Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Ariadne

    őstag

    válasz TheReMiXeR #78 üzenetére

    Annyit azért hozzátennék, hogy a legújabb szabályok szerint a szavatosság első 6 hónapja olyan, mint a jótállás, vagyis a kereskedőnek kell bizonyítania (ha tudja), hogy nem gyári hibás a cucc.

    A szavatosság és jótállás különbségéből a leglényegesebb, hogy ki szív, ha bizonyíthatatlan a hiba oka (mint legtöbbször) - jótállás alatt a kereskedő, szavatosság 7. hónapjától a vásárló. Garancia mint olyan nem létezik nálunk, de ha mégis használják, legtöbbször a gyártó által vállalt, a kötelezőnél (1 év) hosszabb jótállást értik alatta.

    Öröm látni, hogy vannak számtech üzletek, ahol ezeket tudják. :DD Hogy én miért mindig a többivel futok össze, ahol a javíthatatlan cuccot egy ''hátmajdkeresünkvalamiolyasmit''-re cserélnék ki, levásárolni nem lehet (pedig nem is lennék köteles), pénzt meg vissza nem adunk.... Na jó, eddig egy normális üzlettel is volt dolgom, meg egy másik is annak tűnik egyelőre.

    De a topik nagyon jó, látom, nem egyszerű a túloldalon sem. :DDD

    [Szerkesztve]

    "In mountain biking, there is no destination - just a bike, a rider, and a place to ride" (The Collective:Roam)

  • Ariadne

    őstag

    válasz Chaser #3334 üzenetére

    Lehet kérdeztem már, mennyi a minimális értékhatár, aminél kötelező 1 év jótállást kell adni?

    A 151/2003. Korm. rendelet értelmében már jópár éve bruttó 10.000 Ft értékhatár felett, a rendelet mellékletében felsorolt termékekre (incl. számítógép és szgép alkatrész) kötelező 1 év jótállást vállalni. ;) Javaslom magyarorszag.hu-ról vagy fogyvédelem honlapjáról elolvasni a fentit plusz 49/2003. GKM rendeletet a jótállás és szavatosság intézéséről (nem ez a pontos neve), no meg a Ptk. vonatkozó szakaszait, olyan 304-308. között vannak, ha jól emlékszem, szintén ''jótállás' és ''szavatosság'' címszavak alatti részek. Ezek mind kötelezőek ma...

    "In mountain biking, there is no destination - just a bike, a rider, and a place to ride" (The Collective:Roam)

  • Ariadne

    őstag

    válasz adalbert1 #6359 üzenetére

    Én pl. már eljutottam arra a pontra, hogy akár fizetnék 10%-al többet az adott termékért, de csak ha tudom, hogy az adott cég ott lesz 3 v. 5 év múlva is, és normálisan fogják kezelni a garis ügyeket is
    Ez az, végre valaki. :K Én is a fogyasztói oldalon állok, meg segítek is ahol tudok, de nálam is ez az elvárás. Megveszem biztos(nak tűnő) kisker üzletében a dobozos, 2-3-5 év garos cuccot, rendszeresen ott vásárolok, nem viszem vissza, ha leejtettem/túlhúztam/mittudomén, de cserébe elvárom, hogy ne húzzák két hónapig az ügyintézést és ne keressenek jogszabályellenes kifogásokat. Eddig alig volt garis ügyem, ami volt, az is jól végződött. Szerintem ez lenne a jó kereskedőnek-vásárlónak egyaránt, nem a (már bocs) phs sufniüzletek meg számlanélküli havertól vásárolt cuccok világa.
    Bezzeg egyszer vásároltam a kékhalálnál, na azt jól meg is szívtam...

    [ Szerkesztve ]

    "In mountain biking, there is no destination - just a bike, a rider, and a place to ride" (The Collective:Roam)

  • Ariadne

    őstag

    válasz liver #10567 üzenetére

    Véletlenül kukkantottam be ide, szintén jogászként. Azt nem értem a dologban, hogy miért nem kértél írásos megrendelést tőlük arra, hogy 38k-ért is kérik? Így semmi nem lesz a kezedben, hiába mondod, hogy de te telefonon elmondtad, az nem megrendelés. Még csak le sem tudnád perelni rajta, mert nem tudod bizonyítani, hogy megrendelte... Na ilyenkor gond, hogy nem akadt egy jogász, aki elmondja, hogy csak az létezik, ami le van írva, néha meg még az sem. :U

    Békéltetős ülés meg nem nagy kunszt, mivel nem kötelező erejű, ha nyilatkoztok, hogy nem vetitek alá magatokat a döntésnek (érdemes, különben kötelező lesz az eredménye!), viszont nyilvános az eredménye. Érdemes elmenni és mindent elmondani, mert jó pont később, ha perel, hogy ti együttműködtök. Ha viszont tényleg pert indítanak, megnyerhetik könnyen, mivel nálad van a laptopjuk, nem adod ki, ezt ők nyilván tudják bizonyítani - te viszont azt nem, hogy ők megrendelték a javítást.

    [ Szerkesztve ]

    "In mountain biking, there is no destination - just a bike, a rider, and a place to ride" (The Collective:Roam)

  • Ariadne

    őstag

    válasz Pötyi #10707 üzenetére

    Nálunk szerencsésebb országokban nem kell kukába dobni, mert a kereskedő szó nélkül ad másikat helyette. Nem véletlen, hogy az EU is igyekszik most megint szorosabbra vonni a közös minimális szabályokat a jótállásra/szavatosságra, de ez a része már rég nem kérdés a dolognak. Bár ez nálunk nem fog változást jelenteni, mivel így is jóval kedvezőbb a fogyasztóra, mint akár az EU átlag, akár a nyugatabbi országok gyakorlata...

    mod: Ez a fenti eset meg egyértelmű, ha a jogszabályokat nézzük - és semmi mást nem nézhetünk, ez kötelező ma. Ha jótállás alatt adta be a fogyasztó, és a kereskedő nem tudja _bizonyítani_ (vagyis ha a fogyasztó kételkedik, kermi útján vagy akár igazságügyi szakértővel), hogy a hiba oka az átadás után keletkezett, akkor köteles cserélni vagy a teljes vételárat visszaadni. Pont. :U És tévedés ne essék, ez a szabály szándékosan van úgy megalkotva, hogy ha bizonyíthatatlan, a kereskedő terhe lesz az egész, és nem csak most lett ilyen, évtizedek óta változatlan.

    [ Szerkesztve ]

    "In mountain biking, there is no destination - just a bike, a rider, and a place to ride" (The Collective:Roam)

  • Ariadne

    őstag

    válasz Pötyi #10717 üzenetére

    A gond az, hogy ez nem feltételes mód - köteles visszaadni a pénzt, ha nem tudja bizonyítani. Nem mondom ezzel azt, hogy ez így jó, mert valóban nem ad védelmet meg sok lehetőséget a kereskedőnek arra, hogy elhajthassa a sarki gémer Pistikéket, akik így fejlesztenek.

    Össze kellene fogniuk a kiskereknek, és jogi eszközökkel normálisabb feltételeket kiharcolni a nagykereknél, no meg esetleg lobbizni jogszabálymódosítás miatt (bár sok vitán túl vagyok erről a témáról, de jó megoldást még senki nem talált sajnos). De csak a panasz van mindig, cselekedni senki sem akar. :( Akkor viszont ebbe kell belenyugodni és abba, hogy ha perre viszi a vásárló, meg fogja nyerni, gyakorlatilag 100%-ig biztosan... :U

    A végével mondjuk egyetértek, nyilván más a gyerek fekvése egy olyan országban, ahol egy normális gép megvásárlása nem többhavi fizetés.

    "In mountain biking, there is no destination - just a bike, a rider, and a place to ride" (The Collective:Roam)

  • Ariadne

    őstag

    válasz stol #10723 üzenetére

    Nincs avultatás autónál sem. Ha veszek egy autót, aztán kiderül egy hónap múlva, hogy valami olyan dolog van elromolva benne, ami az egyszerűség kedvéért tegyük fel tényleg bizonyíthatatlan, hogy az átadáskor megvolt benne vagy a tulaj okozta, és nem lehet javítani, nem tud ugyanolyan másikat adni a kereskedő, akkor bizony ott is a teljes vételár visszafizetése kötelező. Szóval nem tudom, milyen avultatásra gondolsz, de jótállásnál ilyen nincs, nem is volt sosem.

    mod: És ami miatt nem is lesz sosem avultatás, az az alapja az egész szabályozásnak. Arra épül, hogy a vásárló vett egy terméket, amiben eleve benne volt a hiba, de ezt nem láthatta. Ezt a kereskedő okozta (gyártó hibájáért a kereskedő felel mindig, majd ő lejátssza a gyártóval), ezért a vásárlónak jár egy hibátlan termék (ugyanolyan) a hibás helyett, hiszen egy hibátlan termékre szerződtek. Ha nincs, akkor pedig a teljes vételár, mivel a kereskedő hibájából kapott hibás terméket a vásárló. A bizonyítási teher pedig azért van a kereskedőn, mert információs egyenlőtlenség van, a kereskedő a szakember, a vásárló elvileg mindig laikus. Ez belátható időn belül (EU szabályozást is ismerve) nem fog változni a kereskedő előnyére. Annyi várható, hogy ha végre lesz új Ptk., akkor onnantól lehet (de csak lehet) közvetlenül a gyártónál is ugrálnia a fogyasztónak, mert ugye eddig nem lehetett (kereskedővel szerződött ugyebár).

    Bocs a hosszúságért. :B

    liver: Jó szándékkal írtad, tudom, de sajnos kicsit összekeverted a dolgokat. Feljebb leírtam, mi a helyzet, nincs sok választási lehetőség, ha a fogyasztó begurult és nem hajlandó megegyezni mondjuk a vételár levásárlásában. Ami ilyenkor azért szerintem értelmes vásárlónál reális alternatíva, bár nem kötelezhető rá senki.

    [ Szerkesztve ]

    "In mountain biking, there is no destination - just a bike, a rider, and a place to ride" (The Collective:Roam)

  • Ariadne

    őstag

    válasz ML320 #10727 üzenetére

    Csak röviden, mert nem akarok offolni sokat.
    A fogyasztóvédelemnek a nevében is benne van, hogy a fogyasztókat védi. Nem a kereskedőket, nekik fel kell találniuk magukat, hiszen van ügyvédjük (kellene, hogy legyen), ismerik a jogszabályokat (kellene, hogy ismerjék), ugyanolyan cégek mint bármelyik másik. Az EU ráadásul egyre inkább védi a fogyasztókat, így a fogyvédelemnek nincs lehetősége a kereskedőnek kedvezni, nem is feladata, a kereskedők szervezzenek maguknak saját érdekképviseletet. A fogyasztóknak azért van állami, mert kiszolgáltatottabbak (a fogyasztóvédelmi elvek alapján), egy cégnek viszont nem jár állami érdekképviselet, azért az kicsit fura lenne, nem kivitelezhető dolog.

    A bejövő cuccok pedig, lévén EU-ban vagyunk, nem is ellenőrizhetők (lásd áruk szabad áramlása), és jogszabály alapján éppen a kereskedő felelőssége, hogy gondoskodjon magyar nyelvű tájékoztatóról...

    És igen, pontosan azt kellene tenni, hogy egy vagy több jogászt ráuszítani a témára, most már vannak hivatásos lobbisták itthon is, aztán hajrá. De kényelmesebb panaszkodni, hogy milyen rosszak a jogszabályok... Tudod az a rossz, hogy az élet szinte minden területén az van, hogy csak állnak az emberek, panaszkodnak, és várnak valamiféle csodára ahelyett, hogy maguk kezdenének tenni valamit.

    "In mountain biking, there is no destination - just a bike, a rider, and a place to ride" (The Collective:Roam)

  • Ariadne

    őstag

    válasz liver #10733 üzenetére

    Tudjátok a nagyon szomorú dolog az, hogy amit írtam - és valóban jó szándékkal -, az menthetetlenül így van, akkor is, ha nem tetszik és nem jó. És amíg csak írunk, írtok róla, és nem próbáltok valahogy tevőleg változtatni, addig így is marad. A jog gyakorlatához egyébként van szerencsém nap mint nap, köszönöm, céges oldalról főleg, viszont fogyasztóként hálistennek elég rég kellett használnom azt, amit erről tudok. Erről ennyit, további jó írást mindenkinek...

    "In mountain biking, there is no destination - just a bike, a rider, and a place to ride" (The Collective:Roam)

  • Ariadne

    őstag

    válasz Flame_ #10901 üzenetére

    Nem akarok gonosz lenni, de találtam én olyan számtech üzletet itt Bp múltkor, ahol három 22" körüli monitorból tartottak kapásból egyórás bemutatót, egészen ledöbbentem, hogy ilyen is létezik. Mert nem, én sem fogok katalógusból rábökve monitort választani, ha igényes az ember, az úgy nem megy. Meg is győzött a hozzáállásuk, hogy onnan veszem még idén a monitort, sőt valszeg 26"-osat... :U Szóval lehet, csak akarni kell.

    [ Szerkesztve ]

    "In mountain biking, there is no destination - just a bike, a rider, and a place to ride" (The Collective:Roam)

Új hozzászólás Aktív témák