Új hozzászólás Aktív témák
-
Szevam
senior tag
Szaisztok!
Van itt valakinek PPL jogsija?
-
Samott
addikt
Elegge halott a topik, de hatha:
China Stuns With Heavy Stealth Tactical Jet’s Sudden Appearance -
homerhamm
addikt
Istanbul - Washington / Vecsés, ma délután.
-
Cifu
félisten
-
Cifu
félisten
válasz
#79484416 #3528 üzenetére
A túlméretes terhek légi szállítását 2022-ig oroszlánrészben az ukrán és orosz Antonov An-124-esek intézték, mivel relatíve olcsón álltak rendelkezésre. 2022 után pont ez a két ország állt háborúban és az An-124 flotta dupla szorítóba került, az Orosz gépek katonai célú szállításra maradtak (plusz 2014 után az ukrán pótalkarészek és nagy karbantartások elmaradása miatt a hadrafoghatóságuk is erősen lejtmenetbe állt), az ukrán gépek egy része pedig az Orosz inváziónak esett áldozatául, a másik fele pedig földre kényszerült a háború járta okokból.
Az Airbus 2022 után a Super Airbus Transport International cég fedésében a Belugákkal szolgáltatást indított a túlméretes terhek légi szállítására piaci alapon, és ezt a flottát egyre jobban bővíti, mert bőven van igény rájuk.
Azt, hogy az adott Beluga éppen mit szállított, nem tudom, de a két ország között amúgy elég szoros gazdasági kapcsolat van, szóval rendkívülinek aligha hiszem az esetet.
-
Mai Funchal leszállások a TOP követett FlightRadar gépek között vannak
ma összesen 3 gépnek sikerült a leszállás a célon, mindenki más vagy cancelled vagy diverted
Porto, Lisbon, Faro ment vissza oda ahonnan jöttek
de páran leszálltak Porto Santobanelég komoly, érdemes követni...
-
parkr
őstag
-
HellGreg
őstag
válasz
RubbishBin #3518 üzenetére
Bár arra kelnék minden reggel az ébresztőóra helyett. Lehet beállítok valami utánégetős hangot ébresztőnek
-
RubbishBin
senior tag
Sziasztok, esetleg valahol elérhetőek az európai légi gyakorlatok dátumai? Ezek egyáltalán mind publikusak?
2-3 naponta eddig is repkedtek itt vadászgépek, de már a második hete olyan gyakori 0-24ben, mintha háború lenne.
Franciaországban élek, mondhatni lakott területen kívül, szóval nem dühít, csak elég megrázó hajnali 2-kor egy NAGYON alacsonyan szálló vadászgépre kelni. Most éjjel már konkrétan remegtek a bútorok. Eléggé kihat a napjaimra, jó lenne tudni meddig tart.Viszont azt hiszem végre láttam egy Raptort pár napja.
-
HellGreg
őstag
Egyetértek, nekem az utolsó jó repülőnap az 1999-es pozsonyi volt (Mig-29. Su-27, Su-25, F-16, F-18, Mig-21, Mirage 2000, Tornado, Jaguar, Harrier, Phantom, Draken, hogy a kisebbeket és a kötelékeket ne is említsem
), a kecskemétin meg kb az Eurofighter meg a Gripen lesz a fő szám, pont az a kettő ami alatt egy normális repülőnapon ebédelni mennék. Az idegesítő kicsit, hogy pl. a 2 lengyel Mig-15-ös ott lesz egy héttel később a szlovák repnapon, akkor ide is jöhetnének igazán. Oroszok, ukránok, szlovákok meg amerikaiak nélkül meg aztán végképp nem sokat ér az egész. Na mindegy, reménykedjünk, hátha csatlakozik még valamelyik közülük.
Na jó, az L-29-nek és a Mig-21-nek azért örülök -
Cifu
félisten
válasz
HellGreg #3515 üzenetére
Szvsz igazán az 1990-es évek végén, 2000-es évek legelején volt még világviszonylatban is korrekt a Kecskeméti Repülőnap, ezzel együtt azoknak, akik nem járnak el "nagy" nemzetközi repülőnapokra, azoknak így is nagy élmény lehet. Szóval hogy "nagyon-nagyon gyenge" nézőpont kérdése.
Igen, ha Szu-35-öst, F-22A-t, hasonló egzotikus gépeket szeretnél látni, akkor nem egy nagy durranás. Ha hazai viszonylatokat nézzük, elmegy. Volt jobb, szó se róla, de nem szólnám le azért ennyire. Aki érdeklődik a repülés iránt, annak így is érdekes lesz.
-
HellGreg
őstag
Nézegettem a kecskeméti repülőnap programját. Eddig nagyon-nagyon gyenge.
Pedig nagyon vártam.
-
parkr
őstag
Ma meg két B52-es repült keresztül fél európán (is) [link]
-
-szabi-
addikt
Esetleg erre szerződtek: Rókavakcinázás.
-
-
Cifu
félisten
@Samott: Nincs több kérdésem...
@Szabi: Igen, arra. VIP repülőnek nagy, de még ha annak is vesszük, miért kettőt? Pláne, hogy mellette dedikált Business Jetek is be lettek szerezve VIP célra.
Katonai célra korlátozottan használható, nem véletlen, hogy amúgy szinte mindenki a C-130J-t szerzi be inkább ilyen téren (még a Franciák is, az A400M mellé/helyett), főleg, hogy a KC-130J kiforrott és bevált típus, bizonyított képességgel.
Nyilván egy nagyobb légierőnél van ennek létjogosultsága, pl. a Luftwaffe-nak is van 3db A319-re. Csakhogy mellettük ott van kb. 50db kifejezetten teherszállító gép (C-160, A400M, C-130J). -
Samott
addikt
Embraer -> Aero Vodochody -> Tombor András
Kicsi a vilag...
-
Cifu
félisten
válasz
-szabi- #3501 üzenetére
Maga a beszerzés üdvözölendő. A beszerzés körülményei viszont megint ködösek és tisztázatlanok. Mi leszünk az elsők, akik a KC változatot megkapják, miközben az még sose repült, nincs teljesen kész.
Miközben a szárazföldi harcjármű-beszerzésnél átgondoltságot és kész koncepciót lehetett látni (sőt, a NASAMS és a helikopter-beszerzés is ilyen volt), addig ennél nem látom a koncepciót, hogy ez miért is jó nekünk (az Airbus beszerzésekkel együtt)...
-
Cifu
félisten
válasz
-szabi- #3498 üzenetére
Ez egy társulás, nem vásárolnák meg a gépeket, mert azokat a Luftwaffe üzemeltetné, de beleszállnák az üzemeltetési költségbe, így szükség esetén kvázi bérelhetjük őket.
Amúgy az A400M annyira nem sikertörténet, hogy nem meglepő, hogy a Luftwaffe is igyekszik mindenféle megoldásokkal lekötni a saját gépeit. Bármennyire is EU párti és "inkább európai mint amerikai" párti vagyok, jobban járnánk egy pár C-130J-30-al (BTW még a németek is rendeltek abból, igaz részben azért, mert kiderült, hogy az A400M egyszerűen alkalmatlan arra, hogy helikoptereket tankoljanak vele)...
-
-szabi-
addikt
Érdekes felvetés: Airbus A400M-eket vásárol a Magyar Légierő?
-
Samott
addikt
Transatlantic Airbus A220-300 Delivery: Air Baltic - Montreal-Riga
Hosszu, de nagyon reszletes. Egy vadiuj gepet szallitanak le Kanadabol Lettorszagba, utvonaltervezes, a gep ellenorzese az osszes radioforgalmazas. Nagyon profik.
-
valakky
aktív tag
hirtelen nem találtam jobbat, de tudja esetleg valaki mi volt ez az imént legalább 30 (de lehet jóval több) repülőt számláló konvoj itt szekszárd vonalában, ami nyugatról tartott keletre? szép libasorban az égen, szabályos távolsággal, a végét pedig egy kettes zárta, mértanilag a sortól egyenlő távolságra a szélén.
-
Samott
addikt
-
Jester01
veterán
Szerintem V22 Osprey-t láttam vasárnap 15:30 körül Polgárdinál. Google szerint volt itt egy a júniusi hadgyakorlat idején, lehet, hogy az még itt röpköd?
Vagy valamivel összekeverhettem? A légcsavarok vízszintes, "repülőgép" módban voltak a színe ilyesmi szürke volt.
-
HellGreg
őstag
Nem valami pörgős topik, de nem tudja valaki, milyen vadászgép-kötelék húzott most át Budapest felett? Kb 45 perce... Olyan mintha Patrouille de France vagy Frecce Tricolori lett volna, de nem biztos.
-
Cifu
félisten
Most májusban volt a Budaörsi reptéren a Honvédelem Napja. Arról sajnos már lecsúsztál.
A Red Bull Air Race és Goldtimer féle bulik régen jók voltak, de ugye hamar megunja az ember, hogy ugyanaz a pár gép van kint.
Tessék, itt egy lista a közelben lévőkből.
Ostravát ajánlom, noha nincs közel, és persze (mint minden repülőnapon) rengeteg vannak.
-
Djuree
félisten
hali.
érdeklődnék, hogy van-e valami felület, ahol van lista hogy mikor hol vannak repülőnapok?
van 2 kisfiam és meg vannak bolondulva a repcsikért-helikért, elvinném őket valahova ahol lehet látni repülni is őket. kecskemétre jártam anno de ugye ott már nincs. -
Samott
addikt
Nem tudjatok mikortol zarjak le a 31-es palyat? Elvileg aprilis kozepetol, de meg mindig hasznaljak.
-
Stauffenberg
nagyúr
Apró update:
A Boeing teljes mértékben bízik a 737 MAX gépek biztonságában (idáig a PR bullshit), de önmaga javasolta, hogy minden üzemeltető azonnal függessze fel a szolgálatból. Ez az összes (371 darab) gépre vonatkozó, világra kiterjedő ajánlás.
-
Stauffenberg
nagyúr
válasz
#65675776 #3477 üzenetére
"Szóval eme baleset során is leginkább azt kellene vizsgálni, hogy a pilóta egyébként képes lett volna elhárítani a problémát, ha a megfelelő eszközök rendelkezésére állnak."
A Lion Air elvesztett gépének tanulsága az volt, hogy a pilóták felülbírálhatták volna az anti-stall rendszer akcióját, de ennek a mikéntje nem kifejezetten intuitív és az üzemeltetési kézikönyvben sem szerepelt akkor még, csak a katasztrófa után adott ki rá bulletint a Boeing. A pilóták így nem is kaptak rá képzést, hogy mi a teendő akkor, ha az anti-stall rendszer hibásan lép közbe és vissza akarják nyerni az irányítást.
Én ebben azt látom, hogy a Boeing két dologban hibás: Egyrészt a hiányos üzemeltetési kézkönyv miatt, másrészt meg a hibás rendszer miatt. Még egy fél fekete pontnak be lehet írni, hogy a felülbírálás módja nyakatekert és nem pilótabarát.
Azt egyelőre még nem tudni, hogy az Ethiopean Airlines gépe is ugyancsak emiatt zuhant-e. De a körülmények nagyon hasonlóak.
-
#65675776
törölt tag
válasz
Stauffenberg #3476 üzenetére
"a Boeing és Airbus típusokra a type rating nem követel meg olyan szintű mélyreható ismereteket a gép műszaki és aerodinamikai tulajdonságairól, mint amit a nyugdíjas pilóta ismerősöm mesélt az orosz típusokról."
"sokkal nagyobb felelősség hárul a gyártóra, hogy ha már feladatokat és komplett eljárásokat vesz le a pilóta válláról"
A probléma igazából itt kezdődik. Nincsenek elvárások a pilótákkal szemben. A fejlett avionikai rendszerek meg elsődlegesen nem a pilóta kiváltását szolgálják, hanem a munkájának a könnyítését (szigorúan nem leegyszerűsítését).
"rossz beidegződéseket ültethet el a pilótában."
Max akkor, ha rossz a szimulátoros kiképzési és gyakorlási módszer. A legrosszabb beidegződés meg az, hogy "majd az elektronika megcsinálja, nem kell tudnom róla".
Szóval eme baleset során is leginkább azt kellene vizsgálni, hogy a pilóta egyébként képes lett volna elhárítani a problémát, ha a megfelelő eszközök rendelkezésére állnak.
-
Stauffenberg
nagyúr
válasz
#65675776 #3475 üzenetére
"A polgári repülésben a pilóták egy jelentős része a katonai pályát hagyta ott a magasabb fizetés miatt."
Igen, de nem mindegyik. A civil életből próbálnak lepkehálóval összefogdosni pilótákat a társaságok. Pár éve két légitársaság kadét programja iránt is érdeklődtem, voltam nyílt napokon (inkább csak poénból), jeleztem, hogy nagyjából 2000 repült órám van különféle MS Flight Simulator verziókkal (trollkodásnak szántam), de semmilyen tényleges repülős előképzettségem nincs, de azóta is jönnek néha a telefonhívások, hogy elhatároztam-e már magam, hogy nekivágok programnak.
"Nem a konstrukciót kell mélyrehatóan ismerni, hanem a repülőgép aerodinamikai jellemzőit, viselkedését."
De pont erre mondtam, hogy a Boeing és Airbus típusokra a type rating nem követel meg olyan szintű mélyreható ismereteket a gép műszaki és aerodinamikai tulajdonságairól, mint amit a nyugdíjas pilóta ismerősöm mesélt az orosz típusokról. Igaz ezeknél nagyobb hajózó személyzettel repültek és sokkal specifikusabbak voltak a szerepkörök.
"Utóbbi miatt lene főleg fontos a rendszeres szimulátoros gyakorlás."
Pár éve meg a légügyi hatóságok majréztak a sajtóban, hogy a szimulátorozásnak is vannak veszélyei, rossz beidegződéseket ültethet el a pilótában.
Bár egyébként egyetértek a "mit kéne" részben veled, de az ipar jelenlegi állása nem ebbe az irányba mutat és véleményem szerint ezzel sokkal nagyobb felelősség hárul a gyártóra, hogy ha már feladatokat és komplett eljárásokat vesz le a pilóta válláról, akkor annak a rendszernek tényleg működnie kell. A korai A320-asok katasztrófái óta meg évtizedek teltek el és a Boeing számára sem új terep már a FBW. Én nem intézném el annyival, hogy "hát ez van, az Airbus is megszenvedte ezt, most a Boeing futja ugyanazokat a köröket".
-
#65675776
törölt tag
válasz
Stauffenberg #3473 üzenetére
A polgári repülésben a pilóták egy jelentős része a katonai pályát hagyta ott a magasabb fizetés miatt. A felülbírálásra meg két egyszerű módszer terjedt el:
1. a kezelőszerv túlvezérlése (túlhúzás, túlzott belépés...) Ez főleg az európai gépekre jellemző megoldás.
2. felülbírálókapcsoló. Ez pedig inkább amerikai megoldás.Előbbivel az a baj, hogy csak véghelyzeten tudod felülbírálni a vezérlést, emiatt túlzott reakció lehet az eredmény. Utóbbit bármilyen helyzetben, és a vezérlés a kormányszerv állásának megfelelően állítja be a körmányfelületeket, figyelmen kívül hagyva az általa optimálisnak vélt paramétereket. Nem atomfizika, de a pilótáknak meg illene néha beülni a szimulátorba gyakorolni. Csak a többségük ezt pótcselekvésnek, időpazarlásnak véli, nem méltónak egy igazi pilótához.
Nem a konstrukciót kell mélyrehatóan ismerni, hanem a repülőgép aerodinamikai jellemzőit, viselkedését. Amit meg egyébként is illene ismernie minden pilótának. Csak ez is olyan már, mint a navigáció, ahol a GPS (és társai) miatt a többi, hagyományosnak mondható navigációs módszer már nincs oktatásban. Emiatt a mai pilóták, másodpilóták nagyrésze nem tud rendesen navigálni. Ez a probléma egyébként a hajózással kapcsolatban jött elő komoly szinten pár éve. A US Navy be is vette újra az oktatási tervbe a szextánssal való navigációt. Polgári pilóták esetén meg a repülés nagyrésze már csak annyi, hogy beprogramozzák a robotpilótába az útvonalat, a repülést alapvetően az végzi. A pilóták meg alapvetően csak fel- és leszállnak. (Szép lassan azt sem, mert egyre jobban fejlődnek az automata fel- és leszállító rendszerek.) Nem gyakorolják a valódi repülést, és főleg nem a vészhelyzeteket. Utóbbi miatt lene főleg fontos a rendszeres szimulátoros gyakorlás.
-
Cifu
félisten
válasz
Stauffenberg #3473 üzenetére
Eleve azért lehet már "csak" 2 fős személyzettel repülni, mert a modern technika lehetővé teszi. Az teszi lehetővé, hogy két hajtóművel lehet jó ideje oceán-repüléseket végrehajtani. Hogy rossz látási viszonyok között lehet repülni egyáltalán. Hogy hol van a navigátor, rádiós és a fedélzeti mérnök a személyzetből? Ott ülnek elöl ők is, a pilóta ülésében. A pilóta most is azért ül ott, hogy megoldja a kényes helyzeteket - csak most nem mechanikai gondok miatt alakulnak ki ilyenek, hanem szoftveres okok miatt.
A korábbi baleseteknél is volt olyan, hogy tervezési hiba okozott komoly problémát, ám nem szoftveres, hanem mechanikai eredetből fakadóan (most hirtelen több is eszembe jut, de ott van például a 767-es esete, ahol a barometrikus magasságmérőket fedő sapkákat felejtette el leszedni a földi személyzet, és a pilóták az egymásnak ellentmondó adatokat nem tudták értelmezni). Itt szerintem nincs abból gond, hogy egy ilyenbe futottak bele, ahogy a mechanikai vagy hidraulikus problémákból is okultak, most a szoftveresekből fognak. Gondolom a 737 Max-8 típust repülő pilóták első dolga az elmúlt napokban az volt, hogy szemezgették, milyen bulletin news-ok voltak a Boeing-től ezzel a problémával kapcsolatban.
-
Stauffenberg
nagyúr
válasz
#65675776 #3472 üzenetére
De a type rating megszerzéséhez nem is előírás a konstrukció olyan mélyreható ismerete, ami lehetővé tenné, hogy a pilóta felülbírálja. Így is égető pilótahiány van a szakmában, katonai szintű gépismeretre képzés elképzelhetetlen.
Egyszer beszélgettem egy mára nyugdíjas pilótával, aki orosz vasakról ült át B737-re, majd onnan A320-ra és kicsit gúnyosan, vicceskedve azt mondta, hogy a legfontosabb vészhelyzeti protokoll az RTFM. Visszakérdeztem jól értem-e, hogy Read The Fucking Manual és igen. Persze nyilván ennél komplexebb a dolog, de a személyzet létszámának csökkentése magával hozza azt is, hogy a fedélzeti mérnök és a rádiós feladatait szét kell osztani maguk és a számítógép között. Az információk tengerében, vészhelyzetben, egymásnak ellentmondó adatokat kapva megnézem melyik polgári pilóta tudná a FBW-t felülbírálva elhárítani a problémát.
-
#65675776
törölt tag
válasz
Stauffenberg #3471 üzenetére
A hiba egyébként kb pont ugyanaz, ami a kezdeti FBW Airbusokat sújtotta. Azokból is leesett pár sw hiba miatt. Érdekes, hogy azokra nem rendelt el az EASA. Ahogy az ATR-ekre sem a jegesedés miatt. Pedig utóbbinál mai napig nincs kielégítő megoldás a problémára. Ja, hogy azok európai gyártmányok, azok repülhetnek akár konstrukciós hibával is.
Egyébként továbbra ia az a probléma a polgári gépekbe épített FBW rendszerekkel (ellentétben a katonai gépekben levőkkel), hogy a pilóta nem bírálhatja felül őket (pedig pl az Airbus FBW a Mirage 2000 rendszerére épül, amiben meg van felülbírálási lehetőség). Így nem tudják a sw hibás helyzetértékelését (igen előfordul) és az abból eredő balaseti helyzeteket elhárítani.
-
Stauffenberg
nagyúr
Nem tudom mennyire megy még a topik, de:
Európában repülési tilalmat rendeltek el a Boeing 737-MAX típusokra.
Ilyet sem minden nap tapasztal a légiközlekedés, ráadásul egy olyan típusról van szó, amiből most is 350 példány repül és 5000 darabra van felvett rendelés. Nem mellesleg a világ egyik legkiforrottabb típusának új generációja.
A Boeing bullshit PR szövegelése sem semmi: Nincs semmi baj a típussal, tökre biztonságos, de heteken belül szállítunk egy kritikus szoftverfrissítést hozzá.
-
Samott
addikt
Remelem jo helyen jarok, a napokban jartamban-keltemben ezt a videot dobta fel a youtube: Kemble Cotswold Airport Scrap Line es mit latok benne? ->
-
Cifu
félisten
válasz
szilva01 #3464 üzenetére
Az én értelmezésem szerint a következő részre gondolsz:
"Consider Sully Sullenberger—or Al Haynes, the captain of United Airlines flight 232, a DC-10 that crash-landed on July 19, 1989, after the catastrophic failure of its tail-mounted engine led to the loss of all hydraulic flight controls."
Ez viszont csak megemlíti Sully Sullenbergert, aki ugy 2009-ben tette le a Hudson folyóra az Airbus A320-ast.
A mondat többi része Al Haynes-ről szól, aki egy DC-10-est vezetett, amelynek a középső hajtóművének fan fokozatának 'kereke' (sorry, most a megfelelő szavak sajnos nem ugranak be, nagyon vasárnap reggel van), és az megrongálta mindhárom hidraulika kört. Emiatt a gépet csak a kész szárny alatti hajtómű teljesítményének szabályozásával tudták irányítani, és végül minimálisan irányított módon letenni a földre.
-
szilva01
őstag
Az internet hitelességének a margójára. Az inverted repülés valóságtartalmának szerettem volna utánanézni, főleg nagygépek tekintetében, amikor belebotlottam ebbe a cikkbe, miszerint Sully 1989 nyarán egy DC-10-est tett le a Hudsonra.
-
Doki16
addikt
Sziasztok!
Olyan kérdésem, hogy van-e hely ahol legálisan lehet tartózkodni és megfigyelni a le és fel szálló repülőket Ferihegyen? -
Nem mintha bele akarnék kötni a világba, de azért nah... egyetlen reptéren sem hagyok komoly értéket, pénzt, akármit a feladott csomagban. Oda mehetnek a ruhák, akku töltők, olyan marhaságok, amiknek az eltűnése nem fáj. Engem is loptak már meg (bort hoztam volna haza az USA-ból). Nem az összeg fájt, hanem az az a tudat, hogy ajándéknak szántam egy kaliforniai rosét.
Ennyire egyszerű a történet. Ki az a marha, aki laptopot, mobilt vagy épp egyéb értéket a csomagba pakol?
-
nRu3
addikt
Még mindiglopnak a reptéren,mindig is fognak és sajnos igaz amit az utasok állítanak, ez egy nagyon rossz reptér, még fapadosnak is rossz !
-
#27441408
törölt tag
-
#65675776
törölt tag
Lehetett volna, csak kérdés lett volna értelme egyáltalán? Nem csak azért nem jön ide A380, mert nem tudják teljesen kiszolgálni, hanem mert a forgalom nem indokolja. Az El Al sem azért közlekedtetett régen heti rendszerességgel B747-eseket a Tel Aviv - Budapest vonalon, mert az utaslétszám indokolta volna. Ahogy az Air India és a China Air sem utasforgalmi okokból repült ide velük.
silver star: Ki lehet éppen szolgálni egyszintes létesítménnyel is, csak roppant lassú lesz, teljesen felborítja a reptér normális ütemezését. Ráadásul még a B747-hez viszonyítva is ~2x akkora területet igényel a reptéren. A nagy csomópontokon ez nem annyira probléma, de az ilyen reptereken, mint Ferihegy, már nagyonis az.
Hogy meddig fognak üzemelni? Ez kb csak az Airbus-on múlik. Ha készítenek hozzájuk alkatrészeket, akkor repülhetnek 40-50 évig. Kérdés megéri-e majd még használni őket akkor.
-
#27441408
törölt tag
-
válasz
#65675776 #3452 üzenetére
"Az, hogy nem igazán közlekedtetett ide senki járatokat utasszállító B747-tel meg leginkább a reptér alacsony jelentőségének tudható be."
Ahogy az is, hogy nem jön ide A380. Mert a kétszintes utaskiszolgáló folyosóból pl. a frissen épülő terminálra simán lehetett volna egyet pakolni, de gyakorlatilag ez legjobb tudomásom szerint nem történt meg.
De jogos a taps, igazad van, valóban van kiszolgálási különbség a két géptípus között.
-
#65675776
törölt tag
Tévedés. Az A380-ashoz kétszintes utaskiszolgáló folyosók kellenek, míg a 747-eshez a sima egyszintes. Ezért nem tud közlekedni sok helyre 380-as, ugyanis nem tudnák az utasokat értelmes idő alatt ki- és beszállítani. A legtöbb reptér meg egy géptípus miatt nem épített ki külön infrastruktúrát.
A B747 kiszolgálásához pont azok a folyosók kellenek, mint pl a B767-éhez. Utóbbi meg járt Ferihegyen bőséggel. Az, hogy nem igazán közlekedtetett ide senki járatokat utasszállító B747-tel meg leginkább a reptér alacsony jelentőségének tudható be. A beton hossza megintcsak nem probléma, anno felmérő le- és felszállást végeztek Ferihegyen is A380-nal. [link] Az utasforgalmi létesítmények viszont nem felelnek meg neki. B747-et bármikor tudnának fogadni. [link]
-
válasz
#27441408 #3443 üzenetére
Az egész iparágat értinti, hogy nincsenek szükségek ilyen ordas nagy dögökre, plusz most már hosszú távon képesek repülni a széles törzsű, két hajtóműves jószágok is biztonsággal, akkor miért ne inkább azt vegyék a légitársaságok, amiket olcsóbb fenntartani?
Ezért népszerű annyira az A330, az A350 vagy épp az új Dreamliner, vagy a 777-es széria, és ezért döglődik a Jumbo és A380 üzletág.
-
#27441408
törölt tag
Felkészült az Airbus az A380-as gyártásának leállítására
Ha így lesz ez hatalmas bukás nem? A Boeing a 747-est még sokáig gyártja nem?
-
Cifu
félisten
Akit a katonai repülést érdekel, kikerült Molnibalage 2017-es légvédelmi és légiharc összefoglalója. Mélyvíz, de jó anyag.
-
TeeJay
félisten
az Emirates 777-es gépe számomra ami már szép nagy
az látványos hosszú és széles törzsű
a Dreamliner is méretesebb tehát látványosabb lesz megnézni a déli résznél
múltkor mentem ki oda közvetlen a kerítés mellé és felettem 10-20méterrel szálltak a gépek az nagyon király voltvártuk hogy kínából jön-e a cargo 747-es de sajnos kimaradt aznap hiába írta a flyradar
szóval akkor vannak látványos gépek néha
azt vágom hogy A380-as meg Jumbo nem fog jönni de tudommal leszállni még az Antonov is tudott nálunk 1x szóval nem a kifutópálya a gáz hanem max a "parkoló"747 cargo gépet többször láttam már szóval azzal nincs gond csak nehéz kifogni mikor jön vagy száll fel
míg az Emirates 777-es gépe naponta jön és megy is délután -
Mit tekintünk nagy gépnek? Jövőre 787-8 Dreamlinerek fognak járni közvetlenül az USA-ba, amik ugye kissé nagyobbak, mint a szokásos A321, A320, 737, etc.
Ha az a kérdés hogy utasszállító Jumbo vagy A380 jön-e menetrend szerint, a válasz az hogy még nem. Nem nagyon tudja a reptér kiszolgálni.
Viszont a Dreamliner is nagyobb mint a szokásos A320/737 méret, kb. az A330 mérete.
-
TeeJay
félisten
aki szokta nézni Ferihegyen a repülőket
kérdezném hogy nagy gép csak az Emirates 777-es meg a Cargo Jumbo Jet jön felénk?
A319 meg kis gépek már nem nagyon érdekelnek itt lakok 18. kerületben látom az erkélyről
viszont 1x megnézném mikor leszáll egy nagy gép kimennék a déli részéhez a pályának -
MATEO6600
őstag
Van valakinek tapasztalata WizzAirnél történő hangszerszállításnál?
A gitáromat szeretném magammal elrepíteni, itt találtam némi infót hozzá.
Ez alapján az jött le, hogy magammal kell vinnem a fedélzetre, és külön helyjegyet kell vásárolnom neki, korlátozott engedély feliratú csomagcímkével ellátva. -
#65675776
törölt tag
Az nem vita, ahol csak az egyik fél véleménye számít. Lehet, hogy számotokra csak a fotószaki szempontok léteznek, és azok mindent felülírnak. Viszont ha ezeket a szempontokat nézzük, akkor a világ legjobbnak tartott képei mind a "sajnos semmire nem jók" kategóriába tartoznak. Szóval maga a vita is teljesen értelmetlen, kb a 3DMark-ok szintjét éri.
Valóban nem kell teleszórni vele, nem is én hoztam ide.
-
szilva01
őstag
A kapunk elől így néz ki, ha 31L-re szállnak le.
Naplemente előtt a spotterdombról.
Most a 31R végében ülök, de már sötét van. Szerintem még ~2 órát eltöltök itt. A szekások már szóltak (teljesen barátságosan), hogy ne dőljek a kerítésnek.
-
#65675776
törölt tag
Amennyiben fotószakmailag, művészetileg nézed, mondhatni igazad van.
De! Amennyiben az élményt, az emléket és az érzést nézed, amelyeket ezek a képek tartalmaznak, megőriznek szilva számára, akkor viszont mindennél többet érnek. Számára ez a lényeg, nem pályázatokat akar nyerni a képekkel, és nem pénzt keresni vele.
-
válasz
szilva01 #3431 üzenetére
Ne add fel, hanem tanulj Ha élvezted, csináld. Kérj kölcsön nagyobb szenzoros gépet, próbálkozz. Tanulj meg rövid záridőkkel fotózni, úgymond megfagyasztani a képet. Próbáld ki a telefonod akár nappal, máris érezni fogod a különbséget. Tanulj meg komponálni, tudd hogy mikor hogyan kell harmadolni, hogy kell használni a horizontot. Ismerd meg a kék óra fogalmát, arany óra fogalmát, nézz végig egy pár oktató videót.
Ajánlom amúgy a magyar nyelven is megjelent Scott Kelby - Digitális fotózás könyveket, jó alapot nyújtanak kezdőknek - bár repülő fotózás nem sok van benne, de fotózás alapok bizony elég jól érthetően. .
Sok kritika fogja érni még a képeid, lesz építő, lesz egyszerűen lefitymálló. Én is van hogy egyszerűen csak elküldök egy fotós topicból egy kezdőt, hogy nézze már meg az előtte és utána postolt 30 képet, mert ezekhez kell mérni amit csinál. Nem fogja senki ezekért megveregetni a vállad, mert neked egy élmény volt, hogy láttál leszálló gépeket, de ha most megdicsérne akárki, hogy jó, jó úton haladsz, akkor csak becsapna téged, és biztos hogy nem törekednél arra, hogy fejlődj, mert neked ezentúl ezek a képek továbbra is meg fognak felelni.
Értsd: innen a PH!-ról ismerek egy srácot, láttam hol kezdte kezdőként a fotózást, és most ott tart, hogy felkértem esküvői fotósomnak, mert annyira sokat fejlődött és tanult. 5 év. Ennyit jelentett.
Jobb oldalt ültem, lestem is kifelé, sajnos az éjjellátó kimardt, így nem láttalak
-
szilva01
őstag
Igen, ezt a hsz-t linkeltem abba a csoportba is, ott is megkaptam a magamét...
Ennek ellenére nekem hatalmas élmény volt, nem bántam meg! Több képet valószínleg úgysem fogok megosztani, így egyszeri incindens marad ez a poszt.
Annak a gépnek integettem is, ha a jobb oldalon ültél és éjjelátó volt rajtad, láthattál is.
-
válasz
szilva01 #3429 üzenetére
Ezek a képek sajnos semmire nem jók
(nem megbántani akarlak, de ez fotós szemmel zajos, életlen, komponálatlan, és totálisan bebukott mindenhol) - érdemes megnézned a Planespotter csoport képeit FB-n... Sajna a mobil kis szenzor erre képes. Btw. azon az Aeroflot járaton November 10-n ott csücsültem - 7C ülésen, gyakorlatilag félig üres volt a gép, így át tettem a kis testem a 6-os D-E-F ülésekbe, és elterültem
-
szilva01
őstag
Előszónak annyit, hogy az elmúlt hetekben kezdtem el megismerkedni a repülés világával, eddig tetszik.
Az esti programom ejtett, így elkészülve, felöltözve rákerestem a "ferihegy plane spotting"-ra. Na én most tudtam meg, hogy a spotterdomb 25 perc sétára van tőlem.
Úgyhogy ki is mentem. Feltöltök néhány képet, bár éjszaka csináltam telefonnal, így ne legyenek nagyok az elvárások...
Ez a legelfogadhatóbb, ezen minden látszik.
Az érkező repülőkből ennyi látszott kamerán át, úgyhogy ebből csak egyet töltök fel.
Aztán felkapcsolták a gurulópálya fényeit. Már csak ezért is megérte kimenni.
Talán ez a kép a legjobb, itt látstszik, hogy repülőről van szó.
Összeségében tetszett, majd nappal is visszamegyek, de a reptér éjjeli fényei engem elbűvöltek.
-
A vadászgépekhez hülye vagyok, pilóta vizsgám sincs. Amit hozzá tudok tenni a témához, hogy imádom ezeket a nagy dögöket, és évente 70-80 repülő utam van. Szeretem hallgatni az ATC forgalmazást, sajnáltam hogy Kennedy Steve nyugdíjba ment a Kennedyről. KB. Ennyi
Ja és van egy rakás mobilos naplementés meg napfelkeltés képem szárnyvégekkel
-
Cifu
félisten
Attól lesz aktív, hogy hozzászólnak az emberek. Csathajóssal pár hete azon méláztunk, hogy miért nincs hadihajós topic. Hát irtó egyszerű, mert nem csinál senki olyat...
Attól nem lesz egy topic aktív, hogy azon lamentálsz, hogy miért nem aktívabb...
De tessék, dobok fel témát:
A múlt héten lezuhant egy repülőgép, megölve az USAF talán legtapasztaltabb berepülő-pilótáját. A gép típusát nem hozhatják nyilvánosságra, tehát valamilyen kísérleti gépet tesztelhettek éppen.
Félig ide tartozik, hogy az F-117A Nighthawk típusot lassan elkezdik véglegesen kivonni. Ugyanis eddig egy nem hivatalos "repülőképes állapotban való tárolás" (flyable storage) szinten tartották, ami közé tartozott a speciális festékének a karbantartása is. 52db Nighthawk-ot helyeztek ilyen szintű tartalékba, és idén egyet, majd ezek után évente négyet helyeznek végleges tartalékba vagy pedig (demilitarizálás után) múzeumba.
Hogy az elvi kivonása ellenére miért üzemeltették továbbra is? Nos először is a gép továbbra is harcképes, GBU bombákat képes vetni, a lopakodóképessége is megvan, adott esetben bevethető mint lopakodó könnyű bombázó.
Másod sorban ideális tesztplatform arra, hogy különféle radarokat teszteljék lopakodó gépek elleni hatékonyság terén. -
Nem is tudtam hogy itt van egy ilyen topic. Kár hogy nem aktívabb.
-
lorcsi
veterán
van itt egy csomó repcsis doksi
ha valaki olvasgatni szeretne a témában -
#27441408
törölt tag
-
#27441408
törölt tag
-
Cifu
félisten
válasz
Hasaggymeg #3418 üzenetére
A Szuhoj vadászgépek nagyon jó manőverezőképességűek, és ezek a Szu-30SzM változatok elég erős hajtóművekkel is vannak felszerelve, tehát ilyen szempontból se rosszak. Ha fordulóharcra kerül a sor, a sisakcélzó és az R-73M is mellettük szól.
Tehát ha közel kerülnek egymáshoz, inkább a Szuhojra tenném a pénzem. Viszont az F-16C/D és az AMRAAM olyan párosítás, amihez hasonlót nem tudnak az oroszok per pillanat felmutatni. 20-30km-ről iszonyú előnyben vannak a török gépek...
-
Cifu
félisten
válasz
Hasaggymeg #3416 üzenetére
Alant már írtam, négy Szu-30SzM gép állomásozik ott, R-27R és R-73M rakétákkal. Ebben a formációban elég csúnya lenne, ha hajbakapnának, a török F-16C/D gépek AMRAAM-al ugyanis jelentős előnyben vannak hozzájuk képest...
A török reakció egyértelműen túlreagálás, de ezzel együtt nagyon nem tesz jót a Szíriai rendezésnek. Lassan már mindenki lőni fog mindenkire. Nem csak a földön, de a levegőben is.
-
Hasaggymeg
veterán
Azt mondták ezentúl vadászgépek kísérik majd bombázóikat.Mire gondolhatnak,mi van nekik erre alkalmas? Még egy kérdésem volna,ez a rakéta vezetékes változata tényleg 4km vezetéket húz maga után a célig?!
Amúgy a törököknek elegük lett abból,hogy az orosz az ISIS helyett a határ menti Assad ellenes türkméneket bombázza,a NATO (meg az egész világnak) abból,hogy folyton próbálgatják mindenki tűrőképességét szárazföldön-vízen-levegőben megsértve kábé mindenki határait. -
Cifu
félisten
Lelőttek egy orosz Szu-24M2-őt a törökök a török-szír határ mentén. Az oroszok állítása szerint a Szu-24M2 ~6km magasan, Szír légtérben tartózkodott, mikor két török F-16C indított AMRAAM-ot rá.
-
Cifu
félisten
válasz
Hasaggymeg #3412 üzenetére
Gratulálok a cikkírónak, remélem odaírta, hogy a kép egy számítógépes játékból (szvsz vagy a Lock-On: Flaming Cliffs 2-ből vagy a DCS-ből) származik. Bár gondolom annyira képben lehet, hogy neki sem tűnt fel.
Ha tippelnem kellene, biztos, hogy valamelyik turbómagyar oldalon olvashattad, ott szoktak ilyen oltári nagy melléfogások lenni, és sajnos nem csak képek terén...A gép típusa amúgy Szuhoj Sz-25T vagy TM. Ez volt az orosz légierő komoly fejlesztésű Szu-25 feljavító programja, fogták a kétüléses Szu-25UB-t, a hátsó pilótafülkét felszámolták, és plusz üzemanyag tartályt illetve avionikát helyeztek el benne. Teljesen új tűzvezető rendszert, automata navigációs rendszert és új elektron-optikai / célmegjelölő rendszert helyeztek el az orrában, és integrálták a 'Vikhr' páncéltörő rakétát, illetve a farokrészbe új, hatékonyabb ECM, radarbesugárzás jelző és infravörös zavaró került beépítésre.
A TM egy ezen is túlmenő program, külsőre nem lehet megkülönböztetni a T-től, de a törzse alá lehet szerelni egy Kopjo-25 radart tartalmazó konténert, és így képessé válik radar irányítású rakéták, többek között R-27R levegő-levegő rakéta indítására és rávezetésére.
Mind a T-ből, mind a TM-ből elviekben 8-8 darab készült el, ebből 2 Szu-25T változat etiópiában kötött ki, a többi elvieken az orosz légierőben (volt legalábbis) található. Túl drága volt, ezért ezt a vonalat nem folytatták.
Szu-25TAzonban nem csak azért nevetséges a kép, mert egy játékból van, hanem azért is, mert a típus nincs Szíriában. Az orosz légierő csak Szu-25SzM változatot telepített oda. Amelyek a sima Szu-25-ös változatok átalakított, modernizált változatai, és nem púposak emiatt (gyakorlatilag "olcsósított" Szu-25T program folyomány a Szu-25SzM).
Szu-25SzM szíriában -
Hasaggymeg
veterán
Ezt ismeritek? Milyen típus? Egy az Specnaz szíriai beavatkozásával kapcsolatos cikkben láttam.
-
Hasaggymeg
veterán
válasz
#65675776 #3404 üzenetére
Azért az is érdekes,sőt nevetséges,hogy míg egyeseket,akik pl. a rossz oldalon álltak egy 70 évvel ezelőtti háborúban még mindig szerződések korlátoznak a fegyverkezésben,addig mások,mint az oroszok,szomszédokat szállnak meg,vagy éppen atombombát készítenek de tagadják mint Izrael.
-
#65675776
törölt tag
Na jó, de a 30-asról linkelt cikkben nincs megbontva egyetlen panel sem a vezérsík felett. Az utóbbi képen pedig gondolom szét van kapcsolva a munkahenger és a vezérsík, így utóbbi a tömege miatt fordult el. Bár az sem lehet, mert a képek alapján a forgáspont a tömegközéppontja előtt van, tehát a kilépőéle felé kellene lebillennie. Mondjuk nyilván vannak vezérlési lehetőségek minden egyes felületre külön. Csak kérdés persze, hogy mennyire van nyomásalatt a gép hidraulikarendszere. Ha nincs nyomás alatt, akkor mondjuk kézzel is lehet állítgatni. Viszont akkor a pozícióját sem őrizné meg.
Azért még messze le vagyunk maradva az amerikai hordozók, vagy akárhol máshol használt vontatókhoz viszonyítva.
-
Cifu
félisten
válasz
#65675776 #3407 üzenetére
Egynél több kell, hogy legyen. Egy volt a Bolyain kiálítva, de én anno Debrecenben is láttam belőle. Ez állítólag Tatán készült.
Akkor lehet úgy értették, hogy Tatán egy Kontakt EDZ-s van, és én értettem félre. Valami 2005 körül voltunk Tatán éleslövészeten, akkor papíron 48, gyakorlatilag 24 bevethető T-72M1 (hivatalosan mindnek ez a típusjele, de valójában több különböző verzió) harckocsi volt a zászlóaljba két darab VT-72-es műszaki járművel. De az éleslövészetkor a kérdésre kiderült, hogy az ott lévő négy darab harckocsihoz volt személyzet. A többiek éppen Afganisztánban kergették a talibánt, mert egyfelől nincs honnan "leakasztani" katonát missziós küldetésre, másfelől pedig olyan jó volt a bónusz, hogy mindenki menni akart...
Mondjuk szép teljesítmény, hogy a négy példányt sikerült négy helyre szétszórni.
Én anno a zászlóalj teljes állományát láttam, azok között egyetlen egy ilyen se volt. Csodálkozom is, hogy a képek tanulsága szerint "aktív" harckocsi a Kontakt-os. Mondjuk az a legszebb, hogy ez még mindig csak üres kazettás megoldás, és abból is a "régi" felszerkós. Az "új" elrendezés az, hogy a Kontakt EDZ modulokat ék alakban helyezik el a tornyon...
A kérdés az, hogy ha egyértelműen pilótahiba miatt semmisül meg, akkor milyen konstrukcióban pótolják. Mert elméletileg akkor ki kellene fizetni.
Ez majd akkor derül ki, ha lezárják a vizsgálatot. Legalábbis nyáron még nagy szájjal az volt a nyilatkozat, hogy szeptemberre lezárják a vizsgálatot. Most november van, de én nem tudok róla, hogy lezárták volna. De biztos én nem járok arra, amerre a HM kommunikációs osztálya.
Az is elképzelhető, hogy megint "kölcsön" gép lesz itt. Amikor a légi utántöltést gyakorolták a pilóták azt sem "magyar", hanem egy ide költözött svéd 'D' (valódi 'D') gépen gyakorolták a pilóták, svéd oktatóval.
Éppen rendszerpróbáznak, hogy a két vezérsík máshogy áll?
Zord oldalán (legiero.blog.hu) kint volt egy nagyon hasonló gép, amit Kővári László (Stonefort) fotózott, itt az egyik Saab-os civil szerelő éppen a bal oldali kacsa-vezérsik felett dolgozik, lehet, hogy annak a munkahengerein / hidraulika rendszerén mókol éppen.
-
#65675776
törölt tag
A félig süllyesztettet érdekes is lett volna kilemezelni. Anno az F-4F-eken is megvolt a teljes indítómechanikával egyetemben, csak a radarból távolították el a Sparrow-khoz szükséges elemeket. Ezért is tudták a felújítás után rendeszeresíteni az AMRAAM-eket.
Egynél több kell, hogy legyen. Egy volt a Bolyain kiálítva, de én anno Debrecenben is láttam belőle. Ez állítólag Tatán készült. Emlékezetem szerint a Bolyain levő példánynak a színe is más. Persze ezt lehetne fogni arra is, hogy átfestették, de a MH-ben ez nem igazán szokás. Ha lehet hinni a makettinfos cikknek, akkor négy került belőle. A jelek szerint ebből legalább háromhoz volt is szerencsém. (Ha Kecskeméten nem a tatai példány volt kint 2008-ban (azt kizárnám, hogy a debreceni vagy a Bolyais), akkor mind a négyhez.) Mondjuk szép teljesítmény, hogy a négy példányt sikerült négy helyre szétszórni. A negyedik ha minden igaz Hódmezővásárhelyen állomásozott.
OK, hogy a svédek tulajdonát képzi. A szerződés értelmében mondjuk 14 gépet kell biztosítaniuk, ez is tiszta sor. A kérdés az, hogy ha egyértelműen pilótahiba miatt semmisül meg, akkor milyen konstrukcióban pótolják. Mert elméletileg akkor ki kellene fizetni. (A linkelt cikk egész jó, de a szerzője nem tud helyesírni. Monjuk a műanyagkannák nem éppen bizalomgerjesztőek. Éppen rendszerpróbáznak, hogy a két vezérsík máshogy áll? De legalább egy tipikusan magyaros pillanatot sikerült elkapni, senki sem dolgozik a gépen az öt jelenlevő közül.)
Képpel mi a probléma? Az iszonyatos torzítás a bal oldalon, vagy az általános képminőség (hiánya)*? Legalább a rendszámot illett volna kitakarni, mert így személyiségi jogokat sért. Mondjuk most már legalább nem Ural-okkal cibálják a gépeket.
* - Bár mintha valami újságból lenne scannelve.
-
Cifu
félisten
Egyébként ennél jobb kép nem kell a Gripen hazai üzemeltetéséről.
-
Cifu
félisten
válasz
#65675776 #3404 üzenetére
Osztrákokra nem vonatkozik még mindig valamilyen államközi szerződés, ami korlátozná az alkalmazható fegyvereket? Mert ugye a Drakenek sokáig semmiféle rakétát sem használhattak, csak a gépágyút.
1955-től volt érvényben egy általános irányított-rakétát tiltó egyezmény, ez a földi indítású rakétákra is vonatkozott. Ezt 1993-ban felülvizsgálták, ekkor döntöttek a Draken-ek felfegyverzéséről, majd később ők is Mistral légvédelmi rakétarendszert vásároltak. A tiltásban nem szerepel a rakéta specifikációja, így elviekben ha már Iris-T van rajta, lehetne rajta AMRAAM / Meteor is. Ettől függetlenül az "air policing" az egyetlen feladatuk, emiatt csak gépágyú + 2db Iris-T a szabvány fegyverzetük (a többi szárny és törzs alatti tartókat is leszerelték, de a törzsbe félig süllyesztett rakétaindító pozíciók megmaradtak - rakéták nélkül):
Mintha nekünk C5-jeink lennének.
Teljesen jogos, rosszul emlékeztem, még anno vitáztam is, hogy bakker, már leállt a C5-ösök gyártása...
A földhözvert "D" Gripen pótlásáról nem tudsz valamit? Aránylag belsősnek nevezhető ismerősöm szerint a svédek adnak helyette egy D-t. Bár egyértelműen pilótahiba miatt pusztult el (ahogy a "C" is).
Nekem is csak ennyi infom van egy pilótától ("talán a svédek pótolják, mert végül is a gépek az ő tulajdonukban vannak" (nem szó szerint, de ezt mondta)), de hónapok óta nem beszéltem vele. A 30-ast (a pórul járt "C"-t) elviekben még idén visszaadják).
A belarusztól kapott T-72M1-ek jórészén ottvan a reaktív páncélzat, vagy legalábbis a helye.
Bő tíz éve láthattam azok egy részét Tatán. A legenda igaz, hogy kiment egy csapat anno Fehéroroszba, hogy beszéljenek a szovjet államadósság fejében kapott harckocsikról, de arra nem számítottak, hogy azt kapják válaszul, hogy ott áll kint pár száz, válogassanak. Sikerült, legalább 5 különböző változat került a vagonokra. Van olyan, amelyik eredetileg a T-72 "Ural" (első szériás, D-81T löveggel) típusként látta meg a világot, és az optikai távmérője helyett utólag kapta meg a lézeres távolságmérőt. Tatán én nem láttam Kontakt EDZ rögzítőfüleket, akkor azt mondták, hogy egy ilyen harckocsi van, azon is üresek az ERA blokkok. De nem itt kezdődik a probléma, hanem ott, hogy mikor megkérdeztem a harckocsizót, hogy mikor használták a (láthatóan berohadt) ködgránátvetőket a torony elején azt a választ kaptam, hogy még soha, a T-34-es óta elterjedt módon, gázolajat a kipufogóba fegykendezve viszont tudnak füstfelleget fejleszteni. Hátőizé....
Miért ne lehetne más haderőnem boldog az eszközeivel. Mert vegyük csak az agyonhype-olt Szép-féle lövészfegyvereket...
Meg a csodás FÉG KGP-9-eseket...
-
#65675776
törölt tag
Osztrákokra nem vonatkozik még mindig valamilyen államközi szerződés, ami korlátozná az alkalmazható fegyvereket? Mert ugye a Drakenek sokáig semmiféle rakétát sem használhattak, csak a gépágyút.
Mintha nekünk C5-jeink lennének. Talán pont az utolsó gyártási tételből. Ha egy héttel később írjuk alá a szerződést, akkor már eleve csak C7-et rendelhettünk volna. Mondjuk ebben megy a dezinformálás ezerrel. A gyártó / felújító BGT szerint ők AIM-9L/I2-ket adtak el nekünk, de a "hivatalos" magyar anyagokban I1 szerepel. Ami nem egészen mindegy, ugyanis az I1 sok szempontból elmarad az M szintjétől, míg az I2 már túl is teljesíti kb mindenben.
Igazából a Gripenjeink nem azért jelentenek komoly erőt, mert úgy alapból kiemelkedőek lennének, hanem azért, mert a környező országok nem fejlesztenek érdemben. Az osztrákoknak eleve csak légirendészeti célokra kell a légierő.A földhözvert "D" Gripen pótlásáról nem tudsz valamit? Aránylag belsősnek nevezhető ismerősöm szerint a svédek adnak helyette egy D-t. Bár egyértelműen pilótahiba miatt pusztult el (ahogy a "C" is).
A belarusztól kapott T-72M1-ek jórészén ottvan a reaktív páncélzat, vagy legalábbis a helye. Az már más kérdés, hogy a tölteteket nem vette meg hozzá a HM (vicc árban adták volna egyébként kb azt is a fehéroroszok), szóval a kazetták üresek. Bár ismerve döntésozóinkat nem ezek maradtak rendszerben.
Miért ne lehetne más haderőnem boldog az eszközeivel. Mert vegyük csak az agyonhype-olt Szép-féle lövészfegyvereket...
-
Cifu
félisten
válasz
Hasaggymeg #3401 üzenetére
Molni egy kicsit egy oldalúan közelítette meg a problémát, de ennyit el lehet nézni neki.
A Gripen amikor hadrendbe állt a honvédségnél, a környék legmodernebb harci gépe volt. Ez még a mai napig igaz, ugyanis a sógorok a méregdrága Eurofighter-hez csak az Iris-T rövid hatótávolságú rakétát vették meg, nincs más igazából hozzá még - nekünk meg AIM-120C7 AMRAAM-ok is lóghatnak a szárnyak alatt, amik a BVR rakéták között legalábbis jelenleg a legjobbak. Szóval képességek terén nagyon is erősek vagyunk.
Viszonyítás képpen a szlovák légierő küszködik a MiG-29ASz/UBSz típusok üzemben tartásával, amelyek ugyanazokkal a fegyverekkel rendelkezik, amik az 1980-as évek végén a szovjet légierő újdonsága volt (R-27R és R-73 légiharc rakéták). A román légierő a MiG-21 LanceR gépeivel küszködik, azokból is a légvédelmi feladatokra specializáltak maradtak csak rendszerben (földi csapásmérés terén buta bombák és irányítattlan rakéták a színvonal), és most próbálnak modern típust választani a LanceR-ek váltásra (Gripen és F-16 a két befutó). A Szerb légierőnek maradt négy MiG-29-ese és fél marék MiG-21-ese. A horvátoknál dettó MiG-21Bis és UMD típus üzemel, a váltótípus 2020 körül érkezhet. Szlovénia pedig nem rendelkezik saját légierővel, olasz F-16 ill. Eurofighter vadászgépek védik a légterét. Az Ukránokat kihagytam, nekik elég rossz állapotban van a légierejük, és az is régi, felújításon át nem esett Szu-27 és MiG-29 vadászgépekre és Szu-25-ös csatarepülégpekre épül.
Szóval ha körbenézünk, a
1412 JAS-39 EBS HU elég komoly erőt képvisel így is a régióban, konkrétan olyat, amivel a környező országok nem rendelkeznek...Ami nekem fáj, hogy a Gripen program kvázi lenullázta a teljes hazai katonai fejlesztést. Ősrégi T-71M1 harckocsik még olyan alap dolgok nélkül, mint reaktív páncélzat, lövészpáncélos nincs (a BTR-80A-t nem tekinthetjük annak), a légvédelem pedig a magányos és fejlesztésen át nem esett, lassan kiöregedő KUB közepes hatótávolságú légvédelmi rendszerre épít, illetve csapatlégvédelemnél a nem túl acélos Mistral Atlas rendszerre. Tüzérségünk áll 20db vontatott 152mm-es szovjet tarackágyúból, amihez nincs akár csak egyetlen egy darab tüzérségi radar se.
Szóval szörnyen amorf a honvédség állapota - a légierő modern eszközökkel rendelkezik, ahogy a földi telepítésű 3D radarok is (a NATO pénzéből), de úgy kb. ennyi. Semmilyen más fegyvernem nem lehet igazán boldog a kezében lévő eszközökre nézve...
-
Hasaggymeg
veterán
Hát érdekes mert olvasgatás után az a benyomása van az embernek,hogy az F16 talán jobb választás lett volna.Meglehet,hogy végül egy zsákutca ez a Gripen projekt. Túl erős és agresszív az USA ahhoz,hogy az oroszokon kívűl esetleg más is labdába rúgjon,vagyis fejlesszen és főleg élesben teszteljen is ilyen szintű haditechnikát.Míg gépei szanaszét harcolják magukat,a többinek jobbára a gyakorlatozás marad,így egész géptípus generációk kerülnek az ócskavasba anélkül,hogy élesben bevetnék őket valaha.
Így tényleg pénzkidobásnak tűnik nekünk röptetni egyáltalán is valamit,hisz csapásmérő vagy éppen védelmi kapacitásunk minimum nevetséges,de inkább röhejes...
Új hozzászólás Aktív témák
- Milyen routert?
- Vezeték nélküli fejhallgatók
- NVIDIA GeForce RTX 5070 / 5070 Ti (GB205 / 203)
- OnePlus Nord 5 - lehűti a kedélyeket
- Hitelkártyák használata, hitelkártya visszatérítés
- Honor Magic V5 - méret a kamera mögött
- Kuponkunyeráló
- AMD Ryzen 9 / 7 / 5 9***(X) "Zen 5" (AM5)
- Samsung Galaxy S23 és S23+ - ami belül van, az számít igazán
- Nem indul és mi a baja a gépemnek topik
- További aktív témák...
- Csere-Beszámítás! Playstation 5 Lemezes kiadás!
- BESZÁMÍTÁS! Asus B550M R9 5900X 32GB DDR4 1TB SSD RTX 4070 SUPER 12GB Be Quiet! Silent Base 601 850W
- Telefon felvásárlás!! Samsung Galaxy A22/Samsung Galaxy A23/Samsung Galaxy A25/Samsung Galaxy A05s
- GYÖNYÖRŰ iPhone 15 Pro Max 256GB Black Titanium -1 ÉV GARANCIA - Kártyafüggetlen, MS3067
- REFURBISHED és ÚJ - Lenovo ThinkPad 40AS USB-C docking station (akár 3x4K felbontás)
Állásajánlatok
Cég: FOTC
Város: Budapest