Új hozzászólás Aktív témák

  • nobeige

    tag

    válasz liszi70 #58158 üzenetére

    Általánosságban nagyonis jó lenne használni a loudness funkciót. Feltételezem, hogy valahol már láttál egyenlő hangosság görbéket - Fletcher-Munson vagy újabb kutatásokból valóakat.

    Az elv egyszerű és nyilvánvaló, a gyakorlatban viszont vannak buktatók.
    A fő probléma az, hogy (elvileg az utóbbi időkben készült mozifilmeket kivéve) nem tudjuk, hogy milyen hangerőn állították be a kiadvány végső hangzását.
    Innentől kezdve az otthoni lehallgatásnál legfeljebb véletlenül találjuk el ezt a hangerőt. Márpedig ha halkabban hallgatjuk, akkkor felborulnak az arányok, nem annyi magasat és mélyet hallunk, mint azok, akik elkészítették nekünk a műsort. (Abba meg jobb bele sem gondolni, hogy ezt az egészet nem a mi szobánkban és nem a mi hangsugárzóinkon csinálták...)

    Aki megteheti, az biztos ami biztos alapon jó hangosan hallgatja a zenét, és reménykedik benne, hogy valami hasonló balanszot fog hallani, mint a készítők.

    A baj akkor kezdődik, ha nem lehet hangosan hallgatni, vagy ha csak háttérzenét akarun. Ilyenkor el kell fogynia a mélyeknek (és kisebb mértékben a magasaknak), mert hát a hallásunk az olyan, amilyen. Hangerő le és máris csak egy vékony csörömpölés, cincogás marad a korábbi hangképből, a hangzás egyensúlya teljesen felborul.

    Sajnos nincs olyan megvalósítása ennek a funkciónak, ami mindenkor tökéletesen működne. Filmeknél jó lehet a THX Loudness Plus, az Audyssey féle Dynamic EQ, meg a Dolby Volume Modeler funkciója. Zenénél meg próba szerencse alapon vagy betalálunk vagy nem. Pár éve a Dynamic EQ kapott egy paraméterezési lehetőséget, amivel lehet finomhangolni a loudness effektus erősségét (Reference Level Offset) de továbbra sem tökéletes a dolog. Azzal lehetne előbbre jutni, ha a zenei felvételekről is legalább nagyjában lehetne tudni, hogy milyen hangerőn készítették őket.

    Viszont a legfontosabb: kipróbálod különböző helyzetekben, és hallani fogod. Aztán majd te eldöntöd, hogy számodra mikor van, van-e egyáltalán létjogosultsága ennek a funkciónak.

    Természetesen az is igaz, hogy minden megszokható - akár a halkan hallgatott zene kiherélt hangzása is. Azon persze el lehet vitatkozgatni, hogy kinek melyik tetszik és miért, de szerintem ez fölösleges időtöltés lenne.
    Loudness helyett lehet még használni a hangszínszabályozókat is, de a loudnessnek annyi előnye van a hangszínszabályozóval szemben, hogy hangosításra automatikusan csökken a hatása, míg a hangszínszabályozónak meg nem.

    PS:

    Normálisan megcsinált hangsugárzó NEM tud halkan mélyet emelni. Olyan lehet, hogy hangosan nem tud annyi mélyet leadni, de akkor az a hangsugárzó/erősítő párosítás fos. Önmagában, segédkapcsolások nélkül egy lineáris átvitelű erősítő NEM tud halkan több mélyet adni, mint hangosabban.

Új hozzászólás Aktív témák