-
Fototrend
Új hozzászólás Aktív témák
-
kolosanyi
veterán
Sziasztok!
Jelenleg egy 2003-as E12 1.4 VVT-i Hatchback Corollát hajtok, de nem vagyok elégedett vele, szeretném lecserélni. A legnagyobb problémám az vele, hogy egy vidéki kisvárosban lakom, ahol 2-3 km-eket halad az ember maximum, sokszor azt is megállásokkal teletűzdelve a rosszul behangolt lámpák miatt. Ilyen körülmények között nyáron is 9 litert fogyaszt a Corolla, télen meg a 12 volt a legtöbb. Pályakezdő fiatalként 1 éves munkaviszonnyal egyszerűen túl soknak gondolom, hogy évi 300 ezer forintnál is többet eltankolok, még akkor is, ha amúgy hál' Istennek magyar viszonylatban nem fizetnek alul. Racionalizálni szeretném a közlekedésre fordított kiadásaimat.
Amiben gondolkodom: részecskeszűrő és kettős tömegű nélküli kis, szaladgálós, takarékos dízelek, különös tekintettel a Multijet Puntora. Több kollégámnak is van, a közhiedelemmel ellentétben bírják a városozást és valami hihetetlen módon keveset fogyasztanak. Természetesen más ötletre is vevő vagyok, akinek van tapasztalata, kérem ossza meg velem.
Amit nem szeretnék: II-es Swift, volt egy ilyenem két hónapig, de 195 centisen, közel 120 kilósan kínszenvedés benne utazni. Rövid az üléssín, az éles szögben behajlított üléspozíció miatt fájt benne a térdem, ha nem állítottam hanyattfekvősbe a háttámlát, akkor a fejem elérte a plafont, úgy meg a derekam fájt hosszabb távon, a kormány meg még így is a térdeim között volt. Rémes na. Volt a családban egy II-es Punto, abban meglepő módon nagy hely volt a vezetőülésnél, pedig egy kicsi autó.
Tapasztalataim szerint az ázsiai autók azonos kategóriában szűkebb helykínálattal rendelkeznek, így elsősorban az európai márkák felé orientálódnék. Ja és a legfontosabb, 1,2 millióért vettük a Corollát, erre nem nagyon szeretnék ráfizetni, max 1,5 a keret. Köszönöm előre is.
[ Szerkesztve ]
-
-
kolosanyi
veterán
Gondoltam rá, de nem tudom hova rakni, lakásban lakom és nincs garázs, vagy zárt parkoló sajnos.
(#135403) footy
Ez is eszembe jutott, de ami ennyiért van, abban már haldoklik az aksi, ami viszont rettenet drága. 2008 után mit változtattak a Mjet motoron? Kollégáknak van korábbi meg ez utáni is és nem panaszkodtak, bár ez nem jelent semmit.De természetesen más típusok is szóba jöhetnek, a lényeg, hogy takarékos legyen.
Illetve az LPG-n gondolkodtam még, de a VVT-i motorok nem szeretik amennyire utána tudtam járni. Tönkretenni nincs értelme ezzel a motort.
[ Szerkesztve ]
-
F-ECT$
titán
-
-
motoflug
őstag
Sziasztok!
Szeretnék tanácsot kérni tőletek, leginkább úgy, hogy leírom milyen körülmények között használnám az autót, így talán egyszerűbb iránymutatást kapnom:
Első autó vásárlása előtt állok (vezetési tapasztalatom van), melyet kirándulásokra/ország/környék bejárására használnám, ill. a fővárosban esetenként.
Mivel engem abszolut a 80-as, 90-es évek designja vonz, ill. a szögletes/karakán vonalak egy bikább (V) motorral, első autónál azonban más feltételeket szabnék magamnak, hisz gyakorlatilag bármivel beérem ami beleillik a következőkbe:- Benzines
- Klímás
- A fent leírtak miatt, inkább 70-80 paci felett
- 2 személyes kizárt
- légzsákok
- szervo
- MAX. 600 e. Ft
- Max. 1.6-os körüli motor
- Kulturált fenntartási költségek
(- napfénytető szuper lenne)Félreértés ne essék, rengeteg autót megnéztem, talán túl sokat is, ezért lehet már nem látom racionálisan a piacot, és elkavarodok össze-vissza. Néhány példa, amik első blikkre tetszenének: Citroen Xsara (cserélt hátsó híddal), Chevrolet egyes modelljei, Alfák, Ford Puma, stb. stb.. F Astra Cabiokat is néztem, de bármennyire is tetszik, nem merném kint hagyni Bpn. a panelek között. Mivel azonban tényleg első saját autóról beszélünk, így lenyelem a békát, ha nem annyira szép, de mivel 187cm vagyok, így twingo/lupo/wagonr+ és társai ki vannak zárva.
Válaszaitokat előre is köszönöm és üdv.
-
akos727
senior tag
válasz motoflug #135408 üzenetére
Innen puma messze a legnagyobb fun, de a magasságod miatt kérdéses, majdnem hogy átalakul 2 ülésessé. Viszont, ha beleülsz egybe szólj, kíváncsi vagyok, hogy az én 196-ommal beleférnék-e egyáltalán a kormány mögé. Régen, kisebb koromban ültem egy 1.7-esben és nagyon jól ment.
[ Szerkesztve ]
-
őstag
válasz kolosanyi #135401 üzenetére
Nem elkeseríteni akarlak, de rövid távokkal ez a fogyi teljesen normális (nem az autóval van gond). Én is ilyen távokat nyomok, gyereksuli aztán metró mellett parkolás (4 rövid út 1 nap). Télen ebben az üzemben az 1.4-es hyundai i30 is benyakal 12-öt. Az 1.0 toyota iq meg 8-at. És ez még nem pontos mérés (lehet hogy még több is, de minek idegeljem magam, ez van). Sokezer kilométer átlaga az i30-ban 7,4, az iq-ban 6,8. Azért ilyen közeli mert az i30 szokott hosszabb utakat is látni...
Ilyen rövid távra dízelt sem vennék, kinyírod vele. Hybrid jó lehetne, de ugye drága (és lopják is rendesen).
Én megértem hogy kell rövid távra autó, nálam is ez a helyzet. De szerintem spórolás szempontjából nincs jobb út mint a jelenlegi autód (kivéve persze ha a fogyin kivül más bajod is van vele).
-
tboldi
nagyúr
válasz motoflug #135408 üzenetére
mivel 187cm vagyok, így twingo/lupo/wagonr+ és társai ki vannak zárva.
Nem rádumálni akarlak, csak kijavítani.
A Wagon R+ nagyobb a Twingónál és a Lupónál. Kívülről hasonló méretűek a specifikációk alapján, de a Suzuki belülről érezhetően tágasabb. Én tök jól elférek benne, pedig 7 centivel magasabb vagyok nálad. Igaz, mögém már nem ül senki, de fejtér még bőven van, és a térdeim sincsenek útban a kormánynak.[ Szerkesztve ]
-
footy
addikt
válasz kolosanyi #135404 üzenetére
A Priusnal az aksi csomagot csak karambolnal cserlik egyben, a cellakat pedig lehet kulon is, ezeknek kb 40 dollar az ara.
Egyebkent becsben vannak 1M felett futott taxik es azokban sem kellett cserlni a teljes csomagot csak 1-2 cellat. Szoval ettol en nem felnek.
A 2008 utani Mjetnek javitva van az olajkore es jobb a motor karaktere. (a regi lefullados es alul nyomatekszegeny)
Az LPG-t ki kell szamolni hogy megeri-e. Altalaban nem, mert draga a gaz.
Egyebkent a 8L-es fogyi az ebben az esetben nem vesz, az en fabiam 10-et evett hasonlo hasznaltnal. Ilyen hasznalatnal a diesel se fogja a felet enni. max hogyha start-stop-os, de akkor a benzines is kevesebbet ker.[ Szerkesztve ]
-
F-ECT$
titán
-
kolosanyi
veterán
válasz Tom1939 #135410 üzenetére
Tudom, hogy ez ennyit tud, ezért is akarom lecserélni. Különösebb gond nincs vele, karambolos volt, de megcsinálták rendesen. Eddig 1 kerékcsapágyat kellett cserélni 8 ezer km alatt, illetve volt egy visszahíváson a Takata légzsák miatt. A baj inkább az, hogy ezek a változó szelepvezérlésű japán motorok nem jönnek be. Nyomaték 0, ha beül két utas mellém, nem lehet vele előzni a somogyi dombos vidéken, teherautót is csak 3-asban üvegelve. A régi Swift 6 körül evett városban (5,8 volt a legjobb nyáron), de ugye az teljesen más kategória, kár lenne összehasonlítani. A másik példa meg kolléga E39-ese a nagyobbik sorhatos motorral. Városban is megáll 10-11 literből a fogyasztása, ami ugyan több, mint az enyém, de legalább megy ha nyomod a gázt, nem csak üvölt a motor.
A vicc az, hogy anyukám béka Corollája kevesebbet eszik és rugalmasabb is a hagyományos 1,4-es motor, hiába gyengébb. Egy szó mint száz, egy gazdaságosabban üzemeltethető autóra van szükségem, ami a hétköznapokon a városban eljuttat A-ból B-be. Pályázni nem akarok vele, ha nagy ritkán kimegyek, akkor azt a pár órát kibírom a kisautóban is. Ha már itt tartunk, a Corolla is elég tré a pályán, 130-as tempónál hangos és szintén sokat eszik. A DPF meg DMF nélküli kisdízeleknél jóval kisebb a kockázat, mint a nagy utazóautóknál. Igen, valószínűleg az adagolórendszer kevésbé fogja bírni a városozást, mint a jelenlegi autóm, csak ha azt veszem figyelembe, hogy 1 év alatt majd' 200 ezerrel kevesebbet tankolok azonos felhasználás mellett, akkor még az esetlegesen felmerülő költségekkel együtt is olcsóbban jövök ki.
(#135413) footy
Csak ha azt nézzük, hogy veszek egy 10 éves Priust, amiben van ~200k km, akkor előbb-utóbb cserélni kell a cellákat. Lehet, hogy csak kéthavonta kell egy-egy cellát kicserélni, de az éves fenntartása akkor se lesz igazán olcsó az autónak. Egyébként volt szerencsém egy új Rav4 hibridhez, parádésan jó autó, csak ugye 10 milla.8 liternek még örülnék, de sajnos jelenleg úgy 9 a legutóbbi nullázás óta az átlagom, hogy 570 km-ból 200-at országúton mentem 80-90 közötti tempóval.
(#135414) F-ECT$
Figyelj, ne te mondd már meg, hogy mit engedhetek meg magamnak jó? Meg ne turkálj a zsebemben, mert ettől hányok. Majd én eldöntöm, hogy a fizetésemből mennyit mire fogok költeni. Ha nem tudsz témába vágó tanácsot adni, akkor ne kommunikáljunk.[ Szerkesztve ]
-
veterán
válasz kolosanyi #135407 üzenetére
+1 a biciklire. Úgy rémlik Kaposváron laksz, az elég sík terep.
Én "hegyvidéken" járok biciklivel munkába - hazafelé lever a víz, nem vagyok pályakezdő, normális autóm van. Csak akkor megyek autóval, ha öltönyös programom van / nagyon esik az eső / nagyon meleg van / végképp lusta vagyok, mint pl. ma.
A Corollához képest egy Punto az élet szara, bár pofásabb.
[ Szerkesztve ]
-
outsiders
aktív tag
válasz kolosanyi #135415 üzenetére
Szia,
Valami nem kóser ott a fogyasztásoddal szerintem, ugyanilyen 2003-as 1.4 Corollám van, szentendrei úton közlekedek vele általában Kaszásdűlő-Szentendre vonalon és a városon belül szintén szaladgálok. Itt is megáll 8 lityi alatt, pedig van dugóban állás ugyancsak, bár én csak 90 kiló vagyok
Nem egy nagy érzelmeket kiváltó autó azt elsimerem, de megbízható és szerintem teljesen jól fogyaszt, Szolnok-BP vonalon például országút+pálya kombóval 6.2 körül lehet hozni a fogyasztást (105 országút, 135 pályán óra szerint).[ Szerkesztve ]
Az interneten vitatkozni olyan, mint a paralimpia: ha nyersz is, retardált maradsz.
-
F-ECT$
titán
válasz kolosanyi #135415 üzenetére
Nem turkálok jobban a zsebedben, mint amennyit elárulsz magadról. Azt írod, hogy "Pályakezdő fiatalként", illetve "magyar viszonylatban nem fizetnek alul", erre betippeltem 200k havi fizut, gondolom nagyot nem tévedek. Emellett többször ki is térsz a pénzügyi részre, hiszen a fő kérésed is ez: "Racionalizálni szeretném a közlekedésre fordított kiadásaimat.".
Ezt írod: "300 ezer forintnál is többet eltankolok" - ez havi 25-30e körül lehet, azaz kb 80 liter benzin, tehát a 9-12 literes fogyasztással mehetsz kb 800 km-t havonta. Ennek egy része a napi szaladgálás, erre kérdeztem rá, hogy napi hány 2-3 km-es szakasz van, merthogy 2-3 km-t gyalog 20, bicajjal 5 perc alatt meg lehet tenni. Ok, nem olyan menő, mint kocsival, hidegben / melegben / esőben meg még kényelmetlen is, de ha ilyen rövid távra használod az autót, akkor kérdés, hogy megéri-e tartani. (Ha hétvégente többször mész nagyobb távokat, főleg ha nem megoldható a tömegközlekedés, akkor megérheti az autó, de akkor sem kell minden nap használni, ha sokallod a tankolás költségét.)
Figyelembe véve, hogy "1,2 millióért vettük a Corollát" és gondolom a tankoláson és a kötelező szervizen kívül nem költesz az autóra, és ez még így is sok, eléggé egyértelmű, hogy autózni neked nem racionális. Persze mondhatod azt, hogy "én autózni akarok", csak akkor fogadd el, hogy neked ez a luxuskiadásod, és más dolgok elöl viszi el a pénzt.
Nem véletlen javasolták többen is a bicajt, de ha az itteni ellenjavallatok ellenére is ragaszkodsz az autócseréhez, és van tapasztalat is az ismerettségi körben ("Multijet Puntora. Több kollégámnak is van"), akkor kérdezd meg őket, hogy mennyibe kerül nekik az autó fenntartása, de ne csak a tankolásra kérdezz rá. Illetve kérd el próbaútra is az autót, ha odaadják.
Dive ever, work never.
-
-v-
addikt
válasz kolosanyi #135415 üzenetére
ne turkálj a zsebemben
Bocs de akkor minek írod le a viszonyaidat? Egyáltalán nem érdekel senkit mennyit keresel és hány éve dolgozol azt kérdezd meg amit szeretnél. Ha meg leírsz mást is mellé körítésnek, nem kell kiakadni, ha arra is válaszolnak, ez egy fórum
De ha már ennyire kiakaszt én is ráteszek egy lapáttal
magyar viszonylatban nem fizetnek alul
Akkor nem kell b*ziskodni itt ilyen fűnyírókkal, hanem venni kell egy sor6-os bimmert
[ Szerkesztve ]
-
kolosanyi
veterán
válasz focvis #135417 üzenetére
Bicikli nem opció.
(#135418) outsiders
Az érzelmek nem érdekelnek, akkor nem takarékos kisautót szeretnék, hanem egy Mustangot.
Nálam ennél többet fogyaszt, 6.2 az átlag akkor, ha 80-90 között ballagok sík terepen országúton. Amint lankásabb vidékre érek, felugrik 7 fölé, pályán meg 7 alá akkor tudom vinni, ha 110-120 között járok. Nem akarok száguldozni, de azért a megengedett sebességgel szeretnék haladni.(#135421) [rvilike]
Akkor vissza az elejére. Gazdaságosan, a jelenleginél gazdaságosabban fenntartható autót keresek. A Mustang majd jöhet pár év múlva. -
footy
addikt
válasz kolosanyi #135415 üzenetére
A Priusban nem kell 2 havonta aksit cserelni ez 10000%.
Olyan korulmenyek kozott a fogyasztas valoban nem tul barati...
En meg mindig a meglevo autot nezetnem meg egy olyannal aki ert hozza, mert tutira az a legolcsobb. Egy lambdaszonda nem egy nagy tetel...[ Szerkesztve ]
-
TommyX_
őstag
válasz motoflug #135408 üzenetére
Én a Ford Puma-t ajánlanám, de tudni kéne, hogy amikor kirándulni mész mennyi embert akarsz magaddal vinni?
Én 185 cm körül vagyok, elöl nekem kényelmes (bár a fejemre vigyázni, amikor szállok ki ), mögém még be tud ülni valaki.
A hátra bemászás kicsit macerás, de meg lehet szokni szerintem.Ha többet akarsz még tudni a Puma-ról, akkor ez a facebook csoport nagy segítség lehet.
Hand's Up Music isn't dead \O/ | Ford Puma A Driver's Dream
-
kolosanyi
veterán
válasz footy #135424 üzenetére
Lambdaszondát nézettem, a saját szerelőnk és a márkaszerviz szerint se rossz. Ráadásul 2 van benne és darabja 40 ezer kedvezménnyel. Ha gond van vele, természetesen kicseréltetem, de azért örülni nem örülnék neki. Meg azért furcsa is lenne, ha 95 ezer km után tönkremenne, de megtörténhet természetesen.
Igen, ez valós 95 ezer, megvan a szerviztörténet a helyi márkaszervizben. Egy fiatal lányé volt az autó, aki Budapesten tanult, alig használták. Miután összetörte, még annyit se, évekig állt az autó. Vásárlás után rendberakattam. Kapott új gyertyákat, olajat, olajszűrőt, pollenszűrőt, fékbetétet, téli/nyári gumigarnitúrát stb stb.
Viszont ez esetben lehet tényleg egy hibrid lesz a befutó. Ennek még utána kell járnom, köszönöm a tippet.
[ Szerkesztve ]
-
motoflug
őstag
válasz TommyX_ #135425 üzenetére
Nézd, az esetek 95%-ban ketten mennénk asszonnyal, de ha valakit be kéne huppantani, akkor jó lenne a hátsó üléssor. Egyébként nagyon el lehet veszni, ha az ember márka nélkül keres, az általam megadott paraméterekkel. Kb. mindent lehet kapni ennyiért. Azt hiszem erre mondják, hogy a bőség zavara.
-
kolosanyi
veterán
válasz BigBlackDog #135427 üzenetére
Ez a bajom vele nekem is. Ha minden igaz, akkor sikerül őszre elköltöznöm olyan helyre, ahol van zárt parkoló, akkor ez nem jelent gondot, de addig inkább mint lehetőség szerepel a listán.
(#135428) [rvilike]
Igazából nem számít, mert tényleg nincs baja. -
Vesztor87
senior tag
válasz Mike81 #135422 üzenetére
Egyenlőre még nem. Szegeden és környékén nézelődtem. Itt nem a világ végén vannak kint a kereskedések. Kecsón meg Békéscsabán kint van a határban az összes, oda nem tudok sztem kibuszozni Nem adod el akkor a Fikuszt?
Nissan almera ügyben talán még futok majd egy kört, ez pl tetszene nagyon, ha jó. A hódmezővásárhelyinek a váltója volt nagyon nagyon tré:SSzerk: nem lakik valaki a linkelt autó közelében?
[ Szerkesztve ]
-
TommyX_
őstag
válasz motoflug #135429 üzenetére
Nekem könnyű dolgom volt, én 10 év "vágyakozás" után vettem meg a Puma-t.
Szerintem az asszonynak is tettszene a Puma.
Gyárilag a pumába nem volt napfénytető , de pont ma láttam, egy utólagosan beépített napfénytetös Pumáról képet.Hand's Up Music isn't dead \O/ | Ford Puma A Driver's Dream
-
gzbotii
veterán
válasz kolosanyi #135415 üzenetére
Számolj azzal is, hogy használtautó vétel mindig lutri.
Kifogsz egy olyan példányt, pár fodrabot ki kell cserélni rajta első felében, neadj' isten meg tréler is kell... Akkor a legkevesebb bajod a fogyasztás lesz.
Én azt mondom, ha nem mész évi 20 000+ km akkor a fogyasztás legyen a legkisebb bajod, ha mechanikai problémái nincsenek.Esetleg akkor érne meg váltani, ha tudsz pótolni rá es venni újabbat, nagyobbat, gyorsabbat esetleg kényelmesebbet.
Szerintem.When every logical course of action is exhausted, the only option that remains is inaction.
-
Vesztor87
senior tag
Ez a Nubira jó vétel lehet? Van aki szerint sokat eszik, gondolom nem városba azért annyira csak nem.... nemtom.
-
Vesztor87
senior tag
-
SaNyEe
aktív tag
válasz Vesztor87 #135437 üzenetére
én csak abba ugatok bele amivel tapasztalatom / ismeretem van, vagy netán alá tudom az állításaim támasztani valamivel , másokat meg sztem ez még nem feltétlen tántorít el attól, hogy megaszondják a véleményüket.
Mint ahogy sokan már leírták nem szarok ezek, viszont azzal a mágikus 0.8 - 1l-el többet kérnek, mint kortársai.
Amúgy taxinak azért használják, mert tengelytáv+csomagtartó+kor+vételár szempontjából igen kívánatosak voltak és az első 2 tényezőt a taxisoknak egy minimum érték felett, a kort pedig maximum érték alatt kell tartsák.
Én abszolút nem bántam meg, hogy lecsót vettem anno ráadásul reklámáron volt,és 4 éves kora körül ültem bele majd 11 évesen szálltam ki belőle ezalatt pedig 350-et amortizálódott az értéke .-- end of transmission --
-
SaNyEe
aktív tag
válasz kolosanyi #135401 üzenetére
hali,
ahány hozzászólásod olvastam annyi féle igény, kinyilatkoztatás került elő. Nem igazán térek napirendre felettük.
Most őszintén, mi az igény?
Az útvonalad adott, részben ez a felelőse a megnövekedett fogyasztásnak, ha emiatt akarnád cserélni a Corollát. Ilyesmi fogyik vannak másoknak is spritmonitoron: [link]Ha kisebb fogyi kellene ennél, én valami superminit keresnék amibe beleférek és nem tartanám szempontnak, hogy autópályán milyen, itt-ott előzésnél milyen és főként, hogy mennyire komfortos.
Minél kisebb önsúly, minél kisebb motor, ÉS annál több tojás a jobbláb alá.VW Lupo az SDi motorral világból kimegy és alig eszik. Kérdés, hogy beleférsz-e és leadnád-e a Corolla kényelmét, biztonságát
Az a leírt E39 fogyi nemtom milyen használati körülmények között jött így ki városban, elég jutányosnak tűnik nekem
[ Szerkesztve ]
-- end of transmission --
-
8th
addikt
válasz SaNyEe #135438 üzenetére
Alapból olcsóbb volt mint a konkurens modellek ráadásul jó feltételekkel el lehetett hozni az autót emellett a daewoo taxisoknak 1db autóra is adott flottakedvezményt és pofátlanul lehetett alkudozni. Ezért volt belőle annyi taxi. Mindent összevetve a magasabb fogyasztás ellenére is vastagon megérte ezzel taxizni.
-
SaNyEe
aktív tag
válasz MunezXBK #135444 üzenetére
Nem D es varos, ha jol vettem ki a szovegkornyezetbol (benyasokrol irt elotte, igy arra asszocialtam). Dizelnel mar eleg jol is kenhette neki varosban, ha 10.5 fogyit hozott ki
Legalabbis az Epica 1.56 tonna, kb ennyit nyomhat egy e39 is, igaz az enyem csak 150 nyiha, de 9.5l varosi fogyival elegge mas dimenziot diktaltam BP-n, mint a forgalom tobbi resztvevoje .(meg szoktam a gazpedalt, valtot es ugy mindent vetel utan, azota beallt a jobblabam ugy 8.5l varosi fogyasztasra)-- end of transmission --
Új hozzászólás Aktív témák
- Horgász topik
- Kihívás a középkategóriában: teszten a Radeon RX 7600 XT
- Modern monitorokra köthető 3dfx Voodoo kártya a fészerből
- gban: Ingyen kellene, de tegnapra
- Tőzsde és gazdaság
- Samsung Galaxy S23 és S23+ - ami belül van, az számít igazán
- Elektromos cigaretta 🔞
- Samsung Galaxy Watch (Tizen és Wear OS) ingyenes számlapok, kupon kódok
- Xiaomi 13T és 13T Pro - nincs tétlenkedés
- Toyota topik
- További aktív témák...
- Időjárás állomás - keress napi 5 dollárt!
- Részletfizetés. Bontatlan. noblechairs ICON székek azonnal . Utolsó darab raktáron +36301300000
- Nagyon szép Delonghi Dinamica ECAM 353.15.B automata kávéfőző
- KIA Ceed 1.4 T-GDI Platinum DCT. 2019.
- Két kazános Jura Impressa 801 automata kávéfőző Cappuccino fejjel