-
Fototrend
Házimozi haladó szinten
Ebben a topikban alsó-középkategória feletti rendszerekkel foglalkozunk, de bármilyen házimozival kapcsolatos kérdésre (ha tudunk) szívesen válaszolunk.
Ha nem vagy járatos a témában és kezdő szett vásárlásában kérsz segítséget, kérlek kérdésedet itt: Házimozi belépő szinten tedd fel.
Új hozzászólás Aktív témák
-
VoidXs
nagyúr
válasz
devil-k #189798 üzenetére
Megkerestem sok lejátszót, de sokkal bonyolultabb a kódjuk, mint gondoltam. A Kodi hivatalos válasza például konkrétan az, hogy a készítők se értik már, annyira. Az MPC-HC-t egy olyan projekt tartja össze gyorskötözővel hang terén, aminek a fejlesztője egyszerűen elszublimált. Nagyon remélem, hogy életben van, és egyszer visszatér.
-
-
VoidXs
nagyúr
válasz
Khaosz55 #189790 üzenetére
Nem kell nagyon tanulni, én például pont azon dolgoztam, hogy pár kattintás legyen, nagyon alapos oktatóanyaggal (a Cavern doksik összesített hossza vetélkedik egy átlagos Stephen King könyvvel), illetve azokon egy kezdetleges AI-t is elkezdtem nevelni, aminek a milliós költségét a közösségért lenyeltem. A jövő, hogy minden egy böngészőből menjen, a teljes Cavern szoftvercsomagot beleértve, még kevesebb kattintással.
Mérőmikrofon nélkül, olcsó teszkós vagy headsetes csodával amúgy ott a smoother curve. Relatív mérést, időzítést, hangerőket úgy is be lehet lőni, és ez már a meló nagyja.
-
Khaosz55
addikt
válasz
VoidXs #189785 üzenetére
Szerintem más gyártóknál is ez a helyzet Arendal, stb, a Klipsch sem jobb sőt... Ráadásul 2,5"-al nagyobb a lavor.A zártakat meg be sem illesztem, mert 30Hz alatt annak még jobban vége van. A JL Audio az ami zártként normális torzítást produkál persze ott sem lehet mit tenni 25Hz alatt. Nyilván ez a rákfenéje a zártnak 30Hz alatt.
Tehát én nem húznám rá a SVS-re ezt a lepedőt, mások is így csinálják. Az meg törvényszerű hogy mindig 100%-on kell hajtani a sub-ot ? Ha teszem azt 80%-ig van kihasználva akkor is jobb az eredmény mint egy klipschnél 80%-on és akkor itt még "csak" a PB 4000-ről volt szó van még feljebb is.
-
VoidXs
nagyúr
válasz
Khaosz55 #189784 üzenetére
Ott a trükk, hogy ennek a subnak kb 38 Hz az alja, és ezt DSP-vel próbálják trükközni, hogy kis hangerőn extrém erősítéssel (és extrém torzítással) megszólaljon lejjebb. A nagy hangerős méréseken látod, hogy mikor fogy ez végleg el. Ez az oka, hogy sub mérések kis hangerőn egyenesen hiteltelenek.
-
Khaosz55
addikt
Tudom többször volt téma az SVS sub. Audioholics más tesztekbe is előkerült, hogy releváns méréseket csinál, lehet hinni az eredményeknek, nem ferdítzenek. Pl itt PB-4000 mérése-tesztje [link] , minden módban (2 portal, 3 portal és zártan), igaz látszik is hogy zártnak teljesen felesleges használni ezt a reflex subbot, iszonyatosan nagy a torzítás 30Hz alatt. Szóval mi itt a bökkenő?
-
Khaosz55
addikt
válasz
Gaming #189781 üzenetére
Dirac bemérő? Mert nekem is -10dB-re rakja a sub-ot sőt szerintem még jobban lehalkítaná. Viszont nem értem miért teszi, kipróbáltam és kb 0 moziélmény, semmi mély, zavaróan kevés a mély csatorna hangereje. Nem tudom mért gondolja hogy úgy lenne jó. Rew ellenmérésnél is látszik, hogy -10dB-en iszonyat halk a sub a többi csatornához képest.
-
Gaming
csendes tag
válasz
Khaosz55 #189777 üzenetére
Egyenlőre a rendelés leadása előtt vagyok, de mindenképp kipróbálom. Ellenben, hogy elméletben "jó" lehessen valószínűleg kell egy avr csere, mert a 2sub kimenet sajnos nem független. A szobában pedig nem tudom úgy elrendezni a 4et, hogy az első és a hátsó pár egyforma távolságra kerüljön a hallgatói pozíciótól. Akkor pedig gondot okozhat a távolságból adódó késleltetés különbség... azaz annak hiánya.
-
Gaming
csendes tag
Tök egyszerű a válasz.
Mert hülye vagyok... komolyan.
A kettő is bőven sok és soha nem futottak még a teljesítőképpességük közelében sem, de egyszerűen befészkelte magát a fejembe, hogy kell még 2 és kész.
Ha hülyeség, ha nem, akkor is... és akárhogy beszéltem le magamat róla, újra és újra és újra visszatért a gondolat. A kalibráció már kettőt is - 15Db-re tette /-15 és +15 a skála/. -
Gaming
csendes tag
válasz
VoidXs #189774 üzenetére
Anyagi megfontolásból egyenlőre kihagynám a mini dspt /rossz hobby és rossz munkát választottam, pláne, hogy eredeti lemezekkel etetem a mozit... Egy mini dsp HD 1,5heti bérem/.
Elgondolás szintjén akkor ki is hagyható, ha lemondok az elhelyezésből adódó akusztikai előnyökről és a frontoldalon 2x2es felállásban egymás fölé helyezem őket. Akkor jóval könnyebb a kalibráció mint az elől 2,hátul 2 esetén... -
I'am Dony
őstag
válasz
Gaming #189769 üzenetére
Ha a szubokban van normális saját DSP és az AVR is tudja függetlenül vezérelni a két kimenet akkor kimennék egy-egy szubra a két kimenetről és az 1-2 szubok outjáról mennék a 3-4.-ig, - ha nem tudnék/akarnék külső dsp-t beszerezni. Minden más esetben csak egy AVR kimenetet használnék be egy miniDSP HD-ba és onnan mennék 4 felé.
-
Gaming
csendes tag
Ki hogyan fűzne fel 2 kimenetre 4subot?
A, kimenetekre osztó és onnan 4 Y subkábel a stereo bemenetekre /egyik oldal az lfe/
B, kimenetekre 2 Y subkábel és a 1-1 az lfe bemenetekre
C, kimenetekre osztó és 4mono subkábel az lfe bemenetekre
D, osztó kihagyva és egymás után kötni a subokat
E,? -
Borisz76
nagyúr
Sziasztok !
Nem kifejezetten HM kérdés de még is kapcsolódik.
Azon agyaltam, hogy ha tönkre megy a TV-m, akkor vennék egy projektort.
A szoba ahol lenne az négyzet alakú kb 25 nm....azaz 5*5-s alapterületű. Az eggyik falon lenne a projektor, szembe vetítene a falra, vászonra.
Annó felújításnál be lett csövezve a hangfalak kábelei miatt....azaz a két fal között , lent a padlófűtés alatt egy 40 mm-s Symalen cső van , jelenleg a két háttér Dali Ikon1 szól így.Nos a kérdésem, hogy létezik e olyan optikai 15-20 méter hosszú HDMI kábel , aminek a "bumburnyák" , dagi feje lecsatolható ?
A csőben való áthúzás miatt lenne ez érdekes !
Amiket eddig találtam, az mind fix-nek tűnt :
A pirossal jelölt részen lecsatolható , kihúzható , akármi megoldással.....levehető lenne maga a HDMI csatlakozó.
Létezik ilyen vagy ne is álmodjak róla ?
Ha létezik, akkor kérnék egy linket hozzá.
Köszönöm a válaszokat !Mod :
Már találtam is AliExpress-en :
[link] -
szrxx
tag
Sziasztok,
Segítségeteket szeretném kérni 5.1 rendszerhez center kiválasztásában! Ami a dilemmámat okozza a Klipsch RP-404C II vs RP-500C II. Az 504-et kicsit túlzónak tartom, egyrészt elhelyezés miatt másrészt a set és helység miatt. Egy 3mx5m -es nappali részbe kerülne Marantz cinema 50 és rp-6000 II frontok társaságában. Kerestem több külföldi fórumon, de nem találtam releváns összehasonlítást. Jellemzően zenehallgatás a fő cél, ritkábban filmezés. Köszi a segítő kommenteket!
-
-
VoidXs
nagyúr
válasz
Khaosz55 #189754 üzenetére
Az sem offolja, csak tudod korrekció után manuális szűrőkkel javítani, amit más gyártótól nem láttam. A te módszeredről nem tudom, hogy hol máshol működik. Sajnos a DLBC már abban is mindenhol különbözik, hogy milyen csatornákat groupol és melyikeket lehet szétszedni.
-
Khaosz55
addikt
válasz
VoidXs #189752 üzenetére
Tehát ha jól értem dirac bldc esetén csak storm audio processzor esetén lehet azt csinálni, hogy a sub EQ korrekciót ne csináljon. Mert MC10 esetében ami dirac live meg tudom csinálni, hogy ne legyen sub eq korrekció, viszont a dleay-t jól illeszti a többi csatornához. Mármint a sub-ot veszi nullának delay szempontjából és szépen rá van illetve a többi csatorna.
Lehet a többpontos mérés miatt már eleve rossz mérést csinál a sub-nak a hallgatói pozícióban, vagy rosszul számolja ki mi az átlagot, ha engedem a korrekciót akkor meg elrontja az egészet, mármint nem lesz olyan jó mintha én minidsp-vel korrigálom. Ezért így csinálom:Azért kérdem, mert tisztába szeretnék ezzel lenni, esetleg proci csere esetén nem szeretnék belefutni abba, hogy nem lehet offolni a sub korrekciót.
-
VGYke
addikt
Sziasztok! Előre elnézést az amatőrnek tűnő kérdésért, de mivel megbuktam a megoldással, számomra ez haladó szintet igényel.
Hangfal csatlakoztatásnál át szeretnék állni a banándugókra, de már a legelső hangfal „banándugózásánál” megbuktam, sehogyan sem tudom kiműteni a fekete és piros műanyag dugókat a furatból, úgy be vannak oda gyógyulva. Próbáltam körömmel, késsel, szikével alányúlni, nem tudom kipiszkálni.
Esetleg valaki futott már bele ilyenbe és sikerült valamilyen praktikával megoldani a problémát?
-
Khaosz55
addikt
Sziasztok. Dirac dlbc esetén van arra lehetőség, hogy ne a dirac csinálja a sub korrekciót? Tehát a függönyt kihúzni olyan sávba ami lényegtelen a sub-nak viszont ráilleszti a delay-t a többi hangsugárzóra?
-
Tuto
aktív tag
válasz
alphamooncam #189743 üzenetére
:-) hangosság ahogy a vevő érzékeli az adást
Ha jó a füled, neked hangos ami másnak nem az ;-) -
VoidXs
nagyúr
válasz
VoidXs #189744 üzenetére
+Cavern doksi a témában
+IR alapok írásom
Ha még valamiről szeretnél cikket látni, írok szívesen. Az a terv, hogy ez legyen a legnagyobb audio tudásbázis az interneten. -
VoidXs
nagyúr
válasz
alphamooncam #189743 üzenetére
Ezt össze tudom foglalni rövidebben, a grafikon nagyon jó hozzá: az amplitúdó a hullám magassága, a hangosság az összes pontban mért magassága összeadva. Matematikailag nagyon röviden: a hangosság az amplitúdógörbe integráltja. Az ember kb 0.5-1 másodperces hangokkal működik így, azok adódnak össze és érződnek egynek. A REW ezért rajzolja ki úgy a spektrumot, hogy az amplitúdó valójában a fél másodperc alatt felgyűlt összes hangot jelenti.
A biológiája úgy néz ki, hogy a füled valójában csak annyit csinál, hogy adott frekvencián bizonyos sejtek kilengenek, és a végpontokon elektromos impulzust küldenek az agyad felé. Minél nagyobb az amplitúdó, annál gyorsabban "csapkod" az a sejt, annál több impulzust küld. Éppen ezért az agynak várnia kell kicsit, kvázi számolni az impulzusokat, abból fogod majd a hallott hangerőt meghatározni.
Ennek nagyon sok vonatkozása van, a reverb-echo barriertől kezdve, a hallásvesztés működésén át, akár addig, hogy egy sub sebessége fiziológiailag hogyan manifesztálódik. De ha ezt ismered, az aranyfülűek nagyon nagyon sok bullshitelésén csak nevetni fogsz (mert ez élből egy cáfolat), mennyire azt hiszik, hogy a természet felett állnak.
-
alphamooncam
őstag
válasz
VoidXs #189735 üzenetére
Nem vagyok biztos benne, hogy mindenki pontosan érti, hogy hogyan rontja el a módus a film, zene élvezetét.
Egy oktató anyagban [link] olvastam, hangosság, amplitúdó, időtartam összefüggéséről (túl nagy az anyag és nem találtam meg gyorsan a választ ezért a ChatGPT-hez fordultam.)
Kérdés:
hangosság, amplitúdó, időtartam összefüggése magyarulVálasz:
A hangosság, amplitúdó és időtartam közötti összefüggés sokkal összetettebb, mint elsőre tűnik. Az alábbiakban egyszerű, magyar nyelvű összefoglalót adok erről:🔊 Hangosság (szubjektív érzet)
A hangosság az, ahogy érzékeljük a hang erősségét – tehát ez nem egyenlő a fizikai hangerővel.
Függ:
-a hang amplitúdójától (mekkora „kitérés” van a hullámban – ez az egyik legfontosabb tényező),
-a frekvenciától (pl. az emberi fül máshogy érzékeli a mély és magas hangokat),
és az
-időtartamtól is!📈 Amplitúdó és hangosság
A nagyobb amplitúdó → nagyobb hangnyomás → általában hangosabbnak érezzük.
A hangnyomást decibelben (dB) mérjük.
De: nem lineáris a kapcsolat! A fül érzékenysége nem egyenes arányban nő a hangerővel.
⏱️ Időtartam és hangosság
Egy nagyon rövid hang (pl. egy pillanatnyi kattintás) kevésbé tűnik hangosnak, még akkor is, ha a csúcspontja (amplitúdója) magas.
Ha ugyanez a hang hosszabb ideig szól, hangosabbnak érezzük – mert a fülnek van egyfajta „integráló” működése: figyelembe veszi, mennyi ideig hallható a jel.
Ezt főleg zenében és hangdizájnban használják ki (pl. egy hosszabb szuszogás halkabb lehet csúcsban, de hatásosabbnak érződik).
Ha érdekel, elmagyarázom ezt grafikusan is, vagy tudok példát mutatni zenei mixben vagy effektezésben, hogy hol számít ez sokat.Kérdés:
Kérlek magyarázd el grasfikusan is.Válasz:
Ahhoz, hogy ugyanolyan hangosnak, egyenletesnek hallhassuk egy módussal terhelt szobában a filmet és zenét, mintha süketszobában vagy szabad térben lennénk, amennyiben a zengés hosszát nem tudjuk befolyásolni, csak az amplitúdóját, abban az esetben a szomszédos frekvenciák amplitúdójához (és lecsengéséhez ) kell aktuálisan, dinamikusan igazítani a módus frekvenciáján az amplitúdó csökkentését, hogy az ne maszkolhassa el a többi frekvenciát, de persze azért még hallható is legyen.
Szerintem.
-
VoidXs
nagyúr
-
Cseneles
őstag
válasz
I'am Dony #189737 üzenetére
0.9dB= +30% erősítő teljesítmény. Tegyük fel hogy a zártat 500w teljesítménnyel hajtottad a refist ez alapján 650w-al. Ezt ha te nem hallod én elfogadom. 95dB hangnyomáson mértél, a mérést 75dB környékén tetted volna borítékolom hogy máshogy reagál a szobád! 95dB mellett azért már megmozdulnak dolgok a szoba szerkezetében. Feltehetőleg a lecsengést is ez okozza a refisnél. Nagyobbat tol és erre a szobád magasabb rezonanciával rezonál.
-
BBéci
legenda
válasz
I'am Dony #189738 üzenetére
A nappalim szintén 22 négyzetméteres és ugyanazokat tapasztaltam, amiket leírtál. Egyértelműen a zártak adtak összességében élvezhetőbb hangot.
Összehasonlítottam, SVS-eket: SB-1000 vs. PB-1000; SB-2000 vs. PB-2000; SB-1000 Pro vs. PB-1000 Pro; SB-2000 Pro vs. PB-2000 Pro. -
I'am Dony
őstag
Sajnos mindig ezt generálják, ha szóba kerül egy összehasonlítás. Ez egy jó móka. Értetlenkedni. Igen valóban a második példában volt köztük hangerő különbség ami nyilván nem ad 100 %-ig pontos képet, azonban az első példánál végig azonos szinten voltak és ugyanez volt a konklúzió. És ez nem is csak erre a helyiségre volt igaz, több hasonló mérettel volt ilyen negatív tapasztalat, amire a zártra váltás volt a megoldás, de nem általánosítanék. A korábbi írásodra nem is cáfolatként tettem ide, hiszen minden helyiség más és a 4 szubos rendszer rengeteg előnnyel jár, így nem is vethető össze objektíven egy két felálásossal. Mindössze egy szoba bemutatása volt cél és sok ember számára hasznos lehet/volt és köszönik is szépen, privátban és telefonon.
-
I'am Dony
őstag
válasz
Cseneles #189728 üzenetére
A legproblémásabb, valóban szobaméretből adódó frekin (33 Hz) mindössze 0.9 dB a különbség a két láda között, amit nem is hallasz meg, viszont a két konstrukció közötti különbség sokkal zavaróbb ezen frekvencián. A -3 dB/6Q olvasásra is túl széles és sok, de érdekesség képpen lemodelleztem.
A kék az eredeti refi átvitel és a rózsaszín az EQ-zott. A zöld a zárt maradt. Jól látszik, hogy egy jókora vályút tesz a frekimenetbe cserébe nem oldja meg a problémát és továbbra is jóval a zárt felett marad a lecsengés. Hangsúlyozom ez REW kalkuláció visszamérni már nincsen lehetőségem.
Ez pedig a zárt volt -
Joe123
senior tag
válasz
alphamooncam #189729 üzenetére
Ez a Nova nagyon fasza kis plugin, ezt használom de-essernek egyik barátom podcastjánál.
-
VoidXs
nagyúr
válasz
alphamooncam #189734 üzenetére
Én csak épp nem olvastam akkor a fórumot, amikor jött (most fejeztem be egy Cavern mértékű projektet, csak más témában, eddig nem igazán értem rá, a maradék időmet meg elrabolta a barátnőm), pedig ilyesmivel szeretek foglalkozni. Talán a legjobb, amit tehetsz célszoftver nélkül, hogy csinálsz olyan ábrát, mint amit az AH szokott a hangerő lépésenként emelésével subokhoz, hogy hol is fogy el DSP után a kakaó. Kb ugyanez a cél, hogy azt teszteld, mikor fogja meg a filter a zengő frekit. Érdemes különböző mérési hosszokkal is az attack/decay miatt. És mivel ez már nemlineáris, az is számít, hogy a sweepet melyik irányból tolod neki, mélyből magasba, vagy magasból mélybe.
-
VoidXs
nagyúr
válasz
alphamooncam #189732 üzenetére
Az eredeti kommented kérdésére válaszolva sajnos az a helyzet, hogy ezt már konzumer szoftverrel már nem lehet visszamérni. Onnantól, hogy nemlineáris a hangrendszered a DSP által, már nem a Fourier-transzformáció érvényes, hanem a Laplace, ami már 3D. A Fourier is igazából csak a Laplace legelső eleme, tehát az az általános. Sajnos a 3D miatt kirajzolni is nehézkes (nem evidens az sem, hogy melyik irányból kellene). De nagyon érdekes lenne, ha elindulna erre az ipar, végre jönne valami új, azért a FIR + mátrix mixelés lehetőségeit kezdjük kifogyasztani.
-
VoidXs
nagyúr
válasz
alphamooncam #189730 üzenetére
Na ez egy zseniális megoldás. Pont azt kutatjuk mostanában a következő generációs piaci kalibrációkhoz, hogy hol mennyire lehet EQ-zni, mi alapján mennyit korrigáljunk, mennyire is közelítsük ténylegesen a célt, hol nem érdemes, hol konkrét probléma. A módszered nagyon sokat változtat a dolgon, mert eddig kb csak direktivitást néztünk, be fogom dobni a közösbe. Legrosszabb esetben a Cavernbe kerül a rezonanciák helyére mondjuk EQ APO-ba ReaPlugs-al, amit most épp mikrofonhoz használok.
Annyi gond van vele, hogy a gyártók nagyon húzzák a szájuk az aktív (ill. nemlineáris) szűrőkre. Nem engednek saját kódot a feldolgozási körben futni, sokszor még a szűrőket is ők maguk akarják létrehozni, a kalibrálók csak gain/Q/stb értékekig mehetnek. Ez remélhetőleg javul, abból lesznek igazán fasza dolgok.
-
alphamooncam
őstag
válasz
alphamooncam #189729 üzenetére
Na rögtön akkor javítok is, mert hülyeségeket beszélek.
Szóval nem a szomszédos frekvenciák függvényében.
Helyesebben. A rezonáns alacsony frekvenciák egy szűk sávban okoznak problémát, és ez a problémás frekvencia többségében, egy szélesebb frekvencia tartomány része, pl. egy robbanás zaja.
Továbbra is igaz az, hogy dinamikus a szabályozás, mert amint a beállított frekvencián eléri a bizonyos amplitúdót pl,. -36dB-t, onnantól kezdve arányoson csökkentve engedi emelni a számunkra érdekes frekvenciát pl. 1:4 1:5 arányban, ugyanakkor ez nem érinti a szomszédos frekvenciákat, amik viszont csorbítatlanul hangozhatnak.
Ez annyit tesz, hogy alacsonyabb, szintre engedi növekedni a rezonáns frekit, úgy hogy nem fog hiányozni a spektrumból de nem is tudja leuralni, elmaszkolni a szomszédos frekvenciákat.
Bocsi nem tudom jobban elmagyarázni...
-
alphamooncam
őstag
válasz
VoidXs #189727 üzenetére
A notch filter továbbgondolása...
Amit még nem láttam előttem sehol, hogy a notch (passzív) filterrel szemben kompreszorral is lehet (aktívan) a szomszédos, egyébként már éppen nem rezonáns frekvenciák ampiltúdjának a függvényében szabályozni a rezonáns frekvenciák amplitúdóját.
-
Cseneles
őstag
válasz
I'am Dony #189718 üzenetére
Amit a spektrográf belinkel refis vs zárt ábrán látsz 20hz altt az a szoba rezonálása(zörgése). A másik 33hz -nél az a szoba 5m hosszából adódó kiemelés ami a nagyobb refis hangnyomásra ismételten egy erős rezonálással válaszol. Azért intenzívebb a refisnél mivel ott magasabb a hangnyomás. A zártanál nem rezeg a szoba mivel nincs ekkora hangnyomás. De mondjuk -3dB 33hz Q6 EQ.val ott a refisnek sem lesz
-
VoidXs
nagyúr
válasz
alphamooncam #189726 üzenetére
A végét nem értem, arra gondolsz, hogy notch filter a rezonanciákra? Az jó ötlet, sokan tesznek így.
-
alphamooncam
őstag
Figyelem a vitátokat egy ideje...
Miről is szól? Milyen szubot ajánlott használni?
Kialakult egy véleményem a témában...
Azt gondolom, hogy a szabadban, vagy süketszobában való mérés egy kényszer arra a helyzetre, hogy szükséges ugyanazon, vagy nagyon-nagyon hasonló feltételek mellett mérni különböző szubokat, ami az összehasonlíthatóság alapja.
Másképp fogalmazva, tudományosan nem lehet elfogadni olyan mérést, ami nem ismételhető meg.
Minden lehallgató helyiség más, ezért ki kell zárni a helyiséget a mérésből, mert nem lesz megismételhető máshol, de kizárni mégsem lehet, mert ott használjuk.
Ez itt a probléma.
De mégsem probléma, mert a helyiség kizárása a mérésből csak egy előrejelzés arra, hogy az ott hogyan fog viselkedni !
Aztán ha mégsem akkor kb. így jártunk !Végső soron a filmet, és a zenét fogjuk hallgatni a helyiségben és nem a mérőjeleket a szabadban.
Hogy ne az legyen hogy így jártunk azt gondolom, hogy csökkenteni kell a gerjesztését a helyiség azon frekvenciáinak, szobamódoknak, ahol problémás a rezonancia.
Azt is gondolom, hogy nem teljesen kivágni, hanem dinamikusan, az éppen hangzó szomszédos frekvenciák amplitúdójának függvényében célszerű ezt megtenni, engedni a szomszédos frekvenciáktól függően halkabbra és hangosabbra a rezonáns frekvenciákat.
-
VoidXs
nagyúr
Ha megvan a jó framework, lehet konstruktív is, csak abban kell az egyetértés. Nem ok nélkül van egyetemi kutatásoknál is, hogy az első négy héten arról beszélünk, hogy hogyan is fogunk mérni, egymás ötleteit tépjük szét, míg meg nem lesz az összhang, addig nem csinálunk semmit.
Volt itt korábban, aki kivitte az udvarra a subját, és kitömte a reflexét, megmérte úgy is. Annál is kevés dolog lehet pontosabb, refivel jobb volt természetesen. Ez így egy fair teszt.
Szobában sajnos ez a minimális hullámzás a rezonancia része, nem tudsz vele mit tenni. Pont amiről beszéltem, hogy egy centit vagy egy fokot változik a subod állása, és teljesen más a görbe.
-
-KP-
addikt
válasz
I'am Dony #189722 üzenetére
Megmondom őszintén nem örülök, hogy ide jutott a beszélgetés. Pedig tök jól indult. Engem igazából nem izgat, hogy minden áron valakinek legyen igaza, vagy ne legyen. De ha megnézed a legutóbb linkelt ábrádat, a refis hangnyomásban mindenhol 1 vagy 2db-vel a zárt felett van. 100hz-től lefelé haladva ott van szinte végig minimum 1 kockányi távolság a lila és a sötétkék görbéd között. Több frekvencián 2dB is, kevés helyen 3dB, bár ezek csak rövidebb szakaszon. Ez abszolút nem elhanyagolhatatlan. Utózengési időben pedig akár 0,5-1dB elvétele vagy hozzáadása is már bőven meglátszik, nem hogy 2-3. Hiába hogy csak 1-1,5 dB a különbség, nem lehet könnyelműen legyinteni rá, hogy "á 1dB különbség semmi", mert bőven nem az. A zárt láda végig helyzeti előnyben van emiatt.
A tegnapi hozzászólásomban ami indította ezt a komment cunamit pedig azt állítottam "ha fognád a refis ládád és eq-val kihoznád ugyanarra a görbére, mint a zárt dobozé, akkor sok esetben lenne fejvakarás..." Ezt igazából most is tartom és szerintem nem sikerült neked sem megcáfolnod. Ha azt az 1-1,5dB-t ráadtad volna a zárt ládára, hogy amennyire csak lehet együtt fusson a zárt Rel és a refis Arendal SPL görbéje, és ne legyen folyamatosan 1-1,5-2dB-vel hangosabb a refis, akkor a különbségek az utózengési időkben még inkább eltűntek volna, és talán mindegy is melyik javára. Mert ugye a hsz amire először reagáltam, megint a zártak sebességét,pontosságát, tisztaságát kezdte el emlegetni, a másik konstrukcióról ennek ellentétét feltételezve. De erről nem lehet beszélni, ha szinte tök egyforma a kettő.
Ami számomra a legviccesebb az egészben úgy általánosságban mióta a 2000-es évek elején elkezdtem ezt a hobbit, az az, hogy szinte majdnem minden piacon levő álló hangsugárzó vagy polcsugárzó reflexes. Tök mindegy hogy Dynaudio Confidence, vagy Focal Utopia Evo, vagy Wilson Audio Alexandria,a legdrágább legjobbnak tartott dobozok szinte mind reflexesek. Nyilván nem mind, de a konstrukciók 99%-a az. Mégis soha senkinek sehol nem merül fel, hogy azt kezdje pedzegetni, hogy ezek a dobozok reflexesek, tehát emiatt szükségszerűen pontatlanok, nem elég precízek és lassúak kell legyenek. De amint elkezdünk szubládákról beszélni állódobozok vagy polcsugárzók helyett, well then everyone loses their minds.
-
VoidXs
nagyúr
válasz
I'am Dony #189722 üzenetére
Szóval nem olvastad el egyik mérést sem, ahol szabadtéren 50-100%-kal lassabbak voltak a zártak (pedig 4 zártról is hoztam mérést, és nem csak az Arendal kaliberből, hanem az SVS csúcsáig és azon tovább a Paradigm-ig mentem, egyik sem rúgott labdába), és pusztán dogmából nem fogadod el, hogy a szoba egy bizonytalansági faktor, csak minden logikát mellőzve ismételgeted, hogy márpedig nagyon kell az a mérésbe, mert csak. Gondolom azért, mert véletlenül, tudatlanságból elvi hibákkal (de az önbizalmad példaértékű), ott mértél olyat, ami igazol, soha sehol máshol. Tehát, hogy a tévhited idézzem: nem tudod cáfolni az állításaimat, mert tények. Meg se merted próbálni. Ez a pontos összefoglalója a történetnek, és egyik pontja se segít rajtad. A válaszaidból már az is hiányzik, hogy mik az állítások a témában. Amit csinálsz, azt úgy hívják, hogy hiszti.
-
I'am Dony
őstag
válasz
VoidXs #189721 üzenetére
Nem tudod cáfolni az állításaimat, mert tények. Muszáj leszel beletörődni sajnos és túlélni, hogy a bemutatott helyiségben jobban működik a zárt. Jobb a zárt Void!!!
A mérésről sem kell külön órát tartanod, mert régen kinőttem ezt a cipőt. És nincs dramatic exit csak van egy szint ami után érdemesebb elengedni a dolgokat. -
VoidXs
nagyúr
válasz
I'am Dony #189720 üzenetére
Á, a klasszikus dramatic exit, amikor túl sok pont gyűlt össze az állításaid ellen. Azt hittem, ezt az emberek ki szokták nőni. Inkább próbáld ki, mi történik a méréssel, ha mondjuk egy 10 centis sávon centinként megméred a subot. Totál más lesz, mert a szoba egy durva megbízhatatlansági tényező, nagyjából minden akusztikai bajunk ma is nehezen számolható alapja. A méréstechnikai ismereteid teljes hiányát ne személyeskedéssel próbáld meg kimagyarázni, hanem vagy csináld jól (szabadtéren), vagy sehogy. Majdnem 10 hangszóró szabadtéri eredményeit kaptad már meg tőlem a diskurzus során, látványosan erős és egyértelmű konklúzióval, itt nem én vagyok jó adatok hiányában.
-
VoidXs
nagyúr
válasz
I'am Dony #189718 üzenetére
Egyrészt nagyon kíváncsi vagyok, hogy került hirtelen elő egy sokkal jobb zárt mérés, ami eddig nem volt, másrészt te komolyan azt hiszed, hogy egy szabadtéren jobb láda szobában hirtelen jelentősen rosszabb lesz, és egyáltalán nem merül fel a skill issue? Márpedig a szoba konstans kellene hozzáadjon, nincs olyan, hogy a szoba nem szereti a refit. Akárhogy mondod, hogy mennyire ugyanoda teszed, ez nem tud igaz lenni, hiszen eleve a zárt 1 hangforrás, a refis a port miatt 2. És ez a dolog centiken múlik. Garantálom neked, hogy a zártnak lesz +/-5 centis mozgástéren belül olyan pontja, ahol totál használhatatlan. Szobai mérés továbbra sem ér semmit, akárhogy fújod, hogy de hát nálam hú basszus de csak az a minden. Nem, az egy hiba, semmi több, hiába félsz miatta kivinni az udvarra a ládát.
-
I'am Dony
őstag
válasz
VoidXs #189716 üzenetére
Őszintén sajnállak, téged. Nehéz lehet neked. Azt az egyszerű tényt nem fogadja be az agyad, hogy a példa nem szubverseny volt, hanem egy adott helyiség reakciója eltérő felépítésű dozokkal és hiába mantrázod ostoba módon a szabadtéri mérést, jelen esetben kurvára nincs értelme, mert szobában hallgatják, azzal lép kölcsönhatásba. Hiába szebb a szabadtéri mérésen az egyik, ha odabent a szoba reakciója teljesen felborítja az egészet. Nem tudod a szobát kivenni a képből és pont. Ezt kénytelen leszel elfogadni.
Szerencsés méréseket hoztál - bár a forrást illő lett volna megjelölni ugye, mivel nem a Te anyagod - viszont nekem van sajátom, mivel volt Arendal 1961 1S szubom is pár darab. Úgyhogy csak a Te kedvedért bemutatom ennek is a mérését, reagálva az általad idedobott képekre. Tanulságos lesz, hogyan változik valami egy szobában elhelyezve.
Tehát 2 db. Arendal 1961 1V (refi) szub vs. 2 db. Arendal 1961 1s (zárt) szub. Azonos helyen felállítva, a szoba az előző példával azonos:
Refi:
Zárt:
Refi
Zárt:Ezek pont ugyanúgy magukért beszélnek, mint az előző példában bemutatottak. Ez esetben a zárt láda típusa változott Arendalra REL-ről, pontosan megegyezően azzal amit Te ide copyztál. Azonban a lényeg és a tanulság ez esetben sem változott. A zárt láda más típusban is, ebben a méretű helyiségben sokkal kevesebb problémát és jobb hangzást eredményez mint a refi.
-
I'am Dony
őstag
válasz
denesdr #189715 üzenetére
Mindenhová igaz, általánosító kijelentést nem tennék, azonban az én szobámban - és hozzáteszem több más hasonló méretű helyen, ahol mértem - több felállásban is ez bizonyosodott be más típusokkal is. Igazából csak ennek megmutatása volt a cél, hogy érdemes mérni és gondolkozni mielőtt végleges döntést hozunk. A szoba-szub kölcsönhatás kikerülhetetlen, de Te ezt úgyis tudod és érted a bemutató lényegét.
-
VoidXs
nagyúr
válasz
I'am Dony #189713 üzenetére
Az elején gondolkodtam rajta, hogy segítsek-e negyedik osztályt ismételni és grafikont olvasni, aztán rájöttem, hogy úgyse fogsz a dogmáid miatt szabadtéri mérést végezni, szóval előástam neked egyet:
Ennél fairebb összehasonlítást pontosabb eszközzel soha nem fogsz látni, és elég egyértelműen elmond mindent. Ugyanaz a gyártó, ugyanaz a driver, a refis mégis tud impulzust leadni, a zárt nem.Szóval nem nagyon tudsz belekötni, csak értetlenül kötözködni, okoskodni, ferdíteni. Ez inkább unalmas, már inkább nevetséges azt gondolom, mint az objektív eredmények átbeszélése.
Szerintem neked fáj, ha objektíven igazolják, hogy a mantrád nem minden helyzetre igaz és fújod a fárasztó hitvitádat egy egyszerű, tényszerű bemutató kapcsán.
-
denesdr
addikt
válasz
I'am Dony #189714 üzenetére
Oké, viszont így meg az a probléma, hogy nem azonos hangszórókat (és erősítést) hasonlítottál össze (azaz túl sok a változó), tehát nem tudsz olyan konklúziót levonni, hogy egy refis sub hosszabb utózengést produkál egy zárthoz képest szobában, hanem csak annyit, hogy a szóban forgó két konkrét modell a te szobádban, egymáshoz képest milyen.
-
I'am Dony
őstag
válasz
VoidXs #189710 üzenetére
Rosszul gondolod. Egyáltalán miért feltételezed, hogy nem lett vizsgálva az elhelyezés? Ez a legalapvetőbb mielőtt bárminek nekikezdesz. Gondolod, hogy nálad a bölcsek köve és másnak nem jut eszébe?
Az elhelyezés vizsgálata korábban megtörtént, hiszen a lehető legjobb eredmény elérése volt a cél. Így ezt már nem kellett vizsgálni, mert számtalan megelőző mérés alapján a legjobb/legkevésbé rossz helyükön voltak, mindkét esetben azonos helyeken. Másként nem is lett volna értelme az összehasonlításnak.
A példa alapján pontosan azt mondom, hogy ebben a helyiségben azonosan elhelyezett szubok esetén, a 48 Hz alatti tartományban egyértelmüen jobb a zárt.
Szóval nem nagyon tudsz belekötni, csak értetlenül kötözködni, okoskodni, ferdíteni. Ez inkább unalmas, már inkább nevetséges azt gondolom, mint az objektív eredmények átbeszélése.
Szerintem neked fáj, ha objektíven igazolják, hogy a mantrád nem minden helyzetre igaz és fújod a fárasztó hitvitádat egy egyszerű, tényszerű bemutató kapcsán.
-
VoidXs
nagyúr
válasz
denesdr #189711 üzenetére
Ez egyértelmű abból, hogy a zengés visszacsatolása (esések utáni púpok helye) máshol van. Ilyet semmilyen hangszóró nem tud, csak szoba. Nem is tudsz szobában fair összehasonlítást, hiszen egyrészt nem tudod ugyanoda tenni őket, mert a reflexnyílás is egyfajta hangadónak minősül, ha pedig tudnád is, a szoba mindent elmaszkol, lenne egy pont, ami alatt minden ugyanolyan. Ezt azzal tudod valameddig javítani, hogy ablakozol, és levágod az impulzusból a jobb szélét, de a boundary effecten az se segít, illetve simításként működik.
-
VoidXs
nagyúr
válasz
I'am Dony #189709 üzenetére
Szóval az az életszerű, hogy egyáltalán nem vizsgálod, mennyit számít az elhelyezés? Az az életszerű, amit én mutattam, az tiszta hangszórómérés, nem próbál semmi mögé takarózni. Szóval azt mondod, hogy az egy szobában jobban elhelyezett zárt azért jobb az egy szobában szarul elhelyezett refisnél, mert mindössze a legeslegalsó tartományban a zárt kivételesen nem szarabb? Ha neked ettől jobban tetszik, játszhazod a szélmalmot, de szerintem rajtad kívül már mindenki unja.
-
I'am Dony
őstag
válasz
VoidXs #189707 üzenetére
Meghagyom a lehetőséget neked, hogy szabadtéren vizsgáld
Mindenki más aki nem a mezőn mozizik, inkább a felhasználás helyén, a szobában vizsgálja életszerűen. Ez nem volt hibás mérés - csupán neked nem tetsző - viszont hibátlan és valós helyen történő összehasonlítás volt, bármiféle elfogultság nélkül.
A helyiség és a dobozok kölcsönhatásáról szólt, ami tisztán megmutatta, hogy ebben a helyiségben a legzavaróbb, jelen példában 48 Hz alatti tartományban jobb választás a zárt kialakítás. Nincs semmiféle nagy győzelem. Van jobb és rosszabb választás. Tények vannak, amikkel vitázol. -
VoidXs
nagyúr
válasz
I'am Dony #189705 üzenetére
Bocsánat, 10 Hz, de a lényeg nem változik. Azért rossz ötlet szobában hasonlítani, mert ahogy a mellékelt ábrád is mutatja, teljesen elcseszi a sokkal kisebb különbségek mérését a szoba, minden az elhelyezés függvénye, mm is számít. Ahogy nő a freki, egyre kisebb a szoba hatása (room gain), ugye 40 felett már látványosan a refis nyer. Ha nem szobában mérted volna, 40 alatt is a zárt nyer. Ez sajnos egy rossz mérés, és mégis, azon a helyen is csak 40 Hz alatt egyetlen kis frekin van előnye a zártnak. Ezt lengeted komolyan nagy győzelemként?
-
denesdr
addikt
válasz
I'am Dony #189705 üzenetére
Ha 20 Hz-re lenne hangolva a reflex, akkor lenne 6 dB-lel hangosabb 20 Hz-en mint a zárt. Illetve fontos még, hogy a reflexben, ilyen működéshez elegendő erejű hangszóró kell, hogy legyen beépítve. Ha nincs elég motorereje a hangszórónak, akkor nem tudja rendesen müködésre bírni a reflex hangolást és nem sokkal lesz nagyobb a hangnyomás, mintha zártban lenne. Az igazán jó, reflexbe való hangszórók 100+ EBP értékkel rendelkeznek.
-
I'am Dony
őstag
válasz
VoidXs #189702 üzenetére
A példa pont a szobai viselkedést, azzal való összefüggést mutatta be, a két típus viszonylatában. Értelmetlen szoba nélkül vizsgálni, hiszen szobában történik a felhasználás. 20 Hz-en nem 6 dB halkabb a zárt, hanem mindössze 1 dB-vel, mégis kevésbé visszhangzik, ahogy 48 Hz alatt végig. Ezek tények, nem hitvita. Ebben a helyiségben (22nm) jobban működik a zárt.
-
denesdr
addikt
válasz
Cseneles #189703 üzenetére
A reflex lengési problémája a hangolási freki alatt kezdődik kb fél oktávval, efölött kisebb a hangszóró kilengése mintha zárt dobozban lenne. Ezért is érdemes a hangolási frekit úgy megválasztani, hogy tudjuk mi az az alsó határ amit még le szeretnénk sugároztatni a ládával. Továbbá, ahol a reflex kezd unloadolni, ott már nem használunk EQ boostot, sokkal inkább cut kell.
-
Cseneles
őstag
válasz
VoidXs #189696 üzenetére
Igen, csak az Ultimax mozdul 19mm elsore es hatra is. Egy atlag de meg jobb driver is ennek egy picivel tobb mint a felet. Eleg hanar kopogna…
zart va refis.
amig van erosito teljesitmeny addig a membran ott lesz ahol kell. Tok mind1 h zart vagy refis. Elvileg a refis gyorsabb mert nem kell legyoznie kimozdulaskor a vakumot ami visszafele huzza de ezert nagyobb energia kell kimozditani. Refis… konnyen kilokheto de nagyobb kontrolaltsagot igenyel a hatrafele valo kimozdulasa reven.
tudok linkelni majd BMS zart es az en Ultimax/zart passiv membranos merest osszehasonlitani. -
VoidXs
nagyúr
válasz
I'am Dony #189700 üzenetére
Egyedül 30 Hz-en látható, a többi zengés úgy minimálisan kevesebb, hogy már bőven elkezdett beesni. Ha követed a grafikonokat, 20 Hz-en például koppra ugyanott vannak: 6 dB-vel halkabb zárt 6 dB-vel halkabban visszhangzik. Tehát ez is a szoba. Hangszórónak amúgy másodperces lecsengése soha nincs, a legrosszabb zárt, amit valaha hallottam, az is 200 ms körül van. Még egy pont a szobára. Így kell mérni, ha érdemben akarod csinálni.
REW amúgy tud olyat, hogy csak különbséget mutat (trace arithmetic), bár nem waterfallra, de hasznos, szobát ki lehet vele ütni a képletből.
-
Khaosz55
addikt
válasz
I'am Dony #189697 üzenetére
Nekem ehhez képes lényegesen rosszabb, de legyen mentségemre hogy 60mˇ2-en vagyok, akusztikai panelozás sokat segített, de mégis csak van 32m" üveg felület nappali konyha stb....
Ilyen ha front zárt és a hátsók reflex módban vannak.Ilyen ha minden zárt módban van mind a 4 sub, igaz akkor 5dB-vel kevesebb hangnyomás mert másik eq-t csináltam hozzá minidsp-ben. Simán látszik, hogy 30hz alatt mennyivel kevesebb a dB.
Igazábol akkor lenne releváns a mérés ha mind a kettő ugyan azon a dB-n menne mert jelen esetben a zárt verzió -5dB.
Új hozzászólás Aktív témák
- Kompakt "házimozi" szettekkel és hangprojektorokkal (soundbars) tapasztalatok híján nem foglalkozik a topik.
- hozzászólás előtt olvasd el az összefoglalót!
- HÁZIMOZI, HIFI, TV beárazás topic
- Házimozi belépő szinten topic
- Hi-Fi-ről általánosságban topic
- Hangprojektor/Sound Projector/Front Surround/SoundBar topic
- Vezeték nélküli fülhallgatók
- Okos Otthon / Smart Home
- Kazy Computers - Fehérvár - Megbízható?
- eBay-es kütyük kis pénzért
- AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
- Filmvilág
- Nvidia GPU-k jövője - amit tudni vélünk
- Samsung Galaxy A54 - türelemjáték
- Horgász topik
- Hardcore café
- További aktív témák...
- AKCIÓ! AMD Ryzen 9 3900X 12 mag 24 szál processzor garanciával hibátlan működéssel
- BESZÁMÍTÁS! Dell Precision 5820 XL Tower PC - Xeon W-2123 112GB RAM 512GB SSD 1TB RX 580 8GB Win 11
- BESZÁMÍTÁS! MSI B450M R5 5500 32GB DDR4 512GB SSD RTX 3060 12GB Rampage SHIVA Chieftec 600W
- BESZÁMÍTÁS! Gigabyte A620M R5 7500F 32GB DDR5 512GB SSD RTX3070 8GB ZALMAN S2 TG Enermax 750W
- 126 - Lenovo Legion Pro 7 (16IRX8H) - Intel Core i9-13900HX, RTX 4080 (ELKELT)
Állásajánlatok
Cég: CAMERA-PRO Hungary Kft
Város: Budapest
Cég: PC Trade Systems Kft.
Város: Szeged