-
Fototrend
Ez itt, az elektronikával hobbiból foglakozók fórumtémája.
Lentebb összegyűjtötttem néhány elektronikával kapcsolatos, hasznos linket.
Új hozzászólás Aktív témák
-
lolka1980
aktív tag
válasz Kernel #47801 üzenetére
Szia!
Ez mind szép meg igaz is.
Na de mi van akkor ha kimegyek a sufniba a polc alól kiveszek egy motort ami ránézésre nekem valamiért pont jó lenne.
Fölteszem az asztalra,hogy meglessem az adattáblát hogy ugyan mi is ez, na de semmi régés rég leeset róla valamiért.
Csak azt látom,hogy "kijön" belőle 4 vezeték.Na ekkor hogyan állapítom meg,hogy:
-1Fázisú esetleg 3Fázisú-1Fázis esetén start illetve üzemi kondis (esetleg mindkettő)
-Kondenzátorok értékei (Start esetén milyen áramrelé)
-Ha 3Fázis és egyfázisúra akarnám esetleg kötni mekkora kondi kell rá?(Már ha lehet)
Esetleg 6 kivezetés esetén:
-csillag vagy delta-Ha 3Fázis és egyfázisúra akarnám esetleg kötni mekkora kondi kell rá?(Már ha lehet)
No és persze ami a legfontosabbak:
-A motor becsült teljesítménye meg fordulata.
Mert hát lehet nem is tudná a rábízott feladatot -
Kernel
nagyúr
válasz Kernel #47808 üzenetére
Később olvastam egy tippet, ami saját tapasztalataimnak is megfelel:
Indítókondenzátoros motornál, ha felpörgés után ismét rákapcsoljuk a kondenzátort, morgó hang hallatszik, ami kerülendő üzemmód, egy idő után leéghet.
Üzemi kondenzátoros motornál, felpörgés után, a kondenzátort leválasztom vagy rákapcsolom, morgó hang nem jelentkezik, miután ennek ez a normál üzeme.
A próbákhoz az áramrelé helyett nyomógombot kell beiktatni, amit a felpörgés ideje alatt zárni kell. Kondenzátorok méretezése megtalálható a neten több helyen, arra azért nem tértem ki.
Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.
-
Wezuv
újonc
válasz Kernel #47809 üzenetére
Szia! Az üzemi kondi mérete kisebb, pont a motor teljesítményéhez, üzemi áramfelvételéhez méretezett, ezért nem morog és ezért üzemi. Az indító kondi kapacitása a motor állandó igényéhez képest nagy, csak a kezdeti nyomatékot, illetve áramot biztosítja, ezért indító a neve. Indító kondit indító relével szokták rákötni, ami egy bizonyos idő után lekapcsolja a kondit és csak az üzemit hagyja rajta. Az idő függ a motor teljesítményétől, az indítókondi kapacitásától és a választott időrelé méretezésétől (az indító relében hőkioldó van, ami az áram hatására melegszik és kapcsol le, ezért kell méretezni a motor indító áramához).
Az indító relétől fapadosabb megoldás egy időrelé, ami adott idő eltelte után lekapcsol. Ennek a hátránya, hogy a beállított időtartamig a motor hangosan morog, ha hamarabb elindul. Ha az időt rövidre választanánk, de a motort változó terhelés éri(pl. szállító csiga) akkor a motor a terhelésétől függően esetleg nem indul el időben, ami gondot jelent, mert leéghet, ha így marad. Ha meg hosszú időt választunk, akkor csúnyán indul és szélsőséges esetben szintén leéghet.
A kézi gombos indítás akkor lehet jó, ha kézzel inditjuk a motort, tehát a helyszínen vagyunk. Automatikus, vagy távolról vezérelt indításhoz ez nem jó.A legkifinomultabb, de legtökéletesebb indítás bonyolult. Egy fordulatszám detektort kell szerelni a motor tengelyére és két érzékelt fordulat után lekapcsolni az indító kondit. A detektor egy HALL mágneses érzékelő lehet, vagy OPTO, bár ez utóbbi nem annyira megbízható az esetleges szennyeződések (por) miatt. Nekem évek óta megbízhatóan működik a HALL-os megoldás, csendesen indul, nagy nyomatékkal, változó terhelés esetén is. Itt az indító kondi méretét túl is lehet méretezni a szokásostól. De tudni kell, hogy ehhez mikrovezérlő kell, mert mérni kell az impulzusokat és kezelni azt is, ha nem indulna el a motor adott időn belül, mert akkor le kell kapcsolni az áramot és jelezni, hogy baj van (elakadás). Üdv! W*
[ Szerkesztve ]
-
lolka1980
aktív tag
válasz Kernel #47808 üzenetére
A kondenzátor értékei még érdekelne.
Az addig oké hogy tesztelgetem vagy mint írtad saccolom
Vagyis beindítom és nézem pl milyen a hangja vagy mennyi áramot vesz föl stb.
Na de a példánál maradva nekem special nincs sok fajta kondim tesztelgetésre csak egy motor a sufniba,amit be szeretnék indítani.Egyszerűsítem a kérdésem.
Van egy aszinkron motorom amit 1Fázisról szeretnék üzemeltetni.
Van egy Volt/OHM mérő meg egy lakatfogós Ampermérőm.Bemegyek a boltba mit mondjak az eladónak milyen kondit kérek?
Mivel költségvetést is figyelembe kell vennem nem vehetek sokfajta kondit tesztelgetésre csak egyet, ami jó"Nem tudom, hol láttál ilyen hőrelét" Szerintem keveri a hővédelemmel mint pl ami a hűtőgépek kompresszorát védi.Na de hát az teljesen mást célt szolgál.
[ Szerkesztve ]
-
Wezuv
újonc
válasz Kernel #47811 üzenetére
Szia! Igen, próbáltam korrigálni, de ez a fórummotor nem engedte, amíg nem érkezik válasz az írásomra. Természetesen áramfigyelő tekercs van benne, ami az indító áram ideéig marad meghúzva. A többi viszont áll.
Az is fura, hogy csak egy embernek tudok válaszolni egyszerre...
Az eredeti kérdésemre se nagyon hiszem, hogy választ kapok, de mindegy is, nem is számítottam másra és nem is tetszik ez a módi, ezért fájó szívvel búcsúzom...[ Szerkesztve ]
-
darvinya
titán
válasz Kernel #47817 üzenetére
Szia
Másik válaszodra írok.
3 fázisú a rendszer, nincs 3 fázisú eszköz a hálózaton.
Nulla nélkül indították a hálózatot, akkor elszállt a mosógép egyből.
Laptop töltő folyamatosan megy tönkre.Jól gondolom, hogy maga a villanyórával lesz a gond, mivel egyedül ott van egyszerre a 3 fázis?
Kösz
Made Robot by Robot −Xiaomi 12T Pro gyászruhás / '06 Focus kombi szürke
-
darvinya
titán
válasz Kernel #47820 üzenetére
Köszönöm
Szolgáltató csak visszskötötte a főbiztosítóig a kábeleket. Ez 3×40A Nol késes villanyóra(kb. 20 éves) előtt.
Ezenkívül nem csináltak semmit.
Emiatt kérdem, nem vagyok ott így csak elmondás alapján tudok.(#47819) Atapi
Tudom, csak plombált részekhez nem férekhozzá.
[ Szerkesztve ]
Made Robot by Robot −Xiaomi 12T Pro gyászruhás / '06 Focus kombi szürke
-
csabyka666
addikt
válasz Kernel #47829 üzenetére
Mindig is irigyeltem azokat, akik ilyen pontosan belövik, hogy a garanciális időt szolgálja ki a készülék, és aztán menjen tönkre. De valóban létező dolog, csak az én környezetemben van jópár masina (hűtő, mosógép, vasaló, bármi...), ami röviddel a gari lejárta után ment tönkre.
Ágdarálást, kaszálást, területtisztítást vállalok profi gépekkel! Elsősorban Zala megye és vonzáskörzete, de minden megkeresést meghallgatok. +36305633091
-
terapeuta007
aktív tag
válasz Kernel #47848 üzenetére
8 cellás 4,4 Ah . Csak 1 feszultsegmero panelt rakok ra. Es akko 10volton kikapcsolom az erositot amivel hasznalom.Ha meg ujra feltoltotte 16v ra akk meg tolto kikapcs es mehet tovabb.Igy kepzeltem. Lehet nem megfelelo.... csak ne haljon meg....Igy megolom????
[ Szerkesztve ]
Jimi Hendrix-Purple Haze
-
csabyka666
addikt
válasz Kernel #47847 üzenetére
Jelentem megoldódott a probléma!
Spoiler: le kellett frissíteni a firmware-t.
Gyanús volt, hogy a kezdőképernyő elindul, de képet már nem ad a bemenetről... Próbáltam mászkálni a menüben, viszont be volt fagyva, csak egy menüpontot értem el, azzal sem tudtam semmit kezdeni. Aztán rátaláltam erre a videóra, ahol pont ugyanaz volt a hiba, mint nálam. Bár HDMI kábelem nincs, megpróbáltam analóggal frissíteni, és sikerült, most már működik a monitor - 12V / 4A-es adapterről használom most, megy vele szépen.
Köszönöm a segítséget mindenkinek!
A szemem LCD-hez szokott, szerintem a Samsung 931BW-im színben agyonverik ezt a LED-et, de ez legalább 24 col, és nem 19.
Ágdarálást, kaszálást, területtisztítást vállalok profi gépekkel! Elsősorban Zala megye és vonzáskörzete, de minden megkeresést meghallgatok. +36305633091
-
darvinya
titán
válasz Kernel #47872 üzenetére
Kösz.
Magam kiépíteni Greatz híd-hoz nincs hely (miért is lenne, akkor már nem lenne gazdaságos).
Adok még egy esélyt, és cserélem csak még keresni kell GBU406, vagy helyettesítőjét.Csak az a fura, hogy ezen nincs hűtés.
Pedig egy tranyónak(pontosan mi most nem tudom nincs előttem) akkora hűtőbordája van.Made Robot by Robot −Xiaomi 12T Pro gyászruhás / '06 Focus kombi szürke
-
orion1025
őstag
válasz Kernel #47866 üzenetére
Köszönöm a gyors választ!
Igazából a Hi-Fi-s hang módosításhoz pár dolognak tényleg köze van, de túlnyomó részük csak belelátás, illetve majomkodás, ezt én is jól tudom. Csak azért érdekelt volna, hogy van-e valami öregedési periódusuk, mert nem veszedelmesen drága a cseréjük, de ennek fényében akkor feleslegesen nem költök rá.
"...300Ft-t adok érte és te állod a postát..."
-
dave0825
őstag
válasz Kernel #47886 üzenetére
Értem, köszönöm. Tehát ha esetleg kapcsoló lenne rákötve, akkor nem árt a relének (mármint az egésznek), ha folyamatosan rá van kapcsolva a feszültség, igazából úgyis csak az elvételtől lesz szerepe neki, ugye?
Huawei P30 // Suzuki DL650XT '15 <-- Kawasaki Z750 '07 <-- Aprilia RS 125 '99
-
szabifotos
senior tag
válasz Kernel #47909 üzenetére
Rendben, köszi a válaszokat. Én csak "józanparaszt" módjára gondoltam, hogy "ha 4db 1W-os led ment 12V-ól akkor ez is működni fog így." Akkor már csak arra lennék kíváncsi, hogy a zöldek simán sorba forrasztva 12V autóakkuról miért nem mentek tönkre? A nyitófesz ugyan az, és az áram is. (kivéve a pirosnál)
[ Szerkesztve ]
-
Black-core
aktív tag
válasz Kernel #47965 üzenetére
Köszönöm!
És ha úgy tölteném az elemeket hogy 1 napig töltöm, aztán félnap pihi, aztán megint egy nap töltés...és így 3x akkor is káros az ilyen kis áramú töltés? Vezeték nélküli billentyűben és egérben szolgálnak majd. Elvileg egy cerka elemmel egy évig bírják,úgyhogy nem kell majd sokszor töltögetnem ha minden igaz. 1 éveben egyszer kibírnám a 3 napos töltést.
Akkor elvileg így összekötve működni fog? [link]
Villanócső.. Nem tudtam hogy mi az, de így már utána tudok jobban nézni köszönöm. -
Black-core
aktív tag
válasz Kernel #47967 üzenetére
Nincs külső ház. Csak a ide/sata/usb átalakító kábel.De akkor marad a micro power suply. A laptop töltő igényesebben nézett volna ki ezért gondoltam hátha.
mezis Ez a két töltő már most a birtokomban van. És jó esetben évi egy töltésért nekem nem érné meg. Majd valami 18650 es cella töltőre viszont tervezem a beruházást.
-
Lompos48
nagyúr
válasz Kernel #48020 üzenetére
Nem. Szerintem pont egy demo áramkör, ami egy tirisztor kioltását magyarázza. Az egyszerűség kedvéért működik egyenfeszültségről. Ha a pontos fázispillanato(ka)t definiálni tudod, ugyanúgy alkalmazható AC alkalmazásokban is.
Az pedig, hogy gyenge vagy erősáramú az alkalmazás, tulajdonképpen mindegy. A lényeg, hogy az áramból legalább annyit el kell lopni, hogy az a fenntartási (holding) érték alá essen. Persze ez bonyodalmakkal jár. Ezért inkább kifejlesztették a kétkapus (double gate) GTO tirisztorokat.
[ Szerkesztve ]
-
Omegared
csendes tag
válasz Kernel #48057 üzenetére
Szia! Köszönöm a segítségedet, meglett a megoldás.
Van 2 amperes töltőfejem itthon (usb kimenettel), a lámpában (viszonylag könnyen cserélhetően), 4 2200mAh-s cellából álló blokkot teszek, plusz beépítek egy általad is mutatott 5V, 1A-s töltőáramkört, voilá, nem kell a stab táp és kész az USB-s bika lámpa . Plusz csinálok egy asztali töltőt 3-amperos elektronikával, 2 extra blokk számára, hogy ne egy éjjelt tartson életet lehelni a cuccba
-
Ribi
nagyúr
válasz Kernel #48138 üzenetére
Én úgy hittem ezekben legalább 1k, vagy inkább 10k van, így gyakorlatilag se szól bele semmibe egy 8 ohmos hangszóróhoz képest.
Miért ilyen alacsony ellenállást raknak bele?
Jelnek tök felesleges ennyi áram. Főleg hogy az erősítők bemenetén is van vagy 10k gondolom én (bár autó erősítőnél fene tudja, de ott is mért lenne mást mint hifinél), szóval áramot aztán baromira nem kérnek.
Én is kötöttem már az erősítőm kimenetét vissza a mikrofonra amikor méricskéltem. Nyilván nem hajtottam meg az erősítőt, de ehez nem igazán kell szerintem még mindig hűdenagy elektronika.
Vagy valamit nagyon rosszul értelmezek? -
erikke17
őstag
válasz Kernel #48138 üzenetére
Elméletileg akkor változattól függetlenül probléma nélkül mehet egy időben a hangszóróval?
Igen benne van a pakliba, hogy ezzel már nem lesz olyan minőségű a jel mint ha közvetlen RCA jel menne erősítőbe, de sajnos ez az alternatíva van most. Mélynyomónál mondjuk lehet annyira nem gond az a 35-120Hz közötti tartományt amit megszólaltat nem jelentős.
Csak néztem Pl.: ezt a típust: [link] kicsit meg ijedtem, hogy az a 4 nagy zöld valamiféle terhelő ellenállás lenne? Ebből az ugrott, hogy ha ez is terheli rádió végfokát meg a hangszóró is abból bizony füst lesz...
De láttam olyat is, hogy egy pár kondik egy két kisebb ellenállás a két említett trafó meg e a két potméter.
||Wot / WarThunder - Erixx93|| Steam - erixx18 ||Xbox Series X - Erikk24 || BMW R1200GS || Opel Astra F X16XEL|| BMW E39 530d 142kW||DJI Mavic Pro||
-
erikke17
őstag
válasz Kernel #48141 üzenetére
Értem, megpróbálok még kutakodni neten. Vagy vadászok valami egyszerű fel építésűt.
Az a baj nem sok infót találni róluk neten, van egy csomó típus, egy rakás olyan ami nagyobb gyártótól van sinus live, hifonics, helix, boss stb.
Néztem egy drágát ott részletesen le volt írva minden
Ebayesek mondjuk elég primitivek.||Wot / WarThunder - Erixx93|| Steam - erixx18 ||Xbox Series X - Erikk24 || BMW R1200GS || Opel Astra F X16XEL|| BMW E39 530d 142kW||DJI Mavic Pro||
-
Speeedfire
nagyúr
válasz Kernel #48153 üzenetére
Köszi a segítséget. Működik a cucc, igaz nem valami szépen szól, dehát...ez van. Még a kicsi gainclone is szebben szól és még alap zaja is van ennek az erősítőnek.
Amúgy, ahogy írtad. A kimeneten szinte 0V van AC-ben. Csak 200V a legkisebb skála a multiméteremen, de ott is 0.1-0.0 között ugrál.
Fotóim https://fb.com/toth.szabolcs.art || IG: http://instagram.com/_tothszabolcs_ || Weblapom http://szabolcs-toth.com
-
Batman2
őstag
válasz Kernel #48153 üzenetére
Szevasz
Akkor jól gondoltam a frekvenciaváltó elméletét, mert én is erre jutottam, hogy az adott, áéllandó frekvenciájú hálózati áramot át kell alakítani, hogy változtatható legyen a frekvenciája, ahhoz viszont előbb "ki kell simítani", vagyis egyenirányítani, majd újra váltakozó áramot alakítani belőle, immár olyan frekvenciával, amilyennel akarjuk.
Ez még elvileg nem olyan bonyolult, gyak. egy inverter, csak nem transzformál sehová, 230 megy be és az is jön ki, csak más frekvenciával.Igen, ze nekem is eszembe jutott, hogy alacsonyabb frekvencia esetében hoszabb ideig kapja az áramot egy periódusban, vagyis tübb áramot kap a tekercs, így tényleg jobban melegedhet, mint alap helyzetben, ráadásul a hűtő ventilátora is csökkent tempóval fog forogni, kevesebbet hűt.
Akkor előszőr mindenképpen egy egyszerű fázishasítót éíptek, megpróbálom azzal, hogy meddig bírja lefelé a motor, meddig stabil a járása, hátha olyan fordulaton még stabil, ahol már kellőő mértékben csökken a vízhozama.
Van még valamilyen szabályozási módszer váltakozó áramú motorokra, valami impulzus szélesség moduláció szerű, csak mindez egy fél szinusz hullám alatt, ahol a szinusz hullámot, vagyis a váltakozó hálózati áramot nem folyamatosan engedi, hanem meg szaggatja adott frekvenciával, de változó kitöltéssel.
Ez asszem a leg tökéletesebb módszer az aszinkron motorokra, ahgol megmarad a nyomaték és nincs fokozott melegedés, miközben teljes tartományban szabályozható a fordulatszáma !
erre viszont nem találtam kapcsolást.
Gondolom, valami null átmenet érzékelővel egybe épített PWM szabályozó kapcsolás kellene, ami egy triakon keresztül kapcsolgatja a hálózati áramot !Ha jól tudom, akkor a triak csak akkor és addig van bekapcsolva, ameddig áramot kap a vezérlő lába,nem úgy mint a tirisztor, ami ha begyújtott, akkor bekapcsolva marad, míg meg nem szakad az áramkör.
Úgy olavastam, hogy kisebb motorokat 30-40 KHz-el, nagyobbaka pedig 10KHz-esl szoktak kapcsolgatni.
Ez a frekvencia simán előállítható egy 555-össel, már csak a vezérlését a szinusz hullámhoz való szinkronizálását kell megoldani.
A null átmenetet lehetne valami tranyóval érzékelni, ami pedig az 555-ös reset lábát, ezzel akkor tudja indítani a kapcsolagtást, amikor kezdődik a szinusz félhullám.
Ez még egyszerűbben tűnik a frekvenciaváltónál.Jól gondolom ?
Ilyen kapcsolást véletlen nem tudsz ?
Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz Kernel #48171 üzenetére
FET esetében is kétféle típus van, mint normál tarnyóknál, N és P csatornás.
Úgy tudom, hogy a FETeket is két féle képpen kell bekötni, a típusa szerint, mint a normál tranyókat, polaritásuknak megfelelően, nem csak a vezérlő láb polaritása és a vezérlő jel polaritásában különböznek.Ha ez így van, akkor a váltakozó áram esetében is két külön típusú FET képes lekezelni a színusz hullám egyik, illetve a másik fél periódusát.
Viszont van a JFET, aminek a csatornája asszem gyakorlatilag egy ellenállás, amit nyit vagy zár a vezrélő lábra adott, megfelelő polaritású jel, így ezen a szinusz hullám mindkét fél periódusa át tud haladni, vagyis kapcsolni tudja a váltakozó áramot, jól gondolom ?Üdv.
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
-
Batman2
őstag
válasz Kernel #48182 üzenetére
Vissza felé a 3. képen a DB3-as jelzésű, ránézésre egymással szembe fordított dupla dióda mi lenne és mi a funkciója ?
Köszi az ábrákat, nagyon hasznos segítség !
A fenének sem jutott eszébe, hogy graetz hídon keresztül egyenáramú eszközzel tudok vezérelni váltakozó áramú fogyasztót, ha a fogyasztó a váltakozó áramú oldalon van, nagyon jó megoldás !!Már csak egy null átmenet érzékelő kapcsolást kell a bejövő hálózati vezetékekre kötni direktben és máris kész a null átmenettel szinkronizált PWM vezérlés !
A váltakozó áramú oldalba gondolom, hogy érdemes induktivitást kapcsolni a motorral sorban, hogy csökkentsük a bekapcsolási áram lökéseket, vagy megy anélkül is ?
A kis kondi az a kapcsolgatási zavarokat hivatott szűrni ?
Értéke mennyire kritikus ?Az optocsatoló fotodióda részének táplálása gondolom úgy is megoldható, ha egy előtét kondival adom az áramot a hálózatról, majd egy egyeniránytó dióda és puffer kondi, esetleg előtte egy pár ohmos szűrő ellenállás, hogy a fotodióda szaggatás mentes egyen áramot kapjon ?
Üdv.
[ Szerkesztve ]
Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979
Új hozzászólás Aktív témák
- Toyota topik
- Sweet.tv - internetes TV
- Sony MILC fényképezőgépcsalád
- Linux felhasználók OFF topikja
- Bemutatkoztak a Microsoft aktuális Surface gépei
- Kerékpárosok, bringások ide!
- Samsung Galaxy A54 - türelemjáték
- Milyen program, ami...?
- Elektromos autók - motorok
- OFF TOPIC 44 - Te mondd, hogy offtopic, a te hangod mélyebb!
- További aktív témák...
- iPhone 13 Pro Max 128GB Gold/ PATIKA ÁLLAPOT!
- Google Pixel Buds Pro
- EVGA RTX 3070 Ti 8GB XC3 ULTRA - bontatlan - eladó!
- ÉRKEZETT Legújabb Bontatlan Új M2 IPAD PRO 2022 11 128GB - 256GB Wi-Fi Azonnal Deák Térnél Átvehető.
- Bontatlan ÚJ IPHONE 13 mini 128-512Gb gyári független Minden Szín Deák Térnél Azonnal Átvehető.
Állásajánlatok
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen