Új hozzászólás Aktív témák
-
Dare2Live
félisten
Másnak is feltünt, hogy eltünt egy rakás érdemi hsz ebből a topikból?
-
Cathfaern
nagyúr
válasz
#06658560 #296 üzenetére
Na de most döntsük el melyik
a) nem kell értelmezni mi az objektum
b) pontosan fel kell ismerni mi az objektumAz a) esetben nem lehet semmit eldobni, mert nem tudod hogy egy álló fa amit látsz, ami nem mozog, tehát ha nem mész neki és ő se fog neked. Vagy pedig egy gyalogos ami épp egyhelyben áll, de bármikor eléd ugorhat (akár szó szerint is).
A b) esetben viszont nem igaz, hogy az ilyen elemzés teljesen felesleges lenne, mert el kell dönteni hogy az egy fa vagy egy ember (bár megjegyzem ha én terveznék önvezető szoftvert, a fát is folyamatosan követném, mert az is bármikor kidőlhet). -
#16820480
törölt tag
válasz
#06658560 #296 üzenetére
Miért lenne felesleges infó? Pont feljött itt korábban, hogy de az emberi sofőr látja hogy mittomén kocsma van az út mellett és óvatosabban vezet, mert lehet kitántorog valaki elé. Vagy ugyanez építkezésekkel, olyankor ideiglenes, beszűkített sávok vannak, jobban/más dolgokra is kell ott figyeljen az automatika is.
Pont ez lenne egy magasabb szintű önvezetés lényege, mert kormányozni egy üres úton már most is tud a legtöbb ilyen rendszer. -
#06658560
törölt tag
Amiket láttam eddig bemutatót, hogy mit képez le a rendszer az alapján nem úgy tűnik, hogy hatékonyan akarják kezelni a problémát.
"Amúgy eléggé kell messze oldalra is nézni úgy is, hiszen onnan jön a pirost nem figyelő autó, futó vad, stb"De onnan, hogy adott tárgy nem keresztezi a jármű útját a jármű előtt, nincs ütköző pályán, el lehet dobni.
-
#06658560
törölt tag
válasz
#16820480 #284 üzenetére
Szerintem ezt a részt eléggé elbasszák a fejlesztők amúgy. Mert mintha minél tökéletesebb leképezését akarnák a világnak, miközben elég jól lehetne eldobni azon objektumokat, amelyek nincsenek ütközési pályán a jármű vonatkoztatási rendszerében. Vagy nem kerülnek később az útjába.
-
A lerepülő kerékkel az a nagy büdös helyzet, hogy az ember SOKKAL rosszabbul reagálja le, mint az általam érintőlegesen ismert pár éves Autopilot. Az ugyanis a gond, hogy az ember szoftverébe sincs beépítve az ilyen atipikus megjelenésű és viselkedésű, viszont a méreténél fogva még ingerküszöb alatti jelenség. Amikor ilyennel állítottak szembe tesztalanyokat, a nagy többség konkrétan nem reagált rá a rendelkezésére álló időn belül. Ezen persze lehetne javítani alapos videós képzéssel, de az ember agya már csak így működik.
MaCS
-
#16820480
törölt tag
Az ESP egy "buta" rendszer, vagyis paraméterezett. Ha ezen a keréken eltűnik a tapadás, a másik keréken meg marad, akkor ezt meg azt csinálja.
Az ilyen Autopilot és hasonló deep learningen alapuló vezetéssegítő rendszerek pedig input típusokat elemeznek, és azok alapján dolgoznak ki reakciókat. Nem kell azt felismerje feltétlen, hogy egy kerék, hanem a radar lát egy objektumot az autó felé közeledni, az autó kitér előle. Tök mindegy, hogy egy kerék, vagy a rénszarvas vagy a télapó szánja. Ez lenne a deep learning egyik lényege amúgy, hogy ne kelljen minden egyes helyzetet konkrétan leírni, hanem a kapott paraméterek alapján a rendszer képes legyen "dönteni". -
pakesz
aktív tag
válasz
Dare2Live #279 üzenetére
jo megneztem idoponttol...
nezd en elhiszem aki kiad tizeniksz milliot es megvan meg neki a szinrefujt lököse, arrol el tudom kepzelni hogy ezt vivmanykent iteli meg hogy most meg nem lett leabalva a lököse
en ezzel szemben konkretan telibesz.rom, hogy a lokosomet hanyszor utik meg, van benne vagy egy tucat utodes, mit izgassam magam ezzel... sot remelem egyszer majd le is szakad hogy vegre meg tudjak rendesen csinaltatni....
majd este en is elkuldom neked azt amikor nem lepesben jott a becsapodo fel es a Tesla az elgurult elole... mert megneztem am, es arra ervenyes a fenti tiradam, de nezd ha a macskosz17tel ti csak Torrenteset jatszadoztok es o nem veszi a faradtsagot elmagyarazni hogy mi az idealis viselkedes baleseteknel, akkor en elengedem a temat... -
pakesz
aktív tag
válasz
#16820480 #280 üzenetére
en ha ezt a tesztet megcsinalom, akkor felborulok az autommal, ezt en megteszem tesztpalyan importalt javorszarvas nelkul is...
szoval az ESP vagy milyen 3 betus majmoskodasnal ezt anno LEPROGRAMOZTAK
na fussal neki ennek a ket allitasnak amit itt elmagyaraztam es legyszi gyere vissza linkkel ha arrol tudomasod van hogy a
"itt repul szembol egy kerek es akkor most csinaljunk ra egy tesztkornyezetet ahol reprodukalhatjuk"
allitas az igaz
nem akarok en kotozkodni erted, csak ha te anno a 271es hozzaszolasomra valaszoltal akkor maradjunk a temanal... szoval
"repul a kerek es ez a programkod kikeruli" modszerrol tudsz ? -
ddekany
veterán
Pedig gyűjtenek videókat a flottától, ezt rengetegszer el is mondták. Nyilván csak rövideket, amik megfelelnek valamiféle keresési feltételnek. Pl. ahol közbeavatkoztál. De kiadhatnak olyan utasítást a flottának, hogy ezentúl küldje be, amikor olyan helyen nem lát stop táblát, ahol pedig a térkép szerint van. Az egész fejlesztés erősen "test driven", már csak azért is, mert egyre több részt neurális hálóra cserélnek benne.
Ettől persze még nem lehet tudni, meddig tudnak eljutni önvezetés terén. Lehet, hogy egy ponton falba ütköznek, mert már nem tudják "megtanítani" a rendszert bizonyos dolgok felismerésére, ami egy embernek pedig könnyű.
Az háttért tár elhasználódás gond pedig nem az önvezetésért is felelős számítógépben volt, hanem a tabletben amin a felhasználó felület fut. Az egy jóval kevésbé megbízható vas amúgy is.
-
#16820480
törölt tag
Tudom mi az a teszt, láttam már csomószor. Most annyi a követelményed, hogy el tudd rántani a kormányt egyik irányba aztán gyorsan a másikba is, akkor ezt bármelyik sofőr megteszi neked tesztpályán, ahogy egy automatika is. A valóságban meg a helyzetfelismerés és reakció teljesen más.
-
-
pakesz
aktív tag
arrol hallottam hogy a Tesla log adatokat tarolt a behegesztett SSDn es lehetett 2e dodoert lapot cserelni egy 5 eves autoban
de legjobb tudomasom szerint videot azert nem tarolnak...
tenyleg erdekel az a teszt amugy, hogy "repul felem a kerek es akkor a Tesla autopilotja korrigal"
mert -mint fentebb irtam- abban az esetben valoszinubb hogy egy jo kepesseggel rendelkezo szerves alapu kerulte ki azt a balesetet, de megtrollkodtak a sok fogalmatlant hogy beraktak a videoba...
meg egyszer elismetlem, hogy a javorszarvas teszt amikor meg az ESP -be nem raktak bele mar akkor tesztpalyan probalgattak egyes helyeken es ennek ellenere a merdzso nem kodolta le hozza a programsorokat -
pakesz
aktív tag
válasz
#16820480 #274 üzenetére
>> "Amúgy ha már jávorszarvas teszt."
en tudom mi az, de te is tudod? annyit segitek, hogy nem hoznak oda javorszarvast hogy a tesztpalyan majd elemugorjon
>> "Egy dolog, hogy az autó fizikailag képes átmenni a teszten"
fizikailag ugy hogy az ESP besegit, ha csak a fizikai jellemzot neznenk, es nem segitene ra az elektronika amit anno leprogramoztak akkor borulna az auto
>> "Netán rossz irányba rántja a kormányt, mondjuk pont bele a forgalomba, vagy neki egy fának."
az a hozzaszolasom ahol elohoztam a javorszarvastesztet ott nem errol beszeltem, hanem a rendszerek proogramozasarol, nem ertem minek hozod ide ezt...
van egy KOVETELMENY arra jon a megoldas, a kovetelmeny az az hogy kikerulnek egy akadalyt es nem az a kovetelmeny hogy nekiverik a fanak... -
pakesz
aktív tag
na megerkezett a flémmester
rancigald a kormanyt nyugodtan es zugjal bele a magad elott lefekezettbe... azert kell ezt csinalni, hogy teged hozzanak ki a baleset okozojanak
tudod az ilyenek mint te vagy lesznek a legjobban besertodve amikor radhuzzak majd a vizeslepedotde te tenyleg ennyire alacsony szintet kepviszelsz?
kepes vagy felfogni az ertelmet annak amit leirtam?
a 272es re valaszoltal, annal a temanal maradj, ha jol latom szajbaragosan irtak le anno amire szajbaragosdan valaszoltam, nem hinnem hogy 80as IQ felett nehezseget kellene okozzon a felfogasa a mondandomnak... -
ddekany
veterán
Igen, nyilván mindenféle beteg problémás esetre készítenek tesztet, magukkal szúrnának ki erősen, ha nem tennék. De valószínűleg általában szimuláció sem kell. Mivel az egyik fő probléma a kamera kép értelmezése, fogják egy valóságban megtörtént eset felvételét, és a teszt eset az, hogy rendszer felismeri-e rajta mi micsoda és hol van. Amúgy beszéltek erről is, hogy mikor találnak egy problémás esetet, akkor próbálnak automatizáltan találni még sok hasonló szituációt az "adatbázisukban". Ez az egyik fő fókuszuk, hogy hogyan lehet a tréninget és tesztelést minél inkább automatizálni, és minél inkább nem a programozókat terhelni vele.
-
#16820480
törölt tag
Amúgy ha már jávorszarvas teszt. Egy dolog, hogy az autó fizikailag képes átmenni a teszten, de a sofőrök jó része meg inkább a jávorszarvason megy át fizikailag, mert nem veszi észre, lassan reagál, stb. Netán rossz irányba rántja a kormányt, mondjuk pont bele a forgalomba, vagy neki egy fának.
Már egy ideje nagyon olyan érzésem van, amellett, hogy igazából elég troll szagú amiket írsz, mint amikor a Sully c. filmben a bizottság simán kihozta, hogy a pilóta rosszul reagált, hiszen az általuk folytatott tesztben simán megfordultak és letették a gépet a reptéren. Csak azt elfelejtették, hogy a tesztelők pontosan tudták, hogy mi történt, és mi az elvárt magatartás, abban a pillanatban ahogy megszólalt a vészjelzés már fordították is a gépet. Kb ugyanez a közúti vészhelyzetekkel. Oké, hogy a human benchmarkon, ahol pár másodpercen belül felvillan egy fény te eléred a 200ms reakcióidőt, de kíváncsi lennék, hogy ez mennyire romlik, ha mondjuk a teszt indulása után 10-20 perccel jönne az első jelzés. Tudom, nyilván akkor is tökéletes és konzisztens 200ms lennél, hiszen úgy tudsz figyelni, mint egy gép. Jé, a hasonlatban is gép szerepel, pont ahogy ezekben az autókban
-
pakesz
aktív tag
válasz
Dare2Live #269 üzenetére
>> "Te rád futnak. Ezt védi ki a tesla. Hirtelen erős gáz majd satufék. Elörébb ment 3métert és evvel elkerülte azt, hogy hátulról megtolják."
almodban...
tenyleg ha ennyire nem ertesz a dolgokhoz es ennyire alomvilagban elsz, akkor add le a jogositvanyodat ember, mindenki jobban jarna de komolyan...tudod mirol beszelsz egyaltalan?
hogy egy SERULESES balesetnel azt fogjak kihozni hogy te vagy az OKOZOJA a balesetnek mert eppen okosba navigalgattal es pont belecsusztal az elotted levobe, a helyett hogy szepen kontrollaltan bucsut mondanal a lökösodnek
ugyanis a magyar biroi gyakorlat szerint az az okozoja a balesetnek aki eloszor utkozott, es akkor jarhatsz majd birosagra meg fogadhatod sulyos szaezrekert az ugyvedeket hogy a vegen ne rohadjon rad a lakat... -
pakesz
aktív tag
>> "Amennyire érteni lehetett, van rengeteg eset, amire szimulációban lefuttatják az új verziókat."
a javorszarvas tesztnel van fizikai valojaban is teszt es az a 3 betus hiperszuper valaminel is a fejlesztok azok rakeszultek arra a dologra, mert volt felkeres anno, hogy nezzetek a merdzso hatalmasat taknyolt es akkor egtunk mint a Reichstag, ezert most egy csipet csapat kodolja mar le a javorszarvast hozza
szoval szoktak gumik szallogalni? hogy a Tesla programozoi kulon programkodot irjanak ra? mi van ha egy arnyek zavar csak be a szomszedos farol? extrem esethez kodoltak stroboszkopos fasort is hozza?
amugy meg sokkal gyakrabban szalldogalnak a levegoben kerekek amik be fognak csapodni, mint az hogy pl. egy oldalan allo jarmu eppen rontja a haladasi korulmenyeket? -
Dare2Live
félisten
"itt az elso az hulyeseg..."
nincs semmilyen hülyeség. Te rád futnak. Ezt védi ki a tesla. Hirtelen erős gáz majd satufék. Elörébb ment 3métert és evvel elkerülte azt, hogy hátulról megtolják.
Ahoz, hogy ezt ember megcsinálja bizony figyelni kell folyamat hátra ami rendkívül megtehelő, veszélyes. Nézek előre, nézek hátra, előre, hátra.... És elképesztő "versenyző tudás" kell ahoz, hogy miután észrevette felmérje pont megfelelőt gyorsítson és fékezzen és evvel elkerülje a balesetet.
Mivel kiderült, hogy azt se érted amiről írsz így a baromozás elég vicces.
"nincsen DE!!!
nincsen gyerek, nincsen mobil, nincsen darazs, nincsen sminkeles, nincsen kiomlott kave"Lehet te egy steril/csoda világban élsz ahol nincsen gyerek, meg darázs sincs... de az átlag 99% nem. Smink, meg kiömlött kvt meg nem írtam. De aszem darazsat sem. De amúgy ja. btw esetleg írhattad volna még azt is, hogy stroke és szivinfarktus sincs....
"es addig ne vezess"
Lehet durvát mondok, de emberek vagyunk és a földön élünk. Van gyerekünk, van darázs... (stroke, szivinfarktus) sött mégdurvábbat mondok: Van hogy fáradtak vagyunk. És van aki öregszik közülünk és 70évesen már nem 210ms a rekacióideje. -
ddekany
veterán
"van ra teszt mint pl. a torestesztre?"
Amennyire érteni lehetett, van rengeteg eset, amire szimulációban lefuttatják az új verziókat. Fejlesztőként én máshogy el se tudom képzelni, soha nem mernének kitolni egy új verziót különben. Nyilván teljes képtelenség lenne ezeket az eseteket fizikailag megrendezni (nem csak rengeteg van, de ezek többsége bizonyára sokszereplős "jelenet"). -
pakesz
aktív tag
válasz
Dare2Live #265 üzenetére
na azert menjunk bele ebbe...
irod:
"Nem azt írtam ezt ki nem lehet védeni. Ki lehet. Ahogy ld a ráfutásos balesetet is ki lehet. 360fokban folyamatosan figyelsz, észleled ha nem mész előre 3métert ebből csúnya kocc lesz. Gázt adsz mint a Tesla. Aztán azonnal fék. Egy pro/képzett 101%ban 360ban odafigyelő sofőr sztem simán meg tudja csinálni.
De a gumisat is ki lehet védeni. Észreveszed gumit, autóversenyző reflexel ellenörzöd nincs e tőled jobb oldalt vmi, majd pont megfelelő mértékben jobbra rántod a kormányt."itt az elso az hulyeseg...
rafutni a magad elott levore fogsz rafutni, ott minek kellene hatulra figyelni? bele kell allni a fekbe es ha autopalya van, akkor meg okosan lehet jatszani ugy hogy periferiarol latod hogy az ELOTTED levo merre kormanyzott es akkor oda kormnanyzod, ahol o nincsen
vagy esetleg te amikor rafutsz ugy erted hogy tolatsz 120 km / h -val es akkor kellene figyeled hogy hogyan alakul a 170 foknal a helyzet?a masodikat cafoltam az elozo hozzaszolasomban tessek ketto baromsagodat mar cafoltam haladjak tovabb?
itt a harmadik butasagod:
"ÉS nem figyel folyamat 101%ban oda. Mert gyerek. Mert telefonál. Mert beszél. Mert elgondolkodik. Mert ..."
nincsen DE!!!
nincsen gyerek, nincsen mobil, nincsen darazs, nincsen sminkeles, nincsen kiomlott kave
idiotizmus az viszont van, nos ha te ezeket nem tudod tudatosan kiszurni akkor vard meg amig lesz onvezeto auto es addig ne vezess -
pakesz
aktív tag
-
pakesz
aktív tag
válasz
Dare2Live #261 üzenetére
>> "De a gumisat is ki lehet védeni. Észreveszed gumit, autóversenyző reflexel ellenörzöd nincs e tőled jobb oldalt vmi, majd pont megfelelő mértékben jobbra rántod a kormányt."
ertem en a viccet csak nem szeretem
allitasz valamit ami szerintem kb 80 % hogy nem igazeloszor is azt tisztazzuk hogy az a repul fele a gumi es akkor elrantja a kormanyt arrol bizonyitva van hogy a Tesla erre kepes? es a videon levo auto az Tesla volt?
van ra teszt mint pl. a torestesztre? vagy a javorszarvastesztre? gondolom a Tesla mar szabadalmaztatott is egy repulo kerek tesztet es standardizaltak is, ugye?
csak remelni merem, hogy a "elottem van egy feher kamion es azert ne ronggyoljunk bele mar 130al" tesztet is bevezettek az alaptesztek kozeen elore szoktam figyelni amerre haladok, amugy furcsallom, hogy szerinted oldalrol kell szamitani tobb tonnara, valoszinuleg kellene szamitanom arra, hogy a zebrarol oldaba kap egy ket tonnas gyalogos...
-
Dare2Live
félisten
Nem azt írtam ezt ki nem lehet védeni. Ki lehet. Ahogy ld a ráfutásos balesetet is ki lehet. 360fokban folyamatosan figyelsz, észleled ha nem mész előre 3métert ebből csúnya kocc lesz. Gázt adsz mint a Tesla. Aztán azonnal fék. Egy pro/képzett 101%ban 360ban odafigyelő sofőr sztem simán meg tudja csinálni.
De a gumisat is ki lehet védeni. Észreveszed gumit, autóversenyző reflexel ellenörzöd nincs e tőled jobb oldalt vmi, majd pont megfelelő mértékben jobbra rántod a kormányt.Csak az átlag 99.9%nak nincs autóversenyző reflexe. Meg nem figyel konstans 360ban. ÉS nem figyel folyamat 101%ban oda. Mert gyerek. Mert telefonál. Mert beszél. Mert elgondolkodik. Mert ...
"es eleve olyan helyzetbe naviagalja bele magat a vezeto hogy ott eselye sincsen..."
A vezetőnek nincs. Kivéve persze ha olyan mint te
hogy autóversenyző reflexei vannak, 360fokban lát és mindig 101%ban odafigyel.
"de ugye megvan az az eset, amikor egy fekvo teherautoba rongyolt bele a teszlacska?"
ld cikket. nincs is kérdés, hogy főleg a régi Ses nem helyetted vezet. Tesla szerint új sem, ezt nem tudják sokan értelmezni.
nem mostani eset. a rendszer elképesztően fejlődik.
Ha egyszer vmikor kész lesz a level 5 és évek óta fejlődik, akkor is lesz baleset. Csak nem fele annyi mint most amikor autopilottal mennek hanem tized söt század annyi. És simán lehet lesz olyan amikor a "gép" dönt rosszúl. 1000*jól döntött egyszer meg hibásan. És a hibás esetben "belerongyol a kamionba". -
ddekany
veterán
Pont olyan eseteket kivédése a fő nyereség, amikor a vezető nem figyel eléggé, mert az a leggyakoribb ok (de javítsatok ha nem). Aztán hogy azon felül is gyorsabb a gép, az több mint valószínű. Csak persze a szentem nem mindig érti mit lát... de egyre inkább.
A klasszikus felborult teherautóba rohanást esete... valószínűleg a legfrissebb verzió már nem tenné meg, ezt azért vegyük figyelembe. Más kérdés, hogy ezért többet is akarnak rá bízni... hááát... szerintem belátható időn belül elég lesz, ha baleset előtt kapja ki az emberek kezéből a kormányt. Az sem random gyártótól, akiknél simán nem szül cikket, ha néha meg akar ölni az autó.
-
Cathfaern
nagyúr
"Technically all cars are self-driving, for at least a little while." [link]
-
pakesz
aktív tag
válasz
#06658560 #255 üzenetére
jo tegyuk fel hogy ez a realis, (ami nem igaz mert 1 sec a realis amikor mar elkezd fekezni a jarmu -- ezzel kapcsolatban elnezest a korabbi szamokert rosszul emlekeztem)
akkor a 2.3 sec -en belul lesz az ami az emberi reakcioido es lesz az ami a gep reakcioideje
ha ezen belul az emberi reakcioidot leviszed nagyon kicsire akkor megmarad a masik, ami nem gond csak nem az lesz hogy 1sec - 1.5 sec helyett lesz 20 ms reakcioido mert az nem igaz... -
Nem ismerem a kísérlet pontos részleteit, de valami filmvetítéses történet rémlik
Annyit tanítottak róla, hogy a kísérlet arra volt alkalmas, hogy megállapítsa az autóvezetés során során átlagos vezetők számára elméletileg teljesíthető optimális reakcióidőt. Arra azonban alkalmatlan volt, hogy a valósan elvárható időket is mérje, mivel eleve túl steril környezetben történt, a résztvevők eleve várták, hogy reagálniuk kelljen és nem volt elég hosszú az idő ahhoz, hogy a koncentrációjuk csökkenjen.
MaCS
-
pakesz
aktív tag
>> " Az a kísérlet, ami alapján ezt a 700 ms-ot tartják etalonnak, éppen erről szólt: egy csomó embert leültettek, hogy figyeljenek, és így produkálták ezt a reakcióidőt."
tehat leultettek egy csomo embert (gondolom asztalhoz) es szoltak nekik hogy figyeljetek mert nezzuk a reakcioidotoket?
es akkor elejeraktak egy olyan valamit ami lemeri a reakcioidejet? pl. ennek a korai megfelelojet? https://humanbenchmark.com/tests/reactiontime
mert akkor 180 ms lenne az atlag (en magamnal 210 ms volt...)
en mondjuk nem ertem hogy lesz abbol 1.5 masodperc de a szagertok mindig sokkal jobban tudjak es megmagyarazzak.... -
pakesz
aktív tag
válasz
Dare2Live #235 üzenetére
beleneztem a videokba
nos az amit kuldtel hogy huha ezt ki nem lehet vedeni, annal ugye az volt hogy balrol erkezett egy auto nagy sebesseggel? nos ha esetleg odapillant az ember, akkor altalaban eszreveszi...
es bele is tekertem parba es hat parnal nagyon karcsura van hagyva a kovetesi tavolsag, es eleve olyan helyzetbe naviagalja bele magat a vezeto hogy ott eselye sincsen...
de ugye megvan az az eset, amikor egy fekvo teherautoba rongyolt bele a teszlacska? -
btprg
senior tag
válasz
Dare2Live #222 üzenetére
"Az én véleményem alapján ahogy terjednek a vészfékező rendszerek az ezzel kapcsolatba hozható ráfutásos balesetek 90%a el fog tünni. Márha az adott autó fel van szerelve vele. 90%a. Mivel kötzelezővé teszik így pár év múlva megtudjuk az igazságot."
Hát igen, majd kiderül... Az teljesen biztos, hogy egy ilyen vészfékező rendszer jól ki tudja küszöbölni a ráfutásos balesetet. Én attól tartok, hogy meg tudják-e normálisan írni a programot, és nem fog-e olyankor vészfékezni, amikor teljesen indokolatlan. (Mint ahogy valaki írta is, hogy szűk úton a szembejövő autók miatt is triggerelődött neki finoman...)
Valahogy nem lennék boldog, ha (amúgy normális követési távolságot tartva) megyek valaki után, és az randomra bevészfékezne... -
arnyekxxx
veterán
e azért, ha valaki olyan eszelős, hogy szándékosan kicselezi.
abban a világban ahol piaca van a biztonságiövmegkerülő eszközöknek és emberek halnak meg nemautopilótás autóban mert vezetés helyett telefononoznak nyugodtan lehet feltételezni, hogy nem egy ember fogja kijátszani az ellenőrzést amennyiben az könnyen kijátszható
a darwin meg csak addig jár amig csak magát öli meg.
-
ddekany
veterán
Indexen látom jön majd az újabb zsibbasztó sajtóhír: OK, nem volt autó pilot, de most XY kísérletileg bizonyította, hogy át lehet verni az autopilotot, hogy bekapcsolva maradjon akkor is, ha rég nem fogd a kormányt meg nem is ülsz ott, és akkor ezért volt a baleset. Persze, jobb, ha nem lehet átverni, de azért, ha valaki olyan eszelős, hogy szándékosan kicselezi... ha ilyen lelkületű, akár ámokfuthat egyet autopilot nékül is.
Amúgy tippre, a két csóka azt hitte, hogy bekapcsolta, pedig már csak ezért sem, mert nem is volt befizetve az az opció...Darwin díj lesz ez.
-
Dare2Live
félisten
ezen lehetne meditálni, de ahogy írtam. Nem tökéletesen. Soha nem lesz. Annyit biztos tud már most, hogy drasztikusan csökkenti a balesetek számát. Az is biztos, hogy elképesztően fejlődik össze se lehet hasonlítani 1-2év fejlődése után. Ugye pont ez a gond most mert már annyira jó, hogy átülnek az anyósülésre, meg alszanak a volánnál aztán ld cikket. Nem ez nem a waymo rendszere.
-
Degeczi
nagyúr
válasz
Dare2Live #238 üzenetére
A Chevy féklámpája égett, +az agresszív előzményekből emberi sofőr itt pont sejtette volna, h bünti jön és jobban, időben reagált volna (ami épp ezért nem menti az autóban ülő "vezetőt" - de lehet, h fogalma sem volt az előzménykről, mert esetleg oda sem figyelt az előtte néptelen úton)
Persze simán lehet, h azóta már a Tesla-k is jobban kezelik az ilyet. Célszerű is lenne, hiszen a szabálykövető vezetésük jó eséllyel ingerel ilyen idiótákat. Bár nem túl valószínű, h ilyesmiket, mint hogy villog, vagy pláne hogy gázadásokkal ugráltatja az autóját a mögötte haladó, képes lenne olyan jelzésként értékelni, h ettől nagy távolságot kell tartani akkor is, ha majd elénk kerül.
-
Dare2Live
félisten
off de esetleg érdekes megnézni pár beta videot is. Magyarázat meg 2. keresés miatt egy 1+éves. Azóta már nem keveset fejlődött. [link]
-
Dare2Live
félisten
A deepfake világában sztem semmit se lehet biztosra venni.
És pl első videonál zöld, elindult. Ezek után kb semennyire nem életszerű, hogy balra nézel. De lehet. Az autopilot csipogásokat is rá lehet tenni videokra. És az se kizárt vki oldalakra is szerel kamerát és videot hamisít. És az is lehet nézett hátra és látta ha rátapos a gázra elkerüli a balesetet, majdha azonnal fékez az elötte lévőnek se megy neki. Lehet a deepfake világában? Bármi lehet. Csak baromira nem életszerű.
-
Dare2Live
félisten
meg ezen felül is még rakás gond van vele. És nem megszünteti a baleseteket. Csak drasztikusan csökkenti a számukat. Már most. Erre vannak a példák és nem arra hogy tökéletes mert nagyon nem.
De az egész még gyerekcipőben járt. Ezért írtam sztem nagyon pesszimista, biztosra megyek 10-20évet.
szerk: a fizikát a tesla se tudja meghágni. Hiába vészfékez 20ms reakcióidővel, ha lassulva vágnak be elé nem tud csodát tenni.
-
Degeczi
nagyúr
Szerk: nem nyilvánvaló elsőre, h az utána következő rész a hozzá tartozó hátsókamerás felvétel, és az alapján nem a belső sávban gyorsan érkező elé vágott be, hanem az izomautós mögötte jött már a rákanyarodó úton is, és lassúnak tartotta a tempót. Mondjuk a büntifékezést ettől még illett volna kivédenie az autopilotnak.
-
Dare2Live
félisten
Tőlem lehet 200ms is a reakcióidőd akkor is csiga lassú vagy.
"akkor a robotpilotanal lesz ebben az esetben? kint meglat egy autot es"
Ezt nem értem. Tippelni tudok mire gondoltál. A net meg teli van tesla autopilot predicts crash és hasonló videokkal. Ilyen esetre gondolsz? [link] Hát az átlag 99.9%nem fékezett volna és sanszosan már halott.
De hamár... egy ilyen autókereskest is a 99% beszív. Még ha magánál is van nincs ideje jobbra nézni, hogy ránthatja e a kormányt jobbra. [link]
De ilyen esetben is a sofőr folyamatosan figyel 360ban minden secben és ha kell megnyomja a gázt ugye? [link] Ilyenből amúgy rengeteg van fenn. Ha kell nem csak megnyomja a gázt hanem ha van hely megy balra, jobbra.
[link] Ez meg csak úgy. Gondolom te is átlátsz a szakadó havon/ködön ahogy a rekacióidőd is jobb mint az autopiloté. Na és ugye folyamatosan figyelsz, nézel 360fokban, hogyha jön a kerék, mögötted vki elkerüld az ütközést.
btw nem lehet, hogy bambano 2.regje vagy?
-
-
pakesz
aktív tag
elfaradtal a hozzaszolasom vegere?
segitek anno ezt is kerdeztem toled:
"de nezzuk meg az Arpad hidi esetet, ha en ott a kulsoben megyek akkor a labam mar a feken van amint eszreveszem hogy az a Volvos ott all, erre a Teszla ugyanigy keszult volna fel?
erre tenyleg kivancsi vagyok leirod hogy ismered akkor fejtsd ki hogy ilyenkor felkeszulten varja, es visszaveszi a sebesseget?" -
pakesz
aktív tag
válasz
Dare2Live #222 üzenetére
maradjunk a temanal...
en az Arpad hidnal amikor a Tesla meg csak erzekeli hogy ott van kint egy auto akkor en a labamat mar 1 masodperce a feken pihentetem... eleve a motorfekkel lassulok
es ott NEM 700 ms lesz a human reakcioidom...akkor a robotpilotanal lesz ebben az esetben? kint meglat egy autot es
a., rafekez hogy beengedje
b., addig nem vesz rola tudomast amig eleje nem kanyarodik ezzel elvesztve azt az elonyt amit egy intelligensebb vezeto abszolvealna -
válasz
#06658560 #146 üzenetére
Az én ismereteim szerint a nagy fejlesztők jelentős része szerint a Level 5 a ma előre látható fejlődés szerint (tehát nem a mai fejlettség szerint) belátható időn belül nem megvalósítható, és tulajdonképpen nincs is tervben. A Level 4-ről 5-re ugrás olyan brutális fejlesztést és ellenőrzést igényelne, ami jelenleg ésszerűtlennek, sőt kivitelezhetetlennek tűnik.
MaCS
-
A jogsiszerzéshez szükséges vezetési órákat nem nevezném gyakorlati képzésnek. Még egy erősebb fékezés sincs a folyamatban.
"az önvezető hardver nevetségesen lassú az agyunkhoz képest, és soha nem is lesz érdemben gyorsabb."
Ebben szerintem nagyon súlyosan tévedsz. A reakcióidő alatt az ember mennyi adatot dolgoz fel? És sajnos utána is csak nagyon kevésből kéne döntenie, egy nagyon szűk látómezőből vesz számításba felületes információkat, és csak ezek után kezd egyáltalán mérlegelni. Viszont sajnos képtelen kiszámítani, hogy az adott hőmérsékleti és útviszonyok között vajon van-e helyes elkerülő manőver, és ha igen, az legyen pont megfelelő mértékű. Az ember egy fékpedált tud nyomni, a robot kerekenként fékez, századmásodperces adagokban.
Komolyan nagyon tisztelem a tudásodat, de most egy számodra ismeretlen szakterület csúcsmérnökeivel vitatkozol.
Persze én sem értek hozzá, de egy bő évtized balesetelemző munkája, és az ahhoz kapcsolódó háttértanulmányok alapján van alapom kijelenteni, hogy az ember elképesztően rosszul teljesít vészhelyzetben, aminél még régebbi vezetéstámogató rendszerek is fényévekkel jobbak.
MaCS
-
bambano
titán
"Sajnálatos tény, hogy a vezetők 99%-a semmilyen gyakorlati képzésben nem részesül.": nem érzed úgy, hogy ez akár bűncselekmény is lehet? elég súlyos állítás.
"Egyszerűen nevetségesen lassú a hardverünk.": az önvezető hardver nevetségesen lassú az agyunkhoz képest, és soha nem is lesz érdemben gyorsabb.
-
Sajnálatos tény, hogy a vezetők 99%-a semmilyen gyakorlati képzésben nem részesül.
Azonban az átlagautós (kb. 95%) számára képzés is nagyon kevés, de az esetek nagyon nagy többségében életmentő technikát tanít meg.
Eleve ott kezdődik a téma, hogy vészhelyzetben egyetlen művelet várható el az embertől, összetettebb mozdulatsorok már nem. (Baromi ritka a kivétel!) Ez többnyire azt jelenti, hogy bele kell taposni a fékbe -- és már ez is nagy dolog!
Kitérő manőverekre már sokkal kevesebb a reális esély, aminek az agyunk működése az oka. Ez kondicionálással javítható, de sok és rendszeres gyakorlás kell hozzá. Sokan ezért is tartják feleslegesnek, sőt, veszélyesnek a tanítását.
És persze van az általános vezetéstechnikai képzés, de az nagyon nagy részben másról szól.
Mindez persze BAROMI FONTOS lenne, nagyon-nagyon sok baleset és emberhalál megelőzhető lenne vele, de az embert a gép szintjének még a környékére sem tudná felhozni. Egyszerűen nevetségesen lassú a hardverünk.
MaCS
-
A reakcióidő jelenleg hivatalosan 700 ms. Azért hivatalosan, mert egy 70-es évekbeli svéd kísérlet steril körülmények között ezt hozta ki.
Ma a magyar bíróságok sajnos ezt tekintik etalonnak.
A gyakorlati, valós körülmények között, kedvező látási és forgalmi viszonyok között egy fitt, átlagos autóvezető 1 másodperces reakcióidőt produkál, de a körülmények romlásával ez felmehet akár 2,5 másodpercre (!!!!!) is. Oké, ez szélsőségesen rossz, de azért egy egészséges, vezetésre alkalmas embertől is elfogadható érték, például rossz látási viszonyok között, összetett ingerekkel teli helyzetben.
A szakma szerint a legtöbb esetben az 1-1,5 másodperc a reális.
A 210 ms egy extrém jó vezetőtől (autóversenyző, kaszkadőr) lehetséges, aki mellékesen erre folyamatosan kondicionálva van, és ezt is csak rövid, kifejezetten koncentrálós időszakra. Valós forgalmi helyzetben általában az ő reakcióidejük is az átlagember értékei közelébe romlik.
MaCS
-
Dare2Live
félisten
hirtelen rákerestem, itt írták a legalacsonyabb értékeket. [link]
csak mint érdekesség, valósághoz sok köze nincs. [link]Első alapján ha számítasz rá és baromi jó vagy akkor 700ms. Ehez képest egy vészfékező elektronikának 20ms maga az örökkévalóság. És akkor most nem a 60év +os generációról beszéltünk vagy arról, hogy légkondit állítasz, ne adj isten hátra nézel mert ordít a gyerek vagy lecsúszott 2 sör vagy... a lenyomod a lábad megint egy örökkévalóság ahoz képest mind ha elektronika csinálná. és akkor arról, hogy esetleg át kell ranki a lábad még nem számoltunk
szvsz!:
Az én véleményem alapján ahogy terjednek a vészfékező rendszerek az ezzel kapcsolatba hozható ráfutásos balesetek 90%a el fog tünni. Márha az adott autó fel van szerelve vele. 90%a. Mivel kötzelezővé teszik így pár év múlva megtudjuk az igazságot. -
pusszycat
nagyúr
Régebben volt, poroszkáltam az úton az autómmal, majd egy kereszteződésben balra fordulok és mit látok? Egy traktor húzz egy vashulladékkal agyonpakolt utánfutót maga mögött. Ez eddig ok is volna de valahogy leakadt a traktor bevette a kanyart az utánfutó jön szembe velem, csak jön, csak jön...
Nagyon érdekelne egy Tesla autopilot erre mit lépne. Mert én itt vagyok szóval megusztam de gondolkodni se volt időm beindult az életösztön vagy csak az őrangyalom vezetett helyettem, nem tudom...
Hármassal vettem a kanyart, vissza kettesbe (fogalmam sincs h jutott eszembe gondolom arra gondolhattam 2 ben megugrik ha beletaposom a padlóba a pedált.
Szóval útpartka megcélozz, de mint a biliárdban olyan szögben majd mielőtt nekimentem volna kormány vissza. Hátratekintés visszapillantóban utánfutó utpatkána kb ott ahol "biliárdoztam"Tesla le vagy maradva...
-
bambano
titán
ha viszont képes vagy olvasni a forgalmat, akkor akár sokkal hamarabb is elkezdheted a reakciót, mint ahogy arra szükség lenne.
tele van dashcam videókkal a tecső, a szituációk elsöprő többségében másodpercekkel azelőtt lehet tudni, hogy ki milyen balesetet fog okozni, hogy bekövetkezne.
ha én naponta átmegyek az árpád hídon és naponta ugrálnak elém köcsögök a felhajtóról, akkor tudom, hogy ott figyelni és előre gondolkodni kell. -
bambano
titán
akkor ez nem azt jelenti, hogy az emberi sofőr alapértelmezésben rosszabb, hanem azt, hogy képzetlen.
az, aki "semmilyen döntést nem hoz", az nem rossz sofőr, hanem fogalma sincs, hogy döntést kellene hoznia."Ennél szinte minden működő rendszer jobb.": nem, nem az. azt sokkal könnyebb javítani, hogy az ember reagáljon, mint azt, hogy gagyi hardveren megírjanak egy nemlétező algoritmust, amihez olyan hardver kellene, ami talán soha nem lesz.
-
Dare2Live
félisten
válasz
arnyekxxx #215 üzenetére
Lehet. Ezért is írtam mint biztos pont a 10-20évet. Addigra fejlődik oda és lesz sztem egyértelmű.
sztem a reggeli, du dugót nem csak teslasok de rengetegen vmi dugó moddal abszolválják. Minden héten belefutok olvassa az újságot / "pihen" a dugóban az autó meg megy esetekkel.
-
arnyekxxx
veterán
válasz
#16820480 #186 üzenetére
ellenben a sofőr sem reagálta le, hiszen bármikor fékezhetett volna
Ez kb a természetes nemreakció, ha nem te vezeted az autót akkor nem úgy koncentrálsz mintha te vezeted. Ha nincs feladatod akkor nem fogsz odafigyelni akkor se ha egyébként leokéztad az eula elfogadásakor. -
bambano
titán
válasz
Hoplitész #210 üzenetére
ez egy alapvetően helytelen álláspont.
az a problémája, hogy elmúlt időszak adatsorára alapoz.
a helyes álláspont az, hogy a jövőbeni időszakra kell alapozni, vagyis a kijelentésed matematikailag helyes verziója az, hogy akkor kell átállni robotvezérlésre, ha hosszú távon jobb statisztikát produkál, mint az ember. -
arnyekxxx
veterán
válasz
Dare2Live #164 üzenetére
Teslak bekapcsolt autopilot mellett feleannyi balesetet okoznak mint kikapcsoltal.
Ebben azért az is szerepet játszhat, hogy az autopilotot ott kapcsolják be ahol nem kell semmit csinálni vezetés közben, mondjuk egy száraz autópályán és belemegy 1000km egy körben úgy, hogy csak a sáv közepén kellett tartani az autót 110el.Csak kíváncsiságból, a jelenlevő teslások a reggeli/délutáni dugót a belvárosban autópilótával szokták megoldatni?
-
pakesz
aktív tag
nekem van egy videom ahol 2 masodpercen belul konkretan 20 km /h -rol allora fekeztem a verdat...
ezert gondolom hogy ez az 1.25 sec az durva, legfokeppen ugy hogy nem specifikalta a szagertonk azt hogy ez az ido a reakcioido lenne vagy esetleg amikor mar elkezd fekezni a verda...
-
a reakcioido ~ 210 ms
Az egy nagyon-nagyon-nagyon optimista érték. Akkor tud ilyet valaki produkálni, ha felkészülve vár valaminek a bekövetkeztére és az rövid időn belül meg is történik, tehát pl. egy ilyen tesztben.
Amikor valami tök váratlan dolog történik (márpedig balesetek nem abból szoktak lenni, hogy előre várt dolgok történnek) és a sofőr sem feszülten figyel (mert az nem nagyon megy tartósan), akkor ez nagyon csúnyán meg tud növekedni, a
MaCS_70 által hozott 1-1,5 másodperc lesz akkor a reális. -
pakesz
aktív tag
> "Azok, akik legalább azt megteszik, hogy fékeznek (többnyire nem elég erősen), ezt 1-1,5 másodperces késedelemmel teszik meg."
a reakcioido ~ 210 ms, utana meg elmegy ~ 500 ms azert hogy atrakja a labat es felepuljon a feknyomas
a 210 ms -ot leviszi az elektronika 50 ms -al es talan a labatrakasnal is megsporolnak 100 ms -ot?
de a maradek 400 - 500 ms -al mi van? hogy lesz abbol nagysagrendekkel jobb mint ahogy te azt sugallod?
de nezzuk meg az Arpad hidi esetet, ha en ott a kulsoben megyek akkor a labam mar a feken van amint eszreveszem hogy az a Volvos ott all, erre a Teszla ugyanigy keszult volna fel?
erre tenyleg kivancsi vagyok leirod hogy ismered akkor fejtsd ki hogy ilyenkor felkeszulten varja, es visszaveszi a sebesseget? -
A közlekedésben nagyon ritkán van a Te kezedben a kontroll. Nem véletlen az a valós jelenség, hogy több a vétlen áldozat, mint a szabálytalankodó. (Nyilván visszaszámolva, és nem az utasokról van szó.)
Ez ugyan nem érv, de tény: elég sok olyan vezető keresett már meg, aki Hozzád hasonlóan baromi elégedett volt a vezetési képességeivel, tudásával, aztán egy rossz pillanatban rá kellett jönniük, hogy ez csak illúzió.
A normál vezetésről nem tudok nyilatkozni, de a vészhelyzeti magatartásról igen. Sajnos az a nagy büdös helyzet, hogy még a legjobb sofőrök is durván hátrányban vannak a már több éves vezetéssegítő rendszerekkel szemben is, a Tesla pedig ehhez képest egy másik univerzum.
Megismétlem magamat: vészhelyzetben az emberi vezetők többsége semmilyen döntést nem hoz. Azok, akik legalább azt megteszik, hogy fékeznek (többnyire nem elég erősen), ezt 1-1,5 másodperces késedelemmel teszik meg.
Ennél szinte minden működő rendszer jobb.
MaCS
-
bambano
titán
válasz
#16820480 #205 üzenetére
olvasd el [link] .
ddekany rólam ír elég veretes kritikát dare2live-nak.
ezt a vitatkozási stílust, amikor rólam ír kritikát, de nem nekem címzi, és előttem írja, de a hátam mögött, ezt görényeztem le és ehhez tartom magam a továbbiakban is. mint a valódi életben a nem mondom a szemébe, de elég hangosan mondom, hogy ő is meghallja stílus.ez nem jelenti azt, hogy ddekanyt személyében legörényeztem, sem azt, hogy másokat, akik egyébként szintén elkövetik ezt a stílust, legörényeztem, és azt sem jelenti, hogy akik más véleményen vannak a topic témájával kapcsolatban, azokról bármiféle negatív véleményt fogalmaztam volna meg.
-
Dare2Live
félisten
"Ezeket a hulladékokat valami zárt pályán kéne tesztelgetniük egy normális világban, és ott rájönni, hogy több kárt okoz mint hasznot"
Ez már kb kiderült ld Tesla baleseti staitszikáit bekapcsolt és kikapcsolt autopilot mellett. Kikapcsoltal több mint dupla esélye van a balesetnek. Több mint dupla.
Erre lehet mondani, hogy kevés, meg gyenge de pár év múlva a difi mégnagyobb lesz és mégtöbb adat fog rendelkezésre állni.
-
bambano
titán
válasz
#16820480 #199 üzenetére
megkérhetlek benneteket, hogy attól, hogy valakinek a véleménye nem simul bele a ti lelkivilágotokba, az még sem nem piszkálódás, sem nem trollkodás, sem nem csőlátás.
tűrjétek el, hogy valaki másképp látja.
az pedig, hogy valaki az illető háta mögött és előtt tárgyalja ki a személyről alkotott véleményét (ami nem tartozik a tárgyhoz), az nálam aranyfokozatú görénység.
a magam részéről ettől az egy kivételtől eltekintve továbbra is automatikusan ki fogom szelektálni a személyeskedést a hsz-ekből, és ha nem marad semmi, akkor nem lesz válasz se.
Új hozzászólás Aktív témák
- Gamer PC-Számítógép! Csere-Beszámítás! Mini PC! I5 10600KF / RTX 3060 12GB/ 16GB DDR4 / 1TB SSD
- Samsung Galaxy S25 / 25 Ultra 5G 256GB - 512GB / - Bontatlan - 3 év gari
- Megkímélt állapot!! Samsung Galaxy S10+ 128 GB SM-G975F/DS - fekete
- Nagyon szép állapot!! Xiaomi Redmi 10 2022 64 GB - fehér
- BONTATLAN Steelseries termékek VERHETETLEN ÁRON!
- Bomba ár! Dell Latitude 5420 - i7-1185G7 I 16GB I 512SSD I HDMI I 14" FHD I Cam I W11 I Garancia!
- Eladó egy wittings steel hr sport hibrid okos óra dobozával töltővel
- AKCIÓ! ASUS PRO WS W790E-SAGE SE alaplap garanciával hibátlan működéssel
- LicencAruhaz.hu OLCSÓ, LEGÁLIS SZOFTVEREK AZONNAL - Windows - Office - Win Server - ÖRÖK GARANCIÁVAL
- Bomba ár! HP Zbook 15 G5 - i7-8750H I 32GB I 512SSD I Nvidia P2000 4GB I FHD I Cam I W11 I Gari!
Állásajánlatok
Cég: FOTC
Város: Budapest