Új hozzászólás Aktív témák
-
addikt
válasz INGJOKE #18099 üzenetére
Lehet hinni, igen, ugyanazt mutatja mint a roller.
A lényeg, h ne tele töltve rakd el, hanem legyen félig mondjuk. És ne az erkélyre tedd ki, hanem inkább szobahőmérsékleten teleltesd (15-25°C). Tavasszal előveszed, kb ugyanannyi lesz a töltöttsége valószínűleg, nemigen merül magától ha nincs vele baj. (Ezért kell ránézni havonta, h mennyit merült esetleg állásában.)Javíts ki nyugodtan, ha tévedek valamiben. :)
-
veterán
válasz Thunderzolee #18101 üzenetére
Pedig sajnos csak a teraszon van neki hely, bár az be van üvegezve. Télen mikor hideg van akkor olyan 12-15 fok szokott ott lenni. Nem fűtjük. Vagy még talán az alvós szobába fel tudom rakni a szekrény tetejére ott olyan 19-22 fok van.
-
pazola
tag
válasz Thunderzolee #18100 üzenetére
Hát irjál róla te ismertetőt.
Lehet, hogy az lesz csak most, mivel hatodjára vettük meg - ebből egy jutott el oda, hogy tényleg, mit mondjak, nem volt zökkenőmentes az Acer-oldal és a Cofidis együttműködése velünk, de ezt most nem írom le, gondolom a többi 5 rendelést majd szépen törlik, mintha meg sem történt volna, szóval most már nem annyira egyszerű használni, mint ahogy ezt terveztük 1-2 hónapja.
De lehet majd tavasszal írok róla
Addig mondjuk nem ártana egy normális bukósisakot beszerezni, meg arcvédőt, de ahogy olvasok itt, azért ez szinte egyáltalán nem jellemző. Pedig szerintem meg kell, bár nem nekem lesz, és biciklihez én sem használok ilyesmit (főleg full bukót).
K&H online számlanyitás akár 2x40 ezer forint jóváírással PLUSZ 10 ezer forint ajánlásért: https://www.kh.hu/ajanlas-regisztracio2024?offerLinkId=f96bb945-ca05-4e4b-9df1-1453f53b7830
-
PociAti
senior tag
válasz INGJOKE #18087 üzenetére
Ránéztem az Acer roller magyar adatlapjára, és ott egész jól leírják a roller akkuval kapcsolatos karbantartását.
Fontos: Évente 3-5%-os kapacitás vesztéssel kell számolnunk, a lítium akkumulátorok technológiájukból fakadóan.
Teleltetés/Tárolás: Amennyiben előre láthatóan nem fogjuk huzamosabb ideig használni az eszközt, célszerű 80%-on azaz 4-es töltöttségen* tárolni. Havonta egyszer meríteni belőle 1-2 töltöttségi szintet, majd újra 4-es töltöttségre hozni, ezzel felfrissítve az akkumulátorunkat.
Aktív használat: Amennyiben napi szinten használjuk a rollert, törekedjünk azt nem 20% alá meríteni, az akkumulátort ezzel kímélve.
* Megjegyzés: Acer roller esetén a 4-es töltöttségi szint egy 5 pálcikából álló skálán értendő.
-
Casseius
tag
válasz Peaceliker #18105 üzenetére
A 80% közelében sincs a cellák tárolási kapacitása, az ott bizony netto hülyeség.
Don't Worry, Be Happy
-
őstag
válasz Casseius #18106 üzenetére
Gondolom itt is van túlmerülés és túltöltés elleni védelem (többek között) különben hamar leseggelne, illetve veszélyes lenne az akkumulátor. Szóval a 0% az nem 0, de a 100% sem 100.
A legtöbb tévhit egyébként abból ered, hogy sokan még ezer éves akkumulátorok tájékoztatóját skandálják. Amiből persze nem minden hülyeség, de nem is minden igaz.
Én telefonokat is szoktam a fiókba tenni. Feltöltöm őket, néha ránézek, hogy mi újság. Mert tárolás közben is van veszteség. Van itthon még J6, J7, J70 (kedvenceim) is, ami bár más összetételű akkumulátor, de még mindegyik életképes.
Szóval lehet vigyázni úgy is valamire, hogy nem toljuk túl az aggódást. Szerintem... Arra érdemes figyelni, hogy ne legyen sokáig "jelzett" 0 értéken. Sőt, mindig pluszos érték legyen.
[ Szerkesztve ]
ZX Spectrum - Commodore 64
-
őstag
válasz DigitXT #18065 üzenetére
Az egy dolog, hogy a fej mérete vagy a formája fontos. Viszont még azonos mérek között is voltak eltérések. Azonos terméken/típuson belül is. Volt amelyik szét szorította az állkapcsom, annyira szoros volt. Pedig nincs Amerikai fater állam.
Szóval köszi. Ma voltam próbálgatni, venni. Illetve vettem egy védőmaszkot is.
Szerk.:
Majd kesztyűt kell még néznem, mert ami most van túl "dundi". Annyira nem kényelmes rolleren.[ Szerkesztve ]
ZX Spectrum - Commodore 64
-
őstag
válasz Somatom #18109 üzenetére
Nem költöttem sokat, mert nem tudom meddig marad a roller. Bár nem hiszem, hogy engem érinteni fog a szabályozás. Mármint be fogok esni az alsó kategóriába. Akkor viszont marad.
Olyat akartam, aminél nyílik külön a plexi meg az eleje is. Plusz jó, hogy van benne napszemüveges plexi, amit fel is lehet tolni, ha nincs nap.
[ Szerkesztve ]
ZX Spectrum - Commodore 64
-
Somatom
veterán
válasz Peaceliker #18112 üzenetére
Tudom milyen, motorra nekem is felnyitható, hátrahajtható, napszemcsis van, de rollerre kicsit soknak tartom. Egyszer bringával ugrabugráltam egy sráccal. Neki echte bringás enduro sisakja volt, levehető állvédővel. Az kb. fele súlyú volt, mint egy motoros bukó.
Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G
-
őstag
válasz Somatom #18114 üzenetére
Az másfél kilós, ha jól látom. Ugye? Amit én vettem 1.65. Nekem nem volt vele különösebb problémám.
Majd nyárra kell néznem valami frankó fullface sisakot. Ami jól szellőzik, hogy ne süljön meg az agyam.
Szerk.:
Valami ehhez hasonló nem lenne rossz:[ Szerkesztve ]
ZX Spectrum - Commodore 64
-
Somatom
veterán
Elvileg 1535gr. De, motoron teljesen más szempontok számítanak. Pl. amit írsz, a szellőzés. Az enyémen is van állítható szellőzés, de ahhoz kell menetszél, ami rolleren zéró. Tuti, hogy nyáron felforrna az agyvizem rolleren. Vagy, a P/J certifikáció. Sztem amit a képen mutatsz, olyan lenne a tuti rolleres bukó.
[ Szerkesztve ]
Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G
-
őstag
válasz Somatom #18116 üzenetére
Igen, de a fentit azt hideg időre vettem. Nekem azért egy út 40-45 perc. Amit ugye 1 nap kétszer teszek meg, ha éppen azzal megyek munkába.
Előfordul, hogy hajnalban vagy késő este tolom vele. Már októberben is elfért volna.
Nyárra, jobb időre nekem Ninebot sisak van. Az tök jól szellőzik a nagyobb lyukak miatt rolleren. Csak gondoltam cserélném egy fullface verzióra. Arra valami hasonlót akarok, mint amit az előző hozzászólásban tettem be.
[ Szerkesztve ]
ZX Spectrum - Commodore 64
-
Peaceliker
őstag
válasz Somatom #18114 üzenetére
Nekem nagy gép van, 40-50 körüli tempón hajtom jellemzően. Én azon agyaltam, hogy amikor jön hűvös védjen és ezért engedtem én bicos enduro cuccot. Nyáron amennyire rémlik régi motoros emlékek alapján nem lesz gáz ez sem. Max állnál lévő szövet részt leveszem és akkor többet szellőzik
"Oh my Goa'uld!"
-
őstag
válasz Somatom #18119 üzenetére
Igen, de azt hogy hordanám 0 fokban vagy alatta? Értem én, hogy vannak tök jó könnyű sisakok 400-500 grammal, de az nem hideg időbe való.
Nekem azért jó, ha felnyitható, mert például ki tudom fújni normálisan az orrom. Ennyi extrát megengedhetek magamnak. Nem kell levenni hozzá a sisakot, csak felnyitom.
Szerk.:
Ninebot sisakban már 10 fok alatt jóval komfortosabb volt, ha sapkát húztam alá. Csak az meg annyira nem kényelmes még úgy sem, hogy állítható fejszorító van rajta.Ráadásul az még zártabb is, mint a fenti kis könnyű nyári sisak.
[ Szerkesztve ]
ZX Spectrum - Commodore 64
-
Peaceliker
őstag
válasz Somatom #18119 üzenetére
Igen, először nem is értettem felnyitni mire jó...aztán amikor párszor csak 1p re berohantam valahova (bolt, akármi), akkor bazi jó lett volna csak felnyitni és nem kimászni a bukóból.
De legtöbb esetben jó ez így. Forma is nagyon tetszett meg használtan néztem és épp ez volt jó árban...elér árérzékeny vagyok (aka sóher )"Oh my Goa'uld!"
-
Somatom
veterán
válasz Peaceliker #18121 üzenetére
Megértem. Minden az Anyegin múlik.
Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G
-
badoer
csendes tag
szép napot mindenkinek.egy gondom van hogy nem tudom activálni a rollert.minirobot alkalmazást telepitetem a telefonra felis ismeri csatlakozik de nem adja be az akitiválás csak a program képernyöt a roller állapotárol de nem tudom aktiválni
-
pazola
tag
válasz Somatom #18125 üzenetére
Volt már itt szó róla
https://hegylakok.hu/2022/09/az-idegsebesz-szerint-elsosorban-az-all-es-a-gerinc-serul/
Léteznek egyáltalán normális árban ilyen sisakok (azoknak, akik nem motoroznak, hanem tényleg csak rollerhez használnák)?
K&H online számlanyitás akár 2x40 ezer forint jóváírással PLUSZ 10 ezer forint ajánlásért: https://www.kh.hu/ajanlas-regisztracio2024?offerLinkId=f96bb945-ca05-4e4b-9df1-1453f53b7830
-
őstag
válasz pazola #18128 üzenetére
Én raktam be korábban a cikket. Des videójából született.
Kb. 30-40 -től indulnak ezek. Kivéve, ha akcióban van. Attól függ milyen sisakot szeretnél. Cross, nyitott sisakok vannak már kb. 20 -tól is. +/- néhány ezer forint.
Körül kell nézni, mert karácsony előtt vagyunk, így vannak akciók. Illetve van még néhány helyen BF is.
[ Szerkesztve ]
ZX Spectrum - Commodore 64
-
őstag
válasz Somatom #18130 üzenetére
Néztem múltkor, hogy a Cratoni könnyű fullface sisakok egész jól néznek ki. 30+, de volt már alatt is. Ki tudja mostanában mennyire megy majd le...
Illetve nem tudom mennyire védhet mondjuk egy esésnél.
Levehető állvédővel és napellenzővel. Átlag 350-450g körül mozognak.
[ Szerkesztve ]
ZX Spectrum - Commodore 64
-
őstag
válasz Somatom #18132 üzenetére
Muziker -nél is van a korábbi modell 30+ ezerért éppen akciósan. Pár féle színben. Bár ott ugye nem lehet próbálni, csak visszaküldeni, ha nem jó.
Szerk.:
Úgy látom csak az S/M méret akciós, tehát a kisebbik. Simából, meg a Pro különböző színeiből.[ Szerkesztve ]
ZX Spectrum - Commodore 64
-
őstag
-
PociAti
senior tag
válasz pazola #18128 üzenetére
És amikor korábban belinkelted, akkor is szó volt róla, hogy ez egy hatásvadász cikk.
A legtöbb esettel valószínűleg nem is találkozik, mert nem olyan súlyos, hogy idegsebészhez jusson az eset. A legtöbb baleset elkerüli a kórház látóterét. Emiatt messze nem reprezentatív az ő tapasztalata.Ami igazán fontos, hogy nem térnek ki a balesetet szenvedőkre, illetve az okokra.
Az ÄIKE európai (észt) rolleres cég készített egy cikket a baleseti statisztikákról, ahol a következtetés az, hogy vegyél ÄIKE rollert, de ettől a részrehajlástól eltekintve több más oldalon is hasonló adatokkal találkoztam. És sok normális hivatkozás van a cikkben, mint pl. https://www.eurekalert.org/news-releases/580477, ahol cáfolatot kapunk az idegsebész állítására. A kórházi kezelést igénylő baleseteknek csak közel egyharmada szenvedett fejsérülést. (A tanulmány 2020. január 8-án jelenik meg a JAMA Surgery című szaklapban.) Azt meg én mondom, hogy sokan kórház nélkül megoldják a balesetet, így azok benne sincsenek a statisztikában.
És egy másik érdekes adat innen: Korábbi kutatások azt mutatták, hogy a sérült e-scooterezők csak egy töredéke, kb. 2 - 5 %-a viselt sisakot, amikor megsérült. Csak hogy legyünk képben mennyire gyakori a sisak viselete.
Visszatérve az Äike vagy housegrail cikkére, ami statisztikák értelmezéséhez fontos tudni, hogy kik, mikor és milyen állapotban szenvedik el ezeket a beleseteket?
- A legtöbb baleset alkoholos állapotban történik,
- a balesetek csaknem 50%-a 22 óra és hajnal 6 óra között történik.
- A sérültek 33%-a első alkalommal használja az eszközt.
Ezek tipikusan mind a bérrolleresekre jellemző sérülések, nem saját e-rollerekkel összeszedett balesetek. Tőlük meg aztán hiába kérik számon a sisakot. Ha valaki csak 2-3 megállót szeretne menni, ahhoz nem fog egész nap magával cipelni sisakot. Használható univerzális sisak nem igazán létezik, így az sem megoldott, hogy minden bérrollerhez tartozna egy sisak. Túlméretes, fejen lötyögő sisak csak balesetveszélyessé tenné a haladást, túl kicsi meg fel se menne a fejre.
Pedig a cikkek és tanulmányok gumicsontként imádják oda vetni azt az egyszerű következtetést hogy mennyivel kevesebb fejsérülés lenne sisakban, csak a káros hatásait nem emelik ki.[ Szerkesztve ]
-
őstag
válasz PociAti #18136 üzenetére
Legalább ennyi időt eltölthettél volna a videó megtekintésével is, de ahogy múltkor sem, ezt most sem sikerült megugrani.
Akkor megértetted volna azt, hogy két ember közötti beszélgetésről volt szó, aminek nyilván nincs statisztikai alapja. Ráadásul egy baleseti sebészeten dolgozó orvos nem csak a saját szakterületét érintő sérülésekről beszél.
Erre hozol egy 2022 -es cikket, ami 2020 -ban megjelent kutatás a 2014-2018 közötti időszakról az USA -ban. Meg olyan országokból hoz példákat az elmúlt évekből, ahol egyértelműen sokkal magasabb szinten áll a közlekedési kultúra.
Ez kb. olyan, mintha a magyar baleseti statisztikákat akarnád kivetíteni Iránra.
Ennek a fenti cikknek az a szándékos üzenete, hogy figyeljenek oda az emberek és használjanak védőfelszerelést. Ahogy általában mást, ezt is sikerült elég rendesen túlreagálnod.
Úgy néz ki a cikk üzenete célbaért, mert a fenti fórumtárs már ez alapján is úgy gondolja, hogy normális védelmet vásárol a roller mellé. Ne vegyük el ezeket az apró sikereket azzal, hogy totálisan félreértelmezzük a fenti videót.
[ Szerkesztve ]
ZX Spectrum - Commodore 64
-
őstag
válasz Reggie0 #18140 üzenetére
A fenti cikk arról szól, hogy milyen körülmények vezetnek a balesetekhez. Ahogy például azt is említik, hogy az USA -ban a halálos balesetek 80 százaléka autóval való találkozáshoz kapcsolható.
A vezetési kultúrának vagy az utak minőségének is jelentős szerepe van abban, hogy balesetet szenvedsz -e. Elég csak vezetni egy kicsit Ukrajnában (ha éppen nincs háború) vagy Romániában. Szemben mondjuk teljes mások a körülmények Svédországban vagy Svájcban. Vagy az említett USA -ban is (nyilván területtől függően).
Az hogy valaki beb*aszva elesik rollerrel nyilván csak a fenti statisztikák egy része. De már Budapestet vagy Zalaegerszeget is nehéz lenne összehasonlítani. Amikor vannak olyan nagyobb forgalmú utak, amik úgy néznek ki, mint a Mars felszíne.
[ Szerkesztve ]
ZX Spectrum - Commodore 64
-
PociAti
senior tag
Vettem a fáradtságot, megnéztem újra a videót.
Idézem: "terjeszti az igét a cigánysorról..."
Nehéz eldönteni, az illető vagy téved, vagy túloz, vagy hazudik, vagy tudatmódosítószer hatása alatt hord össze minden hülyeséget.
Alapozom ezt a stílusára, meg ilyen kijelentésekre: "Minden második esetben az állcsont vagy a fogak sérülnek."
Hogy ez az állítás igaz legyen, rendkívül szélsőséges halmazt kellene vizsgálni (mondjuk ha csak 4 esetet vizsgálunk, és abból 2 az említett sérülések, kettő meg egészen más.) A valóság ettől teljesen eltérő. Nem csak Amerikába, Skandináv államokban, hanem nálunk is.Lehetséges hogy te olyan körülmények között rollerezel, ahol magas a rizikó kockázat. Lehetséges, hogy vezetési stílusoddal magadnak teremted elő ezt az állapotot, ezért tartod fontosnak a védelmet.
De fogadd el, hogy mások normális körülmények között tudnak rollerezni.
Én olyan vidéki városban rollerezem, ahol felénk elég jó minőségű kerékpárutak vannak. Többségében Ninebot és Xiaomi rollerekkel találkozom, és leginkább csak az Ipari Parkba kimenő kerékpárúton szoktam találkozni 800-1500W közötti gépsárkányokkal. De azokon van mindenféle protektor.
Esetemben a full face bukónak annyi értelme lenne, mint gázálarcban menni a novemberi parlagfű kivédésére.
Sisakkal pont ellentétes hatást érnének el, mivel számos esetben a közlekedés biztonsága nem nőne, hanem csökkenne. A könnyed használatot ellehetetlenítené, számos káros következménye lenne. Ezért nem erőltetik a megkövetelését. -
őstag
válasz PociAti #18142 üzenetére
Én éves szinten több 10 ezer kilométert vezetek, mert sok partnerünk van itthon és külföldön is. Közel 23 év alatt egyszer sem okoztam balesetet, és azon kisebbséghez tartozom, aki soha nem felejtette még el használni az indexet. Nyilván nem mondom azt, hogy soha nem szegtem szabályt, de mindig igyekeztem a körülményekhez igazodva vezetni.
Tehát egyáltalán nem arról van szó, hogy a vezetési stílusommal veszélyes helyzeteket teremtek.
Rolleren például mindig leszállok a zebránál. Amennyiben a az úttesten halad a bringa út, mindig megfelelő körültekintéssel haladok át az úton akkor is, ha elsőbbségem van. Gyalogos mellett elhaladva már előre csengetni szoktam, mert van aki megijed egy hangtalan eszköztől és kiszámíthatatlan a reakciója. Pici gyerekek mellett soha nem rollerezek el, ahogy ezt sokan megteszik. Hanem leszállok róla.
Más magyar nagyvárossal ellentétben Budapesten teljesen más a közlekedési morál, és sajnos az utak minősége is sok helyen kifogásolható. Meg lehet nézni (Utcakép) például egy X. kerület Maglódi utat, aminek simán van olyan forgalma, mint egy vidéki nagyváros főbb útvonala.
Nem tudom például egy vidéki áruház parkolójában milyen a helyzet, de Budapesten (és környékén) csoda számba megy, ha valaki megadja a jobbkezet egy parkolóban. Oda is sokat járok, mert elsősorban ők a partnereim.
Pl. Sibrik Miklós út Inter Spar:
Vagy ott van az Auchan Budaörs is:
Piros nyíllal jelöltem a haladási irányt, ahol haladva szinte alig adják meg az elsőbbséget. Mert azt gondolják, hogy az egy felsőbbrendű út, közben ezt semmilyen tábla nem támasztja alá.
Egészen más körülmények vannak például Romániában, ha elmész mondjuk Nagyváradra, de teljesen más egy Bukarest is...és ezt még lehetne sorolni.
Egyszerűen nem lehet összehasonlítani, hogy mi van Svédországban vagy az USA -ban. Semmilyen szempontból sem. Már ha az okokat nézzük. Mert nyilvánvalóan meghatározó, hogy milyenek a körülmények, ha valaki rollerrel jár.
Van olyan rész, ahol például inkább az úton megyek, mert a járda konkrétan életveszélyes. Arról nem beszélve, hogy sok helyen egyáltalán nem takarítják el a faleveleket, ami például esőben remek...
Vagy éppen a bokrok, ágak nyúlnak be annyira a járdára, hogy normálisan nem lehet tőle közlekedni.
Az, hogy a fenti videó nem statisztika teljesen nyilvánvaló. Az is, hogy egy beszélgetés szülte, ami egy orvos tapasztalatain alapul. A lényege tökre nem az volt, hogy elkezdjenek az emberek rugózni a számokon. Hanem az, hogy felhívják a figyelmet a megfelelő biztonságra.
Az, hogy valaki meg akarja magyarázni miért nem hiteles sokkal károsabb, mint ami ebben a videóban szerepel. Én például nem kifejezetten csípem Des -t, de az ilyen videókra nagy szükség van.
Nincs mögötte statisztika, egyszerűen példa arra, hogy az egyik sürgősségi intézményben az egyik orvos mit tapasztalt. Nyilván egy másik személy elmondása alapján, amiből valószínű nem sok haszna származik.
Szerk.:
Elképzelhetőnek, sőt, elég valószínűnek tartom, hogy például a végtagok sérülése sokkal jellemzőbb, mint a videóban említettek. Viszont valószínű az is, ha nincs komolyan zúzódás vagy törés, akkor nem fog elmenni orvoshoz. Főleg, ha például fedett testrészről van szó, mert mondjuk van rajta egy kabát is.Az arc-, fog-, vagy gerinc sérülése például valószínű sűrűbben előforduló probléma lehet, ha orvosi oldalról nézzük.
Tehát nehéz is lenne erről pontos statisztikát csinálni, ha a sérülés jellege nem olyan, amivel orvoshoz mennek. Vagy éppen nem történt olyan szabálysértés, aminél hivatalos intézkedésre került sor.
[ Szerkesztve ]
ZX Spectrum - Commodore 64
-
PociAti
senior tag
A dolgok tisztázása végett, e-roller alatt pálcika rollert értek, tehát nem a 350W névleges teljesítmény fölötti SMKP szerű gépeket. (A sebesség limit meg elvileg 25 km/h. De aki rendszerben gondolkodik, és a lengéscsillapítást + fékrendszert + köpenyt is hozzá igazítja, akkor ezen a tuningolt járgányon szerintem 32 km/h ugyanolyan biztonságos lehet, mint a gyárin a 25 km/h. De nem ez a mondandó lényege.)
Tisztában vagyok azzal, hogy az e-roller nem kerékpár, mégis sisakviselés szempontjából ezt a megközelítést fogom használni. Azért, mert ez áll hozzá legközelebb, és itt jött össze bő 30 évnyi tapasztalat.
Itt van egy nagyon jó videó arról, hogy miért nem használnak a dánok a kerékpáron sisakot.
Why Don’t the Dutch Wear Helmets?Lényegében, mert mindenki kerékpározik. Az autósok is kerékpárosok. Tisztában vannak, hogy a kerékpáros mennyire sérülékeny, ennek megfelelően bánnak velük. Nem egyének szintjén gondolkodnak, hogy adott ember mennyivel lenne biztonságosabb ha sisakot viselne, hanem hogy mitől lesz működőképesebb a rendszer. Ha a közlekedés magától értetődő eszközeként tekintünk rá, akkor fogják a tömegek használni (és ez a cél). Sisakkal félelemérzetet* és hamis biztonságtudatot** táplálnának a közlekedőkbe.
* Ausztráloknál a félelemérzet az egyik komoly ok, ami visszatartja őket. De erről később.
** false sense of security (videón 1:34-nél)
Az lenne a cél nálunk is, hogy minél többen használják a mikromobilitási eszközöket. Ezt megkönnyíteni kell, nem akadályozni. Ha kellően elterjed, akkor lesz csak igazi alternatívája az autóknak, és ez lenne a végső cél, mert akkor az infrastruktúrát (utakat, kereszteződéseket, parkolókat) is át lehetne rá szabni.És akkor az Ausztrálok. Ausztráliában a világon elsőként vezették be kerékpáron a kötelező sisak viselést (1990 és 92 között ment végbe ez a folyamat, egyes államokban előbb, máshol később).
Ez egy meglehetősen sisak ellenes írás:
https://crag.asn.au/history-of-helmet-law-in-australia/
Az orvosok azt a meggyőződést alakították ki, hogy a kerékpárosoknak bukósisakra van szükségük. Bizonyíték nélkül lobbiztak a kötelező bukósisakokért.
Az orvosok nyomására a politikusok bizottságot hoztak létre a kötelező bukósisak bevezetésére. A bizottság a mellékhatások felmérése nélkül készítette elő a kötelező szabályozást.
[Megjegyzem, egyetlen kerékpáros lobbi sem mert szembemenni az orvosok véleményével, így gyakorlatilag ellenállás nélkül sikerül bevezetni ezt a törvényt. Akkor még úgy gondolták jó lesz.]Ausztráliában a súlyos kerékpáros sérülések aránya ma 22-szer magasabb, mint Hollandiában. Sok ausztrál fél a kerékpározástól.
A kerékpározás visszaszorult, ami az egészségre gyakorolt előnyök és a közegészségügyi költségek csökkenéséhez vezetett. E politika rejtett költségei jelentősek.
A sisaktörvény bevezetése érzelmileg kényszerítő erejű volt, de a súlyos fejsérülések ritkaságát tekintve nagyon félrevezető. Végül egy aprócska kockázatot úgy felfújt, hogy az indokolatlan szorongást szült. Ez elhibázott politikákat és elpazarolt erőforrásokat eredményezett.
A CRAG 2009-es beadványát követően Ausztrália szövetségi kormánya felhagyott a kötelező bukósisakokkal kapcsolatos politikájával.
Ennél azért tárgyilagosabb a WikiPédia szócikk:
https://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_helmets_in_AustraliaElég sok tanulmány készült, találni ezt is azt is, de a [72]-es hivatkozás megállapítása tetszik leginkább:
The Health Impact of Mandatory Bicycle Helmet Laws = A kötelező kerékpáros bukósisakra vonatkozó törvények egészségügyi hatása
https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1368064A bukósisakok hatékonyságára, a kerékpározás egészségügyi előnyeire, a fejsérülések arányára és a kerékpározás csökkenésére vonatkozó, a szakirodalomban javasolt becslések felhasználásával a következő következtetésekhez jutunk. Azokban a térségekben, ahol a kerékpározás biztonságos, a sisaktörvény valószínűleg jelentős nem szándékolt negatív egészségügyi hatást okoz. Azokban a térségekben, ahol a kerékpározás viszonylag nem biztonságos, a bukósisakok nem sokat fognak segíteni a biztonságosabbá tételben, és a sisakra vonatkozó törvény viszonylag szélsőséges feltételezések mellett kis mértékben pozitívan járulhat hozzá a nettó társadalmi egészséghez.
A Wikin ezt a részt így foglalták össze: "A sisaktörvények úgy tűnik, hogy csak a veszélyes kerékpáros környezetben nyújtanak nettó egészségügyi hasznot, a sisakok hatékonyságára vonatkozó optimista feltételezések mellett."
Zárásként még 2 ausztrál számadat:
- Kerékpár használat harmadával csökkent a sisak törvény bevezetését követően.
- Közösségi kerékpárokat tized annyian használják, mint azokban az államokban, ahol nem kötelező a sisakviselés. -
őstag
válasz PociAti #18144 üzenetére
Tehát 30 év után még mindig ott tartunk, hogy egy rossz törvényt nem módosítunk, hanem eltöröljük. Mert egyébként onnantól kezdve, hogy nincs szabályozva vagy minősítve egy normális mininum, sokkal veszélyesebb is lehet a védőfelszerelés használata, mint annak hiánya.
Mert ezt többször is említi a fenti cikk.
Ez olyan, mintha úgy tették volna kötelezővé a biztonsági övet, hogy közben nem szabályozzák milyen feltételeknek kell megfelelnie. Aztán egy tollvonással eltörölnék, és nem gondolkoznak el azon, hogyan is lehetne biztonságosabbá tenni.
Pont ezért írtam feljebb berakott nyári fullface sisakhoz, hogy hasonló! lenne jó. Mert amúgy Wish -ről rendelhető, és nem vagyok biztos abban, hogy biztonságos. Lehet sisak nélkül megúsznám egy enyhe zúzódással...de lehet az a sisak úgy törik, mint a ropi. Így van rá esély, hogy beleáll az állkapcsomba vagy a nyakamba. Vagy éppen kemény, repedezve törik a belseje.
Mellesleg a fenti cikk azt is említi, hogy akkoriban kezdett elterjedni egy olcsó és könnyű, a fejed tetejére helyezhető sisak. Ami biztonsági szempontból nem említhető egy lapon egy normális minőségű fullaface -szel.
Tehát azon természetes folyamaton kívül, hogy kevesebben ülnek bringára a szabályozás miatt, minden más orvosolható lenne.
Csak ugye ez baromi nagy munka, ami kismillió sisak átvizsgálását jelentené, és valószínű ellenszenv is lenne az emberekben. Így ezt nem igazán vállalják be. Ahogy azt sem sokan határozzák meg, hogy milyen elektromos rollereket lehet forgalomban használni.
Pedig bőven lehetne ezt a káoszt is rendezni, csak megint nagyon nehezen kivitelezhető és ellenőrizhető. Mert például vannak olyan típusok, amik a kialakítás miatt hajlamosak a kormányrúd törésre. Vagyis magában hordozza a balesetveszélyt.
Persze egy bringa és egy elektromos rollert továbbra sem említhető egy kategóriában, mert a kialakítása, sajátossági miatt teljesen más veszélyességi faktorok vannak. Például a kerék mérete is, aminek egy rosszabb úton is lehet jelentősége.
Egyébként szó sem volt arról, hogy most aztán mindenkinek sisakot kell húznia. Mert valószínű a módosítás nem fogja megkövetelni a kisebb teljesítményű rollereken. Viszont elég durva pont egy elektromos rolleres topikban az ellen küzdeni, hogy valaki sisakot vegyen. Főleg úgy, hogy általánosságban és egy kalap alá vesszük az összes típust.
Bár továbbra sem értem, hogy miért jó ennyire ellenállni a sisaknak. Mert amúgy fáj? Vagy ettől valaki hülyén érzi magát? Felénk például olcsóbb a fodrász, mint a fogorvos.
Hamis biztonságérzetet meg amúgy elég sokszor említik, és való igaz, hogy ennek is szerepe van. Ennek ellenére szerencsére például az autóiparban is van egy csomó olyan vezetést- és biztonságot segítő rendszer, aminek nagy hasznát veheti az ember.
A légzsák, biztonsági öv, a jó hangszigetelés, a jó minőségű úttartás mind olyan tényező, ami hamis biztonságérzetet nyújthat....és itt még nem beszéltem a modernebb rendszerekről, mint például a holttérfigyelő (IS!).
Csak szerencsére azért vannak olyan területek, amiben fejlődünk, és ha nem is tökéletes minden, legalább van lehetőség a biztonságos közlekedésre. Azzal együtt, hogy a szakemberek folyamatosan új lehetőségek, anyagösszetételek után kutatnak.
Amúgy azt aláírom én is, hogy valószínű itt sem lesz átgondolt a szabályozás. Tehát majd nem határozzák meg azt, hogy milyen elvárásoknak kell megfelelni sisaknál a nagyobb gépeken. Az ellenőrzés pedig megint másik probléma. Így nagyjából pont úgy adunk a sz@rnak egy pofont, ahogy ez 30 éve is történt a bringákkal Ausztráliában.
Én is amúgy tudatlanul vásároltam sisakot, mert nem voltam képben, és nem is néztem utána, hogy mennyit ér a Ninebot logós bili. Viszont annak köszönhetően, hogy itt rendszeresen téma, és nekem is sokat segítenek mások, így tudok ezen változtatni.
[ Szerkesztve ]
ZX Spectrum - Commodore 64
-
veterán
Szerintem ez már kicsit off, de nem én vagyok a topic gazda...
Szóval Oakley sisakot nem vett még senki?
-
DigitXT
félisten
Mindenkinek jogában áll hülyének lenni...
-
PociAti
senior tag
A probléma kiindulási alapja pont az volt, mint amit te is felhoztál: az orvosok láttak egy problémát, majd az ő javaslatukra úgy hoztak meg egy kötelező érvényű általános szabályt, hogy annak globális hatásait vizsgálták volna.
Végeredményként azt érték el, hogy gátat szabtak a mikromobilitás elterjedésének. Ennek következménye az, hogy , "a súlyos kerékpáros sérülések aránya ma 22-szer magasabb, mint Hollandiában" (a crag.asn.au cikk szerint). Mert ahogy a holland példában látni lehet az elterjedés mértéke az egyik legfontosabb tényezője annak, mennyire biztonságos.
Ezért nem helytálló ez az állításod:
"Tehát azon természetes folyamaton kívül, hogy kevesebben ülnek bringára a szabályozás miatt, minden más orvosolható lenne."Az meg szinte mellékes, hogy nem egy tollvonással húzták át az eredeti rendeletet, évtizedeken át módosítottak rajta, folyamatosan enyhítettek a szigorításokon. De azt a kárt, amit a sisak viselésének kierőltetése okozott nem tudják egyhamar helyrehozni. (Nem egyéni szinten, ahogy az orvosok vagy a szűk látókörű emberek vizsgálják, hanem ha a teljes képet nézzük.)
-
őstag
válasz PociAti #18148 üzenetére
Én azt nem mondom, hogy bringán kötelezőnek kellene lennie a sisaknak. Nem bringázok, így nem is nagyon van tapasztalatom vele.
Viszont maga a konklúzió eleve érdekes.
Nem értem az orvosok hibáztatását, mivel tapasztalatok alapján egy javaslattal álltak elő. Erre a szakértők kreáltak egy rossz szabályozási környezetet. Ami az ő dolguk volt, nem az orvosoké. Nyilvánvaló, hiszen az orvosok ehhez a részéhez nem értenek, nem is az ő feladatuk.
Ráadásul ezt nem hogy az elején, de később sem sikerült normálisan rendberakni. Tehát nincs konkrét különbség sisak és sisak között. Simán szabályos egy olyan fejvédő is, ami egyébként lehet sokkal rosszabb, mintha nem lenne rajta semmi.
Ahelyett, hogy kötelező szabványokat írtak volna elő, még enyhítettek is a szabályon.
Ezek után tényleg valaki azt várta, hogy jó lesz a helyzet? Maga a szabályozás tehet arról, hogy ez az egész megbukott. Nem a szándék. Meg persze arról is, hogy valószínű kevesebben használnak emiatt bringát, ezt a részét nem is vitatom.
Ezért továbbra sem értem miért baj az, ha bizonyos teljesítmény és sebesség felett kötelezővé teszik a sisak használatát. Ahogy más közlekedési eszközökön tették, úgy az elektromos rollereken esetében is valószínű ez lesz. Az, hogy ez megfelelő szabályozással fog párosulni, abban én sem lennék biztos...tehát simán lehet, hogy ez szintén kárt fog okozni.
Ez a fajta olcsó bukosisak nem alkalmas arra, hogy megfelelő védelmet nyújtson:
[ Szerkesztve ]
ZX Spectrum - Commodore 64
Új hozzászólás Aktív témák
- Poco X6 Pro - ötös alá
- Kerékpárosok, bringások ide!
- Szevam: Érzelmi magabiztosság/biztonság - miért megyünk sokan külföldre valójában?
- Alkalmazásbemutató: Keep
- Gaming notebook topik
- Súlyos adatvédelmi botrányba kerülhet a ChatGPT az EU-ban
- Debrecen és környéke adok-veszek-beszélgetek
- Futott egy Geekbench kört egy új HTC készülék
- Apple notebookok
- Anime filmek és sorozatok
- További aktív témák...