-
Fototrend
Ez itt, az elektronikával hobbiból foglakozók fórumtémája.
Lentebb összegyűjtötttem néhány elektronikával kapcsolatos, hasznos linket.
Új hozzászólás Aktív témák
-
Lompos48
nagyúr
válasz
Pancsermeste #24598 üzenetére
Gondolom sípolni fog a trafó esetleg. A tranzisztor nem biztos, hogy megbánja, hogy találkozott veled. Kérdés milyenek lesznek a sorok a megváltozott feltételek mellett. Mivel nem Darlingon, lehet nem tudja meghajtani rendesen a trafót. Ki szokták ezt rendesen számolni a tervezők.
-
Pancsermeste
őstag
válasz
Lompos48 #24596 üzenetére
Igen, azt láttam, hogy a BU808DFX az darlington, és így persze az áramerősítése is nagyobb, de ettől még működhet a dolog.
Konkrétan egy 21"-os TV sorvégtranzisztora lenne, ahol a disszipáció sztem nem nagyobb 20W-nál. Egy philips 25"-os TV-be megy a másik tranzisztor (BU1508DX), ugyan ezzel az Eldor nagyfesztrafóval, ami ebben a mostani TV-ben is van. Persze a vezérlés eltérő nem ugyan az, így az áramerősítési tényező valóban lehet probléma.
Ha mégis belepróbálom, mi történhet legrosszabb esetben? -
Lompos48
nagyúr
válasz
Pancsermeste #24592 üzenetére
Figyelmesebben olvasd el a 2 adatlapot ([link], [link]). Elsősorban a BU808DFX egy Darlington, ott a kapcsolási rajza az adatlapon. Ráadásul 62W a maximális disszipált teljesítménye, míg a másiké csak 35W. Az első áramerősítési tényezője 60...230, a másiké typ. 13. Az első kapcsolási idejei 2μs körüliek, a másodiké 5...6μs.
Ez csak kapásból vatt 4 jellemző, ami teljes mértékben kizáró ok lehet. A pontos alkalmazás, kapcsolási rajz és esetleg mérések alapján lehet esetleg egy közelító véleményt/választ adni a kérdésedre. Általánosságban a válasz NEM!
-
Lompos48
nagyúr
válasz
tornas #24591 üzenetére
ugyanaz a motor (legyen az alul vagy felülméretezett) az elégtelen légszállítás miatt jobban felmelegszik, mint ha normális a légáramlás körülötte.
Légszállítás porszívónál lehetséges (konstrukciója válogatja), de kávédarálónál kevésbé. Beszéljünk inkább hőelvonásról, hőszállításról vagy hűtésről.
Mi ennek az oka? Esetleg a ~230 V?
Munkavédelmi feltételek és a munka tárgyának a védelme is. A benne található fűtőpatron pár miliméter átmérőjű és még forró is. Megvan az esély, hogy oda jut a hálózat.
-
Pancsermeste
őstag
Sziasztok!
Nem tudom, hogy van-e megfelelőbb hely a kérdésemnek, de hátha itt is választ kapok...
Tehát szakik, az lenne a kérdésem, hogy egy BU808DFX nagyfesz tranyó helyett vajon jó lenne egy BU1508DX?
Igazából az adatlapjukat már összehasonlítottam, és úgy tűnik, nagyjából ekvivalens a kettő, de nem merem kipróbálni, míg valaki esetleg meg nem erősít, hogy gyakorlatban is kipróbálta, működik...
Tehát, van ezzel kapcsolatban valakinek gyakorlati tapasztalata? -
tornas
őstag
válasz
Lompos48 #24589 üzenetére
Az alul méretezés is benne van abban, hogy motor a "vákuumban" jobban felmelegszik az elégtelen hűtés hiányának a hatására. Nyilván megfelelő méretezésnél kevésbé melegszik jobban a motor "vákuumban", mint az amelyik alul méretezett. Ezzel csak arra utaltam, hogy a ugyanaz a motor (legyen az alul vagy felülméretezett) az elégtelen légszállítás miatt jobban felmelegszik, mint ha normális a légáramlás körülötte.
Más:
Hallottam olyat, hogy a ~230 V-os pákákat a műszerészek nemigazán szeretik, illetve nem használják a panelok forrasztásakor, meg egyéb más esetekben is. Mi ennek az oka? Esetleg a ~230 V? -
tornas
őstag
válasz
sörösló #24588 üzenetére
Valami már pedig okozza a savasságot. Ez pedig csak a sósav lehet. Apósom is régen bádoglemezből és sósavból készített magának forrasztóvizet és egy kis szalmiáksót (ammónium-klorid) is adott még hozzá. De a krém (TS 570) is savas egy kicsit és itt is a sósav lehet a ludas. Maga a cink-klorid is veszélyes anyag az emberre nézve.
A cink-klorid is korrozív (és a nátrium-klorid is alias konyhasó) nem csak a sósav. A sók inkább elektrokémiai reakciókat indítanak be a fémeknél, míg a savak és lúgok ezenfelül vegyi reakciókat is beindítanak. Ezért kell eltávolítani minden felesleges forraszmaradványt a panelról. A gyárakban is mossák a panelokat.
Ha megnézem a forrasztóvizem (CSEPP-Finomvegyszer Bt.) címkéjét akkor azon is látom, hogy 22,5 % aktivizálható klórt tartalmaz. A szalmiáksó és cink-klorid mellett. A klór forrása pedig a sósav.
-
Lompos48
nagyúr
válasz
tornas #24587 üzenetére
De ha belegondolok, akkor ha sokáig porszívózok egyhuzamban egy nagy szőnyeget, akkor nem azért melegszik fel annyira a motor, mert a felvett nagyobb teljesítmény miatt több lesz hőveszteség, hanem mert a légszállítás elégtelensége miatt hamarabb fel(túl)melegszik
Nem egészen. A legtöbb háztartási gép motorja alul van méretezve kimondottan takarékossági okokból. A porszívó motorja nem kell fél-egy óránál tovább működjön, mert azalatt bármilyen lakást befejezel. Paloták esetén pedig ott az ipari porszívó.
Kávédarálók pár percre, mixerek pár tízpercre készülnek. Utána a szünetben úgyis hűlnek. Elképzelhetó az alulméretezés eredménye vasban és rézben -
sörösló
aktív tag
válasz
tornas #24584 üzenetére
Ha sósav van benne akkor az már régen rossz! A bádogosok által régen használt "forrasztóvíz" sem sósav, hanem cink-klorid. Sósavba rakott cinklemez amit addig tartottak a sósavban amíg pezsgett. Amit én használtam azt addig pakoltam cinklemezzel, amíg már nem bírta feloldani. Ez is brutális anyag, de mégsem sósav!Semmiképpen nem elektronikai felhasználásra találták ki. A Kalmopirin is csak kényszermegoldás, ha már semmi más nem segít.
-
tornas
őstag
válasz
sörösló #24586 üzenetére
Igen, érdekes dolog a fizika, ezért is szeretem.
//"A csökkentet szívási teljesítmény a fogyasztás érdekében vagy csak hogy ne szívjon annyira?"
Ez esetben mind a kettő érvényesül.A csökkentett szívási teljesítmény alatt azt értettem, hogy ne szívjon annyira. Ilyenkor kevesebb a gép fogyasztása is. Kisebb percenkénti fordulat, kisebb nyomaték, ergo kisebb teljesítményfelvétel a hálózatból is.//
A fenti sorok alatt a TRIAC használata miatt fellépő következményre értettem. Mert a fordulatszám jelen esetben nem a terhelés miatt csökken le. Így megállja a helyét a kijelentésem, szerintem.
Azzal viszont teljesen egyetértek, amikor befogom a csövet, akkor lényegében "vákuum" keletkezik, ergo nincs (van, csak minimális) légellenállás és így tud maxon pörögni a motor. Viszont hűtés hiányában hamar túlmelegszik, ezért kerülendő az amikor elzáródik vagy eldugul a cső!
Háztartási körülmények között elég nehéz vákuumot létrehozni, hogy megtudjak győződni arról, hogy hogyan változnak a teljesítményadatok.
De, ha egyre jobban terhelem a motort (vagyis egyre lassabban forog), akkor egyre nagyobb a felvett teljesítménye a hálózatból. Pl. vastag szőnyeget porszívózok. Üresjáratban kisebb a felvett teljesítménye, mint ha terhelve van. De akkor hogyan csökkenhet le "vákuumban" a felvett teljesítmény, ha felszökik a fordulatszám? Végül is a vastag szőnyeg porszívózásakor is a levegő szívása akadályokba ütközik (a szőnyeg meg a padló miatt is). Ekkor is magasabb egy picit a gép hangja (magasabb fordulaton pörög, mert ugyanazt a légszállítást próbálja produkálni), de teljesítménye (felvett-leadott) inkább nő nem pedig csökken. Nincs itt valami paradoxon? Érdekes....
Egyenáramú soros motornál van még olyan, hogy azt mindig terhelve kell használni (mozdonyok), mert képesek addig gyorsulni, míg szét nem esnek. Ekkor azt hiszem, hogy az áramfelvétel itt is nő.
Egy kisflexre ez mindenképpen igaz, de ott a tengelyt szilárd anyag akadályozza a forgásban. Míg egy porszívó motornál a légnyomás változás másképp van hatással a felvett teljesítményre. Gondolatom szerint...
De ha belegondolok, akkor ha sokáig porszívózok egyhuzamban egy nagy szőnyeget, akkor nem azért melegszik fel annyira a motor, mert a felvett nagyobb teljesítmény miatt több lesz hőveszteség, hanem mert a légszállítás elégtelensége miatt hamarabb fel(túl)melegszik
//"Ha lukat nyitsz a szívócsövön akkor tényleg nem szív annyira, de az energiafelvétel nő."//
Ez csak azért érdekes számomra, mert ha nagyobb a felület, akkor könnyebben tudja a levegőt szívni. vagyis kevesebb energiát kell belefektetni a motornak a levegő szívásába. Hacsak egy orrlukadon lélegzel és úgy kezdesz el futni, hamarabb el fogsz fáradni, mert tudsz elég levegőt beszívni. Ergo több erőt kell kifejtenie a tüdődnek, hogy ugyanazt a levegőmennyiséget egy egységnyi idő alatt akarod belélegezni kisebb felületen (keresztmetszeten). De ha orron-szájon át veszed, akkor már könnyebb a dolgod. Nem?
Arra kíváncsi lennék, hogy tökéletesen vákuumban hogyan alakulna egy ilyen motor teljesítmény felvétele (én is azt feltételezném, hogy alig lenne felvett teljesítménye, a légnyomás /légellenállás/ hiánya miatt) és utána forgás alatt légnyomásos teret hoznék létre körülötte, és akkor hogyan változna meg. Jelen esetben meg a felvett teljesítmény növekedését jósolnám meg.
Tényleg nagyon érdekes dolog a fizika. Öveged Professzort meg nagyon szerettem srác koromban.
-
sörösló
aktív tag
válasz
tornas #24575 üzenetére
A dolog korántsem ilyen egyszerű. Ha lukat nyitsz a szívócsövön akkor tényleg nem szív annyira, de az energiafelvétel nő. Hihetetlennek tűnik de így van! Hallgasd a motor hangját. Ha teljesen befogod a szívócsövet akkor a motor teljes fordulatszámmal pörög. Vagyis magas fejhangon visít. Ha elengeded a szívócső végét a motor hangja mélyül, vagyis csökkent a fordulatszáma, ergo nőtt a terhelése. Szállítja a teljesítménye által megszabott maximális levegőmennyiséget. Régi trükk, az ipari kazánok tartalék szivattyújánál bevett módszer volt régen. Ha takaréküzemben volt akkor csak egy kb 10-20 mm-es lukon keresztül dolgozott. Ha a teljes kapacitás kellett akkor nyitott a megkerülőág, és letolta a torkán a kétcolos cső által szállított öszes vizet.
Ahogy anno Öveges prof. mondta: Érdekes dolog ez a fizika! -
tornas
őstag
válasz
sörösló #24580 üzenetére
Sajnos, a vadkapitalizmus sosem az ésszerűségéről volt híres! Az embereket szinte rá kényszerítik, hogy szemeteljenek (minél többet vásároljanak) és utána megetessék velük a saját szemetüket. Mi EU-sok demokratikusnak vélt jogainkkal élve nem esszük meg amit kidobunk, csak megvesszük és utána kidobjuk. A hulladék majd jó lesz általad említett kontinensen élőknek. Amiben olvasztják az ólmot az ottaniak, ők ugyanabból az edényből is esznek!
Mindenféle szabványokat kitalálnak az USA-ban és az EU-ban is. De pl. Afrikában nemigazán születnek szabványok...
De mit érnek a szabványok, ha ésszerűtlenek azok is és inkább a piachoz illeszkednek, nem pedig a környezethez. Állítom, hogy van olyan EU-s (értelmiséginek vélt) emberke, aki szerint India egy másik bolygón van. És ilyenek is hozhatnak létre szabványokat. Na ne....
Én idegesítő dolognak tartom ezt a mai nagyon komoly bőségzavart az EU-ban. Épelméjű átlagember a legjobbat akarja az adott összegért. Csak győzze türelemmel, mire megtalálja...
A "Föld" alatt az egész bolygót értettem, tehát ha kevesebb szemét keletkezik, akkor kevesebbet kell szemetet égetni.
OFF
-
tornas
őstag
válasz
Lompos48 #24579 üzenetére
Igen, ismerem a savas tulajdonságát. A sósav a legfőbb savas összetevője, ha jól tudom. Ez ugyan nem támadja meg a rezet, de erősen korrodál.
Leggyakrabban rézvezetékekhez használom én is. De ha a panelon akarok valamit beforrasztani, akkor a beforrasztandó cucc (legyen az egy kondi), lábait kenem be vele. Majd felviszek rá egy kis ónt, lehűl, eltávolítom róla a maradékot. És utána már csak a forraszanyagot használom.
-
sörösló
aktív tag
válasz
tornas #24578 üzenetére
Na és ha ehhez még megnézed azt hogy mi lesz a szelektív hulladékgyűjtés sorsa! Afrikában a nyomorult kis néger kölkök nyílt tűzön égetik a mi kidobott csöves monitorainkat, darálják és égetik a paneleket némi fém reményében, a mi kidobott szemetünkből próbálnak megélni...Lesül a pofámról a bőr. Közben csak úgy mellékesen szennyezik a levegőt, a közös levegőnket, amit Európában nem lehet. Ha Afrikában csinálják, vagy valahol Kínában, az teljesen rendben van ugye? Bocsi az OFF-ért
-
Lompos48
nagyúr
válasz
tornas #24578 üzenetére
Én még a forrasztókrémet szoktam még használni. Csak úgy fut a forraszanyag tőle...
Van sajnos egy rossz tulajdonsága: savas jellegű nyomok maradnak utána, ami ha nincs eltávolítva, időben korrodál. Ez a legrosszabb, ha a forrasz és az alkatrészláb között történik. De az se jó, ha elrágja a nagyon keskeny NYÁK csíkokat. Forrasztáskor ellenben látványosan jó!
-
tornas
őstag
válasz
sörösló #24577 üzenetére
Én még a forrasztókrémet szoktam még használni. Csak úgy fut a forraszanyag tőle...
Ha én is eljutok egy piacra, akkor én is mindig veszek egy kevés ólmos forraszanyagot. Ha netalán már nem jutok majd hozzá, akkor marad az autóakksi, illetve a hulladékólom is megteszi, van elég belőle nekem) és az ólommentes forraszanyag megfelelő arányú összeolvasztása kisebb mennyiségben. Persze szabad térben és friss levegőn.
Az ROHS forraszanyagok használatakor egy olyan jelenség lép fel, amit ónbajuszként ismerünk. Itt egy angol nyelvű cikk is róla:
http://www.te.com/customersupport/rohssupportcenter/pdf/tyco_lf_customer_packet_whiskers.pdf
Az ónbajusz miatt az egymáshoz nagyon közel lévő forrasztások között nagyon könnyen rövidzárlat keletkezik. Olyan mintha az ónforraszok beszőrösödnének és egy másik szőrös ónforraszhoz hozzáérnek és kész is zárlat.
Na már most: vagy az ROHS-es termékek mielőbbi ónbajuszos meghibásodása miatt szemeteljük tele a Földet, vagy az ólmos forraszanyaggal készült termékek későbbi elhasználódása miatt kényszerülünk a Földet szennyezni. Szerintem tökmindegy hogy ROHS-es vagy nem ROHS-es egy forrasztás. Az ón is mérgező, csak kisebb mértékben az ólomnál, meg aztán egy elektronikai panelen egyéb más mérgező anyagok is vannak.
-
sörösló
aktív tag
válasz
CPT.Pirk #24568 üzenetére
Az a jó! A jó öreg gyanta kicsit megszívja magát nedvességgel aztán persze hogy fröcsög! De legalább folyaszt is, persze ha van mit. A mai ólommentes valamivel szép fényes forrasztást csinálni lehetetlen. Még kapható kínai ólmos forraszanyag valameddig, én mindenesetre betároltam belőle. Amíg élek elég lesz, az utódok meg azt csinálnak amit akarnak.
-
Speeedfire
félisten
válasz
DonThomasino #24574 üzenetére
Ja, nem ott, nem a jack aljzat. Hanem a füles erősítő ic körüli ellenállás volt az.
-
tornas
őstag
válasz
cashback #24551 üzenetére
"A csökkentet szívási teljesítmény a fogyasztás érdekében vagy csak hogy ne szívjon annyira?"
Ez esetben mind a kettő érvényesül.A csökkentett szívási teljesítmény alatt azt értettem, hogy ne szívjon annyira. Ilyenkor kevesebb a gép fogyasztása is. Kisebb percenkénti fordulat, kisebb nyomaték, ergo kisebb teljesítményfelvétel a hálózatból is. Ha még a porszívó csövön is megtalálható az állítható nyílás(ok) is rajta, akkor ez már eléggé sokoldalúvá teszi a gépet. Levesszük a fordulatot minimumra plusz még a csövön található nyílásokat is kinyitjuk, akkor már a nagyon finom anyagokhoz is jó használható a porszívó. Egy kis fantáziával akár egyéb ésszerű felhasználása is szóba jöhet még.
Igaz, egy picivel több a hiba lehetőség az elektronika miatt. Lásd: a poti hibája (persze nem működés közben ment tönkre, hanem szétszedés közben /alapos puceválás céljából/ sérült meg, nem megfelelő szétszedési technika miatt).
-
DonThomasino
veterán
válasz
Speeedfire #24573 üzenetére
Hogy....
Ahogy rángatod a füles vezetékét, rángatod a forrasztást is.
Nyílván ez csak alap olcsó fülesnél nekem egy sony nál volt így... -
Speeedfire
félisten
válasz
DonThomasino #24567 üzenetére
"húzódik a vezeték neked nem így volt?"
Ezt, hogy érted?
CPT.Pirk: Weller pákával lett forrasztva, viszont a cint nem tudom milyen volt.Hát, nagyon remélem, hogy többször nem lesz ilyen.
Mert újraforrasztani pár perc, de mire rájövök, hogy hol a hiba.... -
sörösló
aktív tag
válasz
Speeedfire #24563 üzenetére
Ha újkori ólommentes, akkor ne csodálkozz. Atyám, mennyi ilyen szemét gyógyítható egy kis "békebeli" ólmos forrasszal!
A ruszki cuccokat meg ne is emlegesd. Persze tudtak forrasztani is, de rémálmom a keményforasztott kötésű rádiójuk. -
xdx@
aktív tag
válasz
DonThomasino #24570 üzenetére
Akkor csak nálam tűnt el az előző?
Jól van... -
DonThomasino
veterán
Ha még egyszer be LINK eled ezt a képet rosszul leszek.
Szerezz egy tápot próbáld ki polaritásra figyellj, a remote részt is be kell kötni.
Autó fejegységgel szeretnéd használni?
Ha igen akkor fejegységen lévő remote ra kell kötni.
Próbálgasd lehetőleg halkan kis teljesítményen aztán számolj be... -
CPT.Pirk
Jómunkásember
válasz
Speeedfire #24560 üzenetére
Lehet a forrasztás nem volt jó. Pl. ha nem megfelelő hőmérsékleten forrasztasz, akkor nem lesz szép tükrös a felülete az ónnak.
Vagy valami zsír, egyéb szennyeződés volt a felületen... Esetleg még a régi forrasztó ón használata lehet a bibi, forrasztottam itthon olyannal, ami öreg volt és fröcsögött a pákán.
-
DonThomasino
veterán
válasz
Speeedfire #24563 üzenetére
Szerintem mindkettő, de ezt a mester urak jobban tudják.
Nekem is volt hasonló fülessel, mondjuk sok esetben húzódik a vezeték
neked nem így volt? -
moha21
veterán
válasz
sörösló #24561 üzenetére
Mondjuk amik nálam jártak ilyen csodaerősítők, azok a közelébe nem voltak a ráírt teljesítményüknek. A hangminőségük is elég gyatra. PC táp a kimeneten egy nagyobb pufferral elég lehet. Amúgy a jobb PC tápok elég jól nyúzhatóak 12V-on is. Én szoktam élvezetből kapcsolgatni nagy teljesítményt a tápra és a jobb darabok bírják ( nagyobb telj értsd: 2-300 W ).
(#24563) Speeedfire : Mindkettő lehet.
-
Speeedfire
félisten
válasz
DonThomasino #24562 üzenetére
Ez cin hiba, vagy forrasztási hiba?
Csak, mert pl az 1000 éves ruszki cuccok még mindig vezetnek. -
DonThomasino
veterán
válasz
Speeedfire #24560 üzenetére
Szerintem igen, forrasztás meglazul , nem úgy vezet ilyesmi.
-
Speeedfire
félisten
Létezik olyan, hogy egy cin 1-2 év múlva elveszi a kötését és kontakt hiba alakul ki?
A dac-omban már 2. alakalommal volt ilyen hiba.
Egyik a füles résznél. Hol szólt, hol nem az egyik csatorna.
Most meg megint előjött a ki-be kapcsolgatás. Elkezdtem nézegetni a forrasztás és egyből a digitális bemeneten az egyik lezáró ellenállás KH-s volt. Újraforrasztottam, most úgy néz ki rendben van. -
moha21
veterán
Akkor amit linkeltek neked táp az simán kevés. 150W-hoz 12V mellett. 12,5 amper kell és inkább jobb, ha van tartalék. Meg azt sem tudni, hogy a 150W az a felvett teljesítmény vagy a leadott. ( arról nem beszélve hogy lehet egy erősítőt "kihajtani" ).
(#24557) sörösló : 16V miért nem elég?
-
moha21
veterán
Mekkora ennek az erősítőnek a teljesítménye?
"hogy egy esetleges nagyobb terhelés mellett kellhet az erősítőnek kicsit több, mint 12 V."
Nem kell neki több, mint 12 V, azért is van odaírva, hogy 12 V csak a feszültségforrásnak úgy rendes feszültséggenerátorként kell viselkednie, azaz terhelés hatására sem szabad a feszültségének változnia.
-
xdx@
aktív tag
-
tornas
őstag
A igazság az, hogy bizonyos esetekben jól jöhet a csökkent szívási teljesítmény!
Viszont átforrasztás helyett egyszerűbb a teljes áramkört eltávolítani és csak a motor marad a két pólusával amire egyből rákötheted a ~230 V-ot. Plusz még a kapcsoló és a zavarszűrő kondi is maradhat még és már mehet is a porszívás maxon. Viszont a gép tulaja (haverom muterja) igényt tart a csökkentett teljesítményre is.
-
zka67
őstag
válasz
johniee #24546 üzenetére
Hát ez így nem igazán fog működni. Ez a megoldás legfeljebb arra jó, hogy kinyírd a tápegységedet, főleg, ha kapcsolóüzeműt használsz, vagy ha nincs benne rövidzárvédelem.
A led-ek fényerejét a legegyszerűbben pwm-es megoldással tudod szabályozni. Két darab 555-ös ic-vel és egy teljesítmény-tranzisztorral vagy fet-tel néhány forintból meg tudod oldani.
-
Gyula84
veterán
Az akku nincs töltés alatt meg nincs autóban járatva és fel van töltve és nem mértem rajta 13 voltot vagy a 14,4v az csak a max töltési volt?
-
tornas
őstag
válasz
sörösló #24539 üzenetére
Köszi szépen!!!
Viszont a potin csak annyi felirat van, hogy 500K (--> 534 kOhm), nagyon egyszerű, még burkolt tokozása sincsen. Ebből kifolyólag saját tengelye sem. A tengely a porszívó háza részét képezi.
Basszus, elírtam a poti ellenállás értékét: nem 534 ohm, hanem 534 kOhm. Csak a műszer 534-et jelzett, de valójában a méréshatára 2000 kOhm-on volt. Ehhh...
Akkor csak arra figyeljek, hogy méretben passzoljon és 500 kOhm-os legyen. Lehet kisebb vagy nagyobb is ellenállás értékben? Valamint gondoskodjak a műanyag tengely (illetve hogy a szigetelés megfelelő legyen) meglétéről. A feszültsége és terhelhetősége sem számít?
-
tornas
őstag
Sziasztok!
Cserélt már valaki közületek fordulatszám-szabályozó potmétert egy porszívóban (Siemens, háztartási, a címkéje szerint 1000 W-os)?
Történt ugyanis, hogy van egy porszívó, aminek a potija mechanikus sérülés áldozata lett árammentes állapotban. Gyakorlatilag a tekerős része (szabályzó része) nincs meg. Ezt szeretném kicserélni. Egy kis panelon van ráforrasztva, és 534 ohm ellenállást mértem rajta. A panelon van még egy kis porzsák-telítettségjelző is (ez vákuum hatására nyit és zár, vagyis ennek függvényében gyullad ki a kis glimmlámpa, gondolom én) ami egy kis glimmlámpával meg egy 100 ohmos ellenállással van sorba kötve és így megy rá a 230 V váltó. Valamint egy kis zavarszűrő kondi (X2 - ~250V - 15 mikroFarad +/- 10 %) párhuzamosan kötve a ~230 V-ra. A teljes kis panel a potival együtt párhuzamosan van kötve a ~230 V-ra.
A harmadik vezeték a potiról jön le és megy egy másik kis panelra, ami a motoron van. Három db ellenállás, egy zener (talán, ebben nem vagyok biztos) és egy kis kondi meg egy tranzisztor (ez a felirat van rajta: MRC - BTB12 - 600BW - C504A) van rajta. Ez a kis panel a motoron a tranyóval meg sorba van kötve a motorral. A tranyó középső lábára megy a ~ 230 V, a másik lábából (tranyó címkéje felől nézve a bal oldali lábról) kijön és megy a motorba. A poti vezetéke meg a tarnyó jobb oldali lábára megy egy ellenálláson majd a (talán a ) zener-en és megint egy ellenálláson keresztül.
Egy ellenállás párhuzamosan van kötve a tranyó középső lábával és a potiról bejövő vezetékkel. A kis kondi meg a motorba menő vezeték és a tranyóhoz tartozó zener plusz ellenállás sorosa közé (ami a poti vezetékéről jön be) csatlakozik.
A soros kötéshez még tartozik egy kis kapcsoló is, ami ki-be kapcsolja a porszívót.
Lehet, hogy egy kicsit sok lett a rizsa, de a potmétert jó lenne ha ki tudnám cserélni! A feszen és az ellenálláson meg a méreten kívül van még valami, amit figyelembe kell vennem?
Válaszokat előre is köszönöm!
-
sörösló
aktív tag
válasz
DonThomasino #24534 üzenetére
Bocsi, de nem értem az egészet. Mit kísérletezel? Mit próbálsz ki? Minek ehhez ellenállásdekád?
" pár pillanat alatt károsodik vagy elég ha
nagyobb áram folyik rajta?"Mitől folyik a nagyobb áram? Mekkora lenne az? Ha egy átlagos (0.1-5W) 10KiloOhm-os ellenállásra rákapcsolsz 300V feszültséget, pillanat alatt elég. Számold ki az áramot és a teljesítményt az Ohm törvény alapján, aztán gondolkozz! Egy bizonyos ponton túl már el kell mélyedni az elméletben, nem elég csak kérdezni. Nem lehet korrekt választ adni sokismeretlenes kérdésekre.
-
moha21
veterán
válasz
DonThomasino #24535 üzenetére
Egy példa: wien híd. Van belőle pár.
Legegyszerűbb talán a Wheatstone-híd
, ahol Rx = (R2 / R1) × R3 = (R3 / R1) × R2.
mod: Van még Thomson híd is.
-
DonThomasino
veterán
MI az a mérőhíd és mire használják?
-
sörösló
aktív tag
válasz
DonThomasino #24531 üzenetére
Hát... Ezeket labormérésekre találták ki, lényegük a pontosság, meg hogy ne kelljen a fiókban turkálni ellenállás után. Az igazán pontosakat hitelesítésre, összehasonlító mérésekre, stb. Nem igazán amatőr kategória, fogalmam nincs hogy más célra miként hasznosítható.
-
sörösló
aktív tag
válasz
DonThomasino #24525 üzenetére
Hogy akarod "ráengedni"? Egy ellenálláson csak "áthajtani" lehet áramot, ahhoz meg feszültség kell. A többi stimmel. A kalibrált mérőkörök meg érzékeny dolgok, illő tisztelettel kezelendők!
-
johniee
senior tag
Olyat hogy tudok csinálni, hogy egy led/legszalag bekapcsolás után
pl 1 másodperc alatt egyenletesen érje el a maximális feszültségét/fényerejét?(12V)
-
Lompos48
nagyúr
válasz
DonThomasino #24525 üzenetére
Ha nem is ég le, akkor is megpörkölődhet és változik/-hat az ellenállások értéke. Akkor a kalibrálásának annyi!
-
DonThomasino
veterán
Mester::
Beszéltünk korábban a kapcsolható dekád ellenállásról.
Ott a teljesítményt mennyire kell komolyan venni?
Mondjuk ha 100-300 mA részre ráengedek 1-2A t akkor az egy pár pillanat és nyekk? -
fero02
nagyúr
válasz
DonThomasino #24523 üzenetére
Ez csak demo, propaganda cucc. Itt nem az ésszerűség számít, hanem a megjelenés.
-
moha21
veterán
válasz
DonThomasino #24518 üzenetére
"ha csak nem alakítja át vagy terheli az 5V os ágát."
Ezeknél az új DC/DC konverteres tápoknál már nem kell kereszt terhelni a tápot.
-
kjani18
őstag
válasz
DonThomasino #24518 üzenetére
Teljes hangerőn (szörnyű volt, de kipróbáltam), 11A-t vett fel a rádió, nem kapcsolt le a táp és műszer szerint 11.8V-ot adott.
Tény, hogy így csak 5-6 percet járattam a szomszédok miatt...szerk
Nem konyhai berregő
, meglepően szépen szól, bár fél hangerőnél jobban nagyon ritkán járatom, egy amúgy autóba való, csak bedobozolt hangszórókészlettel. És ne sértegesd a rádiómat, mert rád uszítom
-
sörösló
aktív tag
válasz
Lompos48 #24509 üzenetére
Tökéletesen igaza van Lompos mesternek, mint általában mindig. A savas cellák elméleti végfeszültsége 2,4 V, itt kezdődik a vízforraló.
A régi mechanikus szabályzókat azért állítottuk 14-14.2 V-ra mert kellett a hibahatár. A mai elektronikusok általában atompontosak, többnyire nem is lehet őket állítgatni. Alapjáraton meg a szabályzó karakterisztikától függően meglehet a max. feszültség, ha nincs nagy terhelés. Sőt még terheléssel is,ha a motorvezérlő olyan. Az én szekerem alapjáraton 900 körül forog. Egyesben gáz nélkül felmászik egy kb 5%-os emelkedőre majd a másik oldalon legurul anélkül hogy a fordulatszámmérő akár csak meg is rezdülne. A terhelésváltozást a motorvezérlő szépen kikompenzálja.
"Akkor szerintetek 12 Voltnál több kell az erősítőnek?"
Alapvető szemléletbeli tévedés. Ezt a fajta jószágot nem igazán a feszültség érdekli, hanem az áramforrás terhelhetősége, egészen pontosan a belső ellenállása! Gondoljatok bele. 12 V 100W az kb 9A terhelés. A mélynyomók impulzusszerű lökésekkel veszik fel az ennél néha sokkal nagyobb áramokat is. Ha a táp nem alkalmas erre, akkor csak "csuklik" az egész ketyere. Nem véletlen az, hogy profi cuccokhoz akár 1-2 Farád! értékű kondikat építenek a tápkörbe hogy csökkenjen a belső ellenállás. Hogy aztán mi értelme van egy szekérbe 100-500W-os mélynyomót szerelni, az másik kérdés. A legextrémebb ami ebben a műfajban láttam, az egy beépített pótgenerátor-240Ah akku-1F kondi és egy 600W!-os mélynyomó, az egész egy Fiat Cinquecento hátuljában. A tulaj meg csak azon sopánkodott mindig hogy nem győzi cserélni az izzókat. Az istennek se értette meg hogy hiába autóizzó, rezgésálló meg minden, akkor is van egy tűréshatára a nyomorultnak. Ha beizzítja a kütyüjét, kívülről úgy szól az autó mint egy ócskavastelep rakodásnál.
-
kjani18
őstag
válasz
DonThomasino #24516 üzenetére
Nekem 7 éve megy egy akkor is használt, kiépített 300w-os noname PC tápról a konyhaszekrénybe beápítve egy Telefunken 4x24W autós rádió 4 dobozzal.
Nem tudom, hol a gond...
Most egy ilyen használt tápot cca.500 - 1000.- között lehet kapni. A rendszer több mint sok!
Diszkózni meg nem autóerősítőkkel szoktak... -
Gyula84
veterán
válasz
DonThomasino #24506 üzenetére
Én is, de akkor lehet gázos a multiméterem
-
xdx@
aktív tag
válasz
DonThomasino #24500 üzenetére
-
mezis
félisten
válasz
szoke12 #24480 üzenetére
Üdv.!
Én is szétfeszegettem egy lapos töltőt. ami kb olyan hangot adott ki, minha egy relé kattogna 1-2 másodpercenként egyet. Volt egy stabil vezeték zárlata, ami egy pillanatra sem szűnt meg amikor végig nyomorgattam a vezetékét. A túláram védelem adott ilyen furcsa hangot.
Ha jobban megnézem a vezetéket a csatlakozó dugó környékén, talán gyanús lesz, hogy van ott egy kis csomó.
Nem melegedett, nem füstölt. (Túl gyors a védelem.)
Tipp: forraszd le a kimenő vezeték egyik ágát és akkor hallgatózz.
-
moha21
veterán
válasz
Lompos48 #24509 üzenetére
14,4 V inkább.
gyors rámértem. Ez lehet akár mérési hiba ( műszer pontatlanság ), de az aksi se fiatal már.
Műszer: protek 307
400mV, 4V, 40V, 400V, 600V
Best Resolution 100µV
Accuracy ±(0.5% Rgd + 3d)
Maximum Input 1000V DC or 750V RMS
Input Impedance 10MW -
Lompos48
nagyúr
válasz
totya694 #24507 üzenetére
Csak hogy belepofázzak
. én mindig 14.4-et tudtam maximumnak (Ez töltésnél a gázképződési határ).
Ez ellenben most mindegy. A készülék biztosan elmeneget a max. 15V feszültséggel. De a 12V-tal sem köhög. El kell képzelni, hogy működnie kell télen hosszúfénnyel, ködlámpával stb, azaz maximális terhelés mellett is.
-
fero02
nagyúr
válasz
DonThomasino #24506 üzenetére
Az már alapjáraton sok.
totya694: nekem 14.4V rémlett, de kicsit guglizva kiderült, hogy az az akku töltőké.
-
Gyula84
veterán
válasz
DonThomasino #24503 üzenetére
Tudtommal nem jön ki ennyi volt az autó akkuból legyen az 12volt, néhány autósmagnón láttam már 13,2voltot is írva
-
moha21
veterán
válasz
DonThomasino #24495 üzenetére
Inkább 12 V az a 14.
(#24501) 14adam : Nálam nem barátkozott a PC táppal az autós erölködő.
-
14adam
addikt
számítógép táp. Érdemes olyat rákötni aminek a 12voltos ága egybe van. Arról vágd le a csatlakozót és a sárga kábelt kösd a 12v-ra. Utána fogj egy másik sárga vezetéket azt meg a rem-re,ez indítja be az erősítőt és folyamatos 12volt kell a rem-nek is. A gnd-t meg alapvetően a feketére kell kötni. Aztán mehet a zenélés
Új hozzászólás Aktív témák
- BESZÁMÍTÁS! Intel Core i9 14900KF 24 mag 32 szál processzor garanciával hibátlan működéssel
- Honor X7B szép állapotban 6/128GB fekete / 12 hónap jótállással!
- AKCIÓ! ASUS MAXIMUS VIII HERO Z170 chipset alaplap garanciával hibátlan működéssel
- Új és régi konzolok Okosítása/Softmodoloása, és Szoftveres szintű javítása - RÉSZLETEK A LEÍRÁSBAN
- www.LicencAruhaz.hu OLCSÓ & LEGÁLIS SZOFTVEREK 0-24 KÉZBESÍTÉSSEL - Windows - Office - ÖRÖK GARANCIA
Állásajánlatok
Cég: CAMERA-PRO Hungary Kft
Város: Budapest
Cég: PC Trade Systems Kft.
Város: Szeged