Új hozzászólás Aktív témák

  • Piftuka

    veterán

    válasz Piftuka #62957 üzenetére

    Ígértem korábban, hogy megírom részletesen a meghibásodott SONY televízióm garanciális ügyintézésével kapcsolatos "kálváriámat", és pár hasznos, fontos információt a hazai szervizhelyzetről és a fogyasztóvédelem bizonyos jogszabályi módosítás tervezetéről. (És persze az új televíziómmal szerzett tapasztalataimat.)

    Itt van előttem a TXT file; közel 2,5 órán keresztül írtam, finomítgattam... 116 sor, 13.104 karakter lett. Be is másoltam ide, elküldtem... de aztán gyorsan töröltem is.

    Visszaolvastam a topic-ban, és a lényeget korábban már meg is említettem a szerviz és a SONY kapcsán, így nincsen jelentősége. Az egyebeket, a többit pedig majd kinyomozza mindenki a saját szabadideje és telefonköltsége kontójára, ha akarja; ahogyan azt én is tettem.

    Az elmúlt néhány napban itt és fórum egy másik topic-jában történtek jelentették azt a bizonyos "utolsó cseppet", így 18 év meglehetősen aktív fórumos jelenlét után ezzel be is fejezem a fórumon az információ átadást és segítségnyújtást. Maradok "read only", "ask only", és időnként "comment only" módban. Magammal törődöm, ahogyan azt mindig is kellett volna.

    Nem kívánom minden egyes hozzászólásomat olyan bevezetővel kezdeni, mint ezt, amely szerint:

    A következő hozzászólásom a saját, televíziókkal szerzett tapasztalataim alapján, a maximális objektivitásra törekedve íródott. Ettől függetlenül szubjektív véleményt is tartalmazhat. A leírtak kapcsán a tévedés jogát fenntartom. Átfutottam többször a leírtakat, de minden igyekezetem ellenére is lehet benne elgépelés, vagy fogalmazási hiba.

    A leírtakkal nem egyetérteni, azt nem elhinni, szíve joga mindenkinek. Ne fáradjon már senki azzal, hogy "kötekedni" kezd a hozzászólásom tartalmával, hogy "tamáskodjon", bizonygassa bárminek az ellenkezőjét, stb., mert nem érdekel.

    Mivel többen (privát üzenetben is) kértétek tőlem, hogy írjam meg a tapasztalataimat az új tévéről, megosztom hát, és ennyi. Talán valaki talál benne számára hasznos információt is.

    Szóval, a meghibásodást követő ötödik héten megkaptam a csereutalványt, és azt követően beváltottam, és pénzráfizetéssel megvásároltam az új készüléket, egy SONY 65AG8-at.

    A tévéről tehát...

    A harmadik hete tesztelem. A készüléket eredeti funkciójában, csak és kizárólag televízió adások és filmek (gyári DVD és BD lemezről) megtekintésére használom.
    A játék mód, "okos" funkciók, ilyen synch, olyan VRR, amolyan 4K@120Hz, stb. nem érdekelnek. Ezekről nem írok semmit.

    PRO
    *Dizájn
    - Masszív kivitelezésű, igényes készülék, rendkívül keskeny kerettel, erőteljes, esztétikus, mattított fém talapzattal, amely esetében külön érdem, hogy középpontos, elegáns, és kis helyet foglal. Az eredeti, süllyesztett pozícióban használom. Aki szeretné megfordíthatja és megemelheti, hogy elférjen egy soundbar is a tévé alatt.

    Az összeszerelése "hülyebiztos"; nem lehet fordítva becsavarozni a talapzatba a tartó szárakat. A tévé nem tartalmaz "ropogós" műanyagot, a csatlakozók jól elérhetőek, a súlya miatt (~23 kg) pedig két ember biztonságosan és nagyon könnyedén tudja beüzemelni és a helyére tenni.

    *Hangzás
    - Évekkel ezelőtt, az "55A1" OLED tévét tesztelve megállapítottam, hogy a "lapos tévék hangzásának jövője az 'Acoustic Surface' technológia".

    Ezt vallom most is. Akkor a sztereo hangkép páratlanul jó volt, a hangzás viszont közepes, "doboz hang" jelleggű. Meglepetésemre utóbbi sokat változott. Még nem tökéletes, de teljesen dinamikusan, jó minőségben szólal meg az esetek többségében, talán csak a sztereo hangképet érzem szűkebbnek. Hangerőben, hangtisztaságban viszont a kifejezetten nagy légterű helyiséghez is bőven sok, ahol én használom. Sőt, időnként olyan mértékű basszust is produkál, amely kapcsán meglepődöm. A párbeszédek pedig kristálytisztán, középről szólnak, ahogyan azt kell.

    Aki tehát nem szeretne semmilyen extra hangszórót a készüléke mellé, annak ez egy tökéletes megoldás. (És még csak jobb lehet a további fejlesztésekkel.)
    Nagyon tartottam tőle, hogy nem hozza majd a W809c hangzásának szintjét (mert az a méretét meghazudtolóan remekül szól), de szerencsére feleslegesen.

    *Panel
    - Bármiféle tintingtől és bandingtől mentes. A fényerő homogenitása a teljes felületen ugyan nem 100%-ban tökéletes, de mindig mondtam, hogy váltakozó, mozgóképek esetében, ráadásul úgy, hogy az ember úgyis mindig a kompozíció közepére fókuszál (kivétel pár többteres kompozíció) ennek nincsen jelentősége, mert (~20-25% eltérésig) nem észrevehető, nem zavaró.

    *Színhelyesség
    - "Out of the box" elég korrekt. Nem teljesen a W809c-től megszokott színvilág, de természetes színek megjelenítésében remek. Kicsit talán a fehéregyensúlyon kellene hangolni. Ám összességében nagyon jó a végeredmény. Talán egyszer kalibráltatom majd. De ha nem jön össze, az sem érdekel már.

    *Mozgásmegjelenítés
    - Ettől tartottam a legjobban. Szerencsére pozitív meglepetést okozott a készülék! A beüzemelést azzal kezdtem, hogy kikapcsoltam minden képjavító eljárást, és mozgásjavító "sallangot". Így az általam nézett filmtartalmak esetében szinte tökéletes, a "W809c" szintjét majdnem elérő a mozgásmegjelenítés minősége. A panel alacsony válaszideje miatti stutter sokkal kevésbé zavaró/észlelhető, mint gondoltam. (Vagy mint anno az LG OLED tévém esetében.)

    A különféle televízió csatornák, DVD és BD filmek, (tehát 50p és 24p tartalmak) között minden olyan tartalmat néztem rajta, ami releváns lehet.

    Sportrajongók számára info, hogy alaposan leteszteltem az alábbiakkal:
    - Nascar
    - Formula1
    - WTCR
    - Formula és Rally E sorozatok
    - Motocross EB
    - Labdarúgás
    - Kézilabda
    - Kosárlabda
    - Alpesi sí világbajnokság
    - Műkorcsolya világbajnokság
    - Atlétikai világbajnokság
    - Tornász világbajnokság

    (Az "M4", "Spieler", "Arena4", "Eurosport 1-2" és "Sport 1-2" HD csatornáin.)

    Ezek a sportközvetítések felvonultatják az összes lehetséges kamera pásztázási metódust, közeli, távoli és légi felvételekkel kombinálva, gyors és lassú mozgást megjelenítve.

    Mindegyik esetben kifogástalan volt a mozgásmegjelenítés, és természetesen a jól sikerült (válogatott?) panel miatt sávosodás sem volt tapasztalható.

    Egyetlen esetben volt "röcögés", az Arena HD csatorna egyik labdarúgó mérkőzésénél. Abban az esetben a közvetítés minősége is csapnivaló volt. Nem mondtam volna "HD" adásnak, ha nem tudom, hogy az.

    Összességében az "X1 Extreme" processzor jól végzi a dolgát ezen a téren.

    *Általános képminőség, HDR
    - Megfelelő minőségű HD, 4K és 4K HDR tartalmakkal a látvány egészen pazar. Ezen sok mindent nem érdemes ragozni. A Triluminos panelekre jellemző élettel teli, vibráló színvilág, tűéles kép, az embert magával ragadó képi tartalom. Így tudom leírni. Látni kell a végeredményt.

    A jó minőségű HD dokumentumfilm, természetfilm csatornák különösen pazar látványt adnak. A legtöbb BD film pedig megint csak magáért beszél. Az összes, tévé által ismert HDR szabvánnyal teszteltem, és hozta az elvárt minőséget, és problémamentes volt a megjelenítése mindegyik formátumnak.

    *Grádiens
    - Meglehetősen jó eredményt nyújt a készülék az egyes színátmenetek megjelenítésekor. Semmi olyan problémát nem tudnék megemlíteni, ahol azt érezném, hogy a színmélység, a panel vonatkozó tudása nem volna megfelelő.

    *SDR fényerő
    - Alapvetően elegendő, nem kellett azon aggódnom egyetlen típusú tartalomnál sem, hogy a készülék "kifogy" a szuflából. Természetesen a fényerőt nem kellett maximumra hangolnom. Bizonyos napfényes jeleneteknél - összevetve a hasonló SDR fényerővel bíró W809c tévémmel - érzékelhető némi "fedettség"; mint amikor az ember egy napszemüvegben bóklászik odakint. De még bőven a tűréshatáron belül van számomra.

    Adott beállítások mellett a két tévé között ennyi a különbség. A régi tévén egy fokkal dinamikusabb, élettelibb egyes nappali jelenetek megjelenítése fényerő szempontjából. De igazán szignifikáns különbség nincsen.

    *Tükröződés csillapítás
    - Meglepően korrekt! 90°-ban ráeső, nagy méretű ablakon oldalről direktben besütő Nap fénye esetén is nézhető a tartalom. Már egy világos színű, lengébb sötétítő függöny elhúzása is, vagy a redőny nem teljes lehúzása pedig tökéletes, zavartalan tévé nézést biztosít. Pusztán emiatt tehát szükséges tehát a "pitch black" room. Figyelembe véve a készülék típusát, fényerejét, ez meglepő és rendkívül jó eredmény.

    *Image retention, beégés
    - Előbbi egyáltalán nem jelentkezik olyan mértékben a gyakorlatban, hogy zavaró volna, utóbbi pedig nem érdekel. Sokan használnak már ilyen korú OLED készüléket évek óta a probléma nélkül. Én pedig úgy vagyok vele, hogy ha 4-5 évet kibír, akkor már jó. A jótállási időn túli minden extra óra üzemidő úgyis "ajándék" manapság.

    Nyilván még észrevehetően óvatosabb vagyok. Egyelőre kevesebbet használom "háttértévézésre", mint anno az LCD-t, de idővel ez valószínűleg nem így lesz. És nem is akarok ilyesmin aggódni. Használom, és kész. A tévé van értem, és nem fordítva.

    KONTRA
    *Általános képminőség, gyengébb minőségű HD és alacsonyabb felbontású tartalmakkal
    - Ezen sincssen mit szépíteni: gyengébb minőségű HD tartalom, DVD, SD adás esetén elmarad a "W809c" minőségétől. Tartalomtól függően az "elfogadható", "szódával elmegy", és a "nézhetetlen" jelzőkkel tudom illetni a képminőséget. Viszonyítás képpen a "Big Bang Theory", vagy "Jóbarátok" utolsó évadjai az első, a korai évadjai a középső, a "L'art pour L'art" társulat korai évadjai a "Comedy Central" csatornán pedig az utolsó említett kategóriába tartoznak.

    A vonatkozó, felskálázást segítő képjavító funkciók sem változtatnak lényegében semmit. Nyilván elfogadom, hogy a korábbinál nagyobb képátló és a 4K natív felbontás ezt hozza magával. Talán az AG9 "X1 Ultimate" processzora jobb munkát végez, de csodát az sem tud tenni.

    Mindezen most és a jövőben egyetlen dolog tud segíteni: (bármennyire is tiltakoznak ellene sokan, de) a megfelelő minőségű 4K, 8K televízió adások. A DVD lemezeket pedig BD-re, 4K HDR BD-re kell cserélnie a gyűjtőnek. A korábbi gyűjteményhez pedig (ha valaki megtartja, és lehetősége van rá) egy FUll HD, vagy 72 cm-es SONY Trinitron, Pana, vagy B&O CRT televíziót fenntartani.

    *Black crush
    - Van. Egy fokozattal nagyobb mértékben annál, mint amit alapvetően elfogadhatónak tartok. Pedig ilyen téren nem vagyok kényes, mert a "W809c"-t is az "abszolút kontrasztra és fekete szintre" lőttem be. Nem zavart, hogy elvész az árnyékrészletesség.
    De itt pl. a "Black Hawk Down" sátor alatti jeleneteinél, vagy az éjszakai házon belüli jeleneteinél, ahol a Nap, ill. a Hold fénye világít mindössze, a szereplők arcának fele részletes, a másik fele pedig egy összefüggű "fekete lap" bármiféle kontúr nélkül.

    Már hangolgattam valamelyest, nézem oda-vissza-kontra jelleggel a különféle gyári képmódokat is, de úgy tűnik, hogy alaposabb hangolást fog igényelni ha el szeretnék jutni a megfelelő eredményig.

    *HDR fényerő
    - A remek HDR képminőség miatt ez mindkét kategóriába mehetett volna, de mégis itt kell megemlíteni. Mivel vannak 1.000 nit-re master-elt HDR demóim, egyes esetekben látványos volt, hogy a megfelelő szín és fényárnyalatokhoz hiányzik még némi plusz.

    Az jutott eszembe, mint amikor a "Viharzóna" című film végén a kis hajó a legnagyobb hullám tetejére tör, már majdnem eléri a csúcspontot, a kapitány előtt szétnyílnak a szürke vihafelhők, megcsillan a Nap... majd a csúcsponton a hajó megáll, átfordul, és elnyeli az óceán mélye.
    Szóval erőlködik, erőlködik a kis tévé, hogy minden árnyalatot megjelenítsen, már majdnem ott van a célnál, de aztán elfárad; a maximális ~600-700 nit csúcsfényerő ennyire képes.

    Hozzáteszem, hogy egyébként ez az a szint, amit HDR tartalmakhoz kb. a minimálisan elfogadhatónak lehet tekinteni. Mert az tény, hogy adott demo 4K SDR változatához képest, a HDR változat így is sokkal többet ad a látványhoz. Ez tehát nem egy "vészes" hiányosság, de megemlítendő.

    *Mozgásmegjelenítés közeli, lassú horizontális kamerapásztázás során
    - Eddig néhány ilyen képtartalmat fogtam ki, de ez kifog a tévén. Kőszeg háztetői felett egy drón fordult körbe a függőleges tengelye mentén lassan... úgy, hogy a kamera objektívje egyszerre csak 2-3 háztetőt fogott be.

    A mozgásmegjelenítés itt elhalt. "ikk-ikk-nyekk-nyekk"... mintha 2-3 FPS-sel forgott volna a filmtartalom annyira szaggatott.

    Hasonlóan az olyan jelenetnél, amikor egyszer a labdarúgó közvetítéskor a kapust deréktól felvelé, közeliben mutatta a kamera, lassítva, amint az a labdát pattogtatva kirúgáshoz készülődött. Nézhetetlenül rángatott a kép.

    Ezen kívül még egy-két ilyen "röccenős" közeli, oldalra pásztázós jelenettel találkoztam. A szerencse, hogy arányaiban az összes tartalomhoz képest annyira kevés alkalommal, anyira rövid ideig fordult elő, hogy abszolút el tudom fogadni. Nyilván nem örülök neki, és azért ezt itt fontos volt megemlíteni.

    A "W809c" esetében soha az üzemideje alatt a legapróbb röcögést sem észleltem. Az a tévé zseniális volt!

    MARGÓ
    *Fekete poszterizáció
    - A "Pitch Black" azon jeleneteinél, ahol az űrhajón belülről látszik a fényárban úszó bejárat, vagy a barlangból ugyanaz, a fekete részek teljes felületen poszterizációval jelentek meg.

    Érdekes módon a "Ninja Assasin" (ami tökéletes az OLED, ill. bármilyen tévé kontrasztjának, fekete szintjének életszerű tesztelésére) esetében viszonylag ritkán jelentkezett, viszont több esetben a fekete nem fekete volt, hanem inkább barnás-fekete, és zajos. Pedig az OLED ugyebár kikapcsolja a háttérvilágítást, a látvány mégis az LCD panelek (szűrő réteg általi) "fényt supresss-áló" megoldására emlékeztetett.

    És szó szerint nagy volt a kontraszt a képernyő alsó és felső részén látható csíkhoz képest, mert azok mintha egy fényes, fekete műanyag volnának, a képtartalom fekete részei pedig nem tűntek tökéletesen feketének. Mintha háttérvilágítás lett volna a kép azon része mögött, ami nyilvánvalóan nem így van, hiszen OLED tévéről van szó.

    Mivel a "Star Wars" BD lemezeim megtekintésekor ilyen probléma nem jelentkezett, ezért azt gondolom, hogy az említett filmek túlságosan tömörített voltuk (Film+ HD) miatt produkálták a jelenséget.

    Bízom benne, hogy BD lemezekkel tehát nem fog soha jelentkezni ez a hiba.

    *"WOW!"-faktor
    - Az elmaradt. Ne értsetek félre... szerintem a fentiekben is látszik, hogy ez egy kiváló készülék, és alapvetően nem bántam meg, hogy erre esett a választásom. A "blooming" és "rainbow effekt" jelenségeket nem tudom elfogadni, így megkötöttem ezt a kompromisszumot.

    Az viszont elgondolkodtató, hogy fekete szintben, kontrasztban a gyakorlatban "írd és mondd" semmi különbséget nem jelent a 4 évvel korában gyártott, fele annyiba kerülő "W809c"-hez képest, hogy mozgásmegjelenítésben némileg elmaradt attól, HD és gyengébb minőségű tartalmak esetén pedig képminőségben jelentősen gyengébb eredményt produkál.

    Ilyen téren természetesen bármelyik elérhető 4K LCD esetében is ez lett volna az eredmény.

    Nem először mondom: ha "SONY W755c", vagy "W808/809c" készüléked van, akkor el ne add soha! Használd, amíg csak működik! Jobbat nem találsz.

    *Méret
    - A készülék "kicsi". :P Nyilván, meglepetés nem ért. 75 colos tévét akartam venni... Tudtam, mit vállalok a 65 colosra váltással. A rendelkezésre álló szűk választék erősen korlátozta a lehetőségeimet. A képminőség érdekében feláldoztam hát a nagyobb képátlót. Egyébként két nap kellett hozzá, hogy a szokásos távolságokból nézve semmivel ne érezzem nagyobbnak, mint a korábbi tévémet.

    Ezek után persze később 75 colra váltani már nincsen értelme, mert éppen annyira nem jelentene különbséget, mint a 65 col az 55-höz képest. A 85 colos hagyományos tévé pedig itt és így már nem férne el szépen.

    Szóval ha a dolgok úgy alakulnak, szerintem a következő készülékem egy 100-120 colos, 4K UST projektoros lézer tévé lesz, ha produkál legalább ilyen fényerőt, mozgást, és minimum 5.000:1 feletti natív kontrasztot.

    +1 Ha már ismét bent jártam az áruházban, alaposabban szemügyre vettem a kiállított "Samsung 65QN90a", "SONY 49XH9505" és "Hisense 65U8QF" készülékeket. Igazából kicsit tanakodom is azon, hogy a csereutalványra csak minimális összeg ráfizetésével azt vegyem meg, annyira meggyőző volt. Semmi "blooming", jó (bár nem tökéletes) színvilág, rendkívül jó általános képminőség, és korrekt mozgásmegjelenítés.

    A Samsung meglepett; korábban a "Q90R"-t és a "QF9"-et teszteltem, és főleg az utóbbinak egészen kiváló volt a "blooming" csillapítása. Ennek a "Neo Qled"-nek nem. A fekete demókkal a fényárban úszó közegben is tisztán láttam a derengést a fényes képrészek körül, a fekete háttér előtt.

    Ahogyan az "XH9505" esetében is. Az egyébként színhűségben az összes kiállított tévét verte. Meg merem kockáztatni, hogy "out of the box" közel teljesen helyes, kalibrált képe volt. Csodálatos színek, elképesztő részletesség és képminőség. Viszont az egyetlen FALD-os készülék, amely ilyen körülmények között is érezhetően csak szürkés feketét tudott megjeleníteni, és nagyon látszott rajta így is a "blooming".

    Ezek miatt, és az eddigi tapasztalatok alapján nem bántam meg a döntésemet.

    Mivel a "SONY 75XH9505" volt a másik kiszemelt jelölt, már tudom, hogy a "W809c"-nél gyengébb kontrasztot, a "blooming"-ot (és az azon már jelentkező "szivárvány effektet") nem tudtam volna soha megszokni.

    Várhattam volna persze hónapokat, éveket még a döntéssel, mert a csereutalványnak nincsen lejárati dátuma, de hát akkor addig nem lett volna tévém.

    Summa summarum: használom a "65AG8"-at, remélhetőleg jó egészséggel, és hiba nélkül még nagyon sokáig! :)

    Salapp fórumtársnak pedig köszönöm a lelki támaszt, és hogy figyelmembe ajánlotta ezt a típust! :R

Új hozzászólás Aktív témák