Új hozzászólás Aktív témák

  • Dißnäëß

    veterán

    válasz denesdr #12235 üzenetére

    Igen, én olyan "iskolát" tanultam, amiben kb. az van, hogy a szűrő maga, illetve a korrekciós tagok, mint Zobel és társai, bár fizikailag lehetnek egy helyen, többnyire logikailag megközelítve a dolgot elválnak.

    Zobel, mint korrekciós tag (példa kedvéért) biztosítja, hogy a névleges, tervezett impedanciát tartsa a hangszóró és annak áramköre együtt (ami a hangszóró + a korrekciós elemek), a szűrő felől nézve rá, hiszen a szűrő FIX impedanciára van méretezve, valahány Ohm mellett van kalkulálva minden. Változó impedancia esetén, ami a valóság egy dinamikus hangszórónál, a szűrők is máshogy viselkednek majd ahhoz képest, amire tervezte a tervező. Ez egy éppen vízszintes vagy ahhoz közeli, crossover ponttól balra-jobbra X Hz-ig vagy dB-ig eső tartományban elfogadható és nem probléma, de ahol épp emelkedik (vagy süllyed) az impedanciája egy adott hangszórónak, azt a pontot érdemes korrigálni, impedanciát a nagy átlaghoz hozni, nem az erősítő miatt, hanem amiatt, hogy a szűrő minél inkább annak megfelelően viselkedjen, ahogy elméletben-papíron megterveztük, különben egy tekercs sem ott fog vágni (vagy átereszteni, nézőpont kérdése), amire nominálisan méretezve lett.

    Van még az RCL, meg az L-Pad, előbbi általában valami impedanciahelyes csúnyább púp simításra, másik pedig a szokásos impedanciahelyes csillapítás, ha a hangszóró érzékenység (a végső helyén, dobozban) azt igényli.

    Mindezek ennek ellenére sokan a minimalista iskolát követik, azaz szűréssel számolnak, korrekcióval nem (így más eredményt kaphatnak, mint amit elterveznek, ha épp oda tesznek letörési pontot, ahol az impedancia nem annyi, amennyi), és mivel rengeteg féle-fajta frekimenet és hangszóró kombináció létezik, igazából ezekkel is lehet bemákolni dolgokat, hogy mondjuk frekimenet jó (még úgy is, hogy egyik-másik hangszóró elméletben nem, gyakorlatban viszont a limiten szól, például a közép terv szerint már erősen csillapítva lenne a cone breakup előtt, a valóságban viszont az impedanciakorrekció hiányában tovább engedi őt a szűrője és belemegy a cone breakup-ba - szintén csak példa).

    Egyesek azt mondják, a korrekciós tagokat érdemes a hangszórókhoz közel tenni, a szűrő meg lehet lent a ládában, vagy kint, akárhol, mások egy panelre tesznek mindent. Ebben sem tudnék pálcát törni A vagy B út mellett.

    És van, aki megáll szűrőtervezésnél itt, van, aki pedig egy ilyen elméletet követően még a teljes dobozt és utána a szobaakusztikával együtt is leméri, először dobozt a hangszórókkal, rezonancia, impedancia változások mentén, majd ha ez megvan, a végső helyén kb. és ha a szobával van valami, amit nem tud kezelni, azt is megoldja passzív módon. Legalábbis régen. Ma már egyértelműen befognék egy Roon-t vagy ekvivalens JRiver, egyéb lejátszót erre, esetleg tényleg egy jó minőségű DSP-t.

    De a lehetőségek tárháza végtelen. Vannak a totál minimál konfigok is, amikor kétutasnál megy a szélessávú, cone breakup-ig, és tovább is, amíg-ahogy bírja, egyetlen passzív elem nélkül, fölé meg beteszik a super tweeter-t egy szem kondival, aminek 6dB/oktáv emelkedő szűrése lehet nem is korrelál azzal a frekiesés-meredekséggel, amivel a közép kezd majd elfogyni X Hz-en. De elé teszik a 2A3-as szupercsövit, és olvadás van, hogy hogy szól. És ezt arra fogják, hogy szinte nincs az egy szem kondin kívül semmi passzív elem a hangsugárzóban. Szóval lehet ezt is jól csinálni, meg nagyon elqrni is.

    - soros kondi (SK) vagy párhuzamos tekercs (PT), illetve soros tekercs (ST) vagy párhuzamos kondi (PK) = elsőfokú

    - SK+PT vagy ST+PK = másodfokú
    - SK+PT+SK vagy ST+PK+ST = harmadfokú
    - SK+PT+SK+PT vagy ST+PK+ST+PK = negyedfokú

    A Q-k (élek "élessége" a letöréseknél) és az átlapoló tartományban lévő viselkedésük (jel-összegzés, ami lehet 0dB alatti, 0, vagy feletti) pedig kiadja a nagykönyv szerint mikor melyik karakterisztikát (Butterworth, Linkwitz-Riley, Csebisev, Bessel a nagy nevek), egyik amplitúdó tartó, másik fázis, harmadik csoportfutási idő szempontból jobb, vagy ezek vegyes kombója, mindig kompromisszum mindegyik valahol, van aki pedig ezekre tesz magasan és tervez, ahogy jónak látja, akár vegyest is, ezt összeghangolja a hangszórókkal, a mért adatokkal, vagy sem, kókányol vagy sem)... szóval ... kúúúúúúva komplex.

    Digitál összehasonlíthatatlanul flexibilisebb, kérdés, hogy egy analóg láncban vagy annak végén szeretne-e az illető egy AD/DA konverziót még plusszba, illetve hogy szubjektíven, hallás alapján hova súlyozza a "hangminőség rontását" e konverziónak, ha úgy gondolja, kevesebbet ront, mint a marék passzív elem, akkor él a lehetőséggel, ha pedig úgy gondolja, többet ront a digitál, mert fúj digitál, akkor meg él a marék passzív elem merevségével. És ha megtervezett valamit passzívval, utána pedig bevásárolja mindezt mondjuk egy százasért Jantzen-ből meg Mundorf-ból, és kiderül később, hogy "ööööö... izé"... akkor az úgy el tud gondolkodtatni, lényegében leforraszt mindent és kukázza, másik esetben meg elkönyveli magában, hogy hát van egy digi váltós Hypex-e, de ő a digi részét nem használja, csak erősíteni akar és kész. (Bár a kő analógosok szerintem még a D osztályt is megvetik, bár mintha ez oldódna mostanság náluk leghamarabb, a nagy cső fétis közepette).

    Szóval amúgy szerintem nem rossz ötlet a minimál passzívval indulni, ahogy kammererék gondolják, mert drága a minőségi passzív váltó és nagyon könnyű valami hülyeséget összehozni. Ott pedig nincs "Undo" gomb, amire kattint az ember egyet és újra flat a cucc. :D

    Én a helyükben (kedves lancerboy és maci), tökolcsó kondikkal-tekercsekkel kezdeném, ha vacak mérve, változtattok, a hangot meg lehet később tuningolni ekvivalens csúcskategóriás passzív elemekkel, az immár jó értékeket tartva. Egy olcsó tekercs és kondiszett is hozza közel azt az eredményt, amit elvár az ember tőle szűrés terén, a nünaszokat vagy spéci high-end karaktert meg meghozza majd a Jantzen és az ócó kondit meg nem fáj kidobni, de hogy kitesztelném előtte "ócóban", az biztos.

    Mindez nem belepofa és fotelszakértés, csak behozták, agyaltam egyet hangosan és majd ha találnak benne értelmes gondolatot, kiveszik, ha nem, nem, az is egy út. :R

    Uff.

    POKE 16017,44 ..... SYS 2077

Új hozzászólás Aktív témák