-
Fototrend
Ez itt, az elektronikával hobbiból foglakozók fórumtémája.
Lentebb összegyűjtötttem néhány elektronikával kapcsolatos, hasznos linket.
Új hozzászólás Aktív témák
-
Kernel
nagyúr
válasz kjani18 #46793 üzenetére
Háromfázisú motor, ugyanakkor DC, ezért is nevezik BLDC-nek (brushless DC). Bővebben itt látható egy jó animáció is:
http://skiltor.no-ip.org/1/rep/brushless/
Tehát egyenáramot kapcsolunk rá három időfázisban, így nem lehet AC-motornak nevezni, mert a tekercseken az áram irányát nem változtatjuk.
Ilyen motor található a merevlemeztől kezdve, a videomagnók feje stb. rengeteg alkalmazásban.
Li-ion akkuban inkább az NTC termisztor jellemző, aminek hő hatására csökken az ellenállása. Ha rövidzárral helyettesítik, az elektronika "azt hiszi", hogy igen forró a helyzet.
[ Szerkesztve ]
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
-
jolti05
őstag
-
Kernel
nagyúr
-
Kernel
nagyúr
válasz kjani18 #46810 üzenetére
A HS500 nagy membránfelületének megvan az eredménye, noha a hatásfok miatt (veszteség a hangváltón stb.) elvileg hihetnénk azt is, hogy jócskán elnyel belőle.
De az 5 V-os hídvégfok majdnem 10 V-ig kivezérelhető, azzal már lehet zenélni.
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
dewil666
őstag
válasz kjani18 #46817 üzenetére
Akkor ha megvannak a ledek (fék lámpába 20db-ot gondoltam piros 23000mcd, rendszámnak fehéret 3db-ot ilyet már csináltam és elegendő a fénye, műszerfalba és visszajelzőkbe égőnként 1db led-et szeretnék)
Köszönöm a segítséget![ Szerkesztve ]
KLÍMA szerelés, telepítés, karbantartás! dewil666 felhasználónak 270, 940 (régi) pozitív és 0 negativ értékelése van a fórumon! Motoros üdvözlettel ! ! ! Ne vezess olyan gyorsan hogy az őrangyalod lemaradjon!
-
mezis
nagyúr
válasz kjani18 #47166 üzenetére
Szia !
http://elektrotanya.com/files/forum/2014/04/transzformatorok_tervezese.pdf
Fesz. szab: Igen. Kell is a finomabb szabályozás.
mezis
-
Kernel
nagyúr
válasz kjani18 #47166 üzenetére
Ponthegesztőként is csak a szekunderrel lehet játszani. Kevesebb menet, de az jó vastag anyagból hatékonyabb lehet. Ez kísérletezés kérdése, vagy a Youtube videók alapján mások tapasztalatait lehet felhasználni.
Nyilván van egy korlát, amit a vaskeresztmetszet behatárol. Meg a primer is, de azt elvileg a vassal összhangban, max. teljesítményre kalkulálták.
Nikecellhez a szekunderrel sorba lehetne kötni valamilyen ellenálláshuzalt, vagy megcsapolásról elvezetni.
A trafó primerjét egyszerű elektronikával nem tudod szabályozni, szekunderen FET-es PWM kapcsolóval lehetne, de annak el kell bírnia az adott áramot.
Toroidnál, ha nem mérhető a vaskeresztmetszet, szerintem leginkább a rutin segíthet, amikor ránézésre, súlyra megbecsüli valaki.
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
mezis
nagyúr
válasz kjani18 #47176 üzenetére
"....mi történne, ha a szekunderére adnám a hálózati feszt..."
Jó esetben a biztosítékod oldana le. Rosszabb esetben azonnal annyira átforrósodhat, hogy a menetekről leég a zománc, összeolvad,....
(A korábban linkelt transzformátorok méretezése alapján kiszámolhatod, hogy hány menet kell ahhoz a vasmaghoz a maximális teljesítmény átvitelére.)A ponthegesztésnél hasonló a helyzet mint a pillanat forrasztó pákánál: az ellenállás igen kicsi (milliOhm), a nagyobb teljesítményhez az áramot kell tudnod növelni: még vastagabb szekunder vezeték, mivel az trafó szekunder tekercsének "belső" ellenállása is korlátozhatja a kialakult áramot.
[ Szerkesztve ]
mezis
-
moha21
addikt
válasz kjani18 #47166 üzenetére
Mikro trafó szekundere helyére 95-ős keresztmetszetű MKH-t tettem, de melegedett főleg a sarunál, ez cserélve lett 30 x10 -es rézsínre ami 2 db L alakból lett belerakva, ez már bírja. Ha jól emlékszem 600 A körül sikerült mérni rajta, de lehet a 630-as NSX is lekpacsolt tőle. Mindez 16A-es 1 f dugaljról egy fázishasításos szabályozással.
Nem az az igazi férfi aki minden nőt meghódít, hanem aki ismeri a nagyfeszültségű földkábelek szigetelésének technikáját.
-
-
Kernel
nagyúr
válasz kjani18 #47416 üzenetére
Mindkettő előfordul CRT TV tápokban, ezek és hasonló társai jól helyettesíthetők egymással.
Terhelés alatt meg kell figyelni a melegedést, normális esetben ezek nem nagyon szoktak fűteni, csak enyhén. (Ami ugyan nem szakkifejezés, de nem szoktam fokra méregetni.)
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
csabyka666
addikt
válasz kjani18 #47633 üzenetére
Természetesen igen. A jelölésedtől balra fenn van egy dióda, azon egyik irányba semmit sem jelez a szakadásvizsgáló, másik irányba különböző értékeket mutat a műszer, de nem sípol úgy sem. Ez lehet a gond?
Ágdarálást, kaszálást, területtisztítást vállalok profi gépekkel! Elsősorban Zala megye és vonzáskörzete, de minden megkeresést meghallgatok. +36305633091
-
Kernel
nagyúr
válasz kjani18 #47768 üzenetére
A szinteltolás így nem fog összejönni.
+5V-ról megy a PAM, a kimeneti munkaponti feszültség +2,5V és eredetileg két ilyen pont közé megy a hangszóró.
Ezt GND-szintre áttenni kicsit komplikáltabb lenne és minőségileg nem is lenne olyan korrekt, nem ez a módja. A +/- tápos végfokok meghajtóáramköre is +/- tápról szokott működni.
(#47767) darvinya
Szolgáltatói oldalon is szoktak lenni ilyen jellegű szerelési, karbantartási hibák, ilyenkor megfizetik a kárt a biztosításuk terhére.
Szólni kell nekik, a készülékeket meg kell javítani, számlára ilyenkor rá szoktam írni, hogy a meghibásodást hálózati túlfeszültség okozta (gyakorlatilag ennyi a szakvélemény). Utána kifizetik.
[ Szerkesztve ]
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
Lompos48
nagyúr
válasz kjani18 #47768 üzenetére
Valószínűleg rosszul. Ha a Q2 pozíciókban esetleg p-channel MOS-okat használnál. akkor egy ellenütemű drain-követő kapcsolást valósítanál meg. Azzal a kimenet gyakorlatilag ugyanazt a jelet hozná, csak jóval nagyobb áramokra lenne képes. Tehát a hangszóróimpedanciákkal lehetne menni lefelé. De ez értelmetlen. Növelheted a tápfeszültséget, mert az IC 15V-ig bírja. Akkor már az n-channel/p-channel kombinációval növelhetnéd a teljesítményt, mert a nagy ramok nem az IC végfokjait "kínoznák".
Egyébként pucéron az ICből a 2x3W nem semmi. Fülnek sem.
[ Szerkesztve ]
-
Lompos48
nagyúr
-
Kernel
nagyúr
válasz kjani18 #48839 üzenetére
Nem véletlen, hogy ha rákeresünk a kép eredeti forrására, ez egy német fórumon feltett laikus kérdés, valószínűleg maga rajzolta az illető, amit fantázia gyanánt kitalált.
De nincs értelme, mert az ellenfázisú kimenetek épp kioltják egymást, vagyis így minél tökéletesebb az áramköri szimmetria, annál inkább nulla az eredő HF-jel. DC-szint marad a féltápon.
Ez így tudna működni fejhallgatóval:
Vagy lehet használni az invertáló kimeneteket is, ez már mindegy lényegében. Én úgy "kötöttem" be, hogy ne fordítson fázist a végfok.
Az ellenállás értékét azért töröltem, mert 1k sok, a fejhallgató impedanciájához képest, vagyis halk lenne ennyivel.
A másik 1k sem fontos, csak annyi haszna van, hogy a bedugáskor előálló töltőimpulzus (reccsenés) ezáltal elmarad, mert az ellenállás hamarabb feltölti féltápra a kondikat.
Ez pedig az érthetőség kedvéért az eredeti, hangszórós bekötés, ami fejhallgatóhoz nem jó, mert ott csak három kivezetés van:
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
Lompos48
nagyúr
válasz kjani18 #48940 üzenetére
...a kocsi csak a feszt szabályozza, a töltőáramot külön nem figyeli semmi.
Amikor eléri a töltési csúcsfeszülséget, az elektro(mecha)nika levágja a generátor gerjesztését. Ezzel szabályoz. Ha konstans feszültséggel tudnád tölteni, akkor természetesen leáll a töltés, mert 2 azonos potenciálú pont között nem folyik áram. Az "idők végeztéig" még igaz is lehetne, ha az akkunak nem lenne önkisülése meg nem szivárogna el itt-ott piszkon, nedvességen stb. keresztül.
-
Kernel
nagyúr
válasz kjani18 #48940 üzenetére
14,4V-ot tartják a vízbontási küszöbnek, ami felett a gázfejlődés annyira fokozódik, hogy csak a dugók kiszedése mellett lehetne tölteni.
A járművek feszültségszabályzói inkább 13,8V körül szoktak beállni, amit időkorlát nélkül elvisel az ólomsavas akku. Vagy vannak korszerűbb akkuk, korszerűbb autókban, ahol 14,4V-ra szabályoz, az arra van tervezve.
Szokványos akkunál 14,4 V-ig lehet tölteni (az áram megfelelő korlátozása mellett), majd ezen a szinten tartva az akku által felvett áram csökkenni kezd. Bizonyos idő elteltével át kell kapcsolni 13,8V vagy kisebb feszültségre (csepptöltés, floating charge). Hogy mikor, azt a gyártó által megadott töltési karakterisztikából is lehet tudni, vagy komplikáltabb töltők az áram csökkenése alapján is válthatnak.
Az egésznek a logikája a Li-ion töltési karakterisztikával rokon, csak kicsit másképp.
Járművekben a töltőáram nincs külön szabályozva, de nem is tud kialakulni olyan nagy áram, ami káros lenne (illetve hamarabb lecsökken), úgy van tervezve a rendszer, a generátornak is van belső ellenállása.
[ Szerkesztve ]
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
Kernel
nagyúr
válasz kjani18 #48971 üzenetére
Kalickás aszinkron motor szokott ezekben lenni (aminek itt jön ki egyik előnye, hogy a forgórész vízben is futhat, elég az állórésztekercset szigetelni), ebben az esetben ugyanaz vonatkozik rá, amiről már volt szó régebben is.
Lehet próbálkozni fázishasítós szabályzóval, noha az nem csökkenti a frekvenciát, de kompromisszum árán jó lehet, bizonyos határig. Túl alacsony fordulatra nem szabályozható ilyen módon, mert rángatni kezd, megáll. Zúgó hang is jelentkezhet, a nem szinuszos jelforma miatt.
[ Szerkesztve ]
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
Kernel
nagyúr
válasz kjani18 #49116 üzenetére
A szekunder áttekerése nélkül nem fog menni elvileg, mert hiába PWM-elven csökkenthető a leadott feszültség, de nem korlátlanul. Ez pedig már aránytalanul nagy különbség.
Ha a kívánt áram azonos a korábbival, akkor a huzalvastagság megfelelne, de kevesebb menettel. Mivel bizonyára középcsapolásos szekunder, kétutas, kétdiódás egyenirányítással, nem elég simán letekerni belőle.
Ekkora teljesítményű tápokban szoktak ugyan alkalmazni FET-es szinkron-egyenirányítót is, de inkább nagyobb áramokra, nem 15-20 A-re.
Legjobb meghagyni teljesen az eredeti konstrukciót, menetszámot csökkenteni, a szabályzókör pedig átállítható alacsonyabb feszültségre, a kimeneti osztó módosításával.
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
Kernel
nagyúr
válasz kjani18 #49164 üzenetére
Alacsonyabb frekvencián kisebb az induktív reaktancia, vagyis nő a nyugalmi áram, melegedés.
De nem tudom, mit akarsz rákötni, vasmagos trafónál szabályos szinuszjelben kell gondolkodni.
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
Kernel
nagyúr
válasz kjani18 #49166 üzenetére
Olyan szinten, hogy 50 vagy 60 Hz, nincs különösebb jelentősége. Nagyobb frekvencián csökken a vasmag gerjesztése, a nagyobb belső ellenállás miatt kevésbé lesz terhelhető, vagyis stabil feszültségű.
A menetek számának csökkentésével ugyan növelhető a gerjesztés, de a frekvenciával növekszik a vasveszteség, egyre jobban melegedni fog az örvényáramok miatt, leromlik a hatásfok.
Az örvényáramokat csökkenti a ferrit, ahol már nem csak szigetelt lemezek vannak, hanem a ferromágneses szemcsék egymástól elszigetelődnek, a porkohászai eljárással készült anyagban.
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
pjen
félisten
válasz kjani18 #49210 üzenetére
Semmi baja nem lesz az autó aksitól,max kinyomja a routerben a biztit.Ha zárlatos lenne a hálózati tápban is kinyomná a biztit vagy leégetné.Ha egy pillanatra ráköti az aksira és nem múködik semmi nem történik.Abban viszont igazad van írtam is ha jó a router legalább fel kéne villannia.
-
Kernel
nagyúr
válasz kjani18 #49238 üzenetére
Legegyszerűbb a multiméter "sípolós" állásában rámérni, majd oda-vissza cserélgetve műszerzsinór vezetékeit, megfigyelni a sípolás hosszát.
Ugyanezt el lehet végezni más, hibátlan kondenzátorokon is. Ha nagyjából egyformán sípol, akkor gyakorlatilag jónak, vagy legalábbis használhatónak tekinthető.
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
mezis
nagyúr
válasz kjani18 #49238 üzenetére
Kapacitást saccolhatsz analóg ellenállásmérővel. xkOhm-os állásban mennyire leng ki a mutató (előtte kisütni !).
Valamivel pontosabb lehet a "mérés", ha feltöltöd egy bizonyos feszültségre, majd adott értékű ellenálláson kisütve elég sűrűn méred a még meglévő feszültséget. (Ha még ez is kevés, akkor exponenciális görbét illesztesz....)[ Szerkesztve ]
mezis
-
-
[CS]Blade2
addikt
-
PitLee
őstag
válasz kjani18 #49756 üzenetére
Nagyobb kijelzők link.... link
----------------------------------------------------------------------------
(#49761) F_Gergely
Ha jól tudom az szabálytalan tehát a napralifényről ha tompítottra váltasz annak kikel kapcsolnia, ugyan úgy, mint a ködlápát is csak a tompított alatt lehet felkapcsolni, helyzetjelzővel nem, ezenfelül még az elhelyezés is vannak szabályok az autó szélétől és azt hiszem a talajtól milyen távolságra kell lennie. Itt van a szabályozás az 55/A. § és 55/B. § alatt. -
And
veterán
válasz kjani18 #50008 üzenetére
"- van -e valami jó rajz 2 szerver tápegység redundáns táppá való alakításához?"
A legegyszerűbb megoldás az azonos feszültségű tápágak közösítése a két táp felől 1-1 nagy áramú (és lehetőleg Schottky-) diódával egy közös pontba, de ennek az ára a stabil kimeneti feszültség elvesztése a diódák nyitóirányú feszültségesése miatt. Szóval PC-tápnak nem annyira ideális, de nem is biztos, hogy neked arra kell.
"- PC tápot csak 12V -os tápegységként lehet -e és ha lehet hogyan lehet használni?"
Ha csak a 12V-os ágat terheled, akkor 12V-os tápod lesz . A terhelhetősége így nyilván kisebb lesz, mint a teljes tápegységé, bár a mai PC-tápok amúgy is a 12V-os águkon tudják leadni a teljesítményük jelentősebb hányadát.Mod. #50009: Emlékszem erre a projektedre, már említetted itt korábban. A tápegység mindenféle terhelésre változtatja a kimeneti feszültségét? Ha egy nagyobb teljesítményű és megfelelő értékű ellenállással v. ellenálláshuzallal leterheled rövid időre, akkor is esik (?) a kapocsfeszültség (a táp csatlakozásainál mérve)?
Egyáltalán: miféle táp az? Egy 5V / 12A-es kimenethez már nagyon kis ellenállású vezetékek illenek, hogy ne essen néhány tizedvoltot a kapocsfeszültsége a terhelés közelében. Ha csak a teljesítményének a harmadát használod, már akkor is 0,1Ω-os vezeték ellenállás (oda-vissza 50mΩ) fog rajta közel 4 tizedvoltot ejteni.[ Szerkesztve ]
-
Kernel
nagyúr
válasz kjani18 #50026 üzenetére
Lehet valószínűleg azt is, amellett, hogy igénytelen, kétes minőségű megoldás. Egy másik D-osztályú erősítőnél magam is teszteltem, amikor ment a vita a topikban, hogy állítólag nem lehet, nekem simán működött:
Ezt a képet már akkor is azért csináltam, mert jól szemlélteti, hogy itt oldalanként 2 db végfok van hídba kötve.
Mivel ez így földfüggetlen kimenetet képez, ha tovább akarjuk erősíteni, csak az egyik végfok kimenetére kell rácsatlakozni, azt kondenzátorral leválasztani:
Szükség szerint osztóval, illetve potméterrel csökkenteni a szintet, hogy ne vezérelje túl a bemenetet, illetve az osztás ilyenkor jótékony hatású, mert a végfokzajokat is leosztja. Hasznos jel pedig van bőven, így javul a jel/zaj viszony.
Másik pont értelemszerűen a GND. Mivel a két kimenet ellenfázisban dolgozik, bal-jobb oldalon ugyanazt a fázist kell választani továbberősítésre.
Elvileg okozhatna problémát a kimeneten lévő maradék kapcsolófrekvencia, ami aluláteresztő RC-szűrővel is kezelhető, vagy leszűrődik egyébként is, a további alkatrészeken, kábelkapacitáson. A fenti végfoknál zavart nem tapasztaltam.
Szükség esetén még némi műterhelés is szóba jöhet, de nem fontos 4-8 ohmmal leterhelni, lehet nagyobb érték is.
[ Szerkesztve ]
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
Új hozzászólás Aktív témák
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen