Új hozzászólás Aktív témák
-
DarkByte
addikt
Egy kis kiegészítés, mert az audió kódolás a másik kedvenc területem:
Az LC-AAC (Low Complexity Advanced Audio Coding) számít az AAC alapjának. Ebből is létezik MPEG-2 -es és MPEG-4 -es AAC kódolás, nyilvánvalóan az újabb modernebb. Az AAC ősét leginkább az MP3 jelenti, ennek tervezési hiányosságait javítja, mint pl. az MP3 esetében a Joint stereo kódolás csak a teljes keretbe kódolt átvitt frekvencia tartományra használható, ez által eléggé pazarló; AAC esetén már az egyes frekvencia térbeli részinformációkra külön-külön is alkalmazható. Az AAC esetében a keretek hosszai sem olyan ridegen kötöttek mint MP3 esetében; csatornákból is kódolhat többet így akár 5.1 -es hanghoz is használható; mintavételezési frekvenciákat pedig egészen 96Khz -ig támogatja. [link] Az AAC nagyjából 128kbps -on úgy szól mint egy 192kbps MP3. 96kbps -en pedig kb. 128kbps -es MP3 -al van egy szinten.
A HE-AAC (High Efficiency Advanced Audio Coding) lényegében az SBR -el való kiegészítést jelenti. A HE-AAC -nál (amit többféleképpen is jelölnek: AAC+, aacPlus) az SBR egy eléggé agresszív közelítő eszköz. Az aacPlus stream alsó tartománya a hagyományos AAC kodekkel van tömörítve de felezett mintavételezéssel (tehát 44Khz -es végjel esetén 22.05Khz -el és bitsűrűségtől függően más-más alul áteresztő szűréssel, 64kbps -nál pl. ez többnyire 9.5Khz -nél van). Az SBR kódolás során a kódoló megpróbálja az alsó tartományban az alapkodekkel kódolt jel alapján közelíteni a felső tartományt kb. olyan módon mint ahogyan egy sinus függvényt leírunk paramétereivel. Ehhez több lehetősége is van: másolhat az alsó tartományból, hozzá vehet generált zajt, stb.
Ez a tömörítés nyilván nagyon jól működik olyan bemeneti jelnél ahol számos felharmonikus található és ezekből az alsó tartományba is jut (pl. jazz zenében egy trombita); de nagyon rossz eredmény keletkezik olyan esetben ha a magas tartományban olyan jellel találkozik a kódoló amelyhez hasonló nincs az alsóban. (rock zenéknél az alsó tartományban pl. eléggé a gitár domináns amiből nehéz bármit is közelíteni) Ekkor azt egy durva közelítő rész és zaj keverékével próbálja előállítani, ami nyilvánvalóan nem fog értékelhető eredményt adni. Cserébe ez a parametrikus információ nagyon kis helyen elfér. Az SBR -t egyébként nem az AAC -hoz csatolták először, hanem az MP3 -hoz, ez az mp3PRO tömörítés ami nem lett túl népszerű. Az SBR csatolható továbbá régebbi kodekekhez is, mint pl. az mp2 amivel pl. a régi DAB területeken csökkenthetik egy-egy rádió adó sávszélességét úgy hogy a régebbi vevők is fogni tudják valamennyire a műsort a továbbiakban is (igaz kb. olyan minőségben mint most a 128kbps MP2 esetében).A HE-AAC -n egyébként létezik v1 -es és v2 -es tömörítés is. A v1 a fent vázolt alap eset, a v2 -es az SBR (Spectral Bandwith Replication) -t megfejeli egy PS (Parametric Stereo) eszközzel amely lényegében összevon egy-vagy több csatornát kisebb helyre összemixeléssel (stereo -t pl. mono -ra) és egy néhány kbps -es további mellék információt kódol a fájlban amely alapján az eredeti stereo jel az összevont jelből megközelíthetővé válik. A PS-t hivatalosan 48kbps és ez alá javasolja a Coding Technologies, vagy 5.1 -es jel esetén 128kbps -hoz. A v2 -t megint csak sokféleképpen jelölik: AAC++, eAAC+, Enhanced aacPlus
A PS előnye megint az hogy nagyon minimális plusz információt igényel, hátránya hogy csak akkor tud jól működni ha a stereo kép nem komplex. Ennek megfelelően az FM hangzás egyik kulcselemét adó wide stereo -t lehetetlenség vele átvinni, mert totál lerombolja az egész hangzásképet.Ahogyan ki lehet venni szavaimból, az AAC+ nem győzött meg, mert nagyon eltérően viselkedik zenei anyagtól és hangrendszertől függően; közel sem annyira transzparens mint az alap AAC-LC vagy az MP3. A saját hangfal szetemen pl. iszonyatosan kijönnek az SBR hibái, itthon tesóm Genius 5.1 -én pedig alig feltűnő. Mindehhez jön az hogy bár skálázható a kodek, 128kbps -en ugyanúgy ott vannak az SBR hibái elég dominánsan mint kisebb bitsűrűségen. Arra a területre viszont amire az aacPlus -t kitalálták elfogadható: streaming és mobil műsorterjesztési körülmények, illetve a középfrekvenciás digitális rádiózás (DRM). Transzparens audió átvitelhez viszont sokkal jobb az LC-AAC, amelynek mellesleg szerintem már régen le kellett volna váltania az MP3 -at mert jóval modernebb. Még azt sem lehet mondani hogy nem támogatott; a Sony Ericsson telefonok pl. mind ismerik, a mobilomra én is ebbe kódolok lossless -ből. Én csak azt remélem hogy a kiépülő DAB+ -on nem nagyon fogják erőltetni, mert a mostani FM rádiók hangminőségét csak az LC-AAC -vel lehet jól közelteni; de sajnos szerintem 48kbps -es AAC+ -al lesz tele az egész.
Új hozzászólás Aktív témák
- Path of Exile (ARPG)
- Motoros topic
- Nagyon erős ajánlattá kezd válni a SteamOS
- Lies of P - Túl a 3 millión
- Hitelkártyák használata, hitelkártya visszatérítés
- AMD Ryzen 9 / 7 / 5 9***(X) "Zen 5" (AM5)
- Milyen monitort vegyek?
- PlayStation 5
- Végre módosított a shader fordításon a Monster Hunter Wilds
- HiFi műszaki szemmel - sztereó hangrendszerek
- További aktív témák...
- Legion 5 17ACH6H 17.3" FHD IPS Ryzen 7 5800H RTX 3060 16GB 512GB NVMe magyar vbill gar
- Latitude 5520 27% 15.6" FHD IPS érintő i7-1185G7 MX450 16GB 512GB NVMe ujjlolv IR kam gar
- Apple Watch Ultra 2 49MM e-Sim 2028.06.05-ig Média Markt Garancia Makulátlan Új állapotú
- Ninebot e2 plus garanciával
- PNY RTX 5080 16GB GDDR7 Overclocked Triple Fan - Új, 3 év garancia - Eladó!
- Telefon felvásárlás!! iPhone 11/iPhone 11 Pro/iPhone 11 Pro Max
- BESZÁMÍTÁS!Gigabyte B650M R7 7800X3D 64GB DDR5 1TB SSD RTX 3080Ti 12GB Corsair 4000D Airflow TG 750W
- ÁRGARANCIA!Épített KomPhone Ryzen 7 5800X 32/64GB RAM RTX 4060 Ti 8GB GAMER PC termékbeszámítással
- Okosóra felvásárlás!! Samsung Galaxy Watch 5 Pro, Samsung Galaxy Watch 6 Classic
- Bomba ár! Dell Inspiron 7400 - i7-1165G7 I 8GB I 512SSD I 14,5" 2K I HDMI I Cam I W11 I Garancia!
Állásajánlatok
Cég: PC Trade Systems Kft.
Város: Szeged
Cég: PC Trade Systems Kft.
Város: Szeged