Új hozzászólás Aktív témák
-
Szmeby
tag
Az egészségre gyakorolt hatása engem továbbra is zavar. A márketing-videóban erről persze egy szót sem szóltak, hiszen, amiről nem beszélünk, az nem is létezik. Meg aztán úgy tűnik, errefelé inkább a fülhallgatóban hallható esetleges zaj a legnagyobb probléma.
Megjegyzem, egy magyarországi bevezetést követően biztos jelentősen megugrana a vezetéknélküli mobiltöltő tartozékok forgalma. -
#06658560
törölt tag
Ennek ellenére kenterbe vert minden addigi hasonló célra használt eszközt- s mérnök volt aki a javítását kitalálta, a folyamatot leírta, majd az űrhajósokkal kiviteleztette.
#61 kekegsm: a lóvontatás is működik, mégsem mondod rá te sem, hogy jobb a belsőégésű motoroknál.
-
hunbi
tag
Nem jó a tükör??? Ráseb*ssz! Holnap hozd be, gariban kicseréljük! LOL
A mérnököket meg ne avassuk szentté. Kivitelezésben dolgozó cégből van tapasztalatom mekkora zöldségeket írnak alá komoly emberek. De gondolkozzunk el: Az építészeket kivitelezési érték*% a statikusokat meg vaskiló*% arányban díjazzák... Most magyarázzam el miért készül minden bonyolultabbra és nagyobbra mint kell, és miért kell vasbánya az építési területre?
-
a mérnök is ember. néha elfelejt nyilvánvaló dolgokat. vagy leszarja. a hubble-t anno felküldték úgy, hogy lespórolták kipróbálni. már fent volt a cucc, amikor kiderült, hogy sikerült a főtükröt kissé túlcsiszolni, olyan 2 mikronnal. az eredménye az lett, hogy a másfél milliárd dodós kütyü homályos képet adott, mert a tükör közepéről vosszavert fény máshol fókuszálódott, mint ami a széléről verődött vissza.
de sorolhatnám még az ilyen gegeket.itt a vita inkább az ominózus 20kHz-n megy.
-
peter9228
aktív tag
Ez se lenne rossz megoldás, így nincs 15-20% veszteség.
-
kekegsm
őstag
válasz
#06658560 #59 üzenetére
Nézd, nem én terveztem, nem én találtam fel, de magamra vállalom a dolgot. Most öngyilkos leszek, mert neked fér a fejedbe, hogy sokezer mérnök dolgozta ki ezt a technikát, és működik, és jó. De te akkor is csak azt hajtogatod, hogy nem jó. Nem akarok vitatkozni veled, nem vagyok én olyan netes troll, hogy ne legyen más szórakozásom, és magasról teszek rá, hogy elhiszed e vagy sem, de a dolog jól működik.
-
kekegsm
őstag
válasz
Baltásgyilko #58 üzenetére
Igen, szerintem valamikor ezek lesznek a jövő, de szerintem a szuperkondenzátor technológiának még kell pár év, hogy lehagyja az akku-technológiát (mégha mást is írnak a cikkben). Értem én ezalatt a kapacitást. De gondolom 10-15 év múlva már ez sem fog problémát jelenteni.
A Pekingi buszok már ilyennel üzemelnek, de ott is megmaradt kiegészítésnek a tartalék akksi. -
#06658560
törölt tag
"Nagyságrendeken akarsz lovagolni? Akkor milyen nagyságrendekkel büdösebb a dízel busz? Milyen nagyságrendekkel többet szennyez? Milyen nagyságrendel kerül többe az üzemeltetés?"
Milyen dízel busz? elektromos vs. elektromos vitáról van szó. Miért terelsz akkor? Mert bukott az érvelésed?
Miulyen nagyságrenddel kerül többe az üzemeltetés? Rendesen, teljesen feltöltött akku, vs. szakasosan rátöltött, melyiknek nagyobb az élettartama? Melyiket van idő rendesen feltölteni? Melyiket egyszerűbb ellenőrizni, karbantartani? Melyik töltőt tudod ellenőrizni könnyebben, ha kell javítani? Amelyik hozzáférhető, körbejárható, látható, vagy amit bebetonoztál az úttestbe, amin forgalom is van?"Mondjuk naponta cserélsz 100 akksit, kíváncsi vagyok hányszor vered le a kialakított hely szélét a békával, hányszor teszed az akksit a kolléga lábára, hányszor csap meg az áram az elkopott, sérült csatlakozó által, stb..."
Naponta száz akksi bakfitty. Automatizálható a ki-és beszerelés, ember sem kell hozzá, pontosan rááll a pozícióra, megoldja magától. Ma, bármikor megkapod, ha kell. A BMW tizenéve használja a hidrogénes autói töltésére. Gyártósorok erről szólnak. Áramütés meg egyszer sem lesz.
-
Baltásgyilko
csendes tag
Ilyen irányú fejlesztések Magyarországon is vannak, bár itt kicsit másabb a koncepció. Akksi helyett szuperkondenzátor. Azért van rajta még mit csiszolni.[link]
-
kekegsm
őstag
válasz
#06658560 #54 üzenetére
Csakhogy én nem kevertem a a városokat, csak elirtam.
Nagyságrendeken akarsz lovagolni? Akkor milyen nagyságrendekkel büdösebb a dízel busz? Milyen nagyságrendekkel többet szennyez? Milyen nagyságrendel kerül többe az üzemeltetés?
A teáltalad levázolt akkucserés üzemmóddal azért van egy olyan bibi, hogy a meghibásodás, sérülés esélye NAGYSÁGRENDEKKEL nagyobb. Mondjuk naponta cserélsz 100 akksit, kíváncsi vagyok hányszor vered le a kialakított hely szélét a békával, hányszor teszed az akksit a kolléga lábára, hányszor csap meg az áram az elkopott, sérült csatlakozó által, stb...
OFF
Egyébként érdekes, van kb 5 olyan ismerősöm, akinek Kopi a beceneve, és mindegyiknek ugyanaz a keresztneve, mint a tied. :-)
ON -
#06658560
törölt tag
Ha már másnál ilyenen lovagoltál, akkor a szálka gerenda elv mentén nézz tükörbe is!
#50 kekegsm: és mennyi egy fix kapcsolatnak a vesztesége? Mennyi nagyságrenddel kisebb?
Dehogynem, békával beemelem a neki kialakított tartóba, kábelt csatlakoztatom- ha nem egyből be is dugja magát a stecker bebékázáskor, s mehet a menet.
-
kekegsm
őstag
válasz
fordfairlane #51 üzenetére
igaz, jogos, elírtam. Ebből is látszik, hogy az indukciós busz nem életképes megoldás. Lehet hogy elírták, és nem is busz, hanem csónak.
Srácok, most az én szavaimon és gépelési hibáimon lovagoltok, vagy a témánál maradunk?
-
kekegsm
őstag
válasz
#06658560 #49 üzenetére
Azért az nem úgy működik, hogy beemeled a békával, bedugod a kábelt, aztán kész...
A nullához képest minden jelentős, még a mínusz 1 is. De ha rádugod a kábelt közvetlenül, ott is van veszteség a nullához képest. Az nem jelentős?
Ultrech: Hollandia, Amszterdamtól délkeletre. De szerintem nem kell elmagyarázni neked, hogy működik a Google kereső, amikor te 2 perc alatt bebékázod az akkut...
-
#06658560
törölt tag
A teljes vonalat feltúrni, bepakolni az elektronikát, minden útépítésnél, a használat időjárás okozta tönkremenetel javításai során kivenni, vissza tenni, azért, hogy legyen egy olyan busz, ami kötött pályás- hisz más vonalra nem tudod átvinni, ha nincs kiépítve neki ott is a megfelelő út, vs. végállomásra lerakott töltőállomás, akkucserével.
"És hogyan oldanád meg az akksicserét? hátlap lepattint, kivesz-betesz? mert mondjuk egy mázsás/többmázsás akksival ezt könnyen lehet..."
Targoncával, békával, robotkarral simán, bármikor két perc alatt megoldom neked.
"Mik azok a jelentős veszteségek? 15-20%, nem? Az jelentős?"
A nullához képest bizony jelentős.
#48 kekegsm: Mondd, Ultrecht merre van?
-
kekegsm
őstag
1.: 10éve nézegetik? És annyira elkötelezettek a tesztek miatt, hogy Ultrech most vesz 40 új buszt, Genova pedig a teljes flottát le akarja cserélni? Ez már nem teszt...
2.: Nézd meg jól azt a térképet...
Geneva és Genova nem ugyanaz, még az ország is más...
Ez azért nagy kapufa volt! -
kekegsm
őstag
-
#72042496
törölt tag
válasz
enginev3.0 #43 üzenetére
Azt enélkül is megteszik.
(#44) kekegsm:
"Egyébként van itt egy jó kis egyszerűen érthető magyar nyelvű ismertető a dologról, érdemes elolvasni."
Szívesen elolvasnám, de lemaradt a link.
-
kekegsm
őstag
:-)
Tök jópofa a vitázni veletek, és érdekes meghallgatni az okos hozzászólásokat, de a helyzet az, hogy a dolog nem új keletű, csak a koreaiak járnak legelől a technikában. Genovában már lassan 11 éve járnak az indukciós buszok, ültem is rajta, nem zavarja be a fülhallgatót, nem kell félni. Egyébként a busz padlólemeze is kegyetlen jól árnyékolja le a mágneses mezőt, valamint az indukciós huroktól számított 50-60 centiméterről már kevesebb az ereje, mint amikor a kezedbe fogsz egy darab mágnest.
Egyébként van itt egy jó kis egyszerűen érthető magyar nyelvű ismertető a dologról, érdemes elolvasni.
Jelenleg ha jól emlékszem Genovában (20-25darab), Torinoban (20-25 darab), Birminghamben, Salt Lake Cityben, Ultrechben, Pekingben üzemelnek ezek, és még kb 30 városban teszt alatt állnak. Ha valaki járt a MIT-en, ott is ilyenekkel van megoldva az egyetemen belüli közlekedés, csak kis buszokkal.
Használják rengeteg ipari létesítményben is, mint belső szállítási eszközt. -
enginev3.0
félisten
Itthon ehhez úgy feltúrnák az utakat, hogy aztán lehetne foltozni évente
-
Rickazoid
addikt
Érdekes ötlet.. de nem kockázatos egy kicsit ilyen erős elektromágneses térben üldögélni? Valahogy furának tartom az ilyen irányú hiteles kutatások hiányát is.
-
az akksicsere azért drága, mert folyamatos, váltakozó áramerősségel való rá-rátöltögetéssel lehet legkönnyebben leerodálni az akksikat. a léptékek ismerete nélkül kultúráltabb megoldás egy bufferkondi beiktatása, amellyel óvjuk az akksit.
frankón be lehet daruzni, vagy békával emelni a mázsás akksikat is.
20kHz-n üzemeltetni ezt faszság. de majd rájönnek. az állatok füle érzékenyebb az emberénél, a 20kHz-t ők bőven hallják, az egérnél 100 kHz, görénynél-kutyánál-macskánál 44 kHz, nyúlnál 50 kHZ a plafon. a denevér meg 44kHz fölötti hangokat hallja, de ezt nem kérdezte senki. de kisgyerekek is hallanak a 21 kHzs tartományban is, ezért sem szeretik ők sem az állatidomításhoz is használt ultrahangos sípot.
sajnos a cuccot nem lehet túl mélyre földelni, ezért minden aszfaltbontási munkálatnál ki és újra be kell majd építeni.
teljesen más léptékben történik egy úttesten elhaladó autó által okozott változás kimérése egy gerjesztett elektromágneses közegben, mint egy 200 kW teljesítményű jármű ellátáshoz szükséges energia átvitele.
-
kekegsm
őstag
-Miért, ez mennyibe kerül? (csak hogy szerinted drágább a folyamatos akksicserének)
-És hogyan oldanád meg az akksicserét? hátlap lepattint, kivesz-betesz? mert mondjuk egy mázsás/többmázsás akksival ezt könnyen lehet...
-Mik azok a jelentős veszteségek? 15-20%, nem? Az jelentős?
-
kekegsm
őstag
Igaz, elírtam, nem a membránon lévő mag, hanem a membrán mögött (tekercset körbeölelő) mag.
Második része a hozzászólásnak:
Akkor ezek nem is buszok, hanem hangszórók!
A hülye koreaiak, miért nem kérdezték meg a fórumozókat, akkor nem fejlesztettek volna ki óriási költséggelA kutyákba és macskákban nincs hangszóró...
-
lapa
veterán
bocs de ha nincs pénz egyetlen statikus akksicsere-állomásra a végállomáso/ko/n, akkor miről beszélünk. továbbra sem látom értelmét ilyen költségekkel. amúgy meg sincs semmi köze a folyamatosan áramot kapó trolihoz. ez itt "kicsit akksira rá-rátöltögetés" jelentős veszteségekkel.
-
A membrán hátulján van rajta a tekercs.
Az elektromos áram hatására a tekercs körül mágneses tér alakul ki, és ez taszítja-vonzza a mágnest, amitől megmozdul a membrán.
És valóban megmozgathatja a környéken lévő hangszórókat a busz töltése. Kutyák, macskák, biztos örülnek majd neki. -
bambano
titán
de, elkezdi, csak nem hallod.
rövid guglizás után egy helyet találtam, ahol frekvenciákról is írnak, eszerint 80 KHz-től 300 KHz-ig terjedő frekvenciákon üzemelnek az ilyen töltők, a 80 KHz-et pedig nem hallod, szemben azzal, hogy 20 KHz-et a jó füllel rendelkezők fogják hallani. -
kekegsm
őstag
-
kekegsm
őstag
A koreaiak erre is gondolnak, feliratozzák a mégneses teret. Az A1 jelű lesz a buszé, a B1 a hangszóróé. Íg könnyű megkülönböztetni.
Nem vagyok elektromérnök, nem tudom miért is nem hajtja meg, de azt tudom, hogy a Nokia Lumia 920-at az indukciós töltőre rakva nem kezdi el játszani Bach IX. menüettjét, pedig abban is van hangszóró.
-
lapa
veterán
egy végállomáson galvanikusan töltős, vagy akár megállóban biztonságosan (automatán) csatlakoztatott galvanikus töltőshöz képest semmi előnye, cserébe cipeled a vasmagot, plusz 15% veszteség plusz transzformációs veszteségek plusz gondolom nem olcsó kivezérelni 100kw-ot 20 khz-en. ehhez képest egy akármilyen csererendszer is ezerszer olcsóbb és 5-10 éven belül nyilvánvalóan több kapacitás lesz majd ugyanúgy telepíthető.
tényleg csak egy komoly akksi áttörés kéne, hogy relatíve gyorsan átálljunk elektromosra a fosszilisről.
-
-
littlemat
csendes tag
Kíváncsi vagyok, hogy azt a szakaszos kapcsolgatást milyen felbontással valósítják meg. Nem baj az se, ha kicsi, mert ha télen fázol a kocsiban, szorosan követed az egyik ilyet, és a padlólemezben lévő örvényáram kellemes meleget ád majd.
Az alapötlet jó, de a gyakorlata ennek nem is olyan egyszerű, illetve olcsó.
-
bambano
titán
ez egy remek ötlet, hogy a hallható frekvencia határán hajtják az átvitelt.. megy a paraszt a bedugott agyrohasztójával, egyszer csak elkezd neki 100 kilowatton fütyülni a fejébe a lom.
meg majd fellendül a partydrog kereskedelme, mert eddig csak 150 bpm-es zenére táncoltak, most meg nappal is 20000 bpm-esre fognak az utcákon a szívritmus szabályzósok...
-
kekegsm
őstag
válasz
sing1ep1ayer #16 üzenetére
metro az tényleg drága....
De egy kábelt belefektetni az aszfaltba nem annyira veszélyes pénzben, időben és munkában.
Írországba kiépítettek egy követőrendszert abba a pár tízkilométernyi autópályájukba, veszélyes szállítmányok/járőrautók/stb érzékelésére, meg forgalmi viszonyokat elemeznek vele, meg ilyesmi. Persze ott nem áramot vesznek fel, hanem csak mágneses mezőt mérnek.
Ott csak simán belevágtak az aszfaltba a marha nagy flex-el, a résbe belehúzták a kábelt, amjd kitöltötték a rést aszfaltal. Lenyűgőzően gyorsan haladtak, naponta szerintem egy kilométert is ment egy brigád. Pedig az Írországban nagy szó, nem kapkodós fajták...
-
Rez_Grof
őstag
válasz
sing1ep1ayer #16 üzenetére
A trolibuszokban van akkumlárot vész esetére illetve van dizel aggregátoros is.
hu.wikipedia.org/wiki/Ganz_Solaris_Trollino -
sing1ep1ayer
őstag
Nem rossz dolog ez. A trolival vagy villamossal szemben annyi előnye mindenképpen van, hogy dugó, vagy útlezárás esetén képes kerülni, mert egy bizonyos távolságot meg tud tenni akkuval is. Persze a trolibuszokat is el lehetne látni vész esetére benzinmotorral vagy még kézenfekvőbb: akkumulátorral, annak biztosan olcsóbb a megvalósítása, viszont a légkábel jóval sérülékenyebb; azért itthon láthatjuk, hogy elég sokszor kell karbantartást végezni, szóval ez a megoldás hosszú távon akár még kifizetődő is lehet. Bár ennyi erővel akár metrót is építhetnének, de gyanítom inkább arra játszanak, hogy ha bizonyítani tudják (vagy Urambocsá' képesek elhitetni) a módszer költséghatékonyságát, akkor a jövőben dugig lesznek megrendelésekkel a világ minden tájáról.
-
#72042496
törölt tag
A technikai részét biztos kitalálták, engem inkább az érdekelne, hogy ennek az elektromos mezőnek biztosan nincs-e káros élettani hatása. (Sosem fogjuk megtudni.)
Az akku szám szerint mennyivel könnyebb a "teljes" méretűnél? Mert ez egy busz. Ennek önmagában is jelentős a tömege, és ha felszáll rá 50-100 ember, az is megvan jópár tonna... Számomra kérdéses, hogy megéri-e a beruházást, mindenestre sokkal érdekesebb nagyban belegondolni: milyen lenne, ha egy egész várost lefedne a technológia és nemcsak a buszok, hanem az autók is ezen az elven működnének? Bár az a mező engem aggaszt. (Nem, nem kell a rádiótelefonos analógia.)
-
kekegsm
őstag
Az a kicsi akksi nem egy ceruzaelem. Azaz ha az eddigi elektromos buszok tudtak menni egy töltéssel 150km-t, akkor ez tud menni 30-at. Szóval elér a következő buszmegállóig.
Egyébként ezeket a zsúfolt belvárosokba szánják, ahol 50 méterenként buszmegállók vannak.
Ha baleset van, és áll a busz, akkor szinte csak a légkondi fog fogyasztani, mert a motor csak akkor fogyaszt, ha megy.
Az elektromos készülékek pedig azért nem lesznek veszélyben, mert 20kHz a mágneses mező frekvenciája, míg a mobiltelefon meg müködik pl 1800MHz-n. szóval más szférában mozog.
-
INTELligent
senior tag
Hát igen, ez a legnagyobb probléma. Elvileg úgy lehet kicsit csökkenteni a lemerülési rizikót, hogy pl. a lámpáknál is elhelyeznek töltőket.
Nem neked:Mondjuk azt sem lesz egyszerű megoldani, hogy minek megállónál álljon a busz valameddig, mert ugye ha nincs utas, akkor minek álljon meg?
Egyébként én optimista vagyok, elsőre semmi nem lesz rögtön csúcsszuper
-
lapa
veterán
és csak 15-20% veszteség? ez most vicc, ugye? kíváncsi vagyok ebben a visszaalakítás benne van-e, vagy az még rájön.
szerintem ez ilyen bullshit-pr projekt, hogy az emberek lássák milyen jó is ez. márcsak fejben kiszámolva is: kicsi akksi ebbe is kell, azaz nem feltétlen hoz nagy előnyt fogyasztásban, cserébe itt durva veszteség van.
meghát 100kw-ot átindukál, ott lennie kéne valami drautnak is, ami szintén nem könnyű.
plusz hálózat...
na mindegy kicsit fura nekem.
-
BiP
nagyúr
Szerintem akkor már a troli egyszerűbb.
-
Danex
addikt
Ha kicsi az akksi, mert ugye súly meg minden, és esetleg kicsit arrébb áll meg a busz akkor nem fog tudni biztonságosan tovább menni?
Ha egy oltári nagy dugó van baleset miatt, de eközben nagyon meleg is, akkor a légkondi mellett ,hogyan tovább esetleg lemerülne?
Ha ilyen nagy teljesítménnyel töltik, a buszon és környezetükben lévők elektromos készülékeit nem bántja majd az a nem túl gyenge elektromos hullám?
-
INTELligent
senior tag
Amennyiben ennyire kicsi a veszteség, akkor nagy jövője lesz.
Új hozzászólás Aktív témák
- LordAthis: AI (és másra is használt) Cluster építése - Második Cikk
- Kerti grill és bográcsozó házilag (BBQ, tervek, ötletek, receptek)
- Samsung Galaxy S25 - végre van kicsi!
- Milyen TV-t vegyek?
- Medence topik
- Bemutatkozott a Poco X7 és X7 Pro
- Óra topik
- Viccrovat
- Projektor topic
- Milyen autót vegyek?
- További aktív témák...
- Xiaomi Redmi Note 8T 64GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
- Huawei Nova 9 SE 128GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
- Gamer PC- Számítógép! Csere-Beszámítás! I5 12400F / RTX 3070 8GB / 32GB DDR4 / 500GB SSD+ 2TB HDD
- Bomba ár! Dell Latitude 5320 - i5-11GEN I 16GB I 256SSD I HDMI I 13,3" FHD Touch I Cam I W11 I Gari!
- Apple Watch SE 2 44mm, Újszerű, 1 Év Garanciával
Állásajánlatok
Cég: FOTC
Város: Budapest