-
Fototrend
Ez itt, az elektronikával hobbiból foglakozók fórumtémája.
Lentebb összegyűjtötttem néhány elektronikával kapcsolatos, hasznos linket.
Új hozzászólás Aktív témák
-
Batman2
őstag
válasz totya694 #32071 üzenetére
A trabicseké asszem 180W, a warbié pedig 220W körül volt.
Villanybiciklihez már elég lehet, bár ott is 250W-osat szoktak asszem alkalmazni, a villany roller van 180W körül.De mondjuk 4 darab 220W-os példány alkalmazásával már egy kisci, alternatív autót lehet üzemeltetni !
A 880W egy könnyű kaszni esetében, 1 emberrel már elfogadható tljesítményt nyújt.
Én viszont lánc, vagy fogaskerék hajtást alkalmaznék, a dörzshajtásnál hatalmas energia vész el, azon kívül a gumit is megeszi.
A generátoroknak csúszógyűrűs érintkezői vannak, amik (a szénkefékkel együtt) nagyon hosszú életűek, gondolom, a dinamóknál is ezt alkalmazták, ezért jobb, mint a hagyományos kommutátoro villanymotor, ami hamar megeszi a szénkefét.Ha viszont már dinamóról van szó, akkor már lehetne használni fékenergia visszatáplálására is, alkalmatos áramkörrel !!
Úgy akár 30%-kal is hoszabb utat lehet megtenni egy töltéssel.
Üdv.
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
őstag
válasz Batman2 #32153 üzenetére
Igen 50-60-70-es években nem csak a 2T autókon volt dinamó ha nem szinte mindenen.
Volt egy motor Tatran 125 ez volt szerintem a KGST első önindítós motorja.6V-os redszerű volt jármű de 2db aksi volt benne amelyeket indításkor sorba kapcsolt egy relé és így 12V-ról forgatta meg a dinamó a főtengelyt így indítva el a motort.Üdv:Attila
-
vodkaboy22
addikt
válasz Batman2 #32155 üzenetére
Igen a dinamó ezért nem rossz ötlet.
A meghajtás már fix
Egy 3 sebességű simpson motor váltó 1:1-es Lánc hajtás 2oldalas szabadonfutóra. És azok hátsókerekre.
A simpson váltó és a motor főtengely között 1:1.1-es fogaskerék kapcsolat van.
Viszont a váltómű teljesen nyitott. Arra gondolok, hogy valami műanyag lapos burkolást adok neki és megáztatom olajban.Villamos- és Gépészmérnök - Blog-omban audio felszerelések és saját készítésű elektroncsöves erősítők.
-
Batman2
őstag
válasz vodkaboy22 #32150 üzenetére
A 4-5 hertz az biztosan nagyon kevés !
Minél nagyobb a motor, annál nagyobb a tehetelensége, elvileg annál alacsonyabb frekvenciáról üzemeltethető, viszont minél alacsonyabba frekvencia, asszem annál kevésbé hatékony a vezérlés, mármint a motor oldaláról megközelítve, mert mindíg újra kell gyorsulnia, az meg fölfösleges plusz áramlöketet jelent.
Ha viszont túl magara mész a frekvenciával, akkor a kapcsolgatás, a kapcsoló elem szintváltása egyre nagyobb enegiát igényel, ráadásul ha meghaladod a motor tekercsének az induktivitása által meghatározott max. frekvencia értéket, akkor az talán olyasmit eredményez, mintha egyenáramot kapna folyamatosan a motor, vagy az ellenállása nő meg és nem fog kellően tekerni, szóval lényeg a lényeg, hogy megintcsak csökken a hatásfoka !
Egy pár kilowattos motor esetében mondjuk 500-1000hertzel kapcsolgatnám az áramot, az annál a motoronál már igen fon szabályozás szerintem és még valszeg nem túl sok.
De ha nem tudsz ilyeneket számolni, akkor megpróbálhatod a PWM szabályozást a teljes tartományban többféle frekvencián is, mondjuk pl. 100-500-1000hertz, közben méred a felvett áramot és valahogyan a fordulatszámot isés megláthatod, melyiknél viselkedik legjobban a motor.Én eddig csak modellvasút, kicsi, szellőztető ventilátor, és egy nagyobb, 10-15A-t igénylő autó, szellőző ventilátort próbáltam 555-ös áramkörrel meghajtott, IRFZ44-es FETten keresztül táplálva, ment mindegyik, persze meg kell szokni, hogy van egy jellegzetes hangja a PWM-el történő kapcsolgatásnak.
Üdv.
Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz vodkaboy22 #32157 üzenetére
Hát az egészen biztosan használ a váltónak, ha van egy kis kenése !
Ha megfelelően zárt, olajálló burkot tudsz szerkeszteni, akkor a fogaskerekek aljáig kellene benne érjen szerintem az olaj, ez már arra bőven alég, hogy a kerekek folyamatosan, intenzíven kenve legyenek, viszont még lényegesen nem gátolja a forgásukat, nem nyel el energiát.Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz totya694 #32156 üzenetére
Nem rossz megoldás, megspórolnak súlyban és árban is egy önindítót !!
Motorként rosszabb hatásfokkal működik a dinamó, vagy csak a nagyobb áram miatt tervezték 12V fesz.re az indítást, amúgy pedig csak 6V feszen termelt a generátor ?
Az M61-es, MÁV NOHAB. mozdonyainak is a fődinamója egyúttal az indítómotorja, csak egy kicsit nagyobb méretekben.
Az indítás annál 60, vagy 72V-ról megy, asszem 10 darab, 12V-os savas akkuval (legalábbis az átalakított verzióban, az eredetiben valszeg lúgos akku volt), dimanóként pedig 600V áramot termel.Arra már nem emlékszem, hogy a dinamó üzemmódban használt tekercselése, mondjuk egy része szolgál indító tekercsként, vag ykülön indítótekercse van.
Hogyan is kell kötni a dinamót indítómotorként ?
Ha jól tudom, akkor a dinamóknak állandó mégnesük van, viszont indítómotor üzemben, egyenáramnál mi oldja meg a váltakozó mégnese mezőt, amitől elkezd forogni ?
Merthogy az egyenármaú motorokban ezért kell a kommutátor.Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
őstag
válasz Batman2 #32161 üzenetére
Szinte meg is válaszoltad magadnak az egyenáramú kisebb motoroknál van állandó mágnes(autók ablaktörlő motorja,fűtő motorja,ablakmosó szivattyú motorja) de a nagy terhelésre készített motorok mint pl a "régebbi" autók indítómotorja már tekercselt állórésszel rendelkezik(kivéve az áttétel házas újabb autó indítói ahol erős állandó mágnes van)Nagyobb fordulatú ezen indítók motorja de a bendix kerék egy átétel után csak 1/3 annyit fordul de 3x-os erővel...
Vissza kanyarodva az elejére a dinamó forgó rész is a kommutátorral "válassza" le a feszültséget így lesz egy + és egy - kefe ha erre feszültséget adsz akkor csak áramot vesz fel de ha a dinamó állórészének is adsz feszültséget akkor jön létre a forgó mozgás.
Az említett motornál a főtengely végére ékkel/kúppal csavarral rögzített dinamó forgórésznek akkor erőt kellett kifejtenie,hogy könnyedén át tudja fordítani a nem kis ellenállást képező kompressziót is.Ha rántottál már be 125cm3 körüli gépet akkor érezhetted is,hogy nem is kis erő kell hozzá.Ja még annyi,hogy a dinamó az öngerjesztés elvén működik de ehhez szükség van némi visszamaradó mágnesességre a vasmagban amit motor kénti forgatással lehet polarizálni(rossz bekötés esetén rossz irányú lesz a mágnesesség polaritása és nem tud legerjedni a dinamó)
[ Szerkesztve ]
Üdv:Attila
-
darvinya
titán
válasz vodkaboy22 #32152 üzenetére
Köszi akkor érdemes megvenni és beköthető 30W-os erősítő hálózati trafója elé.
Ez mennyire jó áras?
fentről lefele6-8-16-25Ft
Made Robot by Robot −Xiaomi 12T Pro gyászruhás / '06 Focus kombi szürke
-
#22145024
törölt tag
-
albinolynx
őstag
Sziasztok!
Ha AT tápot szeretnék felhasználni 5V-os eszköz töltéséhez, akkor hogyan lenne érdemes megoldani a töltőáram korlátozást? Vagy ne is foglalkozzak vele, eszköz intézi?
Egy usb hub-ot gondoltam rászerkeszteni, így lenne 10db aljzatom amiről egyszerre tudok tölteni telefont, wifi modemet, tabletet, stb. Nem kell mindegyiknek szórakoznom a saját töltőjével és a netbookon sem lóg ítéletnapig minden eszköz.
Ingyen sajt nincsen, csak az egérfogóban.
-
#22145024
törölt tag
válasz Lompos48 #32172 üzenetére
Köszi! Ebben van valami védelem, hogy ne csavarja fel a műszert? Nem is zárlatra gondolok a "fővonalon", hanem vamiféle hibára, vezetékszakadásra a műverősítőkörül...
Amit először felvetettem azzal nem biztonságosabb? Ott max a tápfeszig menne el, de ha eleve arra a határra van méretezve az ellenállásosztó, akkor nem is tud "feljebb menni" a műszer felé menő áram. Nem szekálásból kérdem, hanem mert nem értek hozzá[ Szerkesztve ]
-
Lompos48
nagyúr
válasz #22145024 #32174 üzenetére
Köszi! Ebben van valami védelem, hogy ne csavarja fel a műszert? Nem is zárlatra gondolok a "fővonalon", hanem vamiféle hibára, vezetékszakadásra a műverősítőkörül...
Nincs védelem. De ha mindig szálszakadásoktól rettegnénk, akkor az egész elektronika a feje tetejére állna. Itt se tud semmi túlmenni a tápfeszültségeken, mert annál nagyobbak nem léteznek.
Egyébként a műszer csak azért van ampermérőnek jelölve, mert illene a skáláját abban kalibrálni. Tulképp itt feszültség(esés)mérés történik a monitorizáló soros ellenálláson. És ugyanaz lenne egy becsületesen méretezett huzalellenállás esetén is, amire direktbe köthetnéd a műszert.
-
Lompos48
nagyúr
válasz #22145024 #32176 üzenetére
Milyen műszer, amit használni akarsz? A gond mintha az lett volna, hogy túl kicsi az ellenálláson eső feszültség és azt kell valamiképp felerősíteni.
A két opamp kimenete ha nem folyik áram a kimeneten a táp felére áll be. Amikor folyik, akkor a baloldali opamp bemenete leolvassa a feszültségesést és R5/R4 arányban felerősíti. Ennyivel tér el a féltáptól míg a másik helyben marad. a két kimenet közötti feszültség arányos lesz a monitorellenálláson folyó árammal. -
#22145024
törölt tag
-
Batman2
őstag
válasz totya694 #32162 üzenetére
Ha leállítom a dinamó hajtását és az megáll, akkor csak legerjed, nem fog több áramot termelni, vagy nem jól értem ?
Motor üzemben is csak addig forog, míg áramot adok neki, anélkül megáll, különben mindkét esetben "perpetum mobile" jönne létre !!!Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
mezis
nagyúr
válasz albinolynx #32173 üzenetére
Üdv.!
Az az USB-s HUB lehet, hogy max 400 mA-el lesz terhelhető. Elég lesz az ?
mezis
-
#22145024
törölt tag
válasz Lompos48 #32179 üzenetére
Ez így jó szerinted?
Az OPA-t külön stabilizált 12V-ról táplálnám. Gondolom ilyenkor csak max 10V-ig mehet el a kimenet, vagyis a féltápfeszhez képest 5V lehet a max. Erre nekem egy 46x-os erősítés jött ki a 250uA-es műszerhez. Így kb 30A-nél vezérli ki teljesen a műszert, vagyis kb 5V lesz a két OPA közt. -
Batman2
őstag
válasz totya694 #32162 üzenetére
A dinamó motorkénti működését csak akkor tudom elképzelni, ha rendes, több szekcióra osztott kommutátora van, ami folyamatosan váltogatja az áramirányt a tekercseken, nem pedig kettő darab, különálló, folyamatos felületű csúszógyűrű, mint a váltakozó áramú generátorokon !
Ha viszont ilyen kommutátor van, akkor már gyak. mindegy, hogy egy motorról van e szó, vagy egy dinamóról, mert mindkettőben eszi a szénkefét.
Csak a folytonos felületű, csúszógyűrűk amik nem eszik a szénkefét !
Ha kívül van egy-egy különböző polaritású állandó mégnes, belüól pedig tekercs, ami kettő darab, állandó pólusú csúszógyűrűre van kivezetve, akkor mikor erre áramot kapcsolok, akkor ez beáll a két mágnes közé s megfelő polaritással és mágnesfék lesz belőle, nem pedig motor !
Csak ha van több részre osztott kommutátor, ami minimum kettő tekercsnek, az elfordulás miatt állandóan váltakozó irányú áramot szolgáltat, akkor lehetséges folyamatos forgó mozgás !
Akkor most hogy is van ez a dinamónál ?
Dinamó, külön álló, csúszógyűrűs, osztatlan kivezetéssel:
Ez a konstrukció megforgatva áramtermelésre alkalmas, mivel a két ellentétes pólusú állandó mégnes között megforgatott tekercsben áram kell hogy indukálódjon, mert periodikusan változó mágnese mezőben van. Ebben az esetben váltakozó áram kell jöjjön a kivezetéseken.
Viszont motorként, egyenárammal ez nem tud üzelmeni, csak váltakozó árammal.Motor, szegmensekre osztott kommutátorral:
Ez a konstrukció, ha egyenáramot kap, akkor forogni kezd, mivel a kommutátor elmozdulása a szénkefékhez képest állandóan megváltoztatja a tekercsben az áram folyás irányát, ami maitt annak állandóan fordulnia kell, hogy egyezzenek a pólusai az állandó mégnessel.
Viszont, ha ezt megforgatjuk magában, akkor az állandóan váltakozó, állandó mégnesek okozta mégnese mezőben a tekercsekben ismét csak áram fog gerjedni, ami a kimeneten viszont most egyenáramként fog megjelenni, mivel a kommutátor visszafelé is működik.Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Lompos48
nagyúr
válasz #22145024 #32182 üzenetére
Nem jó. Nézd meg az opamp adatlapját! A bemenetek nem kaphatnak a tápvonalaknál nagyobb feszültséget.
A 10V-os kilengés csak elméleti. Az alsó fele semmire sem használható, arra nem juthat kimenet, mert a monitorizáló ellenálláson soha nem fog visszafelé folyni áram.
Továbbra is fenntartom: mégha ilyen jó agytorna is ez, szerezz be ellenálláshuzalt és bütykölj össze egy rendes, becsületes söntöt! -
#22145024
törölt tag
válasz Lompos48 #32184 üzenetére
A pontos értékeket majd én kikotlom, csak kéne tudjam, hogy ez így nagy vonalakban működhet-e, ha összehuzalozom.
Egyébként nem agytornának szánom, hanem egyrészt nagyon messze vagyok ellenálláshuzal elérhetőségtől, másrészt nem is tudnám szépen a jelenlegi panelra rátenni, gány lenne.
(Harmadrészt meg nem szeretnékmajd 2x anyit belefűteni a dobozba, mint a jelenlegi PCB-s Rsense. Amit adtál rajzot, ahhoz viszont minden van a fiókban)[ Szerkesztve ]
-
Lompos48
nagyúr
válasz #22145024 #32185 üzenetére
250uV-os végkitéréshez 20A-en 8darab 1W-os 0,1ohmos ellenállás kellene párhuzamozan. Határesetben 5W-ot fűtene el. Egyeszerűen ráforrasztanád a nyákból kialakított, de elvágott rézpályákra.
Gondolom az IC táplálását nem a kimeneti feszültségről kellene megoldanod, mert mi van akkor, ha épp 3V kimeneti feszültség kell neked? Tehát az a szűrt, a stabilizátor bemeneti feszültsége kellene legyen.
Szerintem kellene működjön a rajz. Le lehet szimulálni kisebb áramokon is, ha az erősítést ennek megfelelően megnöveled. Ha bizalmatlan vagyok, az sokkal inkább a mV körüli monitorizálás miatt van egy váltóáramú és elég nagyáramú környezetben, ahol szerelési, kábelezési apró hibák sokat jelenthetnek/zavarhatnak.
Mégegyszer visszatérve a sönt problémájára:
Minden "becsületes" amperméterbe bele van szerelve a sönt. Ha nem bele, akkor rögzítve a műszer 2 csavarjára. Ilyet tudnál faragni nyomtatott áramkörből és ha kell úgy kialakítani, hogy "tuningolhasd" pontosra.
-
n0rbert0
senior tag
Sziasztok!
Ha valaki NYÁK tervezésben és megvalósításban tudna segíteni az legyen szíves írjon egy PM-et.
Köszönöm!
-
őstag
válasz Batman2 #32183 üzenetére
Szia!
Nos 1-2 fogalmat tisztázunk kell.A dinamó egyenáramú töltő berendezés amelyben a forgórészen lévő kommutátorról lehet az egyen feszültséget szén kefék segítségével kivezetni.dinamó
A generátor pedig egy váltó áramú feszültség forrás aminek legegyszerűbb példája a kerékpárokon található(tévesen a köznyelvbe vagy 100 éve dinamónak hívják de nem az)generátor
Az autóknál 3 fázisú generátort használnak amiben 6db dióda szolgál az egyenirányításra és sok típusú generátornál + 3db dióda szolgál a generátorba épített feszültség szabályzó áram ellátására.Az autó generátor legerjedéséhez egy 2W-os izzón keresztül kapott feszültség is elegendő(de kevesebb is elég neki akár egy lapos elem 4,5v-ja is) mi után a generátor legerjedt saját magát látja el és ha pl járó motorú kocsiból akár ki is veheted az aksit "csak" a terhelés megszűnésével megszalad a feszültség akár 20V fölé is értelem szerűen az autón épp üzembe lévő izzókat akár ki is csaphatja.
Minden súrlódó felületnél természetes dolog a kopás ugyan úgy kopik a csúszógyűrűnek rugó által neki feszített szén kefe is mint a kommutátornak nekifeszülő.Üdv:Attila
-
n0rbert0
senior tag
-
Lompos48
nagyúr
Ha az Uout a monitorozott tápkimenet, akkor nem.
Ha az opamp egyetlen tápra van kötve, ami ez esetben a bemeneti feszültség és a két opamp bemenet között nulla fesz. van, akkor annak a tápnak a felére, azaz Vin/2-re. Ha van kimeneti áram, tehát Urmon nem nulla, akkor: Urmon*A+Vin/2.
Nem vettem figyelembe esetleges offset feszültség jelenlétét. -
tsu
tag
válasz Lompos48 #32194 üzenetére
Arra gondoltam, hogy a söntön megjelenő feszültség felerősítve és az épp aktuális kimeneti feszültséggel eltolva jelenik meg a bal opamp kimenetén, míg a jobb opamp kimenetén a kimeneti feszültség fele van, ezért nem jó a kapcsolás.
A bal opampra Ukibalopamp=Ursense*A+VOUT ahol A=(1+(R5/R4))=76
A jobb opampra Ukijobbopamp=VOUT/2 mert R1=R2=10k
A 32185 hsz-ből vettem a neveket.[ Szerkesztve ]
×××
-
darvinya
titán
Üdv mindenkinek.
Csütörtökön érkezik Videoton R4902-es és R5932-es készülék.
Utóbbihez lehet, hogy kellene AD162-es végfok, vagy valaki tud helyettesítőt amit meg is lehet venni.
Az ne tartsa magában.Köszönöm.
Made Robot by Robot −Xiaomi 12T Pro gyászruhás / '06 Focus kombi szürke
-
sörösló
aktív tag
válasz totya694 #32191 üzenetére
Az autó generátor legerjedéséhez egy 2W-os izzón keresztül kapott feszültség is elegendő(de kevesebb is elég neki akár egy lapos elem 4,5v-ja is) mi után a generátor legerjedt saját magát látja el és ha pl járó motorú kocsiból akár ki is veheted az aksit "csak" a terhelés megszűnésével megszalad a feszültség akár 20V fölé is értelem szerűen az autón épp üzembe lévő izzókat akár ki is csaphatja.
Szerintem felgerjedést akartál írni. Elég zavarosnak tűnik ez a téma a fejekben, fogalmazzunk pontosan hogy csökkenjen a zűrzavar. Egyébként korrekt a leírásod. -
#22145024
törölt tag
válasz Lompos48 #32187 üzenetére
Még a végén ráveszel a nyolc darab ellenállásos verzióra
"Minden "becsületes" amperméterbe bele van szerelve a sönt."
Hát ebbe nincs. Mondjuk nyóccázé nem is vártam el. Cserébe van benne világítás
Lehet, hogy a jelenlegi panelt meghagyom egy majdani 100uA-es műszer számára; a mostani 250uA-eshez meg gyártatok egy új panelt, akár track-ekkel megoldva, akár ellenálásokkal elérve a kb 9mV/A-es érzékelést. -
#22145024
törölt tag
válasz Lompos48 #32188 üzenetére
Lompos48 & tsu:
Ha valahogy a bemeneteknél elérném, hogy egy-egy osztón át kapják az Rsense/VOUT-ról a "hibajelet", akkor mehetne külön fix 12V-os tápról az OPA, a műszer meg mehetne simán a kimenetre egy soros ellenállással a 2. OPA elhagyásával? (kapcsolástechnikailag biztos nem jó amit csatoltam, csak az elv miatt kérdem)
-
Batman2
őstag
válasz Lompos48 #32188 üzenetére
Én is azon gondolkodom már egy ideje, hogy nyáklapon, fóliarajzzal alakítanék ki söntöt a kapcsoló üzemű táphoz !
Ahhoz vajon jó lenne, vagy a cikk-cakk minta miatt bezavarna a sönt esetleges csekély induktivitása ?Milyen anyagból tudnék még söntöt készíteni ?
Az elektro boltban 0,1ohmos ellenállás volt a legkisebb, amit kaptam, abból egy vagonnal kell összeraknom, hogy 10mOhm, vagy az alatti értékeket kapjak !
Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
Új hozzászólás Aktív témák
- Tyű-ha! HP EliteBook 850 G7 Fémházas Szuper Strapabíró Laptop 15,6" -65% i7-10610U 32/512 FHD HUN
- Bomba ár! HP EliteBook 840 G5 - i5-8G I 8GB I 128GB SSD I 14" FHD I HDMI I Cam I W10 I Gari!
- The Last of Us Part I Ps5
- Bomba ár! HP EliteBook 830 G6 - i7-8G I 8GB I 256GB SSD I 13,3" FHD I HDMI I Cam I W11 I Gari!
- Bomba ár! Dell Latitude 5580 - i5-G6 I 8-16GB I 256 SSD I 15,6" FHD I HDMI I CAM I W10 I Garancia