-
Fototrend
Új hozzászólás Aktív témák
-
btraven
őstag
válasz Hieronymus #12050 üzenetére
Hogy kell bemelegíteni az elektroncsöves erősítőt? Elég egy félórával előbb csak bekapcsolni?
Vagy ez a félóra alatt már menjen is rajta valami zene?Azt tudom hogy eleve vagy 100 órát bejáratni kell. Nehéz a hifis élete. Még 90 órát járathatom a kínai csöveket. Utána meg kezdhetem az oroszoknál újra a 100 órát.
-
CPT.Pirk
Jómunkásember
válasz btraven #12045 üzenetére
Uhh. Ilyet "tudományos" ember nem mond. Nem attól van "meleg hangja", hogy forrók a csövek.
Ezt a két cikket javaslom elolvasni:
https://www.researchgate.net/publication/228454941_Nemlinearis_torzitasok_audio_eszkozokbenhttp://www.valvewizard.co.uk/Common_Gain_Stage.pdf
Ez utóbbi a 9..18 oldalak között levezeti, hogy a karakterisztikából és a munkapont beállításból mi és hogyan okozza a "csöves hangzást".A bemelegedés meg annyi, hogy bekapcsolod, aztán X perc múlva már stabil hőmérsékleten lesznek a csövek. A dolognak van hallható hatása, ha egy jó minőségű felvételt meghallgatsz hidegen és aztán mondjuk 15 perccel később is, akkor bizony hallhatóan máshogy fog szólni.
Nincs más - csak egy szál gitár - szidom a rendszert - forradalmár. - Én vagyok egyedül 88 telén. (Auróra)
-
#71562240
törölt tag
válasz btraven #12051 üzenetére
"Hogy kell bemelegíteni az elektroncsöves erősítőt? Elég egy félórával előbb csak bekapcsolni?"
Minden készülékre igaz, hogy a bemelegedés, azaz az üzemi optimális paraméterek egy részét csak akkor éri el, amikor hangjel is megy rajta. Tehát a puszta bekapcsoltság egy nap alatt se éri el ugyanazt az üzemi készenlétet a hangminőségben, mint fél órányi rendeltetésszerű használat. Pech.
Hasonlat:
kikapcsolt állapot = halott sportoló
bekapcsolt állapot = élő sportoló mindennapi átlagemberi tevékenységben
zenehallgatás előtti zenelejátszás bemelegítés céljából = sportoló szakszerű gimnasztikai bemelegítő munkája a sportoláshoz -
Dißnäëß
veterán
válasz #71562240 #12053 üzenetére
Már nem tudom, trollkodunk-e tovább, vagy kezdünk komolyodni, de azért egy A osztálynál 2x is meggondolnám a nap végéig várakozást. A leghamarabb "küldhetők" ha így nézzük, a D-t meg rezsóra kell tenni, hogy olvadjon ki..
Lá lá lá lá lááá lááá.. Lá lá lá lá lááá lááá .. Lá lá lá lá lááá lá lááá lá lá lá lááááá láááá
-
#71562240
törölt tag
válasz Dißnäëß #12054 üzenetére
Sokféle osztályú és erősítőalkatrészű erősítő van, de én egyikre se mondtam, hogy legyen egész nap bekapcsolva. Sőt! Ne legyen!
"Hogy kell bemelegíteni az elektroncsöves erősítőt? Elég egy félórával előbb csak bekapcsolni?"
Ez volt a kérdés. Erre válaszoltam, hogy a (hangminőségi) bemelegítéshez nem elég csak bekapcsolni. Szólnia is kell a (hangminőségi) bemelegítéshez. Tehát, hogy a zenehallgatás kezdetére optimális hangminőségi üzemi körülményeket érjen el, ahhoz fél-egy órával előbb el kell kezdeni zenét lejátszani a rendszerrel (függetlenül attól, hogy csöves vagy tranzisztoros). Ha csak bekapcsolva van, attól nem éri el az optimális hangminőségi üzemi körülményeit.
Lásd, ahogy a sportolónak is sporttevékenységgel kell bemelegítenie, hogy a mérkőzés kezdetére optimális sportolási üzemi állapotba kerüljön.
Tehát, akárkinek akármilyen erősítője van, felesleges hosszú idővel a zenehallgatás kezdete előtt bekapcsolnia a bemelegítéshez. Elég fél-egy órával előtte elkezdeni vele zenét lejátszani. A puszta bekapcsolás csak fél eredmény a bemelegítésben. -
Dißnäëß
veterán
válasz #71562240 #12055 üzenetére
Szólnia is kell a (hangminőségi) bemelegítéshez
Én pontosan erre utaltam: A osztálynál nem kell fél napot várnod és zenével járatnod, hamarabb eljön a nirvana. Tudniillik a kimeneti fokozat konfigurációtól függően saját max teljesítményének ~80-90%-át eldisszipálja, tehát mintha egy magas hatásfokú D osztályút hajtanál zenével saját maximumához viszonyítva 80% teljesítményen, csak az A osztály itt még néma, nem történik semmi. Csak fűt. Itt csak a maradék 10+ %-ban zenélsz ténylegesen.
Tehát A osztályoknál nem fontos zenével járatni őket. Ha meg se nyikkan, akkor is olyan, mintha nonstop dolgoznál vele. Itt a kimeneti eszközök a bejövő jel teljes ciklusában nonstop dolgoznak. Bekapcsolod, iszol egy pohár vizet, vagy lefőzöl egy teát, és hallgatásra kész az eszközöd. Persze lehet itt is túlozni, hogy fél napig melegítünk, de ez szerintem totál overkill, egy Ongaku az első 10 perc után "küldhető izomból", akkora igásló, bármit is mondjanak róla, hogy "úristen, de finom készülék".
AB már hűvösebb, de itt is dolgoznak a kimeneti csövek bias-tól függően a bejövő jel ciklusának úgy 55%-70%-ában, attól függően, milyen szélesre vette a tervező az átlapoló régiót (ahol tiszta A osztályban szól az első pár Watt-on, attól függően, milyen szélesre vette a tervező ezt a tartományt).
Amúgy a fél óra egy jó ökölszabály. D osztályok nagyon nem melegednek, azoknak szinte mindegy, fél nap is kéne nekik.. A elég hamar bemelegít a gyúrásra, AB szó-szó.
bta1: igen, vannak eltérések. Aki például szolídabb hűtőbordára teszi a tranyókat, ott hamarabb üzemmelegek, aki meg hatalmas nagy bordára teszi őket ahhoz képest, ami kellene nekik, túltervez, stb, azt több ideig kellhet melegíteni. De valszeg ezt direkt így is csinálták a tevezőik.
Én csak úgy általánosságban pontosítottam, hogy A osztálynál szinte a tökmindeggyel ér fel, megy-e zenei jel vagy sem, a melegítés során. Ott már az első másodperctől kemény munka van a kimeneti eszközön, míg el nem vesszük tőle a hálózati tápot. Apró pontosítás, igazából ha kammerer azt mondja, félóra, teljesen oké mindennek (csak az A-k hamarabb odaérnek)
Lá lá lá lá lááá lááá.. Lá lá lá lá lááá lááá .. Lá lá lá lá lááá lá lááá lá lá lá lááááá láááá
-
Dißnäëß
veterán
válasz #03969024 #12057 üzenetére
Troll vót, Cimbora. De ha már, akkor ... ja.
Mondjuk aki 300B-t, 2A3-at, KT150-et vagy 6C33C-t dobozol el, forduljon a sarokba és térdeljen kukoricán egy fél napot, és mantrázza hangosan a "mea culpa"-t szerintem. Nekem a legtöbb csöves erősítő - tudjuk mindannyian lassan - nem a számokról szól, hangban pedig az eldobozolás annyit nem hoz konyhára (előfoknál már más a szitu, de ott vannak is fém sapkák, de sokszor az sem kell). Szóval a csövi tündököljön, ragyogjon, olyan szép remekművek vannak, DIY Audio fórum képgalériája egy kisebb vizuális orgazmus, na meg a megannyi gyári is, egyszerűen a csőnek látszania kell, minden más hazugság, akkor is, ha McIntosh.
Lá lá lá lá lááá lááá.. Lá lá lá lá lááá lááá .. Lá lá lá lá lááá lá lááá lá lá lá lááááá láááá
-
Dißnäëß
veterán
válasz dgyuri0123 #12058 üzenetére
Igen, erről beszélek, ott nyúlnak ezek az idők, alig van hőveszteségük, üresjáratban pedig szinte semmit nem esznek.
A 4 Ohm-ra 2500W kimenő teljesítményre specifikált Hypex NC2K például üresjáratban 34 Wattot vesz fel. Vállvonós, ahhoz képest, hogy amikor meg dörren a mély, remeg az összes bútor, feltéve ha bírja a hangszóró. (Összehasonlításképpen: 2500W kimenő teljesítmény "A" osztályból úgy saccra-hasra 20 (!!) kilowatt (!!) üresjáratban (!!) eldisszipált hő lenne, a mondjuk szintén saccra 22500W össz felvett teljesítmény ~90%-a, nemmatekoltam végig, csak így gyorsba nagyjából).
Lá lá lá lá lááá lááá.. Lá lá lá lá lááá lááá .. Lá lá lá lá lááá lá lááá lá lá lá lááááá láááá
-
btraven
őstag
válasz #71562240 #12055 üzenetére
1. És mi az igazság a fázis fordítással kapcsolatban? Hallható különbséget okoz vagy nem kell törődni vele?
Ez a Tube-03 előerősítő megfordítja a szinusz jelet vagyis eltolja a fázisát 180 fokkal.2. Miért kétszer vastagabb a 6N3P cső mint a 6J1P? Mind a kettő miniatűr állítólag.
-
bta1
őstag
válasz CPT.Pirk #12052 üzenetére
A valvewizardról linkelt írás torzítással kapcsolatos fejtegetése a hangszererősítőkről szól. A hifi-erősítők valóságához az időről időre szárnyra kapó híresztelésekkel ellentétben nincs sok köze...
A teljesen más szakterületeken járatos mérnök publikációjában említett"négy fő okon"feltételezéseken nem szeretnék végigmenni. A szerzőnél lényegesen tapasztaltabb, kompetensebb szakmabeliek állapították meg, hogy noha mindegyikben lehet egy kis igazság, magyarázatként nem állják meg a helyüket! -
#71562240
törölt tag
válasz Dißnäëß #12059 üzenetére
"nem kell fél napot várnod (...) hamarabb eljön a nirvana."
Ne nekem mond, én fél (fél-egy) óráról beszéltem, nem fél napról."Tehát A osztályoknál nem fontos zenével járatni őket. Ha meg se nyikkan, akkor is olyan, mintha nonstop dolgoznál vele. (...) Tehát A osztályoknál nem fontos zenével járatni őket."
Nem igaz - legfeljebb féligazság, ugyanis a témának csak egyik aspektusa a hőháztartás. Az A-osztály nyugalma se olyan, mint amikor dolgozik - a hasonlatban: a sportoló se melegszik be a mérkőzésre attól, hogy előtte szaunába dugod. Azt a munkát kell végezni bemelegítéskor, amire bemelegítesz, és ez az A-osztályra is érvényes, ha nem is annyira, mint a D-nél, de érvényes. Az A-osztályt is zenelejátszással tudod bemelegíteni a zenelejátszásra. Tehát majdnem ugyanannyira fontos zenével járatni őket, mint a D-t. Nincs elvi különbség, legfeljebb néhány százalék gyakorlati."melegítünk (...) AB már hűvösebb (...) D osztályok nagyon nem melegednek..."
Lásd fent, leragadsz egy olyan aspekus kizárólagosságánál, amely csak egy részaspektus. -
Dißnäëß
veterán
válasz #71562240 #12064 üzenetére
- D osztály teljes áramfelvételének ~90%-a változik a bejövő zenei jel függvényében, a maradék ~10% konstans, nyugalmi (idle) állapotú semmittevő és mint ilyen, melegedést előidéző, eldisszipált hő.
- A osztály teljes áramfelvételének csak ~10%-a változik a bejövő zenei jel függvényében, a maradék ~90% konstans, nyugalmi (idle) állapotú semmittevő és mint ilyen, melegedést előidéző, eldisszipált hő.
Ezt az arányok miatt csak, egyébként nyilván sokféle munkapont beállítás és kapcsolás van, de nagyságrendileg így nézünk ki.
Tehát úgy kell elképzelni, hogy:
- D osztály egy befogott végü slag, ami épphogy csöpög 1-2 cseppel, és ahogy jön a zenei jel, annak függvényében eresztődik ki a víz kicsi vagy nagy erővel vagy szaggatva vagy akárhogy, de alig pazarol, csak akkor ereszti ki, amikor hasznos munkát kell végezni.
- A osztály egy nonstop, szinte teljesen nyitott slag, özönlik ki belőle a víz, és a zenei jel csak nagyon kismértékben modulálja a teljes felvett "teljesítményt", ergo mintha a zene függvényében szorítgatnál rá picit olykor-olykor a slagra, de igazából semmi extra..
Táp oldalon pedig úgy néz ki, hogy:
- A osztály folyamatosan vesz fel nagy áramot a tápból, akkor is, ha nincs bejövő jel, és a zene függvényében veszi ki a legutolsó kis maradék többletet, tehát van egy hatalmas óceánunk, aminek csak a felszínét "modulálja" a zene, de az az óceán mindig ott van és tele vízzel.- D osztály alig vesz fel áramot a tápból üresjáratban, szinte le van engedve az óceán, de a zenei jel függvényében pillanatok alatt feltöltődik teljesen, amúgy meg csak a Marianna árokban van egy kis lötyi, a többi száraz. A bejövő jel szinte teljes amplitúdóval modulálja a teljes óceánt, hatalmas víz-beengedésekkel és elengedésekkel.
Magyarul (maxra tekert teljesítményt feltételezve) a D osztály nagyokat ráncigál a tápon a bejövő jel amplitúdójának megfelelően, A osztály meg épphogycsak, mert utóbbi az össz. teljesítmény nagyját ígyis-úgyis felveszi és elégeti, és csak a kicsi maradék része van arra, hogy vagy leadja a hangszórók irányába, vagy ne, ahogy a bejövő jel diktálja.
AB valahogy a kettő között félúton, de fűteni azok is jók már.
És ahogy bta mondja, azért vannak különbségek, mindent meg lehet jól is hűteni meg gyengébben is, az öreg Yamaha hm vasam elég hűvös, az öreg Onkyo hm vasam marha forrófejű, pedig azonos teljesítményűek 5 Watt eltéréssel talán.. és mindkettő class AB.
Szóval az a néhány százalék az nagyonsok.
[ Szerkesztve ]
Lá lá lá lá lááá lááá.. Lá lá lá lá lááá lááá .. Lá lá lá lá lááá lá lááá lá lá lá lááááá láááá
-
Dißnäëß
veterán
válasz #71562240 #12064 üzenetére
[link] Kiskocsival kell tologatni..
Pedig "csak" 200W. De hát ahogy írják is, egy tank. A tápnak pedig 200W kimenő esetén jóindulattal is úgy 2kW-nak kellene lennie, de inkább többnek, mert A osztályú és az elfűtött teljesítmény is jön valahonnan, nem csak a kimenő.Egy mai jöttment Media Markt-ba pozicionált erősítőnek az alja beszakadna csak a trafó súlyától
Persze a D osztályúnak is lehet lineár tápot adni, vannak beteg arcok, akik gyártanak ilyen erősítőt, de azért 200W D osztály elvan egy 300W lineárral (+ kis túlméretezés, legyen 4-500W).
A-knak viszont meg SMPS lehetne és akkor nem kellene kiskocsi alá. Erre is vannak "beteg" arcok (Devialet)
Na Urak ! Én indulok hifikütyübuzulni , ágyő.
[ Szerkesztve ]
Lá lá lá lá lááá lááá.. Lá lá lá lá lááá lááá .. Lá lá lá lá lááá lá lááá lá lá lá lááááá láááá
-
#01758976
törölt tag
Kellene nekem 2 vagy 3 file amit hivatalos forrásból lett vásárolva, flac vagy waw az mindegy, egy kikötés van, az pedig, hogy legyen fent a Tidalon. Ha valaki tud segítsen pls.
-
#71562240
törölt tag
válasz Dißnäëß #12065 üzenetére
"A osztály egy nonstop, szinte teljesen nyitott slag, özönlik ki belőle a víz, és a zenei jel csak nagyon kismértékben modulálja a teljes felvett "teljesítményt""
Ez a teljesítménytranzisztor(ok) működési elvére igaz, így a közvetlen előtte levő erősítőáramköri alkatrészekre is vonatkozik, de az csak egy alkatrészszakasz a készülék egészében. Az erősítő jelentős része számára érdektelen a tárgyalt különbség. És mint mondtam, ahol jelentkezik ez az A-osztályúság miatti áramfolyási arány, azon a szakaszon sem elvi alapon működik a dolog, mint ahogy a hifiben az elvi modellek mindig is csak keveset magyaráznak a hangminőségi végeredményből. Az A-osztályba kalibrált teljesítménytranzisztor is másképp melegszik be, ha csak be van kapcsolva az erősítő vagy ha megy is rajt a zene. Ezek tapasztalati dolgok, az elvek csak részlegesen hatnak. És mondom, az erősítőnek csak egy szakasza, ahol befolyásol valamit is ez az A-osztályúság. És a rendszernek csak egy "kis" szakasza az erősítő. -
#01758976
törölt tag
Nem bugázott cucc kell és CD grabb sem jó.
Egy kísérletet szeretnék csinálni, ahhoz kell valami hivatalos anyag. Nekem egyetlen ilyen filém van és az is népi, amiről tudjuk, hogy nem a világ teteje. Ha más nem veszek én egyet vagy kettőt, akkor meg lesz legalább három példám.
vlaca2: Köszi az infót, bár most inkább file kéne.
-
Dißnäëß
veterán
válasz #71562240 #12068 üzenetére
Valamiért félre akarod érteni mindig. Feladom.
--------------------------
denesdr kolléga felajánlására átszöktem megfülelni, mit dobott össze DIY-ban. Hát wow. Elücsörögtem volna még a cucc elôtt. A Hypex-ekbe épített DSP A/D ill. D/A konverziója teljesen transzparensen viselkedett, szuper kis zenélôs szeánszt nyomtunk. Vendégként ülhettem középen. Inspiráló volt.
[ Szerkesztve ]
Lá lá lá lá lááá lááá.. Lá lá lá lá lááá lááá .. Lá lá lá lá lááá lá lááá lá lá lá lááááá láááá
-
#71562240
törölt tag
válasz #01758976 #12076 üzenetére
Azt mondtad, olyan kell, ami van a Tidalon. Titokzatoskodó koldusnak anyja se érti a szavát.
Ha jó nagyfelbontású, akkor ott van például a Handel Messiás részlet a Tesztanyag mappában a Dunedin Consorttal. Chorus and the Glory.
#12077 Dißnäëß
Erőst kétlem, hogy bármit félreértettem, hiszen nem is volt mit, de ez elvileg lehetséges. Na de hogy akartam?![ Szerkesztve ]
-
denesdr
addikt
Na szóval, ezúton is köszönöm Dißnäëß fórumtársnak, hogy eljött hallgatózni és elhozta a kis Topping E30-át!
Ez a tenyérnyi DAC valami félelmetes, egy átlagosnak mondható PC USB portjáról tápellátva is olyan hangot tud produkálni, hogy csak pislog az ember.
Idáig a Hypex Fusionampok analóg bemenetén némi bágyadtságot véltem felfedezni, ha nagyon kritikus akarok lenni, de ezt betudtam a plusz A/D konverziónak (NAD C510-ről táplálva), hát a kis Toppinggal ez az "anomália" eltűnt a hangból, legalábbis pár óra zenélés után én így hallom. Maradt helyette egy friss, részletező, dinamikus, levegős hang, ami ha kell nüanszol, ha kell akkor meg odacsap rendesen, kiváló tér, teljes mértékben lekövethető, boogiefaktoros mélytartomány, neutrális középtartomány, csillogó, de egyáltalán nem túlzó magasokkal.
Zaj nuku, a jelenleg 98dB érzékenységű hangszórón. Ja és mindezt a hangerőszabályzós pre módban, mégcsak nem is XLR-el bekötve.
Döbbenet.
Szerintem egy nagyon jót zenélgettünk tegnap, a DSD vs PCM-ről dekódolt face-to-face összehasonlításra még kíváncsi vagyok, ki lesz próbálva, kíváncsi leszek az eredményre. -
denesdr
addikt
válasz #71562240 #12083 üzenetére
Tegnap az F-2 szűrő volt aktív, azaz a lineáris fázisú slow roll-off, jelenleg az F-4 szűrővel szól, azaz a minimum fázisú (vagy short delay, ahogy tetszik) slow roll-off. Ez utóbbi mintha egy picit mégjobbnak tűnne, de lehet csak placebo vagy csak az én fülemnek jobb.
A Fusionampok is erre a szűrőre vannak egyébként beállítva, a Topping szűrőfajtákat utána néztem csak meg miután fülre az F-4-et állítottam be.[ Szerkesztve ]
-
denesdr
addikt
válasz #71562240 #12085 üzenetére
Végighallgattam minden szűrőt, nagyon apró különbségek hallhatók, ha egyáltalán annak nevezhetőek. "Digitálisság" nem igazán fedezhető fel, hallgatva a DAC-ot eleve a feltevés is furcsa.
A szűrőnélküliséghez leginkább hasonlító super slow roll-off is ugyanúgy jól szól, bár itt akusztikusan is mérhető egy minimális veszteség a csúcs oktávban, de fülre nincs semmi gond. Talán erre a sötétítésre gondoltál? Mert a többi szűrőnél nincs sem átviteli, sem különösebb tonális elváltozás. Egy slow filter kevésbé szűri az ultraszonikus tartalmat, míg egy sharp jobban, cserébe mérve hosszabb "csörgéssel" rendelkezik a meredek vágás miatt.[ Szerkesztve ]
-
denesdr
addikt
válasz #71562240 #12085 üzenetére
Bocsánat, valószínűleg rosszul írtam, tegnap az F-1 sharp szűró szólt, mert ha megnyomjuk a szűrőválasztó gombot, akkor egyből a következő szűrőre ugrik, ezt nem tudtam és ezért írtam hogy az F-2 szólt, de nem így volt.
Az F-1 a lineáris fázisú és meredek vágású átvitele miatt a legnagyobb mértékű pre-ringinggel rendelkezik, ez mondható legáltalánosabban elterjedt digitális szűrőnek egyébként.[ Szerkesztve ]
-
Dißnäëß
veterán
válasz #71562240 #12083 üzenetére
Én ha jól emlékszem, Sharp #1 -en voltam, de alig észleltem eltérést közöttük, vagy nem figyeltem eléggé. Emlékszem, mikor kibontottam, nyomkodtam őket Dr. AIX anyagával (mondván, szóljon már valami rendesen masterelt igazi Hi-Res) de különösebben nem észleltem elétérést. Talán inkább hosszabb távon jön ki. De szerintem tegnap is abban ment Dénesnél, de érdemes lenne körbepróbálgatnia majd, mit hall-észlel. Nagyon nehéz különbséget hallani, legalábbis nem egyből ott van, hogy "áhhh, na eeeez, mooost".
@denesdr: próbálhatsz egy DAC módot is (hosszan nyomva power gomb bekapcs-kor, majd ismét, valahogy így átvált akkor). És hangerőszabályzás JRiver-ben, tehát szoftverben. Ilyenkor az AKM4493 diagramjának megfelelően totál bypass minden DSD-vel etetve, gyakorlatilag a kimeneti szűrők maradnak csak. Ránézhetsz erre is, más-e a szoftveres hangerő, mint a DAC-ba integrált megoldás (bár ott is csak számokon matekol az is, na mindegy is, azért érdekel, mit észlelsz). Én ugye az analóg potim miatt DAC módban használtam végig.
Itt ha legörgetsz a blokk diagramra: PRE módban normál úton megy a DSD, azaz nincs Volume bypass. DAC módban van a Volume bypass, az az alsó út.
Jó mókát, próbálgasd, aztán majd mesélj, mi újság. Meg az AMT-ekre rápróbálhatsz , ki tudja, a kezdeti "wow" után kifárasztanak-e most is. (Lehet, passz. De érdekel).
[ Szerkesztve ]
Lá lá lá lá lááá lááá.. Lá lá lá lá lááá lááá .. Lá lá lá lá lááá lá lááá lá lá lá lááááá láááá
-
#71562240
törölt tag
válasz denesdr #12086 üzenetére
"mérhető egy minimális veszteség a csúcs oktávban, de fülre nincs semmi gond. Talán erre a sötétítésre gondoltál?"
Igen. A téglafal szűrőt se szeretjük, sőt, utáljuk, de az ugye azért téglafal, hogy a hallható sáv frekvenciaarányait ne tolja el az elvileg lineáristól. A slow roll-off meg ugye nem annyira téglafal, és ez jó is lenne, csak sajnos beleköp az átviteli sáv frekvenciamenetébe, lekerekíti a 20kHz alatti magasakat. Ennek mértéke persze függ attól, hogy hol kezdődik a szűrés, és ha az ultrahangsávban kezdődne, akkor valóban megközelítené a szűrőnélküliséget, aminek persze megintcsak megvannak a pro és kontra tulajdonságai. Mindenesetre, mivel jellemzően nagyfelbontásra használjuk, nyilván a szűrőnélküliséget kellene megközelíteni, de ahova szokták tenni a slow roll-off-ot, az nem elég magas, és a 20kHz alatt is be szokott sötétíteni. Ezért szoktam én az egyéb bajai ellenére kikötni a sharp mellett, mert annak korrektebb szokott lenni a frekvenciaátvitele a 20kHz alatt. "Igazabb" tónust - és persze ezáltal keményebb, konkrétabb hangszínt - szokott adni a sharp szűrés, legalábbis amin én eddig tapasztaltam.
Tehát ha végülis mégis az F-1 sharppal hallgattad, akkor az valószínűleg mérvadóbb volt arra nézvést, hogy milyen a készülék saját hangkaraktere. Ezt mondom ugye Disznésznek is.Legjobban engem olyan opció érdekelne, hogy nincs szűrés - még CD-játszónál is az olyan megoldásokkal "értek elvileg egyet" leginkább. Meg kéne berhelni a DAP-omat, hogy kivegyem belőle a szűrést.
-
#71562240
törölt tag
válasz RetepNyaraB #12049 üzenetére
Pongrác, Szervác, Bonifác,
Dögöljön meg mindahány. -
denesdr
addikt
válasz #71562240 #12089 üzenetére
Most azt mondod, hogy olyan DAC érdekelne aminél nincs szűrés, de előtte meg azt írod, hogy rendszerint olyanoknál kötsz ki ami ennek pont az ellentéte (sharp).
Persze értem egyébként, hogy szűrés nélkül, de mégis jó frekvenciaátvitellel rendelkezzen. Az AKM super slow filtere majdnem ilyen, nagyon enyhe meredeksége van, megmértem és 44,1kHz-es mintavétel esetén 3kHz-től már látszik a szűrő átvitelének hatása, na most ez az átviteli elváltozás simán korrigálható DSP-vel, de akár analóg módon is. Egy normál slow filter, 96kHz mintavétel esetén már semmi különbséget nem mutat 20kHz-en belül egy sharp filterhez képest.
De most komolyan, annyira minimális a különbség a szűrések között, hogy nem ezen fog múlni egy rendszer jó vagy nem olyan jó szereplése. Igen, 44,1kHz-nél jól hallható és mérhető a slow filter hatása, hogy visszavesz a magas tetejéből, de kb ennyi, én bármelyik filterrel együtt tudnék élni, ha csak egyet használhatnék is. Természetesen az E30-ról van most szó, egyszerűen jól szól ez a DAC és pl az ASR méréseiből is látszik, hogy nem igazán színez semerre.[ Szerkesztve ]
-
Dißnäëß
veterán
válasz #71562240 #12089 üzenetére
Pontosan említett okok miatt Sharp-ra vettem én is, az egy jól bevált arany középút, így hallgattuk tegnap ketten is. Igaz, DSD128-on talán (vagy 256-on passz).
Ennek mértéke persze függ attól, hogy hol kezdődik a szűrés, és ha az ultrahangsávban kezdődne, akkor valóban megközelítené a szűrőnélküliséget, aminek persze megintcsak megvannak a pro és kontra tulajdonságai.
Igen. Ehhez apró kiegészítést tennék: ha PCM, akkor 2x upsampling JRiver-ben, és ultrahangra tettük a szűrést. Onnantól meg szerintem ember legyen, aki meghallja köztük a különbséget. Kérdés, nyerünk-e ezzel vagy veszítünk.
Én úgy tapasztaltam, hogy 44.1-el hallgatva eredetiben egy flac-ot, érzékelhető nagyon finoman "valami", aminél még van tovább. 2x upsampling-et adva JRiver-nek, tehát 88.2-re téve az eredetileg redbook anyagot, még talán nyerhető egy pici, mert a konverzió kevesebbet ront rajta, mint amennyit nyerünk a szűrők esésének fentebb tolásával.
Ugye a szokásos grafikon, amiket szoktak mellékelni is brosúrán (legalábbis itt ad a gyártó) + mért is ASR, 44.1kHz esetén érvényes.
Ezért mondom én feleim fültükkel, mik vogymuk: igaz zenét halló, DSD4x-et nyomó hifisták vogymuk, szűrőket nemhallók vogymuk, DSD-t PCM-el felszeletelők, mókolók, majd újra analóggá alakító faszák vogymuk.
Na de a legérdekesebb még mindig az volt számomra, hogy a Hypex plate amplifier-ekbe épített DSP (24/jósok kHz) totál transzparensen viselkedik, pedig a DAC által kiadott analógot megint felszeleteli jó apróra, mókol velük, majd visszaalakítja analógra, de ezt már PCM tartományban teszi. És ott is amúgy AKM az ADC és a DAC rész, szóval tegnap ilyen szempontból volt egy jó kis koherenciának nevezhető valami a láncban. Mindenesetre tetszett, hogy bármilyen hangkaraktert is vegyen fel a DAC, azt átengedte magán a Hypex hangváltó/DSP oldala, ergo a PCM bizonyított, hogy mennyire jó tud lenni egy jó implementációban megfelelően magas bitmélység és sampling rate mellett.
Szóval:
- PCM forrás -> DSD konverzió JRiver-ben -> analóg -> ADC Hypex -> DSP -> DAC Hypex -> amp rész Hypex -> hangszóró- DSD forrás -> natív DSD -n hagyta JRiver, bitperfect-en -> analóg -> ADC Hypex -> DSP -> DAC Hypex -> amp rész Hypex -> hangszóró
Ez nem mondható egy nagyon minimalista konstellációnak, de számomra rohadt jó hangú volt az egész, nagyon klassz színpaddal, jól elkülönülő hangszerekkel, mégis egyben volt az egész. Tetszett minden.
A 100-120Hz körüli kis gödröt kiszúrtam, azt a tartományt én sem szeretem nagyon, de adnék neki pár dB-vel többet, de ez már a tulaj egyéni ízlését (fülét) tükrözte, nem volt számomra akadály úgymond a zene élvezetében. Talán van még 800-1kHz körül egy icipici tartomány, ahol adnék neki kicsit kevesebbet, de kellemes volt amúgy.
Gyönyörű levegősen szólt minden, teljesen elválva a hangfalaktól, mintha ott sem lennének.. a PA mélyekről megkérdeztem, hogy ezek reflex-ek-e, annyira megfogottan, feszesen nyomták..
A szeánsz megerősített abban a hitemben, hogy én nagyon hasonló hangkaraktert keresek, különös tekintettel az elképesztően játszi könnyedséggel szobamozgató, de végig feszes, friss, amikor kell, odabaszó, amikor kell, óvatosan kísérő, nagyon precíz mélyekre. Maradok hasonló konstellációnál én is.
A szoba amúgy kőzetgyapot táblákkal és audio-s cég által készített spéci diffúzor panelekkel vegyesen kezelt volt, ez azért fontos (és tanulságos). Nem zengett és nem volt döglöttre csillapítva, olyan jó kellemes arany közép.
Lá lá lá lá lááá lááá.. Lá lá lá lá lááá lááá .. Lá lá lá lá lááá lá lááá lá lá lá lááááá láááá
-
-
denesdr
addikt
válasz ozzy711 #12092 üzenetére
Az AKM chipes Topping DAC-oknál az 1. és a 3. filter adja a legkorrektebb frekvenciaátvitelt mindenfajta mintavételezés esetén, mindkettő sharp, az 1. egy linearis fázisú (tehát van pre-ringing), a 3. pedig minimum fázisú (nincs pre-ringing, de több a post-ringing).
Aztán ugye, ha egy rendszer kicsit magasba húz, akkor egy slow filterrel finomíthatunk rajta valamelyest, de vigyázat, mert ez csak alacsonyabb (pl 44.1kHz, esetleg 48kHz) tud így működni! Magasabb (pl 88.2kHz meg fölötte) mintavételezés esetén olyan magasra kerül a szűrés, hogy még egy slow filter sem okoz hallható átviteli elváltozásást.[ Szerkesztve ]
-
Dißnäëß
veterán
válasz denesdr #12097 üzenetére
Igen, csak a bemutatott ábrák fényében slow-ban sem láttam drámát, nem mintha nagyfelbontású képek lettek volna.
Viszont otthon a flacok megkapják a konverziót, úgy többet hallok magából a 16/44.1-bôl, mint natívban játszva ôket, mert akkor még "filtert hallok". Ha érted.
Szóval 88.2 volt egy ideig JRiverben nekem, aztán áttettem 4x DSD-re és úgy maradt.
Lá lá lá lá lááá lááá.. Lá lá lá lá lááá lááá .. Lá lá lá lá lááá lá lááá lá lá lá lááááá láááá
-
denesdr
addikt
válasz Dißnäëß #12098 üzenetére
Nyugodtan rakhattad volna 192kHz vagy még nagyobbra is, bár lehet, hogy az E30-nak jobban fekszik ha DSD-ből kell konvertálnia analógra. Majd megfülelem.
A JRiver nem szabályoz hangerőt, ha DSD a kimenet, besz.ptam az első zene indításánál DAC módban, de szerencsére nem szállt el semmi.
[ Szerkesztve ]
Új hozzászólás Aktív témák
- Hálózati / IP kamera
- Kihívás a középkategóriában: teszten a Radeon RX 7600 XT
- Milyen okostelefont vegyek?
- Vicces képek
- Yettel topik
- Politika
- Autós topik látogatók beszélgetős, offolós topikja
- AMD Navi Radeon™ RX 7xxx sorozat
- Kormányok / autós szimulátorok topicja
- World of Tanks - MMO
- További aktív témák...
- iPad Pro 11 WiFi 128GB M1 (3rd gen. 2021) + Apple Pencil 2
- GAMER PC - NZXT - RTX 3060Ti 8GB - i7 7700 - 32GB DDR4 - 500GB M.2 Nvme SSD - 1TB HDD
- BONTATLAN Új Iphone 15 PRO 128-512GB Független 1év Apple GARANCIA Deák Térnél Azonnal Átvehető.
- ÚJ Bontatlan Macbook Pro 16 M3 Pro MAX 14 30GPU 96GB 2TB Magyar billentyűzet Azonnal átvehető.
- 5% kedvezmény a Cammus szimulátor termékeihez.