor ez nem shimano specifikus téma. Csak azért gondoltam ezt, mert annak idején a shimano talán 2 fw frissítése is az utolsó 20% energia managementjének javításáról szólt. -
sebgutkopf
őstag
válasz bulikavagyok #7599 üzenetére
Ez nagyon szép hatótáv, amiben szerintem neked komoly érdemed van, mert hajlandó vagy a motor mellé tenni a saját erődből.
A 2000m szinttel azért nem biztos, hogy tudsz kacérkodni legfeljebb, ha egy idő után az elektronok kiszállnak a buliból és rásegítés nélkül is mászol tovább.
Az oka pedig egyszerű: a shimano ahogy az akkut monitorozza, enyhén szólva nem azonos kapacitást/hatótávot jelent a gyakorlatban a 100-70% és a 30-0% közötti akkutöltés a gyakorlatban. A feltöltött akku látszatra nagyon sokáig brutálisan jól bírja, alig merül, viszont ez a kitartás nem alkalmazható egy lineáris extrapolációval lefelé. A végén az utolsó 30% már látványosabban gyorsabban kopik, az utolsó 20%-ra pedig alig lehet hagyatkozni az már egy utolsó vész mászás kb és pillanatok alatt elkopik. Tehát ha az első 30%-od itt 628m-t tudott, akkor az utolsónál 30-0% közötti tartományból kb 250m szintet lehet kihozni.Azt nem tudom, hogy minden rendszernél ennyire látványos-e a különbség, azt viszont láttam másnál is, hogy a vége az mindig rövidebb.
-
sebgutkopf
őstag
válasz Runner_fxr #7597 üzenetére
Így már értem az első fázist.
Valószínű én sose használom a fékfolyadékot olyan hosszan, hogy megfeketetdjen, nekem régebben se ásvány, se dot olajam nem volt láthatóan koszos, ha már a fékkaron úgy éreztem nem olyan az érzet, akkor mindig cseréltem frissre.Kérdés:
1. Az ásvány olaj hajlamos arra, hogy egy helyen (tömbben) gyűjti össze a koszt, akárcsak a vizet?
2. Más nem nyitott ásvány olajos rendszereknél (elnézést ha tévedek) tudtommal nincs ez a gravitációs leengedés. Ott miért nem okoz gondot a kosz felfelé nyomása, esetleg ez a nyitott vs zárt rendszerrel lehet összefüggésben? -
sebgutkopf
őstag
válasz nagylaci32 #7593 üzenetére
A Shimano légtelenítésben azt a részt sose értettem, hogy miért fentről kell gravitációsan leereszteni. Ráadásul az is ellentmondásna tűnik, hogy fentről jön le az olaj, de a levegő az az olajban magától felfelé akar menni, tehát a két ellentétes irányú törekvésből nekem adja magát, hogy a végén valahova be fog szorulni a levegő.
Ezzel szemben, ha lentről tolom fel (ahogy te is írod), akkor a régi olajjal együtt a levegőt is feltolom a tölcsérbe (más rendszernél a másik fecskendőbe) és a helyére már előre levákumozott tiszta légmentes olajat nyomok a teljes rendszerbe. -
sebgutkopf
őstag
válasz bulikavagyok #7580 üzenetére
A videó alapján nincs itt semmi extra. A Shimano motornak ilyen a hangja. Más motoroknak is van és változik a pedálfordulat és a rásegítés intenzitásától függően.
Előben nem tudom mennyire más.
-
sebgutkopf
őstag
válasz bulikavagyok #7559 üzenetére
Gratulálok ez tényleg szép lett így főleg, hogy XL-es váz.
A motor hangja az a belső áttételezésből jön, illetve a kis ellenállás rásegítés nélkül a shimano motor érdeme, meg persze a bringa súlya is segít.Gyakran amikor a pályáig megyek a szintén kikapcsolt rásegítéssel megyek és inkább a gumik gördülési ellenállása és a tapadása az ami miatt egy ponton túl már nem akarok gyorsítani, mert nem éri meg a többlet erő befektetést (főleg mivel azt a pályára tartalékolom).
Sok élvezetes km-t vele!
-
sebgutkopf
őstag
válasz asdasdasd #7548 üzenetére
Megoldás egy hsz-el a kérdésed felett van: csúszó urgás -> nem csak a lánc, de a hátsó fogsor is elkopott, tehát a fogsort (fogaskoszorú) is cserélni kell, mert a kopott (nem megfelelő profilú) fogakon ugrik meg a lánc.
Azt sokan elnézi, hogy ebike-nál a hajtás sokkal gyorsabban kopik mint egy normál bringán. Ha pedig túlkoptatod a láncot, akkor a sort is elintézed vele együtt, így a lánc csere rögtön a sor cseréjét is magával hozza, idővel meg persze az első lánctányért is cserélni kell.
-
sebgutkopf
őstag
válasz bulikavagyok #7507 üzenetére
Tényleg a súlycsökkentés projekttel hogyan állsz?
-
sebgutkopf
őstag
válasz trialboj #7506 üzenetére
A súly az valóban az az adat, amiben a gyártók mindig ködösítenek, sők akár kammantanak is. Ahogy írod a leggyakoribb adat, hogy akár xy kg-tól elérhető.
Aztán a szép 17-18kg-os súlyokhoz nem csak a karbon váz kell, hanem a karbon kormány, a karbon kerékszett, jön vele a fox factory, az xx hajtás, az érdemi oldalfalvédelem nélküli külsők, persze a létező legkisebb akku és szitorúan az elérhető legkisebb vázméret (S vagy valahol esetleg M-es). Egy ilyen konfig jellemzően a 13-15000€ szintig megy fel, ami valóban az, amivel reklámoznak. Amikor a valós (nem team és limited) felszereltségű bringádat megveszed a csúcs gép árának kb feléért, akkor a valóság akár több kg-al odébb kerül a szép "akár" és "tól" jellegű ígéretektől.
Viszont egy karbon vázas light gép súlyának 20kg alatti tartása teljesen reális elvárás, hogy mennyivel az meg függ a kategóriától (egy trail nyilván könnyebb lesz mint egy erősebb vázú és robosztusabb felfüggeszéssel és kerekekkel szerelt enduro gép). -
sebgutkopf
őstag
MTB méretet inkább reach alapján választanék, a nyeregcsövek és a felső vázcső egy mai mtb-n biztosan elég alacsonyan van, így a bringa hossza a lényeges.
Nehéz ököl szabályt mondani, amin el lehet gondolkozni. A rövidebb bringa fordulékonyabb és kicsit felegyenesedebbebb felsőtesttel fogsz tekerni, tehát kisebb a súly a csuklón és több a fenéken. Hosszabb bringa stabilabb egyenesfutás (ez az érzet sokaknak tetszik), alacsonyabban lesz a felsőtested, egyben áramvonalasabb.
Ahogy írod rövidek a lábaid, ami alapján nekem az a logikus, hogy akkor valószínű a felsőtested meg hosszabb a magasságodhoz tartozó átlaghoz képest (kivéve ha a nyagad nagyon hosszú), ami alapján a hosszabb váz talán kényelmesebb lehet, a nyerget azon is lejjebb tudod tenni. Ellenben szintén kérdés, hogy a karjaid mennyire hosszúak/tövidek, mert rövidebb karok az előző mondatot már semlegesítik, az átlagossal érvényes, hosszú karokkal meg még jobban erősítik, hogy inkább a hosszabb váz. -
sebgutkopf
őstag
válasz bulikavagyok #7469 üzenetére
A felfüggesztés cserét kimondottan nem ajánlom. A tagot az adott váz kinematikájához hangolják már a gyárban, a váz gyártója által kért konfig szerint. Ha veszel a piacról egy akármilyen tagot, abból ez a hangolás hiányozni fog és nem olyan lesz a teljesítménye mint a gyári hangolásúnak. Ha valami sok tekerős verziót veszel az nagyon drága lesz és akkor neked kellhet akár 4 tekerentyűvel olyanokat állítgatni, amiről végképp fogalmad sincs.
Összességében én inkább óvatosabb vérmérsékletre biztatnálak és minél kevesebb alkatrész cseréjére. Legalább kezd el így használni a bringát gyári állapotban, menj vele többet terepen ahova költöztök és ne a súly elvárásod miatti prekoncepciód alapján kezdjél el rengeteg pénzt beleölni látatlanul a projektbe.
Használat közben több mindenről megváltozhat a véleményed, vagy ha valamit tényleg cserélni akarsz, akkor legalább tudni fogod, hogy mit és miért akarsz változtatni, ha egyáltalán akarsz még. Ezt pedig a gumira is értem, mielőtt vad xc-sítésbe kezdenél érezd meg mennyi önbizalmat ad a bringa így. Mivel ebike, ezért a tapadás hiánya terepen zavaróbb, mint a gumi plusz súlya, amit a motor elmaszkol.
Persze fontos a súly, de ebike vonalon közel se az első és végképp nem az egyetlen paraméter, ami számít. -
sebgutkopf
őstag
válasz bulikavagyok #7467 üzenetére
Minden súlykönnyítést nem érdemes meglépni, mert nagyon drága lehet, meg persze neked kell a nap végén eldönteni, hogy mennyit áldozol rá, egyáltalán mennyire fontos még az utolsó pár száz gramm lefaragása.
Ha rendszeresen használod a bringát nem csak havi 2x, akkor mindenképpen ajánlom a tubeless-t.
Keréken egyébként teljes szettben érdemes gondolkozni. Felni 144g, a 2 agy még 2x160g -> 320g, a küllőkön lehet fogni még 56g-ot az összesen már 520g, ráadásul rugózatlan tömegben, ami érzetre nagyon sokat számít, így már nem is olyan kevés. Ellenben egy jó drága fejlesztés, elhiszem, ha nincs hozzá kedved.
XTR súlyban király, tartósságban nem tudom hogyan viszonyul a sram-hoz, ott pl pont a legdrágább x01 és xx1 hatások, sorok és láncok rendelkeznek olyan bevonatokkal, amik a legtartósabbak, cserébe jó drágák. Lehet ez shimanonál nem így van, ott talán nem véletlenül az XT lett a legkedveltebb szett az xtr-el szemben.
A dropperek súlya a hosszukkal együtt nő azonos márka/típus esetében. Azért ha néha mégis elmennél terepre, vagy meggondolnád magad, akkor egy jó dropper nem árt, csak egy trail bike-ról van szó, ami terepen mutatja meg mit is tud. Legextrémebb persze ha csak aszfalt, akkor egy merev karbon nyeregcső az a legtöbb súlycsökkentés. Ezt azért inkább nem ajánlanám a bringa kategóriájára tekintettel.Ellenben azt ajánlom, hogy ezzel a géppel gyakrabban látogass be az erdei utakra, ne adj isten a kirándulás közben ha tász egy érdekes nyomot menj rá, próbáld ki, élvezd minden vadulás nélkül.
Ami viszont nagyon fontos, hogy tényleg jól legyen a felfüggesztés beállítva a súlyodra. Mind a beülés, a rebound-ok azok szinkronja és persze a kompresszió, különben nem csak nem élvezetes, de veszélyes is lehet. Ma már minden gyártónak kötelező a support-on belül minden súlyra egy ajánlott kezdő beállítást ajánlania minden tekerentyűre az első és hátsó felfüggesztés esetében is, így kezdésnek azt kimondottan ajánlott megcsinálni, nagy valószínűséggel el leszel vele, ha tudod profin mi mi, akkor lehet tovább is finomítani. -
sebgutkopf
őstag
válasz arcitec #7459 üzenetére
Ahogy utaltak rá a drága 2-5 millás gépeken, ahol "nem cserélhető" az akksi megjelölés van az mindig azt jelenti, hogy te otthon vagy nem tudod, vagy nem megengedett az akksi csere. Ezek felhasználásánál eleve azzal számonak, hogy a tulaj az akksi kapacitásáig bringázik és napon belül nem cserél akksit.
Kiszerelést pedig azért nem tudod megcsinálni, mert az alulról történik konkrétan a motor kiszerelését és rendszerből való kikötését követően lehet alulra kicsúsztatni. A legtöbb gyártónál a motor házilagos kiszerelése azonnali gari vesztéssel jár, tehát otthon nem tudod az akksit kivenni, még akkor se ha fizikálisan ugyan meg tudnád valósítani. -
sebgutkopf
őstag
válasz yle_greg #7457 üzenetére
Az új biztosan üresen jött és hiányzik a feltöltés súlya
Amúgy a 14Ah-s is gyári, márkás? Nekem a kérdés már ott kezdődik, hogy a két akksi méretben hogyan viszonyul egymáshoz, ha valamelyik elvileg +40%, akkor annak nagyobbnak is kéne lennie.
Más márka de referenciaként shimano-nál így néznek ki a súlyok:
14 Ah (504): 2,9 kg
17,2 Ah (630): 3,7kg -> tehát +3,2 Ah az +800g súly -
sebgutkopf
őstag
válasz Runner_fxr #7451 üzenetére
A cube valahogy más felhasználókat céloz meg a gépeivel, máshogy pozícionálja, inkább a kezdők és annyira nem durvulók tudásához és használati szokásához van igazítva még a hosszabb rugóutas gépek is.
A Merida geó-ban, már az előző is jó volt azon nem nagyon sok mindent lehetett, kellett változtatni, így jöhetett ez a rugóút update, amivel jobban illeszkedik a kategóriába. Jól tették.
Most ez a nem cserlhető akku tűnik egy új trendnek, hogy azzal próbálnak súlyt spórolni a vázon. Kicsit itt is vannak kételyeim mint a kormánycsapágyon átvezetett kábelekkel. Biztosan megéri az a 2-300g megtakarítás azt, hogy ne lehessen akkut cserélni vagy épp nagyobbat beletenni?
Persze valószínűleg előtte kidekázták, hogy 2 akkuja mennyire kevés embernek van, akkor meg minek kéne kivenni és ahhoz alkalmas rögzítő és tartó mechanikát beépíteni.Ehhez képest én pont most gondolkozom azon, hogy lehet poén lenne egy másik akksi is és akkor egyes pályákon, pálya rendszereken még többet lehetne menni (másik akksi ott pihen a parkolóban a kocsiban, amikor 20% alá megy az egyik, akkor a kör végén csere).
Viszont visszatart az a gondolat, hogy nem tudom én fizikálisan mennyivel bírnék többet menni, mert ha csak 1 vagy 2 plusz kör az nem éri meg a plusz akksi árát (bár már elég sokat csökkentek az akkik árai). Esetleg azzal tudok több energiát spórolni, hogy nem trail-ben, hanem boost-ban másznék és akkor még több erőm maradhat a lefelékre?
Boost-ban viszont nem érzem olyan természetesnek a bringa irányítását, nehezebb adagolni a rásegítést, annyira nem szeretem, vajon ez is tanulható?
Most hétvégén Hosszúhetényben voltunk és nyekkre merítettem a bringát, az parkolóig már úgy tudtam visszamászni, hogy a motor lement fix eco vésztartalék módba (2%) és azon imádkoztam, hogy azt az utolsó 70m szintet legalább ebben a leszabályozott módban bírja még ki mielőtt teljesen analógra vált. -
sebgutkopf
őstag
A flexibilis üléstámla esetében a felfüggesztés úgy tud viselkedni mitha ott is lenne egy csapágy (igaz nem horst link, ahol a csapágy a láncvillán van, de az eredmény hasonló), viszont az a csapágy általában csupán alig pár fokot és mm-t mozog. Egy ilyen rugalmas elemmel kiesik 2 csapágy a vázból, ami kevesebb komplikáció és karbantartás, illetve kisebb súly. Egy hátránya lehet, hogy kérdés így elég merev tud-e lenni a hátsó háromszög az oldal irányú erőkkel szemben, vagy az alsó láncvilla tudja-e több merevséggel kompenzáln. Ilyen hosszú hátsó rugóúthoz még nem volt ilyen rendszer a merida-nál se, valamit nem tudtam még megoldani de 150mm-ig már van tapasztalatuk (az akkusztikus gépeken). Kérdés ezt most meg tudták-e oldani és főleg egy ebike terhelésre alkalmasan?
A linkage driven single pivot pedig alapvetően egy egy forgáspontos (single pivot) felfüggesztés, nem szabályozható a brugózással a tengely útja (ez kizárólagosan az egyetlen bekötési pont pozíciója határozza meg), ezért jobban tud akadni a bringa egy egy sarkosabb élen berugózáskor (amikor a kerék berógúzásra már a haladási irány felé mozog nem fölfelé se nem tér ki hátra felé az akadály elől). Amiért az összekötő linkage rendszer van, annak az a célja, hogy a kerékút és a tag közé tervezett és változó áttételt tegyenek be, tehát lehetővé válik váz szinten a felfüggesztés progresszivitásának beiktatása és tudatos szabályozása.
Egy XC bringa esetében mint az epic teljesen mások az elvárások és a célja a hátsó futóműnek, mint egy enduro gép esetében.
-
sebgutkopf
őstag
válasz Runner_fxr #7448 üzenetére
Eddig még mindenki csak ezeket az óvatos előzetes bemutatókat tartotta, aminél nem lehet tudni mennyire őszinte. Az látszik, hogy erre a gépre mást keményen felszívta magát a Merida, úgy érezték, hogy talán a korábbi 160mm-el nem tudott eléggé beilleszkedni az enduro köztudatba, erre itt a 174mm hátsó mozgástartomány ez már nagyon a nagy fiúk ligája, egyébként jól tették. Ezeket a bringákat akik veszik azok zúznak vele kimondottan dh célra viszik és a motor is csak azért kell, hogy könnyebb legyen felfelé. Ez plusz egy indok lehet, hogy a boschra váltás nem biztos, hogy érdekes, mert nem a felfelén van a hangsúly, segítsen, érünk fel és kész a játék lefelé van. Marketing vonalról viszont átnevezhették volna e-one seventy-re.
A 600-as akksi furi, valószínű itt a marketing nyert, mert itt az SL mániában úgy gondolhatták 21-el kell kezdődjön a súly adat.
Már látszi, hogy nem lapítják tovább a fejcsövet tovább, bár azt nem értem, hogy a hátsó háromszög miért fix és azonos hosszú minden méretben. Ennek a váznak most nem egy új geó igazítás volt a célja, hanem a hosszabb rugóút, valószínű más hangolással, és persze az attraktív súlynak megfelelő új design.
Azt nem vágom viszont, amit nem veséztek ki selhol, itt most hogyan is működik a hátsó felfüggesztés? Itt is a flexy seatstay van és azzal oldják meg a tengely útjának irányítását mint az újabb analóg Merida gépek esetében, vagy egy lingke drive single pivot lett? -
sebgutkopf
őstag
válasz bulikavagyok #7434 üzenetére
A bringa védelmében azért azt számold bele, hogy itt most egy XL-es vázról van szó. A katalógus adat általában a legkisebb vázméretre van megadva, max M-esre. Onnan fölfelé pedig minden egyes méret +2-300g, tehát nálad +2 méret az simán +500g, ez minden gyártónál így van.
Általánosságban pedig továbbra is azt erősíti a példa, hogy az SL bringákat mindig könnyebbnek írják a gyártók mint a valóságban kiszállított példányok, vagy csak a csúcs konfigot mérik le és megjelölik az "akár xy kg" megnevezéssel. A valós bringák nem abban a súlyban vannak.
Ma egy akkusztikus hosszabb rugóutas trail bike (nem enduro) kompletten 14 és 15 kg között van súlyban, ami ettől könnyebb (13-al kezdődik) azok az arany áron lévő team és hasonló példányok (10000€ fölötti felszereltség). Egy full elektromos rendszer akkuval, motorral, vezérlőkkel, érzékelőkkel 3 kg alatt kéne lennie ahhoz, hogy a bringa 17,xx kg legyen. A shimano motor 2,65kg, tehát marad a többire az akksival együtt összesen 350g budget... nem jön ki a matek.
A bringád súlya pont ott van, ahol a matek szerint lennie kell. XC gumikat és azzal súly csökkenteni, azért nem ajánlanék rá. Az a súly különbség azért nem a világ és a strapabíróbb bringa ennyit simán megér, én nem javaslom a gumin spórolást.Persze le lehet vakarni pár 100g-ot a gépről, a kérdés megéri-e a pénzt. Tippnek:
- karbon kormány
- karbon hajtókar
- karbon felni
- új kerék fűzésnél vékonyabbra húzott küllők (1g küllőnként is 56g összesen) és mindeképpen 28 küllős
- dt 240 vagy épp a még újabb 180-as agyak
- hátra egy XTR sor (ha sram akkor xx1) és lyukas pin-es lánc (xtr, vagy szintén xx1)
- könnyebb nyereg,
- könnyebb dropper (akár rövidebb)Ár érték arányban nem biztos, hogy érzetre tényleg jelenteni fognak-e bármit a könnyebb bringa tudatán kívül, ahogy feljebb írtam, szerintem annyi a súlya, amennyi reális és rendben van.
-
sebgutkopf
őstag
válasz Runner_fxr #7440 üzenetére
Nekem úgy tűnik, hogy azok a gyártók, akik esetleg kacérkodtak a shimano motor elhagyásán, azok mióta kijött az erősebb ep801-es motor, elvetették a váltást. Legalábbis sorra ez a minta látszik. Így simán csak az új elektronikát rakják a gépbe, nem kell új partner, nem kell a vázon, se a bekötési pontokon variálni, súlyra meg továbbra is könnyebb a shimano motor mint a bosch.
Azt pedig nem tutjuk, hogy a háttérben a shimano mivel édesgeti még pluszba magukhoz a bringa gyártókat, vagy épp miket ígért még be jövőbeli fejlesztésnek. -
sebgutkopf
őstag
válasz bulikavagyok #7423 üzenetére
Gratulálok!
Ajiba egy range externer az egy nagyon szép gesztus, minden elismerésem a gyártónak/kereskedőnek.Akku: a gyári appal csatlakozol a rendszerre, akkor ott mutatnia kell, hogy mi van benne (már csak a későbbi fw frissítések miatt is), ha nem kapacitást, de a típus számát mindenképpen látod.
Amikor meg kipróbálod élesben jöhet az élménybeszámoló.
-
sebgutkopf
őstag
válasz yle_greg #7394 üzenetére
Csak annyival egészíteném ki az előzőeket a fék esőben téma: a nedves időben a fékerő erősen függ a fékbetét komponensétől. Egy organikus betét igenis sokat veszít a fékerőből, ha átnedvesedik és amíg nem szárad meg a betét gyengébb is marad.
A fémes komponensű betétek azok, amik teljesítménye alig csökken vizes tárcsa esetén és esőben. Cserébe vizesen egy ideig nyekereghet, vagy sípolhat, de fog akkor is határozottan fog.
A fémes betét nagyobb hőt visel el (ezért konszisztensebb erős terhelésnél), illetve a maximális teljesítményéhez tartozik egy üzemi hőmérséklet, vagy legalábbis ne legyen tök hideg, ez kb lejtőn az első féktávon meg is történik.
Igaz én gyakran a trail bringázásnál is aggresszívebb terepeken megyek Enduro vagy kimondottan DH nyomokon, a mi felhasználásunknál csak a fémes betéteknek van létjogosultsága, az organikus leolvadna, megég és felüvegesedik.
Ebből azért látszik nem kell mindenkinek ez, a saját felhasználásnak megfelelőt érdemes választani. -
sebgutkopf
őstag
válasz trialboj #7392 üzenetére
A GX lánc már vállalható, viszont infó, hogy németeknél már jó ideje folyamatosan kedvezményes áron érhető el az x01 lánc, ami jóval tartósabb. Így az "akciós" vagy inkább újra pozicionált áron (mióta van T-type a sima x01 már nem számít csúcsnak) már ár/futás teljesítményben kimondottan jó. A váltás hangja is más vele.
-
sebgutkopf
őstag
válasz trialboj #7386 üzenetére
Egy ponton túl menet közben nem lehet félteni a bringát, mert akkor már a használat élvezetének a rovására megy.
Amit kerülj az a nagynyomású mosó. Az analóg bicókon is töntreteszi a csapágyakat, elektromoson pedig ezt megfejeli a motororral, ahova a kívülről a koszt pluszba be is tolja. Pont a hétvégén volt motor javítós téma EMBN-en, ahol megmutatták hogyan nézneki ki belülről egy nagynyomásúval mosott bringák motorjai. A csapágyak nyekk, a belső fogaskerekek sárban úsznak és még az elektronikát tartalmazó nyákon is sár foltok. Ezek nem elszigetelt ritka esetek, közel se olyan jó a tömítés, mint szeretnénk.
Vannak alacsony nyomású mosók (akkus is), ügyes kefék stb... vagy később szárazon lekapargatni.
Az idő majd megmutatja jól vigyázok-e a bringára. Az biztos, hogy a lehető legritkábban mosom, amikor meg nagyon kell akkor alacsony nyomásúval. -
sebgutkopf
őstag
válasz bulikavagyok #7385 üzenetére
A kíváncsiságod teljesen természetes, sőt mindig a kíváncsiságból adódó tapasztalat teszi izgalmassá ezeket a dolgokat.
A matek kijön amit számolsz:
A 630/625-as akksi az 3,7kg, a 360-as mondjuk 2 kg, tehát az -1,7kg. A vázon nem tudnak semmit spórolni egy jó karbon vázas full powerhez képst, sőt ha nem a legmagasabb minőségű karbon a rise akkor még nehezebb is (az új wild-nak pl kimondottan könnyű lett a váza a nem kivehető akksi miatt). A két trail gumival egy DD-hez képest megspórolnak mondjuk 700 g-ot, a felniken és küllőkön 300g-ot (nagy bicókon 150kg-ig terhelhető kerekek vannak), ha fox 36-ot tesznek be fox 38 helyett, akkor az még -300g, így kb 3kg-al könnyebb (ha fox 34, akkor még -200g).
Saját bépemből, vagy épp az új wild-ból kiindulva a full factory konfig kisebb 625-ös akksival 21kg, egy reálisabb árú és akksis verzióban 22-23 kg (160 vagy 170 mm rugóúttal), ebből levéve 3kg-ot az kb 19kg.A súlyelőnyt addig élvezed (akár nagyon is), ameddig a bringázásaid során dét dolgot szem előtt tudsz tartani: trail jellegű felhasználás és nincs igényed nagyobb akksira.
Ez a két kritérium fontos, mert ha már felkerül a range extender, akkor lesz ugyan hatótávod, a bringa súlya rögtön 20kg+ lesz. Ha pedig aggresszívebben és keményebb terepen akarsz menni, akkor jön az igény a vastagabb oldalfalú gumikra, és idővel akár az erősebb kerekekre (a könnyebb kereket egyszerűen összecsukod a durvulástól), sőt akár a vastagabb becsúszós merevebb teleszkóp (ami nem nyeklik nyaklik). A fenti matekból látható milyen a súlykülönbség, lényegében rögtön egy full power gép súlyánál vagy, ami nem meglepő, minden grammal el lehet számolni.
Egyszerűen más felhasználásra van a két kategória, csak az a kérdés, hogy a cél felhasználás melyikbe esik bele.
Amit írsz korábbi tapasztalat, kisebb rugóutakhoz vagy szokva, főleg egyedül és még kíváncsi is vagy simán poén kirpóbálni a Rise.
StLui-tól meg már várom a beszámolót milyen a gyakorlatban az új Wild?
-
sebgutkopf
őstag
Sőt ha vegyes a váz anyaga, akkor lehet még annyi se.
A váz súlya egy pontig tud számítani, utána a többit már a felszereltség adja és azon tudnak további súlyt spórolni mint a karbon kerék, karbon kormány, a kisebb küllőszám, trail gumi nem enduro, vékonyabb becsúszós villa, nude tag, drága súlypimpelt hajtás (XTR, vagy X0 szériék) és akkor az ára is méltó lesz hozzá. A rise-ba a motoron nem tudnak spórolni (az is ep8), így az elektromos részben csak az akku ami könnyebb. -
sebgutkopf
őstag
válasz bulikavagyok #7382 üzenetére
A gyors láncfogyást nem értem, ez minden 12-es rendszerre igaz?
Inkább minden ebike-ra igaz. Nem véletlen hozta ki a shimano a cues 11 sebességes rendszert ebike-ra. A sima 12-es rendszereiken a láncok pár száz km-t bírnak. Sram-nál az nx lánc dettó, a GX már elmegy 1000km-t ebike-on, az x0 és fölfelé pedig 1500-2000km ebike-on. Sram-nál az új T-type 12 sebességes lett igazán ebike-ra tervezve és bírja elvileg sokáig a lánc, hogy mennyire felel meg az ígéreteknek még nem derült ki, én már használom egy ideje, de csak az első lánccserénél tudom majd mondani, hogy a valós életben mennyit bír.
Viszont ahogy ebike-on azt lehet használni, milyen brutális váltásokat "szeret" és mennyire bárhol lehet vele váltani az valami egészen elképesztő. Köveken átgázolva fölfelé nyeregből kiállva tekerve is nyugodtan lehet váltani és csak teszi a dolgát, a lefelékben pedig az erős kuplung miatt nem csapkod a lánc.Rise-ból gondolom a karbont nézed, mert az alu vázas verziók semmivel se könnyebbek egy karbon vázas, akár jőle nagyobb rugóutas, de full power ebike-tól, amin ráadásul keményebb büntetést elviselő kerekek és gumik is vannak, mint a rise-on. Tehát a rise csak akkor lesz könnyebb a wild-tól, ha rise-ból is egy jobban felszerelt karbon verziót veszel, illetve a range extendert felrakva rá, súlyban máris ugyan ott vagy, csak kevesebb a rugóutad és gyengébbek a kerekeid és a motorod is le van korlátozva.
Már bringáztam együtt SL bringásokkal. Két dolgot láttam: aki tartani akarta a tempót az pikk pakk lemerült (boost-ban kell tolnia végig) és még jól el is fáradt, tehát sokkal kevesebbet bringázott mint én. Aki a "gyengébb" motor erejének megfelelően mászott az pedig annyival lassabb volt felfelé, hogy mire felértem azt hittem visszafordultak, vagy mégse jöttek fel, ezért több perc várakozás (még mindig nem jöttek) után lementem egyedül a pályán és a parkolóban sokkal később értek le. Az SL bringák nagyon lassúak, eddig is azt gondoltam, hogy kapufa, de ezek a tapasztalatok teljesen megerősítettek benne, hogy jól döntöttem, hogy a full power mellett döntöttem (ez a gép se olyan sár nehéz 22,5 kg). Mondjuk ehhez hozzátartozik, hogy nálunk az a szokás, hogy a normál motor mellé se szégyellünk beletenni a saját erőből.
-
sebgutkopf
őstag
válasz Runner_fxr #7377 üzenetére
Ennek én is utána jártam, más az energia managemenet ezért a 801-hez kell a BM-EN801-B vagy vele azonos generációs akku felfogató és persze az azonos méretű és kapacitású, de gondolom 1 chip-ben szintén eltérő új BT-EN806 akku.
Működő rendszer esetén egyértelműen nem éri meg a két legdrágább alkotóelemet cserélni, max ha beadja a kulcsut valami, akkor lehet rajta gondolkozni.Szoftver téren mindig találnak valamit, amire lehet valami bugfix-et kiadni. A hetekben jött ki új bixfix fw a bekapcsológombomra, meg a kormányon lévő módválasztó gombra. Ezeken az egy bites dolgokon mit lehet elrontani, ami javítani kell... nehezen értem
-
sebgutkopf
őstag
válasz bulikavagyok #7374 üzenetére
A 801-nek a csúcs teljesítményen kívül teljesen továbbfejlesztett a nyomaték karakterisztika görbéje. Értsd: alacsonyabb pedálfordulat esetén jóval erősebb a motor. Míg az ep800 az 70-80 pedálütem között van ereje teljében, addig az újabb 801 ettől szélesebb tartományban erős főleg lefelé, ami technikás helyeken is jól tud jönni ahol nincs hely pörgetni. Talán az új karakterisztika legjobb demója az, hogy a 801-el 2023-ban már power stage-et nyertek az EDR-E szériában a Yeti 160E-vel, ímg a korábbival erre semmi esély se volt.
Ezen kívül elvileg gurulás közben kevésbé zörög.Nekem a bringámban évjáratából adódóan az ep800 van, megvagyok vele nem sírok, de nyilván nem sértődnék meg, ha kapnék helyette az újabból.
-
sebgutkopf
őstag
válasz yle_greg #7338 üzenetére
Középmotorral ez nem nagyon megoldható már csak a racsnis hátsó agy miatt, ami automatikusan szabadonfutó.
Agymotornál meg lehet csinálni, nem tuodm alkalmazzák-e, viszont pár kérdés felmerül, ami érdekes lehet:
milyen erős legyen a visszatáplálás és a miatta automatikusan életbe lépő fékezés? Mi van ha miatta jobban lassul a bringa mint szeretnéd, vagy akár teljesen megáll, akkor lejtőn rá kell tekerni, vagy síkon sose lehet kicsit se gurulni, hanem végig mint egy örökhajtós tekerni kell, különben megáll? Ez pedig fárasztó lehet a rider-nek.
Commuter vonalon ettől függetlenül érdekes lehet, akár egy nem fix, hanem kapcsolható visszatáplálással.Terepen teljesen elképzelhetetlennek tartom a visszatáplálást, mert lejtőzésnél a ridernek teljes kontroll kell, hogy mikor lehet egyáltalán fékezni és akkor épp milyen erejű fékezés szükséges. A nem kívánt motorfék miatt egy akadály leküzdését ellehetetlenítő sebességvesztés, vagy tapadásvesztés következhet be. A felfüggesztés teljesítményére is hatással van, így az egész kimondottan balesetveszélyes.
De szerintem te se erre a vonalra gondoltál mint célközönség. -
sebgutkopf
őstag
válasz kovacs65 #7333 üzenetére
A te példád is azt mutatja, hogy nem lehet igazán jól két eltérő körülmények között használt bringa akkus üzemidejét összehasonlítani. Neked km-jeid vannak, nekem szint, teljesen más, talán mi ketten reprezentáljuk a két abszolút szélsőséges végpontot a skálán, míg aki épp elégedetlen az akkuval az kettőnk között bárhol lehet a skálán az arányokkal.
-
sebgutkopf
őstag
válasz pècsimunkás #7319 üzenetére
Nagyon dobálóztok a km-ekkel. Viszont a nagyobb kérdés, hogy ebben a távban mennyi volt az emelkedő, tehát a szint?
0 szinttel teljesen más lesz a hatótáv mintha 1000+ m mászás is benne van.
Mondjuk én terepen használom, ezért a hatótávot én szintemelkedésben mérem nem távban, a 630-as akksival -2 fokban is hozok 1200m szintet, 20 fokban pedig 1500-1600m-t (trail mód, a turbó tú sokat segít az eco meg keveset). Azt meg halkan jegyzem meg, hogy ehhez a szinthez mindössze 25-30km táv tartozik, néha 40, ha van benne sík.
De hogy ne lógjak ki a korfából én is 45 vagyok[ Szerkesztve ]
-
sebgutkopf
őstag
Amit tehetsz, hogy lehetőleg ne alacsony pedálfordulaton (nyomatékból) tekerd a bringát (hátul ne a legkisebb fogaskerék), hanem tarts egy egészséges pedálfordulat (60 fölött, ha bírod 70 fölött még jobb) és akkor a könnyebb fokozatokat használod, amihez kisebb nyomaték elég és persze több fogon oszlik el az erőhatás.
Összességében ne pörgesd túl magad ezen, leld örömed a bringában és használd ahogy jólesik.
Csak azért írtam, hogy tisztában legyél vele, ellenőrízd és kend rendszeresen a láncot, amikor meg kopik (nyúlik), akkor csere. A lánc pedig sokkal olcsóbb mint a sor. -
sebgutkopf
őstag
Annyiért biztosan jó vétel. A ghost ismert márka, a bosch egy jó rendszer. Kérdés mire akarod használni, ha közlekedni, túrázni, akkor jó gép.
Csak azzal érdemes tisztában lenni, hogy a komponensek elég alsó polcosok, ami a hajtásra is igaz, így az ebike lehet hamar meg fogja enni mind az alivio láncot és a hátsó sort is. Tehát jó gyakran érdemes friss kenést adni a láncnak. Később meg amikor lerúgtad már akkor veszl rá tartósabb sort és láncot.
De ettől a bringa még jó társad lesz és nagyon jó vétel volt, ha a felhasználási célod egyedik a rendeltetésével. -
sebgutkopf
őstag
válasz Runner_fxr #7148 üzenetére
Nagyjából ezt látjuk és felhasználói részről szomorúan tudomásul vesszük, nincs más lehetőség. Hivatalos szervíz kiveszi és a gyár küldi az újat, azt meg senki se tudja mit csinálnak a visszaküldöttek.
Amit felvázoltál feljebb az lenne az ideális az én szememben is. Azt nem értem, hogy egy ilyen motoron mi a fene olyan nagy boszorkánykonyha, maga az elektromos motor nem nasa technológia még a rátett elektronikákkal együtt se.Az egészet pedig még jobban megkavarja, hogy egyre több és újabb gyártók szállnak be az elektromos motorok piacára (TQ, Fazua, Bafang) és a bringa gyártók le is szerződnek velük.
-
sebgutkopf
őstag
válasz Runner_fxr #7145 üzenetére
Az összes Brose-os bringának olyan nagy hasa van, hogy rossz ránézni
Ez igaz, minden más motoros gép mellett furcsán hatnak azok a nagy görcsök a váz alján.
Belegondolva milyen gáz már, hogy a garis intézés nem egy evidens és bejáratott dolog. Ez vajon a márka, vagy a hazai képviselők miatt ilyen béna a többieknél?
Most a Giant és Yamaha körül kezd állni a bál. Egyes boltokban szinte hegyekben állnak a gariban visszavitt megállt yamaha motoros giant gépek (itthon és Európában is), valami elbarkácsolt széria lehet, behalnak a nyomatékszenzorok, ezért megáll a motor. Giant vizsgálja meg persze cserélik őket, csak gondolom nincs akkora készlete be nem épített motorokból, hogy egyszerre mindet cserélni tudnák, meg persze kérdéses melyek az érintett sorozatok.
Van a témában érintett bringás társam, a bolt viszont segít, kapott csere gépet addig, amíg nem tudja a sajátját használni.
Teljesen igazad van abban, hogy csak kéne úgy változtatni a motorok felépítésén, hogy az arra felkészített szervizek roncsolás nélkül szét tudják szedni és javíthassák pótalkatrészekkel.
-
sebgutkopf
őstag
válasz Runner_fxr #7139 üzenetére
Már kijött az ekano CF a brose motorral sram transmission-nal. Nem mondom, hogy olcsó lenne, viszont a felszereltség is rendben van a karbon vázon kívül, miközben a wild se a kuponos újságok sztárja
Csak, hogy legyen még min gondolkoznod.Azt nagyon jól mondtad, hogy eddig analógra tervezett hajtásokat használtunk ebike-okon, most végre van a t-type, meg van a shimi linkglide-ja, ami van, de gyakorlatban mégsincs sehol készleten (mondjuk az xt verzió).
Amire kíváncsi vagyok az az elkövetkezendő évben fog kiderülni, hogy melyik mennyire tartós. A shimi azt mondja, hogy 3x többet megy el a linkglide. Ami így szép, csak kérdés mihez képest, mert ha az ebike-on 400km-t kibíró deore-hoz képest az nem valami nagy eresztés, mondjuk legalább "olcsó".
A sram transmissiont meg sajtá tapasztalattal tudom majd véleményezni, hogy hány km-t bír a lánc és sor, csak eddig még nem sokat tudtam vele menni. De ami késik az nem múlik. -
sebgutkopf
őstag
válasz Runner_fxr #7126 üzenetére
Egy igazi korai elfogadója vagy a technológiának, hamarabb megláttad benne a lehetőséget.
Annak idején bikeekszpo-n egyik évről a másikra hirtelen megjelentek ebike-ok, a kíváncsiság rögtön felültetett egy gépre és csak lestem. Bár akkor még nem mind volt nyomatkészenzoros, a pedálfordulat érzékelősök nagyon nem tetszettek, fölöslegesen sokat segített, vagy semmit, lassan reagáltak és utána a kanyar előttre meg sok lett a tempó, jött a fékezés. A nyomatékszenzorosak már tetszettek, akkor még nagyon csak a Bosch volt, amit mutogattak (nem tudom hányas verzió).
Azt tudtam hogy eljön ennek az ideje, de a 2010-es évek elején még nem tudtam mikor lesz az.
Az biztos, hogy itthon mintha erősebb lett volna az ellene huhogók hangereje, mint máshol.Ez az áttörés nekem szubjektív, hogy én mikorra datálom, mert az a 2020 nekem azért is érdekes, mert onnantól nem csak az ebike-ok, de kb 2018-tól az analóg gépeknek is egy komoly evolóciója indult meg, aminek a mai gépeket köszönhetjük. Ezzel természetesen egybe esett az, hogy az ebike-ok szépen lekövették az analóg oldalon zajló trendet.
Az a 2018-as zöld egy igazi szörnyeteg A súlypontja tuti jó helyen van, és jól is mozoghatott, de el ki kell mondanom furán néz ki.
Eldőlt már mi lesz a sárga szépség utóda?
-
sebgutkopf
őstag
válasz pècsimunkás #7120 üzenetére
A lánc és a fogsor készül ki elsősorban az alacsony pedálfordulatos csak nyomatékból menéstől és akkor lehet hamar sokat költeni az új hajtásra, a motornak magának nem tudom, hogy annyira fájdalmas-e.
-
sebgutkopf
őstag
válasz pècsimunkás #7122 üzenetére
Védőhuzattól csak vastagabb lesz a nyerged, ami rövid távon kényelmesebbnek tűnhet. Hosszabb távon ugyanúgy nyomni fog, ha nem vagy hozzászokva, vagy ha rossz helyen érintkezel vele. Plusz a vastagság növelés miatt akár a lágyéki ereket is elnyomhatja, amitől jól döglöttre el tud zsibbadni a férfiasság.
Kis időt még érdemes lenne szokni a hátsódnak a nyerget, hogy időt tölt rajta. Érdemes próbálkozni a nyereg dölésszögével is, majd ha továbbra is ez van, akkor egy más formájú, szélességű stb... nyerget próbálni, ami megfelel az ülőcsontjaid távolságának.
-
sebgutkopf
őstag
Bár úgy lenne és maradna később is, hogy nem lehet belenyúlni!
Nekem van egy olyan érzésem, hogy még csak azért nem csinálták meg nagyobb számban, mert még nem volt rá akkora igény, hogy megérje befektetni a feltörésébe. Ráadásul nem tudom van-e felhő alapú motorszám szerinti km állás a Bosch-nál, amivel kötelezően szinkronizálni tudna.
Nem hinném, hogy egy bringa elektromos rendszerét jobban tudják védeni, mint az autóiparban és láthajtuk azt is megoldják, max a gari időn túl, amikor már nem a márkaszervízbe hordják. Pedig a mai autók már eleve mobil nélkül is rendelkeznek gyári konnektivitás platformokkal (gyártónkén eltérő névvel illesztve).Összességében az lenne a jobb, ha a magasabb km-ek elfogadásra kerülnének a fejekben és használati értéket néznének és nem a csalás iránti keresletet duzzasztanák a másod és harmadiaci vevők irreális elvárásai.
-
sebgutkopf
őstag
válasz Runner_fxr #7113 üzenetére
Olyan 2020 körül volt egy nagy áttörés, amikor elkezdtek megjelennni azok ebike-ok, amik szépek, integrált rendszerek, jó a geometriájuk, jó a hatótáv (leküzdhető szintkülönbség). Ez volt egy olyan origó pont, amikortól nagyon megindult a piac és hirtelen sok korábbi elutasítóból felhasználó lett. Mostanra pedig egyre jobb a helyzet, nem csak 1-2 jó modell van a piacon, hanem minden magára valamit is adó márka, akinek van jó analóg gépe, kihozta az annak megfelelő villanyt is.
Magam részéről azt láttam elég hamar, hogy az ebike a jövő és majd lesz ebike-om, csak azt nem tudtam, hogy mikor. Egész pontosan, hogy mikor érik el a gépek azt a szintet, amit már tényleg meg is veszek.
Valószínű ezzel nem lehetek egyedül, amit te is írsz, hogy már a korábbi huhogók is ebike-on ülnek. Mindenkinél meg lehetett az a pillanat, egy egy olyan találkozás, helszín, esemény, ami betette a kaput, aminek a nyomán vett egy nagy levegőt és mára tényleg a saját műfajomban azt látom, hogy aki sokat bringázik azoknak mind van ebike-ja.A túrásokat nem látom, nem egy útfelületen közlekedek velük
Azt mondjuk volt alkalmam látni, hogy németeknél az idősek milyen intenzitással, mekkora túrákat tesznek meg a túra ebike-okon, a fő nyomvonalról pedig hezitálás nélkül vágnak neki a kaptatónak fel a kastélyhoz, vagy kilátóponthoz, vagy épp az ebédlőhelyhez.Ez a bringák km állásának a kezelése egy érdekes téma. Kicsit kezdek tartani attól, hogy oda fogunk jutni mint az autók km óra tekergetése, holott a az csak egy szám a valós állatotot nem biztos, hogy mutatja. Van a társaságban, akinek a bringájában 6000 terep km van benne, míg egy másik barátomnak a 14 hónapos gépében már 3000+ km van.
Viszont ez valós probléma, hogyan ítéljük meg a km állásokat. Te is gyakran hangoztatod, hogy csak garisat vennél, viszont km álláshoz már nem kötöd.
Jól rémlik, hogy a motorokra gyártótól függően jellemzően 3 és 5 év garik szoktak vonatkozni? -
sebgutkopf
őstag
Ennek én pont az ellenkezőjét tapasztalom. Novembertől márciusig akárhova megyek bringázni (ebike), minden hegyen és pályán szinte csak ebike-osokkal találkozom, analógosok télen terepre kevesebben és kevesebbet járnak.
Akik pedig valamilyen gravity szakágban aktívak, azok szintén pont a téli időszakban főleg az ebike-ot használják. Ezen a vonalon talán úgy lehetne mondani, hogy míg a park szezon 4 hónap egy évből, addig az ebike szezon az 12 hónapos.
Saját magam nézve pedig már az a luxus, hogy csupán azért a 4 hónapért fenntartok még egy akkusztikus gépet is. -
sebgutkopf
őstag
válasz Runner_fxr #7051 üzenetére
Az új EP801 motorral adják. az már 600W-ot tud mint a Bosch. Mondjuk én ebike-nál is úgy gondolkozom, hogy elsősorban vázat veszek és nem a motor a legfontosabb. Ha persze van két ugyanolyan jó váz, akkor már lehet a motoron válogatni.
Ez a videó elég jól mutatja, egy igazi jó e Enduro-t simán el lehet vinni parkozni és jól meghajtják Schladmingban.
A geója nagyon rendben van, mullet, top aktálisak a szögek. Az első generációs Ekano nem volt vonzó, de ez az Ekano 2 mont ott nyúlt hozzá ahol kell és annak minden hiányosságát javítja.Mondjuk ha a pénz nem téma akkor a karbon és az új powertrain persze jobb poén, az egy igazi csúcs bringa, azzal az árral. Viszont az alut itt nagyo nem nézném le, mert annyiért egy ilyen gépet kapni... és olyan sokat azért a CF verzió már nem ad többletben, mint amivel többe kerül. Max nüanszok.
-
sebgutkopf
őstag
Pedig a gen 3 se régi ráadásul a geója is igencsak aktuális, nem tudom mit lehet azon most frissíteni. A Kenevo-ra férne rá inkább egy frissítés. Mondjuk frisebb motort vagy elektromos rendszert kaphat, ahhoz nem kell új váz. Esetleg ennyire nagyok lennének a felhalmozott készletek?
Majd hamarosan kiderül mi az oka a kiáírusításnak. -
sebgutkopf
őstag
Kijött az új SRAM (Brose) motor és hajtás rendszer.
Így már értelmet nyert, hogy miért árulják az elejétől fogva a T-type transmission rendszert a Bosch mellett Brose hajtókaros verzióval. Ahogy nézem azért elég erősen a Speci féle Brose tapasztalataira épül, annak kicsit továbbgondolása, néhány új funkció (minden wireless, és autoshift) és persze sram szoftver.
A 3,1kg-os 630Wh-s akksi mondjuk pöpec (van 720-as is), ezzel a kapacitással más ilyen könnyű akksit még nem csinált. -
sebgutkopf
őstag
válasz Runner_fxr #7041 üzenetére
Azta az hatalmas lehetett, hogy egész nyár Leogang... ugyan nem tudom akkor milyenek voltak a pályák, talán még nem volt meg a hot shots, amelyik önmagában az a pálya, amiért egyedül már megéri elmenni Leogangba.
Ez a fogas sztorid elég durva, téged is megharapott már párszor ez a sport/hobbi.
Az ugró sebességgel kapcsoaltban teljesen igaza van a barátodnak. A pontosság nélkülözhetetlen, ezért is vagyok óvatosabb, ha egyedül vagyok és új a pálya, sokkal könnyebb ha valamire ráhúz valaki, aki már tudja.
Itt meg elsőnek mentem és túl lelkesen, pedig már jártam a pályán.
Új hozzászólás Aktív témák
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest